Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:39

Kinke schreef:
tja, ik zou er niet blij mee zijn. Wij wonen buitenaf, eindje van de weg af en hebben 10 hectare land waar ze rond kan struinen. Bovendien is ze muizenvanger op onze boerderij. Niemand heeft last van haar, in de 6 jaar dat ze hier nu is komt ze alleen met muizen aan, nog nooit een gevangen vogeltje gezien. Ik snap de logica wel in steden en dorpen

Ik snap de logica ook wel en ik woon in de stad.
maar ik vrees ook wel dat mochten de katten in het vervolg binnen moeten blijven, we heel veel meer overlast van muizen gaan krijgen. Vraag me ook echt af waar ze het aantal door katten gedode dieren vandaan halen. Volgens mij is dat gewoon maar een slag in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:41

Onze kat is buiten opgegroeid, heeft alleen maar muizen ratten en mollen mee genomen, ongedierte, waar wij kast van hebben. Helemaal prima. Een kat begraaft z'n behoeftes netjes, kan een hond nog wat van leren. Zie niet waarom katten niet buiten zouden mogen komen los.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:43

Mee eens! Helemaal in de stad, bij mijn buurvrouw wordt de tuin ondergesch*ten door de katten van de hoek, lucht is niet te harden als het in de zomer geregend heeft en de zon staat er daarna op :x

sterregoud

purny schreef:
Het is gewoon niet normaal als een kat word gegrepen door een hond. Een kleine beet of snauw kan ik nog wel bijkomen maar als de kat best wel gewond is dan krap ik me toch echt achter m'n oren of jouw hond wel opgevoed is.

En het is wel ‘normaal’ dat ik mijn vogelwaterbak een door midden gebeten koolmeesje aantref ? De kat doodt niet om te eten, maar om te doden, voor de kill. Dit soort leuke activiteiten creëeren ook leed. Mensen treffen hun konijnen in de tuin aan stukken gereten aan, dat is ook verdriet.

Oftewel de kat mag alles, overal poepen, alles killen , en de hond mag niets. Dat klopt toch niet ?

Gini

purny schreef:
Het is gewoon niet normaal als een kat word gegrepen door een hond. Een kleine beet of snauw kan ik nog wel bijkomen maar als de kat best wel gewond is dan krap ik me toch echt achter m'n oren of jouw hond wel opgevoed is.

En wat als de kat in tegenaanval gaat en een kras over het gezicht en in het oog van mijn hond zet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:47

purny schreef:

Dat een hond een kat pakt, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, net zoals sommige honden zo'n sterk jachtinstinct hebben dat ze achter konijnen en fazanten aan gaan.
Maar het lijkt haast alsof de baasjes daar blij mee zijn en hun hond juist aanmoedigen om achter katten aan te gaan 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:47

sterregoud schreef:
purny schreef:

En het is wel ‘normaal’ dat ik mijn vogelwaterbak een door midden gebeten koolmeesje aantref ? De kat doodt niet om te eten, maar om te doden, voor de kill. Dit soort leuke activiteiten creëeren ook leed. Mensen treffen hun konijnen in de tuin aan stukken gereten aan, dat is ook verdriet.

Oftewel de kat mag alles, overal poepen, alles killen , en de hond mag niets. Dat klopt toch niet ?

Onze kat dood wel om te eten. Hij is dan ook gewoon opgegroeid buiten en als ie 3 dagen weg was, moest ie zelf voor eten zorgen. Wij zochten em niet op. Nu is ie bejaard en zien we ook nergens meer iets liggen. Hij hoeft immers niet te doden voor eten meer, aangezien ie meer binnen is als buiten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:49

Wat een bullshit. De mens is toch wel de grootste verprutser. Helemaal door het hele gif wat er rondgestrooid mag worden.
Ja katten pakken weleens een vogeltje, maar geloof dat de mens de meeste dieren vermoord.

Katten zijn hele andere soort dieren dan honden. Het wilde zit er vaak nog veel meer in.

Ik heb hier één kat die serieus dood ongelukkig zal worden van verplicht binnen blijven. Maar zij helpt uier de muizenpopulatie dan ook in toom te houden.

Dus nee, niet mee eens.

Coconut

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:53

Dan bouw je toch een ren in de tuin. Kat naar buiten en de buurt blij ;)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:54

Wat een onverdraagzaamheid ten top.
Zijn dit juristen voor de partij van de dieren?
Wil iedere katteneigenaar het wel eens zien doen, alle katten binnen houden of tuin katproof maken.
Dit is gewoon weer iets om mensen op kosten te jagen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:55

Gewoon je kat op je eigen terrein houden net als elk ander dier. Ik heb nooit begrepen wat daar voor veel katteneigenaren het probleem van is.
Maar wel oh zo verdrietig zijn als poekie vermist is of aangereden... En de buurman die met zijn handen in poekie zijn stront moet zitten in zijn eigen tuin is ook een zeikerd. Vervolgens is de buurman ook nog een klootzak als hij zijn hond op poekie af stuurt natuurlijk :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:56

purny schreef:
Een hond hoort geen mensen of dieren aan te vallen. Zo is hij niet netjes opgevoed.
Dan moet je dadelijk ook niet raar opkijken als iemand iets jouw hond aandoet.

Als ik zie dat een dier word aangevallen dan krijgt de hond van mij toch echt een paar klappen

Op mijn eigen erf?!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:57

Hier blijven de katten toch echt lekker buiten lopen hoor, ook als het niet meer zou mogen. We hebben weer katten omdat de ratten met tientallen zaten te wachten tot ik de kippen kwam voeren. :+ Ook flinke nesten kuikens kwijtgeraakt aan de ratten. Nee, dan liever een paar katten die elke dag met handenvol muizen en ratten aan komen zetten, dat kunnen de uilen op zolder echt niet aan.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:59

Hier in de woonwijk veel last van de katten van de buren, die het een goed idee vinden 2 katten te houden die niet naar binnen mogen in een wijk vol rijtjeshuizen. Die katten slopen bij de andere buuf haar moestuintje uit de grond, bij mij flikkeren ze plantenpotten overal vanaf, zitten ze voor de schuifpui net zo lang te etteren tot de hond aanslaat en het allerleukste: de hele zomer wonen ze op het dak van mijn serre, waardoor ik 2 a 3 x per nacht eruit mag omdat de hond daarop aanslaat.

Maar we hebben ook veel last van muizen in de wijk, dus ik ben juist wel voor katten als muizenvangers. Alleen zie ik ze dat dan weer niet doen :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:59

Mars schreef:
Gewoon je kat op je eigen terrein houden net als elk ander dier. Ik heb nooit begrepen wat daar voor veel katteneigenaren het probleem van is.
Maar wel oh zo verdrietig zijn als poekie vermist is of aangereden... En de buurman die met zijn handen in poekie zijn stront moet zitten in zijn eigen tuin is ook een zeikerd. Vervolgens is de buurman ook nog een klootzak als hij zijn hond op poekie af stuurt natuurlijk :=

De meeste katten lopen zo iets van 100 km per dag, tenminste als ze veel buiten komen. Denk niet dat wij onze kat op het erf kunnen houden met z'n lange wandeltochten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:00

Marije_1997 schreef:
Mars schreef:

De meeste katten lopen zo iets van 100 km per dag, tenminste als ze veel buiten komen. Denk niet dat wij onze kat op het erf kunnen houden met z'n lange wandeltochten.

Dat is jouw kat en dus ook jouw probleem.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:01

Maar dan ook niet klagen als de muizen en ratten bij de mensen door de huizen marcheren, want dat gaat uiteindelijk gebeuren dan.
Al vermoed ik dat de mens dan wel weer zo dom is om het met gif op te lossen, daarbij totaal voorbij gaand aan het feit dat andere dieren die lijkjes vol met gif weer opeten en sterven.....

Ja de natuur zal er flink mee geholpen zijn

Overigens is de grootste vernietiger van soorten ( zowel plant als dier) nog altijd de mens, niet de huiskat.
Die processierupsplagen; ook de mens hun eigen schuld.
En nu gaat straks hetzelfde gebeuren met muizen en ratten als we massaal katten verplicht binnen gaan houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:02

Mars schreef:
Marije_1997 schreef:

Dat is jouw kat en dus ook jouw probleem.

Gelukkig hebben ze bij ons in de straat geen last van katten. Wel van steenmarters die dood leuk alles onderschijten, en die begraven het niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:03

Saskia9 schreef:
Wat een bullshit. De mens is toch wel de grootste verprutser. Helemaal door het hele gif wat er rondgestrooid mag worden.
Ja katten pakken weleens een vogeltje, maar geloof dat de mens de meeste dieren vermoord.

Katten zijn hele andere soort dieren dan honden. Het wilde zit er vaak nog veel meer in.

Ik heb hier één kat die serieus dood ongelukkig zal worden van verplicht binnen blijven. Maar zij helpt uier de muizenpopulatie dan ook in toom te houden.

Dus nee, niet mee eens.

Eerlijk gezegd vraag ik mij idd af of katten het grootste euvel zijn. Het extreme onderhoud van groen, betegelen van tuinen, en gebruik van gif (tegen bv rupsen), isoleren van huizen (voornamelijk de huismus en gierzwaluw) lijkt mij een groter probleem.

Al ben ik van mening dat het snachts binnen houden en belletje omdoen al een hoop zou kunnen schelen voor nutteloze slachtoffers.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:03

Marije_1997 schreef:

Heet dat niet domesticatie?
Wilde soortgenoten hebben altijd een groter territorium en leggen meer kilometers af dan hun gedomesticeerde versies (honden, konijnen, paarden, vogels,...).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:04

En alweer een regeltje/verbod erbij. Is er eigenlijk nog wel iets wat niet gereguleerd is? Deze regel ga ik sowieso wel overtreden, maar de kans dat ik er een boete voor krijg is nihil, dus persoonlijk zou ik/mijn kat er geen last van hebben.
(Mijn kat zorgt dus niet voor overlast. Ooit heb ik een dode vogel in de tuin gevonden, die hij best vermoord kan hebben, jammer dan, in het wild levende dieren doden elkaar ook)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:05

Marije_1997 schreef:

Een kat loopt ca 3 km per uur...
Dus 100 km per dag is wel heel veel.
2 van onze 3 katten lopen ca 10 uur per dag buiten en zijn het meest te vinden rondom onze schuur/stallen en die van de buren (en ja dat mag..zij hebben geen katten maar wel last van muizen), in de wei (mollen/muizen) en langs de waterkant (op zoek naar ratten).
Zij lopen nog geen 10 km per dag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:08

Absurd. Katten moeten voldoende bewegen. Aan de ene kant zijn er mensen die zich doodvechten om paarden naar buiten te krijgen en vervolgens moeten katten binnen of in en ren? Je bent niet goed bij je hoofd en een dierenbeul als je wilt dat katten niet meer los kunnen lopen omdat je last hebt van een drol in je tuin of weet ik het wat voor kleine ergenissen.
Ik heb er geen woorden voor. Mensen die katten haten moeten naar een psychiater. Daar zit wat achter. Heeft niets te maken met het dier zelf.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-11-19 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:08

Tancreda4 schreef:
Al ben ik van mening dat het snachts binnen houden en belletje omdoen al een hoop zou kunnen schelen voor nutteloze slachtoffers.

De meeste vogels vliegen/ foerageren overdag.
Muizen en ratten zijn juist 's nachts actief.. dus theoretisch kun je beter je kat alleen in het donker naar buiten doen.
Het is ook aangetoond dat een belletje niet zorgt voor minder vangsten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:11

Lusitana schreef:
Absurd. Katten moeten voldoende bewegen. Aan de ene kant zijn er mensen die zich doodvechten om paarden naar buiten te krijgen en vervolgens moeten katten binnen of in en ren? Je bent niet goed bij je hoofd en een dierenbeul als je wilt dat katten niet meer los kunnen lopen omdat je last hebt van een drol in je tuin of weet ik het wat voor kleine ergenissen.
Ik heb er geen woorden voor. Mensen die katten haten moeten naar een psychiater. Daar zit wat achter. Heeft niets te maken met het dier zelf.

Tja.
Toen ik in een woonwijk woonde hadden wij veel last van katten van een ander.
Die lagen dan ineens bij mijn dochter in de box of jatten eten van het aanrecht.
Pakten mijn cavia's enz.
En dat vind ik geen "kleine ergernissen".

Wij hebben toen onze tuin afgezet met stroomdraad zodat (ook later) onze katten in de tuin bleven en vreemde er niet in konden.