Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:08

trysteffy schreef:
Wij wandelen wel flinken stukken van een uurtje per dag en dan nog 4/5 keer op een dag normale ronde van 20 min tot 30 min maar dan rustiger aan..

Niet helemaal relevant op je vraag maar aangezien je daar al veel goede tips op hebt gekregen wil ik nog even op dit stukje reageren.

Je geeft aan "flinke stukken" met hem te lopen maar dat is juist iets waar je heel erg mee op moet passen met een pup en zeker een pup van een ras met een zwak gestel. Je kan daar beter iets te zorgvuldig mee omgaan zodat je de beenderen, spieren en gewrichten ruimte geeft om ongehinderd te groeien zodat je dadelijk geen 4 jarige hebt met artrose etc.

In deze leeftijdsfase ligt de focus vooral op het leren coördineren van het lichaam. Dus bewegen op verschillende ondergronden, evenwichtsoefeningen, over dingen heen lopen. Veel beweging en piekbelasting zoals rennen en springen achter balletjes/andere honden aan zijn nu op de verkeerde manier belastend.

Je zal echt niet de eerste zijn die zich hierop verkijkt aangezien je aan de hond nu niets ziet maar zeker bij een herder is dit best iets om in de gaten te houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:14

Nikass schreef:
Kuggur schreef:
Waar haal je het vandaan dat honden niet door correctie zouden leren?
Dat jij blijkbaar geen correcties wil toepassen is een ( imo onverstandige) keuze, maar ze leren, net als jijzelf overigens, wel degelijk door correctie. Uiteraard en ten overvloede óók door beloning, maar met name het afleren van zelfbelonend gedrag gaat het effectiefst en betrouwbaarst dmv correcties.

Ik ben benieuwd of jij wet waar straf aan moet voldoen wil het effectief zijn?
Het is namelijk in de meeste gevallen niet haalbaar om dat uit te voeren.
Dus nee, correcties zorgen voor vermijdingsgedrag en dat is iets anders dan dat je er wat van leert.
Dat je desondanks wel eens een correctie toepast, prima. Maar een hond die niet geleerd heeft om netjes aan de riem te lopen gaan corrigeren omdat hij niet netjes loopt, is niet fair.

Als je een hond iets wilt aanleren zou je dat altijd zonder straf moeten doen. Straf blokkeert namelijk het leervermogen.

Wat een absurde premisse " straf blokkert het leervermogen".
Dus jij denkt serieus dat organismen niet leren van de negatieve consequenties van hun gedrag/acties, alleen van de positieve?
Dan heb je bitter weinig begrepen van leertheorie.
Overigens is een correctie niet per definitie straf, net zoals een beloning niet per definitie omkoping is :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:21

Nikass schreef:
Kuggur schreef:
Dat jij blijkbaar geen correcties wil toepassen is een ( imo onverstandige) keuze, maar ze leren, net als jijzelf overigens, wel degelijk door correctie. Uiteraard en ten overvloede óók door beloning, maar met name het afleren van zelfbelonend gedrag gaat het effectiefst en betrouwbaarst dmv correcties.

Ik ben benieuwd of jij wet waar straf aan moet voldoen wil het effectief zijn?
Het is namelijk in de meeste gevallen niet haalbaar om dat uit te voeren.
Dus nee, correcties zorgen voor vermijdingsgedrag en dat is iets anders dan dat je er wat van leert.
Dat je desondanks wel eens een correctie toepast, prima. Maar een hond die niet geleerd heeft om netjes aan de riem te lopen gaan corrigeren omdat hij niet netjes loopt, is niet fair.

Als je een hond iets wilt aanleren zou je dat altijd zonder straf moeten doen. Straf blokkeert namelijk het leervermogen.

Een hond leert ook door een correctie, vooral dat iets niet mag, maar in een aanleerfase corrigeer ik ook niet. En ik leer ze ook aan wat niet de bedoeling is. Pas als de hond heeft laten zien dat het commando of hetgeen wat gevraagd echt duidelijk is en hij het kent en dan niet doet corrigeer ik. Bij mijn honden werkt dat heel goed, beter dan geen correctie geven. Ze werken veel beter bij een zwart witte aanpak, dit vraag ik en dat is goed en dit is niet goed. Een correctie geven is niet meteen straffen, maar corrigeren bij iets waar ze het goede gedrag niet van weten doe ik ook niet, nee. Omdat het fijner werkt om eerst aan te leren wat ik bedoel.

Ik heb met mijn 2 jongste Duitsers trouwens de fout gemaakt om het mee lopen zonder trekken onder commando te zetten. Ze lopen dus netjes mee als ik het vraag, maar uit zichzelf niet. :+ De 'normale' methodes tegen trekken werken hier niet bij de oudste, die is daar te slim voor.

Ik ben verder benieuwd wat je naast het wandelen doet, doe je nog iets wat hem mentaal uitdaagt? Een uurtje lopen op lange wandeling en dan 20/30 minuten per wandeling is niet iets waar ik me zorgen om zou maken itt lisem94. Wel als je hem veel ballen laat apporteren, maar gewoon wandelen niet. Maar hoe heb je hem geleerd dat hij mee moet lopen zonder te trekken? Hoe vertel je hem dat hij iets goed doet als je pas beloont bij de voordeur? Daar is hij allang het vermogen kwijt om het aan het goede gedrag te koppelen. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:25

MyWishMax schreef:
[
Een hond leert ook door een correctie, vooral dat iets niet mag, maar in een aanleerfase corrigeer ik ook niet. En ik leer ze ook aan wat niet de bedoeling is. Pas als de hond heeft laten zien dat het commando of hetgeen wat gevraagd echt duidelijk is en hij het kent en dan niet doet corrigeer ik. Bij mijn honden werkt dat heel goed, beter dan geen correctie geven. Ze werken veel beter bij een zwart witte aanpak, dit vraag ik en dat is goed en dit is niet goed. Een correctie geven is niet meteen straffen, maar corrigeren bij iets waar ze het goede gedrag niet van weten doe ik ook niet, nee. Omdat het fijner werkt om eerst aan te leren wat ik bedoel.

Maar dat is toch fair dan?
Ik heb nergens gezegd dat een hond nooit gecorrigeerd mag worden.
Maar hem iets aanleren door te corrigeren vind ik 1. niet fair en 2. de hond gaat vermijdingsgedrag vertonen in plaats van dat hij echt iets leert.

Wil je een hond die zich vrij en ontspannen voelt omdat hij weet wat de bedoeling is en graag werkt voor zijn baas, of wil je een hond die zich uit angst voor straf aan de baas onderwerpt (zoals ook in het voorbeeld van Dierenfan)?
Voor mij niet zo'n moeilijke keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:29

AbbyBlues schreef:
[***] schreef:
Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Als hij komt dan ben ik blij, ik spring, ik dans, ik juich, maak een koprol :+ , kortom beloon hem ontzettend, maar hij lijkt er niet echt van onder de indruk.
Iemand de gouden tip? Hij is 15 mnd oud.

Gouden tip misschien niet, maar wel de tip om de stappen iets kleiner maken en niet te snel te veel van de hond te vragen. (ik weet het, niet altijd makkelijk).
je begint met deze training natuurlijk altijd op bekend terrein zonder al te veel afleiding. Wanneer de hond snap wat de bedoeling is dan kun je langzaam afleiding toevoegen. Honden moeten leren prikkels bedwingen en als je ineens van 0% prikkels naar 70% (spoor) of zelfs 100% (voorbij rennend wild) gaat dan kun je hem idd niet meer houden. Je zet hem dan eigenlijk op om te falen want je weet dat hem dat niet gaat lukken. Langzaam opbouwen is de truuk.
Voorbij rennend wild is ook heel erg moeilijk hoor. Dan moet ik ook alle zeilen bij zetten om mijn zeer zeer goed luisterende oudste border collie terug te roepen (ze is 7 en we hebben nationale behendigheid gelopen, die staat echt wel goed onder appèl)

En misschien gebruik je wel de verkeerde beloning :+ Ja, ja, open deur. Maar serieus. Sommige honden lopen nu eenmaal niet warm van koekjes en spelen. Dan moet je iets anders verzinnen.
Wellicht goed om jachttraining te gaan doen? Jachthonden worden vaak niet beloond met koekjes maar met geurbuidels en zo. Ik ben zelf niet thuis in de jachthonden dus daar kan ik je weinig over adviseren.

Ha Abby, ja ik weet inderdaad wel zeker dat ik de verkeerde beloning gebruik. Je hebt wel gelijk wat betreft het opbouwen hoor. Maar het ging eigenlijk best wel goed, waarschijnlijk ben ik te enthousiast geweest. Daarbij pubert hij op het moment nog flink, dus zijn hormonen spelen ook een rol.

Jachttraing start volgende week.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:40

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:
[

Maar dat is toch fair dan?
Ik heb nergens gezegd dat een hond nooit gecorrigeerd mag worden.
Maar hem iets aanleren door te corrigeren vind ik 1. niet fair en 2. de hond gaat vermijdingsgedrag vertonen in plaats van dat hij echt iets leert.

Wil je een hond die zich vrij en ontspannen voelt omdat hij weet wat de bedoeling is en graag werkt voor zijn baas, of wil je een hond die zich uit angst voor straf aan de baas onderwerpt (zoals ook in het voorbeeld van Dierenfan)?
Voor mij niet zo'n moeilijke keuze.

Was ook meer een reactie ipv een discussie. ;)
Ik ken voorbeelden waar wel iets aangeleerd wordt door middel van correcties en worden vervolgens beloond als ze wel het juiste gedrag laten zien en die honden hebben er wel van geleerd. Ze werken ook niet uit angst voor correctie (geen straf), maar wel voor de beloning. Ik vind het alleen onnodig om ze tijdelijk die stress te geven als ik het ook positief kan aanleren (hoewel daar ook stress bij komt, maar dat is wel anders)

Veel mensen vergeten alleen bij wandelen om het goede gedrag te belonen, die gaan aan de slag dat de hond niet moet trekken ipv de hond moet netjes meelopen met een slappe lijn. Ga je dus het trekken afleren, of ga je aanleren dat hij met slappe lijn mee loopt? Dat laatste zou het uitgangspunt moeten zijn en daar begin je makkelijk mee en gaat langzaam prikkels toevoegen. En ja, het is heel logisch dat het met prikkels nog niet goed gaat. Daar is een cursus ook fijn voor, niet perse voor het meelopen zonder trekken, maar om de hond te leren dat hij ook met prikkels naar de baas moet luisteren.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 14:34

lisem94 schreef:
trysteffy schreef:
Wij wandelen wel flinken stukken van een uurtje per dag en dan nog 4/5 keer op een dag normale ronde van 20 min tot 30 min maar dan rustiger aan..

Niet helemaal relevant op je vraag maar aangezien je daar al veel goede tips op hebt gekregen wil ik nog even op dit stukje reageren.

Je geeft aan "flinke stukken" met hem te lopen maar dat is juist iets waar je heel erg mee op moet passen met een pup en zeker een pup van een ras met een zwak gestel. Je kan daar beter iets te zorgvuldig mee omgaan zodat je de beenderen, spieren en gewrichten ruimte geeft om ongehinderd te groeien zodat je dadelijk geen 4 jarige hebt met artrose etc.

In deze leeftijdsfase ligt de focus vooral op het leren coördineren van het lichaam. Dus bewegen op verschillende ondergronden, evenwichtsoefeningen, over dingen heen lopen. Veel beweging en piekbelasting zoals rennen en springen achter balletjes/andere honden aan zijn nu op de verkeerde manier belastend.

Je zal echt niet de eerste zijn die zich hierop verkijkt aangezien je aan de hond nu niets ziet maar zeker bij een herder is dit best iets om in de gaten te houden.

Voor mij is nu flinke stukken is een 1 wandeling van een uur. Ee anderen is 20 tot 30 min dat is voor deze leeftijd vind ik flinke stukken moest dat even vermelden.

Ik heb bericht terug gehad van een hondenschool voor de puber cursus en zodra die van start gaat krijg ik een bericht :D

SweetVanille

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:40

Een uur wandelen is voor een pup veel te lang.. Zou dit inkorten naar meerdere kortere wandelingen op een dag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:47

SweetVanille schreef:
Een uur wandelen is voor een pup veel te lang.. Zou dit inkorten naar meerdere kortere wandelingen op een dag.

Hij is 7 maanden... Geen 7 weken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:53

Nikass schreef:
dierenfan schreef:
LEZEN voor je iemand veroordeeld!!! Ze raad ketting aan met grove schales niet op strop stand. Wat is daar dier onvriendelijk aan? Overigens grove schakels en stroppen is sowieso slecht werkend hoe fijner de ketting hoe beter hij stropt dus wil je het dier onvriendelijk gebruiken dan moet je een fijne ketting nemen (bovenin de nek). Maar dat klopt dan weer wel dat is niet de beste optie!!

Ze raad aan beloning dmv zijn eten te laten verdienen ipv in bak geven. Helemaal niet dier onvriendelijk. Zeker een herder werkt enorm graag voor de baas. Dus vanuit de hond gezien veel gaver zijn eten te verdienen dan zo te krijgen!

Ze weet erg goed waar ze over praat en traint positief. Vind jou aanval verre van netjes!!

Reageer ff normaal wil je :roll: Over lezen gesproken; het woord dieronvriendelijk heb ik niet gebruikt.
Maar iets aanleren doe je inderdaad op een vriendelijke/positieve manier.
Een slipketting gebruik je niet om een hond iets aan te leren. Het enige wat je ermee doet is proberen de hond fysiek onder controle te houden. Dat heeft helemaal niets met opvoeding te maken.

Zij gebruikt geen slip ze klikt de riem aan een ketting maar dat is hetzelfde als aan een gewone platte halsband

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:55

MyWishMax schreef:
SweetVanille schreef:

Dan nog zou ik er voor kiezen om max. een half uur per wandeling te lopen. Liever 4 x een half uur dan 1 keer een uur achter elkaar vind ik.
Mijn labrador pup is iets jonger die is van 24 oktober en nu bijna een half jaar, maar hij loopt echt niet langer dan een half uur achter elkaar mee aan de lijn.

Ik zou inderdaad ook voor hondencursus gaan. Wij hebben de laatste puppycursus gehad en gaan nu door voor vervolgcursus. Al de honden lopen aan gewoon een normale halsband en lijn. D.m.v. aandachtsoefeningen houden ze ons goed in de gaten en trekken ze niet.
Ik zou zeer zeker op cursus gaan. Een baasje is nooit te oud om te leren en een hond nooit te oud om op cursus te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:09

GDG schreef:
[***] schreef:
Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Als hij komt dan ben ik blij, ik spring, ik dans, ik juich, maak een koprol :+ , kortom beloon hem ontzettend, maar hij lijkt er niet echt van onder de indruk.
Iemand de gouden tip? Hij is 15 mnd oud.

Dan is dat wat mij betreft een uitstékend moment om te corrigeren voor het niet opvolgen van een goed gekend commando.

Hier kan ik mij ook wel in vinden, maar hoe corrigeer ik een hond op afstand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:12

dierenfan schreef:
GDG schreef:

Dan is dat wat mij betreft een uitstékend moment om te corrigeren voor het niet opvolgen van een goed gekend commando.

Wat mij betreft ook ;)
Maarrrr dan moet je goed corrigeren in de zin van dat de hond snapt dat hij gecorrigeerd wordt voor weg blijven en niet gecorrigeerd wordt omdat hij na zoveel keer roepen alsnog kwam.

Heb het met een oppas hond gehad die ipv komen rond mij ging dansen. Netjes eerst overlegd en ik mocht het probleem aan pakken.
De hond daagde dus mij uit voor vang spelletje. Dat is 2x leuk daarna is het spel vergeten haha. Hoe ik dat doe?

Los laten op veilig en rustig liefst omheind terrein. Na gebruikelijk lopen, spelen, poepen en plassen moet de hond komen. Deze weigerd en gaat uitdagen...

Ik pak een bijv. Bezemsteel en sla er mee op de grond. Ik mag NIETTT de hond aan raken. De stok is mijn verleng stuk dat mij heel breed maakt. Ik neem in gedachten een punt waar ik de hond wil hebben. Ik ga dmv mezelf groot maken en gebruik van de stok links en rechts van mij de hond naar dat punt drijven. Oftewel ipv dat de hond mij uit daagt doe ik de hond op jagen. Uiteindelijk zal de hond uit de uitdagende modus naar de onderdanige modus gaan. Op dat moment stop ik en loop ik weg vd hond. Dus ik beloon hem dat hij onderdanig doet naar mij door hem terug ruimte te geven. Meestal lopen ze dan uit reflex zelf achter mij aan. Ik roep, ze komen en ik beloon. Soms schiet hond terug in uit daag modus dan herhaal ik mij spel ook. ;)

Mijn hond daagt mij niet uit. Komt graag naar me toe, alleen is de "trigger" om achter wild aan te gaan sterker. Als er geen "trigger" in de zin van wild is, dan komt hij graag en blij naar mij toe. Ik begrijp jouw uitleg goed, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het bij mijn hond past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:14

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
Wanneer begrijpen mensen eindelijk dat een hond leert door wat hem iets oplevert en niet door correctie

Eens met Kuggur. Gelukkig is de trainer waar ik volgende week ga starten een absoluut voorstander van belonen, maar corrigeert indien nodig.
Ik wil dit gewoon goed doen en onder begeleiding zodat ik geen fouten maak.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:44

Delphi schreef:
MyWishMax schreef:

Dan nog zou ik er voor kiezen om max. een half uur per wandeling te lopen. Liever 4 x een half uur dan 1 keer een uur achter elkaar vind ik.
Mijn labrador pup is iets jonger die is van 24 oktober en nu bijna een half jaar, maar hij loopt echt niet langer dan een half uur achter elkaar mee aan de lijn.

Ik zou inderdaad ook voor hondencursus gaan. Wij hebben de laatste puppycursus gehad en gaan nu door voor vervolgcursus. Al de honden lopen aan gewoon een normale halsband en lijn. D.m.v. aandachtsoefeningen houden ze ons goed in de gaten en trekken ze niet.
Ik zou zeer zeker op cursus gaan. Een baasje is nooit te oud om te leren en een hond nooit te oud om op cursus te gaan!

Ieder zijn ding ;)
De 5 minuten regel is al lang achterhaald. Mijn herder liep met 7 weken al half uur los mee door bos. Met 4 maanden al 3 kwartier 2x per dag en nu 17 maanden en zit prefect in elkaar!
Maarrrr mijn jongste herder liep met 8 weken 15 minuten mee los door bos en was dan moe en verder tillen. Met 4 maanden kon hij half uurtje mee 1x per dag los in bos en was meer dan genoeg. Hij is nu 10 maanden en loopt onbeperkt qua tijd ook al los mee met de roedel en is heel anders qua bouw en opgroeien dan de andere herder maar staat als een huis. Loopt ontzettend mooi en zuiver maar is in bouw nog steeds echt pupperig.

Honden geven echt hun grenzen wel aan en bij beetje zicht op honden zie je wel wat wel en niet kan. ;)

De herder van nu 17 maanden is vanaf 5 a 6 maanden al de beginselen geleerd van bikejoring. Zonder het echt trek werk en zeer korte stukjes. Met 10 maanden trok hij samen met een andere herder een rondje van 700 meter max 2x per week.
De jongste is nu 10 maanden en heeft nog geen trektuig om gehad en geen fiets of step gezien. Met zijn bouw en opgroeien en zijn gedrag en karakter zou het hem enkel verpesten. Misschien dat we het dit najaar wel uit proberen maar denk dat hij voor die sport ongeschikt zal zijn ivm zijn grote en log lichaam. Maar dat zien we tegen die tijd wel ;)

Kijk naar de hond dus en niet naar ouderwetse achterhaalde regels!! Beter een uur lekker erop uit en een tevreden hond dan half uur lopen en gekke puber in huis die doldwaas op laminaat of plavuizen oid tekeer gaat

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:41

Het gaat hier niet om de "5 minuten regel" of een uitgeputte pup die zijn grenzen dan wel niet aangeeft en het inzicht van de baas hierin.

Het lichaam van een hond is tot zeker 14 maanden in de groei en tot zeker 10 tot 12 maanden zijn verschillende groeischrijven nog niet gesloten. Het is een feit dat teveel activiteit nadelige gevolgen kan hebben als de hond ouder wordt. Dan is er vaak sprake van eerdere slijtage waardoor bijvoorbeeld artrose en andere narigheid kan ontstaan. Losstaand van persoonlijke ervaringen: "mijn 5 vorige honden hadden hier geen last van" is waarschijnlijk eerder geluk dan wijsheid.

De vraag is alleen vanaf wanneer belast je een pup teveel? Het ras hierin een een sterke factor. Herders en andere rassen die ontzettend gevoelig zijn voor heup problematiek hebben nou eenmaal een minder sterk gestel. Daarbij is een gecontroleerde wandeling aan de riem van een half uur minder belastend dan 5 min achter een bal aan stuiteren of spelen met een andere hond. Een balans is key en dat is wat ik bedoel samen met een voorzichtige benadering. Herders en andere grotere rassen kunnen nou eenmaal niet zorgeloos bewegen.

Daarbij is wandelen niet je enige tool om een hond moe te maken.

Het aan het werk zetten van de hersenen is tenminste even effectief zo niet effectiever, dit in combinatie met bewust wandelen is perfect.

Het wandel schema van ts is wat mij betreft echt teveel. En dat staan dan nog los van de invulling van de wandelingen.

Als ik het optel loopt haar 7 maanden oude herder dus tenminste 2 en een half uur per dag, soms zelfs meer richting de 4 uur. Dat zou ik persoonlijk mindere om het vervolgens te compenseren door andere prikkels aan te bieden. Mij zou het risico op latere blessures te groot zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:00

Als een hond HD ontwikkeld door aangelijnd wandelen dan zit deze wel heel slecht in elkaar hoor ;)

Maar al snap ik het dagelijks zoveel lopen niet maar dat zal zijn doordat ik hier een roedel heb. Zelfs mijn husky's zouden dat een marteling vinden. Zelfs mijn inmiddels overleden boxers (3) hadden daar de energie niet voor. 2x 3 kwartier lopen (los he) en dan doen ze verder op de dag zo goed als niets meer. Ik heb veel contact met ze tijdens het wandelen maar put eigenlijk nooit uit. Ook trainen doen we nooit extreem. Wel gaan dus elke dag de "emmers" energie leeg en kroppen ze niets op zodat het bommetjes worden. Ook is los mee lopen heel anders dan kort aangelijnd.

Oh en ik heb honden gehad met afwijkingen hoor ;) 2 met HD en 1 met ED. 1 met HD op volwassen leeftijd gekregen en was eenzijdig HD en waardoor ontstaan dus onduidelijk. De andere met HD en de ED hond waren nog uit de jaren dat de 5 minuten regel wel na geleeft werd door mij. Beiden heeft dat dus niets geholpen dan veel minder plezier en veel meer druk op de hond ivm wel energie hebben maar het niet gemakkelijk kwijt kunnen.

Voelt nu stuk fijner om beweging aan te passen asn wat mijn hond aan geeft dat hij aan kan. Daarnaast wat er in zit komt er toch wel uit qua erfelijke gebreken en trauma kan hij net zo goed op lopen door 1 verkeerde beweging tijdens 1 klein ongelukkig moment als door lekker vrij los mee lopen ;)

1 ding is 100% zeker! Bespiering maakt de gewrichten minder kwetsbaar dus laat ze bewegen en spieren op bouwen op verantwoorde manier ;)

Misschien omdat in roedel verband leven voor honden heel anders is??

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:48

2,5 uur is voor een 7 maanden oude pup wel erg veel. Ik heb mij ook nooit aan de 5 minuten regel gehouden hoor, je moet goed naar je hond kijken. Maar als iemand weinig ervaring heeft en een pup heeft die maar door en door gaat, dan is het wel handig als ze een beetje een richtlijn hebben. De hond die ik nu heb van 8 maanden hoef ik ook geen 2,5 uur mee te lopen hoor. Die loopt de wandeling 10x, want die blijft echt een uur flink doorrennen. Die loopt die relaxt een wandeling, maar is alleen maar druk druk.. Daar ga ik echt geen 2,5 uur mee wandelen. Die krijgt 1 lange losloop wandeling per dag en verder nog klein plasrondje en we hebben een mega tuin waar die in kan spelen. Wonen op het platteland, dus die is ook gewoon veel buiten. Als die wat ouder is, dan ga ik ook nog met hem fietsen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 11:37

Onze dag in delen is dan ook half 6 sochtends 11 uur sochtends 3 uur smiddags tussen 6 en 7 en dan nog zijn laatste ronde om half 11 11 uur. Er zitten dus wel gaten tussen.. ik werk dan op de maandag dinsdag en donderdag dan zijn de wandelingen wel korter dan heeft ie de 11 uur niet en dan 3 uur laat mijn broertje hem uit die mag niet te ver aangezien die al een keer om ver is getrokken door hem mag hij hem alleen laten plassen en dan weer terug komen. Maar de anderen dagen laat ik hem wel zo lang uit. En zodra de puber cursus komt dan gaan we zijn wandeling ook aanpassen want dat duurt ook een uur. En we moeten er lopend heen ook namelijk.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:45

trysteffy schreef:
Ibbel schreef:
Tja, wel cursus gaan doen dus. Dan kun je onder gecontroleerde omstandigheden er aan werken, wat met toevallige mensen die je tegenkomt gewoon niet kan.

Kan dat nog ondanks hij nu 7 maanden is en nooit op cursus is geweest?

Ja natuurlijk, ik kreeg mijn hondje met 2 jaar nog nooit cursus gehad. Ook gewoon begonnen en pakt het goed op. Je hebt er zoveel baat bij, succes!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 18:43

Woensdag hebben wij onze kennismaking bij de hondenschool om te kijken bij welke groep wij passen :D

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:50

kimberleyepe schreef:
Misschien is het een idee om voor de tijd dat je naar cursus gaat een speciale halsband aan te schaffen.

Wij hebben een hele grote Duitse herder reu van ongeveer 45 kilo en hij wil ook nog wel eens trekken. We hebben een halsband gekocht waarbij er een bandje over zijn snuit loopt en een bandje over zijn hals. Deze komen samen aan de onderkant en daar zit het klipje om de riem aan vast te maken.

Het is een ding waarbij de hond zijn bal nog gewoon kan pakken bijvoorbeeld als hij hem om heeft, het is dus geen agressie band oid. Het is alleen zo wanneer hij trekt hij zijn hoofd schuin trekt, en dat vinden ze niet fijn.

[ [url=m/yBOWLh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier kun je misschien een beetje zien hoe het zit.

Misschien een tip om erbij te proberen:)

Dat heet een halti.

Super ding, heb ik ook een half jaar gebruikt voor mijn herplaatser van ruim 5 jaar. ( ook een duitser én ook een reu. )

Kon de hond daarmee met een vinger sturen, en super diervriendelijk!!
Een aanrader!!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:07

Op de meeste hondenscholen zijn halti's (of dergelijke dingen) niet toegelaten hoor, dus het heeft niet veel nut om het TS aan te raden.
En 'diervriendelijk' is het nu ook niet echt te noemen, je hond moet maar eens even in een dolle bui zijn of jij let eens niet op en trekt te hard en zijn kop wordt zo omver getrokken... Moet erg gezond zijn voor de nek.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:49

DezeNaam schreef:
Op de meeste hondenscholen zijn halti's (of dergelijke dingen) niet toegelaten hoor, dus het heeft niet veel nut om het TS aan te raden.
En 'diervriendelijk' is het nu ook niet echt te noemen, je hond moet maar eens even in een dolle bui zijn of jij let eens niet op en trekt te hard en zijn kop wordt zo omver getrokken... Moet erg gezond zijn voor de nek.

Raar, dat wist ik niet.
Enkel dat mijn dierenarts hem héél lang geleden ( jaren 80 - begin jaren 90 ) heeft geadviseerd.
En wat ik zeg.....IK heb er een gouden hond mee gekregen.

Het zal wel zo zijn dat je er een klein beetje verstand van moet hebben.....net als alles in het leven.
Een bit en sporen zijn ook ideale hulpmiddelen, maar geef je ze de verkeerde in handen dan zijn het vreselijke dingen waarmee je een hoop ellende kan aanrichten. :o

LoeOrange

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:53

Bij ons op de cursus werden halti’s bij een tweetal honden zelfs geadviseerd. Dit waren dan ook flinke honden die hard aan de lijn trokken. De baasjes werden overigens wel extra geholpen in het gebruik en de toepassing ervan.
Ben er zelf ook niet kapot van maar moet eerlijk bekennen dat onze pup nu ook met een halti loopt sinds kort. Dit wel enkel bij het wandelen. Zodra wij echt gaan spelen of naar de bossen gaan, blijft de halti thuis. Ondanks dat ik er geen enorme fan van ben, vind ik het wel helpen. Onze hond (labrador reu) nam ons mee op wandeling ipv wij hem. Hij trok mij bijna iedere wandeling om.
Nu vind ik wel dat het trekken inderdaad echt met training opgelost moet worden en niet met een halti moet worden afgedaan. Momenteel zijn wij ook op zoek naar een privé cursus/training om het trekken af te leren. Maar tot die tijd vind ik de halti een fijn hulpmiddel zodat ik mijn hond wel enigszins onder controle heb en kan leren echt naast mij te lopen.

TS, ik hoop dat jullie woensdag een fijne groep kunnen vinden. Succes!