Gaat dit echt te ver?!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:16

Eline_Charly schreef:
Wow enorm bedankt voor jullie reacties! _/-\o_ En interessant om te zien dat het toch verdeeld is. De reden dat ik deze correctie passend vind is dat al mijn honden hier altijd goed op hebben gereageerd.
Voor de hond van mijn ouders, mijn vorige hond en mijn huidige labrador is de 'hardere' aanpak heel duidelijk. En geen van allen is ooit angstig, onzeker of aggresief geworden. En daar ligt denk ik het belangrijkste detail; zo gauw een hond angstig (dus niet bang voor de correctie, maar altijd) of aggresief wordt, ben je naar mijn mening heel fout bezig en moet je direct stoppen met deze manier van straffen.
Maar bij een minder gevoelige hond vind ik een tik geven een snelle en effectieve manier van opvoeding.

Ik sta eigenlijk achter deze stelling.

"Ik ken mijn hond en mag hem daarom corrigeren met een (goede) tik, omdat dit duidelijk voor hem is en er geen angst of aggressie ontstaat"

Zijn jullie het hier mee eens of niet en waarom?

Corrigeer je je kind dat ook met een goede tik? Die potentieel een blauwe vlek of (lichte) kneuzing oplevert?

Ik snap niet hoe mensen een corrigerende tik goed willen praten, echt te achterlijk voor woorden. 8)7

Die hond leert helemaal niks van die tik, enkel dat een bepaald gedrag een mep en pijn oplevert. Dat is de reden dat ze het gedrag niet meer laten zien, niet omdat ze geleerd hebben dat het niet mag. ze zijn bang, bang voor pijn en onderdrukken daarom het gedrag. Als je zo je hond of kind bewust wilt opvoeden moet je ze niet nemen.

Mensen die bewust een hond slaan, trappen of wat dan ook moeten maar wat trots daarop zijn, super manier van trainen! +:)+

En (veel) honden zijn inderdaad héél slim, maar dat staat überhaupt niet vergelijking met het korte geheugen of acties die ze ondernemen. Een hond herinnert zich geen actie wat hij vijf minuten geleden heeft gedaan.

Whale

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:18

Ik heb als kind ook wel is een tik gehad, ben er niet slechter van geworden hoor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:23

Als die tik goed getimed is, en correct naargelang het gedrag (dus geen tik bij een hond die het gewoon niet begrijpt of al bang is) dan ben ik daar een groot voorstander van.
En als mijn kind achteraf agressief naar mij, anderen of dieren is, mag die ook echt wel een tik van mij verwachten. Maar: afhankelijk van de situatie, directe reactie en niet blijven doorgaan.

Mijn paarden en katten krijgen ook een tik bij gedrag dat echt niet door de beugel kan. Toch komen ze allemaal vrolijk naar mij toe zonder ze zelfs maar te lokken en hebben ze zeker geen angst, kiezen zelfs om naar mij te komen ipv naar de personen die veel snoepjes geven maar helemaal geen enkele vorm van leiderschap tonen. (Hierbij zeg ik niet dat je dier slaan gelijk staat aan leiderschap)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:27

Nikass schreef:
En toch doet hij het als hij de kans krijgt een volgende keer weer, want die boterham heeft hem iets heel leuks opgeleverd en die straf komt toch te laat. ;)
Je kunt je hond ook leren dat niet jatten hem iets heel leuks oplevert. Kans op succes is groter en jullie verstandhouding blijft gezelliger. En als hij toch een notoire dief blijkt te zijn kan je het beste interessante objecten buiten zijn bereik zetten. Y)(^)

Het heeft hem helemaal niets leuks opgeleverd want ik betrapte hem op het moment dat hij met boterham in zn bek onderweg was naar de bank, tijdens mijn "boze" (want eigenlijk kon ik wel lachen om zn "Ik weet dat ik iets doe wat niet mag" gezicht) spugde hij de boterham uit, deze heb ik opgeraapt en weg gelegd. Hij heeft dus nog geen kruimel ervan kunnen op eten en was duidelijk niet blij met mn preek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:29

KimD schreef:
Die hond leert helemaal niks van die tik, enkel dat een bepaald gedrag een mep en pijn oplevert.

Wat is er mis mee dat een dier bepaald gedrag koppelt aan pijn?

Een paard blijft niet achter een stroomdraadje omdat dat zo lekker voelt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:07

Gini schreef:
KimD schreef:
Die hond leert helemaal niks van die tik, enkel dat een bepaald gedrag een mep en pijn oplevert.

De angst die erbij gepaard gaat.

Dat is overigens een vergelijking van appels en peren. :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:15

KimD schreef:
Gini schreef:

Wat is er mis mee dat een dier bepaald slecht gedrag koppelt aan de schrikreactie die pijn teweegbrengt?

Kan je mij uitleggen op welk vlak mijn vergelijking niet klopt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:28

KimD schreef:
Gini schreef:

Je doet alsof angst iets ontzettend slechts is. Daarnaast gaat echt niet iedere pijnprikkel gepaard met angst.

En waarom is het appels met peren? Stroomdraad is toch ook een correctiemiddel dat werkt met pijnprikkels en de associatie draad = pijn, dus weg van blijven?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:36

KimD schreef:
Gini schreef:

Je vergelijkt zelf al een asntal keren een tik aan een hond met een tik aan een kind. Als we het dan toch hebben over appels met peren vergelijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:46

Nog een leuke, mensen die braaf de toegestane snelheid rijden omdat ze bang zijn voor een boete?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:16

MarlindeRooz schreef:
Jammer dat dit niet nodig was geweest ook. Ze had ook gewoon de hond op een positieve manier uit de hyperfocus kunnen halen. Dan had ze voorkomen dat hij ging blaffen. :+

Ik heb het filmpje niet gezien, want de link is verwijderd.

Maar ik zou willen dat het zo makkelijk was. Mijn hond is totaal niet meer bereikbaar ook niet vóórdat ze onbereikbaar. Haar reactie is van 0 tot 100 in een milliseconde.alleen corrigeren op wat ik lees war er gedaan wordt is niet ok. Een hond moet een correctie snappen.
Edit: dankzij een quote toch kunnen zien. Ik word er heel droevig van en deze dame zou eens een goede les van iemand met verstand van honden kunnen gebruiken. MAAR...
Ik word ook heel droevig van opmerkingen over haar als in 10 jaar eerder sterven e.d. Het hele leven wordt zo onfatsoenlijk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:28

Ik vind een tik als straf echt not done. Daar leert een hond niks van. Maar een hond die iets van tafel probeert te pakken en zo in zijn focus zit dat ie geen nee hoort. Die prik/tik ik dan even aan zodat hij uit zijn focus is.

Maar een hond die iets doet wat jij niet wil, slaan als straf vind ik heel raar.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:12

Ik vind dit echt veel te ver gaan. Als je moet slaan en je dier pijn moet doen laat het onwijs je zwakte zien. Om te zeggen mijn hond ken ik en het is voor hem goed, vind ik ook een domme gedachte en praat niets goed.

Mijn hond hoef ik dit echt niet bij te doen. Die vertrouwt me nooit meer. De kleine is vergevingsgezind, maar daar hoeft geen misbruik van gemakt te worden.

Hier wordt niet geslagen of op wat voor ma is pijn gedaan.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:45

Blijkbaar zijn de mods van mening dat dit geweld is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:16

"Link verwijdert vanwege geweld tegen een dier"
_O- Het mod beleid wordt steeds absurder. Betreffende mod maakt zich niet eens kenbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:20

Kuggur schreef:
"Link verwijdert vanwege geweld tegen een dier"
_O- Het mod beleid wordt steeds absurder. Betreffende mod maakt zich niet eens kenbaar.

Dat vind ik ook wel extreem idd.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:34

OMG is dit mishandeling?? Ik had veel erger verwacht! Niet dat ik deze actie v haar goedkeur, ze had veel eerder en op een andere manier moeten ingrijpen. Dat hij zou blaffen zag je v mijlen ver aan komen!

Waarom ze zo lang doorgaat, geen idee....misschien gromde de hond nog en was dat op de video niet te horen ivm omgevingsgeluid....?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:08

mvdende schreef:
Nikass schreef:
En toch doet hij het als hij de kans krijgt een volgende keer weer, want die boterham heeft hem iets heel leuks opgeleverd en die straf komt toch te laat. ;)
Je kunt je hond ook leren dat niet jatten hem iets heel leuks oplevert. Kans op succes is groter en jullie verstandhouding blijft gezelliger. En als hij toch een notoire dief blijkt te zijn kan je het beste interessante objecten buiten zijn bereik zetten. Y)(^)

Het heeft hem helemaal niets leuks opgeleverd want ik betrapte hem op het moment dat hij met boterham in zn bek onderweg was naar de bank, tijdens mijn "boze" (want eigenlijk kon ik wel lachen om zn "Ik weet dat ik iets doe wat niet mag" gezicht) spugde hij de boterham uit, deze heb ik opgeraapt en weg gelegd. Hij heeft dus nog geen kruimel ervan kunnen op eten en was duidelijk niet blij met mn preek.

Ah geen lekker hapje dus! ;) Hoe dan ook is het enige dat hij nu geleerd heeft dat jij zijn plezier bederft.
En ja ze zijn slim, dus misschien gaat hij straks nog slimmer te werk voor die boterham, of misschien gromt hij volgende keer naar je om zijn boterham te verdedigen.
En zo wordt de sfeer steeds gezelliger :n
Maar hij heeft zeker niet geleerd dat een boterham jatten niet mag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:09

Nikass schreef:
mvdende schreef:

Ah geen lekker hapje dus! ;) Hoe dan ook is het enige dat hij nu geleerd heeft dat jij zijn plezier bederft.
En ja ze zijn slim, dus misschien gaat hij straks nog slimmer te werk voor die boterham, of misschien gromt hij volgende keer naar je om zijn boterham te verdedigen.
En zo wordt de sfeer steeds gezelliger :n

Ja of hij doet t gewoon niet meer :)* .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:14

Eline_Charly schreef:
Wow enorm bedankt voor jullie reacties! _/-\o_ En interessant om te zien dat het toch verdeeld is. De reden dat ik deze correctie passend vind is dat al mijn honden hier altijd goed op hebben gereageerd.
Voor de hond van mijn ouders, mijn vorige hond en mijn huidige labrador is de 'hardere' aanpak heel duidelijk. En geen van allen is ooit angstig, onzeker of aggresief geworden. En daar ligt denk ik het belangrijkste detail; zo gauw een hond angstig (dus niet bang voor de correctie, maar altijd) of aggresief wordt, ben je naar mijn mening heel fout bezig en moet je direct stoppen met deze manier van straffen.
Maar bij een minder gevoelige hond vind ik een tik geven een snelle en effectieve manier van opvoeding.

"Ik ken mijn hond en mag hem daarom corrigeren met een (goede) tik, omdat dit duidelijk voor hem is en er geen angst of aggressie ontstaat"

Jij kent je hond niet, althans, je hebt geen flauw idee van leerprincipes bij honden. Een tik is allesbehalve duidelijk en er ontstaat altijd angst of op zijn minst ongemak door.
Als jij zegt dat een tik werkt vraag je je dan ook af waarom het werkt? Zou het zo kunnen zijn dat je hond uit angst voor de tik vermijdingsgedrag laat zien?
Is dat hoe je met je hond om wil gaan? Zonder oog te hebben voor zijn welzijn?

Dat zou kunnen San, dat wisselt per hond en correctie. De kans is echter groter dat hij de tik met zijn baas associeert dan met de boterham.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:17

Nikass schreef:
Jij kent je hond niet, althans, je hebt geen flauw idee van leerprincipes bij honden. Een tik is allesbehalve duidelijk en er ontstaat altijd angst of op zijn minst ongemak door.
Als jij zegt dat een tik werkt vraag je je dan ook af waarom het werkt? Zou het zo kunnen zijn dat je hond uit angst voor de tik vermijdingsgedrag laat zien?

Dat zou kunnen San, dat wisselt per hond en correctie. De kans is echter groter dat hij de tik met zijn baas associeert dan met de boterham.

Maar de hond van mvdende heeft geen tik gehad voor het stelen van de boterham, toch?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:20

Nikass schreef:
Eline_Charly schreef:

Wow Nikass... jij dramt wel heel hard door.
Om op je vraag te antwoorden: als mijn hond geen serieus ongewenst gedrag meer vertoont omdat hij dan bang heeft voor een correctie, dan vind ik dat prima.
Dat is trouwens ook de enige reden waarom ik mij aan de verkeersregels hou. En waarom mijn kat niet meer opeens in mijn enkels hangt. En waarom een van de paarden hier niet meer opeens in ieders arm bijt na mijn elleboog eens vol tegen zijn tanden te hebben gehad bij een poging. Maar die zijn niet mishandeld hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:08

Nikass schreef:

Wat is er mis met redelijk ongemak bij het vertonen van slecht gedrag?

Eline_Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 17:16

Ik snap niet zo goed waarom je niet kan vergelijken met een paard. Ja, een hond is veel kleiner dan een paard dus die dien je minder hard te corrigeren, en daarom gebruik je bij een paard een zweep en bij een hond niet..
Maar als mijn paard zich misdraagt krijgt deze een tik (pijnprikkel), dus mijn hond net zo goed. :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:05

_San87_ schreef:
Nikass schreef:

Maar de hond van mvdende heeft geen tik gehad voor het stelen van de boterham, toch?

NEE! hij heeft GEEN tik gehad voor het jatten van een boterham, alleen een paar boze woorden. Als dat ook al niet meer mag....

Hij heeft een dag later een tikje op zn neus gehad omdat hij met die neus in mijn bord met boterhammen zat terwijl ik op de bank zat, ik had al een paar keer ERHH gezegd dus de tik kreeg hij niet zomaar. (Zachte tik tegen zn neus!)

Ik eet altijd op de bank en hij ligt er altijd naast en laat mn eten ook altijd gewoon met rust dus hij wist ook best dat wat hij op dat moment deed ongewenst gedrag was. Hij draaide zn kop weg en ging naast me op de bank liggen, het eten netjes negerend.

Nikkas, hoe voorkom jij dan op een positieve manier dat een hond geen boterham steelt? En NEE ik laat Skip op het moment dat hij bewust iets doet wat niet mag, niet zn gang gaan. Zou lekker zijn zeg dat hij gewoon alles zou mogen!

En ik ga ook niet altijd alles maar buiten zn bereik houden, dan kan je nergens meer iets van eten neerzetten want hij is lening zat om het bijna overal in huis van tafels, kasten, aanrecht enz af te pakken. Hij moet er gewoon van af blijven!
(En dat deed hij tot nu toe echt heel netjes! Zelfs stoofvlees en rijst wat ik op de salontafel had laten staan omdat ik met grote spoed naar de wc moest bleef onaangeraakt door Skip, dus waarom hij van de week ineens een boterham jatte?)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 26-09-19 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt