Wat is acceptabel: pup en werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 00:13

Sanet schreef:
Hoeveel uren slapen de mensen die zeggen dat de hond niet meer dan 6 uren alleen mag zijn?

Dat lossen we zo op

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 00:25

Wesco schreef:
Sanet schreef:
Hoeveel uren slapen de mensen die zeggen dat de hond niet meer dan 6 uren alleen mag zijn?

Dat lossen we zo op

[ [url=m/sZGhed.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cmLfHJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') <3 Die onderste foto....

Dat is hier een apart verhaal overigens. Ik slaap graag 7 uur per nacht. :) Vaak haal ik dat niet, de honden zijn daar zeker niet schuldig aan. :+
In de koude wintermaanden neem ik af en toe, als er bv een hele koude wind staat of het regent eens hard, de honden mee naar binnen en naar bed op hun eigen deken. En dat is wel heel gezellig! <3

Maar in principe slapen ze buiten. Buiten is het 's nachts namelijk veel leuker. In de muren rond mijn tuin zitten ratten. En jagen is leuk. De ratten die de moed hebben de tuin te betreden zijn aan de beurt, die vind ik 's ochtends. :+ Die honden hebben topvermaak, binnen is het saai want ik wil graag slapen. :+
Indien de honden wel willen slapen staan er twee water- en winddichte hokken, beide met een orthopedisch matras en een fleece deken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:24

koenlover schreef:
Even los van hoe lang een volwassen hond alleen thuis kan zijn denk ik dat het goed is om te beseffen dat je er met 1 maand opvoeden en uitbouwen van het alleen zijn met een pup echt niet red.

Ik zie het nu in mijn omgeving, een stel dat een pup kocht, 3 weken alle tijd voor hem had en daarna moest hij met regelmaat een dag 9 uur alleen zijn. Dan ging hij (begrijpelijk) slopen, dus moet hij nu altijd als ze er niet zijn in de bench. Ik vind dat voor een jonge hond echt niet ok 9 uur aan een stuk (en ook nog ‘s nachts).

Tel maar gerust een halfjaar om de zindelijkheid en het alleen zijn uit te breiden. Hoe veel je buiten het alleen zijn ook met hem doet. Gemiddeld is een pup na 4 weken toch pas een week of 12. Echt nog een baby!

|( Zo erg dit

Ik heb makkelijk praten TS, ben heel veel thuis maar wat ik echt in jouw geval zou doen is een herplaatser via de rasvereniging. Ga jij straks ook fulltime werken dan zou ik voor een 2e hondje er bij gaan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:38

Nikass schreef:
Mijn honden zijn "rustig" als ze eens wat minder beweging of aandacht krijgen, juist omdát ze structureel veel beweging en aandacht krijgen.
Wij hadden vorig jaar een noodgeval en toen zijn ze één dag bijna tien uur alleen geweest. Ze waren uiteraard heel blij toen we thuis waren, maar verder was er geen enkel probleem. Dat wil niet zeggen dat ik ze dan nu maar regelmatig tien uur alleen zou laten. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt :n

Ik hoor wel vaker mensen adviseren om niet teveel met de hond te lopen "want daar krijgen ze alleen maar conditie van en dan kunnen ze vervolgens niet meer zonder"
Dat vind ik dus klinkklare onzin. Mijn honden hebben van nature veel energie en lust om te bewegen. Ik vind dat hond-eigen (afgezien van de minder gezonde rassen misschien) en vind dat ik ze tekort doe met structureel alleen een blokje om en/of de hele dag alleen zitten.
Een bench vind ik hooguit geschikt als time out. Een hond daar meerdere uren in opsluiten vind ik echt een no go.
Veel honden zitten daarbij snachts ook nog alleen, al dan niet in de bench.

Veel tijd samen doorbrengen vind ik heel belangrijk. Ook de momenten dat dat bij mij op de bank liggen is, of op mijn voeten als ik thuis aan het werk ben. Of snachts als we slapen.
Niet alleen voor mijn honden fijn, maar ook voor mij, want daarvoor heb ik ze ;)

Een hond elke ochtend naar een fijn oppasadres brengen en aan het einde van de dag weer ophalen lijkt me voor de hond in principe geen probleem. Ook niet vanaf pup. Mits je er zelf geen problemen mee hebt dat een ander dan grotendeels jouw hond opvoedt, en jullie daarin op één lijn zitten.

Als je een pup neemt weet je nooit precies hoe die zich ontwikkeld. De één is flexibel en de ander wat minder. Ook kan je de pech hebben dat je hond een rot ervaring opdoet waardoor hij wellicht wat lastiger wordt in gedrag. Dit kun je niet voorspellen en ik zou daarom altijd wat marge inbouwen.

Anna79: eens!
Bonna: jouw honden hebben zoals ik dat begrijp altijd elkaar en de ruimte, en snachts kunnen ze bij je komen als ze willen. Ik vind dat wel een heel ander verhaal dan één hond 8+ uur alleen.

In jouw geval zou ik dan ook blij zijn dat het prima gaat. Maar in 'ons' geval krijgen die 3 honden werkelijk alle aandacht, tijd, beweging en training die je maar kan bedenken. En als ze die een keer niet krijgen (bijv. moeders is ziek, dagje weg oid) worden ze ook écht heel vervelend. Niet leuk. :n
Ik denk echt dat dat komt omdat deze honden nooit geleerd hebben een dagje niks te doen. Ze worden namelijk normaal van smorgens vroeg tot savonds als het ware vermaakt.
Nu is dit mijn persoonlijke ervaring (die dus niet positief is), en vandaar dat ik heb besloten om onze pup wél te leren dat een dagje 'niks doen' er ook bij hoort. Misschien dat ik dat eerder verkeerd uitlegde en het daardoor verkeerd overkwam, maar ik hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoel. :)
Ik bedoel dus zeker niet dat je een hond de hele week in een bench moet stoppen en 1x in de maand een rondje bos moet doen. Maar ik bedoel wel dat je af en toe ook een 'dagje niks doen' moet inplannen, want dat hoort er in mijn ogen óók bij. (En in mijn ervaring dus als je dat niet vanaf het begin doet, krijg je vervelende honden helaas)

Daarnaast helemaal met de mensen eens die zeggen dat het er óók om gaat wat je verder nog met de hond doet. Een hond die mentaal en fysiek regelmatig uitgedaagd wordt, zal een veel prettigere huishond zijn!

Duhelo

Re: Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:49

maar bench of los is ook afhankelijk van hond tot hond.
De onze verbleef vroeger in een buitenkennels als we niet thuis waren. In die kennel waren veel te veel prikkels, waardoor ze constant alert was, en aan het kijken was wanneer we thuiskwamen.
Ook los in huis heeft ze "teveel" ruimte, waardoor ze constant "moet" alert zijn en in de gaten houden of en wanneer we thuiskomen (dus is ze constant heen en weer aan het lopen tussen de achterdeur en de voorkant.
Op het werk (nu heb ik nog luxe dat ze meekan naar het werk) ligt ze grotendeels van de dag in haar bench naast mijn bureau, lekker te maffen. Momenten dat ik toch even weg ben (meestal kortere stukken van 15-30 minuten, soms wel eens langer als in een uurtje of max 2-3.) en ze dus alleen in haar bench in mijn (afgesloten) bureau blijft (of in haar bench in de auto), dan ligt ze vaak ofwel nog even te slapen / plat te rusten, of het meest extreme dat ze doet is recht gaan liggen en beetje rondkijken. Ze is nog niet volledig stressloos,maar ze gaat niet in de paniek. (wat ze los in de kennel of thuis wel deed, met als gevolg kapot meubilair.

Ik ben er vrij zeker van dat ik dit verder kan uitbouwen dat ze wél enkele uren alleen thuis kan zijn, in haar bench, terwijl ze uiteindelijk lekker verder gaat maffen, dit heeft gewoon tijd nodig. Maar die bench zal wel nodig zijn om haar de geborgenheid en rust te geven, dat ze los in een grote ruimte niet zelf kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:59

Onze hond was vroeger maar max 5 uurtjes alleen toen ik part-time werkte. Toen ook ik full-time ging werken ging ze eigenlijk elke dag met m'n vader mee naar kantoor en was dus zelden nog alleen :)
Inmiddels is ze "oud" en blijft ze 2 dagen thuis. Ze is doodop door de drukte op kantoor en heeft ook moeite nog de trap op te komen daar (door blessure kan m'n vader haar helaas niet tillen).
Dan is ze dus max 8 uur alleen. 's Ochtends wordt ze een uur uitgelaten en 's avonds ook, standaard elke dag. Afhankelijk van de dagindeling meer maar lopen gaat d'r niet heel makkelijk meer af als ze een slechte dag heeft. Mocht m'n pa nou 's avonds ook nog weg moeten haal ik haar vaak op en neem d'r mee naar stal :)
Maar wij merken echt dat ze die drukte allemaal niet zo nodig meer vind, en het thuis eigenlijk wel prima vind.
Ze zit overigens niet in de bench, kan het hele huis door en (zolang het weer het toe laat) staat de deur naar het balkon open en kan ze daar liggen, dat doet ze dan ook graag :)

Ik ben dus heel eerlijk dat nu ze ouder en minder fit wordt ze 2 dagen in de week lang alleen is.
Als pup absoluut niet, maar nu lijkt ze zelf die rust ook nodig te hebben.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 14:37

Gemiddelde is max. 5 uur dus. Wij zitten op 6 uur, wanneer we beide fulltime werken. Plan is nu eerst puppyvakantie te nemen van max. 4 a 6 weken. Daarna proberen met opvang en dit opbouwen tot de pup gewoon thuis kan blijven (met iemand die er gewoon langsgaat voor een plasje).
Krant/puppymatje of kattenbak schrap ik maar. Het afleren lijkt mij weer erg lastig en een pup loslaten in huis met slopen is niet zo'n goed idee. Evt. kan de puppyren wel in de bijkeuken, maar het huis is voor ons nog onbekend, dus ik durf niet te zeggen hoe warm/koud het daar is.
Naar buiten laten durf ik nog niet aan d.m.v. een luikje zelfde reden als de krant/kattenbak. Wie weet dat het een oplossing is voor later, maar goed ook i.v.m. enge verhalen over honden stelen weet ik niet ofik mijn toekomstige hondje aan dit risico wil blootstellen.
Ras blijft een york terrier of kruising met maltezer.

Dit is onze york van thuis <3
Afbeelding

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:16

Wij hebben ieder 3 weken vakantie opgenomen waarvan we ieder 2 weken alleen voor de pup er waren en 1 week samen vrij waren. Scheelt in vakantiedagen opnemen ;)

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:58

Toen onze hond als pup kwam werkte ik maar 500 meter verder op. Anders waren we nooit aan een hond begonnen op mijn werk geregeld dat ik langer pauze had tussen de middag zodat als de pup geen pupje meer was nooit langer dan 4 a 5 uur alleen zou zijn.

Toen ze als pup kwam had ik de eerste twee weken vrij en mijn vriend ook een paar dagen daarna. Gelukkig gunde mijn moeder en schoonmoeder ons een hond. Mijn moeder kwam 1 dag in de week en mijn schoonmoeder nam de overige dagen voor haar rekening zo heeft ze langzaam kunnen wennen aan het alleen zijn. Mijn schoonmoeder kwam een kwartier nadat ik weg was en dat langzaam uitgebouwd.

Nu werk ik helaas niet meer dichtbij waardoor ik in mijn pauze naar huis kan. Maar hier hebben we voor onze hond een super leuke oplossing voor de hondenopvang in huiselijke sfeer. Heerlijk lekker ravotten met andere honden, en toch ook persoonlijke uitgelaten worden.

Niet helemaal zoals we van te voren gedacht hadden maar soms lopen dingen nu eenmaal anders. Onze hond heeft gelukkig wel een heerlijk leventje. Ochtends een lekker wandeling, daarna naar de opvang en avonds alle aandacht. Wij zorgen er ook voor dat ze door de weeks avonds en in de weekend niet tot nauwelijks alleen is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:27

Ik werk 4 hele dagen en dan zijn mijn honden (3) alleen thuis. Wel met de mogelijkheid om naar de tuin te gaan dmv hondenluik!
Ideaal? Nee. Moet ik werken om ze te onderhouden? Ja..
Wat ik dan weer wel fijn vind is dat ze elkaar hebben :) en uiteraard zijn we in de 3 dagen weekend lekker actief en ga ik door de weeks savonds eigenlijk nooit weg.(behalve naar mn paard maar dan gaan ze mee)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 00:17

Ik werk gauw 10 tot 12 uren op een dag 4 dagen per week.
Maar dan heb ik een hele lieve mams die op de helft van werktijd over mijn pup zich ontfermt en de laatsye uurtjes slaapt ze weer.
Heb een webcam en kan precies zien wat ze doet.
Ze is nu 6 maandjes en zit in haar systeem.
Ze is eraan gewent en ze heeft genoeg dingen die ze kan doen zoals een gevulde kong of andere bezigheden. Maar grotendeels slaapt ze.

Ideaal is anders maar als ik merk dat ze er last van heeft dan zou ik het veranderen.
Ze krijgt een lange wandeling voor ik wegga en dan haar eten en dan als moeders komt hetzelfde.

Toen ik haar kreeg ben ik 2 maanden vrij geweest en heb ik jet rustig opgebouwd. En eerste tijd toen ik ging werken was er iemand bij mij thuis of was ze bij iemand.

We hebben 1 uur in de week cursus en verder gaan we 1 dag naar bet bos en zijn we wel even zoet.
Het is een hele kalme en rustige hond van zichzelf en ze kan heerlijk slapen.
Ik merk niet dat ze er last van heeft

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:17

Ik blijf er ook bij dat een hond meer heeft aan een tweede hond (waar hij het mee kan vinden natuurlijk) dan een mensenroedel. Wij mensen zijn geweldig natuurlijk, maar zullen nooit kunnen tippen aan een soortgenootje die er gewoon dag en nacht is.
Bij paarden is dat goed geaccepteerd maar gek genoeg vinden mensen het bij honden nog wel eens gek of zelfs kwetsend als ik ze dat vertel.. Terwijl het gewoon allebei groepsociale dieren zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:23

Sintara schreef:
Ik blijf er ook bij dat een hond meer heeft aan een tweede hond (waar hij het mee kan vinden natuurlijk) dan een mensenroedel. Wij mensen zijn geweldig natuurlijk, maar zullen nooit kunnen tippen aan een soortgenootje die er gewoon dag en nacht is.
Bij paarden is dat goed geaccepteerd maar gek genoeg vinden mensen het bij honden nog wel eens gek of zelfs kwetsend als ik ze dat vertel.. Terwijl het gewoon allebei groepsociale dieren zijn.

Ja, vind ik ook. Maar 2 jonge honden opvoeden is dan wel weer een hele klus (en werd ook echt afgeraden door de fokkers van onze hond).
Onze hond is nu bijna 2jaar oud. We gaan hem mogelijk ter dekking aanbieden en dan zou het toch wel heel gaaf zijn om een pup van hem te hebben <3

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:26

Ik wil volgend jaar idd een tweede hond erbij en dan een Aussie maar wou mij nu compleet focussen op mijn rottweiler pup en een tweede pup erbij is dan niet handig

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:32

Nee twee pups tegelijk zonder volwassen roedel is niet handig inderdaad. Nogmaals, dat zou je met paarden ook niet doen. Twee veulens die zo van de moeders af komen, bij elkaar zetten en hopen dat het goed gaat :wow:

En ik snap ook best de andere praktische bezwaren natuurlijk..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 16:28

Sintara schreef:
Nee twee pups tegelijk zonder volwassen roedel is niet handig inderdaad. Nogmaals, dat zou je met paarden ook niet doen. Twee veulens die zo van de moeders af komen, bij elkaar zetten en hopen dat het goed gaat :wow:

En ik snap ook best de andere praktische bezwaren natuurlijk..

Maar ik heb geen beschikking over een volwassen hond om even te lenen en twee honden is best een kostenplaatje simpel gezegd :j
Dus dat wordt hem toch maar niet.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:20

Ik heb ook makelijk praten.
Ik werk 1 hele dag en 4 ochtenden.
Ik mag onze hond altijd meenemen en doe dat ook vaak. Andere collega’s hebben ook vaak een hond mee. Dus gezellige boel. Als ze thuis is is dat max 4 uur per dag. Ze kan wel langer, maar dat wil ik niet.
Verder zit ze in een grote dichte bench met water en een kong.
We hebben het los geprobeerd, maar dan is ze onrustig en bijna gestrest en dan krijgen we sloopgedrag. Ze wil heel graag veilg in haar bench. Dus dat doen we...

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:34

Hier nu een pup van 5 maanden. Toen ik haar op had gehaald, had ik vakantie dus kon ik ruim 8 weken besteden aan de opvoeding. Echter moest ik na een paar dagen al een boodschap doen dus ben begonnen met 15 minuten alleen blijven. Doordat ik gelijk een camera had, heb ik de hele tijd gekeken hoe het ging, maar ze bleef gewoon slapen.
Dit telkens iets meer opgebouwd, en ze is nu 2 a 3 keer wat langer alleen geweest ( ongeveer 7 uur). Nu gaan mijn vriend en ik beide naar school, maar hebben gelukkig een mooi afwisselend rooster. Dus op dit moment is ze max. 5 uur alleen .

Ik vind dat het heel erg aan de opvoeding en aanleg ligt. Wij hebben echt geluk gehad, maar het had zo anders kunnen zijn geweest. Dan laat je een hond natuurlijk niet lang alleen.
Onze vorige hond kon ook ontzettend goed alleen blijven en sliep gewoon de gehele periode op de bank.
Een maximum vind ik lastig aan te geven, onze pup heeft veel baat bij een wandeling en wat hersenspellen voor ze alleen moet blijven. Maar voor een andere hond werkt een super lange wandeling weer.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:44

Elin_ schreef:
Hi allemaal.
Lang getwijfeld of ik dit topic zou plaatsen. Ik vraag me af wat jullie maximaal acceptabele (werk)tijden in combinatie met een pup/hond zijn.
Ik vraag om oprechte ervaringen en meningen en niet van de moraalridders die alles volgens boekje opnoemen,maar stiekem zelf ook niet alle regeltjes altijd naleven.
Zo tot dusver het kritiek deel :$

Situatie:
Wij gaan samenwonen. Ik ben een echt dierenmens van huis uit. Vriendlief werkt fulltime. Ik ga nog naar school. Ik wil heel graag een york terriër (altijd al gehad). De eerste maand lukt het mij wel continue thuis te zijn, maar daarna wordt het lastig.

Hoelang laten jullie je hond max. Alleen zitten?
Opvang e.d. heb ik ook al aan gedacht of bij iemand thuis,maar hoe fair is dat.

Mocht het echt niet qua uren uitkomen dan zal ik mijn droom uitstellen natuurlijk

Hoe lang alleen laten hangt van de hond af, mijn vorige hond kon lang alleen blijven, 8 uur ofzo, maar natuurlijk niet 5 dagen in de week.
Mijn hond nu heeft daar moeite mee, dus dat wisselt van 5 minuten tot 2 uur.

Je hebt de website www.hondenoppas.nl daar heb ik oppas in de buurt gevonden.
Soms gaat ze daar een weekend of een dag naar toe, of ze laat haar uit als ik een ochtend weg ben.

Overigens oefenen we wel met clickeren om dat langer te laten worden.
Als het lukt is dat super, lukt het niet, pech, moet ik iets meer aan de oppas betalen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:04

Onze honden zijn 3 dagen in de week ong 8,5 uur alleen thuis. Toen de eerste nog pup was werkte ik 2 x 2 uur dus na 6 weken pupvakantie was hij zo lang alleen. Na een tijdje ben ik andere tijden gaan werken en toen kwam mijn stiefvader hem tussen de middag uitlaten. Helaas door gezondheidsredenen kon dat niet meer toen de hond een jaar of 2 was.
Sinds dit jaar hebben we er 1 bij (herplaatser) en zijn ze samen 3 dagen zolang alleen en 1 dag 4,5 uur.
In het begin voelde het niet prettig maar merkte eigenlijk niks aan de honden en na zo’n dag gaan wij ook niet meer samen de deur uit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:26

Nathalie18x schreef:
Hier nu een pup van 5 maanden. Toen ik haar op had gehaald, had ik vakantie dus kon ik ruim 8 weken besteden aan de opvoeding. Echter moest ik na een paar dagen al een boodschap doen dus ben begonnen met 15 minuten alleen blijven. Doordat ik gelijk een camera had, heb ik de hele tijd gekeken hoe het ging, maar ze bleef gewoon slapen.
Dit telkens iets meer opgebouwd, en ze is nu 2 a 3 keer wat langer alleen geweest ( ongeveer 7 uur). Nu gaan mijn vriend en ik beide naar school, maar hebben gelukkig een mooi afwisselend rooster. Dus op dit moment is ze max. 5 uur alleen .

Ik vind dat het heel erg aan de opvoeding en aanleg ligt. Wij hebben echt geluk gehad, maar het had zo anders kunnen zijn geweest. Dan laat je een hond natuurlijk niet lang alleen.
Onze vorige hond kon ook ontzettend goed alleen blijven en sliep gewoon de gehele periode op de bank.
Een maximum vind ik lastig aan te geven, onze pup heeft veel baat bij een wandeling en wat hersenspellen voor ze alleen moet blijven. Maar voor een andere hond werkt een super lange wandeling weer.

5 - 7 uur alleen vind ik voor een hondje van vijf maanden erg lang.
Fijn dat het "goed" gaat (als in niet slopen en niet blaffen, veronderstel ik?) maar het zou mijn keuze niet zijn.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:53

Ik zeg ook max. 5 uur.
en die 7 uur is zoals je leest echt maar 2 keer geweest.
Ik kijk elk half uur en ze slaapt de gehele periode, dus ja.
Maargoed ieder zijn mening, mocht het niet gaan, heb ik gewoon oppas achter de hand. Maar we zijn juist blij dat ze zo zelfstandig is en we doen genoeg met haar als we thuis zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:46

Wat slapen jullie honden veel.
Die van mij slaapt hooguit eens 5 minuten overdag.
Misschien slapen ze zoveel omdat er weinig anders te doen is, of zijn ze al wat ouder.

Ik zou geen hond nemen als hij/zij meerdere keren per week 5 uur of langer alleen moet zitten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:51

Ik denk ook dat ze zoveel slapen omdat er verder niks te doen is. Wat zouden ze anders moeten doen als ze alleen zijn?!

Mijn jonge honden slapen ook niet veel, ja de puppy maar die speelt ook super veel en slaap zeker geend dagdeel achter elkaar.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:53

Onze smurf (jack russel) blijft maximaal 5 uurtjes alleen want dan houdt ze het niet meer :')

Wij hebben het zo geregeld dat mijn ouders haar uitlaten of ophalen als we werken. En op de dagen dat zij ook werken gaat ze naar de opvang. Mijn ervaring met de opvang is dat als je de daar gelijk van pup af aan mee begint dan vinden ze het een feestje om te gaan. Lekker de hele dag ravotten :)