Hond bij een winkel leggen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Hond bij een winkel leggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:53

Hoef ik niet te proberen.... Geen mens blijft heel binnen hun bereik vrees ik. Als de baas niet kan bazen dan moet je zelf beslissen. Weet nu al dat ze rustig zouden gaan zitten, liefst verscholen en als iemand toenadering zoekt ze kiezen voor aanval is de beste verdediging (uit angst maar kont ook hard aan)

Zal mijn honden nooit in zo'n situatie brengen dus.

20 jaar geleden wel. Dan liep ik kilometers polder en door dorp langs bakker of slager terug en deed daar gerust boodschappen. Niet de supermarkt want dan had ik er geen zicht op.

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:56

Zou dit ook niet aandurven, denk ook dat hondlief dan enorm gaat lopen stressen (komt uit het asiel en is eerder "gedumpt"). Plus dat hij aandacht van iedereen wil en ik lang niet iedereen vertrouw..

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:37

Een tijd geleden hoort dat iemand zijn hond buiten de winkel vast maakte en toen boodschappen ging doen. Eenmaal thuis met de hond ging de hond zich raar gedragen. Hijgen, opzwellen etc. Uiteindelijk overleden. Uit autopsie bleek dat hij waarschijnlijk in zijn buik was geschopt waardoor zijn organen kapot waren.

Ik zou mijn hond nooit meenemen naar de winkel. Hij is niet lief voor vreemden als ik er niet bij ben.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:11

Jammer dat ze hier niet kennen wat je in Finland ziet. Daar staan bij de grotere winkelcentra buiten grote stalen hondenhokken. Er staat en bak schoon water in en er is een voerbak. Het werkt als de meeste kluisjes, je gooit er een munt in en krijgt de sleutel of een code. Je zet je hond erin en sluit het voorhek. De hond zit beschut tegen regen, sneeuw en zon (hokken staan meestal onder een afdak) en niemand kan hem meenemen. Als je klaar bent met je boodschappen, haal je je hond er weer uit. Hokken worden steeds schoongemaakt.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:28

chamion schreef:
Met onze oude hond regelmatig gedaan. Zeker met kleine boodschapjes. Daar liepen mensen met een grote boog omheen. Zodra je daar in de buurt kwam zonder dat wij er waren ging hij eerst grommen, daarna zijn tanden laten zien en blaffen en ook gingen zijn haren omhoog. En als je dan al die duidelijk hints alsnog naar zijn riem greep, dan werd je waarschijnlijk gegrepen (nog nooit iemand geprobeerd)

Maar goed dan heb ik het over een kalf van een hond van ruim 90 kg maatje mini shetlander. Namelijk een hoog risico ras, Boerboel. Wij konden er mee lezen, schrijven en ik lag met mijn hoofd regelmatig op zijn lijf. Maar was en bleef een waakhond 1ste klas.
[ [url=m/Q538uu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat asociaal om een hond als deze in de openbare ruimte neer te leggen zonder toezicht.
Door mensen zoals jij krijgen molossers een slechte naam en zijn ze op de HR lijst terecht gekomen. Dankjewel daarvoor.Wees maar trots op jezelf.

Ja ik legde vroeger mij Mastiff los en zonder halsband bij de winkel neer. Door en door betrouwbaar, ook ruim 90 kilo hond en toch was er volk genoeg dat hem even wilden aaien of kennis laten maken met hun hond. Dan stond good old Bill op, wandelde een stukje weg en ging even later, als het volk weer weg was op zijn oorspronkelijke plekje liggen.

De Jack Russells van nu laat ik wel eens even in het krat op de fiets zitten voor een boodschapje, mijn herders nooit, ik weet 100% zeker dat niemand ze mee kan nemen, maar ik ben als de dood dat een kind zonder toezicht over ze struikelt of dat iemand meent stoer of stom te doen en ze wil aaien. Ik moet er niet aan denken dät er iemand gebeten wordt door 1 van mijn honden. Dat is 100% mijn verantwoordelijkheid vind ik.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 05:39

Ik deed het eerst wel, zoals mijn moeder het vroeger ook altijd deed. Maar na wat enge verhalen over honden die worden mee genomen durf ik het niet meer. Of alleen bij een winkeltje waar ik in 3 stappen bij haar ben.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 07:29

Mijn vader doet het wel eens, maar nou is zijn hond alles behalve een allemansvriend en als ze los zou raken loopt ze niet weg, maar gaat ze naar hem op zoek in de winkel. Toch zou ik het zelf nooit doen. Stel je voor dat een achterlijk mens wat met je hond doet. Ik zou ook willen dat hij het niet deed.
Het een keer voorgekomen dat hij de hond vergat, gelukkig woont hij om de hoek van de supermarkt, maar toch..

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:51

WeCo schreef:
chamion schreef:
Met onze oude hond regelmatig gedaan. Zeker met kleine boodschapjes. Daar liepen mensen met een grote boog omheen. Zodra je daar in de buurt kwam zonder dat wij er waren ging hij eerst grommen, daarna zijn tanden laten zien en blaffen en ook gingen zijn haren omhoog. En als je dan al die duidelijk hints alsnog naar zijn riem greep, dan werd je waarschijnlijk gegrepen (nog nooit iemand geprobeerd)

Maar goed dan heb ik het over een kalf van een hond van ruim 90 kg maatje mini shetlander. Namelijk een hoog risico ras, Boerboel. Wij konden er mee lezen, schrijven en ik lag met mijn hoofd regelmatig op zijn lijf. Maar was en bleef een waakhond 1ste klas.

Wat asociaal om een hond als deze in de openbare ruimte neer te leggen zonder toezicht.
Door mensen zoals jij krijgen molossers een slechte naam en zijn ze op de HR lijst terecht gekomen. Dankjewel daarvoor.Wees maar trots op jezelf.

Ja, ik ben trots op mezelf. Want hij stond perfect onder apel. Er is nooit wat gebeurt. Er staat ook waarschijnlijk! Er is namelijk nog nooit iets gebeurt. Iedereen liep dus danig om hem heen dat het nooit is gebeurt.

Regelmatig van diverse hondentrainers, HR fokkers en politie complimenten gekregen. Want hij beet gewoon niet. Altijd meegenomen (los) op buitenritten, alleen, met een groep, met de wagen. Kon hem op 300 meter afstand laten liggen en blijven wat er ook langs kwam. En hij bleef ook tot dat ik weer het commando kom gaf.

We weten alleen dat hij het kon doen, wegens onze vakantie in het buitenland toen ze probeerde onze camper binnen te komen, terwijl aan de andere kant van de wagen waren. Maar zelfs toen is het niet tot bijten gekomen. Move It geroepen en hij kwam weer naast ons liggen.

Ik heb ook een tijdje opvang gedaan van HR honden en ik krijg nog eens in de zoveel tijd een bericht of ik niet een hond wil opvangen en weer klaar wil maken voor adoptie. Helaas heb ik daar nu niet meer de ruimte of tijd meer voor. Dit zullen ze echt niet zomaar vragen aan mij.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:23

Een 90 kilo dreigende hond, zoals jij in je eerste verhaal beschreef ;

"Zodra je daar in de buurt kwam zonder dat wij er waren ging hij eerst grommen, daarna zijn tanden laten zien en blaffen en ook gingen zijn haren omhoog. En als je dan al die duidelijk hints alsnog naar zijn riem greep, dan werd je waarschijnlijk gegrepen"

Laat je gewoon niet zonder toezicht in de openbare ruimte nooit.
Hoeveel complimenten je ook krijgt, hoeveel honden je ook opvangt en hoeveel appel er ook op zit.
Dat doe je gewoon niet. Dat valt onder de uitspraak "dat is goed gegaan, niet goed gedaan.

Ik kan daar oprecht boos om worden dat je zo onverantwoord met een dier omgaat .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:28

WeCo schreef:
chamion schreef:

Helemaal mee eens.
Wat een ontzettend asociale acties.. en er nog trots op zijn ook...
En vooral nog even het HR benoemen en zo te boek zetten.
Goed bezig! _/-\o_

Het mag dan wel goed gegaan zijn, het is de manier waarop je erover praat, ontzettend uit de hoogte. Dat stoort mij persoonlijk.

Ik zou mijn hond nooit achterlaten, veel te bang dat ze hem meenemen of dat er iets gebeurt.
Het verbaasd mij dan ook dat mensen dit doen. Of sterker nog: De hond in de auto laten zitten tijdens het boodschappen doen.

Zie ik dit? Heb je aan mij een verkeerde en kan je een nieuw ruitje regelen voor je auto!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:34

Zo net nog een foto op facebook. "Hond gedumpt." Vreselijke verwijten naar de eigenaar. Stond een plastic zak bij en een bak water. Eigenaar was dus even in de winkel... die foto gaat nog rond en is al een halfjaar geleden "gebeurd"

Hond vastgeknoopt. Eigenaar loopt zomaar weg!

Niet best wat deze eigenaar heeft moeten doorstaan aan reacties van anderen... politie heeft de hond ook weer teruggeven. Zou dus wel even 3x nadenken voor je je hond zomaar ergens vastknoopt met die social media van tegenwoordig

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:35

Buiten het feit dat ik het niet eens zou durven uit angst dat er iets met de hond gebeurd.....
zou mijn hond het ook niet waarderen :')
Ze keft de hele boel bij elkaar als ik uit beeld ben en daardoor zal ze ook niet lief zijn Naar mensen en dus ook uit willen halen _O- neeee mij niet gezien en Jack Russel lief ook niet

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:42

Er zijn echt te veel redenen waarom ik dit niet zou doen en de meeste zitten tussen mijn oren.
Honden zijn te braaf, bang dat iemand ze mee neemt
Honden zijn te slim, bang dat ze los komen en me dan kwijt zijn
Woef is oud, kan zo ver niet meer lopen en dan als de zon er vol op staat zou ik me alleen maar schuldig voelen

Ondanks dat ik het nog nooit heb zien mis gaan durf ik het gewoon echt niet.
Heb het 1 keer gedaan maar dat was bij de winkel hier in de straat, geen supermarkt maar een winkeltje met botenspullen. En alleen omdat ik wist dat de winkel 4mx4m was en ik hem hele tijd kon zien en alsnog heb ik me super hard gehaast om weer buiten te zijn. Nooit meer gedaan daarna, voelde me zo schuldig dat hij alleen moest blijven :')

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:49

Ik stuit per toeval op dit topic en snap niet dat mensen hun hond meenemen naar de winkel.

Ik kan me niet voorstellen dat honden het fijn vinden op aan het fietsenrek vast te zitten met wat voor weer dan ook, waar het druk is. Mensen en geluiden overal zijn. Dat kan toch niet relaxt zijn.

En buiten dat, kan ik echt geïrriteerd raken als ik bij haast negens mijn fiets kwijt kan omdat een hond 4 plekken bezet houd. En ik zie ook vaak genoeg kinderen die niet langs een hond durven.

Ik zou als eigenaar toch ook bang zijn dat mijn hond in paniek raakt van iets en geen kant op kan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:53

Als wij boodschappen doen blijft de hond thuis.
Ook een vergeten boodschap blijft de hond thuis en ga ik alleen naar de winkel.

Hond blijft ook niet langer dan 30 minuten zonder toezicht in de tuin.
Straks gooit iemand iets giftigs in de tuin of steekt de hond.
Nee hoor, hond blijft mooi binnen in de woonkamer als ik weg ben.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:55

Nee eigenlijk niet. Mijn eerste hond wel, even bij de bakker die een grote glazen winkelruit had waar je dus goed zicht hebt op je hond. Deze niet. Ik ben te bang dat er een hond aan komt waar hij ruzie mee zou kunnen krijgen (ik heb een hr hond, wel met stamboom, maar dat maakt voor de bijtkracht en de schade niet uit) en ik er niet bij ben. En 't is ook een stresskipje hoor, hij wil me altijd zien, dus nee ik laat hem thuis met boodschappen doen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:30

Hevonen schreef:
Jammer dat ze hier niet kennen wat je in Finland ziet. Daar staan bij de grotere winkelcentra buiten grote stalen hondenhokken. Er staat en bak schoon water in en er is een voerbak. Het werkt als de meeste kluisjes, je gooit er een munt in en krijgt de sleutel of een code. Je zet je hond erin en sluit het voorhek. De hond zit beschut tegen regen, sneeuw en zon (hokken staan meestal onder een afdak) en niemand kan hem meenemen. Als je klaar bent met je boodschappen, haal je je hond er weer uit. Hokken worden steeds schoongemaakt.

Zoiets lijkt me ideaal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:45

Ik nam mijn koningspoedel in mijn oude woonplaats wel eens mee naar de winkel. Eigenlijk alleen maar als ik met de scooter ergens vandaan kwam en dan nog even snel 1 of 2 dingetjes moest pakken. Was een overdekt klein winkelcentrum waar ik dan zowel bij het fruit als bij de kassa zicht op haar had. Waren toch inderdaad altijd wel mensen die haar aandacht gaven, bij haar echt niet erg maar ze zouden maar eens een minder vriendelijke treffen :n

Tegenwoordig blijft ze mooi thuis, hier zou ik ook geen zicht op haar hebben vanuit de winkel.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:22

Wat een timing voor een topic.
Ik leg dan meteen een link naar het veulen met tape rond zijn benen dat momenteel als topic actief is.

Een hond zet men nog niet vast aan een paal bij de buurtsuper ( als ik een hond had zou ik dat overigens ook niet doen ) en een paard staat ergens in een buitengebied achter een draadje en moet maar zelfredzaam zijn:D
En dan ben IK de gene met een rare gedachtegang!!
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 06-07-19 18:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:28

Wij lieten de hond altijd achter bij de meneer bij de ingang van de supermarkt, die de daklozenopvangkrant verkocht. :j Dan kochten we daarna een krantje bij hem en kreeg hij een fooitje voor het opletten op de hond.
Aan een paal binden zou ik niet durven..

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:49

Ik neem mijn New English Bulldog gewoon mee naar de supermarkt samen met de Engelse cocker van mn ouders.
Binden ze gewoon vast en ze wachten geduldig tot we weer terug zijn ... toen Ben klein was vond ik het wel spannend en bond ik hem wel in de supermarkt vast . Maar moet er wel bij zeggen dat we als de honden mee zijn nooit langer dan 10 min binnen zijn, dus niet met de wekelijkse boodschappen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:59

RaafSmits schreef:
Ik leg dan meteen een link naar het veulen met tape rond zijn benen dat momenteel als topic actief is.

Een hond zet men nog niet vast aan een paal bij de buurtsuper ( als ik een hond had zou ik dat overigens ook niet doen ) en een paard staat ergens in een buitengebied achter een draadje en moet maar zelfredzaam zijn:D

Doe maar kalm. Bijna elk opfok paard staat in de middle of nowhere achter een draadje terwijl er 1x per 2 maand iemand bij komt kijken. Gebeurd niks mee ;)
Vaak zijn het juist de dichtbewonende gebieden en zelfs in de stallen. Die paarden zijn ook veel makker ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:38

Ligt eraan. Hier ook een allemansvriend en uiterst betrouwbaar. Bij de kinderopvang bind ik haar buiten vast. De supermarkt durf ik niet zo snel aan. Daar komt toch teveel volk en minder goede wijk. Kleine Aldi in de buurt durf ik wel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:38

Frummels schreef:
Wij lieten de hond altijd achter bij de meneer bij de ingang van de supermarkt, die de daklozenopvangkrant verkocht. :j Dan kochten we daarna een krantje bij hem en kreeg hij een fooitje voor het opletten op de hond.
Aan een paal binden zou ik niet durven..

Wat een mooie oplossing <3

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:44

RaafSmits schreef:

Ik vind daar wel een groot verschil in zitten. Voor de supermarkt is openbaar terrein. Een weiland is privé terrein waar een ander niks te zoeken heeft.

Niet dat het goed praat dat een hond getreiterd zou worden oid.

Maar een paard in een weiland kan weg lopen als er iemand bij het hek komt staan(ook als het alleen maar een goedbedoelde aai is). En ieder normaal mens blijft dan achter het hekje, hij weet dat hij daar niet mag komen. Een hond vastgebonden kan überhaupt niet weg, en als dan de mens (ook met enkel goed bedoelde aai) zijn signalen oppikt en door loopt kan er een minuut later weer een ander mens langs lopen met diezelfde goed bedoelde aai waar hond niet op zit te wachten.
Langs een druk fietspad kan paard een ander plekje in de wei zoeken. Hond vast bij drukke winkel kan dat niet.

Kortom, niet te vergelijken.

Ik heb het andere topic niet helemaal gelezen en dus ook jouw reacties en mening niet. Maar ik vind het sowieso twee niet te vergelijken situaties...