Een hond, hoe doen jullie het toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:59

Mazida schreef:
Ik zal van Bokt geen hond mogen houden, maar onze hond zit twee-drie dagen alleen thuis van 9 tot half 6. Met een camera kan ik hem op mijn telefoon volgen, dus er is wel toezicht :P . Resultaat hij ligt op de bed of de bank en komt daar misschien één keer vanaf om een slok water te nemen. Als ik dan thuiskom om hem uit te laten, heeft hij vaak nog geen zin om mee naar buiten te gaan. Hij maakt op mij gewoon een relaxte indruk, sloopt niets en blaft alleen als er iemand aan de deur rammelt. Dus ja, ik vind dat een hond -mits goed getraind en niet zenuwachtig- prima overdag alleen thuis kan zijn.

Je hebt dan waarschijnlijk een hele rustige hond, die geen behoefte heeft aan beweging, activiteiten, aandacht, training etc?
Of is de hond de andere dagen heel anders, als er wel iemand thuis is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:04

Barbet schreef:
Mazida schreef:
Ik zal van Bokt geen hond mogen houden, maar onze hond zit twee-drie dagen alleen thuis van 9 tot half 6. Met een camera kan ik hem op mijn telefoon volgen, dus er is wel toezicht :P . Resultaat hij ligt op de bed of de bank en komt daar misschien één keer vanaf om een slok water te nemen. Als ik dan thuiskom om hem uit te laten, heeft hij vaak nog geen zin om mee naar buiten te gaan. Hij maakt op mij gewoon een relaxte indruk, sloopt niets en blaft alleen als er iemand aan de deur rammelt. Dus ja, ik vind dat een hond -mits goed getraind en niet zenuwachtig- prima overdag alleen thuis kan zijn.

Je hebt dan waarschijnlijk een hele rustige hond, die geen behoefte heeft aan beweging, activiteiten, aandacht, training etc?
Of is de hond de andere dagen heel anders, als er wel iemand thuis is?

Er is een verschil tussen relaxt zijn of gelaten afwachten tot er weer gezelschap is, er zijn veel afgestompte dieren die onder de noemer relaxt vallen maar het gewoon eigenlijk op hebben gegeven.

Annem84

Re: Een hond, hoe doen jullie het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:10

Wij werken beide 36 uur. Mijn vriend werkt onregelmatig en ik gewoon kantoor tijden. We wisselen elkaar dus vaak af. Alleen de dinsdag woensdag en donderdag zijn we beide aan het werk.

Voor deze dagen is opvang geregeld. Dinsdag bij mijn ouders, woensdag naar de dagopvang en donderdag bij mijn schoonouders.

We laten hem maximaal 5 tot 6 uur alleen thuis bij hoge uitzondering. Dan hebben we wel de camera aan staan om te checken. Als we van te voren een uurtje met hem wandelen slaapt hij dan meestal gewoon.

Als we zelf thuis zijn lopen we er twee keer een uur mee en nog wat korte plasrondjes uiteraard.

We hebben een ridgeback van 2,5!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:16

Op ons vorige adres werkten we fulltime (vriend 40 uur ik 36 uur). Mijn werk was op loopafstand dus ik liep tussen de middag ff naar huis om ze uit te laten & spelen. Daarnaast gingen ze 1 dag per week mee met een uitlaatservice, en gingen we zelf min 1x per week naar het bos met ze, vaak een paar keer per week :P

Inmiddels zijn we naar het buitengebied verhuisd en is het de bedoeling dat ze overdag buiten zijn met mogelijkheid tot een soort van schuilhok (het hekwerk ligt er momenteel uit ivm herinrichting tuin). Ik ben een dag minder gaan werken. Uitlaatservice hier heeft helaas geen plek. Zodra we thuis zijn, gaat alle aandacht naar onze dieren. Ben ik met de paarden bezig, zijn de honden daarbij. Ondanks dat ze nu alle ruimte op eigen erf hebben, laat ik ze nog altijd op straat uit en ga paar keer per week naar het bos met ze. Werkt goed voor ze denk ik, ze slopen niks, pup heeft geen driftbuien (had hij in het begin wel 's ivm energieoverschot) etc.

Het zijn allebei Staffordkruisingen, komen uit het asiel, teefje is 8 jaar, reu is net een jaar (opgegroeid in schuur).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:22

Honden uitlaat service of dagopvang voor de honden werkt alleen als je echt negen uur wegbent. Of een soort uitloop met een hondenluik dat ze binnen of buiten kunnen komen uit zich zelf.

Meeste vdie ik ken met honden werken parttime. En vaak moeten ze weer eerder na huid vanwege de hond.bijvoorbeeld met uit eten en dan daarna nog even nazitten bij iemand thuis werkt dan niet.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:28

Ik ben 16 jaar geleden toen we onze eerste hond kregen minder gaan werken.

De meeste mensen krijgen kinderen en gaan minder werken, wij hebben geen kinderen maar wel paarden (bij huis) en honden, dus ben ik 3 dagen gaan werken en mijn hubbie is de woensdagmiddag altijd vrij voor de honden!

De 2 dagen in de week dat wij beiden overdag werken, gaan onze doggies naar een vriendin die ook onze goldens gefokt heeft. Zij heeft zelf 15 honden , dus die 2 van ons vallen haar niet eens op :+

Een hond voor 8 a 9 uur alleen thuis vind ik een no go! Dan heb je domweg geen tijd voor een hond! En mensen die zeggen mijn hond kan er tegen die vind ik te kort door de bocht! Jullie hebben de hond dit laten ondergaan, de hond heeft geen keuze! Hond is nog steeds een roedeldier en wil graag met soort genoten of mensen zijn!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:34

Nikass schreef:
corine1981 schreef:
Tsja. Ik mag van bokt natuurlijk geen hond nu, maar onze hond zit meestal wel 1 dag in de week langer dan 9 uur thuis. Overige dagen korter of ik werk thuis.
Ook wordt ze echt niet iedere dag 3x een uur uitgelaten. Ik zou niet weten waar ik die tijd met 2 jonge kinderen, huishouden en een baan vandaan zou moeten halen...

Soms vertikt ze het alsnog om iets te doen bij het uitlaten na thuiskomst, dus in mijn ogen is dat stukje wel gewoon training.

Overigens zou ik net zo goed om bovenstaande redenen hierna geen hond meer nemen, een pup past niet meer in ons schema, onze hond is hierin mee gegroeid.

Uitlaten is meer dan plassen en poepen ;)
Ik denk dat het een verstandige beslissing is om hierna geen hond meer te nemen

Ik snap niet waarom mensen 3x per dag een uur denken te moeten wandelen?
Dat is net zoiets als je paard "moeten" longeren voor het rijden, eerst is 10 minuten genoeg en dat wordt langer en langer en langer...

Heeft alles te maken met gewenning.

Mijn vorige hond was 24/7 bij mij, ik had een eigen zaak en daar lag ze altijd heerlijk te slapen, de hele dag.
Ik wandelde 5 dagen van en naar de zaak (1/2 uurtje) en in de avond een korte ronde, ze deed het daar prima op. In het weekend was ze na een kwartiertje gek doen ook altijd aan het sloffen, zo van, ik vind het wel genoeg :+
Dit was n.b. een ridgeback, zgn hoog energie honden... wanneer ik die elke dag 3x minimaal een uur had laten wandelen had ze dat niet tof gevonden.

Ik denk dat veel 'pro-tig-uur-beweging' voorstanders wellicht vergeten dat het ook per individu kan verschillen.

Onze hond gaat elke dag mee naar het bos, naast de fiets, de kinderen van school ophalen, op 1 dag in de week na... tis echt nog niet zó dramatisch hoor.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:35

ik werk niet dus heb makkelijk praten. maar ik zou het zelf sneu vinden als ik de hele dag weg zou zijn en bob alleen zou zijn.
onze hond vind het ook verschrikkelijk om alleen te zijn. als ik langer dan 3 uur weg ben gaat ie naar mijn ouders zolang dat nog kan. ze hoeven hem niet altijd uit te laten als er maar mensen om hem heen zijn.

mijn mening is als je de hele dag weg bent , neem 2 katten die vinden het prima zo.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:36

corine1981 volgens mij lees jij het niet goed. Veel mensen gaan minimum drie keer per dag wandelen waarvan één wandeling van minimum een uur. Dat lijkt mij ook maar een kleine moeite... Als ik met mijn oppashond buiten ben is een uur al snel om en dan ben ik nog niet ver geraakt, niet omdat ik traag wandel, maar omdat hij overal aan snuffelt en de omgeving opneemt. Kan me niet voorstellen dat mensen een kwartier genoeg vinden, dat is echt gewoon een blokje rond en voor de meeste honden niet genoeg.

Het is ook nogal een verschil als de hond de hele dag bij je kan zijn en je hem overal mee naartoe neemt, dan honden die de godganse dag alleen thuis moeten zitten en het dan moeten doen met een 'grote tuin' of een blokje om.
Als ik een van mijn oppashonden overal mee naartoe neem ga ik er 's avonds ook niet nog eens een belachelijk lange wandeling mee maken, de hond zit dan meestal mentaal genoeg vol en dat is het belangrijkste.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:40

Ik ben ook echt wel van mening dat je 8/9 uur alleen niet als standaard moet willen, zéker niet meerdere dagen. Of een HUS oid regelen.

Daarom zei ik al, het is onze laatste hond, tenzij ik er ooit één mee naar het werk mag nemen (al werk ik nu meestal toch thuis :D )

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:01

Ik vraag me ook vaak af hoe mensen het doen werken en een hond..
Denk dat toch veel honden 8/9 uur alleen zijn..

Hier is dat een echte no! Ik heb geen hond om hele dagen alleen thuis te laten en af en toe een rondje te lopen.

Mijn man werk 40 uur per week en ik 27 uur op een advocatenkantoor. En bijna iedereen heeft een hond en de meeste gaan regelmatig mee naar het kantoor.
Op maandag werk ik 9 uur en Saar ook, die gaat mee naar kantoor.
Op dinsdag werk ik 4,5 uur en blijft ze soms thuis en soms gaat ze lekker mee.
Op woensdag ben ik thuis.
Op donderdag werk ik 9 uur en is Saar mee.
Op vrijdag werk ik 4,5 uur en is Saar thuis, want in de middag trainen we en heeft ze haar energie hard nodig ( en op kantoor speelt ze de hele tijd met de andere honden of collega’s )

Als mijn man en ik kort weg moeten en ze kan niet mee blijft ze thuis en als dat niet kan of we moeten te lang weg, past mijn moeder op en speelt ze daar met haar honden..

Als Saar ziek is werk ik thuis, neemt mijn man vrij of ze gaat naar mijn moeder..

Ons leven is erg veranderd sinds we een hond hebben, we houden met bijna alles rekening met Saar en haar behoeften. Het is echt een way off live geworden..

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:16

Mijn vriend en ik wisselen het af. We werken allebei 4 dagen in de week en we hebben allebei 1 thuiswerk dag in de week. Dus zo is er 4 dagen doordeweeks al iemand thuis (op af en toe een boodschap / korte afspraak na). Op de 5e dag is nu mijn broertje er of werk ik een extra dag thuis, straks als de pup oud genoeg is kan zij ook mee met de uitlaatservice op de 5e dag.

Persoonlijk willen mijn vriend en ik de honden niet meer dan 6 uur lang alleen laten op een dag (en zeker niet meerdere dagen per week op een vaste basis). De pup kan sowieso nog niet zo lang alleen, maar ook de oudere hond die we hebben raakt dan echt gefrustreerd (sloopt iets en / of is echt helemaal dol als je thuis komt en de dag erna is hij je schaduw).

In het weekend moeten we ook gewoon de boodschappen doen, pakken we een keer een terrasje en zijn we dus weg, maar vaak maken we in het weekend ook extra leuke / lange wandelingen met de honden en zijn we dus wel vaak tussendoor weer even terug. Mochten we echt een hele dag weg willen, gaan de honden mee of vragen we of iemand wil oppassen (of het kan niet doorgaan / alleen maar kort).

Ik vind ook niet dat als je echt 5 dagen in de week weg bent van huis voor 9 tot 10 uur je aan een hond moet beginnen als je geen regelingen kunt treffen. ZEKER geen pup (want hoe doe je dat met opvoeden?). Met regelingen bedoel ik iets als een honden opvang / uitlaatservice / buurmeisje wat een middagje bij de hond wilt zitten. Bij onze uitlaatservice zit ook een hond die elke dag mee gaat met 2 wandelingen ('s morgens en 's middags). De reden dat ik niet zou adviseren een hond te nemen als je zoveel van huis weg bent (en je kunt niks regelen qua thuiswerken, opvang) is dat ik genoeg verhalen heb gehoord van honden die dat niet trokken. Ze werden helemaal dol of blaften / jankten de boel bij elkaar waardoor ze uiteindelijk ter adoptie werden opgegeven. Ik ken ook mensen die hun hond samen met een andere hond de hele dag in de tuin laten rond scharrelen, bij ons zou dat niet kunnen. Tuin is te klein en ik heb daar niet het type hond voor.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:30

corine1981 schreef:
corine1981 schreef:
Tsja. Ik mag van bokt natuurlijk geen hond nu, maar onze hond zit meestal wel 1 dag in de week langer dan 9 uur thuis. Overige dagen korter of ik werk thuis.
Ook wordt ze echt niet iedere dag 3x een uur uitgelaten. Ik zou niet weten waar ik die tijd met 2 jonge kinderen, huishouden en een baan vandaan zou moeten halen...

Soms vertikt ze het alsnog om iets te doen bij het uitlaten na thuiskomst, dus in mijn ogen is dat stukje wel gewoon training.

Overigens zou ik net zo goed om bovenstaande redenen hierna geen hond meer nemen, een pup past niet meer in ons schema, onze hond is hierin mee gegroeid.

Ik snap niet waarom mensen 3x per dag een uur denken te moeten wandelen?
Dat is net zoiets als je paard "moeten" longeren voor het rijden, eerst is 10 minuten genoeg en dat wordt langer en langer en langer...

Heeft alles te maken met gewenning.

Mijn vorige hond was 24/7 bij mij, ik had een eigen zaak en daar lag ze altijd heerlijk te slapen, de hele dag.
Ik wandelde 5 dagen van en naar de zaak (1/2 uurtje) en in de avond een korte ronde, ze deed het daar prima op. In het weekend was ze na een kwartiertje gek doen ook altijd aan het sloffen, zo van, ik vind het wel genoeg :+
Dit was n.b. een ridgeback, zgn hoog energie honden... wanneer ik die elke dag 3x minimaal een uur had laten wandelen had ze dat niet tof gevonden.

Ik denk dat veel 'pro-tig-uur-beweging' voorstanders wellicht vergeten dat het ook per individu kan verschillen.

Onze hond gaat elke dag mee naar het bos, naast de fiets, de kinderen van school ophalen, op 1 dag in de week na... tis echt nog niet zó dramatisch hoor.

Het kan zeker per individu schelen. Echter is uitlaten meer dan wandelen. We trainen onze hondjes tegelijk. Een gezonde hond heeft minimaal 3 uur per dag bezigheidstherapie nodig. En sommige rassen zoals bijvoorbeeld border collies en herders meer. Maar jacht en speur honden zou je op die manier weer moeten trainen. Of je dat nou in het bos of in eigen tuin doet maakt niet zoveel uit. Wij gaan liever naar buiten veel leuker voor onszelf en onze hondjes. Als hondjes de godgandse dag niks te doen hebben gaan ze vanzelf liggen maffen net als mensen die de hele dag op de bank zitten maar dat is niet gezond. Ik vind het echt een behoefde van de hond om beweging/uitdaging en buitenlucht te krijgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:34

Befunny: 3 uur per dag, elke dag is echt veel en veels te veel voor iedere hond. Incl borders. Waar die onzin toch altijd vandaan komt dat vooral borders zoveel moeten doen is mij een raadsel.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:37

3 uur per dag is echt niet teveel voor mijn honden hoor die lopen dat zeer makkelijk met de vingers in de neus. Tuurlijk als jij je hond de hele dag niets aanbied kunnen ze dat niet aan maar ik persoonlijk vind je een slechte hondenbaas als je het arme dier de hele dag alleen laat dan in de ochtend 15 min wandel in de avond nog eens 15 min en that's it en ja der zijn genoeg mensen die dat doen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:39

Het gaat niet om het lopen alleen. Het gaat ook om de uitdagingen en zowel lichamelijk als mentaal sterk te zijn. En door dat combineren met wandelen, fietsen, sporten bouwd he hond een goede conditie plus spieren op.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:40

Maartje1990 schreef:
Befunny: 3 uur per dag, elke dag is echt veel en veels te veel voor iedere hond. Incl borders. Waar die onzin toch altijd vandaan komt dat vooral borders zoveel moeten doen is mij een raadsel.

3 uur per dag is te weinig voor onze chihuahuas. Het gaat om het totaal plaatje he :j.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:43

Wij hebben een klein ras en een hele grote tuin. We wandelen weinig masr spelen veel in de of beter gezegd in de weide of op het erf. Ze is geen fan van autorijden en moeten we eens langer weg dan zorg ik dat ze eten, drinken en gezelschap heeft. Een kat vind het prima om de hele dag te pitten en actief te worden wanneer de baas thuis komt,een hond is zijn roedel nodig. Iedereen schreeuwt op bokt moord en brand wanneer iemand zegt dat haar pony altijd alleen staat en genoeg heeft aan twee uurtjes baasjestijd per dag. Zet i.p.v. paard er hond neer en plots is het acceptabel . Echt niet te vatten , een hond omdat je zo nodig moet.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:44

3 uur per dag trainen }:0 Ik train dus 2x per week een uurtje en daarnaast wedstrijden, soms nog 10 minuutjes iets thuis maar de rest van de dagen train ik niks hoor.
Ik kan zeggen dat ik toch een actief ras heb en op het hoogste niveau meedraai in mijn sport (agility). Overtrainen is ook niet goed.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:45

Ik loop soms 3 of 4 uur op een dag, maar niet iedere dag..
Ik of mijn man lopen op werkdagen s morgen 25 minuten, tussen de middag loop ik meestal 20 tot 40 minuten en in de avond 1 uur. Ze speurt 1 keer per week en 2 keer in week fietsen we en als het warm is dagelijks zwemmen. In het weekend soms langer of een keer extra.
Dit is genoeg voor onze stabij.. als ik langer wil lopen, loopt zij ook wel mee, maar met dit is ze blij

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:49

MissAnnemijn schreef:
3 uur per dag trainen }:0 Ik train dus 2x per week een uurtje en daarnaast wedstrijden, soms nog 10 minuutjes iets thuis maar de rest van de dagen train ik niks hoor.
Ik kan zeggen dat ik toch een actief ras heb en op het hoogste niveau meedraai in mijn sport (agility). Overtrainen is ook niet goed.

Wie zegt dat het 3 uur trainen is? Wij trainen normaal 2x pw een uur met de kettingen en dan 1 uur cooling down en up dus 30 min voor lopen en 30 min na. Maar wij lopen makkelijk 3 uur in het bos en dan nog korte plas/poep wandelingen. Ik zou zeker niet een hond overtrainen zoals jij het zegt dat is not done. Maar lekker wandelen bezig zijn net de baas zoals kleine oefeningen vind ik niet meer dan normaal.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:52

Mijn hondje gaat mee naar het werk. Dit is gelukkig geen probleem. Als dit niet zou kunnen had ik geen hond genomen. Ik ben ook dagelijks weg van 7:30 tot 16:30 uur.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:54

Ik ben zo iemand die geen hond mag hebben van vele :+

Wij werken beide fulltime en daarmee zit onze hond dus 5 dagen in de week 9 uur per dag alleen met de kat.
Ideaal? Nee.

In de ochtend loopt onze weimaraner (dus geen laag energie hondje) 45 min. Na het werk minimaal een uur en dat kan wandelen, fietsen, hardlopen of paardrijden zijn. In de avond nog een keer 30 min.
Hij loopt wel altijd los zodat hij goed zijn ding kan doen.

Hij sloopt nooit wat, maakt de buren niet gek en ligt gewoon los in huis (dus geen bench).

Wij hebben een blije hond die netjes is opgevoed en geen gedragsproblemen vertoont.
Het kan dus wel...

Maar ja je moet er echt wel dingen voor laten en je planning op aanpassen wat best veeleisend is. En ik zou ook liever zien dat hij minder lang alleen zit maarja inkomen hebben is ook belangrijk.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 21-05-19 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:54

Ik vind dat er een duidelijk verschil is tussen trainen en samen bezig zijn.
In het bos wandelen vind ik geen trainen, dan zijn ze lekker met elkaat aan het klooien. Soms even moeten luisteren tussendoor valt voor mij niet direct onder trainen. Maar het zal vast zijn hoe je het noemt.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:56

Maar jij wandeld dus wel toch? Want ik las het alsof je niet wandeld en alleen trained