Killercat, advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: Killercat, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:47

Wow, jullie zijn wel echt meester in dingen uit zijn verband rukken. Wáár zeg ik dat je niet verantwoordelijk bent voor je huisdier, wáár zeg ik dat het géén probleem is dat die kat eendenkuikens opeet? Ik reageerde op Azmay die zich druk maakte om de zielige wilde zieltjes, waarbij ik antwoordde dat het voor die zieltjes weinig verschil maakt door welk dier ze worden opgegeten, waarbij ik nota bene m'n zin begin met "Niet om het probleem te onderschatten".

Ondertussen wordt door verschillende bokkers geopperd om eigenhandig de kat om te leggen wanneer het hen zou gebeuren en dan is mijn redenatie absurd?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:50

Wij hebben een Petsafe Catfence Omheining op een boerderij, je moet ze wel even in een tuigje kennis laten maken met het systeem en de grenzen, kat moet een keer voelen wat er gebeurd als hij te ver gaat en dan niet naar buiten kunnen rennen maar terug de "veilige zone" in moeten zodat ze niet door hebben dat ze er doorheen kunnen lopen en die van mij bleef omhoog springen waardoor ze bij de landing steeds een tik kreeg en dit stopte toen ze terug de tuin in werd getrokken.
Dus zorg ervoor dat ze alleen maar terug kunnen bij het kennismaken met de omheining.
Let wel op, ze hebben door wanneer de batterijen minder worden ;-)

Hier werkt het prima!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:09

purny schreef:
Dus met andere woorden omdat de kat z'n natuurlijke instinct heeft moet hij maar worden ingeslapen of een stroomstoot krijgen? Ongelooflijk

Volgens mij maken we dieren om minder dood.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:13

Taffje schreef:
Wij hebben een Petsafe Catfence Omheining op een boerderij, je moet ze wel even in een tuigje kennis laten maken met het systeem en de grenzen, kat moet een keer voelen wat er gebeurd als hij te ver gaat en dan niet naar buiten kunnen rennen maar terug de "veilige zone" in moeten zodat ze niet door hebben dat ze er doorheen kunnen lopen en die van mij bleef omhoog springen waardoor ze bij de landing steeds een tik kreeg en dit stopte toen ze terug de tuin in werd getrokken.
Dus zorg ervoor dat ze alleen maar terug kunnen bij het kennismaken met de omheining.
Let wel op, ze hebben door wanneer de batterijen minder worden ;-)

Hier werkt het prima!

Ik zat indd ook aan een petfence ge denken. Dan kan hij niet buiten dat gebied en hoewel je weinig kan doen an de diertjes die daar binnen komen. Bescherm je de beestjes buiten dat gebied wel

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:32

Kuggur schreef:
mylittlejoy schreef:
Niet om het probleem te onderschatten, maar die arme wilde zieltjes worden ook gedood door snoeken, vossen, buizerds en valken, om er maar een paar te noemen. Het is nu eenmaal de natuur dat de een een prooi is voor de ander.

.

Wat altijd vergeten wordt bij een dergelijke verdediging van de wildschade die huiskatten aanrichten is dat de populatie huiskatten niet op dezelfde natuurlijke manier gereguleerd wordt als die van wilde predatoren.

Nou...kom maar even bij ons op de dierenambulance in de koeling kijken.
En dat is niet een vrieskistje die je bij de media markt koopt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:02

Wat is je punt Cowgirl?
Ik bedoel dat letterlijk, ik zie het verband niet met mijn opmerking, wat zit er in de vrieskist? Dode katten?
Als dat het geval is, dan geloof ik toch niet dat ze verhongerd zijn door te kleine populaties prooidieren....
Maar wellicht bedoel je wat anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:17

Ik zie het beide kanten op. Wij gaan onze tuin achter afsluiten aan de kant van het bos, omdat ik denk dat die jonge kat verder gaat en wel op de straat kan komen, wat hij niet kent. Ik zie met veel regelmaat aangereden katten langs de kant van de weg, dus vind dat vreselijk. Maar mijn dieren, dus mijn probleem. 2 hoge bomen hebben we een rand om, dat ze niet hoog erin kunnen en vogels en eekhoorntjes daar veilig zitten.

Als ik in het bos loop, zijn de honden tegenwoordig aangelijnd, omdat ze heftig reageren op wild. Ik wil gewoon niet dat ze wild opjagen of pakken en andersom ook niet dat zij gepakt worden door bijv een zwijn. Dus aan de lijn en klaar.

Als we straks een huis kopen met grond en ik zou kippen willen, bescherm ik die tegen onze katten, honden, maar ook tegen de vossen, want het zijn dan onze dieren en onze verantwoordelijkheid.

Bij de paarden zie ik vaak dat vogels een aangevreten muisje laten vallen als ik aan kom op stal. Ik leg die muisjes dan in de bosjes. Opgeruimd of om door een ander dier opgegeten te worden. Laatst ook een nest jonge konijntjes dood in de paddock, vlakbij ons hooi. Geen idee wat het te pakken heeft gehad, maar dat zijn dingen die je niet in de hand hebt.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:24

superpony schreef:
Als we straks een huis kopen met grond en ik zou kippen willen, bescherm ik die tegen onze katten, honden, maar ook tegen de vossen, want het zijn dan onze dieren en onze verantwoordelijkheid.

DIT!. Verantwoordelijkheid vanuit de eigenaar van de "prooidieren" en verantwoordelijkheid van de eigenaar van de "jachtdieren" en het hele probleem is opgelost.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:24

Cowgirl schreef:
Kuggur schreef:

Wat altijd vergeten wordt bij een dergelijke verdediging van de wildschade die huiskatten aanrichten is dat de populatie huiskatten niet op dezelfde natuurlijke manier gereguleerd wordt als die van wilde predatoren.

Nou...kom maar even bij ons op de dierenambulance in de koeling kijken.
En dat is niet een vrieskistje die je bij de media markt koopt.

Daarom nog meer reden om je katten bij je te houden. Alsof mensen het leuk vinden een kat onder hun auto te krijgen. Ik iig niet.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:48

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen, ik zag namelijk een discussie ontstaan en doorgaan.. ben zo vrij geweest om een stuk over te slaan en alleen op de OP in te gaan.

Mijn moeder heeft ook zo'n kat, maar dan in de vorm van een woest aantrekkelijke Noorse boskat kater. Hoe ouder pippie word, hoe agressiever hij word. Naar mensen een schat, maar naar andere dieren.. hij is wel dikke vrienden met de hond, maar ziet alles wat kleiner als de hond is als prooi. Komt met van alles thuis, valt alle andere katten aan (zijn moeder het liefst), en laatst zag ik hem op een kalfje loeren. Toen hij er heen sprong bedacht hij zich toch, maar tot de laatste seconde van omdraaien was hij duidelijk van plan om kalf te eten s'avonds.

Omdat vooral hun andere 2 katten de klos zijn, hij valt ze aan tot bloedens toe, natuurlijk snachts, als wij niet in de buurt zijn (door mijn nachtcamera weet ik dat hij het is..) moesten wij ook een oplossing verzinnen.

DA gebeld en die raadde de poezenpil aan. Hielp niet. Uiteindelijk werd ons sensipharm feelings control door iemand aangeraden. Zij gebruikte het bij een kat die heel angstig was, en dat had goed geholpen.

Pip krijgt hier nu een half tabletje per dag van, en hij komt nu met normalere prooien thuis. Muizen, een keer een rat. Laatst nog wel een waterhoentje, maar dat lijkt eenmalig te zijn. (Mijn eigen kat is ook dol op waterhoentjes trouwens..)

De andere katten reageren weer normaal op hem, die zochten anders altijd gelijk een vluchtweg als ze hem zagen. Ik heb geen ruzies meer gemerkt. Hij zit ook niet meer naar ze te staren.. pippie kon wel een half uur tot een uur naar een andere kat staren. Die dieren draaiden bijna door, en je zag ook echt de dreiging, bizar hoor..

Hij plast niet meer overal tegenaan, hij ziet er zelf gezonder uit omdat hij niet meer constant in gevecht is met wat dan ook.. kortom, het gaat goed. Het proberen waard wat mij betreft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:50

Azmay schreef:
Ik lees mee, zit zelf met een nieuwe poes die goed jaagt. Heb last van muizen dus dat is ideaal maar heb ook bieren zwaluwen en ander klein gevogelte en die wil ik natuurlijk niet kwijt.

Helpt het om in de nacht buiten te laten ipv overdag? Bandje heb ik overwogen maar we hebben hier veel gaas etc in de buurt en ben erg bang dat ze er aan blijft hangen.

Je hebt zelf een kat en duidelijk 0-verstand van deze intrigerende dieren -O- .

Nee, het helpt niet om de kat 's nachts buiten te laten ipv overdag. Het helpt juist om de kat overdag buiten te doen en 's nachts binnen. Is voor de kat ook veiliger. (Wordt het dier niet verblind door koplampen.)
Als een kat gespannen/opgewonden is gaat die altijd een beetje met de staart slaan (zeg maar "kwispelen"). Overdag is deze beweging zichtbaarder en wordt eerder waargenomen door een potentiële prooi dan 's nachts. Een kat zal dus in de nacht succesvoller jagen dan overdag. Dat gezegd hebbende, een kat is ook een meester in het doodstil bij een holletje zitten wachten, tot de bewoner er weer uit kruipt.

En nee, een kat jaagt en doodt niet "voor de lol". Dat een kat jaagt/doodt voor de lol is hetzelfde als zeggen dat je paard schrikt voor de lol. Dat doet een kat uit instinct, en tot ca. 30 jaar geleden was de kat voor zijn overleven ook nog aangewezen op de jacht omdat in het toenmalige kattenvoer de voor kat essentiële voedingsstof taurine ontbrak. Je kan niet verwachten dat in zo'n korte periode het jachtinstinct eruit gefokt wordt. Temeer omdat er nauwelijks gericht met katten gefokt wordt.
En van de 30 pogingen is gemiddeld 1 succesvol. Als de kat gaat wachten op honger om te gaan jagen zal het dier verhongeren. Door moeder natuur is dus het jachtinstinct los gekoppeld van "de gevulde maag". Wel is een voldane kat over het algemeen een wat minder gedreven jager.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:59

Roodvos schreef:
Azmay schreef:
Ik lees mee, zit zelf met een nieuwe poes die goed jaagt. Heb last van muizen dus dat is ideaal maar heb ook bieren zwaluwen en ander klein gevogelte en die wil ik natuurlijk niet kwijt.

Helpt het om in de nacht buiten te laten ipv overdag? Bandje heb ik overwogen maar we hebben hier veel gaas etc in de buurt en ben erg bang dat ze er aan blijft hangen.

Je hebt zelf een kat en duidelijk 0-verstand van deze intrigerende dieren -O- .

Nee, het helpt niet om de kat 's nachts buiten te laten ipv overdag. Het helpt juist om de kat overdag buiten te doen en 's nachts binnen. Is voor de kat ook veiliger. (Wordt het dier niet verblind door koplampen.)
Als een kat gespannen/opgewonden is gaat die altijd een beetje met de staart slaan (zeg maar "kwispelen"). Overdag is deze beweging zichtbaarder en wordt eerder waargenomen door een potentiële prooi dan 's nachts. Een kat zal dus in de nacht succesvoller jagen dan overdag. Dat gezegd hebbende, een kat is ook een meester in het doodstil bij een holletje zitten wachten, tot de bewoner er weer uit kruipt.

En nee, een kat jaagt en doodt niet "voor de lol". Dat een kat jaagt/doodt voor de lol is hetzelfde als zeggen dat je paard schrikt voor de lol. Dat doet een kat uit instinct, en tot ca. 30 jaar geleden was de kat voor zijn overleven ook nog aangewezen op de jacht omdat in het toenmalige kattenvoer de voor kat essentiële voedingsstof taurine ontbrak. Je kan niet verwachten dat in zo'n korte periode het jachtinstinct eruit gefokt wordt. Temeer omdat er nauwelijks gericht met katten gefokt wordt.
En van de 30 pogingen is gemiddeld 1 succesvol. Als de kat gaat wachten op honger om te gaan jagen zal het dier verhongeren. Door moeder natuur is dus het jachtinstinct los gekoppeld van "de gevulde maag". Wel is een voldane kat over het algemeen een wat minder gedreven jager.

Een beetje vriendelijker mag wel ;)

In de nacht zijn er minder autos en zien ze ze wellicht juist eerder door de lampen, vogels fladderen minder rond terwijl de muizen meer rond lopen. Tenminste dat was mijn idee, als dat niet zo is is dat prima maar komaan..
Als een kat gaat jagen om vervolgens de prooi gewoon te laten liggen vind ik dat toch voor de lol. Instinct of niet, als een hond achter een konijn aan gaat hebben ze er ook lol aan. Ik zeg niet dat dat het beest er wat aan kan doen, maar ik vind het wel vervelend.

Ik had ook gewoon die kat buiten kunnen gooien en wel zien waar het me brengt, maar ik hecht grote waarde aan alle dierenlevens (hoewel ik de knaagdieren minder handig vind ivm weil, slopen etc) dus bekijk en overweeg gewoon mijn opties.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:04

mavantos schreef:
CharleyT schreef:
Precies! Het is van de gekke dat je moet accepteren dat een dier van je buren jouw dieren om het leven brengt want....... Het is een Kat. De wereld op zijn kop, en kom niet aan met de flauwe opmerking dat de kat er niks aan kan doen. Klopt maar doet zijn baasje er niks aan dan los ik het zelf op.

En dat is dus een gevalletje voor eigen rechter spelen... Het is in Nederland ook verboden om zelf eigen rechter te gaan spelen en een moordenaar te gaan vermoorden. Ik vind je persoonlijk dan geen haar beter, aangezien je zelf ook moordenaar wordt. Als het baasje er niets aan doet en het is echt een probleem kan je ook je hok verstevigen en afschermen, of naar een of andere instantie gaan om te klagen oid.

Tuurlijk, leg het maar weer bij de ander, die moet dit en die moet dat. Nee nee, de eigenaar van de kat moet zorgen dat hij zijn huis?dier op eigen terrein houd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:16

Kuggur schreef:
Wat is je punt Cowgirl?
Ik bedoel dat letterlijk, ik zie het verband niet met mijn opmerking, wat zit er in de vrieskist? Dode katten?
Als dat het geval is, dan geloof ik toch niet dat ze verhongerd zijn door te kleine populaties prooidieren....
Maar wellicht bedoel je wat anders.

Idd dode katten, wel niet verhongerd of gedood door andere dieren maar wel aangereden, in de sloot verdronken, door het ijs zakken.
Dus enige regulatie is er wel. Zeker in het voor en najaar wanneer al die ongecastreerde beesten achter ongecastreerde poezen aangaan. Wel erg vervelend als je dan de eigenaar moet bellen (als de kat al gechipt is) dat poeslief is overleden.

Overigens is de dalende populatie aan vogeltjes echt niet alleen te wijten aan katten.
Hier in de omgeving word alles volgebouwd en vervolgens word de tuin besproeid met gif of bestaat deze alleen uit tegels(geen groen is geen insecten is geen voedsel voor vogeltjes)
Krijg ook mensen aan de lijn die het nest weg willen gooien omdat ze een schutting oid willen neerzetten en dan wel nu of de boot willen pakken waar net een meerkoetje zit te broeden.
Ik denk eerder dat de mens zelf het grootste probleem is.

Maar op de ambu hebben we het drukker dan vorig jaar met jonge vogels dus wellicht dat de populatie weer aan het stijgen is. En de oorzaken dat we ze moeten ophalen zijn erg divers.

Ik zou graag nog een tip :)* willen toevoegen;
Als je een vogeltje hebt en deze is niet gewond probeer hem terug te zetten in het nest.
Lukt dat niet dan kun je een hanging basket gebruiken of er eentje maken van een doosje. Zo kunnen de ouders er toch nog bij. Een paar druppels aangemaakte roosvicee kan het vogeltje nog even een boost geven, voorzichtig geven.
En wellicht kun je poes wat meer jacht voldoening geven door wat vers vlees te voeren of eendags kuikens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:19

Okay, dan snapte je dus gewoon niets van mijn post. Hindert niks hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:21

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:31

Kuggur schreef:
Okay, dan snapte je dus gewoon niets van mijn post. Hindert niks hoor.

Jou post ging over natuurlijke regulatie.
Jij zei dat dat onder katten niet was daarop reageerde ik.
Er is wel regulatie maar op een andere manier.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:44

Welnee, dát is geen regulatie. Er is geen verband tussen het aantal beschikbare prooidieren en de sterfte onder katten.
Vandaar mijn " niets begrepen" opmerking.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 22:15

Woooooooow deze discussie was niet bedoeld.....

Onze kat is trouwens gecastreerd net als de andere 3 katers en de 2 poezen....

Het voeren van eendagskuikens vind ik een goeie! Het zal niet zn jacht instinct wegnemen, maar hij jaagt ook echt om te vreten (ze krijgen zat hier trouwens).

Wat betreft jacht prikkelen met speeltjes. Heeft hem nooit geboeid. Nooit speelse kat geweest. Het jagen zat er wel vroeg in.

Het is trouwens geen nare kat naar ons hoor. Kan heel knuffelig zijn en aan je oorlel sabbelen
Een boerderij waar hij echt buiten moet blijven zou niets voor hem zijn...

Wat we gaan doen....meerdere belletjes, eendagskuikens en wwn Electrisch hek (schrik tuig). Mocht dat niet werken dan eem kattenren en als hij daar ongelukkig wordt, dan toch herplaarsen (als iemand interesse heeft pb)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 22:23

CharleyT schreef:
Toffeltje schreef:
Wij hebben er ook zo een, die pakt gerust de grootste kippen (volwassen jersey giant) en vreet ze op. Wij hebben de katten daarom in een ren zitten ook al wonen we op het platteland. Ik zou het ontzettend asociaal vinden om zo'n kat vrij rond te laten lopen, het wild heeft het al moeilijk genoeg. Hij zou vast gelukkiger zijn als hij wel vrij was, maar we hebben een grote ren en hij speelt ooku veel met de andere katten. Ik kan me wel voorstellen dat het even duurt voordat een kat die wel altijd vrijheid gehad heeft gewend is. Die van ons is gelukkig maar twee keer los buiten geweest (en dat heeft gelijk 6 kippen gekost, dus gebeurt nooit weer hopelijk).

Complimenten hoor, jij bent een voorbeeld voor veel katteneigenaren. Je neemt je verantwoordelijkheid en dat vind ik top.
Beter dan volk dat roept: maar het is zijn instinct en dat als excuus gebruikt voor stront in je tuin, opgejaagde/vermoorde huisdieren etc.

Mee eens hoor!

Zelfse als mn hond(en). Type herder saarloos husky. Gigantische drive en instinct en jacht lust. Lopem vast....helaas, maar herten zijn niet veilig. Ja, het is de natuur. Maar ik wil niet dat mijn hond iemand of iets tot last is

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:30

Welke speeltjes heb je al geprobeerd? Ik zou het toch even proberen en dan 1 op 1. Als er een andere kat in de buurt is, spelen ze al anders. Mijn rooie speelt nog af en toe met de hengel, maar als dat jonge ding speelt, blijft de rooie op afstand.
De jonge wil altijd wel spelen, maakt niet uit wat. Is ook echt een jager in spel.

Bij de rooie moet je echt geduld hebben voor hij over gaat tot spel.

Kuikens voeren we zelf niet, maar wel visjes bijv. Maar zat bedrijven die ook barf voor katten hebben met van alles en nog wat.

Ik denk dat als je het jagen kan beperken en hij gaat spelen, wat barf kan eten, het echt wel went op den duur.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:32

Ik weet niet waarvan je bent, maar ik heb een weiland waar reeds 4 katten zitten, maar onze kattenliefhebster die een aangrenzende weide huurt voert best veel voer dus die hun jachtinstinct is helaas nooit ontwikkeld. Wij hebben overdaad aan euhm, veel beestjes :’) natuurlijke selectie is hier best ‘welkom’.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 22:49

Wat we qua speeltjes hebben? Rollers met snoepjes, muizen, elektrische muizen, beweegbare speeltjes, hengels, etc. Voertorens, voer mechanismen....

We hebben 6 katten eb hij is echt ongewoon rover achtig.

We laten de katten trouwens snachta liever niet buiten. Dan jagen ze juist!

Ik denk dat barf of kvv niet het jachtinstinct verminderd.

2 andere katten jagen ook wel, spelen wat met kikkers, heel soms een vogel, maar deze kat rijdt eensen en konijnen opn. Vreet de kop eraf, trekt de ledematen eraf

Hij was de laatsre dagen binnen maar natuurlijk ontsnapt. Zit nu weer binnen hoor

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:25

Ik bedoelde barf meer in de zin van variatie op diepvries kuikens.

Als hij de kans niet meer krijgt om te jagen, zal hij zijn energie en instinct wel anders kwijt moeten en hopelijk wat gaan spelen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:08

Ben ik heel raar als ik voorstel die kuikens dan aan een hengeltje te hangen, net buiten bereik, zodat er gesprongen en geklauwd moet worden om hem te krijgen? Beetje entertainment voor de kat, met dan de beloning van een hapje lekkers.