Ideale gezinshond :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elinexx

Re: Ideale gezinshond :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:06

Ik vind een Friese stabij echt een ideale gezinshond, heel lief karakter!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:20

Cayenne schreef:
Esplendido schreef:
Bij kruisingen wordt het allemaal niet bijgehouden en wordt een zieke hond gewoon gezien als pech. Wanneer een rashond ziek wordt, is het ineens geen pech maar zou het komen doordat rassen ongezond zijn.

De verantwoordelijke fokkers die letten echt wel op en testen alles wat zin heeft en mogelijk is voor hun ras en letten ook op het inteeltpercentage. Ze kijken daarvoor veel verder dan alleen de generaties die op een stamboom staan.

Het is echt allemaal niet zo zwart wit als het gaat om de vraag wat beter zou zijn.

Toch ben jij nu ook zwartwit, want er zijn echt wel kruisingen die getest worden, dus alles over één kam scheren is ook niet fair ;)
Er zijn natuurlijk bij beide groepen rashonden/kruisingen wel fokkers die testen, maar ook legio's die dat niet doen. En om die laatste groep gaat het.
Je moet als koper dus nooit in de blauwe ogen van de fokker geloven, ook niet wanneer deze aangesloten is bij een rasvereniging en stambomen heeft tot de 18e eeuw.

Ik weet dat er ook voor kruisingen echt wel fokkers zijn die netjes alles testen. Mijn post was ook niet bedoeld om alle fokkers van kruisingen als slechte fokkers weg te zetten. Volgens mij staat dat ook nergens in mijn post. Zowel binnen de rashonden als binnen de kruisingen zit er zowel kaf als koren tussen de fokkers.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:28

Lubach over rashonden: https://www.youtube.com/watch?v=RXthDm-qhjk
Een leuk en interessant filmpje, misschien wat overdreven maar heeft wel een kern van waarheid. Ik schrok wel van de vele aandoeningen die sommige rashonden hebben. Van platneuzen wist ik het wel, maar er zitten ook rashonden bij waar ik het eigenlijk niet had verwacht.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:38

BarbaraNova schreef:
Wij hebben een Engelse Basset / Basset Hound uit de opvang. Echt de meest lieve hond ever, enige minpuntje is dat sommige slecht alleen kunnen zijn en als ze de neus aan de grond hebben, niet zoveel meer horen haha. Maar hij is met alle dieren en kinderen fantastisch. Heel zachtaardig en erg slim.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, wij hebben een herplaatster, kruising basset met border collie, en dat is echt zo'n fijne gezinshond
Afbeelding
Hij heeft alleen moeite met alleen zijn, samen met een andere hond is het geen probleem dus we hebben er nog een andere hond bij.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:54

Wauw wat een hoop reacties ineens _/-\o_

Ik ken een hoop rassen die benoemd zijn en ook een aantal niet, die heb ik even gegoogled :D

Ik vind de Toller echt fantastisch, buiten dat ze prachtig zijn om te zien zijn ze ook heel intelligent en invoelend. Het nerveuze is mij ook bekend, vandaar dat deze op het 'twijfel lijstje' staat. Je moet dan inderdaad een goede hebben, dat is uiteraard het onderzoeken waard.

Een labrador vind ik leuk, wordt wel gezien als een typische gezinshond maar ik denk ook wel in sommige van die gevallen dat ze wat tekort gedaan worden (druk werkend gezin, hond erbij voor de leuk maar eigenlijk weinig tijd, energie). Dat is ook een beetje het vertekende beeld wat ik heb bij het ras, iets wat overgewicht en lui :D.

Golden heb ik persoonlijk eigenlijk niets mee, vraag me niet waarom, heb er geen gevoel bij :)

Poedel, toen ik dat las dacht ik nee, tot ik me ging inlezen. Klinkt ook absoluut als iets wat zou kunnen passen (een middenslag). Al zou zo'n hond bij ons niet netjes in patroon geschoren worden ed :Y)
Ik vraag me alleen af, als ze niet verharen, hoe regelen ze hun temperatuur/vacht?

Berner senne was als klein meisje altijd mijn lievelingshond. Maar gezien de gezondheid van het ras (en de grootte) durf ik dat niet aan.

Friese stabij vind ik ook leuk, ken daar persoonlijk weinig van, weet wel dat daar verschillende lijnen in zitten en dat ze een grote 'will to please' hebben. Iets wat ik zelf wel heel fijn vind om mee te werken en zeker als ik zelf aan het werk ben bij de paarden belangrijk om mee te nemen. Maar relaxed zijn en af en toe even lekker 'uit' staan is ook wel iets wat ik belangrijk vind. En dan bedoel ik niet slapen maar niet een constant alerte hond.

Cocker spaniel vind ik een leuk ras om te zien maar niet het meest gezonde ras (sorry wil niemand voor het hoofd stoten). Heel veel problemen tegen gekomen met problemen met de oren en ook schedelformaat. Eveneens als de basset (oorproblemen)
Welsh springer ken ik verder niet, daar ga ik me nog eens op inlezen. Zien er leuk uit op de plaatjes in ieder geval :D

Finse lappenhond, thanks voor de tip Chubby! :D Ik weet dat suze er 2 heeft, ben er smoor verliefd op maar ben een beetje bangig voor de dikte van de vacht (aan onderhoud + warmte in de warme zomers die er toch gaan zijn nu in Nederland). Wbt grootte en karakter zouden ze 100% matchen hier, absoluut.

Een keeshond past niet echt bij mij, vind ze leuk om te zien, absoluut. Beetje hetzelfde verhaal als de golden. Kooier idem dito.

Een wheaten ken ik ook niet goed genoeg nog, gaat erbij op het lijstje. Die zie je ook niet zo heel veel? :) (Wat ik persoonlijk alleen maar een pluspunt vind)

Duitse herder, de herder die ik ken vind ik echt helemaal fantastisch in karakter maar ik durf het met de heupen niet aan.

Boerenfox ken ik er geen van irl. In mijn hoofd link ik ze een beetje richting jack russels. Is dat terecht? Jouw foto mvermeulen1 doet me smelten <3

Een Barbet, tsja <3 Dat zou zomaar eens heel goed kunnen passen, zou me wel even goed moeten inlezen wbt vachtonderhoud.

Een corgi vind ik zó ontzettend leuk, maar twijfel of dat wel echt zou matchen in een gezin met 2 stoeiende jongens zeg maar. Geen idee hoor. Oprecht niet. Als ik alleen had gewoond had ik t wel geweten :D

Windhonden zijn het niet voor mij, ik vind ze wat te fragiel. Misschien een verkeerd beeld hoor, dat kan.

Dus... in het kort.. In overweging:

- poedel (middenslag)
- Wheaten
- Labrador (sportieve uitvoering :D )
- Finse lappenhond
- Barbet
- Welsh springer
- Waterhond
- schapendoes

Twijfel:
- Toller
- Friese stabij
- Boerenfox
- ruwharige hollandse herder
- Weimaraner
- Vizla
Laatst bijgewerkt door Mallow op 24-02-20 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:58

Een labrador! Zelf hebben we een teefje uit een werkelijk. Wat een lieve hond. Rustig maar als ze moet werken is ze er. Nooit iets in huis gesloopt en enorm lief voor kinderen. Enigste nadeel; consequent met voeren, anders worden ze te dik.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:01

Een wetterhoun of grote munsterlander is misschien ook nog een optie?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:02

Ts en een New Foundlander? Zijn niet de kleinste honden en best wat werk qua vacht, maar ontzettend lief voor kinderen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:03

Voor mijn gevoel zijn Hollandse herders over het algemeen nerveuzer dan Tollers..

Wat denk je over mijn andere opties, die volgens mij redelijk dicht bij de dalmaat komem, de vizla of weimaraner? En de wetterhoun of flatcoated?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:07

Ik zou zeggen een schapendoes.

Nu fokken mijn schoonouders ze. En vind ik ze echt super leuk, wat langere haren maar vrij weinig vacht onderhoud 1x per 2 weken ff de borstel er door. Super aanhankelijk maar vinden het heerlijk om te wandelen. Ook pups die naar gezinnen zijn gegaan zijn super leuke hondjes.
Ook een aantal mensen die er agility mee doen en speurwerk mee oefenen, ik zeg kijk er eens na of stuur even een PB.
Momenteel hebben ze ook een drachtige, super lieve schattige dame rond lopen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:13

Oh ja, sorry er zijn zoveel reacties dat ik vergeten ben op een aantal te reageren :+

New foundlander vind ik inderdaad echt te groot. Vrienden van m'n ouders hadden er 2. Zo lief en zachtaardig. De verpakking is gewoon te groot :D Ik zou er letterlijk een andere auto voor moeten kopen :')

Munsterlander is wellicht iets teveel jachtgericht voor wat ik zoek. Wetterhoun ken ik niet, nog nooit van gehoord zelfs :D Maar van wat ik lees gaat het een beetje richting de friese stabij?

Flatcoated spreken me niet zo aan.
Weimaraner ben ik al zo lang als ik me kan herinneren van onder de indruk. Maar op de een of andere manier komen ze niet echt bij me op als ik denk aan gezinshond met kleine kinderen.. Ik ga m er wel bij zetten, in overweging nemen. Ze zijn ook gewoon ontzettend knap, niet dat dat heel belangrijk is maar wel een leuk detail :D
Geld een beetje hetzelfde voor de vizla. Heb ze indruk dat ze een beetje 'hoog in het bloed' zitten, zoals je dat bij paarden zegt. Maar dat is een aanname, geen idee :D

Schapendoes, inderdaad! Die vind ik ook heel erg leuk. * wijzigt lijstje :D

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:15

Hier is onze Bracco Italiano onze ideale gezinshond <3
Een gezond ras, actief ras en een leuke uitstraling. Maar in huis rustig. Knuffelt het liefst de hele dag, ook met de kleine kinderen.
Kan 3x per dag 1 uur wandelen maar neemt ook genoegen met een klein blokje om.
Afbeelding
Ons monster :D

Succes met je zoektocht. Ik ben beneiuwd :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:17

Ik heb vorig jaar met de Toller rasvereniging contact gehad en die gaven zelf aan dat de combinatie met drukke jonge kinderen geen succes was. Kan wel, maar ze zijn vaak wat nerveus en niet altijd geschikt.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:20

Ik zou zeker weten gaan voor een Corgi <3 lekker actief buiten en binnen aartslui _O-

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:26

Hollandse herder vind ik nou niet echt een ideale gezinshond, zeker de ruwharige (wel prachtig trouwens) schijnt toch wel flink nerveus en eenkennig te kunnen zijn.

Wij hebben thuis altijd honden gehad, momenteel een koningspoedel wat qua verharen, maat, gezondheid en energie echt een tophond is, maaaaaarrrrr toch zeker naar vreemden niet altijd even sociaal. Daar zijn de Doodles beter in, maar bij de Doodles zie je nog wel eens wat rare vachten en erfelijke aandoeningen voorbij komen.

Ik ken veel leuke stafford kruisingen, ideale maat, weinig vachtverzorging, braaf en enthousiast, alleen heb je daar tegenwoordig het probleem mee dat je bepaalde landen niet in mag. Toch lastig.

We hebben ook Ierse wolfshonden en een Duitse dog gehad. Heel braaf en relaxt, zeker de Ieren. Alleen groot tot heeeeeel groot en helaas daarmee ook niet erg gezond.

Momenteel behalve de poedel ook een snauzer x border terriër x cairn terriër, alle drie leuke rassen met hun eigen karakters. Borders en snauzers wat pittiger, maar bijvoorbeeld cairn terriers en westhies zijn weer iets rustiger. Mocht je ze te klein vinden heb je snauzers ook in grotere maten bv. Zijn ook gezonde hondenrassen.

Jachthonden/werkhonden als vizla's, pointers, collies en retrievers zou ik alleen doen als je echt tijd hebt voor fanatieke rondjes, al verschilt dat natuurlijk ook per lijn.

De ridgebacks die ik ken zijn heeeeeel lui, braaf en makkelijk, maar dat schijnt niet altijd zo te zijn.

De keuze is reuze.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:35

Ilse_123 schreef:
Hollandse herder vind ik nou niet echt een ideale gezinshond, zeker de ruwharige (wel prachtig trouwens) schijnt toch wel flink nerveus en eenkennig te kunnen zijn.

Wij hebben thuis altijd honden gehad, momenteel een koningspoedel wat qua verharen, maat, gezondheid en energie echt een tophond is, maaaaaarrrrr toch zeker naar vreemden niet altijd even sociaal. Daar zijn de Doodles beter in, maar bij de Doodles zie je nog wel eens wat rare vachten en erfelijke aandoeningen voorbij komen.

Ik ken veel leuke stafford kruisingen, ideale maat, weinig vachtverzorging, braaf en enthousiast, alleen heb je daar tegenwoordig het probleem mee dat je bepaalde landen niet in mag. Toch lastig.

We hebben ook Ierse wolfshonden en een Duitse dog gehad. Heel braaf en relaxt, zeker de Ieren. Alleen groot tot heeeeeel groot en helaas daarmee ook niet erg gezond.

Momenteel behalve de poedel ook een snauzer x border terriër x cairn terriër, alle drie leuke rassen met hun eigen karakters. Borders en snauzers wat pittiger, maar bijvoorbeeld cairn terriers en westhies zijn weer iets rustiger. Mocht je ze te klein vinden heb je snauzers ook in grotere maten bv. Zijn ook gezonde hondenrassen.

Jachthonden/werkhonden als vizla's, pointers, collies en retrievers zou ik alleen doen als je echt tijd hebt voor fanatieke rondjes, al verschilt dat natuurlijk ook per lijn.

De ridgebacks die ik ken zijn heeeeeel lui, braaf en makkelijk, maar dat schijnt niet altijd zo te zijn.

De keuze is reuze.

Ridgebacks zijn geweldig. Ik zou nooit meer anders willen. Het zijn wel zeer zelfstandige honden met weinig will to please (al doen ze erg veel voor iets lekkers) heel intelligent en ze hebben echt voldoende uitdaging nodig want anders zoeken ze dat zelf. Zeker als ze nog jong zijn. Als ze voldoende uitdaging krijgen d.m.v. beweging, denkspelletjes, gehoorzaamheidsoefeningen en dergelijke dan zijn het in huis hele rustige honden die het liefst de hele dag in het zonnetje of voor de kachel liggen.
Ze hechten zich erg aan hun gezin en willen altijd daar zijn waar hun gezin is. Zijn goed waaks maar blaffen alleen als er echt onraad is. Ze zijn wat terughoudend naar vreemden maar dat mag niet verward worden met angst of agressie.
Ze zijn geweldig met kinderen maar natuurlijk moeten zowel hond als de kinderen opgevoed worden in de omgang met elkaar. Maar dat geldt voor alle honden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:48

Pfieuw, ik vind een weimaraner en vizsla toch best pittig. Niet mijn idee van een kinder/gezinshond vanwege het hoge energieniveau. Een springer spaniel vind ik ook twijfelachtig daarom.

En wat bedoel je met waterhond want een barbet is een (franse) waterhond?

Een windhond is niet zo fragiel hoor, op het italiaantje na wanneer die pup is.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:49

Esplendido schreef:
Ilse_123 schreef:

De keuze is reuze.

Ridgebacks zijn geweldig. Ik zou nooit meer anders willen. Het zijn wel zeer zelfstandige honden met weinig will to please (al doen ze erg veel voor iets lekkers) heel intelligent en ze hebben echt voldoende uitdaging nodig want anders zoeken ze dat zelf. Zeker als ze nog jong zijn. Als ze voldoende uitdaging krijgen d.m.v. beweging, denkspelletjes, gehoorzaamheidsoefeningen en dergelijke dan zijn het in huis hele rustige honden die het liefst de hele dag in het zonnetje of voor de kachel liggen.
Ze hechten zich erg aan hun gezin en willen altijd daar zijn waar hun gezin is. Zijn goed waaks maar blaffen alleen als er echt onraad is. Ze zijn wat terughoudend naar vreemden maar dat mag niet verward worden met angst of agressie.
Ze zijn geweldig met kinderen maar natuurlijk moeten zowel hond als de kinderen opgevoed worden in de omgang met elkaar. Maar dat geldt voor alle honden.

Ridgeback van mijn vader is echt een fantastische hond. Ze vindt iedereen leuk, kan overal mee naartoe, is inderdaad waaks zonder snel aan te slaan en is echt aaaaaardslui. Rondje buitenspelen vindt ze prachtig als het niet regent, maar anders ligt ze de hele dag te slapen. En ze luistert prima, zeker als er een eetbare beloning in de buurt is :').

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:52

Staffords heb ik ervaring mee, het is voor mij iets teveel hond. Mijn broertje heeft er 1, dat is echt een mietje (de hond, niet m’n broertje:D ). Super super super lief met de kinderen (hij heeft er zelf ook 2) maar ik heb hem ooit eens een andere hond zien aanvallen en sindsdien toch een beetje angstig.
Thanks voor de tips ook verder! Snauzer heb ik ook aan gedacht maar ik ken ze niet goed genoeg.

Hoe is de gezondheid van de bracco italiano? Gezien de oren ook?

Ik dacht aan de Portugese waterhond, weet eigenlijk niet of er veel verschil is met de Franse?

Dus... in het kort.. In overweging:

- poedel (middenslag)
- Wheaten
- Labrador (sportieve uitvoering :D )
- Finse lappenhond
- Barbet / waterhond
- Welsh springer
- schapendoes
- rodesian ridgeback

Twijfel:
- Friese stabij
- Boerenfox
- Weimaraner
- Vizla
- snauzer

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:54

De keuze is reuze!
Wij zijn ook op zoek naar een niet te grote gezinshond. Maar wij komen er niet echt uit. :+

Vizsla kan trouwens prima als gezinshond, als er voldoende aandacht en tijd aan opvoeding, mentale uitdaging en beweging besteed wordt. Weimaraner zijn vaak iets nerveuser dan vizsla's.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:08

Eerst even over de vizsla (wij hebben er twee), ontzettend leuke honden! Ook in een gezin, maar ze moeten rennen en uitgedaagd worden. Bij ons gaan ze 2x per dag lang en 2x kort (20-25 minuten) eruit. Daarnaast zeer regelmatig naar het strand bijvoorbeeld. Als ze niet voldoende lopen worden ze vervelend, maar zolang ze eruit gaan zijn ze echt geweldig. Ontzettend gezellig, liggen altijd het liefst naast je en altijd in voor een uitje. Als ik later een eigen huis en tijd hebt komt er ook zeker weer eentje. De weimaraners die ik ken zijn zenuwachtiger en wat ingewikkelder te trainen, ook niet altijd vriendelijk naar anderen honden is mijn ervaring. Meer neigend naar Duitse staanders qua karakter.

Een aantal honden die ik nog niet langs heb zien komen maar wel vind passen misschien zijn:
- working cocker spaniel (hele andere uitvoering dan de ‘normale’, kortere oren, sportiever, echt een jachthond)
- heidewachtel (kleine munsterlander)
- Engelse setter

Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt! Lees zeker even mee

Edit: op houdenvanhonden.nl staan alle erkende hondenrassen onder elkaar met informatie, misschien kom je daar nog een niet genoemd maar passend ras tegen. En uiteraard: iedere hond en iedere lijn is anders, ga vooral langs meerdere fokkers en kijk welke ouderdieren je de meeste klik mee hebt.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:20

MaiNat schreef:
Ik zou zeker weten gaan voor een Corgi <3 lekker actief buiten en binnen aartslui _O-

bij ons buiten ook lui _O-

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:12

Een Vizsla zou ik niet doen als je er niet echt heel actief mee aan de slag gaat. Die zijn trouwens nog meer hyperdepiep als een Weim.
En een Weimaraner moet je de juiste lijnen weten, want sommige moet je echt niet hebben. Maar ik vind eerlijk gezegd dat je die ook alleen moet nemen als je er ook een sport mee gaat doen en ze moeten elke dag wel minstens een uur zonder lijn kunnen rennen naast de normale wandelingen. Anders doe je ze tekort. Zijn ook kampioen aan de lijn trekken, je moet met zulke honden er wel zeker van zijn dat je altijd aan de training denkt, strikt bent, anders zullen ze snel denken dat ze de baas zijn.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:32

Wil je persé een rashond? Mijn beide honden zijn vuilnisbakjes, 1 uit griekenland en 1 uit een nest van de buren. Maar zijn de meest makkelijke honden die ik ken...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 01:07

Wij hebben sinds 3 dagen een Friese Stabij en bevalt goed ;)
Zonder gekheid: we hebben drie jonge kinderen (bijna 3 tot 8 jaar) en ze loopt rond alsof ze nooit anders heeft gedaan. Niet angstig maar relaxt en niet dominant oid, al behoorlijk zindelijk overdag en sociaal naar alles wat op "puppykraambezoek" komt en buiten loopt. We hadden ongeveer hetzelfde eisenpakket. Mijn man noemt haar al; de saaie pup omdat alles heel goed verloopt :D Maar goed dat zijn nu 3 dagen onderweg haha.

Wel bij een goede fokker gehaald en opgegroeid in huis. Met ieder ras is er wat en je moet het deels ook treffen met de individuele hond buiten training en socialisatie om.

Een buitenlandse herplaatser zou ik persoonlijk nooit doen met jonge kinderen. Veel te groot risico.

Afbeelding