Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jis_ schreef:Witchcraft schreef:Als je er eerst training mee krijgt vind ik het in sommige gevallen, om hardnekkig ongewenst gedrag af te leren/bij te sturen wel een ideaal ding. Ik heb hem zelf ook eens getest en je schrikt meer van het schokje dan dat het pijn doet. Ze hebben ook zo een band waar een spray in zit, als de hond dan ongewenst gedrag vertoont kun je op een knopje drukken en sprayt de band een klein beetje water tegen de hond, eigenlijk ook om hem gelijk te corrigeren en de hond vind het niet fijn om zo een straaltje tegen zijn kop te krijgen. En dit werkt eigenlijk ook wel heel goed.
Vind dit wel een goed alternatief geloof ik, zou dat voor elke hond ook werken, of went een deel er zo aan dat ze er doorheen gaan?
Nikass schreef:Mede op basis van wat ik in dit topic lees denk ik dat het heel goed is dat de banden worden verboden. Ze worden namelijk helaas voornamelijk gebruikt door mensen zonder verstand van hondengedrag en opvoeding.
Het is al bijzonder dat er ontkent wordt dat het een correctie middel is, want dat is het pur sang natuurlijk. Overigens net als slipkettingen en prikbanden en dergelijke.
En dan wordt het vergoelijkt "want het gaat om de trilfunctie". Maar er is geen band die alleen een trilfunctie heeft hoor. En er is geen trilfunctie die echt jachtgedrag stopt tenzij de hond de trilfunctie associeert met de pijn van een stroomstoot.
In uitzonderlijke gevallen, in deskundige handen kan zo'n band uiteraard minder schade aanrichten, dan bij een willekeurige particulier. Maar ja, die laatste is nou juist degene die hem gebruikt omdat hij deskundigheid mist en/of een quick-fix wil. En schade richt de band hoe dan ook aan.
Ik laat heel graag (mijn) honden los lopen. En ik heb zelf honden die niet vies zijn van achter een haas aan rennen. Conclusie is dat ze helaas niet overal los kunnen. Dat vind ik oprecht heel jammer en frustrerend, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze voor hun instinct te straffen. Ik ben verantwoordelijk voor waar ik ze los laat lopen. (Ik ben daarom ook voorstander van meer/grotere en veiliger losloopgebieden).
Een hond kun je prima door middel van (bijvoorbeeld) clickertraining leren om niet achter fietsers, auto's, joggers, treinen en ruiters aan te gaan.
De enkeling die het écht niet bij te brengen is zal je niet of beperkt los kunnen laten.
Beauty1love: wat jij zou moeten doen is je verdiepen in stress bij honden en voorkomen (ja dat kan) dat je hond zo "hoog in drive" komt. Door met een stroomband te gaan werken verhoog je de stress alleen maar. Jij denkt dat het op dat moment helpt maar jouw hond stapelt die stress op en op een volkomen onverwacht moment komt het eruit. Je hond wordt onvoorspelbaar en gevaarlijk.
Ga op ontspanning zitten in plaats van de spanning te vergroten. Probeer de emotie achter zijn gedrag te veranderen in plaats van alleen het symptoom (onwenselijke gedrag) te corrigeren. Als hij zich zo focust dat hij niet meer weet wat hij moet heb je het veel te ver laten komen.
capopjekop schreef:Nikass knap dat jij kunt beoordelen of anderen wel of geen verstand hebben. Daarnaast zijn er wel banden met alleen trilfunctie. Mijn broertje heeft die eentje. En ja hij heeft hem bij zichzelf getest en het is idd alleen een trilling die je voelt.
Stress ervaart ze niet aan die band aangezien hij dus enkel als noodstop gebruikt wordt.
capopjekop schreef:Sclimpre schreef:Ken je de uitdrukking niet 'zijn sporen verdienen'?
Maw pas een hupmiddel gebruiken als je bewezen hebt dat je er op een verstandge manier mee om kan gaan.
Wie bepaalt dat? Nu kan ook jan en allemaal met zweep en sporen rijden
Sclimpre schreef:capopjekop schreef:
Wie bepaalt dat? Nu kan ook jan en allemaal met zweep en sporen rijden
Precies. En het resultaat is niet altijd even fraai.
Vaak zijn het de minst bekwame mensen die de meeste hulpmiddelen gebruiken.
De paradox is dat degenen die bekwaam zijn om hulpmiddelen te gebruiken ze vaak niet nodig hebben omdat ze door hun bekwaamheid de problemen op een andere manier opgelost krijgen.
Nikass schreef:Beauty1love: wat jij zou moeten doen is je verdiepen in stress bij honden en voorkomen (ja dat kan) dat je hond zo "hoog in drive" komt. Door met een stroomband te gaan werken verhoog je de stress alleen maar. Jij denkt dat het op dat moment helpt maar jouw hond stapelt die stress op en op een volkomen onverwacht moment komt het eruit. Je hond wordt onvoorspelbaar en gevaarlijk.
Ga op ontspanning zitten in plaats van de spanning te vergroten. Probeer de emotie achter zijn gedrag te veranderen in plaats van alleen het symptoom (onwenselijke gedrag) te corrigeren. Als hij zich zo focust dat hij niet meer weet wat hij moet heb je het veel te ver laten komen.
Nikass schreef:Mede op basis van wat ik in dit topic lees denk ik dat het heel goed is dat de banden worden verboden. Ze worden namelijk helaas voornamelijk gebruikt door mensen zonder verstand van hondengedrag en opvoeding.
Het is al bijzonder dat er ontkent wordt dat het een correctie middel is, want dat is het pur sang natuurlijk. Overigens net als slipkettingen en prikbanden en dergelijke.
En dan wordt het vergoelijkt "want het gaat om de trilfunctie". Maar er is geen band die alleen een trilfunctie heeft hoor. En er is geen trilfunctie die echt jachtgedrag stopt tenzij de hond de trilfunctie associeert met de pijn van een stroomstoot.
In uitzonderlijke gevallen, in deskundige handen kan zo'n band uiteraard minder schade aanrichten, dan bij een willekeurige particulier. Maar ja, die laatste is nou juist degene die hem gebruikt omdat hij deskundigheid mist en/of een quick-fix wil. En schade richt de band hoe dan ook aan.
Ik laat heel graag (mijn) honden los lopen. En ik heb zelf honden die niet vies zijn van achter een haas aan rennen. Conclusie is dat ze helaas niet overal los kunnen. Dat vind ik oprecht heel jammer en frustrerend, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze voor hun instinct te straffen. Ik ben verantwoordelijk voor waar ik ze los laat lopen. (Ik ben daarom ook voorstander van meer/grotere en veiliger losloopgebieden).
Een hond kun je prima door middel van (bijvoorbeeld) clickertraining leren om niet achter fietsers, auto's, joggers, treinen en ruiters aan te gaan.
De enkeling die het écht niet bij te brengen is zal je niet of beperkt los kunnen laten.
Beauty1love: wat jij zou moeten doen is je verdiepen in stress bij honden en voorkomen (ja dat kan) dat je hond zo "hoog in drive" komt. Door met een stroomband te gaan werken verhoog je de stress alleen maar. Jij denkt dat het op dat moment helpt maar jouw hond stapelt die stress op en op een volkomen onverwacht moment komt het eruit. Je hond wordt onvoorspelbaar en gevaarlijk.
karuna schreef:Voor diegene van wie de hond los moet om energie kwijt te kunnen en dit doen in een wildrijke omgeving.
Hoe laten jullie je hond uit met riem en wat voor riem is het?
Een niet wildreine hond hoort vast, ook het "even vertrekken" kan voor wild al eng zijn. Ik heb twee wildreine honden maar los waar wild zit, nee komen ze niet. Omdat ik elk risico wil vermijden, er hupst wel eens een ree op 20 m het pad over. Verder los waar mag tenzij het druk is. Dan blijven ze aan de lijn omdat ze beiden voor mensen en opdringerige honden niet 100% betrouwbaar zijn.
Echter kunnen ze hun energie uitstekend kwijt, lange lijn van 8 m. De ruimte om te dollen, tijd om te snuffelen enz. Ook de hoogenergie bordercollie kruising had dezelfde routine
Maartje1990 schreef:Amyd schreef:Ik snap dat het verboden wordt, maar echt heel blij ben ik er niet mee.
Heb zelf namelijk een super lieve labrador (herplaatser) die stront eet en dan niet 1 drolletje maar het park is poepvrij als ze langs is geweest.
Met een zieke kotsende hond als gevolg.
Van alles geprobeerd, trainingen, ander voer supplementen.
In overleg en met begeleiding van een deskundige zo'n stroomband geprobeerd en dat werkt.
Nu heeft ze hem alleen om als dummy, want als ik hem niet om doe is het feest.
Dus dan heb ik vanaf juli 2020 een probleem, wat moet ik dan???
Batterij eruit halen? Als t gecontroleerd wordt kun je dat laten zien?
Sclimpre schreef:De paradox is dat degenen die bekwaam zijn om hulpmiddelen te gebruiken ze vaak niet nodig hebben omdat ze door hun bekwaamheid de problemen op een andere manier opgelost krijgen.
Amyd schreef:Ik snap dat het verboden wordt, maar echt heel blij ben ik er niet mee.
Heb zelf namelijk een super lieve labrador (herplaatser) die stront eet en dan niet 1 drolletje maar het park is poepvrij als ze langs is geweest.
Met een zieke kotsende hond als gevolg.
Van alles geprobeerd, trainingen, ander voer supplementen.
In overleg en met begeleiding van een deskundige zo'n stroomband geprobeerd en dat werkt.
Nu heeft ze hem alleen om als dummy, want als ik hem niet om doe is het feest.
Dus dan heb ik vanaf juli 2020 een probleem, wat moet ik dan???
Boras schreef:Zou je het ding bij je kind gebruiken.
Nee? Dan ook niet bij een hond.
Ik kan me niet voorstellen dat leren/corrigeren niet op een andere manier kan.