Konijn gevonden en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:18

Herfstwind schreef:
Het gaat mij er voornamelijk om dat er zoveel mogelijk wordt gedaan om de eigenaar van dit dier te vinden. Enkel langs de buren en een flyer ophangen bij de lokale bakker valt daar niet onder als je het mij vraagt. Natuurlijk is er een mogelijkheid dat dit konijn gedumpt is, maar die conclusie kun je niet trekken alvorens er alles aan gedaan is de rechtmatige eigenaar te vinden.

Aan de andere kant, je hoeft ook niet van TS te verwachten dat ze hier een dagtaak van maakt, als de eigenaar het dier zoekt kan die ook flyeren en overal oproepjes plaatsen.

Ik neem tenmiste aan dat een konijn geen enorme afstanden aflegt in korte periode.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 14-05-18 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:21

Uiteraard hoef je er geen dagtaak van te maken, maar ik heb nooit langer dan 10 minuten aan de telefoon gehangen met de dierenambulance als ik een melding maakte van een gevonden dier. Het is die mensen hun werk, ze hebben een groot bereik en kunnen het dier de juiste verzorging geven.

Misschien ben ik er zo fel op doordat ik zelf konijnen heb en er niet aan moet denken dat mij dit overkomt.

Edit: Nog een opvang in Vlaams-Brabant: https://www.veeweyde.be Deze staat op de site over konijnen en knaagdieren.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 14-05-18 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 10:25

Ik ga hier gewoon niet meer op reageren. Ik doe alles wat ik kan voor het beestje en om zijn eigenaar terug te vinden. Maar voor sommige mensen is ook dat niet goed genoeg.

:evaw:

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:29

Ik snap inderdaad echt niet waarom je niet gewoon even de dierenambulance belt. Ik woon in Nederland en heb binnen 5 minuten het nummer van de dierenambulance in jou provincie én een lijst met opvangen en asiels gevonden, lijkt me toch dat dat niet teveel moeite is.

Ook heb ik meerdere keren aangegeven dat ik het goed vind dat je dit dier gevangen hebt en er nu voor zorgt, maar ik vind wel dat je wat meer kunt doen om de eigenaar te vinden. Ik snap dat zo'n konijntje lief en leuk is om te houden, maar geloof me, er zitten genoeg konijnen in de opvangcentra dus mocht deze zijn baasje terugvinden, kun je zo een ander adopteren. :)
Laatst bijgewerkt door Lugea op 14-05-18 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:30

@TS, maar als je echt zo graag het beste wil doen, waarom bel je de Ambulance dan niet?

Het is
1. ook nog eens minder werk voor jou want je bent er inderdaad binnen 5 minuten klaar mee met een belletje en dan komen ze het diertje ophalen
2. de dierenambulance heeft gewoon een veel groter bereik en heeft jarenlange ervaring met dieren die kwijtraken.
3. de kans dat de eigenaar van het konijn het beestje vind is groter als het beestje opgehaald wordt door de ambulance. In het algemeen, gaan mensen die een dier kwijtraken, in eerste instantie contact zoeken met een dierenambulance e.d. om te kijken of het dier daar terecht gekomen is.

Ik snap je goede bedoelingen en vind het super lief dat je het beestje opvangt en verzorgt nu, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat je de situatie juist tegenwerkt op deze manier - en dat zeg ik niet om je aan te vallen maar gewoon om je advies te geven omdat ik weet hoe bepaalde organisaties werken en wat hun succes is in het vinden van baasjes die hun dier kwijt zijn. Aangezien je een topic hebt geopend, zul je kunnen verwachten dat mensen advies willen geven omtrent het zo snel mogelijk vinden van het baasje. Het is aan jou natuurlijk om er iets mee te doen i.p.v. je meteen aangevallen te voelen. Iedereen probeert alleen maar mee te denken en het bellen naar de ambulance is zo gepiept. Zij zijn gewoon beter uitgerust om te helpen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:36

ingvdh schreef:
Herfstwind schreef:
Het gaat mij er voornamelijk om dat er zoveel mogelijk wordt gedaan om de eigenaar van dit dier te vinden. Enkel langs de buren en een flyer ophangen bij de lokale bakker valt daar niet onder als je het mij vraagt. Natuurlijk is er een mogelijkheid dat dit konijn gedumpt is, maar die conclusie kun je niet trekken alvorens er alles aan gedaan is de rechtmatige eigenaar te vinden.

Aan de andere kant, je hoeft ook niet van TS te verwachten dat ze hier een dagtaak van maakt, als de eigenaar het dier zoekt kan die ook flyeren en overal oproepjes plaatsen.

Ik neem tenmiste aan dat een konijn geen enorme afstanden aflegt in korte periode.

Maar mensen gaan in eerste instantie bellen naar asiels/opvangcentra en ambulances om te kijken of hun dier daar terecht gekomen is.
Dus het is toch veel logischer om even de ambulance te bellen - 5 minuutjes hooguit? - en hun te laten helpen.
Dat wordt als advies gegeven, niet om aan te vallen.

In haar OP zet ze; als hij van niemand is, blijft hij gewoon..
(nog los vh feit dat je eraan moet denken dat het groepsdieren zijn en je ze niet alleen zet. Dus dan zou TS ook nog op zoek moeten gaan naar een partner. Het is makkelijk geroepen; dan blijft hij gewoon terwijl er nog goede opties zijn waarmee ze de eigenaar kan vinden, als in; ambulance bellen)

Aangezien het beestje Tam is, zal hij dus wel gegarandeerd van iemand zijn (Ervan uitgaande dat hij niet gedumpt is, maar weggelopen is.)
En in dat geval, is het bellen van de ambulance toch geen raar advies? Aangezien ze aangeeft het beste te willen doen voor het beestje als in; eigenaar z.s.m. terugvinden. Die vind je z.s.m. terug door gebruik te maken van een organisatie die jarenlange ervaring heeft met dit soort situaties, die je binnen 5 minuten gebeld hebt. Waarom zou ze daar niks mee kunnen doen dan? Ik zeg niet dat het verkeerd is dat ze wil helpen en haar bedoelingen zijn goed, maar het advies kan ook gewoon aangenomen worden om naar de ambulance te bellen toch? Het is een feit dat zij ervaring hebben hiermee, een groter bereik hebben en de kans het grootst is dat een eigenaar naar hun zal bellen als ze een dier kwijt zijn. Daarnaast wordt het beestje bij de ambulance ook nog nagekeken, of hij niet ziek is of iets dergelijks wat i.m.o. ook nog een voordeel is als het beestje opgehaald wordt door de ambulance; Hij krijgt een medische check, voor zover dat mogelijk is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:29

Wij hebben bij de opvang laatst een koppel binnen gehad wat in een klein dorp geadopteerd is, mensen woonden ook in de buurt. Konijnen zijn gedumpt en gevonden zo'n 30 km verder in een natuurgebied.
Het konijn hoeft dus helemaal niet uit de buurt te komen.
Bij mij is er ook al eens een weggelopen. Zij was gechipt, maar ik moet er niet aan denken dat degene die haar vond dan vervolgens meer bezig was met het hoe te houden van het konijn, dan het baasje terugvinden.

Ik zie het probleem niet van even melden bij de ambu of dichtstbijzijnde konijnenopvang dat je een konijn gevonden hebt, met een signalement. Zeg daarbij dat je hem of haar houden wil als niemand komt en het is toch opgelost lijkt mij? Kun je hem als het een ram is misschien ook wel goedkoop castreren via die opvang en een maatje adopteren. Alsof opvangen perse het konijn willen hebben... Die hebben wachtlijsten die lang genoeg zijn.

SavannahNx

Re: Konijn gevonden en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:46

Misschien kan je de dierenambulance bellen en vragen of zij zoiets als Amavedi hier hebben. Een instantie die gevonden en vermiste dieren heeft aangemeld enzo elkaar weer terugvinden. Misschien weten hun of zoiets bestaat in Belgie en kunnen hun het gevonden konijn aanmelden.

Verder mijn complimenten dat je zo de moeite neemt voor het konijntje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:57

Het is echt belangrijk dat hij eet, na 12 uur niet eten kan hij zo ziek worden dat hij overlijdt. De mijne lust graag een cracker met pindakaas (niet heel gezond, wel handig als ze niet eten).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:07

Ts, konijnen zijn geen honden of katten.
Die zitten niet op kussens of mandjes.
Bel gewoon een dierenambulance of opvang op, die zijn er niet voor niets.
Wij hebben ooit een konijn gevonden, en aangegeven dat als niemand haar wilde dat ze bij ons mocht komen wonen.
Nou prima wij hadden de eerste keus, na 14 dagen zijn we gebeld dat we haar mochten adopteren voor een zeer schappelijk bedrag van €15.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:03

Op zich niets mis met zelf opvangen en bekend maken, maar zorg dan wel dat hij snel een echt konijnen onderkomen krijgt.
Een huis waar al katten en honden zijn is niet echt een goede combinatie aangezien konijnen ook enorm terretoriaal zijn en ook je kat kunnen verwonden en omgekeerd. Ook is de kans groot dat hij/zij over de kat en hondgeurtjes heen gaat sproeien als hij/zij eenmaal op het gemak is.
Heb je een tuin waar je een uitloopje kan maken? Een konijn wil graag graven en scharrelen. Op een permanente gladde ondergrond is een konijn niet gelukkig.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:12

Sjintoo schreef:
Ik ga hier gewoon niet meer op reageren. Ik doe alles wat ik kan voor het beestje en om zijn eigenaar terug te vinden. Maar voor sommige mensen is ook dat niet goed genoeg.

Groot gelijk hoor TS, je doet je best en wat je kan. En volgensmij zit het konijntje er prima bij +:)+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:38

Sjintoo schreef:
Heb zitten zoeken voor een konijnenopvang in de buurt en die is er gewoonweg niet.
Dierenambulance heb ik alleen in Antwerpen gevonden. Ikzelf woon in Vlaams-Brabant. Denk niet dat ze daar speciaal voor tot bij mij gaan komen.
En dan vind ik het verder te zot dat ik tot weet ik veel waar moet rijden om dat konijn te droppen, terwijl als die een baasje heeft gewoon in de buurt woont. En dan zou het baasje ook nog eens zo ver moeten rijden om het diertje op te halen.

Verder vind ik wel dat ik er alles aan gedaan heb om zijn eigenaars te zoeken. Hij is aangemeld op de fb pagina van de gemeente, flyer hangt omhoog bij de bakker en ben in de buurt overal gaan aanbellen. Wat ik nog zou kunnen doen is wat meer flyers afprinten en in de brievenbussen wat verder gaan steken en in de DA-praktijk in de buurt een flyer ophangen.

Ook vroeg ik al wat meer info omtrent de verzorging voor als het baasje hem niet komt oppikken. Is dat nu zo verkeerd??? Ik ga echt de eerste maand geen konijn er bij halen. En verder vind ik het dan ook mijn plicht om hem zo goed mogelijk te verzorgen. Dan is het toch niet vreemd dat ik mij wat verdiep in de verzorging?

Top gehandeld TS!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:41

Sjintoo schreef:

Inderdaad, je hebt er altijd van die drammers bij.
Laat je niet gek maken TS, je hebt al genoeg gedaan.
Als iemand hem/haar kwijt is kan die ook stappen ondernemen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:14

Precies. Bellen naar de dichtstbijzijnde opvang of ambu... Maar ja... Daar heeft diegene in dit geval niets aan natuurlijk. :)

Maar als je dat zegt dan dram je.
Succes ermee ts. Misschien is de informatie van bunnybunch.nl. een goede om je in te lezen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:16

Maar... Als je geen contact hebt opgenomen met een dierenambu, dierenarts of asiel, weet je toch ook niet of er een chip in zit? Het is nou niet alsof er een labeltje aan hangt dat - ie gechipt zou zijn, dus dat zie je niet aan de buitenkant. Veel konijnen zijn niet gechipt, maar het kan wel en dan is het baasje wellicht heel makkelijk terug te vinden.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:32

djinnie schreef:
Maar... Als je geen contact hebt opgenomen met een dierenambu, dierenarts of asiel, weet je toch ook niet of er een chip in zit? Het is nou niet alsof er een labeltje aan hangt dat - ie gechipt zou zijn, dus dat zie je niet aan de buitenkant. Veel konijnen zijn niet gechipt, maar het kan wel en dan is het baasje wellicht heel makkelijk terug te vinden.

Klopt, dus vind dat je dat wel verplicht bent aan het baasje van het konijn, gewoon eventjes langs een dierenarts rijden.

En stel he, dat dat baasje de dierenambu WEL gebeld heeft, maar TS laat gewoon niks van zich horen naar de dierenambu toe... Zou ik als rechtmatige eigenaar echt pislink om worden...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:56

Misschien kun je als rechtmatige eigenaar er beter voor zorgen dat je konijn niet ontsnapt? Wat een reacties. Wees blij dat iemand zoveel moeite doet voor het konijn van een ander. Als ik er een zie laat ik hem lekker lopen. Wat een gedoe haal je je ermee op de hals.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:16

Birdie60 schreef:
Sjintoo schreef:

Inderdaad, je hebt er altijd van die drammers bij.
Laat je niet gek maken TS, je hebt al genoeg gedaan.
Als iemand hem/haar kwijt is kan die ook stappen ondernemen.

Ons konijn is een paar jaar geleden ook vermist geweest, maar met de dingen nu alleen gedaan zijn hadden we hem nooit terug gevonden :x

Hij had namelijk een flink stuk gelopen, dus het was niet dat hij bij de buren zat of zo. En daarnaast komen we nooit bij de bakker.

Ik vraag me vooral af wat TS tegenhoudt om geen contact op te nemen met een van de organisaties die hier worden genoemd?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:02

Omdat zij als onkundig dit konijn wilt houden.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:20

SG1985 schreef:

Ik ben als leek ook een paar jaar geleden met cavia's begonnen. Heb niet het idee dat mijn cavia's het nu heel slecht hebben. Je moet toch ook beginnen met leren. Hoe doe je anders ervaring op, als je ooit wilt beginnen met een beest.

Mits ze alles heeft gedaan om ook zijn eigenaar te vinden. Denk ik dat het fijn is dat het konijn gelijk een nieuw huisje heeft.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:22

Het concept "dierenambulance" is hier in België niet zo gekend, verspreid, evident...

Ik heb eens gekeken op de links die iemand hier plaatste en de dierenophaaldienst daar genoemd zit in Zellik, wat een heel eind van TS vandaan is. Bij het verder lezen staat wel dat ze in heel België opereren.

Ik vond ook deze informatie op de site.

Citaat:
Wat moet u doen wanneer u een dier vindt?

Veel mensen telefoneren rechtstreeks naar een dierenasiel dat ze kennen of dat zeer bekend is. Nochtans is het beter dat u eerst naar de politie of het gemeentehuis stapt. Volgens de wet op dierenbescherming van 14 augustus 1986 bent u immers verplicht een gevonden, zwervend of achtergelaten dier binnen de 4 dagen toe te vertrouwen aan het gemeentebestuur van de plaats waar u het dier heeft opgevangen of van uw woonplaats. Wij raden uiteraard aan het dier te brengen naar de politie van de plaats waar u het gevonden heeft, zodat de kans veel groter wordt om de eigenaar van het dier terug te vinden.

In de meeste gevallen beschikt een gemeente over een eigen tijdelijk schuthok, of over een inwoner die zich vrijwillig belast met dierenbescherming, of heeft de gemeente een overeenkomst met een dierenasiel.

In ieder geval is een gemeente verplicht het dier op te vangen, of een dierenasiel aan te wijzen dat zich onmiddellijk over het dier ontfermt. Zij kan natuurlijk ook het dier bvb aan een dierenarts toevertrouwen.

En wanneer u het dier aan de plaatselijke politie toevertrouwt, is er nog de kans dat de politieagent, meestal de wijkagent, het dier kent en op die manier rechtstreeks aan de rechtmatige eigenaar terugbezorgt.

Mocht u van plan zijn het dier bij u te bewaren in afwachting dat de eigenaar opduikt of u denkt het dier te kunnen blijven verzorgen, raden wij u aan een seintje te geven aan onze dienst, misschien is de eigenaar wel degelijk op zoek naar zijn viervoeter en heeft hij het verlies bij ons gemeld. Maar ook in dit geval bent u verplicht aangifte te doen bij de politie.

Verder mag u niet vergeten om het dier te laten controleren op tatouage of microchip bij een dierenarts.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:30

floorsil schreef:
SG1985 schreef:

Ik ben als leek ook een paar jaar geleden met cavia's begonnen. Heb niet het idee dat mijn cavia's het nu heel slecht hebben. Je moet toch ook beginnen met leren. Hoe doe je anders ervaring op, als je ooit wilt beginnen met een beest.

Mits ze alles heeft gedaan om ook zijn eigenaar te vinden. Denk ik dat het fijn is dat het konijn gelijk een nieuw huisje heeft.

Maar zij staat hier niet echt open voor advies....
Het gemiddelde konijn in NL wordt 4... en dat terwijl zij echt mooie leeftijden kunnen behalen.

Ik reageerde misschien beetje bot. Excuus daarvoor.
Ik zou een gevonden dier altijd laten controleren bij de DA....

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:19

TO je doet het prima! Ik als nitwit heb al jaren konijnen en ze worden stokoud 10+ geen uitzondering. Een konijn is simpel te houden laat je niks aanpraten. Die zogenaamde kenners hebben hun konijnen hooguit 3 jaar (ik ken er genoeg).

Ow en mensen lees eens fatsoenlijk alvorens te reageren. Een beetje triest om hetzelfde commentaar 20 keer te plaatsen terwijl al aangegeven is dat die optie niet bestaat!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:55

Ik hoop alleen niet dat TS een losgeslagen paard vindt.... :') :')