Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:48

@KimD; mijn borders zitten niet in een bench. Die lopen altijd los in huis of op het erf. Ze hebben er wel hun puppy en puberperiode in gehad omdat we op die manier regelmaat en rust konden 'afdwingen' want dat doen ze niet uit zichzelf. In tegenstelling tot de teckelpup die we nu hebben moet je een werkhond leren om te rust te nemen.

djoeka

Berichten: 1366
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:49

Even op een rijtje:
De hond zit snachts in de bench in een schuur en jij werkt snachts toch?
Overdag zit hij gemiddeld ook 4 uur in de bench in de schuur. Jij slaapt overdag neem ik aan omdat je snachts werkt?
Zit de hond dan alleen in de schuur? want de anderen zijn buiten.
Ik denk dat hij een hoop hoort buiten, ook de andere honden en eruit wil, husky's moeten veel kunnen bewegen en zijn ei kwijt kunnen. Het is een jonge hond met een hoog energie level, die moet spelen en rennen.
Sommige kunnen daar heel vervelend van worden.

Wat is zijn schema.

Hoe komt hij er in vredesnaam uit? Dat is wel op te lossen met een slotje of een haak erop.

JesdaJinn

Berichten: 10486
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:49

Kabayo schreef:
JesdaJinn schreef:
Zet eens een camera/filmding neer en film is wat hij snachts doet en plaats het hier :)
Denk dat er dan misschien andere tips komen ofzo?

Ik zou even niet weten hoe ik dat moet filmen en waarmee. Heb je tips. Ik weet wel wat hij doet :P

Dankje Marijkedub! Ik zal even zien wat ik kan doen


Ergens een filmcamera lenen? Tegenwoordig bestaan er ook van die Wi-Fi camera's. Die slaan alles op. Denk dat er vast wel gokkers zijn die zo iets hebben. Ik weet dat sastaic (naam van bokker) er 1 heeft. Misschien contact opnemen .

Het gaat er niet om dat jij t weet. Gaat er om dat je het op film hebt staan en eventueel hier kan plaatsen of mee naar een GT of weet ik veel wat

ryukapple

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:50

Is het mogelijk om hem mentaal meer uitdaging te bieden? Zie wel een snuffelmat en treatbal staan maar eerlijk is eerlijk die lv 1 puzzels zijn voor de gemiddelde hond geen uitdaging. Misschien kijken voor een moeilijkere puzzel of gaan speuren met hem? Anders toch iets van een slot of musketonhaken erop om hem binnen de houden

Kabayo

Berichten: 14170
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:50

KimD schreef:
Ah, oké.

Maar is er geen bijkeuken of stal waar je hem in kan opsluiten waar hij geen 'kwaad' kan doen?

Bijkeuken vreet ie aan plinten en deurposten. Paarden stal komt ie uit. Het gebouw van de paarden kan misschien wel. Dat is een ligboxstal van 55 meter. Moet ik wel alles op ruimen

CharlesZ
Berichten: 122
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Kralingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:51

Misschien heb ik eroverheen gelezen, dus excuus als ik nu iets vraag waar al antwoord op gegeven is.

Maar ik mis in het verhaal hoe groot deze bench is? De bench is dus weggestopt in een schuur? Klinkt wel beetje sneu maar heb natuurlijk niet het complete plaatje..

KimD

Berichten: 20509
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:53

Gloa schreef:
@KimD; mijn borders zitten niet in een bench. Die lopen altijd los in huis of op het erf. Ze hebben er wel hun puppy en puberperiode in gehad omdat we op die manier regelmaat en rust konden 'afdwingen' want dat doen ze niet uit zichzelf. In tegenstelling tot de teckelpup die we nu hebben moet je een werkhond leren om te rust te nemen.



De grootste bullshit die ik vandaag gelezen heb. :+ := Eerlijkheidshalve lees ik hem wel minstens drie keer per week, èn hoor ik hem geregeld van mensen die met hun 'probleemhond' komen aankloppen.

Echt, ik vraag me steeds af hoe het kan dat mensen nog steeds in de fabeltjes geloven.

Honden puberen niet, dat is een smoes voor eigenaren om het 'ongewenste' gedrag te verklaren, en een werkhond is ook een hond. Een Teckel kan net zo goed uit een werklijn komen, en dus een werkhond zijn.

Een hond hoef je niet te leren rust te nemen als je de juiste uitdaging bied. Ongeacht leeftijd of ras.

Kabayo

Berichten: 14170
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:54

djoeka schreef:
Even op een rijtje:
De hond zit snachts in de bench in een schuur en jij werkt snachts toch?
Overdag zit hij gemiddeld ook 4 uur in de bench in de schuur. Jij slaapt overdag neem ik aan omdat je snachts werkt?
Zit de hond dan alleen in de schuur? want de anderen zijn buiten.
Ik denk dat hij een hoop hoort buiten, ook de andere honden en eruit wil, husky's moeten veel kunnen bewegen en zijn ei kwijt kunnen. Het is een jonge hond met een hoog energie level, die moet spelen en rennen.
Sommige kunnen daar heel vervelend van worden.

Wat is zijn schema.

Hoe komt hij er in vredesnaam uit? Dat is wel op te lossen met een slotje of een haak erop.

Zit idd in de schuur snachts. Niet alleen

Hond zit nooit alleen in de bench als de rest buiten is.

Hij trekt net zo lang tot alles gewoon kapot gaat. Gaat vaak 1 week goed en dan word de bench/slot gewoon lam.

Hond doet echt al heel veel ... echt schema heb ik niet


ryukapple schreef:
Is het mogelijk om hem mentaal meer uitdaging te bieden? Zie wel een snuffelmat en treatbal staan maar eerlijk is eerlijk die lv 1 puzzels zijn voor de gemiddelde hond geen uitdaging. Misschien kijken voor een moeilijkere puzzel of gaan speuren met hem? Anders toch iets van een slot of musketonhaken erop om hem binnen de houden

Moeilijkere puzzels maken hem niet veel uit. Speuren zou ik naar gaan kijken. Maar hem interesseerd helaas weinig zoals brokjes.

JesdaJinn

Berichten: 10486
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:54

Hoe kan die uit een paardenstal komen?
Daar zit hout en tralies en de deur schuif je dicht. Dat zou betekenen dat de hond die deur kan openen terwijl er zo'n tralie naar beneden geschoven moet worden?

Hoe komt ie er uit?

KimD

Berichten: 20509
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:54

djoeka schreef:
Even op een rijtje:
De hond zit snachts in de bench in een schuur en jij werkt snachts toch?
Overdag zit hij gemiddeld ook 4 uur in de bench in de schuur. Jij slaapt overdag neem ik aan omdat je snachts werkt?
Zit de hond dan alleen in de schuur? want de anderen zijn buiten.
Ik denk dat hij een hoop hoort buiten, ook de andere honden en eruit wil, husky's moeten veel kunnen bewegen en zijn ei kwijt kunnen. Het is een jonge hond met een hoog energie level, die moet spelen en rennen.
Sommige kunnen daar heel vervelend van worden.

Wat is zijn schema.

Hoe komt hij er in vredesnaam uit? Dat is wel op te lossen met een slotje of een haak erop.


Die goedkope draadbenches komen alle honden uit met een beetje puzzelen. Die zijn echt niks waard en super makkelijk te buigen.

Kabayo

Berichten: 14170
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:56

JesdaJinn schreef:
Hoe kan die uit een paardenstal komen?
Daar zit hout en tralies en de deur schuif je dicht. Dat zou betekenen dat de hond die deur kan openen terwijl er zo'n tralie naar beneden geschoven moet worden?

Hoe komt ie er uit?

Nee dit is geen stal met zo'n tralie opening. Zo'n klikding in de deur. Hij gaat door het voergat.

De bench is de grootste die je kan krijgen . Dat is iets van 110 cm ? Even geen idee sorry. Nee bench is niet weggestopt haha. Is best een gezellig knus honden hoekje met bank en al. Ik zit er ook wel vaak te relaxen. Zeker geen koud kil donker hoekje

KimD

Berichten: 20509
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:58

Ik denk dat je wel een schema moet gaan invoeren. Ik blijf bij een overstimulatie van de hond, hij heeft totaal geen idee wat de bedoeling is en wat er verwacht wordt.


Dus bijvoorbeeld, en echt, het is een voorbeeld!!

- 7 uur, voeren
- 8 uur, uurtje of anderhalf wandelen / ravotten
- Rust.
- 12 uur, voeren
- 13 uur, korte wandeling, half uurtje tot drie kwartier, een ontspannen wandeling.
- Rust (eventueel die vier uurtjes)
- 18 uur voeren
- 19 uur gewoon op het erf struinen en ravotten

Dan de nacht in de bench.

JesdaJinn

Berichten: 10486
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:59

Dan is de enige optie hem naar een gevangenis te brengen snachts want daar komt ie niet uit.

Nee gekheid. Geen idee. Er is iets waardoor de hond dit doet en je zult moeten achter komen wat het is.

Wordt de hond niet te veel uitgedaagd en dat ie niet te weinig rust kan vinden?

Kabayo

Berichten: 14170
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:03

KimD schreef:
Ik denk dat je wel een schema moet gaan invoeren. Ik blijf bij een overstimulatie van de hond, hij heeft totaal geen idee wat de bedoeling is en wat er verwacht wordt.


Dus bijvoorbeeld, en echt, het is een voorbeeld!!

- 7 uur, voeren
- 8 uur, uurtje of anderhalf wandelen / ravotten
- Rust.
- 12 uur, voeren
- 13 uur, korte wandeling, half uurtje tot drie kwartier, een ontspannen wandeling.
- Rust (eventueel die vier uurtjes)
- 18 uur voeren
- 19 uur gewoon op het erf struinen en ravotten

Dan de nacht in de bench.

Ik werk onregelmatig. Een schema kan wel maar zal toch wel redelijk vaak veranderen qua tijden. Soms ben ik half 8 thuis maar soms ook half 10. En kan niet van mijn ouders verwachten dat ze wat gaan doen met hem.


JesdaJinn schreef:
Dan is de enige optie hem naar een gevangenis te brengen snachts want daar komt ie niet uit.

Nee gekheid. Geen idee. Er is iets waardoor de hond dit doet en je zult moeten achter komen wat het is.

Wordt de hond niet te veel uitgedaagd en dat ie niet te weinig rust kan vinden?

Haha zevenhuizen gaat dicht toch ? :P nee grapje

Ik heb een periode juist bijna niks met hem gedaan. Anderhalve maand oid. Hij sliep en ontsnapte :+ Hij slaapt nu ook als ik er ben. Helemaal geen drukke idiote hond. Heb ook nooit het idee dat ie veel te veel energie heeft. Zie hem nooit stuiteren of vervelend doen :P

Schuur_

Berichten: 4924
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:06

Hier hetzelfde idee als hierboven. Je hebt geen schema, er zit geen routine in de dagindeling. Ook snachts wordt die verstoord dus wat gebeurt er? De hond gaat continu alert zijn op de omgeving -> overgestimuleerd -> slopen.

Ze hebben zoveel baat bij rust en regelmaat! Ongeveer op hetzelfde uur voeren, op hetzelfde uur uit, op hetzelfde uur slapen, op hetzelfde uur trainen. Verder ligt het dan aan je hond hoe flexibel je het kan maken.

Op dit moment is alles pure chaos en zeker zo een jonge hond die nog niet bevestigd is kan je daar flink de kop mee gek krijgen

Ik lees hierboven dat je onregelmatig werkt. Dat kan. Maar ook dan kan je routine opbouwen. Werk je wel steeds dezelfde uren in lengte? Dus steeds 6u of 8u? Of wisselt dat ook?

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:09

Kabayo schreef:
Dankjewel... je slaat wel de spijker op de kop. Heb tranen even in mijn ogen. Ik heb het er echt heel moeilijk mee. We hebben dinsdag nog het examen gehaald met de hoogte punten. Hij is verder echt zo geweldig... Ik doe zo mijn best. Ik vind het zo jammer :(

Ik vraag mij wel oprecht af hoeveel mensen een roedel huskies heeft en dit doet in NL


Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet maar ze zijn er wel. Maar dat zou je op moeten zoeken. En het zou ook nog kunnen dat zij je van een goed advies kunnen voorzien. Zij kijken mogelijk toch net met een weer wat andere blik dan mensen die een Husky als huishond hebben of gedragstherapeuten.
En je mag het ook jammer vinden. Ik zou het pas erg vinden als het je koud zou laten.

KimD, dan "dwing" jij die rust in zo'n schema toch ook af. Immers jij bepaald dat de hond rust moet houden. Maar hoe wil je dat bewerkstelligen als een hond of niet genoeg uitgedaagd is ondanks dat je hem alles biedt en/of zijn eigen grenzen niet aanvoelt/kent/accepteert en gewoon doordendert. Oprechte vraag!
Ik heb er nu meerdere opgevoed waarvan eentje consequent in het begin over zijn eigen grenzen ging. Ondanks een goed schema en een balans tussen inspanning, uitdaging en ontspanning. Voor zijn eigen bescherming moest ik zijn grens bepalen. Zo leerde hij wel waar die grens lag en accepteerde die grens ook. Niet veel anders dan dat je bij sommige kinderen moet doen.
Overigens ben ik het met je eens dat honden niet puberen. Dat is echt een mensending!

Kabayo

Berichten: 14170
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:10

Even op een rijtje hoor. Anders raak ik de draad kwijt

-musketons op de bench
- (weer) een nieuwe verzwaarde bench
- trek en fiets werk (ga ik niet doen. Te jong)
-speurwerk. (Even inlezen)
-in de paarden schuur doen los (staat wel muizen/ratten gif...of resten van)
- schema (kan niet nauwkeurig uitgevoerd worden door werk)
-Buiten laten los (doe ik niet op angst weglopen/stelen)
-Buiten laten ren (moet overlegd worden want woon niet op mijzelf)
- hond weg doen

Of lees ik even iets over het hoofd.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:11

Kabayo, in welke regio woon je. Ik ken iemand die je denk ik wel wegwijs kan maken in de speurderswereld. Zij heeft Duitse Herders en weet echt veel.

Kabayo

Berichten: 14170
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:13

Lughnassadh schreef:
Kabayo, in welke regio woon je. Ik ken iemand die je denk ik wel wegwijs kan maken in de speurderswereld. Zij heeft Duitse Herders en weet echt veel.

Leuk! Heerenveen in Friesland

Schuur_ schreef:
Hier hetzelfde idee als hierboven. Je hebt geen schema, er zit geen routine in de dagindeling. Ook snachts wordt die verstoord dus wat gebeurt er? De hond gaat continu alert zijn op de omgeving -> overgestimuleerd -> slopen.

Ze hebben zoveel baat bij rust en regelmaat! Ongeveer op hetzelfde uur voeren, op hetzelfde uur uit, op hetzelfde uur slapen, op hetzelfde uur trainen. Verder ligt het dan aan je hond hoe flexibel je het kan maken.

Op dit moment is alles pure chaos en zeker zo een jonge hond die nog niet bevestigd is kan je daar flink de kop mee gek krijgen

Ik lees hierboven dat je onregelmatig werkt. Dat kan. Maar ook dan kan je routine opbouwen. Werk je wel steeds dezelfde uren in lengte? Dus steeds 6u of 8u? Of wisselt dat ook?

De hond had bij mijn vriend wel een schema en super veel rust. Toen 9 uur brokjes. Zelfde tijdstippen wandelen en spelen. Zelfde tijdstippen denkspellen. Toen deed hij het ook. Nu is deze situatie zo 2 weken en doet hij het nog steeds. Ik snap er daarom maar weinig van zo langzamer hand :+ Werk is inderdaad erg onregelmatig. Ben nooit om dezelfde tijd thuis.

Duhelo

Berichten: 28615
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:16

Een zwaardere bench komt niet goed. Als ze er echt uit willen dan breken ze gewoon hun tanden (of erger) erop. Ik spreek helaas uit ervaring.
Het enige dat bij de onze werkte was stroom op de buitenkennel.
Ik zou dus kijken om even enkele kennelpanelen te scoren. Sterk gaas eronder en erboven en stroomdraadje aan de binnenkant. Is zelfs wolfhondproof.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:17

Zij woont niet bepaald in de buurt maar ik kan wel vragen of je haar een mailtje mag doen.

Kabayo

Berichten: 14170
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:18

Duhelo schreef:
Een zwaardere bench komt niet goed. Als ze er echt uit willen dan breken ze gewoon hun tanden (of erger) erop. Ik spreek helaas uit ervaring.
Het enige dat bij de onze werkte was stroom op de buitenkennel.
Ik zou dus kijken om even enkele kennelpanelen te scoren. Sterk gaas eronder en erboven en stroomdraadje aan de binnenkant. Is zelfs wolfhondproof.

Hier ben ik ook bang voor. Hij gaat door tot zijn bek bloed heb ik al ondervonden. Pijn of branderig gevoel geeft ie niks om. Ik ga even op marktplaats spieken ( of als iemand een tip heeft???)


Lughnassadh schreef:
Zij woont niet bepaald in de buurt maar ik kan wel vragen of je haar een mailtje mag doen.

Lief. Dankjewel

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:19

Dan ga ik dat even doen. Ik weet dat ze momenteel onderweg terug is van vakantie dus het kan iets langer duren voor ze reageert.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:19

Heb het topic in grote lijnen gelezen. Het klinkt alsof dit misschien geen hond is voor jou. En herplaatsen kun je dan juist beter doen nu hij nog jong is. Maar wel naar een echte husky liefhebber en niet naar iemand die voor het leuke koppie valt. ;)

Ik heb meerdere husky's uitgelaten en zelf een kruising husky gehad. Deze honden hebben juist ontzettend veel vrijheid nodig. (Hoe kan je hond in hemelsnaam op dag 1 al in de bench zitten...!?) Hoe meer je ze vastbindt of opsluit, hoe erger het wordt. De honden die ik heb gekend liepen allen los. Twee ervan waren inderdaad wel eens weg (eentje liep er op de Albert Cuyp ;) ) Mijn eigen hond niet, maar die liep wel uren per dag, was zelden alleen thuis, en als dat zo was kon ze in het hele huis en in de tuin en was er ook nog een andere hond. Snachts sliep ze waar ze wou, inclusief de slaapkamer.
Deze honden horen in de roedel. Een ren op een erf is ook geen oplossing.
Niet alleen je hond heeft bakken met energie, je moet zelf ook een tomeloze energie hebben :D en... tolerant zijn. Wil je een hond die je een beetje naar je hand kan zetten neem dan geen husky. Mijn hond was even eigengereid als aanhankelijk <3

Maar deze honden waren stuk voor stuk relaxed in huis, omdat ze veel vrijheid kregen, binnen en buiten. Bij mijn eigen hond heeft dat wel even geduurd voordat ze relaxed was, want die kwam met een rugzakje uit het asiel.
Maar het is "gewoon" een kwestie van goed opruimen van alles wat echt niet stuk mag, slopen en stelen niet teveel aandacht geven, en zorgen dat ze hun ei kwijt kunnen buiten.

Het is geen schande als je daar de tijd en energie niet voor hebt, maar gun de hond dan een andere baas, die dat wel heeft. Ik hoop dat je een oplossing vindt, maar wat ik lees zoals het nu gaat vind ik echt wel zielig.

Duhelo -O- repressie gaat de hond niet gelukkiger maken.

NB: Husky's zijn ontzettend inventief. Ik gaf mijn hond juist dingen die ingewikkeld open te maken waren, maar het lukte haar altijd, zonder stuk maken. Ook wist ze altijd deuren en kastjes en verpakkingen open te maken. :+
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-10-19 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3386
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:21

Speurhondentraining de Aanzet zit bij jou in de buurt. Ook hondenacademie Leeuwarden doet speuren.