Kat plotseling verlamd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 13:27

Hevonen schreef:
Ik heb niet alles gelezen en mogelijk is het al gezegd, maar onze poes had iets vergelijkbaars na een tia (alleen herkenden we dat eerst niet als een tia; de DA kon nooit iets vinden want de tia was dan al voorbij). Ze heeft een paar ernstige tia's gehad, waarna wij hals over kop naar de DA gingen. Ze was dan altijd eerst verlamd en trok zichzelf aan haar voorpoten door de kamer. Later ging het steeds beter tot ze uiteindelijk eigenlijk alles weer kon. Ze is alleen een beetje scheef blijven lopen. Na een paar jaar kreeg ze behalve de tia's ook nog epileptische aanvallen. Die heeft ze net overleefd. Met bloedverdunners, betablokkers en anti-epilepsiemedicijnen is ze toch nog bijna 18 geworden.

Fijn dat je poes nog zo oud heeft mogen worden! Mijn kat heeft waarschijnlijk geen tia's want het komt steeds na afbouw Meloxidyl. Ook vertoonde haar hersenen geen afwijkend beeld op de ct

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:43

Sabri schreef:
@goeroe; Ik zit er inderdaad aan te denken contact op te nemen met de fabrikant. Alleen de vorm waarin ik wat zal schrijven wat mogelijk effect kan hebben zit ik nog aan te denken.

Wat zou je er graag mee willen bereiken? Het is een beetje een open deur, maar soms vergeten mensen wel eens te vermelden welke uitkomst ze wensen, terwijl dat de kans op een (passende) reactie wel aanzienlijk vergroot.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 16:20

Oja, dat is wel een handige tip :j
Misschien iets in de trand van dat de informatie die ik nu weet bij de fabrikant neerleg en vraag in hoeverre ze weten dat verse konijnen mogelijk E.Cuniculi kunnen veroorzaken en wat de reden is dat ze dit toch in hun assortiment aanbieden. Dat ik al jaren hun konijnvoer kocht en mijn kat nu hoogstwaarschijnlijk besmet is en ik en mijn kat er veel ellende van hebben. Dat ik graag hoop dat zij kunnen nagaan of hun voer dit kan veroorzaken bij honden en katten? Vooral ook om zo eventueel anderen voor deze ellende te behoeden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:16

Ik zag net op FB ook iets voorbij komen over een verlamde kat na het eten van konijn

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 19:57

@Nouvel; was dat op een kattensite van Facebook?

Inmiddels de panadoldrank(is soort ontwormingsdrank tegen de E.Cuniculi) opgehaald. Poes vindt het ontzettend vies -O-
Liet deel uit bek lopen, en zat er bellen van te blazen. Daarna een gestresste kat die angstvallig wegkroop. Geen idee wat ze nu binnengekregen heeft..deel is geknoeid. Moet het spul 2x ingeven per dag een maand lang, dat wordt een drama! Ben nu in twijfel om dat wel te doen, stress schijnt ook de konijnziekte te verergeren. En hier raakt ze erg van gestresst en de vraag is of ze het middel nou wel voldoende binnenkrijgt.

Hannanas

Re: Kat plotseling verlamd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:39

Kun je het niet mixen met wat heel lekkers en dan samen in het spuitje? Of überhaupt door natvoer?

En anders toch de mini tabletjes panacur?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:42

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 21:49

Bedankt voor je meedenken en linkjes weer @Hannanas :)
Volgens de dierenartsassistente moest het oraal en kon niet per injectie. Maar zie nu ook op die site dat dat dus wel zou kunnen. Vraag is of ik daar dan zelf aankan komen of aan die minitabletten? Ik zal morgen de dierenarts nog eens bellen en anders misschien nog wat andere praktijken of zij misschien dat spul in andere vorm hebben. Want die vloeistof is echt een ramp om dat er 2x per dag in te krijgen, lukt ook echt eigenlijk niet want kat laat het vloeibare goedje zo weer uit haar bekje lopen,zelfs ook als ik eerst die kop tijd omhooggehouden heb, en raakt vervolgens mega in de stress.
Alleen konijn at ze wel graag als natvoer. Vele merken geprobeerd maar ze lust haast niks, alles een likje en de rest laat ze dan staan, dan eet ze gewoon maar niks...het is wat dat betreft echt een moeilijke eter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:34

Sabri schreef:
@Nouvel; was dat op een kattensite van Facebook?

Inmiddels de panadoldrank(is soort ontwormingsdrank tegen de E.Cuniculi) opgehaald. Poes vindt het ontzettend vies -O-
Liet deel uit bek lopen, en zat er bellen van te blazen. Daarna een gestresste kat die angstvallig wegkroop. Geen idee wat ze nu binnengekregen heeft..deel is geknoeid. Moet het spul 2x ingeven per dag een maand lang, dat wordt een drama! Ben nu in twijfel om dat wel te doen, stress schijnt ook de konijnziekte te verergeren. En hier raakt ze erg van gestresst en de vraag is of ze het middel nou wel voldoende binnenkrijgt.

Nee iemand die ik op mijn FB heb melde het, het viel me omdat ik dit net had gelezen.
Ik kan het nog wel even opzoeken als je daar iets aan hebt?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 23:20

Het is misschien fijn diegene nog te wijzen op bestaan van deze ziekte? Want veel dierenartsen weten niet dat ataxie /verlamming/blindheid weleens door deze parasiet kan komen. Ik ben al anderhalf jaar aan tobben met de kat en raak nu steeds verder overtuigd dat ze deze konijnziekte al die tijd al onder haar leden heeft. Het zou een hoop hebben gescheeld als ik dit eerder had geweten.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:02

Wat wij deden bij onze kat is zijn medicijnen in z’n bekje spuiten als hij sliep...niet ideaal, maar vaak was hij nog niet eens goed wakker tegen de tijd dat we het in hadden gespoten. Op die manier vermeden wij de stress. Was wel een oude kat, dus sliep veel en ontwaakte ook niet super snel, maar wellicht valt dat te proberen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:32

Probeer eens of ze sardientjes uit blik lust. Indien ja, dan kun je het hier door heen mengen. De meeste poezen lusten dit erg graag, daarbij heeft het een sterke geur zodat ze niet merken dat er wat door heen is gemengd.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:48

Wat vervelend dat het zo lastig is om de medicatie bij haar naar binnen te krijgen. Ik zou het denk ik ook met wat vis proberen. Een injectie zou ideaal zijn, maar ik vraag me af of dat voldoende effectief is, aangezien je het normaal gesproken langere tijd moet geven.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 12:01

Oké die sardientjes in blik ga ik nog proberen. Misschien anders nog het sap van de sardientjes gebruiken om ermee te mengen en in bekje te spuiten. Het is ook 2.5 ml dus ook nog best een hoeveelheid. Ik had het net gemengd met vloeibare slagroom maar nog vond ze het zo vies dat er weer een grote hoeveelheid zo weer langs d'r bek naar buiten liep -O-
Ze knapt gelukkig wel verder op. Kan zich nu ook weer wat wassen en is nog steeds zindelijk. Wel ligt ze nog veel te slapen.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:25

Heb hetzelfde met mijn kat gehad. Liep al een tijdje mank met 1 pootje. Pijnstiller ontstekingsremmer tijdje gehad maar deed weinig. Begon steeds meer zijn pootjes af te wikkelen en ineens kon hij zijn voorpoten niet meer gebruiken. Na een paar dagen bijna in moeten laten slapen en als laatste hebben we hem op de gok antibiotica gegeven daarna knapte hij heel snel op. Maand lang antibiotica gehad met het idee dat het toch om een botonsteking zou gaan maar is nooit helemaal duidelijk geworden. Nu gaat het goed krijgt wel dagelijks lage dosis Novacam pijnstiller ontstekingsremmer. Hij is een vrij bange kat die 2 1/2 jaar geleden is aankomen lopen dus weet ook verder niks van hem.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 00:43

Jeetje, dat klinkt ook wel als de E.Cuniculi aangezien dat vaak met zwakte in voorpoten begint. Zo liep mijn kat ook steeds opnieuw mank. De ontstekingsremmer schijnt die E. uniculi te onderdrukken. Maar in periode van stress kan het zo weer de kop opsteken.
De panadoldrank was weer een afschuwelijke bedoening. Kat giga in stress, met sardientjes/slagroom gemengd, poes draait gewoon haar kop alle kanten op, sparteld flink tegen, en houd haar bekje open waarna alles er weer uitloopt. Ik wordt er echt wanhopig van. Zelfs haar bek tijd dichthouden heeft geen zin, dan komt het spul er via de neus nog weer uit!
Via pedmed nu tabletten besteld, zouden er vandaag zijn maar verzending is vertraagd. Hopelijk heb ik het morgen dan in huis.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:48

Ik had er nog nooit van gehoord maar toen ik jou verhaal las dacht ik dat ook. Het gaat nu goed met hem maar nog wel elke dag Novacam in lage dosis. Medicatie was bij hem ook een probleem. Hij is niet heel tam en hijgde dan gewoon van de stress daarna een blikje vlees met veel saus gevonden wat hij erg lekker vond en dat lukte. Heel veel sterkte met je kat hoop dat ze helemaal opknapt en succes met de medicijnen geven dat kan echt een drama zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:34

Hoe gaat het inmiddels met de poes?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 14:06

Mijn kat Zenda kan zelf weer kleine stukjes lopen, al doet ze dat alleen voor hoogstnoodzakelijke. Ligt vooral in haar hol in de bench en komt er eigenlijk alleen uit voor hoogstnoodzakelijke. Het wormendrankje was geen succes maar inmiddels pilletjes ipv drankjes, met smeerkaas gaat dat nu redelijk naar binnen. Daarnaast nog 1x per dag pijnstilling. Ze is nog steeds zindelijk en kan zelfstandig eten drinken en af en toe verplaatsen. Geef haar nu brokjes. Via mijn vrijwilligerswerk bij de dierenambulance de tip gekregen om de voedsel en warenautoriteit nog te benaderen met dit verhaal. Dat ben ik zeker nog van plan! Verder neem ik weer contact op met de dierenarts als de kuur is afgelopen, ze moet nu nog minstens drie weken de Panacur 2x daags.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 14:15

Afbeelding
Vorige week haar even op de stoel op balkon gelegd
Laatst bijgewerkt door Sabri op 13-08-18 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:15

Wat super fijn dat ze vooruit gaat! Ook fijn dat het nu met de pilletjes lukt om haar te behandelen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 14:31

Ja, zeker! Ik ben ook superblij dat de oorzaak nu van haar hoogstwaarschijnlijk bekend is dankzij de info hier op bokt gegeven, en ze nu daardoor een goede behandeling krijgt!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:46

Wat fijn dat het met de pilletjes nu wel lukt! Hopelijk zie je snel verbetering. Bij mijn konijn duurde het wel een poosje hoor. Soms zag ik een paar dagen geen verandering, dan ineens een sprong vooruit, maar ook wel weer eens een stapje terug. Zolang ze niet heel slecht wordt niet te gauw opgeven dus. Dat ze nog steeds zindelijk is en zelf weer wat kan lopen lijkt me een goed teken. Ik duim nog steeds!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 00:46

Bedankt voor de tips! Het is soms een heel gedoe het pilletje erin te krijgen, ik gebruik nu easypil en ik heb ontdekt dat ze smeerkaas lekker vindt! Inmiddels gaat het lopen beter *\o/* Ze kan ook weer goed zitten. Uit zichzelf loopt ze niet veel maar ik probeer haar nu zelf steeds wat te laten lopen, door haar in de huiskamer te zetten, dan loopt ze zelf weer terug naar haar bench in een slaapkamer. Ze heeft nog wel moeite met haar balans maar ze kan al aantal meters maken zonder om te vallen. Dus de Panacur lijkt aan te slaan! Net zat ze ook weer tevreden te spinnen alsof er niks aan de hand is, het ergste lijkt nu achter de rug en de kans lijkt groter dat ze dit gaat overleven.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:14

Wat fijn om te lezen!