[Volg] Project 'Robo'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 16:44

Dat heeft even geduurd deze update! Maar ik heb de ukken ook niet eerder gezien helaas. Mama zag ik wel met regelmaat en die kon ik ook gewoon even op schoot nemen. Verder wilde ze natuurlijk maar al te graag het eten verzamelen en weer terug onder de grond. Ze heeft bizar veel en grote gangen gegraven, echt heel bizar! Vanochtend had ik een geluksmomentje. Ik hoorde mama tegen het glas graven waardoor ik het aquarium omdraaide. Het is geen hard geluid en in een kamer met meerdere bewegende hamsters moet het maar net opvallen :') Maar daar zat mama inderdaad in de voedselkamer te graven en wat baande zich een weg onder haar door? Jawel, een brutale uk! Dat kleine ding ging best vlug en de gangen zijn niet volledig open tegen het glas. Later zag ik hem op z'n dooie gemakkie (en hoogstwaarschijnlijk nog blind ook) door de tunnels hobbelen en toen ik niets meer verwachtte zag ik hem weer terug hobbelen. Geweldig! :') Maar omdat ik ze niet wilde afschrikken geen flits aangezet en dus geen culinaire hoogstandjes. Achja .... het gaat om het idee!

Nog twee dagen en dan zullen de oogjes open moeten zijn en komen ze hopelijk zelf naar boven en anders ga ik toch even zelf graven!

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 22:47

*\o/* *\o/*
Knap Husky ukje. Of ook wel, Cinnamon White Face, net als papa.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: [Volg] Project 'Robo'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:51

Kiek dat nou rondscharrelen <3

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 21:17

Oke. Dag 14 ... ik kon mijzelf vandaag echt niet meer inhouden. Ik heb, jawel, een endoscopie besteld waarmee ik in de holletjes/tunnels kan kijken. Duurt nog wel even voordat ik dit onder de knie heb, maar oké. Het is wel grappig! Maar ... ik zag dus de ukken bij mama liggen en hier en daar een tunnel in gaan. Mooi, tijd om voorzichtig te graven.

En tot mijn grote verbazing ... vond ik vier beauties <3 Ze hadden allemaal hun oogjes al open en zijn ontzettend vriendelijk en nieuwsgierig. Ik vond ze opmerkelijk easy en relaxe naar mij. Helemaal niet angst .. ze kropen bij wijze van gelijk op mijn hand.

Aanschouw! De eerste vier 'Pure Colour' Roborovski's <3!

Afbeelding
Het zijn twee mannen en twee vrouwen. Fijn verdeeld!
3 Husky (ook wel Cinnamon White Face) ukken, één man en twee vrouwen.
En één Husky Pied (= gevlekt) man.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:39

Zie eens, dat hebben ze dan toch heel netjes gedaan.
Leuk om ze zo te zien.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:57

Ze zijn zo leuk! <3

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:33

Is er eigenlijk een andere reden buiten nieuwsgierigheid dat je het gangenstelsel stuk maakt om de bébés te zien ? Waarom bv niet wachten tot ze boven de grond komen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 09:35

Omdat de kans dat dit overdag/begin van de avond gebeurt heel klein is. En ik toch graag de jonge hamsters aan handen wil laten wennen zodat ze dit niet eng hoeven te vinden en dit dus voor beide partijen meer profijt heeft (niet eng is geen stress). Dit ras is niet van uit zichzelf op mensen gericht en een goede basis voegt dus wel iets extra's toe. Daarnaast wilde ik graag controleren hoeveel ukken het waren en of er nergens iets doods lag wat niet goed opgeruimd is. Ik heb de plasplek schoongemaakt en het geboortenest omdat dit na twee weken toch gewoon wat gaat ruiken.

Dus naast mijn nieuwsgierig zijn er inderdaad ook andere belangrijke redenen. Maar, wees niet bang, de gangenstelsels waren er binnen een uur weer en vannacht is mama (net als altijd) ook weer druk bezig geweest. En het is ook zeker niet de bedoeling om iedere dag de boel open te gooien.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:08

Zoals ik al zei, mama heeft weer gigantisch veel tunnels en gangen gegraven. En vanochtend had ik weer een Lucky moment!

Afbeelding

Afbeelding

Aan de voorkant is er een klein stukje open en daar zag ik beweging. En toen ik het aquarium omdraaide waren ze druk bezig.

Afbeelding
En daarna plopte ze allebei een eigen gang in :')
Vraag me niet waar die in uitkomen .....

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 00:31

Vandaag de dag had ik de ukken alleen nog maar soms in de gangen zien rond sjeezen. Mama zag ik wel en die kwam ook alweer vaker op schoot. Die staat bij wijze van echt te wachten. Maar nu … zag ik ineens de beebies boven de grond! *\o/*

Afbeelding

Ze zijn vandaag 21 dagen oud en hebben nu sinds een week hun oogjes open. Ik ben benieuwd de komende dagen!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 13:49

Volgen er nog mensen? :')

Afbeelding
Cinnamon White Face Man

Afbeelding
Cinnamon White Face Vrouw

Afbeelding
Cinnamon White Face Vrouw

Afbeelding
Husky Pied Man

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:51

N'aaaww, ik ben zojuist gesmolten <3 Wat een schattige ukjes!

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:15

Wat een droppies <3

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:37

<3 Wat een droppies, onwijs lief, ook dat filmpje van dat ielige hamsterbeebje dat door de tunnel waggelt. <3

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:21

Wat zijn ze schattig <3

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:26

Wat een leuk topic zeg. Ik weet niks van hamsters dus puur uit nieuwsgierigheid een paar domme vragen.
Als ze zo veel graven, hoe haal je dan de poep en plas eruit? Of poepen ze niet in hun hol? Of hoeft het gewoon niet zo vaak?
Als ze het hol ook weer dichtmaken, hoe ademen ze dan? Of houden ze altijd een gangetje open? Of is en reservoir van lucht genoeg voor een tijdje? (Vooral als het echt aarde zou zijn in de natuur vraag ik me dat af.)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 18:15

Visitor schreef:
Wat een leuk topic zeg. Ik weet niks van hamsters dus puur uit nieuwsgierigheid een paar domme vragen.
Als ze zo veel graven, hoe haal je dan de poep en plas eruit? Of poepen ze niet in hun hol? Of hoeft het gewoon niet zo vaak?
Als ze het hol ook weer dichtmaken, hoe ademen ze dan? Of houden ze altijd een gangetje open? Of is en reservoir van lucht genoeg voor een tijdje? (Vooral als het echt aarde zou zijn in de natuur vraag ik me dat af.)

Een hamster is van nature een graafdier. Het diertje leeft van nature diep onder de grond in gangenstelsels van wel 6 meter diep. Zij graven daarin hun eigen tunnels van een formaat waar ze goed door heen kunnen lopen en elkaar ook kunnen passeren. Ze graven daarin verschillende holletjes met ieder hun eigen doel. Zo is er een voorraad opslag van voedsel, vaak ook een 'aparte ruimte' waar geurineert wordt. Poepjes doen ze aan de kant schuiven; het is een droge kleine 'korrel' waardoor het amper tot niet ruikt. Ook eten dwerghamsters hun eigen ontlasting met regelmaat op om hier weer vitamines uit te halen.
Het ademen gaat dus gewoon door en kan dus ook prima onder de grond. Ze verstikken niet. Tenzij er iets bovenop hun valt zoals een zwaar object en ze hier niet meer van onder vandaan kunnen.

Mijn Roborovski's wonen in een ruime bak. Deze is 100x40x45 waardoor je weinig tot niets merkt van hun ontlasting of urine. Dat is het voordeel van een grote bak. Met een beetje geluk kan je er langer dan 3 maanden mee doen. Hier heeft dan nu een nest in gewoond en dat is een iets ander verhaal; de hele bak wordt dan niet gebruikt maar een klein stukje.

Volgens mij heb ik zo alles heh?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:18

Thanks! Cool zeg, wel zes meter diep!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:45

Wat zijn ze leuk <3

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:27

Wat een interessant 'project' zo! Begrijp ik het goed dat je dit ook doet als een soort experiment om te kijken hoe je nu een groep stabiel kunt houden?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:38

Wat leuk! Ik zie dit topic ook nu pas. Ik ga wel volgen, niet het hele topic doorgelezen. Maar wel reuze interessant. Mijn vriendin had 2 dwerghamsrers (russen) maar sinds een tijdje loopt de hobby iets uit de hand....we zitten nu samen al op 5, waarvan 3 campbelli’s. We zijn benieuwd, hebben nu een mannetje en vrouwtje samen staan.....in de hoop op n nestje (gewoon voor de leuk)....leuk om jou avontuur ook te volgen!

Heb al eerder topic’s van je gezien. Erg leuk altijd om te zien hoe je er mee bezig ben!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 22:49

Tortilla schreef:
Wat een interessant 'project' zo! Begrijp ik het goed dat je dit ook doet als een soort experiment om te kijken hoe je nu een groep stabiel kunt houden?

Dat klopt :) Maar ik vind experiment zo niet diervriendelijk klinken, haha.

@ Ricie,
Bedankt voor dw lieve woorden. En leuk hoor zo'n hamsterbende. Ik noem mijn aantal maar niet.

Echter.. het zomaar bij elkaar zetten van een man en een vrouw ben ik geen voorstander van. Dit idee krijg ik wel van je bericht(excuses als dit niet het geval is, vergeet dan het volgende) Sowieso moet een vrouwtje niet te jong zijn maar ook zeker niet te oud voor haar eerste nest. Veel mensen gaan daar de fout in. Het voortzetten van dieren zonder stamboom is ook een no-go. Tevens zijn Campbellies erg gevoelig op suikerziekte.
Maar, als het goed is zijn dat dingen die jullie al weten :D

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:59

Nee dat ben ik met je eens hoor, maar ik wist even niet hoe ik het anders moest verwoorden.

Ik dacht te hebben onthouden dat je vroeger, of in ieder geval een tijdje terug, ook gekeken hebt of een koppel russen zich samen als het ware zou 'reguleren'. Mag ik vragen hoe dat is gegaan?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 23:03

Ik fok kleinschalig met Russen, dus in die zin heb ik dat vaker bij elkaar zitten. Je kan die prima koppelgewijs houden, zo leven ze ook van nature, maar je blijft continu nesten krijgen. Het reguleert zich niet zoals in de natuur; bij ons is er altijd voedsel, dus ze kunnen veilig ukken krijgen.
Kortom, niet iets wat je wilt. Helaas. Soms lijkt het echt alsof ze elkaar missen :(

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:05

Hahaha nu word ik wel nieuschierig naar jou aantal!

Nee dat komt allemaal wel goed....mijn vriendin is bezig met dr 2e mbo opleiding dierverzorging. Dus die heeft er wel redelijk wat verstand van. Een heel stuk meer dan ik in iedergeval haha!