Welk ras is deze hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje_S

Re: Welk ras is deze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:19

Parson Russell terriers ken ik ook als hele leuke gezellige hondjes!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:23

Hoppit schreef:
Mss is een Spetsje wat voor je (een Västgötaspets). Mijn stalhoudsters fokt ze, lollige kleine hondjes, maar wel een herder. Intelligent en zelfstandig, maar voor een hoop in (speuren, behendigheid, gehoorzaamheidm ...) . Ze heeft er ook eentje die retewaaks is, kan je niet voorbij lopen of ze hangt in je broek :')

Herder? Een Västgötaspets is toch een spits?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:23

Kaatje_S schreef:
Parson Russell terriers ken ik ook als hele leuke gezellige hondjes!

Het woordje “terriër” blijft me daarin toch afschrikken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:27

Waarom? :(:)
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 24-07-19 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:30

Mizora schreef:
Ik vind dit prima gezonde honden qua type. Niet mijn ding, ik ben van de windhonden, maar op zich echt prima.

"Kan slechter" komt meer in de buurt, "echt prima" is anders; Ik kan me niet voorstellen dat er een normaal hondengebit in zo'n snuitje past.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:57

rien10 schreef:
Hoppit schreef:
Mss is een Spetsje wat voor je (een Västgötaspets). Mijn stalhoudsters fokt ze, lollige kleine hondjes, maar wel een herder. Intelligent en zelfstandig, maar voor een hoop in (speuren, behendigheid, gehoorzaamheidm ...) . Ze heeft er ook eentje die retewaaks is, kan je niet voorbij lopen of ze hangt in je broek :')

Herder? Een Västgötaspets is toch een spits?

En ook bekend onder de namen vallhund en Zweedse herder

IJslandse herder zit in diezelfde rasgroep

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 00:13

Sclimpre schreef:

Het pittige, minder gemoedelijke karakter? De reputatie een eigen willetje te hebben, wat koppig, en hun jachtinstinct?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:20

Nikass schreef:
https://paws4fun.nl/balans-en-coordinatie/

Maar misschien is het voor jouw hond toch leuker dan om iets met veel actie te doen, als hij apporteren zo leuk vindt!

Ziet er leuk uit wel, maar ik vermoed dat dat voor hem meer iets zou zijn voor als hij iets ouder wordt en niet meer zijn grootste lol haalt uit zo hard mogelijk rennen :D :Y)

Lukasje schreef:
Het pittige, minder gemoedelijke karakter? De reputatie een eigen willetje te hebben, wat koppig, en hun jachtinstinct?

Een terrier blijft een terrier en een parson is niet dé rustigste in die rasgroep. Het moet je liggen. Ik vind ze echt wel tof. Uiteindelijk moet een energie je passen, en als je je aantrokken voelt tot bijv een franse bul, ga je denk ik niet gelukkig worden van een parson inderdaad... Maar dan word je ook al niet gelukkig van de 'zachtere' terrierrassen zoals een weathen of een westie denk ik.
Overigens, als 'eigenwijs' en 'koppig' je niet aanstaat, ga je héél veel rassen al bij voorbaat kunnen afschrijven, want een parson is nog lááááng niet de ergste :D
(Ik hou daar wel van, eigenwijs en koppig. Hoewel ik wél moet toegeven dat een hond met iets minder obsessieve prooidrift dan mijn pod voor de volgende hond wel een eis is. Eigenwijs en koppig is één ding, maar zijn hyperfocus op alles wat beweegt en aansluitend het inzetten van een jacht die nooit ophoudt, dat is wel weer een heel ander kaliber gedrag. Op dat kleine puntje na, is het voor mij wel echt een ideale hond qua energie en karakter, dus ik neig juist wel naar een terrier voor ooit - maar dan in mijn hoofd nu wel eerder naar een weathen dan naar een patterdale zeg maar :') )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:39

Ik heb etters van terriërs gezien, maar ook zeer gehoorzame en/of hoog in de sport lopende russels. Volgens mij heeft eea ook echt te maken met een goede opvoeding ;)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:53

Nikass schreef:
Ik heb etters van terriërs gezien, maar ook zeer gehoorzame en/of hoog in de sport lopende russels. Volgens mij heeft eea ook echt te maken met een goede opvoeding ;)

Niet alles 'valt op te voeden' aan gedrag, dat is meer mijn punt. Het karakter van een ras moet je in de basis liggen en dan kun je er een fijne hond van maken met opvoeding. Anders zouden we ook niet allemaal verschillende rassen met verschillende ingefokte eigenschappen hoeven hebben... Koos je gewoon 'de mooiste' en ging je aan de slag :')

Van een cocker spaniel verwachten dat hij bewaking gaat doen, is niet reëel, gechargeerd gezegd :Y)

Maar inderdaad: opvoeding doet véél!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:10

Wij hebben een New English Buldog , dat is een mix van old English en Engelse buldogs..
Dit is een erkend ras wat ook gewoon een stamboom heeft , alleen het voordeel is dat ze meer " neus" hebben en ze zijn hoger op de poten .. Ben zoals de onze heet is ook met 18 mnd 30 kilo. Ben heeft de kleur gohst merel.. schijnt speciaal te zijn maar heb hier verder geen idee van. Ben is geboren met een korte staart maar er zijn pups uit het nest die wel een staart hebben .. die neigen dus meer naar old english en Ben dus meer naar de Engelse.
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:24

Als je voor een “platneusje” valt zou ik idd wel ontiegelijk kritisch zijn naar welke fokker je mee in zee gaat

Wij hebben een paar keer in de uitslaap gezeten met onze honden na een operatie aan de knieën en een castratie
En de grote verbouwingen wat betreft luchtwegen etc , tis verdorie lopende band

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:38

Sonja_vR schreef:
Als je voor een “platneusje” valt zou ik idd wel ontiegelijk kritisch zijn naar welke fokker je mee in zee gaat

Wij hebben een paar keer in de uitslaap gezeten met onze honden na een operatie aan de knieën en een castratie
En de grote verbouwingen wat betreft luchtwegen etc , tis verdorie lopende band

Dat is ook echt heel zielig idd , mijn vriend wilde een Engelse bul .. maar heb gelijk nee gezegd , onze Ben snurkt amper en heeft een redelijk goed uithoudingsvermogen.. dus als je iets zou willen zou ik voor een NEB gaan ..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:47

Skippy01 schreef:
Nikass schreef:
https://paws4fun.nl/balans-en-coordinatie/

Maar misschien is het voor jouw hond toch leuker dan om iets met veel actie te doen, als hij apporteren zo leuk vindt!

Ziet er leuk uit wel, maar ik vermoed dat dat voor hem meer iets zou zijn voor als hij iets ouder wordt en niet meer zijn grootste lol haalt uit zo hard mogelijk rennen :D :Y)

Lukasje schreef:

Een terrier blijft een terrier en een parson is niet dé rustigste in die rasgroep. Het moet je liggen. Ik vind ze echt wel tof. Uiteindelijk moet een energie je passen, en als je je aantrokken voelt tot bijv een franse bul, ga je denk ik niet gelukkig worden van een parson inderdaad... Maar dan word je ook al niet gelukkig van de 'zachtere' terrierrassen zoals een weathen of een westie denk ik.
Overigens, als 'eigenwijs' en 'koppig' je niet aanstaat, ga je héél veel rassen al bij voorbaat kunnen afschrijven, want een parson is nog lááááng niet de ergste :D
(Ik hou daar wel van, eigenwijs en koppig. Hoewel ik wél moet toegeven dat een hond met iets minder obsessieve prooidrift dan mijn pod voor de volgende hond wel een eis is. Eigenwijs en koppig is één ding, maar zijn hyperfocus op alles wat beweegt en aansluitend het inzetten van een jacht die nooit ophoudt, dat is wel weer een heel ander kaliber gedrag. Op dat kleine puntje na, is het voor mij wel echt een ideale hond qua energie en karakter, dus ik neig juist wel naar een terrier voor ooit - maar dan in mijn hoofd nu wel eerder naar een weathen dan naar een patterdale zeg maar :') )

Mwoah, je hebt eigenwijs en eigenwijs natuurlijk.
Ik bedoel maar, ik heb een ras wat niet trainbaar zou zijn (Shih Tzu) maar waarmee ik toch genoeg kan op de hondenschool.
En nee, geen hoger niveau dan beginners/licht gevorderd maar hij doet het maar mooi wel. :D
Ben ook al benaderd door mensen die al jaren bekend zijn met dit ras en zich afvroegen hoe ik het in vredesnaam voor elkaar heb gekregen om hem te laten luisteren. :')
Maar is bij hem puur een kwestie van weten hoe je hem het beste kunt motiveren, geen druk zetten of slaafse gehoorzaamheid verwachten en een beetje ruimte geven om de clown uit te hangen. :)

Ik denk dat TS gewoon eens kennis moet maken met diverse honden van rassen die haar aanspreken, bijv rassenwandelingen ofzo, dat geeft imo vaak een beter beeld dan info uit een ras beschrijving of wat je op een show ziet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:03

Lukasje schreef:
Sclimpre schreef:

Pittig karakter, ja maar dan in positieve zin. Een Parson gedraagt zich als een grote hond, en moet dus ook serieus genomen worden. Ze hebben een groot ego, maar daardoor zijn het ook stabiele honden die tegen een stootje tegen kunnen. De fokker waar onze Parson vandaan kwam vatte het kort en bondig samen ; 'voed die pup op zoals je een dobermanpup zou opvoeden en je zal een prima hond krijgen'.
We waren ooit in een park aan het wandelen en plots dook er een klein meisje langs achter op onze hond, wreef eens over de oren en liep terug naar de moeder met de mededeling 'het is een echte hond". Hond keek om en dacht <<) maar maakte er zich verder niet druk om.
Koppig? Ja, als je er iets van gedaan wil krijgen moet je het menen en consequent zijn.
Jachtinstinct? In de pubertijd wat werk aan gehad maar daarna kon ze prima overal loslopen. Als er een konijn passeerde en ik reageerde snel gehoorzaamde ze. Als ze al een eind weg was ging ze door maar kwam ze na een paar minuten terug.
Iedere hond heeft natuurlijk zijn aard maar met de opvoeding kan je ook nog een heel eind sturen. Onze buren bij de paarden hadden een neefje van onze hond. Zij moedigden hem aan om ratten te vangen 'pak het beestje!' terwijl wij altijd riepen 'laat het beestje met rust!'. Met het resultaat dat hun Parson veel feller was dan de onze.
Als er hier ooit nog een rashond komt wordt het zeker terug een Parson. Maar hopelijk is een nieuwe hond nog lang niet aan de orde en intussen zin we heel blij met onze 3 niet-ras honden :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:30

moniek21 schreef:
Wij hebben een New English Buldog , dat is een mix van old English en Engelse buldogs..
Dit is een erkend ras wat ook gewoon een stamboom heeft , alleen het voordeel is dat ze meer " neus" hebben en ze zijn hoger op de poten .. Ben zoals de onze heet is ook met 18 mnd 30 kilo. Ben heeft de kleur gohst merel.. schijnt speciaal te zijn maar heb hier verder geen idee van. Ben is geboren met een korte staart maar er zijn pups uit het nest die wel een staart hebben .. die neigen dus meer naar old english en Ben dus meer naar de Engelse.
[ [url=m/gsqYmE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb helemaal niks met bullen, maar waarom een old english met een Engelse kruisen als de old english zelf al een betere neus heeft dan de Engelse, dat is imo geen verbetering

Dit is een old english bulldog
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:59

Skippy01 schreef:
Nikass schreef:

Niet alles 'valt op te voeden' aan gedrag, dat is meer mijn punt. Het karakter van een ras moet je in de basis liggen en dan kun je er een fijne hond van maken met opvoeding. Anders zouden we ook niet allemaal verschillende rassen met verschillende ingefokte eigenschappen hoeven hebben... Koos je gewoon 'de mooiste' en ging je aan de slag :')

Van een cocker spaniel verwachten dat hij bewaking gaat doen, is niet reëel, gechargeerd gezegd :Y)

Maar inderdaad: opvoeding doet véél!

Ik reageerde alleen even op de terriërs, waarvan vaak gezegd wordt dat ze eigenwijs en niet op te voeden zijn. Terwijl het vaak slimme, leergierige honden zijn en het dus ook maar net is wat je er zelf weet uit te halen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:08

Dat is met zo veel rassen/types
Het moet je gewoon passen :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:25

Dat klopt als een bus. +:)+
Merk ik hier ook, de één loopt zonder problemen weg met mijn hond en de ander vindt hem ontzettend moeilijk.
Maar dat heb ik ook weer met sommige honden, die zijn voor hun baasjes makkelijk en ik kan er niet goed mee uit de voeten.
En mijn eigen hond vind ik juist ontzettend makkelijk, maar das ook omdat ik weet wat hem motiveert en hoe ik ermee moet omgaan, in het begin had ik ook moeilijkheden met hem. :+

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:29

Sonja_vR schreef:

Ben ik met je eens. Ik heb uit verschillende rasgroepen honden gehad ( zelfs een shihtszu waar ik niet onverdienstelijk behendigheid mee heb gedaan). En de enige hond waar ik echt niet mee uit de voeten kon is een ( voor de meeste mensen oh zo gemakkelijke) labrador. Dat is gewoon niet mijn ras.

Ik heb nu 2 grote poedels, met beide een heel verschillend karakter ( en de jongste luistert een heel pak slechter als de oudste En is echt rete slim in ongein bedenken) maar omdat het ras me zo past blijf ik met plezier de dingen aanpakken. Bij de labrador voelde voor mij alles als een opgave.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:07

Mijn ouders hebben alweer 25 jaar een golden retriever (nu de derde)
Hartstikke lieve dieren , maar niet mijn honden :n
zelf hebben we twee rottweilers, heel wat anders.
En in de toekomst gaan we uiteindelijk een maatje kleiner
Maar hoe dat maatje kleiner er uit gaat zien :?

Poedels ben ik gaan waarderen door een vriendin die er twee had (helaas beide overleden, nu heeft ze dan weer een poedelpup en een IJslandse hond ) ontzettend leuke dieren , maar zelf zou ik er niet aan beginnen idd

Zo ook met de gemiddelde terriër , ik kan ze echt leuk vinden, maar zelf? Neuh

(Hoewel onze reu wel een soort van jumbo Jack Russel is soms )

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:20

Sonja_vR schreef:

Dat is het inderdaad! Wat persoon A past, hoeft persoon B absoluut niet te passen.
En in topics is dat altijd leuk, want de meeste mensen hebben natuurlijk een bepaalde hond omdat dat hen past. Of een hond die toevallig op hun pad gekomen is, en hen is gaan passen als een handschoen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:21

Hier ook een grote poedel, nu 8mnd oud. Superlief dier en heel trainbaar. En ik vind het heerlijk dat ze niet verhaart :D Ze heeft wel veel jachtinstinct.Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:50

Moet ook echt zeggen dat de poedel me heel positief verrast heeft
Nogmaals, ik hoef er zelf echt geen
Maar sinds ik die van die vriendin ken is mijn beeld van de poedel wel heel anders en na die honden nog een paar andere echt leuke poedels

en raad ik ze zeker aan bij mensen waar ze in het plaatje passen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:52

Poedels zijn zeker leuk. Zou mij ook nog wel passen. Hoewel een koningspoedel mij echt serieus te groot is, zou een middenslag of kleintje hier best welkom zijn ooit (niet in showmodel geknipt, maar 'gewoon' wat ruiger, maar dat is smaak en doet niet af aan de hond zelf natuurlijk).