Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Francis schreef:Vaccineren tegen Weil in oktober is vrij zinloos. Het vaccin werkt maar 6 maanden en het grootste risico loop je in de zomer en dan met name als je hond jaagt op ratten e.d., als je een (jacht)hond hebt die met kadavers in aanraking komt of een hond die veel zwemt in natuurlijk (stilstaand) water.
Je stadse huishondje die alleen aan de riem in het bos komt loopt simpelweg geen risico en zeker niet in de winter.
Daarnaast kan Weil door veel meer dan de 4 stammen die in het vaccin zitten veroorzaakt worden dus ookal vaccineer je braaf in maart/april (afhankelijk van het weer rond die tijd), dan nog ben je niet gevrijwaard...
Een heel geschikt alternatief is homeopathische profylaxe: het immuniseren met behulp van homeopathie. Voor mensen wordt dit al langer gedaan (eigenlijk al sinds het begin van homeopathie) en met succes. Er zijn zelfs landen waar men bij het uitbreken van epidemieën deze methode succesvol inzetten met behulp van de farmaceutische industrie (Cuba bijv.). Omdat het bij dieren nog niet zo heel veel gedaan is en er weinig gedocumenteerd is, zijn er weinig concrete cijfers bekend, maar inmiddels vinden steeds meer mensen hun weg naar een homeopaat voor profylaxe voor Weil, juist omdat dit zo'n vreselijk nare vaccinatie is geworden nu het L4 is, met veel ernstige bijwerkingen tot de dood aan toe...
Mocht iemand meer informatie willen, hier een link met meer info over humane profylaxe ( lees ook even het hele stuk, er worden meerdere studies en praktijkvoorbeelden genoemd https://www.martindemunck.nl/diensten/h ... profylaxe/ ) en bij interesse voor profylaxe voor Weil mag je een PB sturen.
theadora99 schreef:Ik ent iig onze oudere hond niet meer. De pup twijfel ik nog over. Dit vooral omdat hij ook geënt was tegen oa kennelhoest en dit zó heftig heeft gehad, dat die enting volgens mij helemaal niets heeft gedaan tegen die specifieke. Daarnaast is hij altijd een week lamlendig na de entingen. Titeren heeft voor ons weinig zin want als het te laag ie moet hij alsnog die entingen en dat wil ik bij hem sowieso niet eigenlijk.
beatje schreef:Het is zoals Kiwiwitje zegt ,titteren heeft zin en als het nodig is ook enten.
Mijn Mal loopt ook nog op zijn pup enting ,terwijl mijn jogste nu totaal onbeschermd bleek te zijn.Dan lopen ze wel risico op de dodelijke Parvo of hondeziekte die veel minder makkelijk te behandelen zijn als Weil en waar als ze er door komen vaak bijkomende letsels van overhouden zoals een niet goed werkende hartje of zoiets.
Ik Titter iet omdat ik niet wil enten,ik geloof in belang van entingen ,maar dan wel de juiste op de juiste tijd en niet zomaar klakkeloos een enting er in jassen.
kiwiwitje schreef:theadora99 schreef:Ik ent iig onze oudere hond niet meer. De pup twijfel ik nog over. Dit vooral omdat hij ook geënt was tegen oa kennelhoest en dit zó heftig heeft gehad, dat die enting volgens mij helemaal niets heeft gedaan tegen die specifieke. Daarnaast is hij altijd een week lamlendig na de entingen. Titeren heeft voor ons weinig zin want als het te laag ie moet hij alsnog die entingen en dat wil ik bij hem sowieso niet eigenlijk.
Titeren voor de cocktail heeft altijd zin. Mijn pup heeft zo dus maar 1 pupenting gehad op 13 weken. (excl weil en kennelhoest)
Maar op 1 jaar ga ik haar ook laten titeren. Grote kans dat je dan op 1 jaar al niet hoeft te enten. Of pas op 2 of 3 jaar, of helemaal niet meer de komende jaren(op 1 jaar word er max voor 3 jaar afgetekend.
Voordeel; je weet hoe goed en of ie beschermd is, en dus geen onnodige entingen maar wel zeker van bescherming. En zeker met parvo vind ik dat heel belangrijk.