Hond met singeldwang???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Hond met singeldwang???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:10

ze wil het tuig heel losjes kunnen vastklikken (met wss meer dan een vuist ruimte) en dan wat strakker vastmaken eenmaal dichtgeklikt.

Die tuigen met die gespen gaan dan het meest geschikt zijn daarvoor, kan je gewoon aan beide kanten op het meest losse gaatje doen.

Maar ik vermoed eerder een reactie op de klik van de gesp, de mijne vindt dit ook niet zo leuk. (en zeker als er al eens een velletje of een pluk haar tussen gezeten heeft :D )

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:19

Azmay schreef:
Amandavd schreef:

Dat deed die van mij in het begin ook. In het begin nam ik haar mee naar de gang, deur dicht en dan ruig pakken.

Dat zag er even heel onaardig uit maar ik neem aan dat je tuig bedoeld ipv ruig :=

Ik snap ook nog steeds niet wat je met aansingelen bedoeld, als een tuig echt strak moet past hij niet vermoed ik zo.

Oh jee, idd tuig :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 10:55

Duhelo schreef:
ze wil het tuig heel losjes kunnen vastklikken (met wss meer dan een vuist ruimte) en dan wat strakker vastmaken eenmaal dichtgeklikt.

Die tuigen met die gespen gaan dan het meest geschikt zijn daarvoor, kan je gewoon aan beide kanten op het meest losse gaatje doen.

Maar ik vermoed eerder een reactie op de klik van de gesp, de mijne vindt dit ook niet zo leuk. (en zeker als er al eens een velletje of een pluk haar tussen gezeten heeft :D )

Dank je duhelo dat is inderdaad wat ik bedoel.
Ik vind jouw post over met een clicker aanleren ook heel nuttig want op die manier pak je het daadwerkelijke probleem aan. Het lastige is alleen dat ik niet de enige ben die haar uitlaat en het positief aanleren neemt toch nogal wat tijd in beslag. Wellicht is het mogelijk als ik eens een week vrij ben...

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:12

Uhhmmm, denk toch dat het een Poedel-ding is :D
Mijn Grote Poedel heeft precies hetzelfde!

Kom ik met tuigje aan, dan rent hij weg. Weet niet of hij echt bang is, eerder 'ik vind dit echt niet prettig'. En ik heb ook al diverse soorten geprobeerd en hij is vanaf dag 1 bij ons met tuigje gewend. Maar hij vindt ze niet prettig. Ook al heel los gedaan bijvoorbeeld. Als ik de halsband pak is er niks aan de hand. Maar net als jou vind ik lopen met een tuig veel fijner (vooral als je lange lijn of flexi gebruikt), vooral omdat hij heel snel geprikkeld is en nog wel eens een keer hard wil trekken. Maar van de andere kant vind ik dat hij mag kiezen wat het lekkerste zit.

Maar even zonder gekheid: het zal wel niet zozeer aan het ras liggen, maar wel aan de gevoeligheid van het ras en dan heb ik een aardig snel geprikkeld exemplaar. Maar wel toevallig dat het zo herkenbaar is.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:16

Overigens heb ik een tuig van Justfordogs. Een Softshell Y-tuig, waarvan de buikband verstelbaar is met klittenband. Dus die kun je als de hond het om heeft nog makkelijk verstellen.
Maar mijn Poedel vind het nog steeds geen goed plan zo'n tuig.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 11:19

Qua aanraken is ze verder trouwens niet moeilijk, ze heeft vanwege haar vacht natuurlijk regelmatig verzorging nodig. Dat is niet haar hobby maar ze doet er ook niet dramatisch over.

Emem ja wie weet is dat het :+ ,ze heeft ook overal altijd echt een mening over, heel eigengereid. Verder echt een lieve schat, in de winkel met passen laat ze zich alles doen, de mensen vinden haar zo makkelijk en dat is ze ook, maar ja dat omdoen hè.
Ik zal even naar dat tuig kijken!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:25

Anna79 schreef:
Duhelo schreef:

Dank je duhelo dat is inderdaad wat ik bedoel.
Ik vind jouw post over met een clicker aanleren ook heel nuttig want op die manier pak je het daadwerkelijke probleem aan. Het lastige is alleen dat ik niet de enige ben die haar uitlaat en het positief aanleren neemt toch nogal wat tijd in beslag. Wellicht is het mogelijk als ik eens een week vrij ben...

Mijn ervaring is dat het aanleren héél snel gaat (eenmaal ze doorhebben dat klik = snoepje en ze er iets voor moeten doen om dat snoepje te verdienen.)

Ik heb in een sessie mijn hond leren zich te laten ontvlooien (die heeft een panische angst voor alles dat druppels, vloeistof of geluid maakt. ook in de oren kijken is bv al heel erg moeilijk.)
Pipetje erin krijgen was telkens een heel gevecht, incl paniek bij de hond en hapgedrag.

clicker kent ze, dus ik heb mij gewoon met een potje zwan erbij gezet. Pipetje getoond, klik, worstje. 5 x. Dan was de interesse al vrij groot. Pipetje op een spelenderwijze tegen haar neus getikt met een klik. Na 3 maal duwde ze zelf haar neus ertegen. zo opgebouwd naar haar hoofd, oren, nek, en dan haar opzij, pipet tegen nek, klik. telkens een paar maal, tot ik het kon uitknijpen.
Dit proces nam letterlijk misschien 10 minuten in beslag (en een half blik zwan :+ ).

Dus het is wel belangrijk dat je het uitbouwt in kleine stapjes, maar veel kans in dat je 5 van die stapjes in 1 sessie kan doen, eenmaal ze de bedoeling snappen zijn ze meestal heel erg bezig met het "goed" te doen en gaat het erg snel.

In het begin kan je ook vragen om even te wandelen met de brede halsband ipv harnas, ik gok dat je binnen de week zo ver bent dat hond zelf in het harnas komt duiken. Eenmaal dat erin zit is het gewoon een kwestie om aan de andere mensen uit te leggen dat ze een snoepje moet krijgen zodra het harnas dichtgeklikt is.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:32

ik ken iemand die had dit probleem zowel met halsbanden als met tuigjes.
Die had zo riem voor om de snuit (geen corectie ding) ik kan haar wel even vragen hoe dat heet waarmee ze haar hond uitlaat?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:38

dat zal een halti of een gentle leader zijn. Dit is een correctie-middel en moet je niet langdurig willen gebruiken (en al zéker niet in combi met een lange leiband of een flexi!).
Enige waar ik dit een goed product bij vind is bij mensen die een te grote/sterke hond hebben en in bepaalde sitaties (bv bij probleemgedrag naar mensen of honden) hun hond fysiek niet kunnen houden.
Of voor het trekken af te leren en daarna over te schakelen op een gewone halsband of tuigje.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:39

Duhelo schreef:
dat zal een halti of een gentle leader zijn. Dit is een correctie-middel en moet je niet langdurig willen gebruiken (en al zéker niet in combi met een lange leiband of een flexi!).
Enige waar ik dit een goed product bij vind is bij mensen die een te grote/sterke hond hebben en in bepaalde sitaties (bv bij probleemgedrag naar mensen of honden) hun hond fysiek niet kunnen houden.
Of voor het trekken af te leren en daarna over te schakelen op een gewone halsband of tuigje.

wat ik zeg het is niet zo correctie ding. ze heeft geen grote sterke hond ook XD

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:58

Pandameisje schreef:
Duhelo schreef:

wat ik zeg het is niet zo correctie ding. ze heeft geen grote sterke hond ook XD

Een riem om de snuit kan maar een paar varianten zijn, een halti, een gentle leader of een canny collar. Die zijn allemaal oorspronkelijk bedoeld zodat de hond niet meer zou trekken. (de mensen denken dat de hond niet meer trekt maar in werkelijkheid kan de hond niet zoveel kracht zetten.)
Maargoed, dit zijn prima hulpmiddelen, maar enkel geschikt voor wandelingen aan de voet en zeker niet als je soms een correctie moet geven. Zodra je aan een langere leiband wandelt of zelfs de flexi wil gebruiken, mag je nooit een dergelijk systeem gebruiken (als de hond dan eens gaat rennen of schrikt en aan het einde van de leiband komt, dan krijgen ze een giga ruk in de nek, die serieuze kwetsures als gevolg kunnen geven.)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 12:42

Iemand van de dierenwinkel heeft een gentle leader geopperd maar daar flipt ze nog meer op :=
Ik heb zopas even een gewone riem losjes om haar buik gelegd, daar reageert ze net zo op. Ik denk dus niet dat de klik het probleem is.
Ik gaf haar toen gelijk een balletje, iets waar ze stapel op is, ze pakte de bal en ging vervolgens haar spastische rondjes draaien met de bal in de bek :+ zelfs dat kon haar niet afleiden wat me zeer verbaast omdat de bal alles voor haar is. Ik kan haar zelfs uit haar spel met een andere hond halen als ik de bal alleen maar laat zien, maar bij het tuig dus niet...
Ik vind je aanpak wel interessant Duhelo, het ligt alleen dus wat ingewikkeld volgens mij met deze dame. Ik wil het ook wel eens filmen maar dan moet ik even tijd hebben en uitvogelen hoe ik dat hier kan plaatsen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:59

Anna79 schreef:
Iemand van de dierenwinkel heeft een gentle leader geopperd maar daar flipt ze nog meer op :=
Ik heb zopas even een gewone riem losjes om haar buik gelegd, daar reageert ze net zo op. Ik denk dus niet dat de klik het probleem is.
Ik gaf haar toen gelijk een balletje, iets waar ze stapel op is, ze pakte de bal en ging vervolgens haar spastische rondjes draaien met de bal in de bek :+ zelfs dat kon haar niet afleiden wat me zeer verbaast omdat de bal alles voor haar is. Ik kan haar zelfs uit haar spel met een andere hond halen als ik de bal alleen maar laat zien, maar bij het tuig dus niet...
Ik vind je aanpak wel interessant Duhelo, het ligt alleen dus wat ingewikkeld volgens mij met deze dame. Ik wil het ook wel eens filmen maar dan moet ik even tijd hebben en uitvogelen hoe ik dat hier kan plaatsen.

Je zou dan bijna ook aan iets medisch gaan denken. Ik heb die van mij door een orthomanueel therapeut laten checken maar dat heeft geen verschil gemaakt in de reactie op het tuig.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 13:11

Ik denk eerder het gevoel. Zodra we het tuinhek uit zijn is het over en ze rent ermee dat het een lieve lust is!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 17:40

De nieuwe halsband is klaar, ze is er zelf in elk geval blij mee :D
Afbeelding

Mijn moeder heeft haar vanmorgen uitgelaten en ze deed niks anders dan trekken := , ze had van ellende halverwege de riem om haar buik gedaan, oeps, voor moeders alleen nog met tuig dus.
Ik heb zelf vanmiddag voor het eerst met haar gefietst, allereerste keer en aan de halsband, riem mooi in een boogje ging hartstikke mooi! Ze luistert ook een stuk beter bij mij. Voor wandelen aan de korte riem en fietsen lukt het prima met deze halsband. Aan de flexi is een ander verhaal, dan zal ze toch het tuig aan moeten of niet meer aan de flexi. Ik gun haar graag die extra bewegingsruimte om lekker te snuffelen, ze mogen hier niet op veel plaatsen los en ze staat nog niet goed onder appèl (puberstreken, fietsers na jagen mensen met rollators lastigvallen e.d. :') )

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:46

Heb een hondje gehad wat het ook 10x niks vond.
Uiteindelijk een zacht tuig gevonden wat ze verdroeg en dat hield ik zo veel mogelijk aan, dus zo weinig mogelijk aan en uit, alleen als ik er niet bij was, dus in mijn geval, uit als ik ging werken.....maar als ze ergens was waar ze in andere ruimte was, als waar ze sliepen, ging het tuigje ook uit.

Maar op cursus zeiden ze, je moet het juist door de dag desnoods 100x aan en uit doen, zodat het gewoon werd....nou moet ik zeggen dat ik daar geen zin in had, dus heb het op een andere manier soort van opgelost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:06

Maar vergis je niet dat ze ook de link leggen tussen, halsband/tuig om en het lopen.

Het maakt niet uit dat als ze eenmaal loopt wel enthousiast is, want dat kan bijv leeftijd en focus op andere zaken zijn.

Maar als ze soms trekt of buiten gecorrigeerd wordt, teveel indrukken krijgt etc etc. Leggen ze de link met tuig om= is naar buiten en daar...........
Als ze dan met tuig met een flexi heel wild mag doen en ruimte krijgt, is dat weer een andere ervaring als een halsband om en netjes mee moeten lopen.

Het zijn soms echt hele kleine dingetjes en soms moet je heel goed terug denken of heel nauw kijken.

Het kan dat ze op de buikband of een klik geluid reageert, maar dat is in feite heel goed te trainen. Als je dat al doet, maar er is iets anders, is het zonde als je dat over het hoofd ziet.

Onze honden weten echt het verschil of we met de auto weg gaan of een rondje door de buurt gaan doen vanaf het moment dat ik opsta. Ze voelen het perfect aan.
Net als dat ons teefje een hekel heeft aan modder en dan wat moeilijk doet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:12

Hier ook 2 honden met singeldwang.
Is heel simpel mee om te gaan; je laat ze geen tuig dragen maar een halsband.
Probleem opgelost!

Dat je hond trekt aan de lijn is ook vrij simpel op te lossen met een beetje training. Zéker bij een Poedel!
Maarja, je moet wel zelf de oplossing willen uitvoeren natuurlijk, daar valt of staat het succes mee.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 18:27

Superpony, ik ben er vrijwel zeker van dat het om het gevoel om de buik gaat.

BarbaLala maar hoe? Netjes volgen kan ze, maar aan de flexi op 5 meter trekt ze (niet voortdurend maar wel als ze druk is bijvoorbeeld of iets interessants ziet). Ik weet niet hoe ik dat moet corrigeren, maar als jij de tip hebt? Ik wil zeker mijn hond trainen en doe dat ook laat daar geen misverstand over bestaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:33

Imo is het erg simpel op dat vlak:
Een halsband is geschikt voor een korte leiband (tot 2 m) (en eventueel een lange gewone leiband, mits je hond onder appél staat. => zodat je geen risico hebt dat die gaat rennen, in 10 m op volle vaart is en dan een giga klap op het nekje krijgt).
Zodra je met flexi (en voor mij bij voorkeur ook een gewone lange leiband (3m en langer) gaat dan moet je een tuigje gebruiken. Een flexi geeft altijd druk op de hals en kan problemen geven bij gevoelige honden (en hetzelfde risico als ze gaan rennen).

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:39

ik zou geen flexi gebruiken maar een revierlijn.
Met zo´n flexi staat er altijd druk op dat werkt het trekken alleen maar meer in de hand.

Met een revier lijn, die kun je zeg maar als een longe gebruiken, inhalen, weggeven, korte correctie geven die doorkomen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:46

Ik heb hier een hond die niet aan de halsband wil lopen, maar als we gaan fietsen is de halsband prima.

Dat een flexi trekken in de hand werkt is gewoon onzin. En zo'n lange lijn kun je gewoon niet snel genoeg inhalen als er iets aan de hand is. Maar dat is mijn mening.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 18:57

Duhelo schreef:
Imo is het erg simpel op dat vlak:
Een halsband is geschikt voor een korte leiband (tot 2 m) (en eventueel een lange gewone leiband, mits je hond onder appél staat. => zodat je geen risico hebt dat die gaat rennen, in 10 m op volle vaart is en dan een giga klap op het nekje krijgt).
Zodra je met flexi (en voor mij bij voorkeur ook een gewone lange leiband (3m en langer) gaat dan moet je een tuigje gebruiken. Een flexi geeft altijd druk op de hals en kan problemen geven bij gevoelige honden (en hetzelfde risico als ze gaan rennen).

Ik denk dat dit ook de aanpak wordt. Afhankelijk van wie ermee wandelt /fietst tuig/flexi of halsband/riem.
Op den duur nog op zoek naar een fijn tuig. Maar om iets via internet te bestellen vind ik wat een gok.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:32

Toen mijn hond een puppy was, heb ik zijn tuigje een keer iets te strak aangedaan. Daarna was het aandoen ook een spannend dingetje, nu met een Dog Copenhagen tuig en altijd een paar brokjes gaat het super goed *\o/* (heeft wel even geduurd)(ik strooi ze tijdens en erna op de grond). Inmiddels gaat het zonder spanning maar beloon hem altijd nog.

Ben je wel eens met je hond bij een osteopaat geweest? Het kan best dat ze ergens vast zit in de rug of ergens anders. Mijn hond wilde nooit in de auto springen en na de osteo is dat probleempje over. Ik weet niet waar je woont maar hier bij Rotterdam is Dierenosteopaat Zuid Holland heel fijn!

Succes met je hondje, het komt goed maar misschien duurt het wat langer :(:) .

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:37

Mijn Flatcoat haat ook zijn tuigen. Alle zes.... :7
Zelfs zijn perfect fit tuig vind hij vreselijk.
Ik heb het opgegeven. Hij loopt meestal aan een jachtlijn die afgaat waar die los mag.
En alleen met speuren moet die in het tuig. Hij doet dan alsof die dood gaat. Totdat die bij het spoor komt, dan vergeet die het tuig. :Y)