Verbod op training/stroom halsbanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Re: Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:29

Veel mensen voedden hun hond(en) niet op.
Vinden ze niet nodig,
Ik voed mijn hond wel op, ik noem het maar de normen en waarden.
Hij moet zich gedragen als een heer.
Daarom is hij niet agressief.
Hij is ook geen knokker, dat wil ik niet hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:32

Las iets over dat het helpt tegen poep eten.
Mijn retriever kreeg een muilkorf om tegen het poep eten.
Werkte prima. Kon los maar geen viezigheid eten.

Ik snap dat mensen stroombanden gebruiken.
Maar het zou moeilijker moeten worden gemaakt om zo’n ding te kopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:46

Sommige mensen reageren wel zwart wit hier vind ik. Volgende stap sporen en zweep afschaffen. Daar maken mensen ook misbruik van om hun dier mee te schoppen en slaan

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:58

Ken je de uitdrukking niet 'zijn sporen verdienen'?
Maw pas een hupmiddel gebruiken als je bewezen hebt dat je er op een verstandge manier mee om kan gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:04

Sclimpre schreef:
Maw pas een hupmiddel gebruiken als je bewezen hebt dat je er op een verstandge manier mee om kan gaan.

Wie bepaalt dat? Nu kan ook jan en allemaal met zweep en sporen rijden

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:07

Ik ben heel erg voor het gebruik van een stroomband, mits gebruikt op de juiste manier en in situaties waarin het anders niet veilig meer is om met de hond om te gaan.

Een van mijn honden, een border collie, komt zo hoog in drive te staan wanneer hij begint met focussen dat hij op een gegeven moment niet meer weet wat hij met zichzelf moet doen en is van de week voor het eerst uitgevallen naar een andere hond om deze reden. Zit totaal geen agressie of angst in het beestje maar hij zat zo hoog in drive dat hij niet wist wat hij anders moet. Binnenkort krijgt hij tijdelijk een band om, puur om hem uit die focus te halen wanneer hij te ver heen is.
Wat vooral belangrijk is voor ons is dat we gaan trainen op het afleiden van die focus op iets positiefs dmv clickeren en uitbundig belonen. Maar helaas is dit niet in een paar dagen gedaan en wordt hij compleet onbereikbaar voor eten, speeltjes (zelfs de bal waar hij normaal mee geobsedeerd raakt) of correcties. De band wordt dus puur gebruikt om hem uit zijn overdrive te halen. Hopelijk hebben we deze niet eens nodig maar ik wil geen situaties creëeren waarin andere honden schade toegebracht kan worden.

Mits goed gebruikt kan een band dus zeker wel helpen. Ik doe dit overigens onder begeleiding van mijn trainer en gedragstherapeut en ook al weet ik zelf hoe het werkt (werk zelf ook als trainer) wil ik 100% zeker weten dat het goed gebruikt wordt.
Ik vind het dus ook jammer dat de honden die het echt even gebruiken kunnen ook niet onder professioneel toezicht met een band om getraind mogen worden.. helaas snap ik het wel want zie het vaak genoeg dat mensen totaal geen idee hebben wat ze doen en maar gewoon op de knoppen lopen te rammen maar de mensen die het correct gebruiken worden daar nu echt de dupe van.

Een simpel argument als dan houd je de honden toch aan de lijn is in mijn ogen misplaatst. In mijn geval zal mijn hond zijn drive namelijk nooit te hoog worden wanneer hij ontspannen los kan lopen en even niet hoeft te werken maar gebeurt dit juist wanneer hij aangelijnd aan het werk is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:23

Mede op basis van wat ik in dit topic lees denk ik dat het heel goed is dat de banden worden verboden. Ze worden namelijk helaas voornamelijk gebruikt door mensen zonder verstand van hondengedrag en opvoeding.

Het is al bijzonder dat er ontkent wordt dat het een correctie middel is, want dat is het pur sang natuurlijk. Overigens net als slipkettingen en prikbanden en dergelijke.
En dan wordt het vergoelijkt "want het gaat om de trilfunctie". Maar er is geen band die alleen een trilfunctie heeft hoor. En er is geen trilfunctie die echt jachtgedrag stopt tenzij de hond de trilfunctie associeert met de pijn van een stroomstoot.

In uitzonderlijke gevallen, in deskundige handen kan zo'n band uiteraard minder schade aanrichten, dan bij een willekeurige particulier. Maar ja, die laatste is nou juist degene die hem gebruikt omdat hij deskundigheid mist en/of een quick-fix wil. En schade richt de band hoe dan ook aan.

Ik laat heel graag (mijn) honden los lopen. En ik heb zelf honden die niet vies zijn van achter een haas aan rennen. Conclusie is dat ze helaas niet overal los kunnen. Dat vind ik oprecht heel jammer en frustrerend, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze voor hun instinct te straffen. Ik ben verantwoordelijk voor waar ik ze los laat lopen. (Ik ben daarom ook voorstander van meer/grotere en veiliger losloopgebieden).

Een hond kun je prima door middel van (bijvoorbeeld) clickertraining leren om niet achter fietsers, auto's, joggers, treinen en ruiters aan te gaan.
De enkeling die het écht niet bij te brengen is zal je niet of beperkt los kunnen laten.

Beauty1love: wat jij zou moeten doen is je verdiepen in stress bij honden en voorkomen (ja dat kan) dat je hond zo "hoog in drive" komt. Door met een stroomband te gaan werken verhoog je de stress alleen maar. Jij denkt dat het op dat moment helpt maar jouw hond stapelt die stress op en op een volkomen onverwacht moment komt het eruit. Je hond wordt onvoorspelbaar en gevaarlijk.
Ga op ontspanning zitten in plaats van de spanning te vergroten. Probeer de emotie achter zijn gedrag te veranderen in plaats van alleen het symptoom (onwenselijke gedrag) te corrigeren. Als hij zich zo focust dat hij niet meer weet wat hij moet heb je het veel te ver laten komen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-04-19 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:25

Jis_ schreef:
Witchcraft schreef:
Als je er eerst training mee krijgt vind ik het in sommige gevallen, om hardnekkig ongewenst gedrag af te leren/bij te sturen wel een ideaal ding. Ik heb hem zelf ook eens getest en je schrikt meer van het schokje dan dat het pijn doet. Ze hebben ook zo een band waar een spray in zit, als de hond dan ongewenst gedrag vertoont kun je op een knopje drukken en sprayt de band een klein beetje water tegen de hond, eigenlijk ook om hem gelijk te corrigeren en de hond vind het niet fijn om zo een straaltje tegen zijn kop te krijgen. En dit werkt eigenlijk ook wel heel goed.

Vind dit wel een goed alternatief geloof ik, zou dat voor elke hond ook werken, of went een deel er zo aan dat ze er doorheen gaan?

Er zullen altijd honden zijn die er zo doorheen gaan. Maar dat heb je ook met de stroomband.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:29

Nikass knap dat jij kunt beoordelen of anderen wel of geen verstand hebben. Daarnaast zijn er wel banden met alleen trilfunctie. Mijn broertje heeft die eentje. En ja hij heeft hem bij zichzelf getest en het is idd alleen een trilling die je voelt.

Stress ervaart ze niet aan die band aangezien hij dus enkel als noodstop gebruikt wordt.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 04-04-19 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:32

Nikass schreef:
Mede op basis van wat ik in dit topic lees denk ik dat het heel goed is dat de banden worden verboden. Ze worden namelijk helaas voornamelijk gebruikt door mensen zonder verstand van hondengedrag en opvoeding.

Het is al bijzonder dat er ontkent wordt dat het een correctie middel is, want dat is het pur sang natuurlijk. Overigens net als slipkettingen en prikbanden en dergelijke.
En dan wordt het vergoelijkt "want het gaat om de trilfunctie". Maar er is geen band die alleen een trilfunctie heeft hoor. En er is geen trilfunctie die echt jachtgedrag stopt tenzij de hond de trilfunctie associeert met de pijn van een stroomstoot.

In uitzonderlijke gevallen, in deskundige handen kan zo'n band uiteraard minder schade aanrichten, dan bij een willekeurige particulier. Maar ja, die laatste is nou juist degene die hem gebruikt omdat hij deskundigheid mist en/of een quick-fix wil. En schade richt de band hoe dan ook aan.

Ik laat heel graag (mijn) honden los lopen. En ik heb zelf honden die niet vies zijn van achter een haas aan rennen. Conclusie is dat ze helaas niet overal los kunnen. Dat vind ik oprecht heel jammer en frustrerend, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze voor hun instinct te straffen. Ik ben verantwoordelijk voor waar ik ze los laat lopen. (Ik ben daarom ook voorstander van meer/grotere en veiliger losloopgebieden).

Een hond kun je prima door middel van (bijvoorbeeld) clickertraining leren om niet achter fietsers, auto's, joggers, treinen en ruiters aan te gaan.
De enkeling die het écht niet bij te brengen is zal je niet of beperkt los kunnen laten.

Beauty1love: wat jij zou moeten doen is je verdiepen in stress bij honden en voorkomen (ja dat kan) dat je hond zo "hoog in drive" komt. Door met een stroomband te gaan werken verhoog je de stress alleen maar. Jij denkt dat het op dat moment helpt maar jouw hond stapelt die stress op en op een volkomen onverwacht moment komt het eruit. Je hond wordt onvoorspelbaar en gevaarlijk.
Ga op ontspanning zitten in plaats van de spanning te vergroten. Probeer de emotie achter zijn gedrag te veranderen in plaats van alleen het symptoom (onwenselijke gedrag) te corrigeren. Als hij zich zo focust dat hij niet meer weet wat hij moet heb je het veel te ver laten komen.

Maar weer eens een _/-\o_ voor je prachtige duidelijke post. Helemaal mee eens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:46

capopjekop schreef:
Nikass knap dat jij kunt beoordelen of anderen wel of geen verstand hebben. Daarnaast zijn er wel banden met alleen trilfunctie. Mijn broertje heeft die eentje. En ja hij heeft hem bij zichzelf getest en het is idd alleen een trilling die je voelt.

Stress ervaart ze niet aan die band aangezien hij dus enkel als noodstop gebruikt wordt.

Dat is heel makkelijk op te maken uit sommige opmerkingen in dit topic.

Voor welk gedrag gebruikt je broer die band? Gedrag dat zó makkelijk te corrigeren is, is net zo makkelijk op een positieve manier om te buigen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:52

capopjekop schreef:
Sclimpre schreef:

Precies. En het resultaat is niet altijd even fraai.
Vaak zijn het de minst bekwame mensen die de meeste hulpmiddelen gebruiken.
De paradox is dat degenen die bekwaam zijn om hulpmiddelen te gebruiken ze vaak niet nodig hebben omdat ze door hun bekwaamheid de problemen op een andere manier opgelost krijgen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:07

Zag eens een ouder echtpaar met een lab en een stroomband. Dier deed iets wat niet mocht en de meneer zei dat de mevrouw op het knopje moest drukken. Mevrouw ging eerst dat ding eens bekijken en drukte na een tijdje geheel willekeurig op het knopje.
Van mij mogen die dingen verboden worden :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:08

Sclimpre schreef:
capopjekop schreef:

Precies. En het resultaat is niet altijd even fraai.
Vaak zijn het de minst bekwame mensen die de meeste hulpmiddelen gebruiken.
De paradox is dat degenen die bekwaam zijn om hulpmiddelen te gebruiken ze vaak niet nodig hebben omdat ze door hun bekwaamheid de problemen op een andere manier opgelost krijgen.

Mooi gezegd en waar!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:36

Zeker mee eens Slimpre!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:42

Ik was zoooo anti. Wás...

Ik ben van pup af veel met mijn hond naar de hondenschool geweest. Ze liep in het bos sinds haar 8 weekjes ook netjes los mee en luisterde braaf. Tot mevrouw puber werd en reeën wel errrug interessant vond, véél leuker dan de baas. Toen ik haar een keer kwijt was en ik in volle paniek was dat ik haar niet meer zou terug vinden, en de andere keer ze haast onder een auto liep omdat ze achter een konijn aan zat , hield ik haar aan de lijn. Gedaan met los lopen, hond ongelukkig, kon haar energie niet kwijt.
Toen ben ik met haar naar een trainer geweest en sinds die ene keer loopt ze weer los. Ziet ze nu een hert en vertrekt ze, kan ik haar toch terug roepen. Hond gelukkig dat ze weer kan rennen en ik ook blij èn gerust gesteld.
Dus, mits correct gebruik ben ik voorstander.

Nu heb ik niet het ganse topic doorgelezen maar ik neem aan dat er ook reacties gekomen zijn op het gebruik van sporen en zweep bij paardrijden. Dat is net hetzelfde.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:54

Nikass schreef:

Bedankt voor je feedback :j
Werken aan die ontspanning is inderdaad iets waar ik zeer zeker mee bezig ben. Ik ben het zeker met je eens dat een stroomband (in ieder geval bij mijn hond) die stress alleen maar gaat verhogen als het als correctie middel voor het opbouwen van spanning wordt gebruikt. Zoals ik al zei ben ik ermee bezig om op een positieve manier mijn hond te leren hoe om te gaan met het opbouwen van spanning en hoe hij zijn drive juist positief kan gebruiken.
Gezien dit niet in een dag verandert helaas gebruik ik die band alleen op het moment dat het al te ver gekomen is. Dit is dus puur om hem te uit die focus te halen wanneer hij niet meer bereikbaar is gezien andere middelen dan niet werken.
Gelukkig zal hij de band nooit hoeven dragen in het bos of tijdens het wandelen want hond luistert verder perfect en staat goed onder apel. :j
Tijdens het trainen wilt hij zo graag werken dat hij zichzelf helemaal opfokt en hier wordt dus nog aan gewerkt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:56

Nikass schreef:

Ik quote dit nog even een keer zodat het nog een keer terugkomt en mensen hopelijk het licht gaan zien. Ik word diep treurig van dit topic.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:59

Voor diegene van wie de hond los moet om energie kwijt te kunnen en dit doen in een wildrijke omgeving.

Hoe laten jullie je hond uit met riem en wat voor riem is het?

Een niet wildreine hond hoort vast, ook het "even vertrekken" kan voor wild al eng zijn. Ik heb twee wildreine honden maar los waar wild zit, nee komen ze niet. Omdat ik elk risico wil vermijden, er hupst wel eens een ree op 20 m het pad over. Verder los waar mag tenzij het druk is. Dan blijven ze aan de lijn omdat ze beiden voor mensen en opdringerige honden niet 100% betrouwbaar zijn.

Echter kunnen ze hun energie uitstekend kwijt, lange lijn van 8 m. De ruimte om te dollen, tijd om te snuffelen enz. Ook de hoogenergie bordercollie kruising had dezelfde routine

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:17

karuna schreef:
Voor diegene van wie de hond los moet om energie kwijt te kunnen en dit doen in een wildrijke omgeving.

Hoe laten jullie je hond uit met riem en wat voor riem is het?

Een niet wildreine hond hoort vast, ook het "even vertrekken" kan voor wild al eng zijn. Ik heb twee wildreine honden maar los waar wild zit, nee komen ze niet. Omdat ik elk risico wil vermijden, er hupst wel eens een ree op 20 m het pad over. Verder los waar mag tenzij het druk is. Dan blijven ze aan de lijn omdat ze beiden voor mensen en opdringerige honden niet 100% betrouwbaar zijn.

Echter kunnen ze hun energie uitstekend kwijt, lange lijn van 8 m. De ruimte om te dollen, tijd om te snuffelen enz. Ook de hoogenergie bordercollie kruising had dezelfde routine

Hier een duidelijke regel: aan de lijn wordt niet gespeeld!

Van de week had hij een dennenappel terwijl hij aan de 5m flexi liep. Maar absoluut geen respect voor het einde van de lijn dus ik kreeg steeds een ruk on mn rug omdat hij aan de heupgordel liep. Dat is echt niet fijn wandelen! En gevaarlijk want struikel zo steeds over takken en zo.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:23

Maartje1990 schreef:
Amyd schreef:
Ik snap dat het verboden wordt, maar echt heel blij ben ik er niet mee.

Heb zelf namelijk een super lieve labrador (herplaatser) die stront eet en dan niet 1 drolletje maar het park is poepvrij als ze langs is geweest.
Met een zieke kotsende hond als gevolg.
Van alles geprobeerd, trainingen, ander voer supplementen.
In overleg en met begeleiding van een deskundige zo'n stroomband geprobeerd en dat werkt.
Nu heeft ze hem alleen om als dummy, want als ik hem niet om doe is het feest.
Dus dan heb ik vanaf juli 2020 een probleem, wat moet ik dan???

Batterij eruit halen? Als t gecontroleerd wordt kun je dat laten zien?

Ik heb de afstandsbediening al niet eens meer bij me. En de batterij is ook al een paar jaar leeg, volgens mij kan die er niet uit.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:37

Ik ben geen voor of tegenstander van het gebruik er van, gebruik het in sommige gevallen ook.
Het probleem bij veel mensen is dat het geen hulpmiddel meer is maar puur standaard in de training verwerkt zit.. dat maakt het jammer.

Hoeveel ik wel niet zie 'trainen' met zo een ding en soms al op hele jonge leeftijd...

Ik train mijn honden positief, doch consequent maar zowel TT, clicker, prikband zijn (al dan niet in combinatie) niet vreemd.

Maar er word getraind, geen misbruik gemaakt en dingen die niet nodig zijn worden ook niet aan gedaan bij de honden.

Edit: heb trouwens ook anti-blafbanden liggen maar enkel 1 hond heeft deze overdag kort aan.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:19

Sclimpre schreef:

Waar de kennis stopt gaat de winkelier zijn geld verdienen..

En iemand vroeg waarom er zoveel hondengedragsdeskundige zijn op bokt.. heel simpel: het is geen beschermde term. Iedereen kan zichzelf zo noemen. Ook die ene kennis die nog nooit een hond heeft gezien maar wel 2 afleveringen van Cesar Millan...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:40

Amyd schreef:
Ik snap dat het verboden wordt, maar echt heel blij ben ik er niet mee.

Heb zelf namelijk een super lieve labrador (herplaatser) die stront eet en dan niet 1 drolletje maar het park is poepvrij als ze langs is geweest.
Met een zieke kotsende hond als gevolg.
Van alles geprobeerd, trainingen, ander voer supplementen.
In overleg en met begeleiding van een deskundige zo'n stroomband geprobeerd en dat werkt.
Nu heeft ze hem alleen om als dummy, want als ik hem niet om doe is het feest.
Dus dan heb ik vanaf juli 2020 een probleem, wat moet ik dan???

Voor mij is het een heel simpele keus, geen Lab nemen, zoveel Lab eigenaren tegen gekomen die hier over klagen. Maar je hebt het dier natuurlijk al, is een muilkorf dan geen optie?

Ik ken een dame met Engelse stafford die met muilkorf loopt want die eet tennisballen die worden achtergelaten door andere honden en eigenaren, vraag me niet hoe, heel bizar, hij is daar super snel mee en al 2 keer geopereerd, sindsdien dus die muilkorf.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:49

Boras schreef:
Zou je het ding bij je kind gebruiken.
Nee? Dan ook niet bij een hond.

Ik kan me niet voorstellen dat leren/corrigeren niet op een andere manier kan.

Ik wel, kinderen kunnen ze ook goed gebruiken. Zeker zolang ze zelf de sluiting niet open krijgen.

Ik ben het dan ook niet eens met het verbod, maar wonen godzijdank kort op de grens, en daar zijn ze wel nog te krijgen.

Een vriendin gebruikt er ook een voor het jagen met vlagen, en heeft er veel baat bij. In drie jaar tijd heeft ze drie keer de stroom (zachtste stand) moeten gebruiken, voor de rest alleen detrilling.