Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
GaelleS schreef:Om even te antwoorden op de vraag of snorharen een functie hebben als de vacht even lang of langer is: JA!
Het zijn inderdaad speciale haren, ze zijn ingeplant in speciale haarfollikels met heel veel meer zenuwuiteinden en bloedvaatjes dan een basic haar. Gewoon haar gaat helemaal zoveel informatie niet geven als een snorhaar. Een snorhaar uittrekken gaat dus ook harder bloeden en veel meer pijn doen.
Excuses als deze al beantwoord werd, heb vluchtig gelezen
Boras schreef:De snorharen
detecteren luchtstromen, waarmee aan de hand van snelheid en hoek van
verandering een inschatting gemaakt kan worden van een naderend
object.
Nikass schreef:Ik hou honden graag redelijk "natuurlijk", daarom heb ik ook geen honden met bijvoorbeeld "vreemde" verhoudingen.
Maar als ik dit topic zo lees denk ik dat het inherent is aan het poedelras met bijbehorende specifieke vacht, dat de snorharen worden geschoren?
Net als dat het inherent is aan de Engelse bulldog dat een teefje alleen pups ter wereld kan brengen dmv een keizersnede en dat een basset op zijn oren kan gaan staan.
Dat is allemaal verre van ideaal en je kunt (moet imo) zeker vraagtekens plaatsen bij dit soort rassen. Maar het lijkt mij de consequentie van een bepaald fokbeleid.
Nikass schreef:Boras schreef:De snorharen
detecteren luchtstromen, waarmee aan de hand van snelheid en hoek van
verandering een inschatting gemaakt kan worden van een naderend
object.
Dit is interessant. Weet iemand of de volgende situatie hierop van toepassing is? :
Als ik een bal gooi voor mijn hond, gaat mijn hond al rennen als ik mijn arm ophef en de bal nog niet gegooid is. Als ik dan een andere kant op gooi dan hij rent, maakt hij midden in zijn sprint een haakse wending en komt feilloos bij de bal uit.
Hij heeft niet gezien waar ik de bal naartoe gooide. Ik dacht altijd dat hij dit mogelijk hoorde (ook op basis van iets met luchtdruk)
Hoe kan mijn hond weten waar de bal naartoe is gegooid?
Anna79 schreef:Nikass: ik denk dat je gelijk hebt, echter is het lijstje rassen bijna oneindig waar wel iets aan mankeert. Dat is inderdaad triest. Ik vind persoonlijk de gevoeligheid voor oorontsteking een vervelend probleem bij de poedel. Er zit veel haar in de oren en ze hangen dus dat is niet ideaal. Ik hou ze om deze reden zo kort mogelijk.
Ik houd ook van een zo natuurlijk mogelijk ras, maar het moet ook bij je passen. De rassen die ik het mooiste vind zijn niet geschikt voor onze situatie. Ik heb mijn poedel dus niet zo zeer vanwege haar uiterlijk, de trimster vond het zelfs maar raar dat ik haar kort wou scheren, immers je hebt toch een poedel vanwege de 'looks'. Nee dus, hihihi. Ik moet zeggen dat wij het enorm hebben getroffen met deze hond en ik ben dan ook behoorlijk verliefd op het ras geworden. Zo gemakkelijk, zo trainbaar,zo onwijs lief
Nikass schreef:Anna79 schreef:Nikass: ik denk dat je gelijk hebt, echter is het lijstje rassen bijna oneindig waar wel iets aan mankeert. Dat is inderdaad triest. Ik vind persoonlijk de gevoeligheid voor oorontsteking een vervelend probleem bij de poedel. Er zit veel haar in de oren en ze hangen dus dat is niet ideaal. Ik hou ze om deze reden zo kort mogelijk.
Ik houd ook van een zo natuurlijk mogelijk ras, maar het moet ook bij je passen. De rassen die ik het mooiste vind zijn niet geschikt voor onze situatie. Ik heb mijn poedel dus niet zo zeer vanwege haar uiterlijk, de trimster vond het zelfs maar raar dat ik haar kort wou scheren, immers je hebt toch een poedel vanwege de 'looks'. Nee dus, hihihi. Ik moet zeggen dat wij het enorm hebben getroffen met deze hond en ik ben dan ook behoorlijk verliefd op het ras geworden. Zo gemakkelijk, zo trainbaar,zo onwijs lief
Ik suggereer ook absoluut niet dat je je hond voor het uiterlijk zou hebben. Ik bedoel te zeggen dat sommige dingen misschien de consequentie zijn van hoe rassen gefokt zijn. En ja over heel veel rassen is iets te zeggen. Het is van mijn kant alleen een constatering.
Sjong ik begrijp uit dit topic dat als je de snuit niet scheert dit zeer nadelig is voor de hond, dus in hoeverre is dat een reëele optie?
Beatje waarom gaat die vergelijking niet op?
Nikass schreef:Sjong je moet wel goed lezen. Ik vergelijk niet het scheren met een genetisch defect. Het gaat om het principe dat een bepaald fokbeleid bepaalde consequenties kan hebben. Daar is het soort vacht er ook één van. Een vacht die alsmaar doorgroeit, zichzelf niet meer reguleert, is in principe net zo kunstmatig als je niet meer zelfstandig kunnen voortplanten.
beatje schreef:Nikass schreef:Sjong je moet wel goed lezen. Ik vergelijk niet het scheren met een genetisch defect. Het gaat om het principe dat een bepaald fokbeleid bepaalde consequenties kan hebben. Daar is het soort vacht er ook één van. Een vacht die alsmaar doorgroeit, zichzelf niet meer reguleert, is in principe net zo kunstmatig als je niet meer zelfstandig kunnen voortplanten.
De poedel is ontstaan rond 1600 als jachthond.Om hem beter te laten functioneren zijn ze begonnen met het knippen vd vacht.Ik denk dat er weinig rassen zover terug voeren.Ik ben zelf een duitse herder liefhebber een ras met snor haren.Ik zou willen dat het qua gezondheid de genepoel had van de poedel.Zou ik met liefde zijn snorharen voor afscheren.
Nikass schreef:Sjong je moet wel goed lezen. Ik vergelijk niet het scheren met een genetisch defect. Het gaat om het principe dat een bepaald fokbeleid bepaalde consequenties kan hebben. Daar is het soort vacht er ook één van. Een vacht die alsmaar doorgroeit, zichzelf niet meer reguleert, is in principe net zo kunstmatig als je niet meer zelfstandig kunnen voortplanten.
Indi_Vito schreef:Nikass schreef:Sjong je moet wel goed lezen. Ik vergelijk niet het scheren met een genetisch defect. Het gaat om het principe dat een bepaald fokbeleid bepaalde consequenties kan hebben. Daar is het soort vacht er ook één van. Een vacht die alsmaar doorgroeit, zichzelf niet meer reguleert, is in principe net zo kunstmatig als je niet meer zelfstandig kunnen voortplanten.
De poedel is ontstaan rond 1600 als jachthond.Om hem beter te laten functioneren zijn ze begonnen met het knippen vd vacht.Ik denk dat er weinig rassen zover terug voeren.Ik ben zelf een duitse herder liefhebber een ras met snor haren.Ik zou willen dat het qua gezondheid de genepoel had van de poedel.Zou ik met liefde zijn snorharen voor afscheren.
Mizora schreef:Helaas is dat niet het beleid van de npc maar van de rvb. Beleid van de npc kan je negeren, je moet dan alleen dik 100€/ nest reed ga betalen voor de stambomen. Het beleid van de rvb kan je niet negeren, dan krijg je gewoon geen stambomen.
Maar inderdaad, het zou fijn zijn als die regel wegvalt, samen met de regel dat je binnen de maat moet fokken. Je zou die laatste kunnen vervangen door enkel de teef mag geen kleinere maat hebben dan de reu als je bang bent voor de gezondheid van de teef.
Sjong schreef:Nikass schreef:Sjong je moet wel goed lezen. Ik vergelijk niet het scheren met een genetisch defect. Het gaat om het principe dat een bepaald fokbeleid bepaalde consequenties kan hebben. Daar is het soort vacht er ook één van. Een vacht die alsmaar doorgroeit, zichzelf niet meer reguleert, is in principe net zo kunstmatig als je niet meer zelfstandig kunnen voortplanten.
De poedel is een oud ras. De vacht had een functie hij is bewust gefokt voor een gebruiksdoel. De poedel heeft zijn taak altijd prima kunnen voldoen. Ook zonder snorharen.