Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Re: Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:39

Even een kleine gedachte van mij: waar kippen zijn is vaak ook bloedluis. Zelfs nadat ze (lang) vertrokken zijn. Onze pony heeft er heel nare plekken van gekregen en toen ik jouw konijn zag moest ik eraan denken.
Je kunt het checken door je hok op de donkere plaatsen met een witte doek af te nemen. Als er bloed op zit, zit er vaak bloedluis.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 14:54

Iemand ervaringen hoe lang "normaal" is om bij te voeren?

Anjali; ik heb haar buiten helemaal afgeschermd zitten. Andere konijn zit ook opgesloten maar merk dat ie probeert aan alle kanten eruit te komen. Ik moet dus nog wel een oplossing gaan verzinnen om ze weer hun vrijheid terug te geven.

Ik weet dus nog steeds niet wat het geweest is. Verwondingen vanuit het hok lijkt mij het minst waarschijnlijk na controle. Dan blijft het andere konijn of een kat over. Wat zouden jullie doen? Konijnen bij elkaar en weer los laten lopen? Anders wordt het op momenten dat ik in de tuin/zicht heb los en de rest in de kippenren, z'n 6 m2, met een bovenverdieping van 3 m2, maar ze zijn gewend om ongeveer 50 m2 rond te lopen.

Lisitano; Bloedluis is het niet. Dat hebben we ooit gehad en herken ik wel. Nadat laatste kip is overleden heb ik hok ook met halamid behandeld. Bedankt voor het meedenken :)

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 15:35

Bijvoeren hebben wij bij ons konijntje toen ruim een week gedaan. Hij was toen ernstig ziek van de e cunicculi (helemaal scheef...) en hij heeft het gered. Je ziet nu niks meer aan hem.
Lastig inschatten hoe lang je moet bijvoeren.. soms dus best lang. Ze moeten op den duur (al is het maar iets kleins) wel weer wat gaan eten... tja, wanneer houdt het op? Als ik zie dat hij echt veel pijn houdt en de situatie niet verbeterd. Week aankijken (bij niet extreme pijn oid) lijkt mij een goede termijn? En anders gewoon goed overleggen met de dierenarts..

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 15:45

De konijnen zitten al heel lang samen toch als ik je OP lees? Twee voedsters is niet ideaal qua combi maar het gaat vaker goed. Ik verdenk eerder de kat.
Mijn e cuniculli bleef gelukkig zelf eten maar dat was ook een enorme vreetzak. Sowieso het idee dat voedsters dat minder hebben. Ik zou ook zeggen een week en wellicht even met DA bellen voor extra pijnstilling als die op raakt. Geen pijn = eten, is mijn ervaring.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 15:55

Ok, dus nog even wat voeding bijhalen om zelf te voeden. Wat ik van de DA heb meegekregen is nu op. Ze eet dat wel zelf, en af en toe een spriet hooi, maar de brokjes lijkt ze nog niet te willen. Verse peterselie, wortel, appel etc. eet ze nog niet.

Ze zitten al 8 jaar samen inderdaad, maar de ander is wel de baas van de 2 dus hoop dat ze straks niet "opnieuw" het gevecht aangaat. Zeker als ze niet de ruimte hebben vanwege de kat.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:06

Misschien iedere dag toch even samen zetten? Toen die van mij een dag bij de dierenarts moest zijn voor foto, urineonderzoek enzo is mocht zijn vriendin mee. Dierenarts stelt dat vaker voor omdat het stress scheelt voor het zieke konijn en het zieke konijn niet met een vreemde geur thuis komt en daar ruzie krijgt. Misschien helpt een ander zien eten ook nog wel iets.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:07

Als hij alweer iets zelf eet (ook al is het maar een klein beetje) is dat positief! Dus zo doorgaan...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:17

Bijvoeren zou ik doen zolang ze zichtbaar te weinig eet, wat vind ie lekker?
Desnoods wat meer wortels of andijvie erin leggen :)
Ik had ook half wilde niet te hanteren en toen ze ziek waren heb ik ook een eerlijke keuze gemaakt in hun belang.
Goed dat je zo bezig bent voor het konijn.
Hier zijn de katten bang van de konijnen maar de stalkat heeft laatst een wild konijn gevangen dus je weet het niet. Kan altijd een kat geweest zijn natuurlijk of iets.
De ene is de andere niet.

Ziet de verwonding er al beter uit? Heb ik het gemist of kreeg ze nou ook pijnstilling

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 17:59

Verwonding is minimaal. Er waren 3 kleine puntjes te zien, en die zitten gewoon dicht. Ik heb inderdaad pijnstilling voor 3-5 dagen meegekregen.

Samen zetten voor een uurtje is best een opgave. Die andere laat zich echt niet vangen en ben bang als ik deze in de een zet dat ze het gangenstelsel ingaat en ik daar niet meer bij kan.

Normaal zijn de konijnen de "Baas", vogels (zelfs vlaamse gaai) jagen ze weg, de hond wordt ook weggejaagd.

Ik ga morgen even bellen met de DA.
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 22-09-19 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:28

Misschien zijn die puntjes plekjes waar de nagels van bijv. kat naar binnen zijn gegaan en is dat wel dichtgegaan maar zijn er vuil en bacterien mee naar binnen gebracht die er nu inzitten?Als mijn konijnen ziek waren en slecht aten dan lustten ze nog wel rauwe witlofstronkjes.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:32

Ik heb de foto even aan mijn moeder laten zien, zij doet al jaren konijnenopvang en houdt ze zelf.
Ze weet het natuurlijk niet zeker maar ze dacht aan maden. Dat schijnt bij konijnen vaker voor te komen.
Die gaan echt in het konijn zitten en groeien waardoor je een versuft konijn met gekke huidplekken kan krijgen.
Maar misschien heeft je dierenarts daar al naar gekeken natuurlijk :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:28

Ik lees al een tijdje mee, maar drinkt ze wel genoeg? En zou het een idee zijn als je een stukje wortel raspt? Misschien eet ze dat wel? Wie weet kost het knagen haar nu teveel energie of doet dat ergens zeer en eet ze nu liever zachtere dingen? Ik ben absoluut geen konijnenexpert hoor, maar dit komt zo even bij me op. Jij doet in elk geval je best, nu hopen dat ze erdoor komt!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 20:06

DA heeft het niet gehad over maden. Heeft wel een hele check gedaan dus denk dat ze dat dan wel meegenomen heeft. Kan er morgen wel even naar vragen.

Wondjes zijn ontsmet en ze heeft 3 prikjes gehad waarvan 1 ook tegen infecties dacht ik. Huid ziet er rustig uit, bij ontstekingen zou dat denk ik wel onrustiger worden.

Witlof niet op voorraad, wel bloemkool bladeren. Die liggen er nu ook bij.

Of ze voldoende drinkt kan ik lastig oordelen. Ze plast wel. Bakje ligt soms overhoop, uit de drinkfles lijkt nog niet gedronken te zijn. Wat je zegt over te zeer doen om te knagen, dat zou zomaar eens kunnen. Heb nu een gepureerde appel bij gelegd.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:12

Maden zitten meestal rond het achterwerk van een konijn,niet in de nek voor zover ik weet.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:15

Veel konijnen drinken maar heel weinig dus daar zou ik me niet druk over maken. Je kunt af en toe de huidplooi checken. Als deze rechtop blijft staan is ze uitgedroogd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:36

Anna79 schreef:
Veel konijnen drinken maar heel weinig dus daar zou ik me niet druk over maken. Je kunt af en toe de huidplooi checken. Als deze rechtop blijft staan is ze uitgedroogd.

Misschien drinken ze weinig als ze veel sappig voer eten.Maar als er ook slecht gegeten wordt,kan er toch te weinig vocht binnenkomen.Er zijn zelfs mensen die konijnen geen water aanbieden omdat ze denken dat konijnen niet drinken! Maar konijnen drinken wel degelijk. De mijne maakten goed gebruik van hun drinkbakjes.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:04

anjali schreef:
Anna79 schreef:

Misschien drinken ze weinig als ze veel sappig voer eten.Maar als er ook slecht gegeten wordt,kan er toch te weinig vocht binnenkomen.Er zijn zelfs mensen die konijnen geen water aanbieden omdat ze denken dat konijnen niet drinken! Maar konijnen drinken wel degelijk. De mijne maakten goed gebruik van hun drinkbakjes.

Dat zal gerust verschillend zijn en het is ook belangrijk zijn dat ts dat goed in de gaten houdt.
Maar ik heb me er weleens over verbaasd. Koppel dat ik nu heb doet 4 dagen met een bakje van een halve liter. (Uiteraard krijgen ze vaker schone) Ander koppel dat ik had dronk in de zomer 1,5 liter per dag en in de winter bijna niks. Ze krijgen hier inderdaad wel veel groenvoer.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:24

Hoe gaat het inmiddels ts?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:40

Hoe is het nu met je konijn ?

Ik ben bang dat die minie gaatjes weleens van een kat kunnen zijn. Dat ziet er aan de buitenkant heel onschuldig uit, maar die dunne, lange tanden komen diep, en brengen dan bacteriën binnen in het lijfje. Had ze anti-biotica gekregen ? En zo ja, voor hoe lang ?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:55

sterregoud schreef:
Hoe is het nu met je konijn ?

Ik ben bang dat die minie gaatjes weleens van een kat kunnen zijn. Dat ziet er aan de buitenkant heel onschuldig uit, maar die dunne, lange tanden komen diep, en brengen dan bacteriën binnen in het lijfje. Had ze anti-biotica gekregen ? En zo ja, voor hoe lang ?

Kunnen konijnen tetanus krijgen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:35

Kunnen je konijnen elkaar nog wel zien? Misschien anders iets creeren met een stukje gaas ertussen? Ik weet niet hoe konijnen normaal gekoppeld worden?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 14:10

In overleg met de DA toch besloten om haar te euthanaseren. Ze kon nog steeds niet zonder de dwangvoeding, en bleef haar kop stijf houden.

Nu op zoek naar een oplossing voor het andere konijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:42

Ach wat zuur! Zoveel geprobeerd, en ook echt je best gedaan. Soms wil het gewoon niet beter en moet je wel... Sterkte!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:01

suusje26 schreef:
In overleg met de DA toch besloten om haar te euthanaseren. Ze kon nog steeds niet zonder de dwangvoeding, en bleef haar kop stijf houden.

Nu op zoek naar een oplossing voor het andere konijn.

Stijve kop?? Dank denk ik toch aan tetanus. Zielig voor het konijn en ook voor jou! Gecondoleerd!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:26

Sterkte met het moeten in slapen van je konijn.
Je hebt zeker je best voor haar gedaan.