Is een kat realistisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Is een kat realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:12

Oké nouja... Zelf weten natuurlijk. In onzekerheid leven is ook niks. Gelukkig bieden veel klinieken daarom betalingstrajecten aan mocht het even niet uitkomen.
In de afgelopen 28 jaar hebben mijn ouders nog geen 500 euro aan dierenartskosten gehad. Voor 3 katten, een hond en meerdere knaagdieren.

En ik in het afgelopen half jaar 0, straks een sterilisatie a 100 euro ofzo en dan heb ik echt niet de goedkoopste dierenarts.
Daarentegen heb ik een collega wiens kat meer kost dan mijn hypotheek. Maar hij wist waar hij aan begon toen hij dit kat koos.

Ik wil trouwens niets opdringen... Maar weet dat in het leven niets een zekerheid is. Ook ik zou morgen zonder inkomen kunnen zitten. oliebol happens... Je kan niet overal op blijven wachten. Leer jezelf liever dansen in die spreekwoordelijke regen ALS het al zover komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:14

Je hebt ook zeker gelijk. De kat van mijn ouders heeft nog geen 100 euro gekost in de vijf jaar dat ze hem nu hebben, en de kat uit onze jeugd is maar 1 keer naar de dierenarts geweest. Maar aan de andere kant heb ik eerder zelf katten gehad waarvan eentje blaasgruis ontwikkelde waar we uiteindelijk 600 euro lichter op zijn geworden in een paar weken tijd. En dat geld zou nu betekenen dat onze reis niet door kan gaan, en dat is iets wat we allebei niet willen. Vandaar de keuze om in ieder geval te wachten tot na onze reis, zodat we zeker weten dat het geld dat we op de spaarrekening ook onvoorwaardelijk naar zo'n diertje kan.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:16

Er bestaan zeer zeker katten die geen andere kat in hun buurt willen hebben en die lekker zelfstandig zijn. Zo heb ik mijn kat ook uit het asiel gehaald. Zorg voor verrijking in huis, verschillende slaapplaatsen maar ook krabpalen en ander leuk speelgoed. Kan prima! Je moet gewoon echt even zoeken naar zo een kat maar ze zijn er weldegelijk hoor. :j Ik zit bij een stichting die katten plaatst en we hebben met regelmaat zulke katten.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:27

Het is toch juist alleen maar heel eerlijk om dan jullie kattenwens nog even uit te stellen tot na de reis?
Er zijn genoeg katten die tegen die tijd ook weer een nieuw/blijvend thuis zoeken. Wat mij betreft juist goed dat je er zo bewust over nadenkt hoor. Garanties krijg je nooit in het leven, dingen kunnen altijd anders lopen dan je van tevoren bedenkt, maar als je nu liever wacht tot jullie situatie stabieler is zonder (misschien) op andere zaken in te moeten leveren, groot gelijk hoor!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:36

Mijn man en ik werken beide fulltime. Wij hebben bewust een kat genomen die gewend was om alleen binnen te zijn. Overigens is ze ook niet heel sociaal. Ze komt wel naast me zitten of met me spelen, maar zal nooit op je schoot springen of knuffelen. Aaien is 9 van de 10 keer uit den boze :')

En kosten.. Ze kost ons ongeveer 50 euro per maand, want we geven kwalitatief goed voer. (Applaws en Cosma Nature)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:58

Emmaa_ schreef:
Je hebt ook zeker gelijk. De kat van mijn ouders heeft nog geen 100 euro gekost in de vijf jaar dat ze hem nu hebben, en de kat uit onze jeugd is maar 1 keer naar de dierenarts geweest. Maar aan de andere kant heb ik eerder zelf katten gehad waarvan eentje blaasgruis ontwikkelde waar we uiteindelijk 600 euro lichter op zijn geworden in een paar weken tijd. En dat geld zou nu betekenen dat onze reis niet door kan gaan, en dat is iets wat we allebei niet willen. Vandaar de keuze om in ieder geval te wachten tot na onze reis, zodat we zeker weten dat het geld dat we op de spaarrekening ook onvoorwaardelijk naar zo'n diertje kan.

in dat geval zou ik inderdaad nog even wachten / doorsparen. Zeker als jullie, of 1 van de 2, die reis zo belangrijk vinden dat een dierenartsbehandeling in het gedrang zou komen. Als je ook maar een paar 100 euro op reserve hebt mag er al niet veel misgaan.
Wat ik zou doen in jullie plaats, is een apart spaarpotje aanleggen voor de kat, steek er iedere maand een vast bedrag in, of hetgene jullie kunnen missen, en spaar toe naar een doel. (ik wil bv min 1500 euro in het dierenpotje hebben. Hiermee kan ik al een groot deel opvangen, en indien de kosten hoger zouden zijn dan wordt er heel erg goed gekeken naar kosten-baten (prognose) en levenskwaliteit van het dier nadien.)
Zodra het potje aan dat bedrag zit, kunnen jullie kijken of de tijd goed is om dan een kat te adopteren,en is dat volgende week al zo, prima, is het pas binnen een jaar zo, ook goed.

wat ook een optie zou kunnen zijn: pleeg/opvang gezin voor katten/honden? Vaak zoeken asielen of herplaatsdiensten pleeggezinnen om de moeilijkere te adopteren dieren op te vangen, de kosten zijn vaak voor de stichting en jullie dienen als tussengezin. Kan je lekker testen of een kat lukt bij jullie en heb je er voorlopig geen grote kosten aan. (en indien jullie je hart verliezen aan een bepaald dier, kan je natuurlijk opteren om die zelf te adopteren)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:31

Ik heb voor mijn beesten een aparte spaarrekening. Elke maand gaat daar geld heen voor uitgaven aan de dieren. Super fijn en echt aan te raden :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:33

Duhelo schreef:
wat ook een optie zou kunnen zijn: pleeg/opvang gezin voor katten/honden? Vaak zoeken asielen of herplaatsdiensten pleeggezinnen om de moeilijkere te adopteren dieren op te vangen, de kosten zijn vaak voor de stichting en jullie dienen als tussengezin. Kan je lekker testen of een kat lukt bij jullie en heb je er voorlopig geen grote kosten aan. (en indien jullie je hart verliezen aan een bepaald dier, kan je natuurlijk opteren om die zelf te adopteren)

Dit is zo'n goed idee!
Je maakt geen (grote) kosten, maar went wel alvast weer aan het idee van zo'n beestje in huis.
En het is nog goed voor het diertje zelf ook.

En wat geld betreft, ik ben zelf ook nog student zonder heel groot inkomen, maar ik heb een potje voor het geval dat er iets misgaat.
Dus ik zal gewoon lekker die reis gaan maken, eventueel pleeg/opvanggezin worden en daarna gaan sparen voor een potje voor een eigen kat.

Goed dat je er zo over nadenkt TS :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:34

Precies! Het siert je alleen maar, TS, dat je er zo bewust over nadenkt! En nou gewoon eerst lekker die reis maken en daarna rustig op zoek gaan naar wat mogelijk is, als de kattenwens blijft.

Hier ook geen topinkomen, maar wel een potje voor de kat. Beest is zo onderhand rijker dan ik :') , maar het is een heerlijk gevoel dat, mocht er ooit eens wat gebeuren, de centen er zijn om het te betalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:41

Wederom heel praktisch: als je nog een grote reis gaat maken, is het dan niet handig om met de kat te wachten tot daarna? Anders zit je weer met oppas enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:45

Magrathea schreef:
Wederom heel praktisch: als je nog een grote reis gaat maken, is het dan niet handig om met de kat te wachten tot daarna? Anders zit je weer met oppas enzo.

In principe wilt onze buurman best elke dag wat voer in een bakje gooien en kan mijn moeder af en toe langs komen voor een knuffel, maar dat is ook zeker een van de overwegingen waarom het niet handig is om daarvoor een kat te nemen. We gaan wel vaker weg dus uiteindelijk moeten we daar toch een oplossing voor vinden, maar wachten tot na deze reis lijkt voorlopig gewoon de beste optie (al is dat moeilijk want ik ben helemaal smoorverliefd geworden op dat koppeltje dat hier voorbij kwam).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:48

O, ik zou ook zeker ervoor gaan als je de juiste kat vindt :j
Soms heb je gewoon een klik en dan is er altijd wel een mouw aan te passen.
Nogmaals, een kattenleven gaat om veel meer dan de oppervlakte van het huis waarin ze leven

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:10

Ik kwam deze tegen en moest aan dit topic denken.

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:31