Welk eerste huisdier voor kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Welk eerste huisdier voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:45

Haha, die laatste foto +:)+

Goh, ik vind vogels erg leuk, heb er zelf 2 maar om de kooi nu op een kinderkamer te zetten?? Dat lijkt me echt niet zo gezond. Vogels brengen flink stof met zich mee en bevuilen buiten de kooi ook flink! Zeker voor personen met gevoelige luchtwegen is het helemaal niks.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:56

Valkparkieten op de slaapkamer zou ik niet doen want ze hebben vrij veel veerstof zoals al is gezegd.
Qua ontlasting: die van mij zitten nu in een buitenvoliere, maar toen ik ze nog binnen had deden ze de ontlasting bovenop de kooi zodat het daar in viel. Je kunt ze er op trainen :D
Tuurlijk gaat het weleens mis, maar als je dat meteen opruimt heb je daar weinig last van. Het zijn gelukkig maar kleine poepjes.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:59

trysteffy schreef:
En wat guppy’s of een goudvis?

Want anders zou ik echt niet weten wat in een kinderkamer zou passen kwa huisdieren want vogeltjes zodra die ligt zien gaan die vaak al fluiten als ze andere vogels buiten horen.
Althans dat hebben mijn parkieten waardoor ik wel regelmatig een donkere doek over de kooi hang.

Geen goudvis, die hoort in de vijver. ;) Vissen kan natuurlijk wel, maar dan wel in een fatsoenlijke bak :) Zijn alleen niet zo knuffelig.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 23:05

Coconut schreef:
Schildpadden worden inderdaad héél oud!

Dat is inderdaad zo :') heeft dochters wel meteen een levenslang maatje :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 23:06

Daphne__ schreef:
IsaCalixa schreef:
Volgens mij is het hier nog niet genoemd, maar is een schildpad geen optie? :)

Heb er zelf niet veel ervaring mee hoor (kende alleen iemand die een schildpad had en dat was wel leuk).
Die schildpad kon ook soms los rondlopen maar je moest wel voorzichtig zijn want ze bijten wel.

Maar ik zou aanraden om het even te googelen!

Schildpadden zijn geweldig, maar daar zit dochter aan vast tot ze zelf kinderen heeft en misschien zelfs nog als die weer kinderen hebben :')

Dat is relatief gezien wel goedkoop dan :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 23:11

Mijn hamster staat btw precies naast mijn bed en daar heb ik 0 last van. Tegenwoordig zijn de radjes enorm stil. :o

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 23:18

Amandavd schreef:
Sjong schreef:
Ik heb zo'n beetje alle knaagdieren gehad die er zijn. Muizen vond ik leuk maar echt ongeschikt. Mijn dochter heeft er 3 gehad voor op haar kamer. Ze hebben er precies 3 weken gestaan omdat ze binnen 2 dagen na verschonen ( in een hele ruime kooi maar allerlei buizen en tunnels extra) zo vies roken dat het op een klein kamertje geen doen was.

Ratten zijn leuk, kun je goed tam maken en kunnen ook dingen leren.

Cavia's zijn ook geschikt. Ik heb er nu 3. Mijn kinderen kijken er verder niet meer zo naar om maar ik vind ze gezellig. Ze reageren met gefluit als ze me zien. Volgens hen ben ik een wandelende stronk witlof. Eerst zaten ze buiten in een mooi ruim hok maar daar kwamen ratten op af, dus nu wonen ze er gezellig binnen. Ze zijn nu 6 jaar oud en dit zijn wel mijn laatste knaagdieren. Want uiteindelijk doen de kinderen niks en ik alles ;)

Ik vind ratten juist meer stinken dan muizen. Die van ons staan in de woonkamer en die ruik je nauwelijks. Meeste stank heeft te maken met het verkeerd/teveel schoonmaken van het hok.

Ik vind muizen prima te doen in een woonkamer, maar op en kleine slaapkamer stinken ze snel. Ratten zou ook kunnen hoor, maar die heb ik nooit op de slaapkamer gehad.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 23:23

Ik zou vooral gaan voor een dier dat jijzelf leuk vind.

Kinderen van deze leeftijd kunnen net zo makkelijk hun interesse in dat dier weer verliezen. Dan ben jij als ouder dus diegene die verantwoordelijk is voor dat dier.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 23:25

Een hond of een buitenkat?

Juist meegeven dat dieren niet in een kooitje gehouden zouden moeten worden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 00:03

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 02:45

Ik lees toch wat berichtjes in de trent van kinderen raken er op uit gekeken. Maar zo werkt het toch niet? Als ze een huisdier willen hebben ze die zo lang het dier leeft. Tuurlijk ouders bieden hulp met zorg en kosten maar echt niet dat mijn dochter over een jaar zegt ik vind mijn poes niet meer leuk ik hoef haar niet meer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 03:32

Ik zou in het kader van de gezondheid van je kind geen van de genoemde dieren op de slaapkamer houden.
Een slaapkamer hoort schoon en fris te zijn en niet stoffig van hooi/stro/zaagsel/andere bodembedekking.
Hier hebben we boven een klein bakje met baby goudvissen en beneden een heel groot aquarium. Idd zit er werk aan maar dat is ook bij andere dieren.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:31

wortel115 schreef:
Ik lees toch wat berichtjes in de trent van kinderen raken er op uit gekeken. Maar zo werkt het toch niet? Als ze een huisdier willen hebben ze die zo lang het dier leeft. Tuurlijk ouders bieden hulp met zorg en kosten maar echt niet dat mijn dochter over een jaar zegt ik vind mijn poes niet meer leuk ik hoef haar niet meer.

Maar een kat is ook eigenlijk het meest ideaal, omdat het kind daar maar weinig voor hoeft te doen. Eten en drinken geven en verder gewoon knuffelen. De meeste knaagdieren zijn behoorlijk veel meer werk, en minder ‘lonend’ qua knuffelgedrag en aanhankelijkheid. Dat is althans de trend die ik om mij heen zie, dat het meer werk is dan dat het plezier oplevert. En dan raken kinderen gedesinteresseerd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:38

Geen beesten in de slaapkamer, echt niet doen! Ook konijnen maken 's nachts meer lawaai en hebben behoefte aan buitenruimte.
Als je al een hond en katten hebt waarom moet er dan nog zo nodig nog een extra dier bij?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:39

wortel115 schreef:

Toen ik kind was had ik op 'n gegeven moment een parkiet en die is toch echt doorgeschoven naar een familielid toen ik er niet meer naar omkeek.
Zou dus zeker geen dieren nemen voor kinderen maar enkel voor jezelf, omdat je er toch zelf voor opdraait zodra het kind 'm zat is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:51

Een cavia is echt leuk omdat ze ook op je reageren, en als het niet bevalt ze worden ook niet heel oud! ;)
hier is dochterlief er gek van,en haar broertje ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:52

IsaCalixa schreef:
Volgens mij is het hier nog niet genoemd, maar is een schildpad geen optie? :)

Heb er zelf niet veel ervaring mee hoor (kende alleen iemand die een schildpad had en dat was wel leuk).
Die schildpad kon ook soms los rondlopen maar je moest wel voorzichtig zijn want ze bijten wel.

Maar ik zou aanraden om het even te googelen!

Ik heb zelf vroeger schildpadden gehad. Inderdaad heel erg leuk, maar wat een (schoonmaak)werk. Dan zijn vissen nog makkelijker. Dat is ook de reden waarom ik het nu echt niet meer zou willen, ondanks dat ik ze nog steeds geweldig vind. Daarom ga ik eens in de zoveel tijd naar het schildpaddencentrum, lekker een paar uurtjes kijken en genieten. Een schildpad wordt ook nog eens heel oud, mits goed verzorgd, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Ik denk dat het een beter idee is om één van de andere huisdieren om te dopen tot 'eigen dier'. Dan hoeft er ook geen eentje weg als ze het toch niet zo leuk vindt of omdat het 'teveel werk' is. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:54

wortel115 schreef:

Hoe zie je dat voor je? Een klein menspersoon met de spanningsboog van een vis de zorg verplichten? Waardoor ze uiteindelijk de kantjes er vanaf lopen en het dier alsnog verpietert.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:00

Maar mensen het kan best als je merkt dat de intresses veranderen kun je je kind ook gewoon bij sturen he. gewoon een vaste dag van het hok verschonen afspreken dan wordt het ook een gewoonte!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:06

elnienjo schreef:
Geen beesten in de slaapkamer, echt niet doen! Ook konijnen maken 's nachts meer lawaai en hebben behoefte aan buitenruimte.
Als je al een hond en katten hebt waarom moet er dan nog zo nodig nog een extra dier bij?

Dat laatste inderdaad. Is het niet een optie om je kind iets meer verantwoordelijkheid te geven voor de katten en/of hond? Dus dat zij op een bepaalde dag de katten moet voeren, of de hond mag uitlaten? Of de hond nieuwe trucjes leren? Dan hoef je ook geen nieuw dier te kopen en loop je ook niet het risico dat ze op een nieuw huisdier uitgekeken raakt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:52

Ze helpt al mee in de verzorging van de poezen en hond. Laat inderdaad soms al de hond uit, borstelt de poes vooral als die weer gaat verharen, kattenbak schoonmaken doet ze ook zo nu en dan al wel. Voeren doe ik zelf, de dieren hebben onbeperkt brokken staan dus als dat op is wordt het bijgevuld, meestal voor het slapen gaan, zij voert de vissen dan weer. Ze gaat ook dagelijks mee naar stal waar ze met dr eigen pony bezig gaat (poetsen, wandelen, lekker het penny-meisje uithangen).

Qua verzorging lijkt een hamster op de manier van hamsterscaping mij ideaal, en ook prima geschikt voor op de slaapkamer (want neemt minder ruimte in dan ratten, blijft schoner rondom het hok, is ook niet erg als het kijkdiertjes blijven wanneer ze het diertje er niet uit haalt, worden niet super oud dus als het niet bevalt zit ze er niet tot haar pubertijd aan vast). Het enige wat me echt tegenstaat van hamsters is dat ze haar ‘s nachts wakker kunnen maken/ houden.

Als er inderdaad geen geschikt dier blijkt te zijn heeft ze pech, dan moet ze het doen met wat we hebben. Als blijkt dat er wel een geschikt diertje is hebben we een leuk idee voor de december-maand (dan krijgt ze met sinterklaas alle toebehoren zodat we samen met haar na sinterklaas een diertje kunnen ophalen).

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:15

Janine1990 schreef:
wortel115 schreef:

Hoe zie je dat voor je? Een klein menspersoon met de spanningsboog van een vis de zorg verplichten? Waardoor ze uiteindelijk de kantjes er vanaf lopen en het dier alsnog verpietert.

Ik vind een dier geen gebruiksvoorwerp wat je weg doet als ie niet meer leuk is. En dat maak ik mijn dochter ook duidelijk. En natuurlijk help ik met de verzorging.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:24

Ik zou een dier niet op de kinderkamer doen maar in de huiskamer of buiten, bij voorkeur buiten, waar het dier meer ruimte heeft.....je wilt ze uiteindelijk niet in een gevangenis houden, toch.

Ik heb eens gepast op de ratten van de buren....killers waren dat....als je ze wilde voeren moest je wiebelen met een keukenhandschoen die ze dan aanvlogen, kon je eten in het bakje doen aan de andere kant....
Ik was 40, maar scheet peulen wat een monsters....
En ik vond het grote, dikke, erg lelijke beesten....

Ik snap niet wat mensen daar aan vinden.

Persoonlijk ben ik fan van de vlaamse reus <3
Lekker in een mooie, ruime kooi in de tuin.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:29

Ze heeft blijkbaar al een pony! Waarom dan uberhaupt nog een ander beest?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:33

Mijn hamster staat de helft van de tijd op mijn slaapkamer en de andere helft beneden in de woonkamer. De eerste nacht is wennen, daarna slaap ik gewoon door alle geluidjes heen. Nu scheelt het ook wel dat haar rad precies zo als een waterval klinkt dus heerlijk rustgevend juist.