Eline_Charly schreef:Wow enorm bedankt voor jullie reacties!En interessant om te zien dat het toch verdeeld is. De reden dat ik deze correctie passend vind is dat al mijn honden hier altijd goed op hebben gereageerd.
Voor de hond van mijn ouders, mijn vorige hond en mijn huidige labrador is de 'hardere' aanpak heel duidelijk. En geen van allen is ooit angstig, onzeker of aggresief geworden. En daar ligt denk ik het belangrijkste detail; zo gauw een hond angstig (dus niet bang voor de correctie, maar altijd) of aggresief wordt, ben je naar mijn mening heel fout bezig en moet je direct stoppen met deze manier van straffen.
Maar bij een minder gevoelige hond vind ik een tik geven een snelle en effectieve manier van opvoeding.
Ik sta eigenlijk achter deze stelling.
"Ik ken mijn hond en mag hem daarom corrigeren met een (goede) tik, omdat dit duidelijk voor hem is en er geen angst of aggressie ontstaat"
Zijn jullie het hier mee eens of niet en waarom?
Corrigeer je je kind dat ook met een goede tik? Die potentieel een blauwe vlek of (lichte) kneuzing oplevert?
Ik snap niet hoe mensen een corrigerende tik goed willen praten, echt te achterlijk voor woorden.

Die hond leert helemaal niks van die tik, enkel dat een bepaald gedrag een mep en pijn oplevert. Dat is de reden dat ze het gedrag niet meer laten zien, niet omdat ze geleerd hebben dat het niet mag. ze zijn bang, bang voor pijn en onderdrukken daarom het gedrag. Als je zo je hond of kind bewust wilt opvoeden moet je ze niet nemen.
Mensen die bewust een hond slaan, trappen of wat dan ook moeten maar wat trots daarop zijn, super manier van trainen!

En (veel) honden zijn inderdaad héél slim, maar dat staat überhaupt niet vergelijking met het korte geheugen of acties die ze ondernemen. Een hond herinnert zich geen actie wat hij vijf minuten geleden heeft gedaan.