Kat van broer plast op alles dat van mij is

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 01:39

TS, ik snap je helemaal...

Wij hebben ook een kat die als ze de kans krijgt op mijn kant van het bed piest alsof er een emmer leeg gegooid is.

Heb een deurdranger aan de slaapkamerdeur gezet en die kat mag alleen nog binnen onder permanent toezicht. De rest van de tijd komt ze niet verder dan de garage en de bijkeuken. (of buiten)

Ik vind het een groot sekreet en dat is wederzijds geloof ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 02:21

Ik denk dat je/jullie 4 dingen kunt gaan doen

1) vanaf nu je slaapkamer gesloten houden en zorgen dat je spullen niet door het huis slingeren.

2) kat laten controleren door dierenarts op problemen die dit kunnen veroorzaken.

3) zorgen voor voldoende kattenbakken (het aantal katten in het huis + 1 extra) en deze minstens dagelijks schoonscheppen

4) met je ouders kijken hoe het zit met de verzekering zodat je lens terug vergoed krijgt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat van broer plast op alles dat van mij is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 02:25

Gedragstherapeut inschakelen?
En normaal gesproken geloof ik daar niet in bij katten, maar niet geschoten is altijd mis.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 04:13

poes schreef:
Kunnen onwetende mensen stoppen met zeggen dat ze gehoord hebben wat misschien werkt?

Streng toespreken, straffen, alsnog buiten zetten, neus erdoor halen: dit helpt bij een kat NIET, integendeel.

Dit kan ik zeker beamen.

Ik schaam mij er nog steeds voor, maar ik was jong en wist niet beter.
Mijn vorige Jack Russel ook als pup met haar neus door de plas gehaald met als resultaat dat ze nooit helemaal zindelijk geworden is en ze altijd met der oogjes kneep en der koppie naar beneden deed als je der wilde aaien.
We hebben er zoveel spijt van gehad.

Nooit meer dat wij het op die manier aanpakken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:14

Dat een kat ergens plast uit haat, daar geloof ik niks van. Katten plassen ergens om hun geur achter te laten, of nog eenvoudiger, omdat ze gewoon drngend moeten plassen een een plekje zoeken waar het niet te hardt spettert. Rondslingerende kleding op de vloer is dan ideaal. Katten zijn ook gewoontedieren, eens een geod plekje gevonden gaan ze daar terug plassen. Dus de gewoonte doorbreken door de kat niet meer toe te laten in jouw kamer. Het kan ook zijn dat ze de kattenbak niet ok vindt, bv omdat die te hard ruikt. Extra kattenbak kan dan ook helpen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:24

De kat van een vriendin plaste op de grond als hun niet thuis waren. De kattenbak stond er naast.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:35

poes schreef:
Kunnen onwetende mensen stoppen met zeggen dat ze gehoord hebben wat misschien werkt?

Streng toespreken, straffen, alsnog buiten zetten, neus erdoor halen: dit helpt bij een kat NIET, integendeel.

Nou inderdaad zeg, bah.

En TS moet gewoon haar spullen opruimen, ze weet al heel lang dat die kat haar spullen onderplast dus gewoon slordig dat ze haar cameratas laat staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:01

Poekkie schreef:
Nou, streng toespreken en desnoods 5 min buiten zetten helpt echt wel bij een kat hoor. Altijd katten gehad en nog geen enkele die het niet Begreep. Wel nooit dit probleem gehad met dit soort 'plasproblemen'
. Plasproblemenbij katten zijn niet zo eenvoudig. Het zijn haast altijd uitingen van pijn, stress, frustratie of angst. Daar helpt streng toespreken en buiten zetten echt niet bij.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:04

GDG schreef:
poes schreef:

Nou inderdaad zeg, bah.

En TS moet gewoon haar spullen opruimen, ze weet al heel lang dat die kat haar spullen onderplast dus gewoon slordig dat ze haar cameratas laat staan.

Nou ik vind dit omgekeerde wereld hoor. Ik zou me nooit zo aanpassen aan een kat die zo'n vreselijk gedrag vertoont, waar het ook vandaan mag komen.

Ik had er echt allang klaar mee geweest en vind dat ts er best heel rustig onder blijft. Moet er niet aan denken om met zoiets smerigs rekening te gaan houden. 1 of 2 keer een ongelukje, okay, maar op deze manier! Naast dat het vies is, super zonde van je spullen, zou ik het ook nog onwijs onhygiënisch vinden.

Ik had denk ik allang geëist dat die kat lekker ergens anders heen moest of gewoon buiten. Zo niet, had het voor mij zelfs de doorslag kunnen geven om voor mezelf een ander plekje te zoeken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:41

Ik denk ook dat herplaatsen de beste optie is hoor, en ik zou ook echt ontzettend gefrustreerd zijn. Maar barbaarse oplossingen helpen niet.

Maar ik zou ook niet tot in ini mini details willen opletten wat ik waar laat, of de deur dicht is, etc.

Maar er zijn nu al heel veel tips gegeven en er staat online ontzettend veel info hierover. Ben benieuwd of TS al wat ideeen heeft opgedaan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:58

justdiesel schreef:
Heeft die kat geen blaasgruis?
Ik kan me serieus niet voorstellen dat een kat het doet omdat die een hekel aan iemand zou hebben....
Of je hebt een of ander parfum waar die kat niet van houd

En ik kan het me dus wel voorstellen, ik heb het gezien bij een buurvrouw die in scheiding lag... de keren dat haar man (inmiddels dus ex) thuis kwam, plaste èn poepte de kat op zijn spullen...

Kan ook zijn dat er een luchtje is dat het gedrag triggert natuurlijk.

Tegenwoordig heb je trouwens Feliway wat stress bij katten kan verminderen, want het is vaak wel uit een vorm van stress dat een kat over een ander zijn spullen plast. (Blaasgruis uitgezonderd natuurlijk).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:59

Dat heeft niets met haat maar met huisvreemde geuren en stress in een huishouden te maken. Katten houden niet van verandering.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:16

Dat ze haar plas ophoudt is ook echt een indicatie dat ze niet op de kattenbak wilt. Ben pas op nascholing geweest en ze vertelde dat het heel vaak slecht kattenbakmanagement is dat stress veroorzaakt en dus onzindelijkheid. Dit kan zijn:
- Verkeerde bak (te klein, met kap en klep of juist zonder kap)
- niet genoeg bakken (aantal katten plus 1 is minimum, het kan zijn dat er een stille oorlog wordt gevoerd onder de katten en ze niet durft)
- Bakken op verkeerde plek (te open, te dicht naast eten en drinken)
- De bakken dienen schoon en geurloos te zijn, dus geen geparfumeerd grit en dagelijks uitscheppen en regelmatig het grit vervangen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:17

Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat dieren iemand kunnen haten.. En zelfs als ze zich aggresief opstellen tegen iemand komt dit vaak vanuit angst.
Ik denk dat de beste oplossing is om gewoon echt op te letten of je deur dicht is. Het is misschien even wennen, maar ik weet zeker dat dit al best een deel van je probleem zou kunnen oplossen. Verder zoals meer mensen zeggen zou je de kattenbak ook vaker kunnen schoonmaken. 1x per 2 dagen is echt te weinig. Hou het op minimaal 2x per dag. Wie weet ben je er dan ook vanaf. ;)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:18

Behalve de tips van de kattenbakken, rust en de feliway: wat als je nu eens dagelijks heel veel kroelt met de kat? Zodat haar geur, jouw geur wordt? Wie weet is dat het probleem, en ruik je niet genoeg naar haar.

Poekie, offtopic, maar mijn schoonouders 'voeden zo hun hond op' |o Resultaat: hond verstopt gewoon waar hij plast of poept, uit angst er nog eens ingeduwd te worden. Maar no way dat die hond daar zindelijk van geworden is. We hebben onze pup sinds september, beestje in nu een jaar oud, en heeft in totaal iets van een vijftal ongelukjes gehad bij ons, en het laatste dateert van oktober, allemaal door positieve bekrachtiging en heeeeel vaak uitlaten, en hoogstens een 'nee! + buitenzetten' als ik hem eens betrapte om binnen een plasje te doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:12

Ok, ik denk dat het wel duidelijk is over die hond. Nogmaals, zo heb ik het altijd meegekregen uit mijn omgeving, maar heb zelf nooit honden gehad. iedereen bedankt voor de info en voorbeelden, ben blij om hier een betere methode geleerd te hebben weet nu hoe het aan te pakken als ik ooit een hond zou nemen :) wel zou ik willen vragen om nu hierover te stoppen, de boodschap is duidelijk en ik denk niet dat de ts er nog veel aan zal hebben.

Voor de kat: idd kattenbakken kuisen wij hier ook min 2x daags uit en moeten idd zeker voldoende in aantal zijn, zoals hier ook al gezegd. Gaat ze wel gewoon op de bak als die proper is? Bij ons doen ze het goed op die geurloze witte bakvulling van Catsan (denk dat dat merk zo heet, is een blauwe zak met een witte kat op) en ook op goedkopere pellets die zo'n soort van uit elkaar vallen na het plassen. Geurtjes zijn bij ons niet populair, daar willen ze niet op. Kap/geen kap maakt hier niet veel uit, maar ze gooien er hier wel minder vulling uit met Kap.

Wij hadden hier een kat die altijd hevig reageerde op spullen van rokers. Dit kan niet het geval Zijn?

Wie het verder barbaars vindt om streng toe te spreken en direct kat op te pakken en buiten of op de bak te zetten, dat mag :) maar goed dat meningen verschillen :) als alle opties van kattenbak, medisch probleem en betere leefomstandigheden zijn uitgeput, dan zal dit in elk geval wel mijn aanpak zijn. Voor mij zijn de reacties die neerkomen op 'doe de kat maar weg' dan weer eerder '''Barbaars'. Nogmaals, ieder zijn mening :)

Ts, ik hoop dat je het kan oplossen en dat je een nieuwe cameralens Krijgt! In elk geval tips genoeg!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:27

Ik vind het geen goede tactiek omdat de kat er niets van snapt. Zoals ik al zei: onzindelijkheid bij een kat gaat om stress, angst, frustratie of pijn. Als je vervolgens streng toespreekt, wat ik overigens wel begrijp hoor dat je reageert, versterk je de negatieve associatie nog.

Ik vind herplaatsen niet verkeerd omdat dat juist de kans vergroot dat de kat minder gestresste of angstig zal zijn op een nieuwe rustigere plek. Het is voor de baasjes vast wreder dan voor de kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:52

Tuurlijk plast een kat niet op dingen omdat hij iemand haat. Kat heeft waarschijnlijk gewoon de verkeerde gewoonte aangeleerd. Bak smerig (want eens per week legen en verder alleen de drollen eruit vissen is echt heel weinig) en dan ook gedragen kleding en andere troep rond laten slingeren op de grond. Dan gaat het zo: Kat heeft hoge nood, zoekt door vieze bak een paar keer zn heil bij de kleding en een verkeerde gewoonte is ontstaan. En van lieverlee wordt het erger en erger. Cameratas, bed, kussens, bank.

En nu moet het beest opeens herplaatst worden. Of aangepakt. -O-

Ik zou zeggen: begin eens met de bakken brandschoon houden. En laat geen troep op de grond slingeren. Zeker geen tassen met camera's erin. Gewoon netjes je spullen in de wasmand, in de kast etc. En zorg dat het dier niet op de plekken kan komen die hij nu ongewenst als kattenbak heeft leren gebruiken. Hopelijk kan je het tij nog keren. Al zal het altijd een zwakke plek blijven.