Hondje DA doodgebeten door hond klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:53

Voor degenen die zo blijven doorhameren op het loslopende hondje: wat denken jullie dat er was gebeurd als het hondje wel aan de lijn had gelopen? Denken jullie dat het dan niet was gebeurd?
Kortom: is het feit dat het hondje losliep überhaupt relevant voor het verhaal? Of wordt er nu een manier gezocht om te kunnen 'victim blamen'?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:55

Heb het verhaal gelezen. Maar wat ik me dan afvraag is waarom niemand de eigenaar van de mastiff heeft aangesproken dat ze de riem niet vast hield? Wat ik uit het verhaal zo haal is dat ze het wel gezien hebben, ze kunnen immers vertellen dat de riem over de rug van de hond lag.
Ik vind het vrij onduidelijk verhaal, waarom is er niet eerder ingegrepen door de praktijk? Ik denk dat in dit geval bijde partijen (eigenaar mastiff en praktijk) hebben gevaald en dus beide verantwoordelijk zijn voor het ongeval.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:57

Ik heb niet alles gelezen want ik erger mij gruwelijk aan de reacties

Allereerst vind ik dat DA’s ook mensen zien en een dier (maakt niet uit wat voor dier) gedood zien worden door een hond is en lijkt mij een gruwelijk gezicht.
Daarnaast liep het hondje los op eigen terrein. Zoals ik het begrijp zelfs achter de balie. Ook lijkt het mij niet dat een hond dit zelf uitlokt want ergens is er een grens tussen grijpen en dood bijten

Daarnaast de stress bij de dierenarts. Dit valt te trainen vanaf pup af aan. Onze pepper, die toch angstig is aangelegd heeft echt wel een paar nare ervaringen bij de DA gehad maar loopt nog steeds kwispelend bij de DA naar binnen.
Indra heeft minder meegemaakt bij de DA, enige nare ervaring mogelijk is bloeddonatie geweest maar loopt ook nog steeds vrolijk bij de DA naar binnen.
Evenals mijn vorige twee honden.
Dus dit vind ik persoonlijk een flauwekul smoes.

Daarnaast wie laat nu zijn hond los bij de DA ?

Eenmaal een killer altijd een killer dus een spuitje is hier helaas op zijn plaats

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:59

Jolien87 schreef:
Voor degenen die zo blijven doorhameren op het loslopende hondje: wat denken jullie dat er was gebeurd als het hondje wel aan de lijn had gelopen? Denken jullie dat het dan niet was gebeurd?
Kortom: is het feit dat het hondje losliep überhaupt relevant voor het verhaal? Of wordt er nu een manier gezocht om te kunnen 'victim blamen'?

Maar als die Mastiff aan een riem liep had hij niet bij dat kleine hondje gekomen, toch?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:01

Ik vind dat het de fout is van de eigenaar sowieso altijd! Maar dat alleen grote honden op andere afrennen is niet waar, ik loop vaak met 2 kleine hondjes en mijn 3 grote . Hoe vaak er wel niet van die kleine hondjes mijn groep in rennen want oh die grote honden lopen samen met kleintjes.

Honden die bijten altijd korf om en dat is echt niet zielig hoor als je het goed! Aanleert

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:04

Divers schreef:
Jolien87 schreef:

Maar als die Mastiff aan een riem liep had hij niet bij dat kleine hondje gekomen, toch?

Ik heb het over het loslopen van het kleine hondje, niet over de Mastiff.
Er zijn zoveel mensen die zeggen 'Jamaar het kleine hondje liep los' en ik vraag me af of dat had uitgemaakt.

Divers

Re: Hondje DA doodgebeten door hond klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:12

Dat begreep ik, ik bedoelde dat iedereen hier ook roept dat de Mastiff aan de riem liep en het daarom niet de schuld was van de eigenaar van de Mastiff, maar als dat zo is dan zou die hond ook niet bij het loslopende hondje kunnen komen

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:58

Dit vind ik echt een dieptriest geval en ik vind het ongelofelijk dat mensen goed proberen te praten dat het hondje niet los had moeten lopen terwijl er duidelijk aangegeven word dat het hondje de hond negeerde en niet eens in de buurt kwam.

Ik ben zelf eigenaresse van meerdere ''HR rassen'' (Cane Corso en Engelse Staff) maar een hond hoort in de wachtkamer van de DA gewoon kort aangelijnd te zijn en zich te gedragen tegenover andere honden en mensen. Kunnen ze dat niet, houd hem dan buiten/in de auto/gemuilkorfd totdat je aan de beurt bent. Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat er met een hond met bijtverleden zo laks om gegaan word. Hier komen toch alleen maar verliezers van, in godsnaam...

Nee, ik kan hier erg verdrietig om worden. Mensen weten gewoon niet wat ze in handen hebben. Ergens las ik nog ook dat het zelf een fokker van mastiffs was... van mijn part mogen ze daar de hele handel gelijk leeg halen en hem nooit meer één hond laten fokken, opdoeken die zooi. Dit is belachelijk.

De mensen die dit goed praten zouden eens goed achter hun oren moeten krabbelen.

+, als ik loslopende honden in een dierenartsenpraktijk wachtkamer tegenkom, spreek ik direct de eigenaren en de betreffende praktijk aan. Ik leg direct uit waarom dit niet wenselijk is, namelijk vanwege de veiligheid van ieder dier en mens in de praktijk. Dat zou de dierenartsenpraktijk ook in oog moeten houden imo. Honden aan de lijn, klaar. (Ik heb het nu dus NIET over het hondje wat niet eens in de buurt kwam).

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:01

xDarkness schreef:
+, als ik loslopende honden in een dierenartsenpraktijk wachtkamer tegenkom, spreek ik direct de eigenaren en de betreffende praktijk aan. Ik leg direct uit waarom dit niet wenselijk is, namelijk vanwege de veiligheid van ieder dier en mens in de praktijk. Dat zou de dierenartsenpraktijk ook in oog moeten houden imo. Honden aan de lijn, klaar. (Ik heb het nu dus NIET over het hondje wat niet eens in de buurt kwam).

Maar buiten get feit dat het niet voorkomen was als dit hondje aan de lijn had gezeten, vinden we allemaal sowieso dat hondje niet aangelijnd hoeft? Kun je dan je klanten aanspreken als je zelf niet het goede voorbeeld geeft?
Vind ik nml niet. Ik vind dat je als da dan dus ook een voorbeeldfunctie hebt. Hoewel ik mijn hond nooit los zou mee nemen zou ik het niet waarderen aangesproken te worden ergens op als je het zelf ook niet doet...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:03

Mijn hond heeft nog nooit een mens of dier flink verwond maarrrr ik weet dat hij het wel gerust zou doen. Enigszins on overzichtelijke situatie dan heeft hij gentle leader om zodat ik hem heel kort kan pakken. Mogelijk situatie dat hij zou kunnen bijten (dierenarts bezoek of de flat uit gaan bij mooi weer en veel kinderen) dan gaat de muilkorf om. Heel relaxt voor iedereen inclusief hem zelf. Heb geen gewond mens of dier nodig om verantwoording te nemen. Helaas voor veel mensen geldt dat kennelijk niet.

Zo had ik afgelopen weekend nog mensen die mij tegemoet lopen met border collie. Ik had mijn 6 grote honden keurig kort aangelijnd al bij mij. Moet toch duidelijk zijn. 1 persoon, 6 grote honden, 4 liepen los maar werden gelijk aangelijnd en kort gezet. Dan besef je toch je hond even bij houden???

Maar nee hoor. 300 meter van mij verwijderd en hup met ballenwerper gegooide bal komt recht op mij af inclusief uiteraard de border collie...

Hoef vast niemand te vertellen wat een roedel van 2 husky's, 3 herders en een terrier dan het liefst doen als zo'n gefocuste hond recht op hun af komt vliegen in de typische border collie houding....

Ik ben omgedraaid, de dijk over gegaan en aan andere kant van de dijk gepasseerd. Gelukkig mijn roedel goed onder controle wat ik wel weet maar liever nooit wil bevestigen.

Hoeveel moeite kost het om als honden eigenaren rekening met elkaar te houden??

Snap overigens sowieso niet waarom überhaupt honden met extreme agressie los gelaten worden daar waar het niet 1000% veilig is. Ik heb plaatsen waar mijn agressieve hond heerlijk los kan lopen en ik zeer goed de omgeving in de gaten kan houden (letterlijk kilometers zicht).

2 weken geleden kreeg ik tussen mijn 3 herders en terrier (husky's thuis gelaten) een zeer agressieve stafford die kennelijk los liep op kinder speelplaats (heb ik vanaf de weg geen zicht op door bossen) tussen spelende kinderen. Die hond zag mij wel en kwam aan gestormd. In blinde woede klapte deze op mijn (angst) agressieve herder. Alle 4 mijn honden leken te bevriezen gelukkig maar. Met 3 mannen en stokken is de stafford er af geslagen. In het weg trekken pakte ze nog 1 vd andere herders en mijn terrier pup. Gelukkig vielen alle verwondingen mee doordat ze allen niets terug deden. Mijn honden zijn uiteraard hier niet van op geknapt. Met hoop training komt het vast wel weer goed maar zoooooo onnodig!!!! Hou zo'n hond gewoon aangelijnd en liefst nog dubbel aangelijnd. Gewoon omdat het kan en nodig is.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:05

JustMe8484 schreef:
xDarkness schreef:

Maar buiten get feit dat het niet voorkomen was als dit hondje aan de lijn had gezeten, vinden we allemaal sowieso dat hondje niet aangelijnd hoeft? Kun je dan je klanten aanspreken als je zelf niet het goede voorbeeld geeft?
Vind ik nml niet. Ik vind dat je als da dan dus ook een voorbeeldfunctie hebt. Hoewel ik mijn hond nooit los zou mee nemen zou ik het niet waarderen aangesproken te worden ergens op als je het zelf ook niet doet...

In het artikel staat dat de hond via een andere weg naar de balie kon en dus niet in de wachtkamer geweest is. Dat zegt genoeg lijkt me. En idd, hij had ook aangelijnde honden kunnen pakken, dat ben ik met je eens.

Mocht ik een loslopende hond van de DA zelf zien in de wachtkamer zou ik daar inderdaad ook wat van gezegd hebben ja, als je dat bedoelt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:11

JustMe8484 schreef:
xDarkness schreef:

Mijn 8 maanden jonge hond loopt altijd los mee richting de kennels op mijn werk (pension en dagopvang). Mijn herders aangelijnd ivm mogelijk op de kat jagen. Diverse vaste "klanten" (honden dus) komen ook los en gaan ook los mee. Dit alles enkel mits het kan natuurlijk. Echter ja, ik vind dat betreffende hondje gewoon los kon en mocht. Deze was aangelijnd net zo dood geweest hoor.

Heb 6 honden en 1 x herder die zeer zelden aangelijnd is. Hij zal nooit een conflict op zoeken of aan gaan. Zie niet in waarom hem aan lijnen. Hij luistert prefect en is mijn bliksem afleider. Dreigt er een ongehoorzame loslopende hond de roedel in te komen dan stuur ik hem op die hond af. Beter dat dan onbekende hond tussen 6 kort aangelijnde honden

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:14

Honden en kinderen niet alle mensen kunnen daar objectief naar kijken.

Bij de dierenarts ben ik sowieso tegen sociaal contact tussen dieren.

De eigenaar van de mastif zou zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen, maar aangezien dit al de tweede keer is verwacht ik niets.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:16

JustMe8484 schreef:

Iedereen met een beetje gezond verstand had erop kunnen rekenen dat er een kans in zat dat de Mastiff het hondje zou grijpen, zeker gezien zijn verleden.
Heb je dit verstand niet, dan ben je in mijn ogen ook niet bekwaam om honden te fokken of ermee te werken.
Die fokker had dus moeten weten dat het onverstandig was om de hond niet vast te houden.
Ongeacht of het hondje van de DA wel of niet los had gelopen. Daarnaast: ik lees nergens dat de Mastiff was losgelaten nadat het hondje binnen kwam dus of de eigenaar van dat hondje nu wel of niet het goede voorbeeld had gegeven, de Mastiff was evengoed los.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:19

Gewoon lekker allemaal je hond aanlijnen... En zorgen dat ze niet bij elkaar kunnen komen als je langs elkaar op moet. Idioot gedoe.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:19

JustMe8484 schreef:
xDarkness schreef:

Ik vind dat dit hondje inderdaad niet aangelijnd hoefde te worden. Zolang mensen hun krokodil bijhouden is een loslopende hond die geen contact zoekt geen enkel probleem.

Ik heb nog 2 honden. 1 lijn ik nooit aan ( waar het mag). Ook niet als ik aangelijnde honden tegen kom. Zij luistert perfect en zoekt nooit contact met andere honden. De ander lijn ik wel aan. Zij is nog jong. Ondanks dat ze de hondentaal perfect spreekt en echt geen ruzie maakt, wil ik niet dat zij contact maakt met alle honden. Omdat ik weet dat ik haar niet 100% van de tijd terug kan roepen ( wel 95% maar dat vind ik niet genoeg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:24

Sjong schreef:

De eigenaar van de mastif zou zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen, maar aangezien dit al de tweede keer is verwacht ik niets.

Waarom ben je in het algemeen tegen het contact? Mijn herder maakt wel contact en laat ik ook wel even kijken als de andere partij dat goed vind. Meestal ben ik juist degene die afwacht maar mijn herder is zo open qua houding dat mensen het wel aandurven. (Eeuwige kleuter is het, niet handig met artrose.) Hij heeft zo al een tijdje bij een labrador pup gelegen en "gespeeld". Ik vind daar niks mis mee als beide partijen het goed vinden en blijven kijken naar de honden.. De andere kant is dan weer dat mensen met minder sociale honden het bij hem vaak ook wel aandurven en dan ga ik er toch even tussen staan en haal hem weg, maar als het gewoon vriendelijke honden zijn mag die van mij best even sociaal doen hoor, duurt het wachten ook niet zo lang.
Mijn kleintjes hebben daar geen zin in dus die zitten bij mij en dan blijf ik sowieso al uit de buurt van andere honden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:29

Bij een dierenarts, nee.

Buiten stress, invloed van een dier dat later binnenkomt of wat ook, bij de dierenarts is de kans me net even te groot dat er ook besmettelijke ziektes zijn.

En die kunnen via neuscontact toch even te gemakkelijk overgedragen worden.

Nope, dierenarts is hond tussen mijn benen zittend, of onder de stoel liggend in de wachtkamer.
Daar moet ze t gewoon maar even mee doen.

Andere gelegenheden zat die wél gewoon geschikt zijn.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:36

Al weer 15 jaar hond-loos en daar geen spijt van!!
Het plezier ging er zo van af door de stress onderweg van onopgevoede rare honden en hun bijpassende baasjes..
Het wás ooit ontspannen.........gezellig met de honden bos en strand afstruinen, maar zoals het tegenwoordig gaat???
zels in een dierenkliniek gaat het al fout!!
Geef mijn portie maar aan Fikkie.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 23-03-19 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:38

dees_daan schreef:
Sjong schreef:

Waarom ben je in het algemeen tegen het contact? Mijn herder maakt wel contact en laat ik ook wel even kijken als de andere partij dat goed vind. Meestal ben ik juist degene die afwacht maar mijn herder is zo open qua houding dat mensen het wel aandurven. (Eeuwige kleuter is het, niet handig met artrose.) Hij heeft zo al een tijdje bij een labrador pup gelegen en "gespeeld". Ik vind daar niks mis mee als beide partijen het goed vinden en blijven kijken naar de honden.. De andere kant is dan weer dat mensen met minder sociale honden het bij hem vaak ook wel aandurven en dan ga ik er toch even tussen staan en haal hem weg, maar als het gewoon vriendelijke honden zijn mag die van mij best even sociaal doen hoor, duurt het wachten ook niet zo lang.
Mijn kleintjes hebben daar geen zin in dus die zitten bij mij en dan blijf ik sowieso al uit de buurt van andere honden.

Ik vind dat er genoeg andere plekken zijn om sociaal te doen. Ik zie nul meerwaarde om te snuffelen bij een dierenarts.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:38

Femke_Tweety schreef:
Bij een dierenarts, nee.

Buiten stress, invloed van een dier dat later binnenkomt of wat ook, bij de dierenarts is de kans me net even te groot dat er ook besmettelijke ziektes zijn.

Nope, dierenarts is hond tussen mijn benen zittend, of onder de stoel liggend in de wachtkamer.

Dat dus.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:44

anjali schreef:
Divers schreef:
Hoewel ik het heel sneu vind, verbaas ik me dat zo veel mensen het normaal vinden om je hond los te laten lopen in een praktijk. Ik kom ook bij de dierenarts maar ik heb een konijn, dan hoop ik echt dat er geen losse honden ineens hun neus in mijn reismand steken. Beest is al gestrest/ziek genoeg.

Je komt er niet alleen met honden maar ook met vogeltjes, katten en ander klein gespuis.

Dit dacht ik ook al steeds.Eigenaren van gevaarlijke dieren kunnen ook een priveafspraak maken,of de DA thuis laten komen.Als deze dieren een gevaar opleveren voor anderen in de praktijk.

Voor de veiligheid van de DA is het niet altijd slim om die persoon aan huis uit te nodigen... meegemaakt dat een boxer de DA wilde grijpen omdat het op eigen terrein was en hond zijn huis wilde beschermen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:44

Ik wil nog wel even inhaken op het argument "er horen geen honden binnen los te lopen" en wat ook vaak genoemd wordt, "ze lag op haar vaste plek". Waar wordt deze misinformatie vandaan gehaald?
Er lopen helemaal geen honden van het personeel los door de praktijk te zwerven (liggen op een andere verdieping) en er ligt ook niemand standaard achter de balie. Dit hondje is alleen binnen komen lopen zonder contact te zoeken of überhaupt in dezelfde ruimte te komen als de grote hond en deze heeft haar vervolgens opgezocht en gebeten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:54

pinkie87 schreef:
@Waves omdat juist dan de honden vaak veel feller gaan reageren. wat je hond wordt "belangrijker" dan de andere hond. als ik zie dat jij jou hond vast hebt. doe ik mijn hond ook netjes vast. maar als jij je hond los hebt en tilt hem op dan ga ik mijn hond er niet voor vast doen. alleen tegenwoordig zeg ik dan maar dat hij even bij mijn moet blijven en ik zal jou dan echt dood negeren... omdat ik het echt super vervelend vind. loop hier zelfs met mijn grote hond met die mini teckels en er gebeurt helemaal niet. geen grote poten of druk gedoe.

@blokje ow daar kan ik mijn ook echt aan opvreten. ik speur met onze hond. dus dan zit hij vast aan een lange lijn als we klaar zijn heb ik zo vaak mensen die denken van kom ik laat mijn "aangelijnde" hond contact maken met jou hond. waarbij ik altijd weer zeg dat ik niet Wil dat als mijn hond aangelijnd is contact maakt met andere aangelijnde hond. reactie "hij doet niets" krijg ik standaard te horen. ik leg tegenwoordig mijn hond dan naast mijn neer ga er tussen staan en zeg dan nee deze toevallig ook niet. maar een andere hond misschien wel en dan vertel ik gewoon even het waargebeurde verhaal van vriendin die dus met een bij ter loopt en zorgvuldig haar uitlaatplekken, tijden opzoekt. zijn ze gelijk stil daarna ;) moet wel zegen dat ik trots ben op hoe netjes mijn hond luisterd O:) mijn buurvrouw noemt mijn altijd de 2de ceasar Milan niet dat ik daar mee vergeleken wil worden _O- maar ik ben gewoon erg nuchter en kijk naar mijn hond wat hij wel en niet fijn vind. heb er 2jaar lang veel tijd ingestoken en dat is nu gewoon te zien. en stop er nog steeds veel tijd in.

Dat verhaaltje dat je een kleine hond niet mag optillen komt van Martin Gaus oude stijl (jaren 80) dat zou de andere honden kunnen triggeren. Ja, als die andere honden geen respect hebben voor de persoonlijke ruimte van de persoon die dat kleine hondje optilt kun je een probleem hebben... maarrrr... optillen werkt normaal gesproken wel degelijk, en kan het verschil tussen leven en dood betekenen. Daarbij kun je, als je een beetje handig bent, jezelf snel omdraaien met hondje in je armen.

Mijn man heeft onlangs een hondje het leven gered door het op te tillen, toen een grotere hond (yep, HR hond) op het hondje afstormde, en dat was niet om mee te spelen. (HR hond had vorig jaar al een andere hond levensgevaarlijk verwond).
De hond durfde niet toe te slaan toen het hondje was opgetild, en anders had manlief die hond wel een knietje of maat 47 gegeven.

Had hij het hondje op de grond laten lopen, was de drempel om aan te vallen veel lager geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:56

Sjong schreef:
Femke_Tweety schreef:
Bij een dierenarts, nee.

Dat dus.

Begrijpelijk. Ook daar verschillen de meningen over dus, van mij mag het wel, wel rustig en de andere mensen idd niet tot last zijn, die van mij is dan juist nog iets rustiger omdat hij anders wat last heeft van het "herder piepen", ziektes ben ik niet zo bang voor, hij is een hele tijd mee geweest naar een wildopvang waar wss ook van alles in de lucht zat. Maar meningen verschillen en hij mag het alleen als de andere hond dus ook mag, anders ligt hij ook voor mij op de grond.