Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Taffje schreef:Wij hebben een Petsafe Catfence Omheining op een boerderij, je moet ze wel even in een tuigje kennis laten maken met het systeem en de grenzen, kat moet een keer voelen wat er gebeurd als hij te ver gaat en dan niet naar buiten kunnen rennen maar terug de "veilige zone" in moeten zodat ze niet door hebben dat ze er doorheen kunnen lopen en die van mij bleef omhoog springen waardoor ze bij de landing steeds een tik kreeg en dit stopte toen ze terug de tuin in werd getrokken.
Dus zorg ervoor dat ze alleen maar terug kunnen bij het kennismaken met de omheining.
Let wel op, ze hebben door wanneer de batterijen minder worden
Hier werkt het prima!

Kuggur schreef:mylittlejoy schreef:Niet om het probleem te onderschatten, maar die arme wilde zieltjes worden ook gedood door snoeken, vossen, buizerds en valken, om er maar een paar te noemen. Het is nu eenmaal de natuur dat de een een prooi is voor de ander.
.
Wat altijd vergeten wordt bij een dergelijke verdediging van de wildschade die huiskatten aanrichten is dat de populatie huiskatten niet op dezelfde natuurlijke manier gereguleerd wordt als die van wilde predatoren.
superpony schreef:Als we straks een huis kopen met grond en ik zou kippen willen, bescherm ik die tegen onze katten, honden, maar ook tegen de vossen, want het zijn dan onze dieren en onze verantwoordelijkheid.
Cowgirl schreef:Kuggur schreef:
Wat altijd vergeten wordt bij een dergelijke verdediging van de wildschade die huiskatten aanrichten is dat de populatie huiskatten niet op dezelfde natuurlijke manier gereguleerd wordt als die van wilde predatoren.
Nou...kom maar even bij ons op de dierenambulance in de koeling kijken.
En dat is niet een vrieskistje die je bij de media markt koopt.

Azmay schreef:Ik lees mee, zit zelf met een nieuwe poes die goed jaagt. Heb last van muizen dus dat is ideaal maar heb ook bieren zwaluwen en ander klein gevogelte en die wil ik natuurlijk niet kwijt.
Helpt het om in de nacht buiten te laten ipv overdag? Bandje heb ik overwogen maar we hebben hier veel gaas etc in de buurt en ben erg bang dat ze er aan blijft hangen.
.Roodvos schreef:Azmay schreef:Ik lees mee, zit zelf met een nieuwe poes die goed jaagt. Heb last van muizen dus dat is ideaal maar heb ook bieren zwaluwen en ander klein gevogelte en die wil ik natuurlijk niet kwijt.
Helpt het om in de nacht buiten te laten ipv overdag? Bandje heb ik overwogen maar we hebben hier veel gaas etc in de buurt en ben erg bang dat ze er aan blijft hangen.
Je hebt zelf een kat en duidelijk 0-verstand van deze intrigerende dieren.
Nee, het helpt niet om de kat 's nachts buiten te laten ipv overdag. Het helpt juist om de kat overdag buiten te doen en 's nachts binnen. Is voor de kat ook veiliger. (Wordt het dier niet verblind door koplampen.)
Als een kat gespannen/opgewonden is gaat die altijd een beetje met de staart slaan (zeg maar "kwispelen"). Overdag is deze beweging zichtbaarder en wordt eerder waargenomen door een potentiële prooi dan 's nachts. Een kat zal dus in de nacht succesvoller jagen dan overdag. Dat gezegd hebbende, een kat is ook een meester in het doodstil bij een holletje zitten wachten, tot de bewoner er weer uit kruipt.
En nee, een kat jaagt en doodt niet "voor de lol". Dat een kat jaagt/doodt voor de lol is hetzelfde als zeggen dat je paard schrikt voor de lol. Dat doet een kat uit instinct, en tot ca. 30 jaar geleden was de kat voor zijn overleven ook nog aangewezen op de jacht omdat in het toenmalige kattenvoer de voor kat essentiële voedingsstof taurine ontbrak. Je kan niet verwachten dat in zo'n korte periode het jachtinstinct eruit gefokt wordt. Temeer omdat er nauwelijks gericht met katten gefokt wordt.
En van de 30 pogingen is gemiddeld 1 succesvol. Als de kat gaat wachten op honger om te gaan jagen zal het dier verhongeren. Door moeder natuur is dus het jachtinstinct los gekoppeld van "de gevulde maag". Wel is een voldane kat over het algemeen een wat minder gedreven jager.
mavantos schreef:CharleyT schreef:Precies! Het is van de gekke dat je moet accepteren dat een dier van je buren jouw dieren om het leven brengt want....... Het is een Kat. De wereld op zijn kop, en kom niet aan met de flauwe opmerking dat de kat er niks aan kan doen. Klopt maar doet zijn baasje er niks aan dan los ik het zelf op.
En dat is dus een gevalletje voor eigen rechter spelen... Het is in Nederland ook verboden om zelf eigen rechter te gaan spelen en een moordenaar te gaan vermoorden. Ik vind je persoonlijk dan geen haar beter, aangezien je zelf ook moordenaar wordt. Als het baasje er niets aan doet en het is echt een probleem kan je ook je hok verstevigen en afschermen, of naar een of andere instantie gaan om te klagen oid.

Kuggur schreef:Wat is je punt Cowgirl?
Ik bedoel dat letterlijk, ik zie het verband niet met mijn opmerking, wat zit er in de vrieskist? Dode katten?
Als dat het geval is, dan geloof ik toch niet dat ze verhongerd zijn door te kleine populaties prooidieren....
Maar wellicht bedoel je wat anders.
willen toevoegen;
CharleyT schreef:Toffeltje schreef:Wij hebben er ook zo een, die pakt gerust de grootste kippen (volwassen jersey giant) en vreet ze op. Wij hebben de katten daarom in een ren zitten ook al wonen we op het platteland. Ik zou het ontzettend asociaal vinden om zo'n kat vrij rond te laten lopen, het wild heeft het al moeilijk genoeg. Hij zou vast gelukkiger zijn als hij wel vrij was, maar we hebben een grote ren en hij speelt ooku veel met de andere katten. Ik kan me wel voorstellen dat het even duurt voordat een kat die wel altijd vrijheid gehad heeft gewend is. Die van ons is gelukkig maar twee keer los buiten geweest (en dat heeft gelijk 6 kippen gekost, dus gebeurt nooit weer hopelijk).
Complimenten hoor, jij bent een voorbeeld voor veel katteneigenaren. Je neemt je verantwoordelijkheid en dat vind ik top.
Beter dan volk dat roept: maar het is zijn instinct en dat als excuus gebruikt voor stront in je tuin, opgejaagde/vermoorde huisdieren etc.