Kat met neurologische problemen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 16:33

Ik ben echt heel blij met jouw hulp Bigone!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:55

Himyar schreef:
Ik ben echt heel blij met jouw hulp Bigone!

Is toeval hoor dat ik het las en toevallig een kat met dezelfde symptomen had maar dank je, hoop dat ze het red!!!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:25

Hannanas

Re: Kat met neurologische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:28

En hoe zijn de achterpootjes? Bij een tekort aan kalium zie je nog wel eens dat ze zwak door de hakken zakken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 18:59

Het lukt haar om op de bank te springen.
Ze drinkt inderdaad veel.
Bedankt voor de links Hannanas, ik ga ze even lezen. Op het moment eet ze voornamelijk renal van Prins, ik zal eens kijken hoeveel vitamine b daar in zit. Ik moet zeggen dat ze verrassend goed eet. Ik was bang dat ze nu heel misselijk zou zijn.
Voor een kat die zeker al drie jaar nierproblemen heeft, ziet haar vacht er nog heel redelijk uit.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 08:32

Het probleem is eigenlijk wanneer ze van de bank af springt. Dan mist ze wat kracht en coördinatie in haar voorpoten. Ze zit ook steeds vast aan de bank met de nagels van haar voorpoten en heeft dan moeite om los te komen. Ik las op een Engelstalige website dat katten met hoge bloeddruk nog wel eens 's nachts aan "howling" doen en dat is inderdaad wat ze een aantal nachten heeft gedaan, voordat haar problemen begonnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:59

Er komt heel veel overeen , ik heb de nagels van onze kat toen regelmatig korter geknipt want het was net of die reflex van intrekken veel minder was. En dat jammeren , herkenbaar .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:25

Ah, zeker! Als je dat snachts geluid maken had genoemd tegen de dierenarts had er bij ze sowieso een lampje moeten branden over hoge bloeddruk.

Kun je de nagels flink kort knippen?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:17

Lukt knippen met een schaar? Ze is een lapje en de dierenartsen zeggen dat die temperamentvol zijn en dat gaat voor haar zeker op. Dus ik ben wel een beetje bang dat knippen een flinke worsteling gaat veroorzaken. Ik kan nergens het vitamine b gehalte in het voer van Prins vinden.
Jammer dat de da niet heeft geïnformeerd of ze aan nachtelijk brullen deed. Ik wist toen nog niet van de link.
Ze slaapt zo enorm vast. Je kan haar aaien tijdens haar slaap en dan wordt ze niet wakker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:07

Heel veel dierenartsen denken helaas niet aan hoge bloeddruk terwijl het blijkbaar zo is dat heel veel katten boven de 13 dit ontwikkelen. Gewone schaar?? Weet ik niet, deed het altijd met zo'n speciale kniptang anders splijten ze teveel. Misschien afvijlen??

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:39

Een bench is misschien een oplossing? Daar kan ze veilig in verblijven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:56

Himyar schreef:
Lukt knippen met een schaar? Ze is een lapje en de dierenartsen zeggen dat die temperamentvol zijn en dat gaat voor haar zeker op. Dus ik ben wel een beetje bang dat knippen een flinke worsteling gaat veroorzaken. Ik kan nergens het vitamine b gehalte in het voer van Prins vinden.
Jammer dat de da niet heeft geïnformeerd of ze aan nachtelijk brullen deed. Ik wist toen nog niet van de link.
Ze slaapt zo enorm vast. Je kan haar aaien tijdens haar slaap en dan wordt ze niet wakker.

Er bestaan speciale schaartjes voor kattennagels, veel veiliger dan met een gewone schaar.

Bijvoorbeeld
https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... ging/51567

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 16:23

Bedankt Hevonen.
Ik heb het droogrek voor de trap gezet. In principe kan ze alleen van de bank vallen wanneer ze zo wild droomt, lopend is ze nu redelijk vast ter been. Tijdens de nacht doe ik haar in de badkamer, niets om vanaf te vallen en weinig loopafstand tot alles.
Ze zit af en toe nog tamelijk wezenloos te kijken. Ze is niet zo knuffelig, maar komt geregeld wel als vanouds bij ons liggen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 10:09

Ik ben wel bang dat straks de dierenartsen de deuren moeten sluiten en er niet meer aan medicijnen te raken zal zijn. Iemand enig idee wat er met de medische zorg voor dieren gebeurt tijdens een lockdown?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:17

Himyar schreef:
Ik ben wel bang dat straks de dierenartsen de deuren moeten sluiten en er niet meer aan medicijnen te raken zal zijn. Iemand enig idee wat er met de medische zorg voor dieren gebeurt tijdens een lockdown?

Voor hoe lang heb je medicatie ? Begin is vaak twee weken en reageren ze goed kun je rustig voor een half jaar meekrijgen. Voor spoed blijven ze echt wel open maar doet je kat het nu al beter kun je da bellen voor een voorraad.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 11:35

Ik heb 20 pilletjes gehad en ze krijgt een halve per dag. Na drie maanden moet de bloeddruk opnieuw worden opgenomen. Ik heb wel het idee dat ze er baat bij heeft, omdat ze niet continu grote pupillen meer heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:47

Weet je ook of ze nog goed ziet??

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:10

Dierenartsen zullen voor medicatie open moeten blijven. Heb zelf een hond met epilepsie en die kan echt niet zonder.

Moest gister nieuwe medicatie hebben. Moest eerst bellen en kon dan een half uur later de medicatie halen. Was toen alleen een receptioniste aanwezig.

AstorgaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:15

Welk medicijn gebruik je nu? Misschien is het een middel dat ook in de humane geneeskunde wordt gebruikt. Dan zou je voor geval van nood ook een geprint recept aan de DA kunnen vragen waarmee je bij een reguliere apotheek terecht kan.

Het klinkt wel alsof het je kat goed doet! Wie weet dat de nierfunctie ook nog wat bijtrekt door het behandelen van de hoge bloeddruk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 12:58

Ze krijgt amlodipine (Amodip®). Ze ziet gelukkig nog goed.
Wanneer ze zit, houdt ze haar koppie nog in een beetje aparte houding. Net zette ik haar op de grond, omdat ze al een tijdje niet had gegeten/gedronken en toen ging ze wel eten, maar niet drinken. Toen ze weer op de vensterbank zat, bracht ik water naar haar en ging ze drinken. Ze heeft het dus nog niet helemaal op een rijtje.
Laatst zei iemand dat ik chlorella moet geven voor de nierfunctie, maar ik durf het niet, omdat daar mineralen in zitten.

AstorgaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:54

Ik zou nu eerst het effect van de amlodipine afwachten. Mocht je ooit een supplement willen starten, overleg dat dan eerst met de DA.

Ik hoop dat het herstel door blijft gaan. Ze is er idd nog niet helemaal.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 18:24

Een probleem is mijn partner die constant negatief doet over de kat en over wat ik doe voor de kat. Overal commentaar op, maar zelfs nergens een vinger naar uitsteken. We kunnen haar niet altijd als een baby blijven behandelen, ze is zo sloom, ik moet haar niet in de badkamer doen 's nachts, ze gaat toch niet de trap op. Ik moet geen eten of drinken naar haar toe brengen op de (venster)bank. Dit is al begonnen toen haar nierproblemen begonnen en was ook het geval beide keren toen ze een abces had. Ik heb steeds weer het idee dat hij vindt dat ze maar een spuitje moet hebben, maar dan zegt hij van niet. Het lijkt wel of hij vindt dat de aandacht voor de kat ten koste van hem gaat.
Wanneer ik hem er op aanspreek, heeft hij steeds van die stomme verklaringen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:17

Wat vervelend dat je partner zo doet :( Je beestje heeft je nu nodig en dat doe je hartstikke lief en goed.
Hou vol hoor, voor je poezemaatje.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:39

Himyar schreef:
Een probleem is mijn partner die constant negatief doet over de kat en over wat ik doe voor de kat. Overal commentaar op, maar zelfs nergens een vinger naar uitsteken. We kunnen haar niet altijd als een baby blijven behandelen, ze is zo sloom, ik moet haar niet in de badkamer doen 's nachts, ze gaat toch niet de trap op. Ik moet geen eten of drinken naar haar toe brengen op de (venster)bank. Dit is al begonnen toen haar nierproblemen begonnen en was ook het geval beide keren toen ze een abces had. Ik heb steeds weer het idee dat hij vindt dat ze maar een spuitje moet hebben, maar dan zegt hij van niet. Het lijkt wel of hij vindt dat de aandacht voor de kat ten koste van hem gaat.
Wanneer ik hem er op aanspreek, heeft hij steeds van die stomme verklaringen.

Wat een sukkel.. o sorry zei ik dat hardop?! :') jaloers op een kat, een zieke nog wel -O- als je DAAR al jaloers op moet zijn! Als mijn vriens uit zn werk komt krijgt eerst zn lievelingskat kusjes en knuffels en op bed lig ik aan de ene kant en zij aan de andere.. ze adoreren elkaar :D lekker laten gaan, tis een beest! <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:54

Jullie zeggen wat ik niet durfde dames, mijn opmerkingen zijn soms al zo scherp. Maar absoluut eensgelijks.

Ts, hoe is het nu met je kat?