Steppen met hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:04

De Kostka Mushing die ik een week mocht lenen had voorforkvering. Dat scheelde op de weggetjes met enorm veel stenen en boomwortels echt enorm! Kan me voorstellen dat zoiets dan nog wel kan helpen? En met de hoogte van die treeplank ben ik eigenlijk niet 1x ergens achter blijven hangen.

Had je bij de G4 de treeplank wel op de hoge positie dan?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:08

@florenc, ik ben lang en niet een van de lichtsten maar volgens diverse verkopers moest dat totaal geen probleem geven. Ik lees inderdaad bij de nieuwere modellen de treeplank verhogen of verlagen maar die zat bij mij op 1 stand vast (?). Ik spreek over aantal jaar geleden, misschien was dat bij die eerste modellen nog niet (?). Ik heb geprobeerd er nog een foto van te vinden maar helaas niet. zo verstelbare zou misschien optie zijn .. maar ik rij nu met de honden al jaren met de scootmobiel vanwege mijn soms bar slechte periodes met de gewrichten en de dalmatier en de jachthondkruising lopen hier super mee, sukkeldrafje ernaast vinden ze heerlijk en als ze loslopen altijd op hun tempo door de polders ( en dat is eigenlijk voluit draf/ rennen). We gaan altijd 's avonds heel laat tegen donker, nooit met zon.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:35

JesdaJinn schreef:
Wat gaaf! Nu heb ik echt helemaal zin om mee te gaan doen!

Ik heb straks (om half 5) een afspraak voor een nieuwe harnas.

Mijn oog is gevallen op deze:
https://www.runwithpride.nl/Sleddog-Pro-harnas

Ik laat me wel informeren of die goed is waar ik hem voor wil gebruiken

deze heb ik ook voor karma :j fijn merk en fijn beginner harnes

hij is te groot voor bikejöring maar voor de eerste keer weightpulling werkte hij prima totdat ik haar nieuwe harnes kreeg :D

Afbeelding

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:37

beatje schreef:
Maar daar gaat het vaak fout ,mensen laten zich wel voortrekken op de step ipv regelmatig mee steppen.

Er zit namelijk een verschil tussen trekken aan de lijn zoals in de canicros of het trekken muschen van een voertuig.Het maakt wel degelijk verschil wat voor hond je er voor zet als je echt wilt dat ze trekken.
Er is natuurlijk niet voor niks ooit een verbod gekomen op het laten trekken van honden.Daar dienen de ontheffingen ook voor.Het is jammer dat mensen dan eigenwijs zijn en toch hun hond stuk maken met de mijne kan het wel.
Steppen is best heel goed voor je conditie het was in het begin ook veel zwaarder als ik dacht :-)

Dat zijn dus idioten die geen welzijn in ogen hebben voor hun dieren. Echter ik blijf bij mijn standpunt elke hond kan leren trekken met beleid.

Hier op de weighpulling club lopen alle type rassen en gaat gewoon prima omdat ze het met beleid aanleren.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:40

KarmaChansy schreef:
JesdaJinn schreef:
Wat gaaf! Nu heb ik echt helemaal zin om mee te gaan doen!

Ik heb straks (om half 5) een afspraak voor een nieuwe harnas.

Mijn oog is gevallen op deze:
https://www.runwithpride.nl/Sleddog-Pro-harnas

Ik laat me wel informeren of die goed is waar ik hem voor wil gebruiken

deze heb ik ook voor karma :j fijn merk en fijn beginner harnes

hij is te groot voor bikejöring maar voor de eerste keer weightpulling werkte hij prima totdat ik haar nieuwe harnes kreeg :D

[ [url=m/vBdJ4p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ Video ]

Het is niet deze geworden, want die zat bij Jinn niet mooi.
Ik wilde nog een foto maken van degene die ik nu heb maar vergeten :')
Ik denk morgen.

Ik heb nu de verstelbare tuig want die zat gewoon beter.
Wel bijna het dubbele duurder maar het is niet anders :P

KarmaChansy

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:42

ja haha maar het moet goed zitten natuurlijk! Op mijn border lag hij ook niet lekker dus die heeft zijn eigen harnes ook

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:45

Deze zit wel mooi.
Die andere was maat S en wat te strak bij de ribben maar M kon die in zwemmen en als ie dan straks nog wat bespierder wordt aan de voorkant dan past ie helemaal niet meer, dan koop ik liever nu meteen even een goeie.

VOlgende week zaterdag kijken naar een (2e hands) step :D

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:46

liekensancho schreef:
@florenc, ik ben lang en niet een van de lichtsten maar volgens diverse verkopers moest dat totaal geen probleem geven. Ik lees inderdaad bij de nieuwere modellen de treeplank verhogen of verlagen maar die zat bij mij op 1 stand vast (?). Ik spreek over aantal jaar geleden, misschien was dat bij die eerste modellen nog niet (?). Ik heb geprobeerd er nog een foto van te vinden maar helaas niet. zo verstelbare zou misschien optie zijn ...

Als je niet weet wat of waar, dan kijk je daar wel volledig naast, dus misschien heb je het gewoon niet gezien? De afstelling gebeurt namelijk aan het achterwiel :). Ik probeer er morgen een foto van te maken !

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:33

beatje schreef:
Maar daar gaat het vaak fout ,mensen laten zich wel voortrekken op de step ipv regelmatig mee steppen.

Er zit namelijk een verschil tussen trekken aan de lijn zoals in de canicros of het trekken muschen van een voertuig.Het maakt wel degelijk verschil wat voor hond je er voor zet als je echt wilt dat ze trekken.
Er is natuurlijk niet voor niks ooit een verbod gekomen op het laten trekken van honden.Daar dienen de ontheffingen ook voor.Het is jammer dat mensen dan eigenwijs zijn en toch hun hond stuk maken met de mijne kan het wel.
Steppen is best heel goed voor je conditie het was in het begin ook veel zwaarder als ik dacht :-)

Heb je ooit zo'n aanvraag gedaan?
Moet je eens doen!! Echt waar hoor is een aanrader en ze geven top advies!

Oftewel ik liet de bende enten en de sport controle. Oh ja aldus de arts, hij loopt zuiver, hart is oke, netjes op gewicht en gezonde indruk. Absoluut top basis om mee te gaan werken. Dikke pluim

Zo de boxer ook? Vraagt de dierenarts...voor treksport ontheffing he!! Uhm nee, kortsnuit mag dit niet van mij ;)

Dus jaar er op. Ook voor de ontheffing? Nee, laat ze door fysio nakijken en behandelen en bij een oje ga ik sporten ;)

Oh ja, ze wisten van ED bij de lab x rottie maar heb moeten vragen om specifiek de schouder beweging even extra te controleren.

Die ontheffing slaat tegenwoordig nergens meer op ;) zeker al niet omdat hij 1 jaar geldig is en in dat ene jaar kan zeer veel veranderen ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:39

Zelf ben ik overigens helaas echt niet slank. Heb meestal 2 honden er voor maar soms ook maar 1. Met 1 hond ga ik net zo snel als met 2. Denk gemiddeld ruim 20 km met uitschieters naar 30 km.

Iedereen raad vast wel dat ik ze lang niet altijd help. Ten eerste is step vrij laag en bos niet echt vlak. Dus is mijn taak ook daar op te concentreren. Ten tweede op de snelle stukken zou ik enkel af remmen als ik probeer te steppen want zo vlot kan ik dat niet.

Vervolgens sta ik met mijn teveel gewicht op fantastische kwaliteit step die mega goed rolt. Ze trekken niet mijn volle gewicht ze trekken een goed rollende step die eenmaal op snelheid ze amper nog voelen. Zelfs soms met volle remmen er op nog moeilijk ze te overtuigen te minderen...
Ik train geen enorme afstanden maar denk juist daarom dat ze zo fanatiek trekken ;)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:46

Hij is er! *\o/*

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:48

Ziet er goed uit! Wat is je hond relaxt!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:33

Dank je! Ze is naast de fiets gewend. Ik ging met hond wel langzamer dan zonder hond, haar draftempo is niet zo hoog. Maar dat is wel een relaxed tempo om te steppen.
Morgenavonds weer een rondje met de hond denk ik. Normaal doe ik het avondrondje met de fiets. En ik wil het rustig opbouwen, zowel voor mij als voor de hond. Overdag ermee naar het park zal te warm zijn waarschijnlijk.

De walkydog is wel even wennen. Normaal hou ik de riem in mijn hand vast als ik fiets.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:34

Waar ik het tuig heb gekocht die zei dat hij nu al niet meer stepte met deze temperaturen. Hij stopt bij ongeveer 16+ graden. Ik fiets ook niet meer boven die temperaturen dus denk dat ik dat met de step ook niet ga doen..
Geen idee hoe Jinn er op gaat reageren maar heb zo zin om te beginnen!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:39

Ik hou met de fiets max 20 aan en eigenlijk iets eronder. En dan doen we ook kleine stukjes.
Vanmiddag even heen en weer gestept in de straat, dat was het filmpje. En net na 7 uur even door de wijk gestept.

Kan mij voorstellen! Is hij de fiets gewend?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:44

Ja, hij is de fiets gewend maar daar loopt ie naast en bij de step is de bedoeling er voor want hij wil wel trekken. Heb ook gecanicrosst en dat wil ik ook weer op pakken en daar trekt ie ook wel lekker dus denk dat hij de step wel leuk vindt en mocht ie niet trekken dan mag die er naast

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:46

Dan komt het vast wel goed :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:51

We gaan het zien.

Volgende week naar een step kijken :D

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:34

Ja, leuk, veel succes alvast! Ik hoop dat het een fijne step is voor jullie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:38

Het is na lang koud opeens erg warm! Let op dat de vacht van de honden nog niet aangepast is. Net zoals 20 graden voor ons nu heel warm is, is dat voor honden ook!!

Leuk dat zoveel mensen enthousiast zijn of worden over deze sport maar aub doe geen domme dingen!!! Er zijn meerdere honden (in de loop van de jaren he) die door over verhitting schade hebben op gelopen of zelfs overleden zijn door verkeerde inschatting van hun baas!!

Er voor lopen en trekken is heellll anders dan er naast draven. Vergt naast meer inspanning lichamelijk maar ook geestelijk veel meer omdat hun in een heel andere situatie lopen dan er naast (zien baas niet, commando's op volgen komt heel nauw, enz) dus zijn veel meer bezig met alles.

Zeker onervaren honden boven de 10 graden niets doen qua deze sport! Zeker okk niets doen met fanatieke honden. Gewoon geen risico's nemen en al helemaal niet verwachten dat alleen honden van anderen oververhitten. Je hond zal het maar niet overleven.....

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:59

Het is dan misschien wel verwarrend voor mensen dat het topic over zowel voor als naast de step gaat.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 23:12

dierenfan schreef:
Het is na lang koud opeens erg warm! Let op dat de vacht van de honden nog niet aangepast is. Net zoals 20 graden voor ons nu heel warm is, is dat voor honden ook!!

Leuk dat zoveel mensen enthousiast zijn of worden over deze sport maar aub doe geen domme dingen!!! Er zijn meerdere honden (in de loop van de jaren he) die door over verhitting schade hebben op gelopen of zelfs overleden zijn door verkeerde inschatting van hun baas!!

Er voor lopen en trekken is heellll anders dan er naast draven. Vergt naast meer inspanning lichamelijk maar ook geestelijk veel meer omdat hun in een heel andere situatie lopen dan er naast (zien baas niet, commando's op volgen komt heel nauw, enz) dus zijn veel meer bezig met alles.

Zeker onervaren honden boven de 10 graden niets doen qua deze sport! Zeker okk niets doen met fanatieke honden. Gewoon geen risico's nemen en al helemaal niet verwachten dat alleen honden van anderen oververhitten. Je hond zal het maar niet overleven.....

_/-\o_
Ik vind het enthiusiasme leuk om te lezen maar oooh het is zo warm ineens! Ik heb vandaag zelfs de normale wandeling ingekort vanwege de temperatuur en met een klein rondje hardlopen zelfs mijn windhond gespaard. De eerste berichten van oververhitting kwamen vandaag al voorbij, kijk echt, echt uit! Wat voor ons nog draaglijk is, is voor de hond anders. Asfalt warmt gigantisch op en er is weinig wind zo laag bij de grond. Zeker als het nieuw is voor de hond is het erg inspannend!

De duur op het filmpje kan geen kwaad hoor maar langer zou ik zeker niet doen met deze temperaturen. Helemaal niet als ze het niet gewend zijn :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:33

Wij hebben ook korter gewandeld maar smorgens wel getraind. Dat kon nog goed.

Steppen/fietsen boven 15 graden doe ik was niet

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:36

Eilish schreef:
Het is dan misschien wel verwarrend voor mensen dat het topic over zowel voor als naast de step gaat.

Ook er naast wordt vlot teveel!!

Ik ben met de hele roedel lekker op vakantie! Wij wandelen s ochtends vroeg paar km richting de rivier daar zwemmen en weer terug. Totaal onbekend gebied dus heel erg inspannend voor het 6 tal. Totaal uur a 1.5 uur weg en hele dag knock out. S avonds nog goed kwartier in de buurt lopen en dat is het.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:51

Ik heb vanmiddag met mijn hond naar het park gestept. Dat is 600 meter en dan mag ze los. In het park ook gestept, maar dat is wel zwaarder op de onverharde paden en ik heb stukjes gewandeld. Vanuit het park een korte omweg genomen en bij iemand op bezoek geweest. Even op afstandmeten gekeken en met het park erbij hebben we 3,4 kilometer gestept, waarvan 2 km in het park.
Het stukje door de wijk van gisteravond was 2 km.

Vandaag heb ik het steppen geprobeerd met de heupgordel en riem en dat vond ik fijner dan met de walkydog. Die vind ik toch een beetje te kort en te strak, dan heeft ze minder ruimte voor een wat sneller of langzamer tempo.