Hond door hek heen gebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:40

MyWishMax schreef:
MadelonSunny schreef:
Volgens mij kan de eigenaar van de honden dit gewoon laten vergoeden door de WA verzekering. Mijn hond heeft eens in een losloopgebied een ander hondje gebeten. De eigenaar wilde graag ermee naar de dierenarts voor controle. Dit heeft mijn verzekering toen volledig vergoed. Ik zou de eigenaar van die honden laten informeren bij diens verzekering. WA is volgens mij gewoon dat jouw dier/kind iets aanricht bij een ander dier/mens/etc, ongeacht of het op eigen terrein is of niet.

WA is voor de auto. Voor mensen is het een aansprakelijkheidsverzekering, alleen niet elke verzekering vergoed ook schade door dieren. Dat is wel iets om even na te vragen / op te zoeken als je een verzekering afsluit en je dieren hebt.

Sorry ja dat bedoel ik :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:50

Ayasha schreef:
Tallie1979 schreef:
Volgende keer trekken ze een kind door het hek heen.

Of de eigenaar nou wel of niet verantwoordelijk is, het lijkt mij voor hem/haar wel een goed idee om ten minste aan te geven dat er waakhonden op het terrein lopen. De volgende keer loopt het mogelijk minder mild af.

want hond op hond agressie (en agressie op een hond die hen uit daagt op dagelijkse basis may I add) is natuurlijk hetzelfde als agressie naar mensen. :)

Voor mij wel ja, een stel van die agressieve krengen die zijn getraind om alles van het erf te houden. Een kind kan ze ook irriteren, handjes door het hek en klaar.

Als het waakhonden zijn, dan zou het niet uitmaken of het een hond, kat, kind of volwassene is. De waakhonden die ik als kind kende, grepen zelfs een shetland veulen die ze bijna de strot afbeten. Een andere waakhond hing aan mijn broek toen ik op het erf kwam. Ik kan mij zo voorstellen dat waakhonden alles van het erf af houden. Daar zijn ze immers voor.

Daarom zei ik ook: ALS het waakhonden zijn, dan doet de buurman er wijs aan om tenminste waarschuwingsbordjes op te hangen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:43

Grooming_Mom schreef:
Jij laat je hond los op een niet aangegeven losloopgebied terwijl je wist dat jouw hond en de 2 die daar wonen elkaar niet kunnen luchten of zien. Dat is toch vragen om problemen? Nu is het misgegaan en wil je genoegdoening. Ik vind dat je zelf voorkomen had kunnen komen dat deze situatie had kunnen ontstaan.

Dat hangt er maar net vanaf. In mijn gemeente mogen honden binnen de bebouwde kom niet loslopen, daarbuiten wel. Nee, het is geen aangewezen losloopgebied, maar het mag wel.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:58

beatje schreef:
Ts is zelf voornamelijk verantwoordelijk.De honden zitten achter een hek ,als je hond daar zo dichtbij komt dat hij gegrepen word.
Ik snap zelf niet dat je zo dom bent.Je weet dat die honden er zitten ,laat je hond er dan niet zo dicht bij komen.
Grote kans dat de verzekering het daar ook op gaat gooien ,want ook al vind je dat je in je recht staat je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Bij mij zou ze niet aan de deur moeten komen.maar goed ik maak zelf iedere dag dit soort mensen mee en vraag me iedere keer weer af ,waarom moeten die honden in godsnaam door mijn hek heen aan mijn honden komen snuffelen?

Ik vind dit zo'n rare reactie! Dom kan zijn? ze loopt op de openbare weg! Haar hond is gebeten. Je redeneert helemaal verkeerd om! Als die honden hun kop door een hek kunnen steken om alles te bijten wat langskomt, is de eigenaar van de honden verantwoordelijk, niet de voorbijganger. Moet niet gekker worden zeg! Eigen verantwoordelijkheid? wat een onzin. De eigenaar van de bijters is verantwoordelijk. Laat je hond er dan niet zo dichtbij komen? nee, de eigenaar van de bijters moet zorgen voor goede, veilige omheining als die weet dat haar honden bijten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:59

Tallie1979 schreef:
Ayasha schreef:

want hond op hond agressie (en agressie op een hond die hen uit daagt op dagelijkse basis may I add) is natuurlijk hetzelfde als agressie naar mensen. :)

Voor mij wel ja, een stel van die agressieve krengen die zijn getraind om alles van het erf te houden. Een kind kan ze ook irriteren, handjes door het hek en klaar.

Als het waakhonden zijn, dan zou het niet uitmaken of het een hond, kat, kind of volwassene is. De waakhonden die ik als kind kende, grepen zelfs een shetland veulen die ze bijna de strot afbeten. Een andere waakhond hing aan mijn broek toen ik op het erf kwam. Ik kan mij zo voorstellen dat waakhonden alles van het erf af houden. Daar zijn ze immers voor.

Daarom zei ik ook: ALS het waakhonden zijn, dan doet de buurman er wijs aan om tenminste waarschuwingsbordjes op te hangen.

Mijn vroegere waakhonden zouden nooit iemand of iets gepakt hebben en die van mijn buren ook niet hoor. Elkaar al helemaal niet want ze gingen gerust tegelijk met mij uit.

Waakhond staat niet gelijk aan moordwapen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:58

dierenfan schreef:
Mijn vroegere waakhonden zouden nooit iemand of iets gepakt hebben en die van mijn buren ook niet hoor. Elkaar al helemaal niet want ze gingen gerust tegelijk met mij uit.

Dat is super voor jouw omgeving. Dat meen ik serieus. De ervaring die ik heb met waakhonden, is dat ze alles grepen wat op het erf kwam. Landde er per ongeluk een eend, dan lag hij aan flarden. Toen er een shetlandveulen per ongeluk uit het hek glipte, heeft de dierenarts het dier weer in elkaar moeten hechten. Het was kantje boord, het beestje had de gaten in zijn keel staan en de stukken vlees los hangen aan zijn achterhand. Een kat? Onthoofd..

Ik kwam een krant brengen bij mensen met mijn fiets, hond hing ineens in mijn broek zonder enige vorm van waarschuwing, stoof achter de schuur vandaan en beet mij zo in het been. Dit was weer een andere boerderij

Waarschijnlijk zijn jouw honden wel correct afgericht en ligt het aan de omgeving waar ik ben opgegroeid, maar bij ons in de buurt, vertikte ik het gewoon om een erf op te gaan als die krengen los liepen.

Maar goed, het gaat er niet om wat mijn ervaringen zijn, het gaat erom of de buurman van TS aansprakelijk is voor de schade of niet. En ik hoop uiteraard dat verder leed wordt voorkomen in de toekomst. Of dit nou een hond, paard, kat of kind is.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:02

Ik zou er langs gaan en iemand meenemen. Vertellen dat je hond flink gewond is en even hun reactie afwachten. Als die niet komt, zeggen dat je een beroep op hun aansprakelijksheidsverzekering wil doen. Wie weet werken ze gewoon mee. Ze zullen zelf ook geschrokken zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:56

Tallie1979 schreef:
dierenfan schreef:

Dat is super voor jouw omgeving. Dat meen ik serieus. De ervaring die ik heb met waakhonden, is dat ze alles grepen wat op het erf kwam. Landde er per ongeluk een eend, dan lag hij aan flarden. Toen er een shetlandveulen per ongeluk uit het hek glipte, heeft de dierenarts het dier weer in elkaar moeten hechten. Het was kantje boord, het beestje had de gaten in zijn keel staan en de stukken vlees los hangen aan zijn achterhand. Een kat? Onthoofd..

Ik kwam een krant brengen bij mensen met mijn fiets, hond hing ineens in mijn broek zonder enige vorm van waarschuwing, stoof achter de schuur vandaan en beet mij zo in het been. Dit was weer een andere boerderij

Waarschijnlijk zijn jouw honden wel correct afgericht en ligt het aan de omgeving waar ik ben opgegroeid, maar bij ons in de buurt, vertikte ik het gewoon om een erf op te gaan als die krengen los liepen.

Maar goed, het gaat er niet om wat mijn ervaringen zijn, het gaat erom of de buurman van TS aansprakelijk is voor de schade of niet. En ik hoop uiteraard dat verder leed wordt voorkomen in de toekomst. Of dit nou een hond, paard, kat of kind is.

Ik deed inderdaad veel met de honden en ook de erfhonden in de directe omgeving waren echt onderdeel van het bedrijf en kregen opvoeding, veel aandacht en beweging. Kan mij maar 1 bedrijf bedenken waar de honden gewoon dodelijke killers waren die 1x ontsnapt zijn en toen samen een herder letterlijk in 2en getrokken hebben..... Nu 10 jaar later als ik bij mijn ouders ben mijdt ik dat bedrijf en die weg nog!!

Echter een goede waakhond bijt niet. Hier dus ook 1 slechte waakhond want die bijt gerust ondanks goede opvoeding en ondanks dat hij niet eens mag waken van mij (om die reden)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:41

@ Tallie1979 :wow: Dergelijke honden verdienen wat mij betreft een spuitje. Ik vind het onverantwoord om honden op die manier op te voeden. Zoals jij die honden beschrijft, zijn het net moordwapens. Dit heeft niets meer met waakhonden te maken.

In het geval van TS moet TS dit bespreken met haar buurman.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:16

Grooming_Mom schreef:
Jij laat je hond los op een niet aangegeven losloopgebied terwijl je wist dat jouw hond en de 2 die daar wonen elkaar niet kunnen luchten of zien. Dat is toch vragen om problemen? Nu is het misgegaan en wil je genoegdoening. Ik vind dat je zelf voorkomen had kunnen komen dat deze situatie had kunnen ontstaan.

Dit.
Heel sneu de hele situatie maar je had je hond gewoon aangelijnd moeten houden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:30

SweetVanille schreef:
Grooming_Mom schreef:

Dit.
Heel sneu de hele situatie maar je had je hond gewoon aangelijnd moeten houden.

Ts heeft aangegeven dat de hond hier los mocht lopen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:31

Bood de buurman en eigenaar van de honden niet aan om voor de kosten op te draaien? Of had hij het daar helemaal niet over?

Sophie_Wind

Re: Hond door hek heen gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 14:46

We wachten even op de rekening van de dierenarts en zijn dan van plan het met de buurman over te hebben. Hij vroeg wel of hij ergens mee kon helpen, dus ik neem aan dat het met niet al te veel problemen moet gaan. Dank iedereen voor de reacties!
En @Grooming_Mom, het is inderdaad een niet aangegeven losloop plek, maar honden mogen er wel loslopen. Ik moet daar nou eenmaal lopen. Dat die honden hem sneller te pakken hadden dan ik vind ik niet mijn schuld. Want wat mij betreft mag mijn hond dus best daar loslopen, wist ik veel dat zij hun kop door het hek zouden steken en hem van de weg af zouden plukken. Daarbij als ik wist dat die honden daar zouden komen had ik hem zeker aangelijnd gehouden!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:54

Ik snap het niet. Zag je de honden helemaal niet aankomen dan? Anders neem je toch afstand lijkt mij?
Heel vervelend maar zoals ik dit lees heb je ook niet echt veel gedaan om je hond in bescherming te nemen.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 16:07

Avanti schreef:
Ik snap het niet. Zag je de honden helemaal niet aankomen dan? Anders neem je toch afstand lijkt mij?
Heel vervelend maar zoals ik dit lees heb je ook niet echt veel gedaan om je hond in bescherming te nemen.

:oo
Ik heb alles gedaan wat ik kon! De poort was niet open, dus waarom zouden de honden daar zijn? En het volgende moment zie ik ze naar mijn hond toe rennen en hebben ze hem al te pakken voordat ik hem te pakken kreeg.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:18

dems75 schreef:
beatje schreef:
Ts is zelf voornamelijk verantwoordelijk.De honden zitten achter een hek ,als je hond daar zo dichtbij komt dat hij gegrepen word.
Ik snap zelf niet dat je zo dom bent.Je weet dat die honden er zitten ,laat je hond er dan niet zo dicht bij komen.
Grote kans dat de verzekering het daar ook op gaat gooien ,want ook al vind je dat je in je recht staat je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Bij mij zou ze niet aan de deur moeten komen.maar goed ik maak zelf iedere dag dit soort mensen mee en vraag me iedere keer weer af ,waarom moeten die honden in godsnaam door mijn hek heen aan mijn honden komen snuffelen?

Ik vind dit zo'n rare reactie! Dom kan zijn? ze loopt op de openbare weg! Haar hond is gebeten. Je redeneert helemaal verkeerd om! Als die honden hun kop door een hek kunnen steken om alles te bijten wat langskomt, is de eigenaar van de honden verantwoordelijk, niet de voorbijganger. Moet niet gekker worden zeg! Eigen verantwoordelijkheid? wat een onzin. De eigenaar van de bijters is verantwoordelijk. Laat je hond er dan niet zo dichtbij komen? nee, de eigenaar van de bijters moet zorgen voor goede, veilige omheining als die weet dat haar honden bijten.

En dit vind ik nu weer een reactie van mensen die geen benul hebben hoe een hond reageert.Iedere hond ,ook mijn eigen brave honden kunnen reageren op een andere hond.Net als mensen niet iedereen aardig vinden is dat met honden ook zo.En als je goed leest loopt het hondje van de ts de honden al langer uit te dagen en dan krijg je dit soort situatie's die je kan voorkomen door even na te denken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:31

Sophie_Wind schreef:
Avanti schreef:

:oo
Ik heb alles gedaan wat ik kon! De poort was niet open, dus waarom zouden de honden daar zijn? En het volgende moment zie ik ze naar mijn hond toe rennen en hebben ze hem al te pakken voordat ik hem te pakken kreeg.

Maar had jouw hond zelf dan niet de reflex om een stapje achteruit te zetten? Met hun kop door het schapengaas hebben die honden toch maar een heel beperkt bereik?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:13

beatje schreef:
En dit vind ik nu weer een reactie van mensen die geen benul hebben hoe een hond reageert.Iedere hond ,ook mijn eigen brave honden kunnen reageren op een andere hond.Net als mensen niet iedereen aardig vinden is dat met honden ook zo.En als je goed leest loopt het hondje van de ts de honden al langer uit te dagen en dan krijg je dit soort situatie's die je kan voorkomen door even na te denken.
En ik vind dat je als eigenaar er alles aan moet doen om er voor te zorgen dat dergelijke toestanden niet mogelijk zijn. Wat als het i.p.v. een hondje een kindje was? Een eigenaar moet wat mij betreft zo'n afsluiting voorzien dat het voor de hond onmogelijk is om door de draad heen te bijten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:30

Amber_anne schreef:

Of het mag en of het verstandig is, zijn verschillende dingen.
Er mogen wel meer dingen, maar met een beetje gezond verstand doe je ze niet.

In dit geval ben ik ook van mening dat het dom was om der hond niet aan te lijnen, met de kennis die ze had dat deze honden elkaar niet aardig vonden.

Wettelijk zal het misschien een ander verhaal zijn, maar dit had voorkomen kunnen worden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:44

sneeuwpop schreef:
Amber_anne schreef:

Of het mag en of het verstandig is, zijn verschillende dingen.
Er mogen wel meer dingen, maar met een beetje gezond verstand doe je ze niet.

In dit geval ben ik ook van mening dat het dom was om der hond niet aan te lijnen, met de kennis die ze had dat deze honden elkaar niet aardig vonden.

Wettelijk zal het misschien een ander verhaal zijn, maar dit had voorkomen kunnen worden.

Maar de honden liepen daar normaal niet en ts was due in de veronderstelling dat het 'veilig' was.

Je kan het ook zo draaien dat als de eigenaar weet dat zijn honden zo waaks zijn hij een betere schutting neer had moeten zetten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:57

Riel schreef:
beatje schreef:
En ik vind dat je als eigenaar er alles aan moet doen om er voor te zorgen dat dergelijke toestanden niet mogelijk zijn. Wat als het i.p.v. een hondje een kindje was? Een eigenaar moet wat mij betreft zo'n afsluiting voorzien dat het voor de hond onmogelijk is om door de draad heen te bijten.

Als je het verschil tussen een irriterend hondje en een kind niet kent heb je nog veel te leren. Je hoort gewoon bij een hekwerk weg te blijven en al helemaal af te blijven.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:04

Wacht niet tot de rekening er is en dan pas het gesprek aangaan. Gewoon nu melden wat de schade is en dat je naar de dierenarts bent geweest. En vragen hoe nu verder... niet pas als het bedrag op de rekening tegenvalt.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 19:48

Michellette schreef:
Wacht niet tot de rekening er is en dan pas het gesprek aangaan. Gewoon nu melden wat de schade is en dat je naar de dierenarts bent geweest. En vragen hoe nu verder... niet pas als het bedrag op de rekening tegenvalt.

Waarom lijkt jou dat beter? Om het dan pas te bespreken kwam gewoon als eerste in me op, misschien is dit idd wel beter.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:53

Dan lijkt het alsof het je alleen om het geld te doen is, ga je nu heen dan is het omdat het gebeuren je hoog zit en niet direct het financiële. Als iemand na langere tijd bij mij zou komen, zou ik als eerste vragen: “waarom nu pas, terwijl het al een tijdje geleden is gebeurd?”
Nu heengaan geeft meer blijk van je geschrokken zijn, verrrast zijn dat de honden daar ineens waren. Dus meer openingen voor een goed gesprek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:00

Gewoon even langs gaan en vertellen dat je alsnog met je hondje naar de dierenarts moest omdat de verwondingen toch ernstiger waren dan je dacht. En dan vraag je hoe hij normaal dit soort incidenten regelt , verzekering of?? Dan merk je meteen wel of hij aan het vergoeden van de kosten heeft gedacht.