Eigendomgeschil hond (BE)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:39

rien10 schreef:
“Ik wil de hond!”
“Juridische stappen”
“Twee weken bij hem, twee weken bij haar”
Goh, wat een dieren liefde spreekt hier uit zeg. Kom op, denk aan de hond, kies voor de hond en niet voor jezelf! Laat hem niet de rest van z’n leven heen en weer schakelen.

Inhoudelijk weet ik geen oplossing maar wil ik wel graag inhaken op mensen die vinden dat honden niet kunnen schakelen.

Wij hebben thuis een hond, welke wij hebben opgevangen. Echter werkt mijn moeder onregelmatig en woon ik niet meer thuis. Sindsdien woont ze zo’n 3/4 dagen in de week bij een kennis. Wij hebben dus co-ouderschap. Werkt fantastisch. De hond zit nooit lang alleen en is in beide gevallen even happy. Dus zolang je het zelf niet hebt ondervonden of je hond dat prima vindt is het onzinnig om daar over te oordelen.

StalMelyn

Re: Eigendomgeschil hond (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:00

Een hond leeft ook echt in het 'nu' en denkt niet 'over twee weken moet ik naar het andere baasje'.

In dat opzicht zijn dieren veel gelukkiger dan mensen omdat ze niet zo doordenken. (Mijn mening. Ik zeg niet dat dieren niet slim zijn, ze denken alleen anders dan mensen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:08

Maar de oorzaak ligt bij de nieuwe vriendin die het contact tussen haar vriend en zijn ex om die hond niet ziet zitten toch?
Misschien is het handiger om daar eerst eens te beginnen met kijken naar een oplossing. Een kort, simpel, duidelijk gesprek kan wonderen doen lijkt mij om haar onzekerheid/jaloezie weg te nemen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 12:49

Een gesprek met nieuwe vriendin gaat niets uithalen, ex heeft mijn vriendin, na een relatie van bijna 7 jaar, laten zitten voor nieuwe vriendin. Zij hebben zacht uitgedrukt nogal een gecompliceerde relatie.

Er spelen ook meerdere factoren mee waarom hij geen geschikte eigenaar zou zijn, maar die ga ik hier niet op het internet zwieren aangezien het niet mijn situatie is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:01

lieveli schreef:
Sabri schreef:
Ik snap dat het een vervelende situatie is. Er is alleen een grote maar, er zijn momenteel zo ontzettend veel lieve hondjes in asiels die ook zo graag een lief baasje zouden willen. Is het niet beter het 'verlies' te nemen en je vriendin een eigen hond te laten nemen? Haar ex heeft natuurlijk wel een punt, hoewel het niet netjes is, is het voor de hond maar zo zo om steeds heen en weer te worden gesleept..

Ja dit. Het is ontzettend lüllig, maar ik zou die hele strijd niet eens aan gaan.

Oh wouw. Ik zou door het vuur (en over lijken) gaan als het om mijn honden gaat. 8-)

TS: Hebben ze deze regeling op papier gezet?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:05

Snollygoster schreef:
Een gesprek met nieuwe vriendin gaat niets uithalen, ex heeft mijn vriendin, na een relatie van bijna 7 jaar, laten zitten voor nieuwe vriendin. Zij hebben zacht uitgedrukt nogal een gecompliceerde relatie.

Er spelen ook meerdere factoren mee waarom hij geen geschikte eigenaar zou zijn, maar die ga ik hier niet op het internet zwieren aangezien het niet mijn situatie is.

Maar als hij zo n slechte eigenaar is, waarom dan eerst wel akkoord gaan met een week op week regeling?
Als hij zo slecht is,dan doe je dat toch niet. Dan koop je hem uit, neemt andere maatregelen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:19

In Nederland is het niet mogelijk om wettelijk gezien een omgangsregeling voor een hond te treffen. Dit omdat een hond wordt beschouwd als een ding.
Zaak is dus aan te tonen dat het jouw eigendom is. Kun je dat niet dan gesprek aan gaan met je ex en hopen dat er wat af te spreken is. Want je bent dan afhankelijk van de goodwill van je ex.

Het idee enige berichten terug om ex geld te vragen voor helft van de hond kan natuurlijk ook andersom: biedt hem 1000 euro voor de hond. Dan kan hij als hij dat wil een nieuwe pup kopen. Zaak is wel dat de hond dan vervolgens op jouw naam komt, anders blijft hij een gezamenlijk eigendom.
Woonden vriendin en ex samen? Zijn na beëindiging van de relatie spullen verdeeld? Daar hoort de hond ook onder.

Ik heb hetzelfde meegemaakt maar dan andersom: hond stond op mijn naam. (chip) ex wou de hond mee hebben (terwijl hij nooit iets met de hond deed :roll: ) ik heb juridische informatie ingewonnen: ex had geen poot om op te staan omdat de hond op mijn naam stond.

Ts, ik wens je vriendin veel succes. Ik zou ook alles (binnen wat wettelijk acceptabel is) doen om mijn hond terug te krijgen, maar het ligt lastig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:16

Dat hij om de week al die uren alleen zit is niet erg maar elke week is wel opeens erg?? Horeca is volgens mij later op de dag dus kunnen voordien de hond alles geven wat nodig is en kennelijk vind de hond de situatie oke anders waren er wel problemen geweest. Wat dat punt betreft, vele honden vinden alleen thuis zijn wel prima. Als hij er zo 1 is dan zou ik mij daar niet druk om maken. Hier ook regelmatig 9 uur alleen thuis (nou ja, meerdere honden) en die vinden dat wel prima. Ze kunnen altijd mee naar het werk maar de 3 oudsten vinden thuis blijven vaak veel fijner.

Blijft dus enkel de emotionele waarde over in dat geval en wat mezelf betreft.... Ik kan geen dag zonder mijn honden, vind uren al een probleem dusss zou idd over lijken gaan om hem altijd bij mij te houden en had nooit begonnen aan zo'n regeling.

Emotionele waarde is niet in geld uut te drukken dus al zou ik 1000 euro krijgen voor mijn pup die werkelijk maar 200 gekost heeft dan nog wil ik mijn pup!!!

Jurisch geen idee wat opties zijn daar heb je bijv. rechtsbijstand voor nodig wil je duidelijkheid krijgen denk ik.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:50

dierenfan schreef:
Dat hij om de week al die uren alleen zit is niet erg maar elke week is wel opeens erg?? Horeca is volgens mij later op de dag dus kunnen voordien de hond alles geven wat nodig is en kennelijk vind de hond de situatie oke anders waren er wel problemen geweest. Wat dat punt betreft, vele honden vinden alleen thuis zijn wel prima. Als hij er zo 1 is dan zou ik mij daar niet druk om maken. Hier ook regelmatig 9 uur alleen thuis (nou ja, meerdere honden) en die vinden dat wel prima. Ze kunnen altijd mee naar het werk maar de 3 oudsten vinden thuis blijven vaak veel fijner.

Blijft dus enkel de emotionele waarde over in dat geval en wat mezelf betreft.... Ik kan geen dag zonder mijn honden, vind uren al een probleem dusss zou idd over lijken gaan om hem altijd bij mij te houden en had nooit begonnen aan zo'n regeling.

Emotionele waarde is niet in geld uut te drukken dus al zou ik 1000 euro krijgen voor mijn pup die werkelijk maar 200 gekost heeft dan nog wil ik mijn pup!!!

Jurisch geen idee wat opties zijn daar heb je bijv. rechtsbijstand voor nodig wil je duidelijkheid krijgen denk ik.

De oplossing was niet ideaal, maar werkte wel voor beide partijen aangezien niemand de hond wou afgeven, tot nieuwe vriendin zich ermee bemoeide. Dan zat hond inderdaad beter om de week alleen dan nu continu alleen. En als je fulltime in de horeca staat is dat niet later op de dag, zeker niet als je in de keuken staat want dat is gewoon 's ochtends tot 's avonds. Als je geluk hebt kan je als het rustig is even een service coupé nemen, maar dagen van 12u zijn in de horeca eerder regel dan uitzondering. Vriendin heeft toen ze nog samen waren ook met haar ex samen gewerkt (parttime), ze weet dus goed genoeg wat zijn uren zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:12

pien26 schreef:
Een hond leeft ook echt in het 'nu' en denkt niet 'over twee weken moet ik naar het andere baasje'.

In dat opzicht zijn dieren veel gelukkiger dan mensen omdat ze niet zo doordenken. (Mijn mening. Ik zeg niet dat dieren niet slim zijn, ze denken alleen anders dan mensen)

Er zijn anders diverse gevallen bekend van honden die jarenlang hebben zitten treuren en wachten op een plek waar ze denken dat hun baasje,die overleden was,nog zal terugkomen. Nu weet ik ook wel dat veel honden minder eenkennig zijn en een minder gecompliceerd karakter hebben. Wat voor ras is de hond van je vriendin,ts?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:25

Zoals ik lees heeft dit allemaal te maken met de nieuwe vriendin van de ex die geen omgang wil met de ex van haar vriend. Kun je dit niet op gevoel spelen, alsin: weet je wat, ik betaal je een X bedrag voor die hond en dat kunnen jullie samen een nieuwe hond uitkiezen die alleen van jullie samen is. Anders zitten jullie nog jaren met een hond die van de ex van je vriend is geweest en kun je nooit helemaal alleen samen opnieuw beginnen. En in snap dat jullie gehecht zijn aan deze hond maar willen jullie niet iets van jullie alleen etc.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 01:12

Ts, hoe is dit afgelopen?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 12:02

Het ziet er helaas niet zo best uit, ze heeft advies van aan advocaat in geschakeld en maakt immers wel een grote kans om dit te winnen, maar gaat er véél geld aan kwijt zijn. Ex heeft ondertussen alle contact geblokkeerd, dus ze heeft sindsdien niks nieuws meer over de hond vernomen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:08

Tussen wat een advocaat zegt en wat er gebeurt zit een verschil helaas.Kan ze niet via andere kanalen de hond in de gaten houden en als hij weg moet hem dan terug nemen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:15

Snollygoster schreef:
Het ziet er helaas niet zo best uit, ze heeft advies van aan advocaat in geschakeld en maakt immers wel een grote kans om dit te winnen, maar gaat er véél geld aan kwijt zijn. Ex heeft ondertussen alle contact geblokkeerd, dus ze heeft sindsdien niks nieuws meer over de hond vernomen.

Wat een liefde voor de hond heeft je vriendin! Ik hoop dat ze het wint en dat ze het verlies in geld kan hebben voor haar dierenvriend.
Ik zou ook over lijken gaan om mijn dier te houden.
Heel veel succes in dit proces!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:08

beatje schreef:
Tussen wat een advocaat zegt en wat er gebeurt zit een verschil helaas.Kan ze niet via andere kanalen de hond in de gaten houden en als hij weg moet hem dan terug nemen?

maar ik had in dit topic ook al gereageerd,een gelijkaardig iets heeft een vriend van me meegemaakt.
door de extreem hoge kosten als zoiets naar de rechtbank moet,heeft hij het uiteindelijk zo gelaten,want tussen 'ik ga er mee door' en tegen de tijd dat het voorkomt,ben je ten eerste enkele 1000den euro's kwijt,en daarnaast zit daar makkelijk minstens een jaar tussen.

dus ik snap prima dat zoiets gewoon moeilijk is,los van het geld kan het evengoed 2j duren voor de hond dan uiteindelijk terug bij jou zit....dan trek je dat dier uiteindelijk ook terug weg uit een omgeving waar hij al die tijd zat en heeft hij jou in al die tijd niet gezien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:43

Als ik die vriendin was zou ik (of had ik allang) een leuk vriendje meegenomen en mijn huisdier gewoon teruggestolen. Wanneer ze thuis zijn aanbellen en je hond gaan pakken of juist wanneer ze weg zijn inbreken. Van mijn huisdier moeten ze afblijven. Of tijdens het uitlaten gewoon afpakken. Zijn ze helemaal bedonderd. Aanpakken die handel. Ik ga door het vuur voor mijn hond, zou zelfs nog misschien wel pepperspray meenemen om mn hond terug te krijgen daar krijg je meestal toch een geldboete voor. Maar zo laten eindigen zijn ze helamal zot ook jou nog blokkeren onrespectloze banketstaaf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:49

emptyy schreef:
Als ik die vriendin was zou ik (of had ik allang) een leuk vriendje meegenomen en mijn huisdier gewoon teruggestolen. Wanneer ze thuis zijn aanbellen en je hond gaan pakken of juist wanneer ze weg zijn inbreken. Van mijn huisdier moeten ze afblijven. Of tijdens het uitlaten gewoon afpakken. Zijn ze helemaal bedonderd. Aanpakken die handel.

Ja man. Stoer. Daar had je echt alles mee opgelost ja.
De hond is van allebei de personen evenveel, zij heeft niet meer recht dan hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:50

Ja daarom hebben ze haar ook geblokkeerd en mag ze dr hond niet zien. Als t niet netjes kan dan maar iets minder netjes. Maar misschien geef ik veel meer om mijn hond dan andere mensen ik zou dit absoluut niet pikken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:52

emptyy schreef:
Ja daarom hebben ze haar ook geblokkeerd en mag ze dr hond niet zien. Als t niet netjes kan dan maar iets minder netjes. Maar misschien geef ik veel meer om mijn hond dan andere mensen ik zou dit absoluut niet pikken.

Misschien houdt hij wel nog meer van die hond. Komt hij weer bij jou de hond terug stelen, want hij wil hem ook terug en vindt ook dat het dan maar minder netjes kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:55

Zou jij het laten rusten dan Goof? Wat zou jij doen?

Ja daar heb je wel een dingetje, ik ken de ex ook niet natuurlijk en dat moet je ook wel mee in afweging brengen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:05

Hoe ik echt zou handelen weet ik pas als ik in zo'n situtie terecht kom, maar weet je, het gaat om het geluk en welzijn van de hond, niet om mijn egoisme. Als de hond bij een ander ook gewoon gelukkig is en een goed leven heeft dan is dat belangrijker dan dat ik ergens inbreek en heftige rechtzaken start omdat ik vind dat ik recht heb op de hond.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:05

Denk ook dat je moet nadenken of je zelf zo laag wilt vallen door hetzelfde te doen als wat hij gedaan heeft. En dat terzijde ga je zelf dan ook in overtreding.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:14

Snollygoster schreef:
Hetgeen wat haar stoort is dat de hond bij de ex hele dagen alleen zit als hij werken is, wat bij haar thuis niet het geval is.

Waarom is het nu ineens wel een probleem en toen het contact en de omgangsregeling voor de hond wel goed verliepen niet? Komt over als een beetje redenen zoeken om de hond daar weg te houden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:19

De discussie of de ex van je vriendin een geschikte eigenaar is of niet, doet imo niet ter zake. Jouw vriendin heeft haar mening over wat goed is voor de hond, ex heeft zijn mening over wat goed is voor de hond.
Punt is dat je vriendin de hond niet wil opgeven en graag zou hebben dat de afspraken die gemaakt werden worden nagekomen.
Het lijkt me best dat je vriendin advies inwint bij een advocaat. Die kan beter uitleggen dan bokt wat haar rechten zijn en wat ze kan doen.

Ik kan me voorstellen dat dit voor je vriendin gepaard gaat met veel emoties. Ik persoonlijk zou in deze situatie proberen om communicatie enz met de ex zo zakelijk mogelijk te houden.