Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Esplendido schreef:Bij kruisingen wordt het allemaal niet bijgehouden en wordt een zieke hond gewoon gezien als pech. Wanneer een rashond ziek wordt, is het ineens geen pech maar zou het komen doordat rassen ongezond zijn.
De verantwoordelijke fokkers die letten echt wel op en testen alles wat zin heeft en mogelijk is voor hun ras en letten ook op het inteeltpercentage. Ze kijken daarvoor veel verder dan alleen de generaties die op een stamboom staan.
Het is echt allemaal niet zo zwart wit als het gaat om de vraag wat beter zou zijn.
Toch ben jij nu ook zwartwit, want er zijn echt wel kruisingen die getest worden, dus alles over één kam scheren is ook niet fair
Er zijn natuurlijk bij beide groepen rashonden/kruisingen wel fokkers die testen, maar ook legio's die dat niet doen. En om die laatste groep gaat het.
Je moet als koper dus nooit in de blauwe ogen van de fokker geloven, ook niet wanneer deze aangesloten is bij een rasvereniging en stambomen heeft tot de 18e eeuw.
BarbaraNova schreef:Wij hebben een Engelse Basset / Basset Hound uit de opvang. Echt de meest lieve hond ever, enige minpuntje is dat sommige slecht alleen kunnen zijn en als ze de neus aan de grond hebben, niet zoveel meer horen haha. Maar hij is met alle dieren en kinderen fantastisch. Heel zachtaardig en erg slim.
Ilse_123 schreef:Hollandse herder vind ik nou niet echt een ideale gezinshond, zeker de ruwharige (wel prachtig trouwens) schijnt toch wel flink nerveus en eenkennig te kunnen zijn.
Wij hebben thuis altijd honden gehad, momenteel een koningspoedel wat qua verharen, maat, gezondheid en energie echt een tophond is, maaaaaarrrrr toch zeker naar vreemden niet altijd even sociaal. Daar zijn de Doodles beter in, maar bij de Doodles zie je nog wel eens wat rare vachten en erfelijke aandoeningen voorbij komen.
Ik ken veel leuke stafford kruisingen, ideale maat, weinig vachtverzorging, braaf en enthousiast, alleen heb je daar tegenwoordig het probleem mee dat je bepaalde landen niet in mag. Toch lastig.
We hebben ook Ierse wolfshonden en een Duitse dog gehad. Heel braaf en relaxt, zeker de Ieren. Alleen groot tot heeeeeel groot en helaas daarmee ook niet erg gezond.
Momenteel behalve de poedel ook een snauzer x border terriër x cairn terriër, alle drie leuke rassen met hun eigen karakters. Borders en snauzers wat pittiger, maar bijvoorbeeld cairn terriers en westhies zijn weer iets rustiger. Mocht je ze te klein vinden heb je snauzers ook in grotere maten bv. Zijn ook gezonde hondenrassen.
Jachthonden/werkhonden als vizla's, pointers, collies en retrievers zou ik alleen doen als je echt tijd hebt voor fanatieke rondjes, al verschilt dat natuurlijk ook per lijn.
De ridgebacks die ik ken zijn heeeeeel lui, braaf en makkelijk, maar dat schijnt niet altijd zo te zijn.
De keuze is reuze.
Esplendido schreef:Ilse_123 schreef:Hollandse herder vind ik nou niet echt een ideale gezinshond, zeker de ruwharige (wel prachtig trouwens) schijnt toch wel flink nerveus en eenkennig te kunnen zijn.
Wij hebben thuis altijd honden gehad, momenteel een koningspoedel wat qua verharen, maat, gezondheid en energie echt een tophond is, maaaaaarrrrr toch zeker naar vreemden niet altijd even sociaal. Daar zijn de Doodles beter in, maar bij de Doodles zie je nog wel eens wat rare vachten en erfelijke aandoeningen voorbij komen.
Ik ken veel leuke stafford kruisingen, ideale maat, weinig vachtverzorging, braaf en enthousiast, alleen heb je daar tegenwoordig het probleem mee dat je bepaalde landen niet in mag. Toch lastig.
We hebben ook Ierse wolfshonden en een Duitse dog gehad. Heel braaf en relaxt, zeker de Ieren. Alleen groot tot heeeeeel groot en helaas daarmee ook niet erg gezond.
Momenteel behalve de poedel ook een snauzer x border terriër x cairn terriër, alle drie leuke rassen met hun eigen karakters. Borders en snauzers wat pittiger, maar bijvoorbeeld cairn terriers en westhies zijn weer iets rustiger. Mocht je ze te klein vinden heb je snauzers ook in grotere maten bv. Zijn ook gezonde hondenrassen.
Jachthonden/werkhonden als vizla's, pointers, collies en retrievers zou ik alleen doen als je echt tijd hebt voor fanatieke rondjes, al verschilt dat natuurlijk ook per lijn.
De ridgebacks die ik ken zijn heeeeeel lui, braaf en makkelijk, maar dat schijnt niet altijd zo te zijn.
De keuze is reuze.
Ridgebacks zijn geweldig. Ik zou nooit meer anders willen. Het zijn wel zeer zelfstandige honden met weinig will to please (al doen ze erg veel voor iets lekkers) heel intelligent en ze hebben echt voldoende uitdaging nodig want anders zoeken ze dat zelf. Zeker als ze nog jong zijn. Als ze voldoende uitdaging krijgen d.m.v. beweging, denkspelletjes, gehoorzaamheidsoefeningen en dergelijke dan zijn het in huis hele rustige honden die het liefst de hele dag in het zonnetje of voor de kachel liggen.
Ze hechten zich erg aan hun gezin en willen altijd daar zijn waar hun gezin is. Zijn goed waaks maar blaffen alleen als er echt onraad is. Ze zijn wat terughoudend naar vreemden maar dat mag niet verward worden met angst of agressie.
Ze zijn geweldig met kinderen maar natuurlijk moeten zowel hond als de kinderen opgevoed worden in de omgang met elkaar. Maar dat geldt voor alle honden.