Tekenbestrijding hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:43

Ik doe er niks tegen. Dagelijks helemaal controleren en zo nodig uit draaien. Tot nu toe in anderhalfjaar nog maar 2 hoeven uitdraaien :')

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:54

Yoghurt!
Op advies van onze schaapherder geven wij de hond 1-3 eetlepels yoghurt. Wij vroegen of hij niet ontzettend last had van teken en toen vertelde hij dat hij yoghurt gaf en eigenlijk nooit last had. Het bloed wordt er zuur van en daar houden teken niet van.

Wij zijn dus ook yoghurt gaan geven en hebben nog geen enkele teek gevonden. Dat terwijl we echt heel veel in het bos en weiland hebben gelopen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:56

Misschien dat onze hond daarom ook weinig teken heeft haha. Die likt altijd de schaaltjes uit van de toetjes. Maar ook Bravecto dus. Dus wat nou het beste werkt kan ik niet zeggen. Wonen in Oost twente en hier zitten ook wel veel teken.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:03

Ik loop elke dag in het bos met mijn honden . Sinds ze de seresto band hebben geen teek meer gevonden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:05

Ik zal wel afgeschoten worden maar mijn Chihuahua krijgt in overleg met de dierenarts 2 x per jaar een tablet Bravecto.
Van Advantix kreeg hij een allergische reactie waarbij hij 3 dagen in z'n nek heeft zitten krabben. Bravecto gebruik ik nu voor het 3e jaar denk ik en dat gaat altijd goed.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:17

Ik hoorde ook iemand die karnemelk geeft. Zal wel het zelfde zijn als de yogurt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:24

Dropneus95 schreef:
Yoghurt!
Op advies van onze schaapherder geven wij de hond 1-3 eetlepels yoghurt. Wij vroegen of hij niet ontzettend last had van teken en toen vertelde hij dat hij yoghurt gaf en eigenlijk nooit last had. Het bloed wordt er zuur van en daar houden teken niet van.

Wij zijn dus ook yoghurt gaan geven en hebben nog geen enkele teek gevonden. Dat terwijl we echt heel veel in het bos en weiland hebben gelopen.

Ik hoop niet dat het bloed van je honden in zuurgraad omhoog gaat, dat is nog dodelijker voor je hond dan alle vlooienmiddelen bij elkaar. :+ Ik durf nu al geen yoghurt meer te eten..... :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:35

Niet alles al gelezen, maar hier ook weer aan het twijfelen.

Broer en zus, kortharig, 9kilo hadden eerst seresto banden. Die deden ze bij elkaar af, dus was geen succes. Geen vlo gezien en de teken zag ik in het bos alleen lopen, maar niet vast zitten.

Over gegaan op advantix. Nog steeds nooit een vlo, maar bij mn fawn kleurige reu wel heel af en toe een teek. Bij hem zie ik ze lopen en pak ik er soms eentje vanaf. Zijn zus is zwart en zie je amper iets, maar voel ik altijd heel goed.

Nu heeft hij, de fawn kleurige toch weer een aantal keren teken gehad. De teken zaten vast, hadden zich niet vol gezogen, maar 2x had hij wel een enorme bult. De laatste vorige week bewoog nog toen ik hem pakte.

Wij wonen op de veluwe en houden ze momenteel al vast. Vaak een rolbanden, dat ze wel een stuk kunnen snuffelen. Los is geen optie op meeste plekken ivm wild. Nu houden we ze al 2 weken kort en kiezen echt de zandpaden, om weer teken te voorkomen. Ik word er zelf echt naar van als ik ze zie.

Het gekke is dus dat we echt nooit vlooien hebben, dus daar werkt het wel goed tegen. Bij het teefje ook nooit een teek, maar mn reu moeten ze wel hebben.

In de tuin nooit een teek opgepakt en ook de katten hebben nabij het huis nooit een teek. Ook geen vlooien.

Omdat ze nu ouder zijn, twijfel ik wel om weer de seresto band te kiezen, maar ze zitten er qua maat erg tussen. De kleine hondjes maat past niet om de hals en de bredere is eigenlijk voor zwaardere honden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:48

Serestoband gebruiken wij.

Ik wandel regelmatig samen met Eem vriendin. Haar hond heeft geen seresto. Zij had laatst 13 (!!!!!!) teken van dr hondje afgehaald na een wandeling..... mijn hond?....... helemaal niks!

Af en toe vind ik er wel eens eentje die zich toch heeft vastgebeten. Maar dat is toch behoorlijk relatief in vergelijking met bijv die hond van Mn vriendin. De echt smalle paadjes in het bos vermijd ik wel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:31

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb altijd Bravecto gebruikt, voor dat heel de commotie er rond begon.
Maar na wikken en wegen besloten het toch maar niet meer te doen, ondanks nooit bijwerkingen gehad te hebben.

Alles met pipets reageren de honden gevoelig op dus voorkom ik liever.

En Seresto ben ik momenteel naar aan het kijken, maar ben huiverig met het aan hebben in de kennel.. wil geen risico nemen dat ze achter de houder van de drinkbak blijven hangen.

Het knoflook en kwark gebeuren werkt hier niet jammer genoeg.

Voorkeur gaat uit naar een tablet/ pil om te geven.

Als er al problemen ontstonden door bravecto was dat meestal bij de tweede pil, mijn ervaring met bravecto is dat het veel langer beschermt dan 3 maanden. Wij geven ze in mei een tablet en dat is het. Vorig jaar een pil voor een zwaardere hond in tweeen gedeeld en dat aan de honden gegeven. Dat scheelt veel geld, maar ja de da deed dit alleen omdat ze geen pillen voor lichtere honden had. Daarnaast is de hysterie groot op de sociale media, ja het is troep, maar ik red het niet met knoflook en lavendel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:33

NdV74 schreef:
Ja echt op de huid. Ik heb de vacht echt goed opzij gedaan.

Een band zou dus beter moeten werken?

Heb je het ook op vier plaatsen aangebracht? Dat moet nl met advantix.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 10:13

Ik heb vandaag ook wel 10 kruipende teken van de hond geplukt. Ik las hier dat de teken door de seresto band bij sommigen wat versuft zijn, maar die ik van mijn hond haalde waren alles behalve versuft :')

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:25

Ik loop ook bijna dagelijks met mijn honden door het bos. Gebruik bravecto voor beide, dit jaar nog geen teek gezien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:22

_classic schreef:
Ik heb vandaag ook wel 10 kruipende teken van de hond geplukt. Ik las hier dat de teken door de seresto band bij sommigen wat versuft zijn, maar die ik van mijn hond haalde waren alles behalve versuft :')

Heb je wel de juiste gewicht gekocht? Niet te los etx?

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:30

Ik heb ook weer sinds kort een seresto band.

Gebruikte ervoor pipet wat ook prima werkte alleen toen ik na de laatste keer vergeten was een nieuwe te geven haalde ik bij 2 honden 25 teken eraf ( liepen nog tussen de vacht op zoek naar eens lekker plekje paar dagen erna bleek ik er een paar niet gezien te hebben) na een wandeling in het bos. Ik heb toen gelijk de banden besteld en erna geen teek meer gezien.

Ik vind het van de banden ook prettig dat ze er ook niet op komen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:15

Ceetje_bokt schreef:
_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb altijd Bravecto gebruikt, voor dat heel de commotie er rond begon.
Maar na wikken en wegen besloten het toch maar niet meer te doen, ondanks nooit bijwerkingen gehad te hebben.

Alles met pipets reageren de honden gevoelig op dus voorkom ik liever.

En Seresto ben ik momenteel naar aan het kijken, maar ben huiverig met het aan hebben in de kennel.. wil geen risico nemen dat ze achter de houder van de drinkbak blijven hangen.

Het knoflook en kwark gebeuren werkt hier niet jammer genoeg.

Voorkeur gaat uit naar een tablet/ pil om te geven.

Als er al problemen ontstonden door bravecto was dat meestal bij de tweede pil, mijn ervaring met bravecto is dat het veel langer beschermt dan 3 maanden. Wij geven ze in mei een tablet en dat is het. Vorig jaar een pil voor een zwaardere hond in tweeen gedeeld en dat aan de honden gegeven. Dat scheelt veel geld, maar ja de da deed dit alleen omdat ze geen pillen voor lichtere honden had. Daarnaast is de hysterie groot op de sociale media, ja het is troep, maar ik red het niet met knoflook en lavendel.

Deden wij ook 2 jaar lang elk jaar 1x bravecto in maart of begin april en dan hele jaar alle 6 teek vrij of enkel dode kleine teken.
Vorig jaar de pup ook bravecto gegeven en 0 problemen. Enkelna 4 maanden had hij wel als enigste van de 6 regelmatig teken. Toen nog 2x advantix gegeven en einde seizoen. Hij wastoen ook al 2x zo zwaar als toen hij de tablet kreeg ;)

Net weer teek gehaald van mijn ziek oudje. Mede door zijn flink ziek zijn en ouderdom en een puber en jonge hond in de roedel dit jaar voor banden gekozen. Echter ik vermoed volgende jaar weer bravecto want dat werkt het beste en makkelijkste.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:43

Ik heb deze week een seresto band gekocht voor mijn hond. Vorige week vond ik voor het eerst een vastgebeten teek bij haar. Ze kreeg Prac-tic pipetten, maar ik las dat die de teek pas binnen 48 uur doden en ik heb liever dat ze zich helemaal niet vastbijten.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:12

Ceetje_bokt schreef:
NdV74 schreef:
Ja echt op de huid. Ik heb de vacht echt goed opzij gedaan.

Een band zou dus beter moeten werken?

Heb je het ook op vier plaatsen aangebracht? Dat moet nl met advantix.

Uiteraard, netjes verdeeld tussen kop en staart volgens de gebruiksaanwijzing.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 09:17

Maartje1990 schreef:
_classic schreef:

Heb je wel de juiste gewicht gekocht? Niet te los etx?

De hond is 30 kilo en ik heb de band voor grote honden / zwaarder als 8 kilo gekocht)
Misschien dat hij dan iets te los zit, is ook best lastig want ze heeft een dikke kraag.. Ik zal hem proberen nog wat strakker te doen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:22

Niet perongeluk de band voor minder dan 8kg :=

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 09:26

Maartje1990 schreef:
Niet perongeluk de band voor minder dan 8kg :=

Daar begon ik dus ook aan te twijvelen :')

Maar ik had het doosje nog thuis, dus even gecheckt. Maar het is wel echt de band voor grote honden

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:44

Minoes schreef:
Ik heb altijd seresto vlooien/tekenbanden. Nog nooit een teek gevonden die vast zat!

Hetzelfde hier. Geldt voor 4 honden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:36

Grrrr, gister van mn reu 3 teken afgehaald, er liep er eentje op de bank en ik vond er eentje dood op de grond die er al afgevallen was. Waren dus wel naar bos geweest en nog gecontroleerd voor in de auto stappen.
Het is echt vervelend, want zijn zus is even zwaar en heeft er steeds geen.

Ik denk dat ik toch de seresto banden ga nemen weer en dan die boven 8kg. Ze zijn 9kg, maar hebben brede hals ook.
Vorige keer werd reutje wel ietsjes kaal van de seresto. Maar ja, van de teken krijgt hij ook dikke bulten. En het gekke is dat zn zus juist een gevoelig huidje heeft.

Mn ene jonge kat komt nog niet buiten en wordt allen tegen vlooien behandeld. De rooie komt wel buiten, maar heeft nooit een teek. Ik twijfel wel of ik hun ook een bandje geef voor als de honden een teek meenemen en ze overgaan.

Liever had ik iets natuurlijks gehad. Lees ook wel over tea tree en dergelijke olie, maar als ze zichzelf of elkaar likken, durf ik dat toch heel slecht.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:43

het blijft vaak toch kiezen tussen verschillende kwaden -O- waar ik woon bv Göteborg is bv TBE een verhoogd risico (voor de mens) dus ik heb mijn prikken gehaald ik heb het gif liever niet in mijn lijf maar dit is nog altijd beter als de ziekte :+ in nederland komt deze ziekte gelukkig niet voor https://www.fasting.nu/sites/default/fi ... n_2018.pdf

Daarom hebben mijn honden ook de bandjes, hoog risico gebied ik wil het risico niet nemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:08

KarmaChansy schreef:
het blijft vaak toch kiezen tussen verschillende kwaden -O- waar ik woon bv Göteborg is bv TBE een verhoogd risico (voor de mens) dus ik heb mijn prikken gehaald ik heb het gif liever niet in mijn lijf maar dit is nog altijd beter als de ziekte :+ in nederland komt deze ziekte gelukkig niet voor https://www.fasting.nu/sites/default/fi ... n_2018.pdf

Daarom hebben mijn honden ook de bandjes, hoog risico gebied ik wil het risico niet nemen.

Er zijn wel al gevallen in Nederland bekend helaas. Onder andere rondom de Veluwe.