En dan gaat het opeens weer slecht met de inmiddels tandloze Paul.
Of slecht, de ontstekingen zijn terug en het eten weer minder.
Van brokken met vlees is hij weer naar gemalen brokken met vlees - geweekte brokken met vlees naar alleen vlees gegaan.
Opnieuw dokteren dus wat vooral sneu is voor Paul.
Hij is inmiddels bezig aan zijn tweede antibiotica kuur ( aaneen gesloten ) en metacam.
Zijn casus is maandag in de groep besproken, compleet met foto's van de huidige situatie.
Ontstekingen zitten vooral achter in zijn bek/ slijmvliezen, mooi synchroom aan weers zijden.
Wat een allergische reactie op het e.e.a meteen uitsluit volgens de artsen.
Opties;
Een biopt van de ontsteking om te zien waarom deze niet op de antibiotica reageert zoals gehoopt.
Een o.a aids test, aangezien Paul als grote complete zwerf kater in ons huis terecht kwam.
Een foto van de kaken om te zien of er stukjes wortel achter zijn gebleven.
Voor twee van de opties moet hij wederom onder narcose en mogelijk weer onder het mes.
Dat wordt dan de vierde keer dit jaar voor een kat ouder dan 10 jaar geschat.
Omdat hij nu met metacam en ab weer de goede kant op gaat heb ik even een time out gevraagd om na te denken wat de juiste vervolgstap is.
Inmiddels geef ik hem ook L-Lysine.
Nu het volgende wat mij bezig houd.
Ik heb ooit een kitten gekocht die het herpes virus heeft gekregen, doordat hij onbeschermd en onbewust voor de fokker met een kat in aanraking was gekomen die drager was van niesziekte.
Het enige dat de betreffende kat altijd had was een traanoogje.......
Bij Barnaby uiten het herpes virus zich voornamelijk in zijn oren ........en zijn bek/ lippen.!!
( Barnaby is inmiddels niet meer......hart falen :-( Hij heeft Paul nooit gekend. )
En nu lopen er hier een stel ex straatkatten rond die allemáál tijdbommen zijn wat betreft het virus.
In alle gevallen chronisch.
Mijn dierenartsen zijn daar van op de hoogte, en eigenlijk grijpen we alleen in geval van een uitbraak in.
Dat is slechts een keer gebeurt.....járen geleden.
Maar met name één kat heeft regelmatig traanoogjes, wat ik schoon hou, maar nu komt het, Paul is me vaak voor.
Met andere woorden: Paul is een enorme sociale poetser, en lebbert vrolijk en gedreven alle katten af.
Nu vraag ik me dus spontaan af of dát bij Paul iets zou kunnen triggeren wat betreft de ontstekingen/ gerommel in zijn bek.
Hoe besmettelijk zou zoiets kunnen zijn? en is het gewoon een ver gezochte verklaring, of zou het zo maar iets kunnen zijn waar we wel degelijk rekening moeten houden?
Fijn als iemand hier iets zinnigs over kon vertellen vóór ik verder dokter!!
Alvast bedankt voor het meedenken en excuus voor het lange verhaal.