Is dit stip?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:52

ElCid schreef:
Even een tip voor het laten inslapen van vissen, een hele zachte manier die wij toepassen is de vis in ijs leggen. Wij hebben Koi's en jammer genoeg worden die soms ook ziek en deze manier werkt heel goed, heel snel.
Vissen gezond houden is een vak apart en lastig, de waterkwaliteit is zo belangrijk net als de temperatuur. Daarbij is het altijd oppassen met vissen bij elkaar zetten; als er 1 ziek is zijn ze snel allemaal ziek, zeker als de weerstand/ waterkwaliteit slecht is. Water goed schoon houden, als er geen filter in zit regelmatig ( deels) verversen maar wel zorgen dat de temperatuur constant blijft.

Dat is ontzettend achterhaald. Zijn wel tests mee gedaan door middel van hersenactiviteit meten bij vissen die op/in ijs gelegd worden. Dat duurt eindeloos, tot het punt dat ze dood lijken, gefileerd kunnen worden, maar volgens de hersenactiviteit nog altijd bij bewustzijn zijn.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 00:42

Voor de mensen die dit topic misschien nog in hun lijstje hadden:

Het schimmelvisje heeft vrijwel direct na mijn laatste bericht ook een doodsklap gekregen. De schimmel was weggetrokken en kwam de volgende dag gewoon keihard weer terug en zelfs erger. Er was dus geen redden aan.
Sindsdien is de betta man alleen met de platys en algeneter. Hij blijft de enige betta in deze bak. Ik probeer nu de bak onder controle te houden maar eerst had ik bruinalg, gelukkig verholpen en nu heb ik baardalg en ben bezig dat te behandelen. Zodra k mijn bak minimaal 3 weken onder controle heb koop ik nieuwe visjes.
Want nu, na het hele schimmel verhaal merkte ik dat mn betta wat op de bodem hing en veel tegen het filter. Pas toen hij een keertje omhoog zwom zag ik het. Een inimini schimmel plekje, zo klein dat k het niet eens op de foto kon zetten. Ik had de hele bak natuurlijk al een keer behandeld tegen schimmel maar die herhaal ik nu gewoon weer. Ook at hij slechter, enkel wat diepvriesvoer want vlok voer moest ie niks van hebben. De rest van de bak eet wel vrolijk hun buikje rond.

Afbeelding

Verder wil ik wel even kwijt dat zijn vinnen mooi zijn hersteld na het betta vrouw is toch een betta man incident.

Afbeelding

Patt

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:34

Mooi dat je zo intensief met je bak bezig bent en er zoveel tijd en moeite insteekt. Het is echt een mooie leerzame hobby.
Wel een tip van mijn kant rommel niet teveel met medicatie en allerlei middeltjes in het water.
Geef het tijd en vooral echt regelmatig een deel verversen, je filter vooral met rust laten en evt wat zout (zonder jodium (gerust 1 gram per liter) aan het water toevoegen tegen de schimmel.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:42

Ik heb niks met vissen, maar toch kwam ik in dit topic terecht en vind het erg leerzaam! Was wel benieuwd wat Stip nu is nav je topictitel en kliktet erop. Wist niet dat er zoveel bij komt kijken bij jet houden van vissen. En dan al die termen! Heel veel geluk met je aquarium. Je hebt ook een mooie siervis / bètta man.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:49

Leuk dat je nog een update plaatst. Fijn dat je mooie visje weer opknapt, wat een verschil!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 00:56

Mijn huidige waterwaardes:
Afbeelding
Te zien is dat ik iig spoedig de bak een deel moet verschonen en poepjes uit het water moet halen. Al 3 weken laten verslonzen helaas.. maar grotere bak betekend idd minder onderhoud!
Zoals aangegeven laat ik het verder ook wel allemaal met rust. De schimmel behandeling heb ik wel gedaan omdat ik het nu herkende, het plekje was binnen 2 dagen ook compleet weg en na 3 dagen was de behandeling toch voltooid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit:
Oh wauw vind mn bak in een maand toch wel flink veranderd..

Toen ik dit topic opende:
Afbeelding

Bovenste is +- 3 weken terug en onderste is net. Het mos doet het super goed!
Afbeelding

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 12:13

Oke HELP! Mijn viskinders krijgen ook altijd wat op een zondag pffft!!
De betta man mist ineens een heel deel uit zn vinnen en het ziet er allemaal heel broos uit... er zit een rode vlek in en er hangt van zwarts...
Ik denk zelf aan vinrot maar wat is dan de juiste behandeling..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:59

Wat een mooie bak heb je ervan gemaakt!
Leuk he die mossen. 8-)

Je nitriet waarde is te hoog, die moet eigenlijk altijd 0 zijn. Het feit dat je nitraat waarde 0 is vertelt me dat de ammonia waarden waarschijnlijk ook te hoog zijn en je filter dus nog niet genoeg bacterien bevat. Dat zou opzich niet zo lang moeten duren als het bij jou doet. Maar het is voor de vissen zeker niet goed, wellicht dat je betta zijn weerstand daardoor onderuit gegaan is.

Als je de betta wil behandelen met medicatie zou ik hem apart in een quarantaine bakje doen denk ik, zodat je minder hoeft te doseren en je aquarium filter er minder onder te lijden heeft. Haal even een goede filterstarter (misschien zelfs een ander filter?) om je bacterien een boost te geven en tot je je nitriet op 0 hebt vrees ik dat je regelmatig even waterwissels zal moeten doen. Blijf die filterstarter gewoon gebruiken, zeker na elke waterwissel. Maar aangezien het zo lang duurt zou ik eens goed naar je filter kijken. Ik ben zelf een groot fan van sponsfilters maar misschien is er iemand anders die een goed mechanisch filter weet.

Tot je nitriet 0 blijft en je nitraat mag best een klein beetje oplopen, dat is een teken dat de bacterien alle ammonia omzetten in nitriet en de nitriet omzetten in nitraat. Probeer nu ook eens die Voogle, het doet niks negatiefs met je filter en je vissen knappen er echt enorm van op. Misschien kan iemand anders je wat tips geven wat te doen met je betta.

Mijn grootste vissen zijn neon tetra's :') want ik heb een kleiner aquarium en mijn garnalen kunnen eigenlijk slecht tegen alle medicatie dus ik kan je geen tips geven wat dat betreft. De tetra's hebben wel een behoorlijke aanval van witte stip overleefd met Voogle, er is er geen een gesneuveld. Die stip hadden ze ook gekregen door te hoge ammonia en nitriet waarden, ik had er te vroeg teveel in gedaan.

Wat betreft sponsfilters is misschien zoiets wel een idee als extra: https://www.bol.com/nl/p/aquanova-spons ... oductImage

Die moet je aansluiten op een luchtpompje, in zijn eentje is ie denk ik niet voldoende voor je aquarium maar voor wat extra ondersteuning misschien wel heel geschikt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:18

Dat ziet er wel uit als vinrot.. Goede tips van Lepeltje!
Zit je betta man samen met andere vissen op t moment? Zo ja dan zou ik toch de hele bak in 1 keer behandelen, vinrot is erg besmettelijk helaas.

Vinrot wordt vaak veroorzaakt door stress; te lage temperatuur, te sterke stroming, te hoog nitriet, opgejaagd worden door andere vissen kunnen allemaal redenen zijn. Zijn al die dingen ok?
Laatst bijgewerkt door Muiz op 30-01-19 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel verwijderd

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 19:25

Het nitriet is te hoog omdat k dus nog geen waterwissel heb gedaan (op het moment van de test), nu is die wel weer oke en gewoon 0.
De vinrot zou ik morgen pas kunnen behandelen.. dan kan ik er spul voor halen..
Het filter is prima. De stroming is goed voor de bak, misschien zelfs ietsjes te sterk op bepaalde plekken en wist de poepjes mooi in het filter te slikken maar hij was gewoon toe aan een verschoning.

Temperatuur ligt op 25 graden, de betta jaagt soms zelfs, maar is nu vooral aan het rusten en wordt niet opgejaagd, hij eet nog wel slechter en wil eigenlijk alleen diepvries voer, nitriet is nu oke, stroming misschien iets te hard maar had ie eerst geen last van

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:57

Ik denk dat je nitriet en nitraat door elkaar haalt. Nitraat mag inderdaad wat oplopen als je een tijdje geen waterwissel doet en dat is ook niet zo problematisch.

In een goed ingedraaid aquarium vind je geen nitriet, dat moet gewoon altijd 0 zijn. Ammonia ook maar die meet je alleen met een wat duurdere test. Maar je kan ervan uit gaan dat deze waarden ook hoog zijn in je aquarium. De bacterien in je filter zetten de alle geproduceerde nitriet direct om in Nitraat.
Je vissen produceren ammonia, dat wordt omgezet in nitriet en het eindproduct is nitraat. Nitraat is niet zo schadelijk voor je vissen maar de nitriet wel!

Aangezien je test 0 aangeeft voor nitraat is dat een teken dat je bacteriekolonie niet functioneert (geen enkele bacterie heeft al die ammonia en nitriet omgezet naar nitraat, snap je?). Als het filter verder goed is komt het misschien door de schimmel medicatie? Wat voor filtermateriaal heb je erin?
Een fles filterstarter kost niet veel en je aquarium heeft het echt nodig. Als ie ingedraaid was, is hij dat nu iig niet meer. Het is niet het einde hoor, maar je moet hem wel even opnieuw kickstarten als je hem zo snel mogelijk weer op de rit wil. En tot ie dat is heeft je aquarium veel waterwissels nodig want zelfs kleine beetjes nitriet en ammonia zijn schadelijk voor je vissen.

Regelmatig testen en als je ziet dat je nitriet 0 blijft terwijl de nitraat waarden toenemen dan gaat het de goede kant op.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:43

Jouw betta is niet echt gemaakt om te zwemmen, met die enorm lange vinnen van ‘m. Te sterke stroming is echt funest voor deze vissen, zou eens kijken naar een sponsfilter, daar doet je betta het vast een stuk beter op :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 18:10

Heb spul gehaald bij de viswinkel dus hij gaat onder behandeling, ook filter starter spul van sera zodat dat filter straks ook weer een boost geeft. Advies was enkel om het niet nu samen te gebruiken maar eerst te behandelen en daarna pas te gebruiken.

Ondertussen had een kennis dus een betta genomen.. zonder erbij na te denken dat het onderhoud kost.. heb die dus nu overgenomen. Heb werd verteld dat het een dumbo ear betta is maar k zie het niet helemaal :+
Ik vind hem wel onwijs onwijs schattig hahah

Afbeelding

En mn eigen bak natuurlijk weer groen... de betta mannen zitten trouwens niet samen
Afbeelding

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:33

Aha gezien de groene kleur denk ik dat je mercurochroom oid gebruikt?
Dan is het inderdaad niet zo raar dat je bacteriecultuur weg is. Terwijl je dat gebruikt heb je inderdaad niks aan de filterstarter. Ik zou de waterkwaliteit goed in de gaten houden en regelmatig waterwissels doen. Nu kom je een beetje in een endless loop terecht. Slechte waterkwaliteit -> slechte weerstand vissen -> medicijnen in het water -> slechte waterkwaliteit -> zieke vissen.

Het beste zou een ziekenboegje voor je vissen zijn, dan hoef je niet steeds je bacteriecultuur om zeep te helpen. Bij symptomen van ziekte een flinke scheut Voogle in het water en als het doorzet de vis apart in de ziekenboeg zetten zodat je medicijnen toe kan voegen zonder het filter te belasten.
Sowieso zal je na de behandeling een aantal flinke waterwissels moeten doen om het medicijn uit het water te krijgen want zolang dat erin zit zal je bacteriecultuur lastig groeien.

Mooi visje heb je er nu bij trouwens!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 20:13

Lepeltje schreef:
Aha gezien de groene kleur denk ik dat je mercurochroom oid gebruikt?
Dan is het inderdaad niet zo raar dat je bacteriecultuur weg is. Terwijl je dat gebruikt heb je inderdaad niks aan de filterstarter. Ik zou de waterkwaliteit goed in de gaten houden en regelmatig waterwissels doen. Nu kom je een beetje in een endless loop terecht. Slechte waterkwaliteit -> slechte weerstand vissen -> medicijnen in het water -> slechte waterkwaliteit -> zieke vissen.

Het beste zou een ziekenboegje voor je vissen zijn, dan hoef je niet steeds je bacteriecultuur om zeep te helpen. Bij symptomen van ziekte een flinke scheut Voogle in het water en als het doorzet de vis apart in de ziekenboeg zetten zodat je medicijnen toe kan voegen zonder het filter te belasten.
Sowieso zal je na de behandeling een aantal flinke waterwissels moeten doen om het medicijn uit het water te krijgen want zolang dat erin zit zal je bacteriecultuur lastig groeien.

Mooi visje heb je er nu bij trouwens!

Aha ja, dan blijf ik idd bezig pfft. Volgende x haal ik hem idd gelijk apart. Ik heb altijd een reserve bak, gewoon een simpele 25 liter plastic ofzo. Extra filter en verwarming heb ik ook altijd wel. Dus ziekenboeg is zo opgezet. Vaak dient het ook als een babycreche als k wil dat er babyvisjes van de platys overleven
Naja hierna iig dat filterspul erin doen en voor nu afwachten ..

Het nieuwe grut is zo happy. In eerste instantie zat ie enkel met 2 plantjes en filtertje en verwarming. Maar het hout en de mosbal vind ie tof. Hij is nu ook actiever als bij de kennis en is de hele tijd aan het showen
Van zn eigen spiegelbeeld haha

Afbeelding

Schimmel/vinrot? Hmm. Ik had trouwens een sponsfilter aangeschaft maar jezus wat een oncharmant flut ding. Deze gaat morgen terug en dan kan ik even kijken naar evt een andere

Afbeelding
Afbeelding

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:44

Wat een schatje! Ik zag hem net voorbij komen op Facebook. Hij heeft mooie kleuren! :)

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:55

Ik weet niet of je Facebook hebt? Maar wordt anders lid van de groep betta splendens nl/be

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 22:18

Ik heb net lidmaatschap aangevraagd. Wist niet dat het er was, thanks!

Ben officieel een gek visvrouwtje :’) zit maar voor de aquariums ernaar te staren hahah

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 00:16

Jongens ik raak echt zwaar ontmoedigd.. het lijkt maar niks te werken.. de kleine vent is wel een heel stuk actiever maar nog steeds ontzettend kieskeurig op zijn eten. Hij rust minder tegen het filter en wel lekker in zijn huisje, maar is ook weer aan het flirten met me bij het raam als ik er sta.. het is heel wisselend dus..
maar zijn schimmelplekje lijkt ineens zoveel groter terwijl ik de instructies keurig opvolg, misschien de dosis toch iets omhoog??
Ook lijkt het plekje bij zn lip terug

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:59

Hoe vaak ververst je? Wel met hetzelfde temperatuur water (liever net iets warmer dan te koud)? Beetje zout (jodiumvrij) aan het water toevoegen. Mag gerust 1 gram per liter water inhoud aanhouden.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:26

Inmiddels is zijn schimmel weg. Hij krijgt straks een waterverversing met aquarium zout en cattapa bladeren.
Het was wel ver gekomen aangezien de Esha niet aansloeg.. ik had bijna verwacht dat hij er niet bovenop zou komen

Zoals ik al in het topic eerder zei, ververs ik vaak elke week 10 procent. Bij hem nu alleen wat vaker om de dotten schimmel uit de bak te halen.
Afbeelding
Afbeelding