Hoe corrigeer ik m'n hond die op de bank ligt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:40

Onze hond heeft haar "eigen stukje" op de bank. Inmiddels weet ze dat dat haar plekje is, maar eerst legde wij altijd de eetkamer stoelen op de bank. Misschien is dat een idee? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:44

Jis_ schreef:
Marie111 schreef:
Anders in de bench?

-O-
wat is er mis met een bench?
Mijn hondje ligt ook in de bench als wij niet thuis zijn. Dit omdat hij de eerste keren dat hij los mocht (in de berging waar wasmachine ook staat) vanalles stuk beet oa stuk van de vloerbedekking losgetrokken, geknaagd aan deur en kast, behoefte gedaan maar zijn speeltjes en snoepjes lagen on-aangeroerd. Hij had last van verlatingsangst.
In de bench werd dat stilletjes minder en na een week wist hij dat als we de jas aandeden wij weg gingen en ging hij zelf al de bench in.
In begin wel behoefte in de bench en kussens stukbijten door de verlatingsangst. Maar dit is redelijk snel nog gestopt.

De bench staat in de woonkamer en soms gaat hij er zomaar uit zichzelf in liggen. We laten hem dan ook liggen, voor hem is dat zijn veilige rustplek.

Een bench hoeft dus echt niets negatiefs te zijn.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:45

Little_Gift schreef:
Dan zijn ze niet zo onderdanig als jij denkt!
Er is een verschil tussen slaafs en bang om fout te doen en onderdanigheid! Generaliseer niet alles!

Ik weet niet waar je deze 'wijsheid' vandaan haalt, maar kom zelf maar eens kijken bij mijn honden. Dan zul je zien dat ze weldegelijk ontzettend onderdanig zijn ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:49

Little_Gift schreef:
Hoe komen mensen erop dat een hond omwille van een niet aangepaste mand, de bank verkiest?!
Hoe vindt je het uit!
Tuurlijk kan de mand niet goed genoeg meer zijn maar het op de bank willen liggen houdt heus niet op door een andere mand of kussen of bank voor de hond te kopen!
De hond ligt op jouw bank omdat dat jouw plaats is en als de leider van huis is, dan neemt de hond die positie in.
Simpeler dan dat is het niet!
Kun je daar tig manden of kussens en banken leggen/zetten, de hond zal nog steeds op de bank liggen als jij er niet bent, geloof me! *\o/*

Over ''hoe kom je erop'' en ''hoe vindt je het uit'' gesproken :') .

Niet zo moeilijk maken little gift, het is gewoon een fijne plek om te liggen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:54

HorseTopShop schreef:
Ik voel me echt erg.
Wij hebben speciaal een bank voor de honden gekocht :o

Ach... als wij een andere bank gingen kopen, waren de vragen ook: passen we hier met z’n vieren op en is de rugleuning breed genoeg voor Walker? :D

Maar de dog... onze honden hebben grote manden waar ze heerlijk in liggen, maar toch liggen ze graag op de bank. Aluminiumfolie zou ik idd proberen of de eetkamerstoelen op de bank leggen als je wegggaat. Dat laatste hebben wij welgeteld twee weken volgehouden. Het is wel zo dat als er een hond op mijn plek ligt, deze weggaat als ik wil zitten.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:04

Little_Gift schreef:
Dan zijn ze niet zo onderdanig als jij denkt!
Er is een verschil tussen slaafs en bang om fout te doen en onderdanigheid! Generaliseer niet alles!

Ook goeiemorgen ben je een beetje blijven hangen in de dominantie theorie?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:07

Hier al jaren ervaring met duitse doggen. Als ze eenmaal ontdekt hebben dat de bank de beste plek in huis is kom je er niet meer vanaf. Enige echte oplossing is dan zorgen dat de hond in een andere ruimte is dan waar de bank staat.

Andere oplossing is de hond een eigen bank geven.

Vwb de mand, die is prima en vinden doggen over het algemeen prettig. Ze rollen zich vaak graag op en hangen met hun kop op de rand. Wij hebben die bakken ook 30 jaar gehad, altijd prima. Nu een houten bak met een kussen erin en een wat bredere bovenrand, het gedrag blijft hetzelfde.

Brievenbus

Re: Hoe corrigeer ik m'n hond die op de bank ligt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:08

Maar wat is het nu voor gedrag? :+
Mijn teefje doet dit ook. Wanneer wij weg zijn of slapen ligt ze op de bank, als we thuiskomen hoor ik haar eraf springen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:15

Wij hebben in de kamer een 1pers matras en in hun slaapkamer hebben ze een eigen bank :=
Alleen baasje knuffelt te graag en nu liggen er Elke avond 5 honden om me heen tv te kijken :))
Wel kleedjes op de bank die elke de uitgeklopt worden en 2x per week de was in gaan

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:22

Diablo schreef:
SweetVanille schreef:
Wel een teken van geen respect, aangezien de hond goed weet dat het niet mag.

Welnee. Een hond is een opportunist, die gaat gewoon liggen waar hij het liefste ligt. Die denkt geen moment dat hij dat niet mag van de baas, maar wegens geen respect er lekker toch gaat liggen.

Sorry niet mee eens. Mijn hond komt echt niet op de bank zonder dat ik het zeg. Ze weet dit dondersgoed. Heb haar 1 keer betrapt op de bank en ze ging er met dezelfde vaart weer af. Nu vraagt ze het :)) (en mag het meestal ook)

Waarom heb ik haar dat aangeleerd? Omdat ze met bezoek op iedereens schoot klom. Echt not done.. niet iedereen zit te wachten op een hond...

Ze is trouwens 11 maand oud

Bench vind ik ook niet verkeerd. Mijne vind het heerlijk (en vreet anders echt álles op. Zelfs de tafel en keukenblok...) maar voor deze hond niet , aangezien die waarschijnlijk al los gewend is

Ts. Zie dat het al geholpen heeft! Fijn! En anders evt in een andere ruimte houden zonder bank?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:46

Oh, heerlijk zo'n uitgekookt ei! Dat van de bank floept om niet betrapt te worden. Zo een had ik er ook, baricadeerde de bank met van alles, later deed hij het niet meer (behalve keer in vakantie huisje toen zag ik een schim van de bank afglijden toen ik naar het toilet liep :D ) Toen ie oud werd mocht ie op de bank :D (had ie het net keurig afgeleerd... proest).

Huidige hond mag gewoon op de bank en heb een groot voetenbank ding, zodat we gezellig samen op de bank passen :+ en er staat hier gewoon een gigantische bench in de kamer en er ligt nog een grote hondenpoef (waar meestal de kat dan weer op ligt). Toen laatst de CV stuk was met die vorst, was ik heel blij met mijn bankhond 8-). Mevrouw kiest zelf wel waar ze wil liggen en als je weg bent geweest zit ze prompt op het plekje waar jij net nog had gezeten. (Want dat is natuurlijk wel het lekkerste plekje met de fijnste kussens...)

Gelukkig is mijn hond maatje kleiner dan de jouwe, past dus iets makkelijker.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:13

.
Laatst bijgewerkt door Lipstick op 08-07-24 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:42

Mocht aluminium toch wat omslachtig zijn, kan je ook afdek/bouwplastic nemen. Ik deed dat voor mijn kat en vind dat net wat makkelijker met afdekken en het ook weer weghalen en opbergen. Wat ik mij afvroeg: mocht de hond bij jullie als pup op schoot op de bank? Ik heb namelijk als regel dat ze het eerste jaar NOOIT op de bank mogen. Daarna alleen met een eigen kleed op 'uitnodiging' . Sterker nog, kleed ligt in de kast en op commando gaat de oudste het pakken en legt het op de bank. Als ik het netjes heb neergelegd nodig ik ze uit. Ik heb ze nog nooit uit hun zelf betrapt en ze ze zijn nu 8 en 10. Het aparte is dat ik regelmatig een door en door verwende logéhond heb die bij hun thuis altijd op de bank ligt. Het gekke is dat hij dat bij mij dus niet doet. Eerlijk gezegd geloof ik dus wel degelijk dat daar toch een bepaalde 'dominantietheorie' aan ten grondslag ligt. Zijn gedrag is bij mij veel beter dan bij hun thuis, maar ik ben ook wel echt veel duidelijker naar de honden toe.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:17

Hond die gromt of hapt zou nooit meer op de bank mogen van mij Op de grond en nergens anders.

Op de bank klimmen als je er niet bent.Dan moet je de bank afschermen want ik denk niet dat je het de hond afgeleerd krijgt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:19

Gillbo schreef:
Hond die gromt of hapt zou nooit meer op de bank mogen van mij Op de grond en nergens anders.

Op de bank klimmen als je er niet bent.Dan moet je de bank afschermen want ik denk niet dat je het de hond afgeleerd krijgt

Dat was niet de hond van TS hé? Maar mee eens hoor!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:32

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:34

Art_Ificious schreef:
Jis_ schreef:

-O-
wat is er mis met een bench?
Mijn hondje ligt ook in de bench als wij niet thuis zijn. Dit omdat hij de eerste keren dat hij los mocht (in de berging waar wasmachine ook staat) vanalles stuk beet oa stuk van de vloerbedekking losgetrokken, geknaagd aan deur en kast, behoefte gedaan maar zijn speeltjes en snoepjes lagen on-aangeroerd. Hij had last van verlatingsangst.
In de bench werd dat stilletjes minder en na een week wist hij dat als we de jas aandeden wij weg gingen en ging hij zelf al de bench in.
In begin wel behoefte in de bench en kussens stukbijten door de verlatingsangst. Maar dit is redelijk snel nog gestopt.

De bench staat in de woonkamer en soms gaat hij er zomaar uit zichzelf in liggen. We laten hem dan ook liggen, voor hem is dat zijn veilige rustplek.

Een bench hoeft dus echt niets negatiefs te zijn.

8 uur opgesloten zitten in de nacht. En dan ook nog eens overdag als de eigenaar gaat werken. En dat omdat de hond niet op de bank mag??

In jouw geval vind ik het nog niet oké, maar ik sluit mijn paard ook niet op in een klein hok. Vogels horen wat mijn betreft ook niet in een kooitje, tenzij het gaat om een hele grote voliere. Zo heeft ieder zijn mening over hoeveel bewegingsvrijheid een dier hoort te hebben.

Ik ben opgegroeid met een Boxer pup/jonge hond die sloopte, alle Heuga tegels gingen er aan. Een bench bestond volgens mij nog niet eens, en dit gedag hielt ook op zonder bench. Het is een gemaksding voor de mens waar naar mijn idee vaak te gemakkelijk naar gegrepen wordt.

Prima als een bench open staat maar vele uren achter elkaar dicht en weinig bewegingsruimte, dat vind ik er mis aan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:40

Dubbelzijdig inpaktape op de bank plakken.

Helemaal mee eens Jis! Ik moet er niet aan denken mijn hond in zo'n hokje Te proppen waar ie net z'n kont in kan keren.
Hier ook als pup problemen gehad qua slopen maar alles opgelost zonder bench. Het is gewoon gemakzucht.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:53

Little_Gift schreef:
Hoe komen mensen erop dat een hond omwille van een niet aangepaste mand, de bank verkiest?!
Hoe vindt je het uit!
Tuurlijk kan de mand niet goed genoeg meer zijn maar het op de bank willen liggen houdt heus niet op door een andere mand of kussen of bank voor de hond te kopen!
De hond ligt op jouw bank omdat dat jouw plaats is en als de leider van huis is, dan neemt de hond die positie in.
Simpeler dan dat is het niet!
Kun je daar tig manden of kussens en banken leggen/zetten, de hond zal nog steeds op de bank liggen als jij er niet bent, geloof me! *\o/*

Een bank voelt gewoon ontzettend goed, zeker voor de wat zwaardere hond. Geef je daar wat voor in de plaats wat ook lekker ruim en zacht is heb je kans dat de hond daar genoegen mee neemt, ligt hij al langer op de bank dan kan het een gewoonte worden. Dit heeft helemaal niks met dominantie te maken. Pas als de hond zegt jij mag er niet bij kun je spreken van een verkeerde houding/dominantie richting eigenaar.

Ik had vroeger een pittig reutje die altijd de plek van mijn man in wilde pikken op de bank, kroop tussen ons in, het was heel duidelijk te merken waarom hij dit deed, altijd stuurde ik hem weg en was hij zwaar beledigd op een schattige manier. :D
Maar zo zwart wit als jij het ziet is het niet. Niet alle honden zijn bezig met op willen klimmen. Heb nu 2 reuen die dat totaal niet hebben. Ik voel dat verschil heel duidelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:07

Jis_ waar lees jij dat mijn hond er 8u of langer in zit?
Gaan we weer aannames doen die niet gezegd zijn?

Overdag als we thuis zijn mag de hond gewoon op de zetel (hebben er dekens in liggen) of snachts bij ons op de slaapkamer waar hij een grote mand heeft en ook op bed mag.
De bench is er alleen als we even naar de winkel gaan of uit gaan en hij niet mee kan, maar nooit langer dan 5 uurtjes en dan loopt het al echt uit op feestjes. Meestal dus maar een uurtje of 3.
Als we werken zijn zit hij bij onze kennissen en heeft daar een speelvriendje.

Bench is tevens de grootste maat voor een middenslag poedel van +-37cm schouderhoogte en dus zeker niet te krap. Hij kan netjes languit liggen en zijn voer en drinkbak staan er ook altijd in. Eten doet hij dus ook in de bench.
Heb al paar keer gehad dat ik het deurtje vergat dicht te doen en bij thuiskomst de hond gewoon lekker lag te dutten in zijn bench en dan met slaperige oogjes opkijkt. Hij komt er niet meteen uit ook niet als hij echt moe is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:11

Het gaat om de hond van de TS, niet om jouw hond Art_Ificious. En er bestaan geen benches die groot genoeg zijn voor een duitse dog om de ruimte te bieden die jij (en ik) aan je middenslagpoedel geeft. Dan ga je, verrassend, alweer naar een 1-persoonsbed toe, als het niet meer is, oftewel echt een kennel in je huiskamer.

En er wordt aangegeven dat het om de nacht gaat en om wanneer ze weg zijn (al hoewel er inderdaad niet staat dat de hond doordeweeks ook overdag 8 uur alleen is).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:28

Waarom in de bench als een hond niet luistert, kwestie van volhouden in de opvoeding.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:34

Lastig omdat hij het doet als je er niet bent. Hij weet dus dondersgoed dat het niet mag. Ik zou proberen de bank te blokkeren, zorgen dat hij er niet op kan.

Wat betreft het grommen en bijten:
Ik heb een witte herder, behoorlijk dominant typetje. Die had als pup al direct hele duidelijke grenzen nodig. De bank vond hij ook fijn, ik wilde hem er niet op hebben. Na het commando geven negeerde die mij, daarna wilde ik hem eraf duwen en toen gromde hij naar mij. Dat heeft hij geweten. Ik heb hem flink in zijn oor geknepen en van de bank getrokken. Niet lief, maar dat accepteer ik niet. Hij heeft het nooit weer gedaan.

Zo ook met andere dingen, ik kan mijn hond met alles met stem en wijzen corrigeren. Hij weet dat hij moet luisteren. En als hij luisterd weet hij ook altijd dat het goed is, beloon je hond daarvoor en doe dat vaak. In mijn ogen moet je hond onder appèl staan, weten wie de baas in huis is. Zeker met dat soort honden, anders gaat dat een keer fout.
Laatst bijgewerkt door yza1987 op 24-03-18 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:42

Ik zou hem echt gewoon een 'bed' of bank voor hem geven.
Zoals ik reeds zei,wij hebben ook manden op doctoraat,maar van de 4 doggen die we hadden,was er slechts 1 die er sporadisch in lag,de rest lag altijd uitgestrekt in hun bed.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:51

Ik denk ook dat er nauwelijks manden zijn waar een dog goed in past. Wij hebben voor onze golden retriever de op een na grootste maat standaard plastic mand en daar past zij net languit in. En voor een retriever is die van ons niet eens groot, ik kan me dus niet voorstellen dat een dog in zo'n plastic mand echt lekker kan liggen zoals ie wil.

Veel honden vinden folie op de bank inderdaad raar en willen er dan niet meer op liggen, maar ik zou het wel icm een betere plek om te liggen doen, dan maak je het de hond veel makkelijker.