Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:00

Jolliegirl schreef:
Hmm, zijn ze niet resistent?

Precies wat ik dacht, ik behandel mijn katten nooit tegen vlooien en ze hebben ze ook nooit, komen ook niet buiten, de hond krijgt eens per 2 maanden een pipet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 14:05

wittepit schreef:
N0a schreef:
Ik zweer echt bij Comfortis. Verkrijgbaar bij de DA. Wel duur grapje maar kost zo veel minder moeite.

Je geeft de kat een pil. Binnen een halfuur vallen de vlooien dood van hem af. Katten lekker door het huis laten lopen, elke vlo gaat gelijk dood. Je geeft volgens mij 3x zo'n pil. Tot de cyclus van de vlo voorbij is. En je hoeft dus ook niet te sprayen etc. Ideaal!

Dit effect had ik al bij de advantage nadat een logeerkitten een flinke plaag had veroorzaakt. Zolang je zelf nog katten in huis hebt lopen die met een goed middel behandeld zijn zullen de vlooien het liefst op de katten springen... einde vlo. En uiteindelijk is idd de cyclus doorbroken.

Echt problematisch wordt het pas als je geen katten meer rond hebt lopen...

Mijn katten gaan voor geen goud weg, dat scheelt. :+

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 14:07

Jord schreef:
Jolliegirl schreef:

Precies wat ik dacht, ik behandel mijn katten nooit tegen vlooien en ze hebben ze ook nooit, komen ook niet buiten, de hond krijgt eens per 2 maanden een pipet.

Resistentie is volgens mij niet aan de orde. Ook over uhm dat ene merk waar ik de naam van kwijt ben is niet bewezen/onderbouwd dat de werking niet meer deugd. Verkeerd aanbrengen van het spul wel, maar ik blaas altijd de haren opzij en breng het direct aan op de huid.

Ik denk dat het hier komt uit de verbouwing. Werkvolk in en uit, cement, zand, stof, puin etc. En dat drachtige kat niet is ontvlooit, want dat durfde ik niet. Kittens tot en met 8 weken enkel met spray want dat is veilig.

lyanne_sanne

Re: Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:27

Ik mis eigenlijk in je verhaal hoeveel dieren je nu werkelijk hebt.
Ik lees iets over kittens, mama poes en een hond?

Sowieso is het slim om álle dieren te behandelen, ook al vind je geen vlo op het beestje zelf.
De omgeving doe je al heel goed reinigen. Wissel/was je ook dagelijk kleedjes/mandjes etc?

Die spray voor kittens is helaas niet zo sterk dus als ze van je dierenarts een pipetje mogen (op basis van gewicht&leeftijd) dan zou ik dat zeker doen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 14:36

lyanne_sanne schreef:

Sowieso is het slim om álle dieren te behandelen, ook al vind je geen vlo op het beestje zelf.
De omgeving doe je al heel goed reinigen. Wissel/was je ook dagelijk kleedjes/mandjes etc?

Die spray voor kittens is helaas niet zo sterk dus als ze van je dierenarts een pipetje mogen (op basis van gewicht&leeftijd) dan zou ik dat zeker doen

Ik heb 5 katten en 1 hond.
Alle dieren zijn behandeld. 2 gecastreerde poezen direct een pipet, deze hadden geen vlooien/poepje. De mama en twee kittens eerst gewassen, die krijgen morgen een pipet en zitten tijdelijk in de badkamer.

Hond komt niet in contact met de katten, maar heeft gisteren ook een pipet gehad.

De reden dat ze eerst gewassen zijn: kitten 1 had er vrij veel, langharig en wou ik eerst gewassen hebben zodat zij i.i.g. voor nu prettiger erbij loopt.

Alle katten kam ik nu tweemaal per dag, ochtend en avond. Ook de katten die reeds een pipet hebben gehad.

Geheel het huis (met uitzondering om de verbouwzone) is gepoetst, gestofzuigd en ingespoten met omgevingsspray. Sowieso wordt mijn dagelijks gestofzuigd en twee maal per week maak ik alles schoon. Een keer per week met Dettol (gele fles) en een keer per week met Biotex.

Normaal gaan de dierenmandjes eenmaal per week in de was. Nu zit alles in de was uiteraard en moeten ze het doen met dagelijks een verse handdoek om als mandje/kleedje te gebruiken. Krabpalen zijn ingespoten met gif en staan buiten nu.

(Alles wordt nagdroogd i.v.m. Dettol in combi met katten).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:39

Als jpuw dieren niet met andere dieren in aanraking komen, dan heb jij de eitjes en eventueel ook wel de vlooien in je kleren en schoenzolen meegenomen, dat kan ook als je naast iemand zit in de bus hoor, maar de vlooien zitten ook buiten. In je tuin, aangrenzend andere tuinen.

Hier ooit vlooien gehad doordat ik ze mee gebracht had uit een huis met vlooien....gelukkig was ik ze snel kwijt...maar dat betekend wel dat je moet weten bij wie en je je schoenen en kleding moet reinigen net als je mandjes, kleedjes etc van de dieren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:41

Wij kregen onze echte buitenpoes ook niet vlovrij waardoor onze honden dus ook voortdurend opnieuw besmet werden. De tuin zat er immers vol mee.
Hebben alle dieren nu maar een advantage vlooien en teken bandje om, nergens meer last van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:01

Jord schreef:
Jolliegirl schreef:

Dit geldt voor ons ook, al zo lang we huisdieren hebben. We hebben nooit preventief vlooienspul gebruikt. Als we er een zagen dan kreeg de kat een pipet en was het ook weer gedaan voor een half jaar/jaar, en dat waren katten die gewoon buiten kwamen.
De hond hetzelfde, die krijgt nooit iets tegen vlooien en heeft nog nooit een vlo gehad. Krijgt hooguit een pipet advantage tegen teken als hij een teek heeft gehad in het tekenseizoen. Juist omdat we resistentie willen voorkomen, en dat lijkt hier prima te werken.

Bij luizen zeggen ze dat die liever op een schone hoofdhuid zitten, dus wellicht werkt het juist tegen jullie om zo vaak te wassen en borstelen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 16:22

Vaak wassen? Ze worden niet vaak gewassen, ze springen sporadisch eens mee onder de douche in een gekke bui om met het zeepsop te spelen. Verder worden ze niet bewust gewassen. Kammen is wekelijks en bij een langharige kat geen overbodige luxe. :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:27

Nee dan zal het daar niet aan liggen inderdaad. Ik hoop dat ze er snel vanaf zijn!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:53

Balou_k schreef:
lyanne_sanne schreef:

Ik heb 5 katten en 1 hond.
Alle dieren zijn behandeld. 2 gecastreerde poezen direct een pipet, deze hadden geen vlooien/poepje. De mama en twee kittens eerst gewassen, die krijgen morgen een pipet en zitten tijdelijk in de badkamer.

Hond komt niet in contact met de katten, maar heeft gisteren ook een pipet gehad.

De reden dat ze eerst gewassen zijn: kitten 1 had er vrij veel, langharig en wou ik eerst gewassen hebben zodat zij i.i.g. voor nu prettiger erbij loopt.

Alle katten kam ik nu tweemaal per dag, ochtend en avond. Ook de katten die reeds een pipet hebben gehad.

Geheel het huis (met uitzondering om de verbouwzone) is gepoetst, gestofzuigd en ingespoten met omgevingsspray. Sowieso wordt mijn dagelijks gestofzuigd en twee maal per week maak ik alles schoon. Een keer per week met Dettol (gele fles) en een keer per week met Biotex.

Normaal gaan de dierenmandjes eenmaal per week in de was. Nu zit alles in de was uiteraard en moeten ze het doen met dagelijks een verse handdoek om als mandje/kleedje te gebruiken. Krabpalen zijn ingespoten met gif en staan buiten nu.

(Alles wordt nagdroogd i.v.m. Dettol in combi met katten).

Moet dan nu toch wel goedkomen denk ik. Sorry, wist niet dat je een 8 jarige in huis had en zwanger bent. Ik ben alleenstaand en had ook telkens explosies van vlooien dus heb tot in de gordijnen en dekbedden, matrassen, alles ingespoten en toen was ik er pas vanaf. Ik deed ook eerst boven, en een dag of twee dagen later beneden, dit hielp hier niet en werd toch geadviseerd het hele huisi n 1 keer te doen. Maarja dan moet je inderdaad wel even een paar dagen de hort op...en dat is denk ik ook niet handig.

Nou, nu maar duimen dat die krengen weg blijven ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 21:08

Nee. Dat is niet heel handig met de beestenboel en met de verbouwing is het hier sowieso drukke bende. :+

Hoop dat het zo wel werkt. Ik heb nieuwe slaapkamer meubels besteld en wou dan een nieuw matras kopen. Deze is echter nog heel goed en wou ik in de logeerkamer gooien, maar wellicht dat ik die dan maar weg pleur. Al kan ik me niet voorstellen dat ze hierin kruipen oid.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:24

Uiteraard kruipen ze daar ook in, helaas. Of de eitjes verdwijnen erin. Komen ze nu weer terug zou ik het in toom proberen houden tot de verbouwing klaar is en dan eerste dag boven en tweede dag beneden behandelen ofzo....weet het anders ook niet.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 06:51

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je advantix hebt gebruikt. Maar ik zou persoonlijk overstappen op een ander merk. Ik zou strongholds gebruiken omdat dat merk ook de omgeving mee pakt. Deze vernietigd ook de eieren van vlooien. Dus 2x strongholds gebruiken en je bent van alle ellende af.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:22

Met program ben je niet opgelicht.
Program werkt als anti conceptie voor vlooien die er nu op zitten.

Maar....
Meeste mensen vergeten dat 95 procent niet op de kat zit en vlooien 20 eitjes per dag kunnen leggen!!
Meeste eitjes liggen verspreid door het huis. Worden larven en larven worden pop.

Tegen eitjes en larven kun je omgeving spray gebruiken.
Maar....
Tegen poppen niet!

De pantser is te hard en kan tot twee jaar goed blijven.

Wanneer de pop er aan toe is en een warmte bron vind springt hij er uit.

Bij twee vlooien heb je dus zo weer 20 eitjes. En na een week 100 tot 140.

Daarom is het ook zo moeilijk!

Program? Top
Maar blijf de omgeving en de dieren mee pakken en houd er rekening mee dat je volgend jaar nog wéér vlooien kan vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:32

Citaat:
Maar....
Meeste mensen vergeten dat 95 procent niet op de kat zit en vlooien 20 eitjes per dag kunnen leggen!!
Meeste eitjes liggen verspreid door het huis. Worden larven en larven worden pop.

Tegen eitjes en larven kun je omgeving spray gebruiken.
Maar....
Tegen poppen niet!

Klopt helemaal! Daarom is het wel heel belangrijk om je dieren wél in de omgeving te laten komen waar je met spray hebt gespoten. Zo kunnen nieuwe vlooien op je kat springen en dan dood gaan }> .

Mijn katten die veel buiten komen hebben een Seresto, werkt perfect, maar voorkomt niet dat er weleens een vlo op de katten komt. Hond krijgt wisselende merken pipetten met verschillende stoffen. Maar ook hij komt weleens met een vlo thuis, hij komt ook weleens bij andere mensen in huis, met huisdieren....

Verder is in dit topic eigenlijk alles al gezegd en het zijn inderdaad vreselijke beestjes. De vlooienkam en een bak met water+afwasmiddel zijn je grootste vriend. Verder moeten de chemische middelen nu hun werk doen.

In een ander vlooientopic heb ik de tip gezien over het middel Fendona. Dit heb ik besteld en gebruikt en werkt tot nu toe super! Het "niet" dweilen vind ik lastig, maar nadat ik met dit spul heb gespoten is het toch echt beter om een week of 4/6 niet te dweilen. Ik stofzuig wel iedere dag en de eerste 2 weken heb ik elke dag mijn stofzuigerzak weggegooid nadat ik heb gezogen.

Heb de Fendona ook meteen in de paardenstallen gespoten en het scheelt ontzettend met vliegen (daar werkt het nl ook tegen).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:40

Met fendona wel een beetje oppassen.
Daar zit een permetryne stof in.

Permetryne is giftig voor kat en konijn namelijk.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:50

De eitjes kunnen heel lang lekker verstopt blijven liggen in hoekjes en kiertjes. De verarming gaat weer aan en poef, ze komen uit. Echt weer de tijd van het jaar voor.

Maar vreemd dat met zoveel middelen je alsnog vlooien hebt.

Ik doe eens in de 2 maanden een pipet in de nek van advantix en dat is het en al jaren geen vlooien gehad. Katten en honden en katten komen buiten. Wel wassen we elke week de kussens en dekens van de dieren en bank en zuigen we om de dag de manden en banken goed.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 11:00

Tsaartje schreef:
Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je advantix hebt gebruikt. Maar ik zou persoonlijk overstappen op een ander merk. Ik zou strongholds gebruiken omdat dat merk ook de omgeving mee pakt. Deze vernietigd ook de eieren van vlooien. Dus 2x strongholds gebruiken en je bent van alle ellende af.

Advantix niet, Advantage wel. Dat heb ik deze week dus gebruikt. Ze zijn 8 september gevaccineerd met Program. Dat hoort de vlooien steriel te maken. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 11:00

Omgeving is nu ook behandeld met omgevingsspray! Secoltin en Bolfo!

Stofzuigen is hier dagelijks: nu een paar dagen niet na het sprayen. Anders zuig je de werkende stof weer weg.

Kussens van beestjes gaan wekelijks is de was.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 11:02

maralyn schreef:

Dat ga ik dan helaas toch echt niet gebruiken.. Eenmaal zo’n vergiftiging meegemaakt, graag niet weer.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:29

Om resistentie te voorkomen behandel ik mijn honden en katten ook niet standaard elke maand of 3 maanden...pas zodra ik bij 1 vd beesten een vlo ontdek. Door de jaren heen is dat standaard zo rond eind juli begin augustus. Ik merk het vooral aan mijn maine coon, hij is allergisch voor een vlo beet en reageerd gelijk. Voor hem werkt al bijna niks meer heel raar terwijl ik dus niet vaak ontvlooi. Alleen advantage. Wat ik wel doe is dan allemaal ontvlooien en ontwormen. Het is hier eigenlijk maar 1 max 2x per jaar nodig. Ik weet dat veel mensen anders denken maar voor mij en mijn dieren werkt dit het beste
Laatst bijgewerkt door diesel83 op 05-10-18 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:31

Zelf gebruik ik seresto.
Heeeel tevreden mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:38

Balou_k schreef:
maralyn schreef:

Dat ga ik dan helaas toch echt niet gebruiken.. Eenmaal zo’n vergiftiging meegemaakt, graag niet weer.

Zolang je de gebruiksvoorwaarden respecteert kan het prima gebruikt worden.

De actieve stoffen in Bolfo: Permethrin 0,25%
Tetramethrin 0,05%

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:03

Program injecties zijn inderdaad prima, maar als je al vlooien hebt zul die eerst moeten behandelen. Dat kan tot drie maanden duren. Op https://sterkliniek.nl/medische-informatie/algemeen/informatie-over-vlooien-teken-maden/ staat het volgende:
Citaat:
Program® injectie advies in 3 situaties:
* Is uw kat vlovrij? alleen een injectie Program is voldoende
* Heeft uw kat vlooien bij start behandeling? eerst Program® 1 tot 3 maanden combineren met een vlododend middel
* Heeft uw kat een vlooienallergie? overleg met uw dierenarts: Program® kan een prima ondersteuning zijn!
Wij gebruiken de injecties al jaren tot volle tevredenheid. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.