Honden apart voor bezoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:33

Ik lees in de openingspost vooral gebrek aan communicatie vooraf met de begeleider over het feit dat er bij TS 2 honden in huis zijn.
Toen de begeleider eenmaal in huis was, werd TS geconfronteerd met een onverwachte situatie en had daar niet gelijk een oplossing voor. Groter is het niet.

Ondanks dat de honden na de eerste begroeting die wat intimiderend kan zijn, braaf zijn, voelt de begeleider zich nog niet prettig. De mogelijke oplossingen zijn al gegeven (hekje, honden in andere ruimte of vastleggen) en ik lees nergens dat TS daar niet haar best voor wil doen.

Kortom, goed bezig TS.

Saskia9

Re: Honden apart voor bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:43

Ik schrik echt van de reacties hier zeg. Maar ik ben gekleurd, ervaring met ass en ik weet dus hoe zo'n vraag iemand lam kan leggen. Op zich een normale vraag van een hulpverlener die komt begeleiden,maar wanneer je bijvoorbeeld ass hebt en dit nog geen issue is geweest en je ineens deze vraag krijgt is dat wel even slikken.
Daarbij geeft ts ook aan dat ze een herplaatser heeft waarvan ze niet weet hoe die reageerd met apart doen. Dus logisch dat zij even puzzeltijd nodig heeft om te bedenken hoe ze dit moet aanpakken. Ineens zoiets te horen krijgen, meteen verder denken aan de hond die het nog niet gewend is geeft stress, want je moet plotseling een bepaalde training geven aan je hond. Dat kan best even hard aan komen.
Verder vind ik bepaalde tips zeker heel goed! Ook goed van ts dat ze dit vraagt.
Persoonlijk zou ik contact opnemen, en bekijken of je je fijn genoeg voelt om dit op tafel te leggen. Dat je wel wil maar even in de knoop zit met hoe. Misschien kunnen ze je er gewoon bij helpen!
Heel veel succes ts!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:46

Citaat:
Niet om het een of ander, maar ik heb geen idee wat ASS is en volgens jouw reactie is dat wel relevant? Want ik snap de reactie van Sweet vanille hier wel, ook al is het kort door de bocht.

Ik zet zelfs de kat apart als er bezoek komt (bij bepaalde mensen), snap niet zo goed waarom dat bij honden een probleem zou moeten zijn.

Excuus ASS is inderdaad wat eerder autisme en asperger was, maar word nu samengevoegd en word nu autisme spectrum stoornis genoemd.

Ik snap die reactie niet, natuurlijk wil je geholpen worden, maar bij ASS zul je heel je leven begeleiding nodig hebben en de een misschien net wat meer als de ander. Daarnaast word de TS bestempeld als asociaal, terwijl ze nu alleen vraagt wat ze het beste kan doen, vind ik niet heel erg aardig ;)

En ja, ik ben het er mee eens dat je een hond moet leren dat hij ook alleen even afgezonderd moet kunnen liggen, en dat kun je trainen. Dat zou dan mijn keuze zijn om te doen, als de begeleiding goed is dan moet je er inderdaad iets voor doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:18

Citaat:
maar bij ASS zul je heel je leven begeleiding nodig hebben en de een misschien net wat meer als de ander.

Gelukkig niet.
Het spectrum is zeer breed, van mensen die niet/nooit zelfstandig kunnen wonen tot mensen die zich (op den duur) prima redden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:51

Moeilijk punt. Welk ras zijn je honden ts? Als het om dwergpoedeltjes gaat vind ik dat ze overal bij mogen zijn. Maar als het gaat om HR-rassen,dan hoor je ze wl vast te leggen of in een andere ruimte te doen. Omdat die toch best gevaarlijk kunnen zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 13:55

Ik heb vanmorgen even contact met haar opgenomen en aangegeven dat ik de honden achter de tafel vast kan leggen. Hier staan ook hun manden.
Ze zei dat ze het met haar leidinggevende zou bespreken. Dus ik wacht het maar even af.

Ik ben trouwens wel bezig met benchtraining bij mijn oudste hond, maar hij vindt het echt verschrikkelijk. Hij eet ook niets in de bench van de stress. En aangezien hij wel los in huis kan als hij alleen moet blijven, was ik eigenlijk van plan om de bench de deur uit te doen.
De jongste hond past niet in die bench.

Ik ga binnenkort verhuizen en als ik in het nieuwe huis woon ga ik kijken of ik daar makkelijk een hoekje kan creëren met een puppy ren. Tot die tijd moeten ze maar even aan de tafel vast.
In ieder geval bedankt voor alle reacties.

@anjali: het zijn allebei kruisingen. Marlin weegt ongeveer 15 kilo en Buusya ongeveer 20 kilo, maar die is nog erg dun. Dus middenmaat en redelijk groot.
Buusya
Afbeelding
Marlin
Afbeelding

En samen
Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:09

Heb je geen tuin waar ze even in kunnen?Dat vinden mijn honden ook niet zo erg even in de tuin met een lekkere kluif.Die krijgen ze zo wie zo alleen buiten omdat ik nooit geen zin heb in gesmeer binnen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 16:10

In de tuin gaat hij ook blaffen. Ik doe ze wel eens even in de tuin met dweilen ofzo. Maar voor anderhalf uur is dat best lang. Zeker nu met die nattigheid, ze kunnen daar ook nergens droog liggen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:38

Dat is lastig,ik haal zo van die grote botten met vlees er aan,die mogen ze van mij alleen buiten eten,dus als ik dat buiten gooi hoor ik ze niet.
Ik zal toch gaan trainen dat ze iets makkelijker worden,je weet nooit voor welke reden ze toch ooit apart moeten.Bij mij is bv ooit ambulance personeel binnengemoeten omdat 1 vd kinderen bewusteloos was en die laten de deuren gewoon open,op zich is dat al een stresstoestand en dan is het fijn als de honden zich gedragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:56

beatje schreef:
Dat is lastig,ik haal zo van die grote botten met vlees er aan,die mogen ze van mij alleen buiten eten,dus als ik dat buiten gooi hoor ik ze niet.
Ik zal toch gaan trainen dat ze iets makkelijker worden,je weet nooit voor welke reden ze toch ooit apart moeten.Bij mij is bv ooit ambulance personeel binnengemoeten omdat 1 vd kinderen bewusteloos was en die laten de deuren gewoon open,op zich is dat al een stresstoestand en dan is het fijn als de honden zich gedragen.

Tja dan wordt het toch gewoon even opsluiten in een andere kamer. Anders lopen ze nog weg als de deur open staat.Ik denk ook dat ts best even gewoon de baas over haar honden mag spelen en ze eventjes kan opsluiten,liever gezegd apart zetten,als er iets is in huis waar ze zich niet mee mogen bemoeien.Dat moeten ze ook leren.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:01

Annet_Dottie schreef:
TinkerTreas schreef:
Even jullie mening nodig, want ik denk dat ik er nu niet juist naar kan kijken.
Ik heb 2x in de week iemand in huis die mij begeleid met een aantal dingen, vanwege mijn ass en de ass van mijn zoontje. Nu heeft mijn vorige begeleidster een nieuwe baan, dus er kwam een nieuwe.

Ik heb 2 honden, Marlin blaft altijd flink als er iemand binnenkomt, maar wordt al snel rustig en gaat dan gewoon rustig slapen.
Buusya blaft niet, komt even snuffelen en gaat dan ook slapen.
Toen mijn nieuwe begeleidster kwam, blafte Marlin flink liep van haar weg en ging op zijn vaste plekje op de bank liggen. Buusya bromde wat en liep gelijk naar haar mand.
Toen mn begeleidster ging zitten wilde Buusya even snuffelen, maar mn begeleidster vroeg of ik de honden apart wilde leggen omdat Buusya naar haar gromde. En ze vond Marlin erg angstig en vertrouwde hem niet.
Ik heb aangegeven dat ze niets doen en als je ze negeert dat ze dan ook niet naar haar toe komen. (Ik had Buusya weg gestuurd en die ging weer in haar mand liggen).
Maar ze bleef erbij dat ik de honden apart moest leggen, want ze voelde zich er niet goed bij.

Nu zijn mijn honden niet gewend om ergens opgesloten te zitten. En Marlin gaat erg blaffen als ik hem ergens opsluit en ik ben in huis bezig. Dit is ook nooit nodig want hij is rustig in huis en luistert goed.
Van Buusya weet ik niet hoe ze dit vindt, die is nog niet zo lang bij me maar tot nu toe maakt die zich nergens druk om. Een heerlijk relaxte hond.

Ik begrijp heel goed dat ze zich niet fijn voelt, als je niet van honden houdt en je komt in een huis met een blaffer en de ander gromt naar je (al vond ik het geen grommen, maar goed).
Maar ik heb er geen zin in om mijn onzekere hond over de zeik te helpen 2x in de week. Terwijl het net hartstikke goed gaat.

Ze is nu weg gegaan en ik zou er over nadenken hoe ik het oplos voor de volgende keer. Ik kon er nu ook niets mee.
Ik heb eigenlijk zoiets van stuur iemand die niet bang is voor honden, maar ik weet natuurlijk ook niet of dit mogelijk is met personeel.

Wat zouden jullie doen? Toch hond apart en maar laten blaffen (zullen de buren ook niet blij mee zijn denk).
Of vragen of er iemand anders kan komen, wat misschien niet mogelijk is.

Ik heb ook een tijd thuis begeleiding gehad en heel simpel ik ben er altijd heel kort in gelijk vanaf dag 1 richting een instantie, ik heb katten, ben je allergisch/bang whatever is dat mijn probleem maar ik hoef niemand in m'n huis te hebben die van mij verwacht dat ik mijn katten ergens anders zet/opsluit whatever.
Desondanks heb ik 1 begeleidster gehad die volgens mij bang was voor katten, maar mijn katten luisteren prima net als jou honden als ik het zo lees (ja ik begrijp dat een kat en hond niet het zelfde zijn) en laten haar dan verder ook met rust.
Ik zie niet zo goed wat jou hond verkeerd heeft gedaan dat hij nu gelijk apart gehouden moet worden en vind zo'n houding van een begeleidster eerlijk gezegd heel apart als je hond gewoon luistert en in zijn mand gaat wanneer je er om vraagt heeft zij er verder geen last van.
Ik zou er eerlijk gezegd niks mee doen en mensen zullen mij waarschijnlijk kort door de bocht vinden maar dan zou ik eerder in gesprek gaan met de instantie waar de begeleiding van komt dat er bekend is dat je honden hebt en dat als iemand daar al na een week moeilijk over doet diegene misschien niet geschikt is om bij jou thuis te komen :x
Ik wens je heel veel succes er mee in ieder geval, begrijp dat het lastig voor je is!

Helemaal mee eens hoor! Als je zo'n baan hebt weet je dat je huisdieren tegen kunt komen.

Hoe zit het dan als iemand zegt niet tegen je kinderen te kunnen, moet je die dan ook maar opsluiten in hun kamer ofzo?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:06

tuuurlijk, want een hond is precies hetzelfde als een kind.... :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:15

Ik vind het goed dat je zoekt naar een oplossing, maar de begeleiding is er uiteindelijk om je leven makkelijker te maken en niet moeilijker. Als het voor jou goed te doen is om ze even aan de lijn te klikken terwijl zij komt, vooral doen. Een beetje rekening met elkaar houden is wel zo fijn.

Maar als het voor jou een extra last wordt, dan kan de conclusie zijn dat deze combinatie niet goed werkt. Jij hebt die honden, ze zijn deel van jouw leven. En de ondersteuning is er om jou in staat te stellen een zo normaal mogelijk leven te leiden (uitgangspunt van de WMO), dus inclusief honden. Als een begeleider daar niet mee om kan gaan, dan is dat prima, maar dan is een andere combinatie toch handiger.

En dat brengt me dan op een ander punt: bang zijn voor honden kan. Maar wat ik niet echt teruglees in de reacties van haar is de houding 'hier komen we samen wel uit.' En ik weet niet precies waar de ondersteuning voor is, maar meestal is dat nou juist de houding die je wel wilt bij iemand die je komt ondersteunen. En ook dat kan een reden zijn om te kijken of dit wel of niet een combinatie is die werkt voor jou.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:17

Azmay schreef:
Jord schreef:
Ik vind het onzin, ze komt bij jou in huis en daar wonen toevallig ook 2 honden, neem aan dat je je aanpast als je bij iemand in huis komt.

Persoonlijk vind ik het juist niet meer dan normaal dat mijn honden even in de bijkeuken gaan als er iemand komt die bang is voor honden of het gewoon onprettig vind dat ze er zijn.

Zeker als diegene niet gewoon op de koffie komt, maar zelfs dan.

Idd.
Hier gaan de honden ook vast bij bezoek, tenzij deze aan geeft dat ze wel los mogen.
Onze kat gaat niet naar mensen toe, maar anders zou ik die ook gewoon even buiten de kamer houden dan waar het bezoek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:34

Kinke schreef:

Een hond is wel veel leuker dan een kind :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:38

Hier gaan 2 honden wel vast met visite, als ze dit fijner vinden.

Derde hondje is opvanger uit Roemenië. Deze sluit ik nooit op in de bench, als er visite komt. Dan flipt ze helemaal. Als ze eenmaal gewend is dan hoor je haar niet meer.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 19:31

Shadow0 schreef:
En dat brengt me dan op een ander punt: bang zijn voor honden kan. Maar wat ik niet echt teruglees in de reacties van haar is de houding 'hier komen we samen wel uit.' En ik weet niet precies waar de ondersteuning voor is, maar meestal is dat nou juist de houding die je wel wilt bij iemand die je komt ondersteunen. En ook dat kan een reden zijn om te kijken of dit wel of niet een combinatie is die werkt voor jou.

Dit is iets waar ik ook een beetje mee zit. Ik vond haar erg kortaf in haar reactie vandaag(maar dit kan ook mijn interpretatie zijn) ik heb verder ook niets meer van haar gehoord. Morgen werkt ze niet, dus misschien hoor ik maandag iets.
Het is de bedoeling dat ze mij helpt met structuur vinden/houden in het huishouden en de zorg voor de kinderen.
Maandag heb ik een gesprek met iemand anders en als ik dan nog niets gehoord heb, gaat zij even contact opnemen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 19:35

Kinke schreef:

Mijn jongste zoontje heeft een tijdje gebeten. Dat hebben de honden nog nooit gedaan.
Dus zou ik zeggen dat kinderen gevaarlijker zijn :D :+

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:43

TinkerTreas schreef:
Kinke schreef:

Mijn jongste zoontje heeft een tijdje gebeten. Dat hebben de honden nog nooit gedaan.
Dus zou ik zeggen dat kinderen gevaarlijker zijn :D :+

_/-\o_ _/-\o_ :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:43

Kinke schreef:

_O- _O- _O- _O-

Dat dus, men haalt steeds de kinderen er weer bij :roll:

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:44

En toch kan voor veel mensen een hond net zo belangrijk zijn als een kind.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:49

Ik vind het niet meer dan logisch dat je dieren apart doet wanneer er gasten zijn die daar geen prijs op stellen.
Iets met fatsoen en wederzijds respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:56

senna21 schreef:
Ik vind het niet meer dan logisch dat je dieren apart doet wanneer er gasten zijn die daar geen prijs op stellen.
Iets met fatsoen en wederzijds respect.

Mensen die mijn honden echt niet in de buurt willen hebben, komen het huis niet in.

De eerste 5 minuten zitten ze hier in de bench. Daarna los en dan zoeken ze gewoon hun eigen plek op.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:59

Helemaal met je eens Senna. Maar dan moet je dat wel weten. In dit geval werd TS er door overvallen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:18

Shadow0 schreef:
En dat brengt me dan op een ander punt: bang zijn voor honden kan. Maar wat ik niet echt teruglees in de reacties van haar is de houding 'hier komen we samen wel uit.'

Ik zou geen vertrouwen hebben in een baas die haar ene hond zo naar me laat blaffen en haar andere hond naar me toe laat komen en laat grommen. Nee, dan ben je mijn vertrouwen kwijt en wil ik graag dat je zorgt dat de honden niet meer bij me kunnen komen.