Hersenwerk voor honden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Hersenwerk voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 01:43

Is het nadeel van zo'n mat niet dat je alle 'puzzels' steeds allemaal aanbiedt? Het lijkt mij beter om dat af te wisselen, dan blijft het ook interessanter. Of je moet meerdere van die matten hebben natuurlijk...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:42

Ceetje_bokt schreef:
Mijn mat heb ik gekocht bij de dierendrogist. Jouw mat komt vast bij de 50 50 shop (heten ze zo?) vandaan. Ze maakt mooie dingen.

Klopt ja!

Esirene schreef:
Misschien al genoemd, maar de puzzels van Nina Ottosson vind ik altijd erg leuk en mooi:
https://www.nina-ottosson.com/nl/

Die lijken mij ook mooi. Van Flamingo zie ik ook gave (en dure!) voorbijkomen.

LindyH schreef:
Is het nadeel van zo'n mat niet dat je alle 'puzzels' steeds allemaal aanbiedt? Het lijkt mij beter om dat af te wisselen, dan blijft het ook interessanter. Of je moet meerdere van die matten hebben natuurlijk...

Goh, zo heb ik het nog niet ervaren, er wordt elke keer flink gesnuffeld. Ik wissel op de mat af met plekken en aantallen snoepjes. Soms stop ik in één onderdeel snoepjes, soms in meerdere.
Ook de moeilijkheidsgraad wisselt. Ik kan de snoepjes verder/dieper verstoppen of juist niet, de broekspijpen omslaan of dichtvouwen, onder elk flapje een snoepje verstoppen of expres onder de eerste/laatste, of onder een paar... En we spelen ook lang niet elke keer met de mat. Dus wij zijn er heel blij mee!

Hoe vaak bieden jullie hersenwerk aan?
Wij doen het nu een paar keer per week, tijd wisselt per hond van enkele tot max. 20 minuten met Torvi, die het duidelijk aangeeft als ze nog een spelletje wil (en dan schat ik in hoe moe ze is).
We sluiten wel altijd met hetzelfde spelletje af.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:19

Momenteel dagelijks. Mijn honden krijgen vers vlees en brokjes en de brokjes houd ik nu apart en daarmee vul ik een puzzel. Inmiddels lijkt het wel of ze weten dat als er geen brokjes in zitten we daarna gaan puzzelen. :D
En wat betreft de afwisseling: meestal blijft het niet bij één spel, dus die afwisseling komt wel. Ik kan iedereen de drie groepen op fb aanraden: 1. Spelideeën voor honden 2. Hersenwerk voor honden, 3. Dogbraingames en oh ja puzzledog. Dat zijn er vier dus. Een schat aan kennis en zeker spelideeën biedt heel veel spelletjes waarbij je ‘normale’ materialen voor gebruikt. Het hoeft niet duur te zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:51

Die groepen kan ik allemaal afvinken, haal daar inderdaad veel ideeën vandaan. :D

Hier even een flinke tegenvaller... Vandaag met Torvi naar de orthopeed geweest en ze heeft lichte ED en artrose in haar voorpoten. Nu eerst een week aan de medicatie en dan verder zien. Dus dat wordt ook aangepast hersenwerk, denk ik...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:27

Ah balen zeg. Als leek zou ik zeggen: de puzzels op een verhoging zodat Torvi niet hieft te buigen en dus meer gewicht op de voorpoten hoeft te zetten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:48

Gisteren was mijn bejaarde cocker jarig, ze is 14 geworden en aangezien ze op deze leeftijd schrikt van harder materiaal op haar neus heeft ze een prachtige zachte mat gekregen van Puzzle Dog. Zij maakt puzzels van fleece op bestelling. Het was een schot in de roos <3

Afbeelding

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:09

Wat een goede!!

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:29

Ceetje_bokt schreef:
Gisteren was mijn bejaarde cocker jarig, ze is 14 geworden en aangezien ze op deze leeftijd schrikt van harder materiaal op haar neus heeft ze een prachtige zachte mat gekregen van Puzzle Dog. Zij maakt puzzels van fleece op bestelling. Het was een schot in de roos <3

[ [url=m/tHRUDD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog gefeliciteerd en wat een goede oplossing!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:56

Naast onze oude(re) dames, woont er sinds zaterdag een rode cocker van 9 weken bij ons. De dames zijn nog niet echt gecharmeerd van hem, maar dat komt wel met geduld en ruimte geven. Ik merk nu dat het belangrijk is om elke dag even een momentje samen te hebben en het gewone leven niet te veel te verstoren door de komst van Murphy. Dus wij trekken ons dagelijks even terug in de werkkamer annex spelletjeskamer.

Afbeelding
Heb al gemerkt dat hij heel voergericht is, dus een babypuzzeltje gemaakt met drie kleine bakjes met een gaatje waaronder ik een minikoekje verstop.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:01

Ohh dat zijn leuke voorbeelden. Ik kom hier niet veel verder dan een snuffelmat voor nu :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 07:45

Zo ben ik ook begonnen en een snuffelmat is een heerlijke puzzel, zeker ook om in te zetten als stressverlager. Het is ook de enige activiteit die ik de twee honden samen in een ruimte laat doen. Wel allebei hun eigen mat.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:55

Met mijn jongste telg (bijna 6 maanden) ben ik volop aan de het puzzelen. Het is de enige activiteit waarmee ik hem (onbelast) ‘out’ kan laten gaan. Mannetje heeft veel energie. Gisteravond weer eens een filmpje gemaakt. Het duurt vrij lang maar kijk vooral ook het einde. <3 Dit is zijn ‘spot’ waar hij moeten wachten tot hij aan de slag mag. Zodra hij de werkkamer (daar puzzelen we) ingaat gaat hij onmiddellijk erop zitten. https://youtu.be/a6wk-woM154