Is een hond realistisch voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:12

Vraag me af of de mensen die vinden dat een hond geen 8 uur alleen kan zijn hun wekker na 6 uur slaap zetten om de hond daarna weer gezelschap te gaan houden.... 5x per maand ruim 8 uur alleen zitten vind ik geen ramp en zou dan gewoon een hondeuitlaatservice overwegen voor die dagen. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:14

InekeN schreef:
Als ik zie wat onze 3 honden zoal op de dag doen (en dan zijn ze dus samen hè... niet alleen): gaten graven in de tuin, piesen en poepen op het erf wanneer ze ‘moeten’, spelen, achter elkaar aan rennen, slapen, botten kluiven. Wat moet een hond alleen doen wanneer ‘ie paar dagen/maand 9 uur alleen is? Blaffen? Meubels kluiven? Of wordt ie in een bench gestopt ter voorkoming van...?

Niet alles wat je wilt kan helaas...

die van mij zijn ook met 3 en doen dit niet in huis als ze een keer alleen zijn. dan liggen ze gewoon te maffen.

ik vind dat een hond best 5 dagen even alleen kan zijn. die 5 dagen kun je oppas regelen of uitlaatservice.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:15

Goof schreef:
Duhelo schreef:
Maar als dit al niet meer kan (mits een aantal aanpassingen als uitlaatservice of dagopvang op die lange dagen), vraag ik me oprecht af hoe de gemiddelde nederlander met een hond dit dan doet. Iedereen werkt niet / van thuis uit / parttime dan? (en dan nog, want blijkbaar is een dagdeel alleen ook al te lang?)

Ik val daar ook een beetje over.
Ik krijg er ook een beetje een 'moraalridder' gevoel bij; kijk ons goed zijn want onze honden zijn nooit alleen.

Er is niks mis met een hond die alleen kan blijven, mits je in de overige tijd voorziet in zijn behoeften en er een hoop tijd en energie in steekt. Prima.

Als je met moraalridder iemand bedoelt die oog heeft voor de basics van dierenwelzijn, dan hoop ik dat er heel veel moraalridders rondlopen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:17

nouklime schreef:
Vraag me af of de mensen die vinden dat een hond geen 8 uur alleen kan zijn hun wekker na 6 uur slaap zetten om de hond daarna weer gezelschap te gaan houden.... 5x per maand ruim 8 uur alleen zitten vind ik geen ramp en zou dan gewoon een hondeuitlaatservice overwegen voor die dagen. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.

Juist doordat mijn hond 's nachts heel de nacht slaapt en alleen beneden is, vind ik het belangrijk dat hij overdag niet frequent alleen is ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:25

Ik zou het niet doen. Ik lees dat je een kitten erbij neemt en dan ook de hond nog. Denk ook aan je kat die je nu al hebt. Die moet zich wel heel erg aan gaan passen. Allereerst dient hij/zij een kitten te accepteren en daarna ook nog een hond. Daar zou ik bij mijn 8 jarige kater niet mee wegkomen, want die heeft een schurfthekel aan honden.

Daarom zeg ik: hou het bij een 2e kat. Dan is je kat niet meer alleen, wat voor de lange dagen eigenlijk heel wenselijk is. Denk aan een hond op het moment dat er altijd voldoende tijd is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:29

nouklime schreef:
Vraag me af of de mensen die vinden dat een hond geen 8 uur alleen kan zijn hun wekker na 6 uur slaap zetten om de hond daarna weer gezelschap te gaan houden

Dat is toch iets heel anders? Een hond weet heel goed waar zijn baasje slaapt.
Wij hebben 3 honden, ze slapen in principe alle 3 beneden. Maar 1 komt af en toe naast ons bed liggen. nr. 2 durft al eens bij mijn zoon op bed te gaan liggen. nr 3 komt alleen naar boven als er iets aan de hand is. Als zij naast ons bed staat gaan we meteen naar beneden om haar buiten te laten. Gebeurt een paar keer per jaar.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 10:30

Om even snel kort te reageren. We waren sowieso niet van plan om en een tweede kat en een hond tegelijk te nemen. Ik heb de vraag gesteld om te kijken of het in deze situatie mogelijk is en of er mensen zijn met andere ideeen. Mocht er een hond komen, dan gebeurt dat echt niet deze zomer.
En misschien in deze situatie helemaal niet. Wij zijn geen mensen die denken, leuk een hond en halen er volgende week ergens een op. Als we eraan beginnen is het de bedoeling dat de hond zn hele leven bij ons kan blijven.

Daarom ben ik erg blij met jullie reacties!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:32

5 ploegendienst is voor mij vroeg laat nacht maar dan verdeeld over 5 ploegen in 7 dagen. In volgorde nacht laat vroeg met steeds een of meer dagen vrij ertussen.

Kwa uitlaten en tijd alleen een volwassen hond die alleen kan zijn met uitlaatservice of dagopvang zou te doen moeten zijn. Mits de hond tilbaar is. Maar een hond zonder tuin lijkt me al niet echt praktisch, diarree of iets dan moet je trap af hond onder de arm en hopen dat je op tijd buiten bent. Als je zelf ziek bent moet je die trappen af. Na de nchtdienst moet je slapen. Partner werkt dan hoe wil je dat gaan doen met uitlaten?

Maar grote vraag waarom zouden jullie een hond willen hebben? Je hebt al een kleinere ruimte met twee mensen en twee katten. Zelf zou ik er in jullie situatie niet aan beginnen. Probeer desnoods een oppashond te vinden voor de momenten dat je tijd hebt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:37

marleen_usar schreef:
Ik heb een klein hondje die gaat door het kattenluikje naar buiten is ideaal, daarom hoef ik niet altijd door weer en wind naar buiten. En inderdaad als je ziek bent en je moet dan nog door de stort regen je hond uit laten wordt je daar niet vrolijk van. Een hond hebben is echt leuk maar er zijn zeker ook nadelen aan verbonden. Wat als je hond al de hele dag alleen heeft gezeten en je hebt in de avond een verjaardag, wie blijft er dan thuis?

ah, dat is een kwestie van prioriteiten stellen.
Wij gaan gewoon nergens als de hond niet mee kan. En als het een verplicht iets is (een trouw, begrafenis, iets waar ze echt niet mee kan), dan breng ik ze naar mijn moeder of schoonmoeder.
Ook op restaurant of terras gaat ze gewoon mee, en onze activiteiten worden rond haar gepland ipv omgekeerd.

Daarnaast, ook in de winter kan je in het donker wandelen, kwestie van goede verlichting en kledij, en gaan met die banaan.

En natuurlijk, er zit een groot verschil tussen de hond 5 dagen per week 8-10 uur alleen te laten (met 2 fulltime jobs), en de hond 5 dagen per week 4-5 uur alleen te laten, of enkele dagen in de maand een hele dag alleen te laten. Ik zou ook geen hond houden als die 40 uur per week alleen zou moeten zijn, maar ook al werken we beide fulltime, heb ik het toch zo geregeld gekregen dat ze max 17 uur per week alleen zit, verdeeld over 4 dagen. Er is altijd en overal een oplossing voor, mits je je ervoor wil engageren. En ja, een hond op een appartement die regelmatig alleen zit wil zeggen dat je behoorlijk wat uren zal moeten investeren in de randactiviteiten om je hond gezond en gelukkig te houden.
Feit is wel dat je met een kleiner exemplaar meer mogelijkheden hebt dan met een grote hond.(een balletje gooien in huis met een jack russel is handiger dan met een duitse dog :D )

@karuna: in de nachtdienst lijkt me dat je toch prima tijd kan spenderen aan de hond, na je dienst een leuke lange wandeling gaan maken ermee, dan kan je rond een uur of 8-9 je bed induiken, als je hond in de slaapkamer mag dan gaat die lekker mee gaan slapen. En als je rond 14-16 uur opstaat is er weer tijd om er een uur of twee op uit te trekken.
Als partner dan 'savonds nog eens een plasronde gaat doen ermee, is dat toch helemaal goed?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:00

AnnemiekvM schreef:
Ik vraag mij af of je je kat(ten) er een plezier mee doet? Je schrijft dat je kat het niet kent en dat er nog een kitten bij komt. Dat kan heel leuk zijn, maar ook veel stress geven. En dan ook nog een hond is misschien wat veel in één keer. Denk er goed over na!

Er zijn wel honden die met katten kunnen,maar helaas zijn er meer die achter katten aan gaan zitten en erger.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:10

Super goed dat je er zo over nadenkt en informatie inwint voordat je aan een hond begint!

Ik vind 9 uur te lang alleen en zou dat zelf niet willen.
Onze hond zit max 4u alleen. Samen met zijn beste vriendje de kat dus niet echt alleen alleen maar wel zonder mens.

Hij gaat overigens 1x in de week met de uitlaat mee. Niet omdat we er geen tijd voor hebben maar omdat hij het geweldig vind!
Je tekent overigens keurig een sleutelcontract en hebt van te voren een gesprek bij jezelf thuis.
Wij hadden direct een klik met deze dame en heb er dan ook geen probleem mee dat ze bij ons binnen komt.
Zeker niet als ik zie hoe leuk de hond het heeft (ze stuurt altijd foto's en filmpjes).

Zolang je op een flat woont zou ik in ieder geval een tilbare hond nemen.
Kijk vooral naar wat je wil met een hond en bepaal dan welke hond aan deze eigenschappen voldoet. Niet een ras kiezen omdat die er leuk uitzien. Als je niet iedere dag naar het bos kan en lang kan lopen moet je b.v. niet aan een hoge energie hond beginnen.
Geen idee of je al ervaring hebt met honden maar kies een "makkelijk" ras.
Een cavelier king charles bijvoorbeeld zijn heerlijke honden als eerste hond. Al zal een Labrador daar ook goed in passen maar die is weer minder tilbaar.

Er zijn vaak heel veel mouwen te passen als je iets graag wilt. Zelf ga ik b.v. 2 a 3x in de week al voor mijn werk met de hond naar het bos voor 45/60 min (kruising boerenfox x chihuahua dus geen hoge energiehond) en de 4 uur dat hij dan daarna alleen is gaat hij heerlijk slapen.

Voor wat betreft een bench ben ik niet voor. Mijn hond zit ook niet in een bench.
Wel heb ik een schotje zodat hij de woonkamer niet uit kan. Dit heb ik meer omdat we nogal afgelegen wonen maar toch aan een drukke weg en mijn angst altijd is dat er ingebroken wordt en de hond dan de weg op kan rennen :+
Nu kan hij de woonkamer niet uit maar zit het niet afgesloten met een dichte deur.

Succes met je overdenkingen en het nemen van een beslissing

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:10

anjali schreef:
AnnemiekvM schreef:
Ik vraag mij af of je je kat(ten) er een plezier mee doet? Je schrijft dat je kat het niet kent en dat er nog een kitten bij komt. Dat kan heel leuk zijn, maar ook veel stress geven. En dan ook nog een hond is misschien wat veel in één keer. Denk er goed over na!

Er zijn wel honden die met katten kunnen,maar helaas zijn er meer die achter katten aan gaan zitten en erger.

Dat is echt een kwestie van opvoeden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:16

Duhelo, ik vind het teveel. Wat een ander doet moeten ze zelf weten maar ik vind het teveel te lang alleen op een te kleine ruimte. Ik zou zelf nooit een hond nemen in die situatie, ts vraag toch om meningen? Ik veroordeel niet.

Ik zou alleen twee honden samen zo lang alleen laten, een vind ik gewoon een beetje sneu. En ik zou zelf niet willen werken met allerlei uitlaatdiensten. Niet omdat ik dat niet oké vindt of wat dan ook, maar dat zou ik persoonlijk niet willen. Daarom wil ik al geen hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:18

Kelly_Taco schreef:
Super goed dat je er zo over nadenkt en informatie inwint voordat je aan een hond begint!

Ik vind 9 uur te lang alleen en zou dat zelf niet willen.
Onze hond zit max 4u alleen. Samen met zijn beste vriendje de kat dus niet echt alleen alleen maar wel zonder mens.

Hij gaat overigens 1x in de week met de uitlaat mee. Niet omdat we er geen tijd voor hebben maar omdat hij het geweldig vind!
Je tekent overigens keurig een sleutelcontract en hebt van te voren een gesprek bij jezelf thuis.
Wij hadden direct een klik met deze dame en heb er dan ook geen probleem mee dat ze bij ons binnen komt.
Zeker niet als ik zie hoe leuk de hond het heeft (ze stuurt altijd foto's en filmpjes).

Zolang je op een flat woont zou ik in ieder geval een tilbare hond nemen.
Kijk vooral naar wat je wil met een hond en bepaal dan welke hond aan deze eigenschappen voldoet. Niet een ras kiezen omdat die er leuk uitzien. Als je niet iedere dag naar het bos kan en lang kan lopen moet je b.v. niet aan een hoge energie hond beginnen.
Geen idee of je al ervaring hebt met honden maar kies een "makkelijk" ras.
Een cavelier king charles bijvoorbeeld zijn heerlijke honden als eerste hond. Al zal een Labrador daar ook goed in passen maar die is weer minder tilbaar.

Er zijn vaak heel veel mouwen te passen als je iets graag wilt. Zelf ga ik b.v. 2 a 3x in de week al voor mijn werk met de hond naar het bos voor 45/60 min (kruising boerenfox x chihuahua dus geen hoge energiehond) en de 4 uur dat hij dan daarna alleen is gaat hij heerlijk slapen.

Voor wat betreft een bench ben ik niet voor. Mijn hond zit ook niet in een bench.
Wel heb ik een schotje zodat hij de woonkamer niet uit kan. Dit heb ik meer omdat we nogal afgelegen wonen maar toch aan een drukke weg en mijn angst altijd is dat er ingebroken wordt en de hond dan de weg op kan rennen :+
Nu kan hij de woonkamer niet uit maar zit het niet afgesloten met een dichte deur.

Succes met je overdenkingen en het nemen van een beslissing

Die hondjes lijden aan verschrikkelijke hoofdpijnen omdat hun kop te klein is gefokt voor hun hersenen. Zo'n ras aandragen maakt ze alleen maar populairder waardoor er dus veel meer hondjes met ondraaglijke hoofdpijnen komen! Daarnaast zijn juist Cavaliers enórm gesteld op gezelschap en raken erg gefrustreerd van lang alleen zijn. Alle honden in mijn opinie, maar zij al helemaal!

Maar dat is off topic. On topic ben ik het helemaal eens met de andere dingen die je zegt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:36

Ik ben maar een ontaarde hondebaas geweest lees ik...

Mijn eerste rottweiler nam ik in een flat terwijl ik 40 uur werkte,ik weet alleen zeker dat zij véél meer liep als menig andere hond...zelfs meer als mijn honden nu terwijl ik hele dagen thuis ben.

Zij liep overdag gewoon los door de hele flat ,deur open zodat ze op het balkon kon.

oh ,en daarna volgde ook nog een 2de hond (argentijnse dog) ,en toen verhuisde ik naar een andere flat waar ik hond nr 3 ( nog een argentijnse dog) nam..

En toen verhuisd naar een eengezinswoning , welke dan een stuk kleiner was als de 2de flat en de honden alsnog boven op de slaapkamer sliepen en dus nog steeds een trap moesten lopen.

En daar namen we nog een pup erbij en later nog een 5de hond ( kruisingen argentijnse dog x rottweiler) en dat in een relatief kleine woning...

Toen der tijd waren er weinig hondenuitlaatdiensten , ik zou op de dagen dat de hond lang alleen is ,lekker deze mee laten gaan met een goede hondenuitlaatservice :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:41

Duhelo schreef:
Maar als dit al niet meer kan (mits een aantal aanpassingen als uitlaatservice of dagopvang op die lange dagen), vraag ik me oprecht af hoe de gemiddelde nederlander met een hond dit dan doet. Iedereen werkt niet / van thuis uit / parttime dan? (en dan nog, want blijkbaar is een dagdeel alleen ook al te lang?)

Dit inderdaad. Ik heb hier ook een ongelofelijk 'moraalridder'gevoel bij. Zolang er voldoende aan de behoeften van de hond voldaan wordt (en dat is bij elke hond anders), is er voor mij geen enkel probleem met je hond af en toe eens wat langer alleen te laten. Liever een hond die alle dagen 8u alleen is en daarbuiten zijn trainingen, wandelingen en aandacht krijgt, dan een hond bij iemand die altijd thuis is en niets doet met het dier....

Barbet schreef:
Als je een pup neemt, moet je toch zorgen dat er de eerste maanden altijd iemand thuis is.
Vanwege het zindelijk maken, en het heel langzaam aan aanleren van het alleen zijn.
Ook voor een herplaatser geldt dit, want die hebben weer tijd nodig om te wennen aan een nieuw huis, en daar opnieuw leren alleen te zijn

Maanden? Serieus? Dan kan toch, opnieuw, niemand nog een hond in huis nemen? Dat je moet zorgen dat je voldoende tijd neemt om te laten wennen en zinnelijk te maken, fair. Maar daar zijn ook geen maanden voor nodig. Toen wij onze pup in huis gehaald hebben, heb ik 2 weken vrij gehad en daarna mijn vriend 2 maanden. Pup was zinnelijk op 1,5 week en heeft nadien nog maar 2 keer een accidentje gehad. Alleen leren zijn begint vanaf dag 1. Boodschappen doen, bijvoorbeeld, moet blijven gebeuren.

TS: Qua uren zit ik volledig in dezelfde situatie als jou. Ik vind het net ideaal, nét omdat je hond maar een paar dagen per maand wat langer alleen zal moeten zijn. Merendeel van de tijd zit hij hoogstens een dagdeel alleen, als je de nacht in gaat ben je de volledige dag thuis. Ik werk vaak ook weekends, dus ben dan door de week thuis, terwijl mijn vriend net weekends thuis is. Ik werk met een uurrooster met bijzonder weinig structuur (dag 8-15, vroeg, laat, nacht, dag 11-19, 7/7) en soms érg veel overuren, dus af en toe is de hond hier inderdaad (met dagdiensten) 9u alleen thuis. In extremis soms zelfs eens 10-11uur (door overuren), maar dan bel ik mijn ouders/zus wel even op zodat ze de hond tussendoor wel kunnen komen uitlaten. Wij hebben een Mechelse herder, van een werklijn. Ik vermoed dat hij 90% van de tijd slaapt als we er niet zijn, gezien hij dat ook doet als ik wél thuis ben :'). Hij heeft hier trouwens de volledige benedenverdieping ter zijner beschikking, heeft nog nooit iets stuk gebeten.

Eenmaal thuis, is het natuurlijk wel 'werkendag'. Maar ook dan gaan wij geen UREN wandelen. Niet omdat ik dat niet wil. Wel omdat hij daar geen grote fan van is. Meneer wandelt véél liever een ronde door de wijk, waar héél veel honden gewandeld hebben en er heel veel geurtjes zijn. Zolang hij overal kan snuffelen, is hij gelukkig, al gaan we tegen 1km/uur... Halverwege hebben we een stukje van 2km tussen de velden, met een aantal open veldjes. Dan loopt hij vrij, trekt hij zijn sprintjes. Eén van de pleintjes gebruiken we als trainingsveld. Dus tussendoor komt er een stukje van 10/15min gehoorzaamheidstraining bij. Thuis komt er nog iets van training bij. Soms detectiewerk, soms gehoorzaamheid (nieuwe oefeningen). Eén keer per week gaat hij mee hardlopen, één keer per week is er een 'grote' training op (gehoorzaamheid of detectie) op locatie. Komt er op neer, dat met de 'juiste' training (afhankelijk van hond tot hond) een hond heel makkelijk 'voldaan' raakt.

Qua tuin: mijn inziens is dit voornamelijk voor het gemak van de baas :+. Ik heb nog geen enkele hond gehad (nu de mechelaar, vroeger drie border collies) die zich zelf buiten gezellig ging bezig houden. Onze mechelaar nu ook, ik mag de deuren overal open zetten, maar zolang wij niet mee naar buiten gaan blijft hij lekker binnen liggen. Het 'gemak' eraan bij ons, is dat we een vrij grote tuin hebben (1300m², met een diepte van 50/60meter), waar we makkelijk een balletje kunnen gooien. Hond kan en mag op het achterste stuk (aan de mesthoop :Y) ) ook zijn behoeften doen. Qua zinnelijk maken is dit héél handig, en 's morgens vroeg en 's avonds laat kan je perfect even de tuin in ipv een plasrondje.

Trappen dan, ik heb ook meegekregen dat het feit dat honden geen trappen mogen doen vrij achterhaalt is, op voorwaarde dat je een gezonde volwassen hond hebt (zonder overgewicht) en dat het gecontroleerd is. En dat gecontroleerd trappen doen is perfect aan te leren. Ik zou inderdaad wel geen té zware hond nemen, omdat je zolang ze pup zijn best wel trappen vermijd.

Mijn conclusie: denk er goed over na (ben je bereid je sociaal leven wat aan te passen, kan je hond mee als je bv bij familie gaat eten, heb je zin in wandelvakanties samen met je hond, ben je bereid het gebrek aan een tuin te compenseren met vaker wandelen. ga je hulp krijgen van je vriend ...), denk ook goed na over wat voor hond bij jou en je situatie past (niet te groot en zwaar alvast, maar met élke gezond gebouwde hond kan je lange wandelingen maken. Schrap alle ongezond gebouwde rassen, bv king charles, bulldogs, showlijn labradors, mops, ... en je komt al een eind) , maar ik zou zeker geen probleem maken van je uren of het gebrek aan een tuin.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:40

XXXX schreef:
Die hondjes lijden aan verschrikkelijke hoofdpijnen omdat hun kop te klein is gefokt voor hun hersenen. Zo'n ras aandragen maakt ze alleen maar populairder waardoor er dus veel meer hondjes met ondraaglijke hoofdpijnen komen! Daarnaast zijn juist Cavaliers enórm gesteld op gezelschap en raken erg gefrustreerd van lang alleen zijn. Alle honden in mijn opinie, maar zij al helemaal!

Maar dat is off topic. On topic ben ik het helemaal eens met de andere dingen die je zegt!

Ik bedoelde ook wel een hondje bij een goede fokker vandaan :D
Wat ik begrijp zit het hondje verder niet lang alleen, alleen 5x per maand en daarvoor adviseer ik een uitlaatservice.
9 uur alleen is een no go :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-19 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

anjali

Re: Is een hond realistisch voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:08

@Kelly Taco: Kwestie van opvoeden om een hond te leren een kat met rust te laten? Maar ts geeft aan dat de hond (met de kat) veel alleen zal moeten zijn. Een moment van onoplettendheid en hij kan de kat gegrepen hebben. In haar geval zou ze dus er op moeten letten dat een eventuele hond van het begin af aan al katvriendelijk is.Anders wordt het heel vervelend voor haar kat hoor.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:27

anjali schreef:
@Kelly Taco: Kwestie van opvoeden om een hond te leren een kat met rust te laten? Maar ts geeft aan dat de hond (met de kat) veel alleen zal moeten zijn. Een moment van onoplettendheid en hij kan de kat gegrepen hebben. In haar geval zou ze dus er op moeten letten dat een eventuele hond van het begin af aan al katvriendelijk is.Anders wordt het heel vervelend voor haar kat hoor.

Je leert niet om de hond de kat met rust te laten..
Je leert hem zijn mindset voor wat betreft katten om te zetten.
Over het algemeen zijn de rustigere hondensoorten (waar ts in haar situatie toch naar moet kijken) makkelijker om te vormen qua denkwijze.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:31

ik zal wel simpel zijn, maar wat is er precies leuk voor die eventuele hond en katten? Je kunt toch ook gewoon wachten tot je in een andere levensfase zit?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:40

Ik heb 2 honden en ze zijn nooit langer dan 5,5 uur alleen thuis.
Ben ik langer weg, gaan ze naar de oppas toe.
Ik vind dat je op dagen dat je langer weg bent iets moet regelen ( uitlaatservice, dagopvang, oppas ).

Houdt er rekening mee dat het slecht voor honden is om te traplopen. Voor 1 x gaat dat wel, maar niet dag in dag uit en dan nog meerdere keren per dag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:57

Sommige honden gaan voortdurend zitten te blaffen als ze alleen gelaten worden. dan kun je last met de buren krijgen,zeker als je in een gehorig appartement woont.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:25

Gemiddeld eens per week negen uur alleen is te lang, dan moet je iets regelen als oppas, uitlaatservice of dagopvang.

Wij hebben zelf Ridgebacks en na de pubertijd zijn het in huis hele rustige honden, maar ze hebben wel degelijk veel uitdaging en beweging nodig. Dat moet je ze wel kunnen bieden anders bestaat de kans dat ze zelf leuke spelletjes gaan bedenken waar jij als baas niet gelukkig van wordt. De eerste twee jaar zijn het slimme, zelfstandige druktemakers met heel veel energie, dat kan lastig zijn als je niet voldoende tijd of ruimte hebt.
Het zijn ook honden die zichzelf echt deel van het gezin vinden en erg gehecht zijn aan ‘hun mensen’.
Een Ridgeback op een appartement zonder lift is niet ideaal. Ook al zien ze er slank uit het is een en al spier en ze wegen al snel 30-40 kg. Zie dat maar eens meerdere keren de trap op en af te tillen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:33

ik denk dat een hond boven de 25 kilo niet te doen is om te tillen. Ons wolfje weegt 30-32 kilo, maar is vrij groot en idd een en al spier. Het tillen lukt wel voor mijn vriend (maar is voor de hond niet zo ergonomisch) en als die halverwege de trap begint te spartelen (de hond, niet mijn vriend :+ ), dan heb je wel een probleem.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:49

Het nadeel is van een hond nemen, je weet nooit hoe het zal gaan. Veel honden gaan daarom weg, kan je niet tijdelijk een hond opvangen om te kijken of het echt bij jullie past.