Hoe vind je een (normale) dekkater?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:08

Ik had toevallig ook bij de bevalling van mijn poes een andere ervaren fokster. Was heel fijn! Had mij goed ingelezen maar echt goed voorbereid zijn... dat is moeilijk. Ik ben met spoed naar de dierenarts gegaan na de bevalling en snel nog wat dingen voor de te kleine kitten in huis gehaald, toen was het rustig maar opeens begon ze weer te persen en kwam kitten nummer 6, welke niet ademde. Ben er een half uur mee bezig geweest maar tevergeefs... was een mooi tortie poesje. Komt hard aan hoor, een kitten van 60 gram (rest zat tussen de 90 en 110 gram). Was zo inimie, zag er prematuur uit terwijl de kittens van 1 dekking waren. Ik was bij de dekking (kater die was niet echt een slimme kater, duurde vrij lang voor die doorhad wat die moest doen en daarna ook niet meer gedekt). Al met al iets wat ik niet zo weer even zal doen. Wel ben ik heel blij met de kittens en ook trots op mijzelf een beetje. Zeker icm mijn baan die ik had en dat ik alleen was...

Afbeelding
Dit was Thor bij de geboorte

Afbeelding
En dit is hem nu, een kopie van zijn moeder :+ zelfde koppie en net zo dik lol. Gok dat hij rond de 7 of 8 kilo is? (Was trouwens zomervacht, nu is hij een flinke bol fluffy)

Ts, hierboven heb je een hoop goede tips gehad, heel veel succes en ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:00

Captain schreef:
In het asiel zitten meestal ook maar heel weinig kittens want die zijn ook vaak snel weg. :) Plus dat je bij het asiel al snel +100 euro betaald en bij kennissen een kitten vaak gratis is.

Jep 95 euro was het. Gechipt, geregistreerd, 2x geënt en boekje en geholpen. Oftewel gratis kitten is duurder dan uit asiel

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:04

Je wilt een HTK dekkater.

Maar dan vraag ik me af voor wie je fokt, fok je voor jezelf ( ik hoef geen chique kat )
Of is het belangrijk dat je ze verkocht krijgt, in dat geval zou ik wel voor een Main Coon gaan.

Hou rekening met 4-6 kittens in een nest.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 12:42

@Daphara
Bedankt voor je uitgebreide tips! Goed stuk om over na te denken.

A3a1 schreef:

Maar dan vraag ik me af voor wie je fokt, fok je voor jezelf ( ik hoef geen chique kat )
Of is het belangrijk dat je ze verkocht krijgt, in dat geval zou ik wel voor een Main Coon gaan.

(Zoals eerder al aangegeven) Zijn de kittens voor mij en niet voor de verkoop :o
Dus ook mede daarom geen behoefte aan een hele dure kater. Ik snap dat fokken altijd geld kost, maar in mijn geval levert het geen geld op. Ik hoef dus niet de beste van de beste kater en daar flink voor te betalen. Gewoon een gezonde 'normale' kater voldoet al aan mijn eisen

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:49

Ik lees dat er heel makkelijk wordt gezegd: pak maar een kitten uit het asiel.

Nou dat heb ik vorig jaar ook geprobeerd en op meerdere kittens gereageerd maar ik mocht alleen een kitten nemen als er nog een andere kat in huis aanwezig was of als ik ook broertjes en zusjes zou adopteren.
Dus als je 1 kitten wilt heb je gewoon pech, zo is ons dat ook aan de telefoon gezegd.

Uiteindelijk heb ik een prachtig katertje via Marktplaats gevonden waar ik heel blij mee ben (hij is een Bengaal X)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:56

Geen idee hoe het in nl zit,maar in belgie is het ondertussen verplicht om alle kittens telaten steriliseren/castreren voor ze naar een nieuwe thuis gaan.
Goeie regel trouwens,denken mensen mss wat langer na oor ze htk kittens fokken terwijl de wereld er al vel te veel heeft.

En tuurlijk staan mensen te springen voor gratis kittens,maar daarom zijn die plekken nog niet ideaal.
Iemand die van plan is zijn kat verantwoord te houden,telt en weet dat het asiel uiteindelijk een stukje goedkoper is dan dat je zelf alles zou moeten doen.

Neen,ik blijf het niet snappen.....

Het mag ook allemaal geen geld kosten,maar je gaat je poes laten testen voor 250 euro?
Volgens mij is geen enkele htk kater getest,dus jouw poes testen is zinloos,ze kan zo besmet worden door een zieke kater.(en neen,belange niet alle pos katten zien er ziek uit,de meeste zie je niets aan).

Zelf heb ik enkele jaren in een asiel gewerkt en jaarlijks moesten we in het kittenseizoen kittens euthanaseren omdat er gewoon veel te veel binnengebracht werd tov het aantal adopties.
Dus eerlijk,dan staat mijn haar recht dat mensen zomaar nestjes gaan fokken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:01

Dimphyl schreef:
gewoon niet doen. als je graag een kitten wil kun je die overal ophalen. en dat zonder risico voor je eigen poes.
er is al een enorm overschot aan katten, wat ga je met de andere kittens doen dan, want je wil er maar één houden..

als je het echt niet laten kunt, ga dan wel voor een ras kater, dan zijn er iniedergeval testen gedaan voor de gezondheid.

Precies, asiels overvol, zwerfkatten populatie explosief..en dan nog een pretnestje willen. Ongelofelijk!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:04

maaikemuis schreef:
Tja, een stomme vraag krijgt ook een stom antwoord. Het moge duidelijk zijn dat dit de sarcastische modus was.

:') :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:09

veersche schreef:
Ik lees dat er heel makkelijk wordt gezegd: pak maar een kitten uit het asiel.

Nou dat heb ik vorig jaar ook geprobeerd en op meerdere kittens gereageerd maar ik mocht alleen een kitten nemen als er nog een andere kat in huis aanwezig was of als ik ook broertjes en zusjes zou adopteren.
Dus als je 1 kitten wilt heb je gewoon pech, zo is ons dat ook aan de telefoon gezegd.

Uiteindelijk heb ik een prachtig katertje via Marktplaats gevonden waar ik heel blij mee ben (hij is een Bengaal X)

Dat is toch juist goed? Een kitten hoort niet alleen op te groeien.

Ik vind het heel mooi dat er in België eindelijk strengere wetgeving is gekomen. Helaas zal de handhaving ervan wel weer een ander paar mouwen zijn, maar een beetje bewustwording is ook al mooi meegenomen.

Het lijkt wel alsof iedereen vindt dat ze recht hebben op elk huisdier dat ze maar willen, en dat dat dan ook nog maar eens gratis of heel goedkoop moet zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:12

xRoossie95 schreef:
@Daphara

A3a1 schreef:

(Zoals eerder al aangegeven) Zijn de kittens voor mij en niet voor de verkoop :o
Dus ook mede daarom geen behoefte aan een hele dure kater. Ik snap dat fokken altijd geld kost, maar in mijn geval levert het geen geld op. Ik hoef dus niet de beste van de beste kater en daar flink voor te betalen. Gewoon een gezonde 'normale' kater voldoet al aan mijn eisen

Maar je kan de toekomst niet voorspellen, voor de diertjes moet je de kans zo groot mogelijk maken op een fijn huis en een 3/4 mc is veel gewider dan een 1/4. Maw het is wel in het belang van de kittens

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 13:22

tengeltje11 schreef:
Het mag ook allemaal geen geld kosten,maar je gaat je poes laten testen voor 250 euro?
Volgens mij is geen enkele htk kater getest,dus jouw poes testen is zinloos,ze kan zo besmet worden door een zieke kater.(en neen,belange niet alle pos katten zien er ziek uit,de meeste zie je niets aan).

Heb niet gezegd dat het geen geld mag kosten. Ik zei juist dat ik weet dat het geld kost. Maar voor mij hoeft niet de beste kater er op. Die hele lijnen en rassen boeien mij geen fluit :') volgens de fokker is dit een halve Maine coon maar vind er zelf niks van te zien dus weet ook niet of het waar is. En we kwamen voor een boerderij kat. Maakt ons echt niet uit of ze een 'rasje' zijn of niet. Dus nee ik ga niet 500 euro neerleggen zodat we een mooie 'bekende' kater hebben. Jan en alleman voldoet ook gewoon. Als ze maar gezond zijn.

Dat het checken op hun gezondheid dan geld kost; ja prima.

troi schreef:
Maar je kan de toekomst niet voorspellen, voor de diertjes moet je de kans zo groot mogelijk maken op een fijn huis en een 3/4 mc is veel gewider dan een 1/4. Maw het is wel in het belang van de kittens

Zie niet in waarom iemand verschil in waarde ziet tussen 3/4 of 1/4. Ze zijn hoe dan ook zonder iets van stamboom of bekende afstamming. Het worden gewoon pluizige haarballen. Je wilt een kat of niet, er wordt niks bijzonders aan :')

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoe vind je een (normale) dekkater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:33

Wij hebben een htk kat uit een oeps nestje.
Een hele bewuste keuze, ik heb gezien waar ze is geboren, paar keer wezen kijken en we hebben een kanjer van een kat.
Zodra we haar opgehaald hebben zijn we naar de dierenarts gereden voor een chip, enting en toen ze oud genoeg was is ze geholpen.

Ik zou het zo weer op deze manier doen.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:40

Ons 2 jaar oude poesje heeft zin in gezelschap :')

Heb je in het bericht.. enig idee dat de poes gedekt worden helemaal niet fijn vindt en helse pijn hierdoor krijgt? Een kater heeft namelijk weer haakjes aan de penis. Enig idee hoe het bij jou zou voelen?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:45

xRoossie95 schreef:
@Daphara

A3a1 schreef:

ik lees niet het hele topic :+ maar dan "snap" ik het.
Dan zou ik gaan kijken of ik de htk kater leuk vind, die je al had gevonden.

Wil je straks mogelijkerwijs echt 6 kittens grootbrengen?
Respect *D

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 13:46

Momo94 schreef:

Heb je in het bericht.. enig idee dat de poes gedekt worden helemaal niet fijn vindt en helse pijn hierdoor krijgt? Een kater heeft namelijk weer haakjes aan de penis. Enig idee hoe het bij jou zou voelen?

Bedankt voor deze waardevolle input _O-

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:09

xRoossie95 schreef:
Momo94 schreef:

Bedankt voor deze waardevolle input _O-

_O-
Wat is de natuur toch gemeen :')
TS, als jij een nestje wil fokken, doe lekker je ding. Ik heb geen tips over katers. Meestal zijn geen raskatten mixjes de beste (zoals bij honden)! Ik ben stiekem wel benieuwd naar kitten foto's als die er zijn :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:10

Momo94 schreef:

Gut en al de raskaters hebben geen weerhaakjes?

Enig idee hoevaak leeuwen in het wild paren? 30/40 keer per dag en dat soms langer dan een week.

Wat een hoog zeikgehalte binnen dit topic :roll:

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:28

Ailill schreef:
Momo94 schreef:

Gut en al de raskaters hebben geen weerhaakjes?

Enig idee hoevaak leeuwen in het wild paren? 30/40 keer per dag en dat soms langer dan een week.

Wat een hoog zeikgehalte binnen dit topic :roll:

Moet je ook maar zin in hebben. :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:19

Ze gaan er anders gewillig genoeg bij liggen :P

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:18

Ah joh als vrouw hoef je toch alleen maar te liggen :P

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:29

Ailill schreef:
Ze gaan er anders gewillig genoeg bij liggen :P

Konijnen zijn er niks bij. :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:42

Ik zeg al niks meer :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:52

Ik heb twee jaar geleden een stalpoes gevangen met een kitten van drie maanden oud en die in huis genomen.
Naar de dierenarts ermee om te chippen, enten, enzovoort. Bleek dat moeders weer zwanger was.
We zouden rond de uitgerekende datum op vakantie zijn en konden dus geen plek meer vinden in een pension. Die wilden ook geen zwangere zwerfpoes opvangen tijdens onze vakantie.

Uiteindelijk een echo laten maken. De d.a. zag vier of vijf kittens.
Moeders is met haar kitten naar een collega van mijn vriend gegaan tijdens onze vakantie.

Daar is ze na een week zelf in een hoekje onder een kast bevallen van vijf kittens. Zonder dat die collega of wij kennis hadden van de bevalling van een kat.
Na een dag is helaas de kleinste kitten overleden, die was te zwak.

Verder heeft moeders zich prima gered, hebben we de kittens bij ons gehad tot tien weken en zijn ze via marktplaats en kennissen prima terecht gekomen.

Dus al die spookverhalen over bevallingen.. het kan ook gewoon goed gaan hoor.
Moeder en haar eerste kitten wonen nog lekker bij ons.

Mijn standpunt is wel.. er zijn al zoveel katten, zoek een kitten op mp of in het asiel.

Het hele spul bij elkaar. Moeder en de rood witte (eerste kitten) hebben we nog.

Afbeelding

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:58

Hier een gelijkaardige ervaring. Zwerfpoesje was hier komen aanlopen. We gaven haar te eten, konden haar af en toe aaien, maar verder bleef ze heel schuw. Ze werd dikker... Uiteindelijk is in een hoekje van de badkamer bevallen van 3 gezonde kittens. Heel gek, toen de kittens er waren was ze een gezellige tamme poes. Dan ook laten steriliseren. Eens de kittens groot genoeg waren om met haar naar buiten te gaan ging ze terug in de 'schuw' modus. Eén van de kittens gehouden en dat is nu onze stalkat.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:19

@Supervixen, maar jouw verhaal is het dus, poes is zelf onder een kast bevallen en één kitten overlijdt, je doet ook nog alsof dat normaal is.
Maar ik als fokker wil bij elke bevalling aanwezig zijn en grijp in op het moment dat het nodig is. Een kitten dat het moeilijk heeft bij een bevalling kun je prima op weg helpen als je weet wat je doet. Een kitten met zwak zuigreflex, kun je ondersteunen tot het wel stek genoeg is om zelf te drinken. Ik snap dus niet dat het als “normaal” wordt afgedaan dat een kitten verzwakt en overlijdt, dat is nergens voor nodig als je weet wat je doet. Ik heb het echt te doen met die kittens, want het is een lijdensweg voor het kitten.

Daarnaast maak ik geen onderscheid met wie ik help (raskat/nest of niet), ik heb jarenlang een netwerk beheerd van fokkers die mensen met problemen bij een nest wilde ondersteunen. Zodra er een oproep kwam, dan werd de dichtstbijzijnde beschikbare persoon gestuurd om te helpen, vaak kosteloos. Ik ben zelf in het hoogseizoen zo ontzettend vaak op pad geweest, dag en nacht om te assisteren, mensen te leren hoe te flessen (is een kunst op zich) of sondevoeding te geven als dat nodig bleek, mensen leren hoe te kunnen voelen of een kitten verstopt zit, wat te controleren bij kittens die achter blijven of bij de moederpoes, zodat er gericht behandeld kan worden.

Ik heb genoeg drama gezien en meegemaakt om te weten hoe vaak het mis gaat.
Mijn eerste nest was een drama en na 6 dagen had ik nog maar 2 van de 5 kittens over, maar als ik niets had gedaan waren ze allemaal dood geweest, is dat normaal? Mensen bleven mij zeggen dat het de natuur was. Nou, denk maar niet dat ik op mijn handen ging zitten en af ging wachten hoe de “natuur” één voor één mijn kittens naar een andere wereld hielp. Ik heb alles gedaan wat ik kon om kennis op te doen om de kittens te redden, zo in contact gekomen met goede fokkers die gelukkig mij wilde helpen en daar zoveel van geleerd.

Veel mensen doen inderdaad niets en doen alsof het normaal is dat kittens overlijden, ik snap dat echt niet. Als het een veulen was geweest was de DA er al lang bij geweest. Een paard laat je liever ook niet ongezien een veulen krijgen en een veulen laat je ook niet verzwakken en sterven zonder ingrijpen, waarom is het bij katten dan wel normaal?