Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:16

san4nie schreef:
Wij mensen hebben behoefte aan ijsjes. Zie wel vaak mensen die dat doen voor hun dieren. Klinkt leuk. Maar hebben dieren, of in dit geval katten, hier wel behoefte aan en is het eigenlijk wel goed voor ze?
En mensen moeten goed drinken omdat ze veel zweten. Maar katten zweten eigenlijk niet. Waarom maken we ons met dit weer dan eigenlijk zo druk om genoeg drinken?

Doe ik zelf ook hoor. Maar is het eigenlijk wel nodig?

Dat vraag ik me eigenlijk ook af! Van die ijsjes motiveert misschien wel een manier om meer vocht op te nemen, maar ik weet niet of ze die motivatie wel nodig hebben. Als ze het nodig hebben, gaan ze wel drinken. Niet dat het erg is dat mensen ijsjes geven natuurlijk. Maar het brengt me wel eens aan het twijfelen of ik niet te weinig doe.

Gek genoeg gaan ze bij ons allemaal op de warmste plekken liggen :? Soms maar op de koele gangvloer, maar verder gewoon in de warmste kamers ook -O-
De vorige warme periode hebben we ook een ijskoude fles in een handdoek gedaan voor ze, en vochtige handdoeken op de vloer, maar die gebruikten ze helemaal niet

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:17

In mijn geval gaat het niet om drinken, maar meer om een verkoelende traktatie :) Er zit ook geen extra vocht vermengd in wat in gemaakt heb, maar het was een restje van het voer van m'n diabeet.
Voor mijn diabeet is goed drinken trouwens wel heel belangrijk, maar dat doet ie toch wel. Ben bezig mijn tuin katvriendelijk in te richten en daar hoort water ook bij, dus in m'n border zit een mini vijver met fontein waar hij regelmatig uit drinkt :)

Letizia

Re: Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:19

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:03

Ik had het ook gedaan om ze wat kouds aan te kunnen bieden. Even afkoelen. :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:08

Mijn kat met een ventilator-nattedoek-koelmat-huishermetischafgeslotenenicepacks:

Suffice to say she doesn't use any of it...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:17

Die gekke van mij ligt boven onder de wasrek. De andere op de vloer of bij mij naast de ventilator.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:28

Hier waren ze vandaag wat meer thuis.

Coony heeft zo'n 7 uur boven op de kast in de slaapkamer gelegen en grieks import ergens buiten. Beetje eind van de middag waren ze meer in de tuin.

De koolvis was uitverkocht dus maar een blikje huismerk kattenvoer tonijn van AH.
Beetje kattenmelk met water erbij voor wat extra vocht. Maar alleen de coon had interesse.

Ik merk wel dat ze minder eten. Drinken weet ik niet. De fontein binnen die ik net een week heb, lijkt niet zo'n succes en ook het bakje in de tuin blijft vol.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:59

Het is bij mij binnen maar 22 graden, maar toch kiest mijn kat ervoor om buiten te gaan liggen in de schaduw achter de waslijn. Buiten staat een kittypool en 3 waterbakken (allemaal in de schaduw). Binnen heb ik alle bloemen uit de vazen getrokken en gevuld met water voor de kat. Maar hij drinkt toch echt alleen uit het vogelvoerbakje die in de knallende zon staat...
Hij kan zelfstandig naar binnen maar blijft toch echt de hele tijd buiten -O-
Afbeelding

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:20

Hier twee katten op appartement, geen mogelijkheid om naar buiten te gaan. Ik hou de badkamer open (enige ruimte zonder ramen en dus koel + tegels), de slaapkamer is de hele dag gordijnen dicht (verduisterend) en daar is het aanzienlijk koeler dan in de rest van het huis. Tevens ligt er een natte handdoek in de woonkamer en hebben we koele PVC vloer. Mijn kat maakt dankbaar gebruik van de handdoek, die van mijn vriend verplaatst eens in de zo veel tijd naar een andere plek en gaat daar languit liggen. Tevens bieden we extra waterplaatsen aan.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:53

Die van mij heb ik tot 5 uur binnen daarna ben ik thuis en kunnen ze naar binnen/buiten wat ze zelf maar willen. Mijn wit met zwarte vindt t buiten wel erg warm maar de cyperse is het liefst met dit weer buiten dus die is wel wat pissig. Binnen is het rond de 22 graden en een stenen vloer. We hebben wel een kattenluikje maar als ik die openlaat als wij dr niet zijn heb ik een verzameling muizen binnen. Dus dan maar binnen met dit weer.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:54

Cowgirl schreef:
Hier waren ze vandaag wat meer thuis.

Coony heeft zo'n 7 uur boven op de kast in de slaapkamer gelegen en grieks import ergens buiten. Beetje eind van de middag waren ze meer in de tuin.

De koolvis was uitverkocht dus maar een blikje huismerk kattenvoer tonijn van AH.
Beetje kattenmelk met water erbij voor wat extra vocht. Maar alleen de coon had interesse.

Ik merk wel dat ze minder eten. Drinken weet ik niet. De fontein binnen die ik net een week heb, lijkt niet zo'n succes en ook het bakje in de tuin blijft vol.

Hier duurde het 2 weken voor ze de fontein gingen gebruiken :=

De poes is hier pal voor de ventilator gaan liggen _O-

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:38

22 graden binnen.. mazzelaars. :oo
Hier 30, joepiedepoepie... :roll:

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:02

Hier 30 graden in de woonkamer :+ maar met de ventilator erop is het goed te doen. Kat doet het heerlijk op de natte handdoek.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:31

Hier was het vanmiddag 34 graden in de woonkamer. Waar de katten zaten was het gelukkig “maar” 27 graden. Het voelde daar wel lekker koel. Natte handdoeken had ik ook er neer gelegd maar ze weigerde er op te liggen. Timon snapte uiteindelijk dat het koelmatje toch wel lekker was. Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:15

san4nie schreef:
En mensen moeten goed drinken omdat ze veel zweten. Maar katten zweten eigenlijk niet. Waarom maken we ons met dit weer dan eigenlijk zo druk om genoeg drinken?

Doe ik zelf ook hoor. Maar is het eigenlijk wel nodig?

Katten zweten niet, maar koelen zichzelf door hun vacht nat te maken. Waar speeksel voor nodig is. Hoe meer speeksel je verbruikt, hoe meer vocht er moet worden aangevuld, lijkt mij...

Hier gisteren ook 34 graden. Ze zijn allebei voornamelijk buiten geweest. Waar het warmer was, maar wel met een briesje. Afgelopen nacht heeft het geregend, toen kwamen ze allebei weer naar binnen. Vanochtend wilde ik ze buiten laten, het was echt heerlijk fris. Maar mijn kater wilde niet, en mijn poetie was bang. Ze was gisteren haar halsbandje kwijtgeraakt, dus ik had de reserve om gedaan en toen was ze zó van slag dat ze zich verstopte. Tussen de middag ga ik naar huis (lunchpauze op werk) en dan wil ze vast wel weer buiten spelen :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:17

Eentje van ons gebruikt de muur als koelmateriaal :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:25

:= whatever works for you dear.

Hier is het gelukkig op zijn allergekst 25 graden in huis. De 2 katten persen zich gezusterlijk op het enige stukje van 40cm vensterbank waar de zon op schijnt. Als ze ongeveer medium zijn gaan ze op een minder heet plekje verder tukken. Of spinnen vangen. Blijkbaar ben ik namelijk een spinnenopvang begonnen, er zitten er ineens wel heel erg veel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:49

Wat slim van 'm Niobe!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:20

Hier zijn de katten nu heel veel buiten. Ik ga er vanuit dat ze zelf wel het koelste plekje opzoeken.
Gisteren lag de kat van de buren bij ons onder de tuintafel in de schaduw.
Rond etenstijd komen ze zich trouwens altijd netjes even melden. :))
Toen het nog niet zo warm was kwam pippi met regelmaat even binnen knuffelen, die zie je nu ook niet meer.
Afbeelding

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:29

Ik heb vanaf gistermiddag de katten toch maar binnen gehouden, mijn jongste kwam in de middag hijgend met zijn bekje wijd open binnen, grote ogen... Toch het luik maar even afgesloten. Binnen is het nu 28 graden, ook warm maar iig koeler dan buiten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:46

Afbeelding
Hij mag niet op schoot van de baas (zijn personeel) zo flauw, dan maar languit vlakbij de gevaarlijke stoel-op-wielen die vaak over z’n staart heen rijdt :roll:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:49

Hier wíllen ze niet eens op schoot. Veel te warm. Mijn poetie ligt normaal gesproken 's nachts opgerold ergens bij mijn benen optimaal in de weg te liggen (ze weegt nog geen 3 kilo :') ). Maar afgelopen nacht wou ze op afstand, en in sfinx-pose. Niks nie opgerold, veuls te warm.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:53

Alles gedaan om de zon uit het huis te vermijden, luxaflex dicht, gordijnen en lamellen dicht, ventilator aan, gaan de katten precies in dat ene strookje zon liggen dat ik niet weg krijg. (tegen elkaar aan :o )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:54

Dit is een Griekse importkat. Hij begint nu pas languit te liggen. Lag gisteravond nog opgerold in z’n warme huisje Afbeelding
Als ik de balkondeur open zou doen, zou ie in de zon gaan liggen bakken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:56

Happy_Joy schreef:
Alles gedaan om de zon uit het huis te vermijden, luxaflex dicht, gordijnen en lamellen dicht, ventilator aan, gaan de katten precies in dat ene strookje zon liggen dat ik niet weg krijg. (tegen elkaar aan :o )

Eindelijk lekker warm en dan doet hun mens zo flauw om de zon weg te toveren -O- ;)