Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
InekeN schreef:Als ik zie wat onze 3 honden zoal op de dag doen (en dan zijn ze dus samen hè... niet alleen): gaten graven in de tuin, piesen en poepen op het erf wanneer ze ‘moeten’, spelen, achter elkaar aan rennen, slapen, botten kluiven. Wat moet een hond alleen doen wanneer ‘ie paar dagen/maand 9 uur alleen is? Blaffen? Meubels kluiven? Of wordt ie in een bench gestopt ter voorkoming van...?
Niet alles wat je wilt kan helaas...
Goof schreef:Duhelo schreef:Maar als dit al niet meer kan (mits een aantal aanpassingen als uitlaatservice of dagopvang op die lange dagen), vraag ik me oprecht af hoe de gemiddelde nederlander met een hond dit dan doet. Iedereen werkt niet / van thuis uit / parttime dan? (en dan nog, want blijkbaar is een dagdeel alleen ook al te lang?)
Ik val daar ook een beetje over.
Ik krijg er ook een beetje een 'moraalridder' gevoel bij; kijk ons goed zijn want onze honden zijn nooit alleen.
Er is niks mis met een hond die alleen kan blijven, mits je in de overige tijd voorziet in zijn behoeften en er een hoop tijd en energie in steekt. Prima.
nouklime schreef:Vraag me af of de mensen die vinden dat een hond geen 8 uur alleen kan zijn hun wekker na 6 uur slaap zetten om de hond daarna weer gezelschap te gaan houden.... 5x per maand ruim 8 uur alleen zitten vind ik geen ramp en zou dan gewoon een hondeuitlaatservice overwegen voor die dagen. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
nouklime schreef:Vraag me af of de mensen die vinden dat een hond geen 8 uur alleen kan zijn hun wekker na 6 uur slaap zetten om de hond daarna weer gezelschap te gaan houden
marleen_usar schreef:Ik heb een klein hondje die gaat door het kattenluikje naar buiten is ideaal, daarom hoef ik niet altijd door weer en wind naar buiten. En inderdaad als je ziek bent en je moet dan nog door de stort regen je hond uit laten wordt je daar niet vrolijk van. Een hond hebben is echt leuk maar er zijn zeker ook nadelen aan verbonden. Wat als je hond al de hele dag alleen heeft gezeten en je hebt in de avond een verjaardag, wie blijft er dan thuis?
AnnemiekvM schreef:Ik vraag mij af of je je kat(ten) er een plezier mee doet? Je schrijft dat je kat het niet kent en dat er nog een kitten bij komt. Dat kan heel leuk zijn, maar ook veel stress geven. En dan ook nog een hond is misschien wat veel in één keer. Denk er goed over na!
anjali schreef:AnnemiekvM schreef:Ik vraag mij af of je je kat(ten) er een plezier mee doet? Je schrijft dat je kat het niet kent en dat er nog een kitten bij komt. Dat kan heel leuk zijn, maar ook veel stress geven. En dan ook nog een hond is misschien wat veel in één keer. Denk er goed over na!
Er zijn wel honden die met katten kunnen,maar helaas zijn er meer die achter katten aan gaan zitten en erger.
Kelly_Taco schreef:Super goed dat je er zo over nadenkt en informatie inwint voordat je aan een hond begint!
Ik vind 9 uur te lang alleen en zou dat zelf niet willen.
Onze hond zit max 4u alleen. Samen met zijn beste vriendje de kat dus niet echt alleen alleen maar wel zonder mens.
Hij gaat overigens 1x in de week met de uitlaat mee. Niet omdat we er geen tijd voor hebben maar omdat hij het geweldig vind!
Je tekent overigens keurig een sleutelcontract en hebt van te voren een gesprek bij jezelf thuis.
Wij hadden direct een klik met deze dame en heb er dan ook geen probleem mee dat ze bij ons binnen komt.
Zeker niet als ik zie hoe leuk de hond het heeft (ze stuurt altijd foto's en filmpjes).
Zolang je op een flat woont zou ik in ieder geval een tilbare hond nemen.
Kijk vooral naar wat je wil met een hond en bepaal dan welke hond aan deze eigenschappen voldoet. Niet een ras kiezen omdat die er leuk uitzien. Als je niet iedere dag naar het bos kan en lang kan lopen moet je b.v. niet aan een hoge energie hond beginnen.
Geen idee of je al ervaring hebt met honden maar kies een "makkelijk" ras.
Een cavelier king charles bijvoorbeeld zijn heerlijke honden als eerste hond. Al zal een Labrador daar ook goed in passen maar die is weer minder tilbaar.
Er zijn vaak heel veel mouwen te passen als je iets graag wilt. Zelf ga ik b.v. 2 a 3x in de week al voor mijn werk met de hond naar het bos voor 45/60 min (kruising boerenfox x chihuahua dus geen hoge energiehond) en de 4 uur dat hij dan daarna alleen is gaat hij heerlijk slapen.
Voor wat betreft een bench ben ik niet voor. Mijn hond zit ook niet in een bench.
Wel heb ik een schotje zodat hij de woonkamer niet uit kan. Dit heb ik meer omdat we nogal afgelegen wonen maar toch aan een drukke weg en mijn angst altijd is dat er ingebroken wordt en de hond dan de weg op kan rennen![]()
Nu kan hij de woonkamer niet uit maar zit het niet afgesloten met een dichte deur.
Succes met je overdenkingen en het nemen van een beslissing
Duhelo schreef:Maar als dit al niet meer kan (mits een aantal aanpassingen als uitlaatservice of dagopvang op die lange dagen), vraag ik me oprecht af hoe de gemiddelde nederlander met een hond dit dan doet. Iedereen werkt niet / van thuis uit / parttime dan? (en dan nog, want blijkbaar is een dagdeel alleen ook al te lang?)
Barbet schreef:Als je een pup neemt, moet je toch zorgen dat er de eerste maanden altijd iemand thuis is.
Vanwege het zindelijk maken, en het heel langzaam aan aanleren van het alleen zijn.
Ook voor een herplaatser geldt dit, want die hebben weer tijd nodig om te wennen aan een nieuw huis, en daar opnieuw leren alleen te zijn
XXXX schreef:Die hondjes lijden aan verschrikkelijke hoofdpijnen omdat hun kop te klein is gefokt voor hun hersenen. Zo'n ras aandragen maakt ze alleen maar populairder waardoor er dus veel meer hondjes met ondraaglijke hoofdpijnen komen! Daarnaast zijn juist Cavaliers enórm gesteld op gezelschap en raken erg gefrustreerd van lang alleen zijn. Alle honden in mijn opinie, maar zij al helemaal!
Maar dat is off topic. On topic ben ik het helemaal eens met de andere dingen die je zegt!
anjali schreef:@Kelly Taco: Kwestie van opvoeden om een hond te leren een kat met rust te laten? Maar ts geeft aan dat de hond (met de kat) veel alleen zal moeten zijn. Een moment van onoplettendheid en hij kan de kat gegrepen hebben. In haar geval zou ze dus er op moeten letten dat een eventuele hond van het begin af aan al katvriendelijk is.Anders wordt het heel vervelend voor haar kat hoor.