Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:43

Ik krijg wel eens te horen van de foto dat ze mijn reu te vet vinden. Of dan zeggen ze; jeetje die mag wel eens op dieet. En dan maak ik een foto van boven en dan hoor ik; oh de foto’s vertekenen wel heel erg :o

Bij t type stafford van mijn reutje is het vrij normaal dat de buiklijn gewoon niet oploopt. Bij mijn teefje loopt die lijn ook nog op als ze vetter word :') rare honden soms :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:47

MDJ schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik blijf bij mijn advies: vet eraf, spieren erop :)

Ga ik aan werken. Jouw advies was ook een hoogwaardigere voeding he? Is de combi wolf of wilderness met energique daarvoor een goede denk je?

Lijkt me prima!

Weet je wat ik graag zou willen? Maar moet je maar kijken of je dat wilt: topic regelmatig updaten met foto's van hem en foto's van de training :) dan kunnen we je helpen als je nog vragen hebt, en eventueel bijsturen, en het houdt je gemotiveerd :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn hond.

Kan je zien wat rauw voer doet voor de vacht :)

Afbeelding
Alaska Malamute.

Is een wat zwaardere hond dan een Duitse Herder qua bouw, maar ook deze hond heeft een taille en oplopende buiklijn

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:04

Sperciebonen door zijn eten doen.
Ik heb blik gedaan an zelf gekookt....blik vind hij het lekkerste :+

Maar het is puur vulling en geen energie-dikmaker.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:38

Rakkie123 schreef:
Sperciebonen door zijn eten doen.
Ik heb blik gedaan an zelf gekookt....blik vind hij het lekkerste :+

Maar het is puur vulling en geen energie-dikmaker.

Ik denk dat je de OP niet eens gelezen hebt.. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:55

Poeh TS, ik zou eerlijk gezegd deze hond niet naast de fiets durven laten lopen. Zijn achterpoten zijn enorm recht wat betekent dat er weinig op te vangen valt aan klappen. Ook qua ellebogen vind ik hem niet optimaal.

Het is natuurlijk volledig aan jou wat je ermee doet maar dit is niet een hond die lichamelijk veel gaat kunnen verduren. Nu heeft mijn hond enorme springveren als poten maar misschien dat je het hiermee wat kan vergelijken.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:25

Kun je niet ergens met de hond gaan zwemmen?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 22:17

Avalanche, wat een prachtige hond heb je! Die ziet er (ook qua vacht idd) super uit! Lijkt me een leuk idee om het topic regelmatig te updaten. :j Vindt de adviezen van iedereen heel interessant. :)

Kaus, ik zie zeker een verschil met jouw hond, qua bouw is de mijne zeker niet atletisch te noemen. Volgens de dierenarts is hij qua heupen en ellebogen wel gewoon goed, maar dat is natuurlijk alleen met röntgen echt vast te stellen en omdat ik geen aanleiding heb gehad dat te laten testen is dat niet gedaan. Ik fiets overigens alleen in een rustig draf tempo met hem, als hij los is moet hij misschien eens wat meer tempo maken om bij te komen maar dat gaat natuurlijk lang zo “raar” niet dan als hij met vriendjes speelt. Jij denkt niet dat dit beter wordt met spieropbouw? Jij zou het houden bij grotere afstanden wandelen? Puur interesse hoor aangezien hij op lichamelijk vlak geen “mankementen” vertoont. (Maar ik dit ook niet in de hand wil werken natuurlijk. ;-) )

Misschien ook nog even handig te vermelden; als hij 3 x per week 5 km naast de fiets zou lopen vindt ik dat meer dan prima, heb niet als doel voor ogen dat hij bijv. afstanden van 10/15 km naast de fiets moet lopen.

Humpiedumpie, ja zwemmen doen we ook wel regelmatig, hij vindt het super leuk om in het water te zijn maar écht zwemmen kan hij niet, daarvoor draagt hij een zwemvest. Als ik alleen met hem ben durft hij niet goed echt te zwemmen, alleen kleine stukjes. Als er een andere hond (of ik zelf) zwem dan durft hij het wel. Maar nu met de dalende temperatuur sla ik zelf liever even over. :+ Dat veel vaker gaan doen is dus wat lastig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:37

Aqua training!!! Ik doe dat gewoon hier bij de rivier, hond leren om te draven door het water. Worden ze mega gespierd van :j

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:51

Kaus schreef:
Poeh TS, ik zou eerlijk gezegd deze hond niet naast de fiets durven laten lopen. Zijn achterpoten zijn enorm recht wat betekent dat er weinig op te vangen valt aan klappen. Ook qua ellebogen vind ik hem niet optimaal.

Het is natuurlijk volledig aan jou wat je ermee doet maar dit is niet een hond die lichamelijk veel gaat kunnen verduren. Nu heeft mijn hond enorme springveren als poten maar misschien dat je het hiermee wat kan vergelijken.

[ [url=m/B14shb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar kun je hem echt niet mee vergelijken, totaal ander type hond.
De hond van TS is voor het type gewoon goed gebouwd, een wat minder gehoekte achterhand is voor een zwaarder type hond juist een zegen, zeker naarmate ze ouder worden.
Vergelijk bij wijze van spreken maar eens de bouw van een antilope met een olifant. Hoe zwaarder het dier van nature gebouwd is hoe minder hoeking.

Deze hond zit aan de buitenkant, want uiteraard kun je er niet inkijken zonder röntgenfoto's, prima in elkaar. Juist veel beweging gaat er voor zorgen dat dat ook zo blijft.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:02

MDJ schreef:
Jij zou het houden bij grotere afstanden wandelen? Puur interesse hoor aangezien hij op lichamelijk vlak geen “mankementen” vertoont. (Maar ik dit ook niet in de hand wil werken natuurlijk. ;-) )
.

Niet aan mij gericht maar ik wil hier wel op antwoorden. ik zou zeker met hem blijven fietsen. Mijn ervaring, met echt zware rassen, Bullmastiff, Mastiff, honden van tussen de 60 en 80 kilo is juist beweging is het behoudt van de hond. Allen liepen tot op hoge leeftijd echt goed. En dan praat ik over 12 jaar.

Ook een Mastiff met HD liep bij mij tot hoge leeftijd aan de fiets, op röntgenfoto's vastgesteld, gefotografeerd omdat hij als dekreu werd gevraagd en tot ieders verbazing had hij dus HD. Tot 12 jaar nooit een dag kreupel gelopen.

Duitse Herder met LSI, Lumbo Sacrale Instabiliteit, 42 kilo, geconstateerd toen hij 7 was ook dagelijks fietsen waardoor zijn spieren hem op de been hielden. Bijna 13 geworden en tot zeker 11 jaar oud dagelijks fietsen.

Spieren zijn zo belangrijk !! Met lange wandelingen, met ons tempo, ga je die niet voldoende kweken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:07

Nee natuurlijk is hij niet te vergelijken met een Kelpie. Dat is ook niet wat ik bedoelde. Het ging mij erom dat mijn hond een goed zichtbare knie heeft en flinke springveren. Als je nooit op een specifieke manier naar je hond gekeken hebt kan het best lastig zijn te zien wat iemand bedoelt. Maar hier ter vergelijking een foto van wat ik een goeie rottweiler vind (want dat is het ten slotte 50%).

Afbeelding

Ook bij deze hond zie je een duidelijke knie en buiging in de achterhand. TS haar hond is zeker niet correct gebouwd. En juist voor zware/grote honden is een goede bouw belangrijk ivm het gewicht dat hoe dan ook op de gewrichten aankomt.

Maar aangezien het topic ging over afvallen en niet over de bouw van de hond laat ik het hier ook bij. :D

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 23:13

Zolang hij niet laat merken ergens last van te hebben met fietsen ga ik hier ook wel mee door, uiteraard wel rekening houdend met zijn kunnen! Daarbij zei ik net al, 5 km vind ik meer dan genoeg. :j Op dit moment fietsen we 3 a 3,5 km per keer.

Een topatleet zal het niet worden maar dat hoeft ook niet. Een beetje fitter en lekkerder in zijn lijf en ik ben blij. (En hij ook hoop ik. :D ) Wellicht dat de verandering van voeding hier ook al wat in doet.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:19

Kaus schreef:
Nee natuurlijk is hij niet te vergelijken met een Kelpie. Dat is ook niet wat ik bedoelde. Het ging mij erom dat mijn hond een goed zichtbare knie heeft en flinke springveren. Als je nooit op een specifieke manier naar je hond gekeken hebt kan het best lastig zijn te zien wat iemand bedoelt. Maar hier ter vergelijking een foto van wat ik een goeie rottweiler vind (want dat is het ten slotte 50%).

[ [url=m/RkstJn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook bij deze hond zie je een duidelijke knie en buiging in de achterhand. TS haar hond is zeker niet correct gebouwd. En juist voor zware/grote honden is een goede bouw belangrijk ivm het gewicht dat hoe dan ook op de gewrichten aankomt.

Maar aangezien het topic ging over afvallen en niet over de bouw van de hond laat ik het hier ook bij. :D

Ik kijk altijd op een specifieke manier naar honden, (E&B) en zoals gezegd is deze hond minder gehoekt in zijn achterhand, maar niet té stijl. Plus dat deze hond geen klachten heeft in de beweging.

Zeker zware rassen zijn gebaat bij goede beweging, fietsen is door de rechtlijnige beweging juist voor zware rassen aan te bevelen. Meer spieren, minder vet komt de gewrichten juist ten goede.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:20

MDJ schreef:
Zolang hij niet laat merken ergens last van te hebben met fietsen ga ik hier ook wel mee door, uiteraard wel rekening houdend met zijn kunnen! Daarbij zei ik net al, 5 km vind ik meer dan genoeg. :j Op dit moment fietsen we 3 a 3,5 km per keer.

Een topatleet zal het niet worden maar dat hoeft ook niet. Een beetje fitter en lekkerder in zijn lijf en ik ben blij. (En hij ook hoop ik. :D ) Wellicht dat de verandering van voeding hier ook al wat in doet.

+:)+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:37

Kaus schreef:

[ [url=m/RkstJn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je een heel belangrijk punt aansnijdt.

Juist een hond (elk dier) met een minder correcte bouw (vanuit biomechanisch oogpunt gezien) heeft eerder kans op blessures. Dat zijn typisch blessures die er heel langzaam insluipen. Je merkt dus in eerste instantie niets aan je dier. Pas na lange tijd (dat kan maanden of zelfs jaren duren) merk je dat sommige dingen niet meer zo makkelijk gaan als vroeger.

Mijn advies: laat je hond eens beoordelen door een dierenfysiotherapeut en bespreek met deze wat je graag wilt doen met je hond. De fysio moet je kunnen helpen met het opstellen van een goed schema voor jouw hond, waarbij je ook op de lange termijn je hond gezond houdt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:41

Ik wilde het net zeggen. Het laatste wat je wil is een jonge hond met een nare blessure door naast de fiets lopen bijvoorbeeld die daardoor daarna minder goed kan bewegen. Dan heb je straks veel meer problemen om hem fit te houden.

En het is onzin dat wandelen niet voldoende is. Onze honden zijn en geholpen en lopen elke dag ong 5km en zijn super fit, gespierd etc.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:55

Ik las het eerste berichtje en dacht al 250 gram..jeetje.. Mijn hond weegt 24kg en eet 1kg vlees per dag := |(

Goed dat je er in ieder geval zo aan gaat werken. :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 00:03

Ianthe schreef:
Ik las het eerste berichtje en dacht al 250 gram..jeetje.. Mijn hond weegt 24kg en eet 1kg vlees per dag := |(

Dat is dan ook wel weer heel veel. Ik heb honden van over de 50 kilo en die eten ook een kilo vlees per dag.

Lastig TS. Ik zou nog even kritisch naar je voer kijken en verder denk ik dat je goed bezig bent met rechtlijnig draf beweging aanbieden. Gewoon goed naar je hond blijven kijken. Liever te rustig opbouwen en minder snel afvallen, dan een blessure

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 00:09

MDJ schreef:
Er bestaan veel soorten vers vlees? Wat heeft daarin jullie voorkeur? Ook evt goede brok adviezen hoor ik graag.

Kijk eens op https://www.voerwijzer.com/
Heel veen informatie omtrent brok en vers vlees voeren. Zei komt ook met bewijzen waarom je dingen wel of niet moet voeren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 01:06

Mijn hond weegt 35 kg en heeft genoeg aan 500 gram. Daar komen wel snacks bij.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 01:56

loulou schreef:
Ianthe schreef:

Dat is dan ook wel weer heel veel. Ik heb honden van over de 50 kilo en die eten ook een kilo vlees per dag.

Lastig TS. Ik zou nog even kritisch naar je voer kijken en verder denk ik dat je goed bezig bent met rechtlijnig draf beweging aanbieden. Gewoon goed naar je hond blijven kijken. Liever te rustig opbouwen en minder snel afvallen, dan een blessure

Is ook veel, maar heeft die nodig. Zou het liever ook niet willen, dure eter :+

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 07:45

De tip over een fysiotherapeut naar hem laten kijken ga ik doen, volgens mij zit er hier een vlakbij.

Bedankt voor de tip over voerwijzer, die site heb ik inmiddels compleet van voor tot achter doorgenomen geloof ik. Het duizelt me er van. :=

Weet iemand trouwens hoe dat zit, ik lees overal dat (dierlijke) eiwitten belangrijk zijn. Wolf of Wilderness wordt beoordeeld als een goede brok, hier zit 25% eiwit in en 15.5% vet. In het royal canin voer zit 27% eiwit en 11% vet. Gebruiken ze dan in royal canin andere soorten eiwit wat dit geen goede brok maakt? Of gaat het puur om het percentage vlees?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:47

Rpoyal Canin is geen slechte brok, maar is ook geen topper. Er is veel beter verkrijgbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:32

Je hebt voor zover ik weet ook aquatraining in een (verwarmd) zwembad voor honden. Dat is onbelast trainen. En wellicht kan je zelf ook baantje meezwemmen :D