Snorharen hond afscheren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Re: Snorharen hond afscheren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 12:53

Zo, eindelijk weer even tijd om te reageren. Ik ben blij dat de medepoedelbaasjes het met mij eens zijn over de problemen die ontstaan met de hygiëne. Wij zijn tenslotte degenen die voor de hond dienen te zorgen. Jammer dat er af en toe zo heftig wordt gereageerd en ook niet echt in de context. Bijvoorbeeld ik vind een leonberger een schitterende hond, maar ik denk dat die ook dingen heeft die maken dat hij zich minder natuurlijk kan gedragen.
De poedel is afgezien van de vacht een goed gebouwde hond die goed in verhouding staat, geen korte neus, geen hangende lippen, geen te log lijf enz, op vacht en oren na staat de hond vrij dicht bij de natuur denk ik. Het is jammer dat sommigen met wellicht een ras dat heel wat minder natuurlijke kenmerken dan het missen van snorharen heeft ons hier zo afbranden, dat vind ik echt jammer.
Wat betreft de labradoodle denk ik dat het per hond verschilt in hoeverre de vacht krult. Bij de Doodle van blijnijn zijn de snuitharen wat sluiker, dus niet echt vergelijkbaar met een poedel.
Helaas was de Doodle die ik ken vanmorgen niet aanwezig op de cursus dus ik heb het niet kunnen bekijken.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:17

Om even te antwoorden op de vraag of snorharen een functie hebben als de vacht even lang of langer is: JA!
Het zijn inderdaad speciale haren, ze zijn ingeplant in speciale haarfollikels met heel veel meer zenuwuiteinden en bloedvaatjes dan een basic haar. Gewoon haar gaat helemaal zoveel informatie niet geven als een snorhaar. Een snorhaar uittrekken gaat dus ook harder bloeden en veel meer pijn doen.

Excuses als deze al beantwoord werd, heb vluchtig gelezen :P

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:08

GaelleS schreef:
Om even te antwoorden op de vraag of snorharen een functie hebben als de vacht even lang of langer is: JA!
Het zijn inderdaad speciale haren, ze zijn ingeplant in speciale haarfollikels met heel veel meer zenuwuiteinden en bloedvaatjes dan een basic haar. Gewoon haar gaat helemaal zoveel informatie niet geven als een snorhaar. Een snorhaar uittrekken gaat dus ook harder bloeden en veel meer pijn doen.

Excuses als deze al beantwoord werd, heb vluchtig gelezen :P

Niemand trekt hier snorharen uit,ze worden ingekort.Wat kan een hond zonder snorharen niet die een hond met snorharen wel kan? Het blijft een IK VIND verhaal zonder duidelijke argumenten... Mijn snorloze chinees vangt ratten en muizen en duikt daar bij soms met zijn kop holen in.Als je onzeker bent doe je zulke dingen niet.Hij eet goed ,ruikt goed,kan enorm goed en hoog springen.zijn enige mankement is dat hij de pest aan slecht weer heeft.Maar dat heeft meer met zijn vacht of het missen ervan te maken als met zijn snorharen.
Poedels zijn ook heel leuke vaak ook blije honden,ik heb nog nooit een poedel gezien waarvan ik denk ,Hee die doet dat niet omdat hij geen snorharen heeft....

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:16

Heb ik gezegd dat iemand snorharen uittrekt dan ? Ik geef gewoon feiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:49

Ik hou honden graag redelijk "natuurlijk", daarom heb ik ook geen honden met bijvoorbeeld "vreemde" verhoudingen.
Maar als ik dit topic zo lees denk ik dat het inherent is aan het poedelras met bijbehorende specifieke vacht, dat de snorharen worden geschoren?
Net als dat het inherent is aan de Engelse bulldog dat een teefje alleen pups ter wereld kan brengen dmv een keizersnede en dat een basset op zijn oren kan gaan staan.
Dat is allemaal verre van ideaal en je kunt (moet imo) zeker vraagtekens plaatsen bij dit soort rassen. Maar het lijkt mij de consequentie van een bepaald fokbeleid.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-05-19 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:55

Boras schreef:
De snorharen
detecteren luchtstromen, waarmee aan de hand van snelheid en hoek van
verandering een inschatting gemaakt kan worden van een naderend
object.

Dit is interessant. Weet iemand of de volgende situatie hierop van toepassing is? :

Als ik een bal gooi voor mijn hond, gaat mijn hond al rennen als ik mijn arm ophef en de bal nog niet gegooid is. Als ik dan een andere kant op gooi dan hij rent, maakt hij midden in zijn sprint een haakse wending en komt feilloos bij de bal uit.
Hij heeft niet gezien waar ik de bal naartoe gooide. Ik dacht altijd dat hij dit mogelijk hoorde (ook op basis van iets met luchtdruk)
Hoe kan mijn hond weten waar de bal naartoe is gegooid?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:06

Nikass schreef:
Ik hou honden graag redelijk "natuurlijk", daarom heb ik ook geen honden met bijvoorbeeld "vreemde" verhoudingen.
Maar als ik dit topic zo lees denk ik dat het inherent is aan het poedelras met bijbehorende specifieke vacht, dat de snorharen worden geschoren?
Net als dat het inherent is aan de Engelse bulldog dat een teefje alleen pups ter wereld kan brengen dmv een keizersnede en dat een basset op zijn oren kan gaan staan.
Dat is allemaal verre van ideaal en je kunt (moet imo) zeker vraagtekens plaatsen bij dit soort rassen. Maar het lijkt mij de consequentie van een bepaald fokbeleid.

Behalve dan dat je er ook voor kan kiezen de snuit niet te scheren.

Ik heb 2 poedels en scheer hun snuit wel. Dat vind ik mooier en voor de honden ook hygiënischer. De snorharen groeien overigens veel sneller dan de rest dus die zitten er sneller weer aan.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:09

Nikass schreef:
Boras schreef:
De snorharen
detecteren luchtstromen, waarmee aan de hand van snelheid en hoek van
verandering een inschatting gemaakt kan worden van een naderend
object.

Dit is interessant. Weet iemand of de volgende situatie hierop van toepassing is? :

Als ik een bal gooi voor mijn hond, gaat mijn hond al rennen als ik mijn arm ophef en de bal nog niet gegooid is. Als ik dan een andere kant op gooi dan hij rent, maakt hij midden in zijn sprint een haakse wending en komt feilloos bij de bal uit.
Hij heeft niet gezien waar ik de bal naartoe gooide. Ik dacht altijd dat hij dit mogelijk hoorde (ook op basis van iets met luchtdruk)
Hoe kan mijn hond weten waar de bal naartoe is gegooid?

Lijkt me niet want dat doen mijn honden ook. Zonder snorharen dus.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:16

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 21:42

Nikass: ik denk dat je gelijk hebt, echter is het lijstje rassen bijna oneindig waar wel iets aan mankeert. Dat is inderdaad triest. Ik vind persoonlijk de gevoeligheid voor oorontsteking een vervelend probleem bij de poedel. Er zit veel haar in de oren en ze hangen dus dat is niet ideaal. Ik hou ze om deze reden zo kort mogelijk.

Ik houd ook van een zo natuurlijk mogelijk ras, maar het moet ook bij je passen. De rassen die ik het mooiste vind zijn niet geschikt voor onze situatie. Ik heb mijn poedel dus niet zo zeer vanwege haar uiterlijk, de trimster vond het zelfs maar raar dat ik haar kort wou scheren, immers je hebt toch een poedel vanwege de 'looks'. Nee dus, hihihi. Ik moet zeggen dat wij het enorm hebben getroffen met deze hond en ik ben dan ook behoorlijk verliefd op het ras geworden. Zo gemakkelijk, zo trainbaar,zo onwijs lief <3

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 21:44

Hoe kan mijn hond weten waar de bal naartoe is gegooid?[/quote]

Lijkt me niet want dat doen mijn honden ook. Zonder snorharen dus.[/quote]

Ah daarom zijn wij de bal altijd kwijt _/-\o_

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:08

Haha mijn spasten met snorharen kunnen helemaal niks vangen :') Mijn vorige hond daarintegen was echt een pro keeper. Die deed bijna backflips en salto's om ballen te vangen. Zal ook een deel aangeboren talent zijn , genetica en training.
Luchtstromen detecteren hmmm denk dat er dan toch net iets teveel aan toegeschreven wordt. En in welke situatie in de natuur komen er dingen op je afgevlogen ? :p

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:35

Anna79 schreef:
Nikass: ik denk dat je gelijk hebt, echter is het lijstje rassen bijna oneindig waar wel iets aan mankeert. Dat is inderdaad triest. Ik vind persoonlijk de gevoeligheid voor oorontsteking een vervelend probleem bij de poedel. Er zit veel haar in de oren en ze hangen dus dat is niet ideaal. Ik hou ze om deze reden zo kort mogelijk.

Ik houd ook van een zo natuurlijk mogelijk ras, maar het moet ook bij je passen. De rassen die ik het mooiste vind zijn niet geschikt voor onze situatie. Ik heb mijn poedel dus niet zo zeer vanwege haar uiterlijk, de trimster vond het zelfs maar raar dat ik haar kort wou scheren, immers je hebt toch een poedel vanwege de 'looks'. Nee dus, hihihi. Ik moet zeggen dat wij het enorm hebben getroffen met deze hond en ik ben dan ook behoorlijk verliefd op het ras geworden. Zo gemakkelijk, zo trainbaar,zo onwijs lief <3

Ik suggereer ook absoluut niet dat je je hond voor het uiterlijk zou hebben. Ik bedoel te zeggen dat sommige dingen misschien de consequentie zijn van hoe rassen gefokt zijn. En ja over heel veel rassen is iets te zeggen. Het is van mijn kant alleen een constatering.

Sjong ik begrijp uit dit topic dat als je de snuit niet scheert dit zeer nadelig is voor de hond, dus in hoeverre is dat een reëele optie?

Beatje waarom gaat die vergelijking niet op?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:46

Nikass schreef:
Anna79 schreef:

Ik suggereer ook absoluut niet dat je je hond voor het uiterlijk zou hebben. Ik bedoel te zeggen dat sommige dingen misschien de consequentie zijn van hoe rassen gefokt zijn. En ja over heel veel rassen is iets te zeggen. Het is van mijn kant alleen een constatering.

Sjong ik begrijp uit dit topic dat als je de snuit niet scheert dit zeer nadelig is voor de hond, dus in hoeverre is dat een reëele optie?

Beatje waarom gaat die vergelijking niet op?

Je kan hem knippen. Zoals een doodle. Ik vind dat niet mooi, maar het zou wel kunnen. Ik vind een genetisch defect zoals een korte snuit in geen vergelijking staan tot het afscheren van snorharen. Poedels zijn atletisch gebouwde, redelijk gezonde honden. Er zijn maar weinig honden die het uithoudingsvermogen, snelheid en wendbaarheid en vernuft van mijn dames hebben. Ze lopen nergens tegenaan en stoten hun neus niet.

De kale snuit, poten en staartaanzet is vooral voor het gebruiksdoel van vroeger. Nu is het niet meer nodig ( mits er niet gejaagd wordt), maar dat is natuurlijk bij de meeste hondentoiletten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:02

Het topic even doorgelezen. Ik merk vooral dat de mensen die anti zijn en heel weinig ervaring hebben met poedels en al helemaal met poedels die kort geschoren neuzen hebben. Vooral het argument; dat het niet natuurlijk is, vind ik nogal onzinnig. Want veel hondenrassen zijn sowieso totaal onnatuurlijk en doorgefokt, door de mens. Als ik een klant krijg (ben trimster) die graag de neus kortgeschoren heeft maar de snorharen wil laten staan, daar begin ik niet eens aan hoor :') Verder is het voor de honden idd veel hygiënischer en ook de voetjes kortscheren is voor de hond prettig. Hoeveel honden ik wel niet krijg die helemaal vol zitten met klitten.. maar dat schijnt dan weer veel meer geaccepteerd te zijn. Ik had er gisteren nog een ik kreeg nauwelijks de brokken vervilting tussen de voetzooltjes weg, nou dat zal lekker gelopen hebben... ;) Nee doe maar lekker die goed verzorgde poedel hoor :) zonder snorhaartjes. :) :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:17

Sjong je moet wel goed lezen. Ik vergelijk niet het scheren met een genetisch defect. Het gaat om het principe dat een bepaald fokbeleid bepaalde consequenties kan hebben. Daar is het soort vacht er ook één van. Een vacht die alsmaar doorgroeit, zichzelf niet meer reguleert, is in principe net zo kunstmatig als je niet meer zelfstandig kunnen voortplanten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 00:15

Nikass schreef:
Sjong je moet wel goed lezen. Ik vergelijk niet het scheren met een genetisch defect. Het gaat om het principe dat een bepaald fokbeleid bepaalde consequenties kan hebben. Daar is het soort vacht er ook één van. Een vacht die alsmaar doorgroeit, zichzelf niet meer reguleert, is in principe net zo kunstmatig als je niet meer zelfstandig kunnen voortplanten.

De poedel is ontstaan rond 1600 als jachthond.Om hem beter te laten functioneren zijn ze begonnen met het knippen vd vacht.Ik denk dat er weinig rassen zover terug voeren.Ik ben zelf een duitse herder liefhebber een ras met snor haren.Ik zou willen dat het qua gezondheid de genepoel had van de poedel.Zou ik met liefde zijn snorharen voor afscheren.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 00:19

beatje schreef:
Nikass schreef:

De poedel is ontstaan rond 1600 als jachthond.Om hem beter te laten functioneren zijn ze begonnen met het knippen vd vacht.Ik denk dat er weinig rassen zover terug voeren.Ik ben zelf een duitse herder liefhebber een ras met snor haren.Ik zou willen dat het qua gezondheid de genepoel had van de poedel.Zou ik met liefde zijn snorharen voor afscheren.

Toch de Nederlandse lijnen in poedels moet je mee oppassen tegenwoordig is allemaal opa van papa van oma van mama.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 06:34

Nikass schreef:

De poedel is een oud ras. De vacht had een functie hij is bewust gefokt voor een gebruiksdoel. De poedel heeft zijn taak altijd prima kunnen voldoen. Ook zonder snorharen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 06:43

Indi_Vito schreef:
Nikass schreef:

Toch de Nederlandse lijnen in poedels moet je mee oppassen tegenwoordig is allemaal opa van papa van oma van mama.[/quote]

Dat is niet helemaal waar. Heel veel fokkers halen juist nieuw bloed uit het buitenland ( al best wel even) ( en dat moet ook want bij zijn beetje alle hondenrassen is de basis in Nederland te klein) Dat kan omdat er best een brede basis is want oud ras ( mijn ene dame komt uit een moeder uit Canada en mijn andere uit Scandinavische lijnen. In beide stambomen zit geen lijnteelt). Maar zoals bij elk ras ( en dan misschien nog wel beter bij een ras wat nu vooral om het uiterlijk gaat) is het goed naar de fokkers kijken. Wat mij betreft mag de NPC van het beleid dat je bepaalde kleuren niet door elkaar mag fokken afstappen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 07:24

Helaas is dat niet het beleid van de npc maar van de rvb. Beleid van de npc kan je negeren, je moet dan alleen dik 100€/ nest reed ga betalen voor de stambomen. Het beleid van de rvb kan je niet negeren, dan krijg je gewoon geen stambomen.

Maar inderdaad, het zou fijn zijn als die regel wegvalt, samen met de regel dat je binnen de maat moet fokken. Je zou die laatste kunnen vervangen door enkel de teef mag geen kleinere maat hebben dan de reu als je bang bent voor de gezondheid van de teef.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 07:38

Mizora schreef:
Helaas is dat niet het beleid van de npc maar van de rvb. Beleid van de npc kan je negeren, je moet dan alleen dik 100€/ nest reed ga betalen voor de stambomen. Het beleid van de rvb kan je niet negeren, dan krijg je gewoon geen stambomen.

Maar inderdaad, het zou fijn zijn als die regel wegvalt, samen met de regel dat je binnen de maat moet fokken. Je zou die laatste kunnen vervangen door enkel de teef mag geen kleinere maat hebben dan de reu als je bang bent voor de gezondheid van de teef.

Je hebt gelijk. Idioot eigenlijk dat door van de rvb komt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 08:55

Mijn poedel heeft inderdaad een buitenlandse vader

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:01

Sjong schreef:
Nikass schreef:

De poedel is een oud ras. De vacht had een functie hij is bewust gefokt voor een gebruiksdoel. De poedel heeft zijn taak altijd prima kunnen voldoen. Ook zonder snorharen.

Dat geloof ik direct en heeft helemaal niets te maken met wat ik zeg :O
Geldt ook voor de opmerking van Beatje trouwens.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 26-05-19 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:12

Maar wat jij dan zegt heeft ook niks te maken met het afscheren van snorharen. De poedel is gewoon een eeuwenoud ras plus bijbehorende vacht. Fokbeleid van rvb is een ander onderwerp. Maar in feite is ieder ras een creatie ook de zogezegde straathonden.