Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:59

magda_90 schreef:
Heb je eigenlijk wel eens met eigen ogen diverse Sphynxen geobserveerd? Ik wel en ja ik, dieren objectief observeren is mijn werk, heb totaal geen aantasting aan het welzijn gezien bij de top fokkers waar ik op bezoek ben geweest. Ook mijn eigen Sphynx (geen snorharen) is volgens de gestandaardiseerde gedragobservaties (en gezonde verstand) een gelukkige kat. Als ik dat niet kan onderscheiden, moet ik ander werk zoeken.

Dus ja, ik ben plaatsvervangend nogal boos door bovenstaande aannames want een gezonde Sphynx doet niets af aan een kat met haar. :)

Misbaksels heb je bij ieder ras ook bij kruisingen. Dus daar moet je niet je mening op baseren want dan kun je fok in het algemeen beter verafschuwen.

Nee zijn er geen problemen door het ontbreken van een vacht? Of enkel als je de kat binnen houdt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:26

Ik vind een Sphynx ook een totaal ander iets dan een bull of pers omdat lichamelijke functies daar zeker beperkt worden.

Alle Sphynxen die ik ken worden op eigen terrein gehouden - waar katten ten eerste ook horen. Ten tweede alleen al het idee dat zo'n raskat gestolen zou worden, ik moet er niet aan denken.
Verder ken ik ontzettend veel Sphynxen die in afgesloten tuinen of rennen buiten komen. Yadah zit ook graag op mijn balkon, vooral als het windstil is (de vorst is wel iets te koud).
Als ik straks een huis met tuin heb, wordt deze afgezet zodat ze lekker in de tuin kan.

Maar mijn kat, mijn lusten mijn lasten. Zelfs als ze haar zou hebben zou geen haar op mijn hoofd er aan denken om haar naar buiten op straat te pleuren. Dat noem ik pas geen liefde hebben voor je dier.

Jessix

Re: Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:36

Ik heb het ook niet over op straat, ik heb het over buiten. :) Dus zon, regen, wind, etc. kunnen ze wel hebben?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:43

Maar mijn katten met (heel veel fluffy) haar komen ook niet buiten: sielugh!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:46

Ben blij dat de ragdoll nog niet door het slijk wordt gehaald... Haha nee alle gekheid op een stokje wij als mensen zijn natuurlijk een vrij egoïstische ras, bedoel wij fokken koeien en schapen en varkens zetten ze in miniscule hokjes om ze vol te proppen te slachten en op te eten. Dus dat er bij het fokken van gezelschapsdieren in dit geval veel mis gaat verbaasd mij niks. Gelukkig zijn er steeds meer kritische mensen! Waardoor ik hoop dat er in de toekomst wel verandering gaat komen. Net zoals dat je nu steeds meer ziet dat mensen het niet ok vinden om op een stal te staan waar hun paard in de winter maar 1 uurtje in een paddock komt en 23 uur op stal staat. Men leert met de jaren. (hoop ik)

Zie tevens bij de paardenfokkerij ook erg veel inteelt en dat, dat ook geaccepteerd wordt tot een bepaald percentage.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:47

Sanet schreef:
Maar mijn katten met (heel veel fluffy) haar komen ook niet buiten: sielugh!

Ja mijn katten ook, die gaan samen met mijn paarden en mijn hond gewoon op de kattenbak! :D

Maar ff serieus, het gaat me er niet om of je het wel of niet doet. Ik vraag of het kan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:50

Jessix schreef:
Ik heb het ook niet over op straat, ik heb het over buiten. :) Dus zon, regen, wind, etc. kunnen ze wel hebben?

Dan heb ik je verkeerd begrepen, mijn excuses.

Maar ja hoor, wind, zon en sneeuw. Regen niet uitgeprobeerd thuis, ik heb dan ook 2 balkons waarvan de deur met regen dicht blijft. :+
Ik heb ze nog nooit hoeven insmeren met zonnebrand iig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:54

magda_90 schreef:
Jessix schreef:

Dan heb ik je verkeerd begrepen, mijn excuses.

Maar ja hoor, wind, zon en sneeuw. Regen niet uitgeprobeerd thuis, ik heb dan ook 2 balkons waarvan de deur met regen dicht blijft. :+
Ik heb ze nog nooit hoeven insmeren met zonnebrand iig.

Bedankt voor je antwoord. Ik had het idee dat ze inderdaad makkelijker konden verbranden, of vatbaarder waren voor koud e.d. Weer wat geleerd. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:00

Zulke kapotte dieren bestaan alleen maar doordat sommige mensen het aan inlevingsvermogen ontbeert + er alleen aan geld wordt gedacht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:00

Of iemand moet mij nu gaan corrigeren maar dat is hoe ik het ervaar en hoor. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:54

antje_vip schreef:
Zulke kapotte dieren bestaan alleen maar doordat sommige mensen het aan inlevingsvermogen ontbeert + er alleen aan geld wordt gedacht.

Inderdaad, plus snobisme en anders wordt er wel een "allergie voor kattenhaar" als excuus gebruikt om bepaalde dieren aan te schaffen en te blijven fokken. Als je te allergisch bent voor een gezond dier, dan hoor je daarom geen gehandicapt dier aan te schaffen, als je een beetje inlevingsvermogen hebt. Iedereen met een geweten kan nagaan dat een dier dat van nature behaard hoort te zijn, en/of een bepaalde lichaamsbouw heeft, het beste gedijt bij een beharing en lichaamsbouw die zoveel mogelijk de normale lichamelijke eigenschappen van die soort benadert.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:09

Zoolgangster schreef:
antje_vip schreef:

Inderdaad, plus snobisme en anders wordt er wel een "allergie voor kattenhaar" als excuus gebruikt om bepaalde dieren aan te schaffen en te blijven fokken. Als je te allergisch bent voor een gezond dier, dan hoor je daarom geen gehandicapt dier aan te schaffen, als je een beetje inlevingsvermogen hebt. Iedereen met een geweten kan nagaan dat een dier dat van nature behaard hoort te zijn, en/of een bepaalde lichaamsbouw heeft, het beste gedijt bij een beharing en lichaamsbouw die zoveel mogelijk de normale lichamelijke eigenschappen van die soort benadert.

Naaktheid is gelijk aan gehandicapt zijn zeg je? Je weet dat naaktheid van nature vaker voorkomt? Deze dieren zouden inderdaad in de natuur dood gaan maar in huiselijke setting overleven ze heel goed en net als de andere diersoort.

Naaktheid én een afwijkende bouw, tja ik oordeel dan alleen over de afwijkende bouw.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:46

@ Magda, ja, voor een dier dat van nature behaard hoort te zijn is naaktheid een handicap.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:47

Omdat...?

Citaat:
Een handicap is een aangeboren dan wel door ziekte of ongeval opgelopen beperking van lichamelijke, verstandelijke, psychische en/of sociale aard.

Waarin wordt de Sphynx dan lichamelijk, verstandelijk, psychische en/of sociale aard belemmerd? Daadwerkelijk gebaseerd op de praktijk bedoel ik dan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:06

magda_90 schreef:
Omdat...?

Citaat:
Een handicap is een aangeboren dan wel door ziekte of ongeval opgelopen beperking van lichamelijke, verstandelijke, psychische en/of sociale aard.

Waarin wordt de Sphynx dan lichamelijk, verstandelijk, psychische en/of sociale aard belemmerd? Daadwerkelijk gebaseerd op de praktijk bedoel ik dan.

Serieus? Kun je dat zelf echt niet bedenken?
Wat denk je van gevoeliger voor zonnebrand, winterkou, tocht, wondjes maar ook komen er bij sphinx allerlei extra narigheid voor met betrekking tot de organen. Oh ja, en waar het afscheren van snorharen als ongewenst/verboden is, worden naakten beesten vrolijk doorgefokt. En ja, ze passen zich aan, maar rechtvaardigt dat de egoïstische wens zo'n dier te willen fokken.?Ik vind van niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:21

Ik heb thuis een Sphynx en voor ik haar had, heb ik 7 zeer goed aangeschreven fokkers en nog meer baasjes bezocht. En geen een van de zaken die jij beschrijft, heb ik zelf gezien of van hun gehoord.
Ik vind het dus pure onzin die de wereld is in geholpen.

Het heeft niets met aanpassen te maken want er is niets aan te passen. Het is een net zo gezond en functionerend ras als een normale HTK.

Edit, daarom mijn vraag aan jou. Want blijkbaar is jouw idee niet gebaseerd op de werkelijkheid.

Edit2, de producten van brood fok daargelaten - want broodfokkers krijgen elk ras verkloot.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:25

magda_90 schreef:
Ik heb thuis een Sphynx en voor ik haar had, heb ik 7 zeer goed aangeschreven fokkers en nog meer baasjes bezocht. En geen een van de zaken die jij beschrijft, heb ik zelf gezien of van hun gehoord.
Ik vind het dus pure onzin wat de wereld is in geholpen.

Het heeft niets met aanpassen te maken want er is niets aan te passen. Het is een net zo gezond en functionerend ras als een normale HTK.

Ik dacht dat een sphynx wel huidverzorging of extra zorg nodig heeft, om de huid goed te houden.
Het is geen kat die je in huis neemt, en waar je dan verder niet meer naar hoeft om te kijken.
(bij wijze van spreken natuurlijk)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:28

Nee hoor, sterker nog hoe vaker je ze wast hoe vetter de huid wordt. Ze geven wel wat af (zweet) maar of je nu haren op je bank hebt of wat vetvlekjes.
Ik heb Yadah één keer moeten wassen en dat was toen ze in haar transport mandje had gepoept. :=

Verder moeten de ogen en oren in de gaten gehouden worden maar dat doe ik met de hond en konijn net zo. Dito met de bek. Als dagelijkse controle bedoel ik dan niet omdat het nodig is (paraveterinair ben je ook gewoon thuis).

Verder is ze lekker vaak op het balkon, ongeacht het weer (nouwja niet met regen dan wordt het binnen ook nat).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:28

magda_90 schreef:
Ik vind het dus pure onzin die de wereld is in geholpen.

Edit, daarom mijn vraag aan jou. Want blijkbaar is jouw idee niet gebaseerd op de werkelijkheid.

Edit2, de producten van brood fok daargelaten - want broodfokkers krijgen elk ras verkloot.

Uiteraard gaan fokkers van sphynxen hun eigen ras niet aanvallen, wij van WC eend...

Feit is dat het geen van nature voorkomend ras is maar een genetische mutatie. Waarom daarmee doorfokken alleen 'omdat het kan'?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:30

Dus je eigen ogen zijn bij deze niet meer betrouwbaar en alle fokkers en baasjes zijn leugenaars...? Bijzonder weinig vertrouwen in je medemens zeg.
Heb je zelf al een diverse Sphynxen geobserveerd? Dan kun je met eigen ogen zien dat zij hetzelfde gedragsrepetoire als een normale kat vertonen.

Kaalheid is een van nature mutatie. Itt persen, munchkins en cavaliers. Dat maakt meteen dat de Sphynx een prima gezond ras is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:38

Los van of het ras gezond is of niet, de vacht van de kat heeft een functie. Dat is een vaststaand feit. De belangrijkste functies is isolatie bij warmte en kou, bescherming tegen verwondingen etc. En natuurlijk communicatie (vacht opzetten om groter te lijken, dikke staart etc.). Je kan er wel over discussiëren of die functies nodig zijn bij binnenkatten. Maar de functie is er absoluut.

Persoonlijk vind ik het een lastige. Vrijwel iedereen is het er overeens dat een paard of hond zonder staart zielig is, maar een compleet naakte kat mag weer wel. Of cavia of rat, dat is wat mij betreft hetzelfde verhaal.

Dat staat overigens helemaal los van of er goed voor een dier wordt gezorgd. Ik denk ook dat je beter een kat kan zijn zonder vacht dan dat je een platgeslagen kop hebt en slecht kan ademen. Maar dan nog, van mij hoeft het niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:42

Een normale kat heeft haar, nergens in de natuur zijn er haarloze katten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:45

De Sphynx heeft zich daar prima op aangepast, de stofwisseling zorgt ervoor dat ze het niet koud of warm hebben en toch moet je ook bij aan behaarde dier uit de weg gaan.

Ik ken heel veel mensen die naaktdieren en behaarde dieren samen hebben en ook daar zie je zelden wondjes en ook de communicatie gaat onderling hartstikke goed.

Het zijn niet alleen de haren hè. De hele houding en expressie telt mee voor de communicatie.

Ik snap het echt wel dat veel meteen in de afweer gaan, maar nogmaals als je ze grondig observeert zie je geen verschil met de HTK.

De korte poten, korte neus, slecht kraakbeen en ga zo maar door. Die rassen verdienen de negatieve aandacht want die worden daadwerkelijk belemmerd in een normale manier van leven.

Maar ga niet deze onzin doortrekken naar de Sphynx en Devon Rex want ik durf mijn hoed er voor op te eten dat die menig gezonder zijn dan andere rassen.

cissy schreef:
Een normale kat heeft haar, nergens in de natuur zijn er haarloze katten.

Verdiep je eens in de oorsprong van de Sphynx. :)
In de wilde natuur gingen ze dood en later bij de mens werden ze gedood door hen (afwijkingen wilde ze niet hebben, verdween gewoon via de achterdeur).
Nu in huiselijke sfeer doen ze het geweldig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:56

Zoolgangster schreef:
antje_vip schreef:

De hypoallergene kat (die wij hebben) is half langharig en niets anders dan een Russische straatkat van vroeger uit.
Bij een allergie voor katten is het meestal voor de huidschilfers waar je bij een kale kat meer last van hebt dan bij een langhaar..
Dus die vlieger gaat niet altijd op.

Ik vind een naaktkat overigens geen gehandicapte kat. Vind ik een kale kerel ook niet. Maar ik zou ze ook niet onbeperkt buiten durven laten lopen. Maar dat doen de mijne ook niet. Die kunnen alleen in onze afgezette tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:13

Ik durf bijna geen foto's te plaatsen van mijn 'extreme' katten door het geroep van snobisme ect. :')
Maar goed, wij hebben dit ras al echt 1000 jaar in huis en het zijn de meest slimme, menselijke katten en liefdevolle dieren die er bestaan. <3

De Paus (siamees) & [naam] ([ras])
Afbeelding

[naam] in speelse bui
Afbeelding

Prikker recent
Afbeelding

Prikker als kitten
Afbeelding

De Paus toen hij nog jonger was
Afbeelding