Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:37

TS volgens mij ben jij een ontzettend lieve baas die alles voor het beestje over heeft, kosten nog moeite worden bespaard, maar eerder haalde iemand al aan...Een hond die zn behoefte laat lopen, dat is geestelijk zo ontzettende niet wat een hond wilt...

Ik snap dat het ingewikkeld is. Hier een kat van bijna 22. Mager, tepeltumor, slechte schildklier, slechte nieren en echt ook dementerend. Doof, slechtziend en toch geniet hij zo ontzettend van het zonnetje, van opschoot, van lekker eten. Het is zo ontzettend lastig in te schatten wanneer het genoeg is. Ook wij gaan nog verder, nu inslapen zou echt tegen alles wat me lief is indruisen

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:43

Het is heel erg lastig om te bepalen wanneer het genoeg is geweest. Er is hier wel het een en ander aan literatuur over te vinden, wellicht kun je je daar eens in verdiepen? En het is natuurlijk erg lastig te zeggen of je hond een draaglijker bestaan kan hebben voor de laatste maanden als je niet precies weet wat er speelt. Nierfalen kun je niet oplossen maar als je bijvoorbeeld een keer bloedonderzoek laat doen weet je wel waar je aan toe bent. Als hij achter heel erg moeilijk in de benen komt bestaan er anabolenspuiten (ja, echt) waarmee sommige oudere honden met dit probleem (tijdelijk) weer een stuk beter kunnen lopen. Bespreek dit soort dingen vooral met je dierenarts en bekijk samen of dat een optie is. Bij dierenartspraktijken zijn overigens vaak ook handouts te krijgen over het inslapen van je oudere dieren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:59

justkid schreef:
Wat erg dit. -O-
Woensdag gaat de ts naar de dierenarts maar hier weten een heleboel mensen al ;
dat de ts te laat is,
het dier laat lijden,
niet langer moet wachten,
de dierenarts vast wil rekken,
dus geen eerlijk oordeel kan geven .

|o echt niet te geloven 8)7
Ts ik wens je veel sterkte, laat je niet gek maken door de reacties hier.
Ik zie gelukkig ook reacties waar je wel om vraagt, ervaringen van anderen en die laten ook heel mooi zien dat het genuanceerd ligt.

Precies wat ik ook wilde zeggen. Ik snap best dat je woensdag gaat, als dat makkelijker is met transport. Ook is je zoon er dan bij wat voor hem wel fijn is kan ik me voorstellen. Ik denk dat we er echt wel op kunnen vertrouwen dat TS de DA inschakelt mocht de situatie eerder verslechteren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:07

Begrijp ik het goed dat je niet naar een dierenarts gegaan bent vanwege zijn nieren en zijn achterhand? Dat had toch wel beter geweest... ik zou dat eerst nog doen. Je belt toch niet voor inslapen zonder onderzoek? Daar draait mijn maag wel een beetje van om.. wellicht kan deze hond nog langere tijd gelukkiger leven met medische hulp.

Verder natuurlijk heel veel sterkte.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:10

Hannanas schreef:
Begrijp ik het goed dat je niet naar een dierenarts gegaan bent vanwege zijn nieren en zijn achterhand? Dat had toch wel beter geweest... ik zou dat eerst nog doen. Je belt toch niet voor inslapen zonder onderzoek? Daar draait mijn maag wel een beetje van om.. wellicht kan deze hond nog langere tijd gelukkiger leven met medische hulp.

Verder natuurlijk heel veel sterkte.

Ik denk dat je het juist niet goed begrepen hebt.
TS is al meerdere malen bij de dierenarts geweest.
En ze gaat woensdag ook niet naar de dierenarts om in te laten slapen, maar om de dierenarts te laten kijken en dan advies te krijgen, of ze de hond inderdaad nog met medicijnen een goeie tijd kan geven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:12

Nicky1963 schreef:
A3a1 schreef:
Ts, ik heb veel aan je moeten denken, hoe is het?
Hoe is het afgelopen, er waren zoveel haken en ogen....

Dat is lief van je. Heb een afspraak gemaakt voor woensdagmiddag. De dierenarts heeft dan alle tijd voor ons en is mijn zoon thuis en kan helpen met onze hond in- en uit de auto tillen. Hij zal een algemeen 'ouderdoms' onderzoek krijgen geloof ik.
Ik probeer me op alles voor te bereiden, maar ik geloof nog niet dat hij slecht genoeg is om hem direct te moeten laten gaan. Eigenlijk heb ik de hoop dat de da nog middelen en/of methodes heeft om hem te helpen. Maar alleen als hij dat absoluut ziet zitten. Bij twijfel bij de dierenarts ga ik het leven van mijn hond niet rekken.

Dus woensdagmiddag weten we hopelijk meer. Ik hou jullie op de hoogte.

Vertrouw hier op! Trek alles uit de kast. Er valt mogelijk nog verbetering te realiseren ts. Een hoop is goed te ondersteunen. Ook zijn klachten. Mocht het uiteindelijk niet baten, dan heb je er tenminste alles aan gedaan.

@ Marieke: ts schrijft dat ze puur kidney is gaan geven nav klachten en niet nav bloed-urine uitslagen bij de dierenarts die wijzen op nierfalen. Wat bedoeld TS dan wel?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:14

Iets later in het topic geeft ze aan dat dit wel in overleg met de dierenarts gebeurd is.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:16

Ik zou ook zeker even cushing melden bij de DA. Heel veel DA's herkennen die symptomen niet waardoor het soms erg lang duurt voor er een diagnose komt of zelfs helemaal niet. Kijk anders eens op fb, daar is een cushingforum met heel veel info. Als dat het is dan is er medicatie mogelijk en vaak knappen ze dan zienderogen op.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:27

Nicky1963 schreef:
A3a1 schreef:
Ts, ik heb veel aan je moeten denken, hoe is het?
Hoe is het afgelopen, er waren zoveel haken en ogen....

Dat is lief van je. Heb een afspraak gemaakt voor woensdagmiddag. De dierenarts heeft dan alle tijd voor ons en is mijn zoon thuis en kan helpen met onze hond in- en uit de auto tillen. Hij zal een algemeen 'ouderdoms' onderzoek krijgen geloof ik.
Ik probeer me op alles voor te bereiden, maar ik geloof nog niet dat hij slecht genoeg is om hem direct te moeten laten gaan. Eigenlijk heb ik de hoop dat de da nog middelen en/of methodes heeft om hem te helpen. Maar alleen als hij dat absoluut ziet zitten. Bij twijfel bij de dierenarts ga ik het leven van mijn hond niet rekken.

Dus woensdagmiddag weten we hopelijk meer. Ik hou jullie op de hoogte.

Wat spannend, veel sterkte, dit worden zware dagen :(:)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:40

Het is duidelijk dat je veel voor je hond over hebt. Het enige dat ik je mee wil geven is probeer objectief naar je hond te kijken.
Ik heb in relatief korte tijd 3 honden in moeten laten slapen, 1 met kanker en 2 waren gewoon op. Bij de laatste zag ik achteraf op beeldmateriaal dat ik iets te lang had gewacht. Hij zag er al langere tijd moe uit, viel wat in, doorgezakte rug en er zat geen leven meer in zijn ogen. Toch ging hij nog graag mee en was super enthousiast. Daar liet ik me door bedotten, want als hij dacht dat ik hem niet zag was hij heel anders. Ik wens je veel sterkte en wijsheid. Houden van is ook loslaten als het niet meer gaat en dat doen we vaak te laat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:22

Ts ben je al bij de da geweest?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 14:28

bigone schreef:
Ts ben je al bij de da geweest?

Vanavond om 17.00 uur heb ik een afspraak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:29

Sterkte vanmiddag!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:40

Op basis van wat je beschrijft denk ik dat niemand je een verwijt geeft als je de hond zou laten inslapen. Te vroeg ben je met deze klachten in elk geval niet. Te laat weet ik niet. Echter ben jij diegene die de hond ziet en ziet hoeveel last het dier er zelf van heeft. Vanaf een scherm kunnen wij dat niet helemaal goed beoordelen.

Onze vorige hond zag er goed uit, echter als ik opnoemde wat ze allemaal had zag je de mensen kijken van sow. Ze had in die zin niet echt last, kon gewoon mee met wandelingen en was er lang niet zo aan toe als jouw hond. Bij haar was een milt-tumor de reden om in te slapen.

Overleg met de dierenarts, maak voor jezelf duidelijk wat de grens is voor jouw hond. En kijk hoe de mensen om je heen de hond zien. Vraag of hun eerlijk willen zijn als ze denken dat het niet meer goed gaat. Ze kennen de hond, ze kennen jou en zien beter als ons hoe het gaat.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:13

Heek veel succes en sterkte bij de dierenarts!

Ik hoop dat je DA eerlijk is en het ook aangeeft als de hond echt ‘op’ is. Mocht hij met medicijnen nog pijnvrij en blij zijn dan zou ik dat eerst nog proberen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 19:09

We zijn terug van de dierenarts. Pfff, heftig. Zij gaf aan dat hij echt wel pijn heeft. Zijn hart was nog goed en zijn prostaat ook. Hij heeft een dikke pijnstillende injectie gehad. Als deze verlichting geeft kunnen we tot bloedonderzoek besluiten om te onderzoeken wat hij nog meer mankeert en dit evt. behandelen. Als dit niet helpt dan laten we hem gaan, morgen. Ik vrees dat het toch het laatste wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:10

Ach ts, wat confronterend dan he.
Wat het ook wordt morgen, sterkte. En geniet en knuffel!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:11

Ach jeetje, wat balen.....
Ik duim voor een wondertje.... :(:)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:12

Dat is rotnieuws ts! Maar wel een hele dappere keuze. Ik duim voor je dat hij opknapt en anders heb je er in ieder geval alles voor gedaan. Daar hoef je jezelf niet schuldig over te voelen. Houden van is ook loslaten helaas...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 19:31

Dank jullie wel. Had echt niet in de gaten dat hij er zo slecht aan toe zou zijn. Ik belde zojuist mijn man en hij kon ook niet geloven dat hij zoveel pijn zou hebben. Wat een verdriet. Wat hebben wij het mis gehad. Arme hond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:05

Dat is vaak wat het zo lastig maakt ze laten het niet zo zien. Onze hond was ook op en klaar toen ik dacht dat we alleen even voor een check up gingen. Sterkte de komende tijd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:49

Hier een stille meelezer, maar wil je even een dikke knuffel geven. :(:)
Dappere keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:51

Ja reken het jezelf niet te hard aan. Je ziet de hond iedere dag, dus dan merk je veel minder snel op hoe de situatie echt is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:51

Nicky1963 schreef:
Dank jullie wel. Had echt niet in de gaten dat hij er zo slecht aan toe zou zijn. Ik belde zojuist mijn man en hij kon ook niet geloven dat hij zoveel pijn zou hebben. Wat een verdriet. Wat hebben wij het mis gehad. Arme hond.

Bijna elke dierenliefhebber is te laat, al vaker aangehaald. En zo zal het ook altijd blijven. Want als je dier heel langzaam minder word is veel moeilijker om een moment te bepalen waaro jet genoeg is geweest , neem het jezelf niet kwalijk want deze hond heeft nog wel twee liefdevolle jaren gehad met liefhebbende bazen .

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:54

TS, je bent een topper. Je hebt deze hond nog een paar heerlijke jaren gegeven. Neem jezelf niks kwalijk. Geniet van de momenten die er nu nog zijn. Dikke virtuele knuffel!