Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:40

Palmera schreef:
TS, als jouw kind zich niet ontwikkeld volgens plan, niet tegen drukte blijkt te kunnen en daar af en toe agressiever door kan overkomen: doe je jouw kind dan ook weg?

Ik vind dit echt misselijk makend. Die hond is de dupe van júllie keuzes. Dan kan je duizrnd keer roepen dat je er tig jaar zo goed voor hebt gezorgt, maar dat is goedpraten voor jezelf. Die hond is daar niet mee geholpen en moet op zijn oude dag nog weg.

Sorry, maar ik heb geen goed woord over voor je keuze. Oók een huisdier is voor het leven!

Ik zou zeggen, bied je aan ipv te veroordelen.

rien10
Berichten: 14959
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:40

Goed dee.

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:45

RedPassion schreef:
Palmera schreef:
TS, als jouw kind zich niet ontwikkeld volgens plan, niet tegen drukte blijkt te kunnen en daar af en toe agressiever door kan overkomen: doe je jouw kind dan ook weg?

Ik vind dit echt misselijk makend. Die hond is de dupe van júllie keuzes. Dan kan je duizrnd keer roepen dat je er tig jaar zo goed voor hebt gezorgt, maar dat is goedpraten voor jezelf. Die hond is daar niet mee geholpen en moet op zijn oude dag nog weg.

Sorry, maar ik heb geen goed woord over voor je keuze. Oók een huisdier is voor het leven!


De eerste reactie hier die ik kan volgen. Ongelooflijk hoe makkelijk er gedaan wordt over het herplaatsen of zelfs inslapen van een dier die alleen maar slachtoffer van een situatie is. Een situatie bovendien waar voor gekozen is én die te voorzien was. De consequenties zouden dan voor de eigenaar moeten zijn (managen dus, wat Duhelo al noemt) en niet voor het dier.

Makkelijk!!! Kom nu, volgens mij is dit een opvanghond die nog veel meer problemen had toen hij bij ts kwam, bijna alles hebben ze kunnen managen maar nu is er een kindje en de hond is gestrest en blijkt dan onbetrouwbaar. Dier krijgt nog steeds een prima verzorging en juist omdat ze er zo gek mee zijn gunnen ze de hond een fijn leven, zonder kleine kinderen. Dus ja, misselijkmakend, jullie reacties. En ts houd de hond, hij bijt kind, dan is iedereen het er over eens dat de spuit er in moet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:52

Cayenne schreef:
Een dierenarts gaat zo'n dier echt niet zomaar laten inslapen gebaseerd op het verhaal uit de openingspost. Daar moest eerst een gedragstherapeut bij komen om vast te stellen dat het idd te gevaarlijk is om de hond te herplaatsen. Een dierenarts moet het inslapen namelijk ook weer verantwoorden.
Misschien als kan worden vastgesteld dat het gedrag met de medische klachten te maken heeft...

Onzin, een DA hoeft het enkel naar zichzelf/werkgever te verantwoorden, verder niemand. Een dier is wettelijk een ding en voor de euthanasie zijn geen wettelijke beperkingen anders dan dat het zo diervriendelijk mogelijk moet gebeuren.




rien10 schreef:
Tja, er is een bijkomend nadeel. De hond is een opvanghond vanuit een stichting. Je mag vaak helemaal niks zelf beslissen. Persoonlijk zou ik deze hond laten inslapen, maar dat mag TS wellicht helemaal niet beslissen. De stichting gaat daar denk ik over. Net als bij het herplaatsen.

Tja ik ga toch echt zélf over het welzijn van mijn hond waar ik al jaren voor zorg, echt niet dat ik de stichting om toestemming ga vragen voor wat dan ook als ik duidelijk heb wat er gebeuren moet. Je kunt het ook moeilijker maken dan het is natuurlijk.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:57

RedPassion schreef:
Palmera schreef:
TS, als jouw kind zich niet ontwikkeld volgens plan, niet tegen drukte blijkt te kunnen en daar af en toe agressiever door kan overkomen: doe je jouw kind dan ook weg?

Ik vind dit echt misselijk makend. Die hond is de dupe van júllie keuzes. Dan kan je duizrnd keer roepen dat je er tig jaar zo goed voor hebt gezorgt, maar dat is goedpraten voor jezelf. Die hond is daar niet mee geholpen en moet op zijn oude dag nog weg.

Sorry, maar ik heb geen goed woord over voor je keuze. Oók een huisdier is voor het leven!


De eerste reactie hier die ik kan volgen. Ongelooflijk hoe makkelijk er gedaan wordt over het herplaatsen of zelfs inslapen van een dier die alleen maar slachtoffer van een situatie is. Een situatie bovendien waar voor gekozen is én die te voorzien was. De consequenties zouden dan voor de eigenaar moeten zijn (managen dus, wat Duhelo al noemt) en niet voor het dier.


Dus de hond moet nog jaren leven in een situatie waarin hij zelf ongelukkig en gestrest is, omdat de bazen zo nodig een dier voor het leven willen houden? Dat is pas egoïstisch.
Als een dier ergens anders een gelukkiger leven kan leiden, waarom niet herplaatsen? De hond zit al met de consequenties, namelijk dat hij in een huis leeft waar hij zich niet fijn voelt.

Echter zou ik deze hond niet meer naar een asiel brengen, daar komt hij vanwege zijn gedrag, leeftijd en mankementen niet meer weg. Ook niet naar onbekenden, zoals eerder gezegd, wat als hij dan geen pijnstillers krijgt, of zo weer wordt doorgegeven.
De meest eerlijke keus naar deze hond is herplaatsen bij iemand waarvan je zeker bent dat hij daar goed zit en begrepen wordt, of laten inslapen. Een hond is zich er niet van bewust dat hij dood gaat en je bespaard hem daarmee enorm veel stress. Iets niet willen inslapen, want zielig, zit puur tussen onze oren, want een dier verliest er helemaal niks bij.

TS, jij kent je hond het best, laat je niet beinvloeden door alle zogenaamde dierenredders en anderen, alleen jij weet wat de beste keuze is voor hem. :)
Laatst bijgewerkt door Borisje op 16-01-19 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:57

Ts ,
Wij hebben een Jack Russel die echt niet met kinderen overweg kan wel gericht happen zeg maar eveneens ook naar vreemd volk die niet zeker zijn.
Hem zetten we altijd even apart bij kindjes steeds bij volwassenen even tot hij rustig is.

Bij ons eerste kindje was hij niet weg te krijgen 2handen en pootjes op 1 buik nu nog trouwens.
Zwanger en thuiskomst steeds mee in betrokken tot het zoverre dat het kon.
Bij ons 2de kindje ging dit helaas mis hij gromde al toen ik uit het ziekenhuis kwam ook naar het park etc.. steeds corrigeren.

Toen ze begon kruipen hebben we vaak trouwens ervoor ook dat waar zijn mand staat zijn stuk is en hij dus slaapt. Daar mocht ze ook niet komen. Indien hij toch stress begon gaan optebouwen stuurde wij hem gewoon naar zijn plaats. Waar hij rustig kon bekomen.

4jaar verder leven hun nog samen vredig in huis :+

Ze hebben niets met elkaar maar doen ook niets naar elkaar. Bv als dochter langs links rond de tafel gaat doet hij dat rechts.

Ik denk maar ben natuurlijk geen therapeut dat je dit gewoon moet aanzien maar zien dat het geen gevaarlijke situaties word.

Wegdoen kan steeds nog terughalen iets minder waardoor je misschien spijt krijgt van je keuzen.
Als je ze beide de aandacht kan geven zou ik zeker even proberen.
zo kan mijn neef ook een succes vol verhaal van zijn 'agressieve' tintje erger als jouw verhaal geven.

Zij zijn erg ver gegaan glas rond het park+hek dat de hond(Stafford ) niet aan het kind kon komen.
Zijn gewoon niet uit elkaar te houden. Zo verliefd op elkaar.
Dus soms pakt het gewoon anders uit.

Heel veel succes in je keuzen TS!

Christiene
Berichten: 7752
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:01

Sommige mensen hebben ook reacties alsof je geen kinderen moet nemen als je een hond hebt...
Soms is het niet anders dan gaat toch echt de huisdier weg.

Je kind verkopen is strafbaar word die gebeten zijn het dezelfde reacties maar dan met verwijtbare dingen.

Je kind herplaatsen gaat ook niet voor een huisdier geld dat wel

Beestje krijgt in veel gevallen een goed huis na een en wenperiode

En mensen met een oplossing als dat voor hun werkt super maar in dit geval hellaas niet. De heb je soms.

Een moment dat het wel fout gaat zit niemand op te wachten

Alenthe05

Berichten: 1100
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:12

Mijn vraag is of je je probleem wel wil verleggen naar een ander gezin... ook daar kan (onverwachts) ook een andere gezinssamenstelling komen en dan is de hond weer de sjaak. Ik snap dat je alles wil proberen,dat zou ik ook doen, is muilkorven nog een optie? Zo dat hij niet zomaar kan bijten. Ik denk, hoe vervelend het ook is, dat ik hem naar de hondenhemel zou sturen. Deze hond heeft al heel veel meegemaakt, overwonnen maar het laatste stapje kan hij schijnbaar niet. Jullie hebben hem een geweldig leven gegeven en hij heeft mogen genieten. Het had ook al heel anders met hem af kunnen lopen... Moeilijke keuze maar ik denk dat je de hond ook niet heel blij maakt om weer te moeten gaan wennen bij een ander gezin. Hoe goed je ook zoekt iedereen behandeld een hond anders, wil je dat? En dat voor misschien de laatste 2 a 3 jaar van zn leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:44

Goed dat je een gedragstherapeut hebt benaderd..

Over het herplaatsen, hij is oud, heeft HD én is niet makkelijk qua karakter.. Gezinnen vallen al af, en er zijn zoveel honden die wachten op een plek dat dit geen simpele oplossing gaat zijn. Naast de vraag of je het de hond nog aan moet doen kan je je ook afvragen hoe lang je de hond wil laten wachten als je het wel wil. Marktplaats staat vol, in asiels zit genoeg dus snel zal het niet gaan omdat hij natuurlijk maandelijks wel meer zal kosten dan een jongere gezonde hond. Ik zou als je wel wil gaan herplaatsen met Facebook gaan werken, er zijn vast wel stichtingen die willen delen want anders is wat nieuwe baasjes betreft zoeken naar een speld in een hooiberg.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:55

DeMolenhoek schreef:
Sinds wanneer moet een dierenarts inslapen verantwoorden? Als ik dit voorleg aan mijn dierenarts en aangeef te willen inslapen volgt zij mij daar volledig in.


Ik heb laatst een 4 jaar oude kat, volledig gezond verder echt weigeren in te slapen vanwege plasproblemen. Ik moet het aan mezelf wel kunnen verantwoorden. Dierenartsen zijn ook maar mensen ;)

Anoniem

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:58

Dat weet ik, maar Cayenne doelde op verantwoorden naar instanties?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:12

Dat klopt en er schijnen idd richtlijnen en regelgevingen over te zijn bij het overkoepelend orgaan voor dierenartsen.
Ik ben morgen trouwens toevallig weer op de praktijk, dus dan kan ik het mooi nog eens even navragen.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:30

ZoZenn schreef:
Ik zou kijken naar stichting animal's faith. Zij zijn een speciaal soort asiel, dat probleemgedrag aanpakt en vervolgens een passend baasje zoekt met behulp van consulten/proefmiddagen enzovoorts. Je hebt op facebook ook 'Asielhond zoekt mandje', een mevrouw met een hondenhotel die voor 1 niet-huishond een plek heeft en met behulp van verhalen een nieuw baasje zoekt, haar zou je ook kunnen vragen. Ze maakt wel eens een uitzondering bij een lastig te plaatsen hond.


Doe dat asjeblieft niet! Die vrouw spoort niet! :n

TS, je geeft aan dat de hond nog 5-6 jaar te leven heeft. Maar hoe is het leven van de hond met de medische klachten die hij heeft? Zeker als hij daardoor ook kan bijten.

Als jullie op eieren lopen, en de hond, dan lijkt inslapen helemaal geen drastische optie.

Hebben jullie eventueel vrienden of familie waar je de hond tijdelijk kunt onderbrengen? Zodat je kunt kijken wat de hond in zo'n situatie doet?

Schuur_

Berichten: 4938
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:34

TS, als ik het zo lees zou ik het nog een tijd aankijken met professionele begeleiding. Lukt het dan nog niet, in laten slapen. Het is een oude hond met gebruiksaanwijzing + nog een heel medische boekwerk. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Hoe oud is je kind nu? Kan je geen kamer voor de hond maken waar die zijn rust kan nemen? Bijkeuken ofzo? Dagopvang (en dan niet in een kennel maar huiselijk ofzo) dat hij af en toe op adem kan komen?

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:47

Mijn mening over het herplaatsen/in laten slapen doet er niet zo toe.
Wat ik wel als tip wilde mee geven: er zijn ook asiels die vanuit jouw huis plaatsen. Zij screenen de hond, plaatsen hem op de site en matchen de mogelijke nieuwe eigenaar. Hond blijft verder bij jou tot kennismaking (waarbij vaak een gedragstherapeut is) en herplaatsing.
Je betaalt uiteraard wel een bijdrage aan het asiel dan.

Een andere site die zo werkt (maar dan zonder gedragstherapeut) is hondenherplaatsingen.nl

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:15

Misschien wil je het niet horen ,
De hond is oud en heeft veel pijn. Hij is onbetrouwbaar als ik het zo heb gelezen.
Waarom laat je hem niet in slapen . Dan heeft ie rust en geen pijn meer .

hij heeft zolang hij bij jullie is , heeft ie het goed gehad. Herplaatsen is niet eerlijk tegen over hem.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:16

Ik ben zelf gedragsdeskundige en heb laatst wel degelijk een verklaring moeten tekenen om een hond van een klant te mogen laten inslapen. Als eigenaar een dierenarts benaderd zal een dierenarts dit niet zomaar doen.

Wat betrekking tot het verhaal is het moeilijk vanaf een scherm advies te kunnen geven. Wel is het zo dat als jezelf twijfelt dan voelt de hond dat meteen en dit doet de situatie niet goed. Wel denk ik dat het niet iets is wat je even aan moet kijken kwa leeftijd is de hond toch al aardig op weg en als gehoor en zicht straks mee gaan spelen kan het evt nog erger worden. Je hebt verantwoording tegenover de hond maar zeker tegenover je kind... ik wens je iig veel sucess met deze moeilijke beslissing!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:19

MissAnnemijn schreef:
DeMolenhoek schreef:
Sinds wanneer moet een dierenarts inslapen verantwoorden? Als ik dit voorleg aan mijn dierenarts en aangeef te willen inslapen volgt zij mij daar volledig in.


Ik heb laatst een 4 jaar oude kat, volledig gezond verder echt weigeren in te slapen vanwege plasproblemen. Ik moet het aan mezelf wel kunnen verantwoorden. Dierenartsen zijn ook maar mensen ;)



Als een oudere hond veel pijn heeft zoals deze hond, dan zeggen ze Het is beste

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:29

Palmera schreef:
TS, als jouw kind zich niet ontwikkeld volgens plan, niet tegen drukte blijkt te kunnen en daar af en toe agressiever door kan overkomen: doe je jouw kind dan ook weg?

Ik vind dit echt misselijk makend. Die hond is de dupe van júllie keuzes. Dan kan je duizrnd keer roepen dat je er tig jaar zo goed voor hebt gezorgt, maar dat is goedpraten voor jezelf. Die hond is daar niet mee geholpen en moet op zijn oude dag nog weg.

Sorry, maar ik heb geen goed woord over voor je keuze. Oók een huisdier is voor het leven!
helemaal mee eens! Onze honden zijn onderdeel van de familie en snap echt niet dat mensen zo met hun dieren omgaan. Een hond hecht zich aan zijn baas, een hond met dit verleden op deze leeftijd dit nog aandoen is gewoon zielig. Oplossingen zijn er altijd, als je maar wilt.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:34

luffwinny schreef:
Palmera schreef:
TS, als jouw kind zich niet ontwikkeld volgens plan, niet tegen drukte blijkt te kunnen en daar af en toe agressiever door kan overkomen: doe je jouw kind dan ook weg?

Ik vind dit echt misselijk makend. Die hond is de dupe van júllie keuzes. Dan kan je duizrnd keer roepen dat je er tig jaar zo goed voor hebt gezorgt, maar dat is goedpraten voor jezelf. Die hond is daar niet mee geholpen en moet op zijn oude dag nog weg.

Sorry, maar ik heb geen goed woord over voor je keuze. Oók een huisdier is voor het leven!
helemaal mee eens! Onze honden zijn onderdeel van de familie en snap echt niet dat mensen zo met hun dieren omgaan. Een hond hecht zich aan zijn baas, een hond met dit verleden op deze leeftijd dit nog aandoen is gewoon zielig. Oplossingen zijn er altijd, als je maar wilt.


voor deze hond is het niet eerlijk dat ie herplaats wordt. De echte leeftijd weet ze niet . Misschien is ie al 12 of 13 jaar .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:36

Therapie en blijven proberen valt af. Je lost dit nooit op. Kinderen blijven boven honden staan, hoe erg ook.

Hoewel de meesten hier inslapen een goede optie vinden, vind ik dit slechts een aller-, allerlaatste optie.

TS, jouw enige hoop zijn bijvoorbeeld oudere mensen die geen (klein)Kinderen hebben, het hart wel op de juiste plaats, en bereid zijn de kosten te dragen. Waarschijnlijk wordt dit zoeken naar een naald in een hooiberg maar je moet zeker proberen (was je ook van plan).
Hoe je dit type mensen zal vinden weet ik niet. Misschien kan je een advertentie ophangen in verschillende rusthuizen. Vaak zijn daar mannen / vrouwen die nog alleen thuis wonen terwijl hun partner al in het rusthuis verblijft.

Wie je ook treft,dit zal enkel werken als er ook echt een klik is tussen de nieuwe eigenaar en de hond. Vind je deze persoon niet, dan wordt het jammer genoeg inslapen. En ja dat is hard, maar mag hem niet naar een "slechte" thuis doen omdat jij je te schuldig zou voelen om hem in te laten slapen. Zijn nieuwe baas moet echt 100% goed zijn.

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:39

Zoals een hond zich hecht aan een baas, zo kan deze zich ook aan een nieuwe baas hechten. Niet dat je zomaar je hond weg moet doen, absoluut niet. Maar ik heb al veel honden gelukkig(er) zien worden na/door een herplaatsing. Ook honden die gelukkig waren bij hun oude baasje.
Geef de veerkracht van dieren ook een beetje credit ;) .

En again: niet dat je zomaar je hond moet weg doen. Maar liefde kan ook zijn loslaten, een betere plek vinden.
Persoonlijk geloof ik namelijk niet zo dat er maar één iemand de beste baas is voor een dier. De beste baas is degene waar het dier het meest zichzelf is/mag zijn

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:42

assie schreef:
Zoals een hond zich hecht aan een baas, zo kan deze zich ook aan een nieuwe baas hechten. Niet dat je zomaar je hond weg moet doen, absoluut niet. Maar ik heb al veel honden gelukkig(er) zien worden na/door een herplaatsing. Ook honden die gelukkig waren bij hun oude baasje.
Geef de veerkracht van dieren ook een beetje credit ;) .

En again: niet dat je zomaar je hond moet weg doen. Maar liefde kan ook zijn loslaten, een betere plek vinden.
Persoonlijk geloof ik namelijk niet zo dat er maar één iemand de beste baas is voor een dier. De beste baas is degene waar het dier het meest zichzelf is/mag zijn

Op deze leeftijd doe je de hond daar echt geen plezier meer mee! 10 is al oud, zulke honden worden vaak niet ouder als 12 jaar. Op deze leeftijd herplaatsen is gewoon sneu voor de hond. Ik snap niet dat je daarvoor kunt kiezen zoveel stress in zijn laaste tijden, en zo’n grote omschakeling en klachten kan dat dan heel snel gaan.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 16-01-19 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:47

Dat is per hond, per situatie verschillend. De een zal zich aanpassen aan een nieuwe rustigere omgeving en zich gelukkiger voelen dan in de oude stressvolle omgeving met kind.
De ander heeft daar meer tijd bij nodig.

Nogmaals : geef de veerkracht van dieren eens wat meer credits. Ze zijn sterker, slimmer, opportunistischer en dus flexibeler dan dat jij nu schetst.

Verandering (en stress) is niet per se slecht. Zolang de stress maar niet langdurig is (iets waar hond van TS nu wel last van heeft).
Maar goed.. daar vroeg TS niet om. Die vroeg om herplaats opties.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:50

assie schreef:
Dat is per hond, per situatie verschillend. De een zal zich aanpassen aan een nieuwe rustigere omgeving en zich gelukkiger voelen dan in de oude stressvolle omgeving met kind.
De ander heeft daar meer tijd bij nodig.

Nogmaals : geef de veerkracht van dieren eens wat meer credits. Ze zijn sterker, slimmer, opportunistischer en dus flexibeler dan dat jij nu schetst.

Kan inderdaad en mocht het niet zo zijn dan heeft de hond zacht uitgedrukt een klote eind, dat moet je niet willen. Ik ben sowieso niet voor herplaatsen, een dier met name een hond heb je voor altijd, al blijkt dat niet voor iedereen zo te zijn. En stress en deze leeftijd met aanwezige klachten kan zeker het einde van de hond betekenen.