Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Needje schreef:Een hond is geen kat... waarom blijf je die maar vergelijken?
Needje schreef:Taurine komt uit dierlijke eiwitten...
IMANDRA schreef:Needje schreef:Taurine komt uit dierlijke eiwitten...
Ja. Het tekort schijnt te komen omdat in graanvrij voer vaak gekozen wordt voor andere vervangende ingrediënten die hoger zijn in (plantaardige) eiwitten, waardoor het percentage dierlijke eiwitten omlaag gedaan kan worden door de fabrikant. Maar, taurine komt dus uit dierlijke eiwitten.... en een kat kan het alleen uit dierlijke eiwitten halen... dus krijgt de kat een tekort.
Needje schreef:Sorry maar goed khd arm voer (laten we het zo maar even noemen) heeft juist een hoog vlees gehalte. Daar selecteer je het voer op. Op het % vlees.
Als ik naar mijn gebruikte Orijen kijk heeft deze 85% vlees. Zitten toch echt dierlijke eiwitten in.
Juist dat goedkope supermarkt voer bevat veel plantaardige eiwitten.
Trouwens vind ik het apart dat bv die RC überhaupt geen % meld. En direct na het vlees plantaardige eiwitten op de lijst heeft staan...
IMANDRA schreef:Needje schreef:En als je zelf dat artikel goed leest hebben ze het over lage khd% van rond de 15%. En geven ze ook daar aan dat hogere khd wel tot problemen zouden kunnen leiden....
Dus? Als ik naar mijn graan-bevattende RC kattenvoer kijk zit het percentage khd rond de 15-20%. Feit blijft dat katten het prima kunnen verteren. Bovendien zeggen ze dat er meer onderzoek nodig is omdat het bij andere carnivoren tot problemen kan leiden. Ik zeg overigens ook nergens dat je een kat alleen maar graan moet gaan voren. Ik zeg alleen dat 'graanvrij voer' geen enkel gezondheidsvoordeel heeft en zelfs problemen kan veroorzaken. (bovendien is dit een relatief oude bron, en ging het me in dit geval alleen om het kunnen verteren van khd en niet de hoeveelheid die gevoerd moet worden- hiervoor zou ik liever een recenter artikel opzoeken)
Gezien de grote gezondheidsproblemen van graanvrij voer bij honden (hartaandoeningen), de niet-bestaande (gezondheids)voordelen van graanvrij en dat ze nog niet precies weten wát het is in graanvrij voer wat de problemen veroorzaakt en of dit ook invloed heeft op katten, zou ik dan toch eieren voor mijn geld kiezen en voor normaal gebalanceerd voer met granen kiezen.
Air schreef:IMANDRA schreef:
Dus? Als ik naar mijn graan-bevattende RC kattenvoer kijk zit het percentage khd rond de 15-20%. Feit blijft dat katten het prima kunnen verteren. Bovendien zeggen ze dat er meer onderzoek nodig is omdat het bij andere carnivoren tot problemen kan leiden. Ik zeg overigens ook nergens dat je een kat alleen maar graan moet gaan voren. Ik zeg alleen dat 'graanvrij voer' geen enkel gezondheidsvoordeel heeft en zelfs problemen kan veroorzaken. (bovendien is dit een relatief oude bron, en ging het me in dit geval alleen om het kunnen verteren van khd en niet de hoeveelheid die gevoerd moet worden- hiervoor zou ik liever een recenter artikel opzoeken)
Gezien de grote gezondheidsproblemen van graanvrij voer bij honden (hartaandoeningen), de niet-bestaande (gezondheids)voordelen van graanvrij en dat ze nog niet precies weten wát het is in graanvrij voer wat de problemen veroorzaakt en of dit ook invloed heeft op katten, zou ik dan toch eieren voor mijn geld kiezen en voor normaal gebalanceerd voer met granen kiezen.
Ah hier heb je het percentage al geschreven zie ik. Dus het onderzoek geeft aan dat alleen lage percentage's veilig zijn, en die van jou zit boven de 15%. Dat vind je niet onveilig, maar een onderzoek over graanvrij voer bij honden betrek je dan wel weer op katten door het onveilig te vinden om graanvrij te voeren.
Zo kan je alle onderzoeken natuurlijk wel zo omzetten zodat ze je mening ondersteunen.
Hoeveel poepen jouw katten eigenlijk?
IMANDRA schreef:Luca03 schreef:Drinkfontein komt er inderdaad ook, maar m'n moeder is al niet gelukkig met het feit dat er natvoer komt want dat stinkt
Groot gelijk, dat is een grote reden waarom wij geen natvoer hebben
Air schreef:IMANDRA schreef:Groot gelijk, dat is een grote reden waarom wij geen natvoer hebben
Je eigen woorden![]()
Air schreef:Ik vind het jammer dat je zo neerbuigend over al het andere voer doet, alleen omdat jij denkt dat het goed kan zijn omdat iets alleen goed zou kunnen zijn als er vele wetenschappelijke onderzoeken van zijn.
Air schreef:Vervolgens kom je dan zelf met een onderzoek waarin staat dat 15% koolhydraten veilig zijn, voer je zelf RC met +/- 30% koolhydraten, maar dan is het onderzoek opeens oud. Je zet dus alles zo neer wat voor jou het beste uitkomt.
Air schreef:Wat je eigenlijk probeert te zeggen geloof ik is dat jij het ultieme baasje bent en dat alle mensen die brokken voeren met een hoog vleespercentage of vlees voeren slechte baasjes zijn die alleen op gevoel afgaan en geen verstand hebben.
Air schreef:Overigens, een hype is iets kortdurends, wat weer voorbij gaat. Dit bestaat toch echt al een tijdje en kom juist steeds meer op de markt omdat er meer vraag naar komt, omdat steeds meer mensen de voordelen ervan ontdekken.
Air schreef:Als RC en co dan zo goed zijn, waarom ontstaat er dan vraag naar wat anders?
Essie73 schreef:Onze jeweetwel kater spuugde ook enorm veel. Sinds hij IAMS Naturally krijgt is dit over. Geen idee of het kwalitatief goed voer is, maar ik ben er blij mee dat we niet meer dagelijks kots hoeven te ruimen.