Kat met het Gingivitis Stomatitis complex.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:59

Wat fijn dat het met Paul de goede kant op gaat!

Even gekopieerd maar met Sproet gaat het ook goed gelukkig!

Gister ben ik gebeld door de dierenarts. Ze heeft de patholoog die het stukje van Sproet heeft onderzocht niet kunnen spreken daar diegene op vakantie is. Maar een andere collega heeft even meegekeken. Het is hoe dan ook een niet lichaams eigen iets. Kan zijn dat hij iets opgevreten heeft of aan gelikt heeft. Maar ja wat het is? geen idee. Hij komt bij ons ook buiten en loopt vrij rond om de boerderij en of erf.

Morgen weer even op controle mede doordat er van de week een beetje pus uit zijn neusje kwam,maar verder is hij eigenlijk prima te pas. Speelt,eet brokjes,eet vlees,snoepjes en ' s nachts vreet hij zelfs de chips schaal leeg. Hij jaagt op de vliegen in huis. Dus wat dat aan gaat is hij prima te pas. Het enige wat ik aan hem merk is dat hij stinkt, je ruikt een ontsteking zeg maar.

Zijn tong,foto is zojuist gemaakt.
Afbeelding

Hij kijkt weer fris uit,qua uiterlijk ziet hij er alleen niet echt florissant uit,daar wij hem deels hebben moeten scheren:

Afbeelding

7ofhearts

Re: Kat met het Gingivitis Stomatitis complex.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 14:10

Zo, die is flinke lappen tong kwijt %) , maar toch ziet zijn tandvlees en tanden er verder heel goed uit?
Wat die pus uit zijn neus betreft vraag ik me dan af of er ook niks dieper in de holtes zit?
Complimenten hoor, dat je er zo bovenop zit!!
Benieuwd wat de dierenarts morgen van Sproet vind.

( hij ziet er ook niet echt uit als een kat die zichzelf in de weg zit en zich belabberd voelt.......meer een beetje nukkig vanwege het scheren :D )

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:54

Sproet is vanavond weer op controle geweest.

Dierenarts was zeer tevreden wbt zijn tong!
Helaas heeft hij nu alleen een allergische reactie, komt hoogstwaarschijnlijk door het vlees wat hij krijgt ( sinds hij ziek is kreeg hij gourmet mousse), daar nu mee afbouwen en dan weer volledig op brok. Dat eet hij ook prima maar hij is uiteraard verwend daar hij bij moest komen en ook niets anders weg kreeg.

Hij heeft een vitamine injectie,een jeuk en pijnstillende injectie gehad en as woensdag moeten we beginnen met zijn laatste kuur!

Hij heeft sowieso nog tot half augustus 'huisarrest' en daarna mag hij weer naar buiten.

Wat hij nou uiteindelijk heeft gehad, werkelijk geen idee.
Het kan Stomatitis glossitis zijn geweest maar een reactie op de processie rups wordt ook niet uitgesloten.

Ik hoop maar dat het hier bij blijft en hij de stijgende lijn zal blijven volgen wbt zijn herstel!

Edit, wbt de pus, dat was tot nu toe eenmalig en aangezien hij het niet weer heeft gehad, is daar voor nu geen verdere actie voor nodig.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 21:48

Top nieuws!!
Hopelijk komt er bij jullie nu ook rust.
Zou ontzettend fijn zijn, ook voor Sproet uiteraard!!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:03

En dan gaat het opeens weer slecht met de inmiddels tandloze Paul.
Of slecht, de ontstekingen zijn terug en het eten weer minder.
Van brokken met vlees is hij weer naar gemalen brokken met vlees - geweekte brokken met vlees naar alleen vlees gegaan.
Opnieuw dokteren dus wat vooral sneu is voor Paul.

Hij is inmiddels bezig aan zijn tweede antibiotica kuur ( aaneen gesloten ) en metacam.
Zijn casus is maandag in de groep besproken, compleet met foto's van de huidige situatie.
Ontstekingen zitten vooral achter in zijn bek/ slijmvliezen, mooi synchroom aan weers zijden.
Wat een allergische reactie op het e.e.a meteen uitsluit volgens de artsen.

Opties;

Een biopt van de ontsteking om te zien waarom deze niet op de antibiotica reageert zoals gehoopt.
Een o.a aids test, aangezien Paul als grote complete zwerf kater in ons huis terecht kwam.
Een foto van de kaken om te zien of er stukjes wortel achter zijn gebleven.
Voor twee van de opties moet hij wederom onder narcose en mogelijk weer onder het mes.
Dat wordt dan de vierde keer dit jaar voor een kat ouder dan 10 jaar geschat.

Omdat hij nu met metacam en ab weer de goede kant op gaat heb ik even een time out gevraagd om na te denken wat de juiste vervolgstap is.
Inmiddels geef ik hem ook L-Lysine.

Nu het volgende wat mij bezig houd.
Ik heb ooit een kitten gekocht die het herpes virus heeft gekregen, doordat hij onbeschermd en onbewust voor de fokker met een kat in aanraking was gekomen die drager was van niesziekte.
Het enige dat de betreffende kat altijd had was een traanoogje.......
Bij Barnaby uiten het herpes virus zich voornamelijk in zijn oren ........en zijn bek/ lippen.!!
( Barnaby is inmiddels niet meer......hart falen :-( Hij heeft Paul nooit gekend. )

En nu lopen er hier een stel ex straatkatten rond die allemáál tijdbommen zijn wat betreft het virus.
In alle gevallen chronisch.
Mijn dierenartsen zijn daar van op de hoogte, en eigenlijk grijpen we alleen in geval van een uitbraak in.
Dat is slechts een keer gebeurt.....járen geleden.
Maar met name één kat heeft regelmatig traanoogjes, wat ik schoon hou, maar nu komt het, Paul is me vaak voor.
Met andere woorden: Paul is een enorme sociale poetser, en lebbert vrolijk en gedreven alle katten af.
Nu vraag ik me dus spontaan af of dát bij Paul iets zou kunnen triggeren wat betreft de ontstekingen/ gerommel in zijn bek.
Hoe besmettelijk zou zoiets kunnen zijn? en is het gewoon een ver gezochte verklaring, of zou het zo maar iets kunnen zijn waar we wel degelijk rekening moeten houden?

Fijn als iemand hier iets zinnigs over kon vertellen vóór ik verder dokter!!
Alvast bedankt voor het meedenken en excuus voor het lange verhaal.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:06

Wat een toeval dit (of niet) Abby heeft precies hetzelfde ziektebeeld en dat verergert opeens ook.
Ik zal eens zien of ik een filmpje kan uploaden zo van hoe ze worstelt met eten.
Vrijdag heb ik de dierenarts gebeld met het idee dat het einde verhaal was, zelfs melk drinken lukte niet meer ;(
Maar zaterdag kon ze wel weer eten en ving ze een muis.
Achterin de bek is het net als bij Paul helemaal gezwollen en knalrood,
Hier zeggen ze dat het eigenlijk een immuunsysteem probleem is waar niks aan te doen is. De haard van de ontsteking is weg (de tanden en kiezen) en toch reageert het lichaam nog steeds alsof er ontstekingen zitten.
Abby kreeg na de metacam atopica maar dat kon ik helaas niet bij haar binnen krijgen, na een week verstopte ze zich zodra ze me zag.
Ik heb het de zomer aangekeken en nu het ineens zo erg werd heb ik de dierenarts weer gebeld en heb ik morgen een afspraak over wat nu nog de opties zijn.
Waarschijnlijk wordt het prednison tot die niet meer werken en dan inslapen.
Mij is verteld dat prednison eerst enorm goed werkt en dat op een bepaald punt daarna de ontstekingen dubbel zo hard terug komen.
Ik heb daarom de prednison zo lang mogelijk uitgesteld.
Abby is voor de operatie op kattenaids getest, wat gek dat dat bij Paul niet van te voren is gedaan.
Wat betreft het virus bij Paul... geen idee maar het lijkt verder echt wel heel veel op wat Abby heeft.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 20:38

Ach Justkid, dat verstoppen herken ik zo!!
Zo vreselijk als je lieverd gewoon bang van die persoon wordt die zo graag wil dat het beter gaat.
Dat de plekken in Paul zijn mond echt gezwollen zijn kan ik niet echt zeggen.......maar het is gewoon flink rood.
Desondanks gaat het vlees eten beter dan een week geleden.

Wat de dierenartsen aangaat vind ik het eigenlijk een beetje jammer dat er eigenlijk een plan van aanpak "klaar "ligt op het moment dat je binnenstapt met een dier met tandvleesontstekingen.
Wat ik eigenlijk een beetje mis is buiten het boekje kijken.
Maar misschien is dat ook wel gewoon de frustratie omdat je het zo graag anders zou zien.
Als Paul direct na de operatie verder was blijven herstellen had ik het team van artsen waarschijnlijk de hemel in geprezen.

Een week of drie geleden zat ik ook met Paul en een bordje met kattenvoer op mijn schoot, bijna in tranen omdat ik dacht dit kán zo niet meer!!
Een paar maanden geleden al heb ik dat ook uitgesproken bij de dierenarts en die had zoiets van; daar is hij nog veel te goed voor.......
En echt, als je hem ziet dan is dat ook zo.
Glimmen als een spiegel, aanwezig, sociaal.......zolang hij maar niet hoef te eten merk je er niks aan.
Over Prednison is bij mij nog niet gesproken....
Heb jij L-lysine al eens overwogen??

Ik zou het fijn vinden om even elkaars ontwikkelingen wat de katten betreft te volgen.
Wie weet hebben beide katten daar wat aan!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:49

Ik heb een filmpje gemaakt van het niet kunnen eten, dat maakt een hoop duidelijk, misschien voor jou ook een tip?
L-lysine wat is dat ook al weer? Als het iets is wat ze moet slikken of pillen dan gaat dat niet werken omdat ze daar zoveel stress van krijgt en dat de kwaliteit van leven niet verhoogt.
Ik weet dat dit niet overgaat dus ik wil haar leven zo aangenaam mogelijk maken tot het niet meer gaat.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 20:14

L-lysine moet je maar eens opzoeken op het net.
Kort door de bocht is het een bouwstof die niet door het lichaam zelf wordt aangemaakt maar die heel effectief is tegen virale infecties.
Waaronder Herpes/ koortslip en niesziekten bij katten.
Bovendien verhoogt het de weerstand.

Ik koop het gewoon als tablet en vermaal dat tot poeder.
Dat is dan weer een tip die ik destijds heb gekregen van een kattenfokker/ dierenartsassistente, en een paar dagen geleden kwam ik een recentie van een andere dierenartsassistente tegen die vertelde dat ze erg tevreden was over L-lysine Lucovitaal voor haar koortslip. Ze was bekend met dat merk omdat in hun kliniek dit altijd met succes aan KATTEN met kattenziekte/ niesziekte werd gegeven........
Bovendien is het weerstand verhogend.

Ik geef het gewoon door het natvoer, en heb hier naast Paul dus nog 6 ex straatkatten/wildvangkatten rond lopen, en die eten het allemaal met smaak op.
Zo ook Paul.

Maar als het bij Abby zo een probleem is zou je misschien de poeder kunnen oplossen in iets dat ze wél weg krijgt, zoals een beetje kattenmelk of slagroom ( kruidenkaas??? hier erg geliefd ) of "gewoon "oplossen in een klein beetje water en rechtstreeks met een spuitje in haar bek spuiten.....Zo geef ik Paul ook zijn ab

Paul eet wel weer zelfstandig inmiddels maar ik wijt dat aan zijn ab en de metacam.
Zijn bek is wel nog rood en gevoelig, dus ik ben eens heel benieuwd hoe dat gaat als beide op zijn.
Ik heb wel besloten om hem alleen nog maar op een volledig natvoer te houden, en de brokken te laten voor wat het is.

Abby is trouwens wel een fantastisch mooi kattenmeisje, want ja.....ik had jou profiel er eens bij gehaald.
Enig idee hoe oud ze is?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:01

Abby is 10 :)
De dierenarts vond haar nog veel te goed om in te laten slapen maar hij gaat het me zeker zeggen als het tijd is.
Ze heeft een soort prednisoninjectie gekregen die nu eerst 3 weken zijn werk moet gaan doen en veel van de pijn en ontstekingen weg moeten gaan nemen en daarna gaan we een dosering pillen proberen, ze schijnen neutraal van smaak te zijn dus ik hoop dat het gaat lukken.

L-lysine hou ik even in gedachten.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 20:22

Heel benieuwd, hou me op de hoogte!!

Ik ben dus met die L-lysine aan de gang en ga daarmee eens kijken hoe het gaat.
Paul is overigens bijna 11 ( geschat ) en ook mijn Paul was volgens de dierenarts nog veel te goed voor een spuitje.
Ik vraag me dan zeker in de slechte periodes af hoe slecht hij dan nog moet worden.
Maar een ding is zeker......het is voor de kat als het baasje afschuwelijk.
Mochten er ontwikkelingen zijn dan hoor ik die graag!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:43

Poes heeft al weer twee muizen gevangen. Trots dat ze is *\o/* ze komt het luidkeels vertellen.. om half vier s"nachts :roll:

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 08:18

Prednison injectie.
Ik schrijf het op!!
Ik weet niet precies in hoever Paul zijn bek nog rood ziet.
Maar dat wat ik zie is nog te gekleurd naar mijn zin.
Eten en spelen gaat hem wel weer goed af.

Persoonlijk hou ik mijn kennel dicht voor de katten sávonds om muisjes juist de kans te geven om veilig rond te scharrelen.......maar in het geval van Abby kan ik me voorstellen dat je er blij mee was.
Al was een uurtje of drie later ook prima geweest natuurlijk!!