Niet op een lijn over opvoeding hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achaiah

Re: Niet op een lijn over opvoeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 17:02

Ik heb hem net aan de telefoon gesproken.
Aangegeven dat ik graag met hem in gesprek wil als hij thuis is over de hond.. even in het kort uitgelegd waar het om gaat en waar mijn boosheid vandaan komt.

Hij gaf zelf direct toe dat hij het waarschijnlijk onderschat maar ook inderdaad bagataliseert, en dat het probleem bij hem erin zit dat hij zich niet kan voorstellen dat zijn “schatje” dit doet. Ik heb hierop gezegd dat het dáar dus fout gaat meestal!

Hij zegt me wel te snappen maar niet zo goed te weten wat ik dan verwacht, want zoals begrijpelijk komen dingen in een ruzie niet zo goed binnen :+
Hij vroeg mij zelf dan een aantal regels voor ons beide op papier te zetten en wil zich hier graag aan houden, hij vond het erg dat ik ermee zat!

Dus om te beginnen ga ik dat doen, laat ik hem dit topic nog eens lezen + wat andere artikelen die ik heb opgeslagen, en met een trainer werken staat hij ook voor open.

Dus ik heb hoop dat we ergens komen, het boeit hem namelijk wel degelijk wat een oordeel >;) alleen begrijpt hij het niet goed.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:13

Achaiah schreef:
Ik heb hem net aan de telefoon gesproken.
Aangegeven dat ik graag met hem in gesprek wil als hij thuis is over de hond.. even in het kort uitgelegd waar het om gaat en waar mijn boosheid vandaan komt.

Hij gaf zelf direct toe dat hij het waarschijnlijk onderschat maar ook inderdaad bagataliseert, en dat het probleem bij hem erin zit dat hij zich niet kan voorstellen dat zijn “schatje” dit doet. Ik heb hierop gezegd dat het dáar dus fout gaat meestal!

Hij zegt me wel te snappen maar niet zo goed te weten wat ik dan verwacht, want zoals begrijpelijk komen dingen in een ruzie niet zo goed binnen :+
Hij vroeg mij zelf dan een aantal regels voor ons beide op papier te zetten en wil zich hier graag aan houden, hij vond het erg dat ik ermee zat!

Dus om te beginnen ga ik dat doen, laat ik hem dit topic nog eens lezen + wat andere artikelen die ik heb opgeslagen, en met een trainer werken staat hij ook voor open.

Dus ik heb hoop dat we ergens komen, het boeit hem namelijk wel degelijk wat een oordeel >;) alleen begrijpt hij het niet goed.

Das een goed begin. Verder ga ik mee in wat lor1_1984 zei. (en mn eigen posts en pb natuurlijk :+ )

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:14

Fijn TS! Hopelijk is hij bereid van je te leren en kunnen jullie daarmee dus vervelende ongelukken nog meer uitsluiten. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:16

Maar het is allemaal al verteld tegen de vriend van TS Waarom dan naar de sportschool als hij toch niet WIL leren.

Als je een hr-hond aanschaft dan sluit je wel heel er je ogen en oren voor alle waarschuwingen en redenen waar deze honden hr worden genoemd
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 19-03-18 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:17

Geen Stafford hier.
Maar wel 4 andere honden.
Deze groep is erg stabiel en zal nooit zware ruzie zijn.
Zou wel een bloedbad zijn mochte deze in conflict gaan!

Onze honden slapen Savonds apart elke hond heeft zijn eigen stuk in huis en als we weg zijn ook.
Honden mogen en kunnen enkel samen als we thuis zijn en er overzicht bij hebben.

Gewoon omdat honden zo geprikkeld kunnen worde. Dat de 1ne een snauw geeft en de andere erop duikt.

Reden dat ze gescheiden zitten is omdat bij mijn ouders 14jaar terug 2 honden die onafscheidelijk waren serieus gevochten hebben bij 1 hond hebben ze zelfs oogaputatie moeten doen deze was door het gevecht er uitgehaald. Waren honden die al 9jaar samen waren.

Een aanval is zo snel gebeurd en bij zulke honde. Heeft een kat geen schijn van kans.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:18

Gillbo schreef:
Maar het is allemaal al verteld tegen de vriend van TS Waarom dan naar de sportschool als hij toch niet WIL leren

Hij laat nu toch juist merken dat hij wel wil leren? Ze gaan nu duidelijk afspraken maken op papier en de dingen die hij te lezen en te zien zal krijgen van hier zullen zeker wel impact hebben op zijn manier van omgaan met de hond

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 17:19

Ik wil heel graag de dialoog aan met allerlei meningen, maar met jou kan ik geen kant op gillbo, sorry. Sterkte met je hr honden en/of mannenhaat, ik zet je op de foeilijst :)

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:31

Ik heb niet alles doorgelezen, maar las in het begin van je topic dat je voorbeelden zoekt. Dus geef ik dat hier, het is geen mooi verhaal.

Mijn broer had een staffordteefje als eerste hond, niet bijster veel ervaring. Het was een schat van een hond, die ook best goed met andere honden overweg kon. Dus wilden ze er na enkele jaren een tweede hond bij: een Frans bulldogje. Dat ging in het begin heel goed, ondanks het verschil in grootte, kwamen de dames goed overeen.

Toen kwamen er kinderen. En was er minder tijd voor de hond. Gelukkig heeft de stafford nooit iets naar de kinderen gedaan. Maar op spannende momenten (na een ganse dag alleen thuis, propvol energie, ...) durfde de stafford wel eens redigeren naar het bulldogje. Dus moest ze nog vaker in de bench. En werd er nog meer energie opgekropt. En dan heeft ze dus op een dag het bulldogje halfdood gebeten, in het bijzijn van de kinderen. Het hondje is erbovenop gekomen, maar het was geen fraai gezicht.

Dit was niet de schuld van de hond, maar van allerlei factoren waarbij onervaren baasjes en het type hond de belangrijkste waren. Mijn schoonzus vertrouwde de hond niet meer en wilde geen energie in een oplossing steken, zij zag als enige optie inslapen.

Gelukkig heb ik heel last minute een vriendin gevonden (met reeds twee staffordkruisingen) die de hond van m'n broer wou adopteren. Ze was toen een jaar of 8. Ze heeft daar nog 6 jaar lang genoten van haar oude dag. Deze vriendin heeft dezelfde instelling als jou, TS, ze weet wat ze in huis heeft, geeft de honden wat ze nodig hebben en is ALTIJD waakzaam. Hopelijk is dit een voorbeeld waar je iets aan hebt.

Zelf heb ik trouwens ook twee honden, die niet makkelijk met andere honden kunnen. Mijn man is heel veel en graag bezig met de honden, maar helaas krijg ik hem niet mee in het consequent aanpakken van het probleem. Nu is het ook niet zo dat hij in gevaarlijke situaties komt, maar hij doet eerder aan vermijden dan aan aanpakken. Daar heb ik me bij neergelegd, het kost te veel energie en voor mij is het het belangrijkste dat hij niet in de problemen komt.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 17:34

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Ik heb hem een linkje gegeven van dit topic, hij kan en zal als hij tijd heeft dus meelezen! +:)+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:13

Fijn dat je vriend in ieder geval wel aangeeft dat hij wil leren! Ik kan ook echt aanraden om een gehoorzaamheid cursus te doen (je vriend met jullie hond). Niet eens zozeer voor de hond, maar voor je vriend. Je leert daar ook honden gedrag en hoe je moet anticiperen/reageren/corrigeren etc. Dat kAn voor hem echt helpen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 18:19

xSCWx schreef:
Fijn dat je vriend in ieder geval wel aangeeft dat hij wil leren! Ik kan ook echt aanraden om een gehoorzaamheid cursus te doen (je vriend met jullie hond). Niet eens zozeer voor de hond, maar voor je vriend. Je leert daar ook honden gedrag en hoe je moet anticiperen/reageren/corrigeren etc. Dat kAn voor hem echt helpen.

Volkomen mee eens. Ik heb zelf dmv cursussen en trainingen enorm veel geleerd, ik denk meer dan de honden zelf ;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:21

GerdjeHoran schreef:
Gillbo schreef:
Maar het is allemaal al verteld tegen de vriend van TS Waarom dan naar de sportschool als hij toch niet WIL leren

Hij laat nu toch juist merken dat hij wel wil leren? Ze gaan nu duidelijk afspraken maken op papier en de dingen die hij te lezen en te zien zal krijgen van hier zullen zeker wel impact hebben op zijn manier van omgaan met de hond

Ik hoop alleen heel hard dat hij straks niet denkt: zo cursus gehad ik heb mijn hond onder àppel.

Ik heb juist geen problemen met deze honden, wél met naieve bazen die denken dat het allemaal wel mee valt ondanks dat het bij deze rassen geen geheim is

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:25

@Gilbo: TS heeft dit topic geopend voor tips over hoe ze tot haar vriend kan doordringen. Er zit blijkbaar al schot in de zaak, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze er al zijn. Maar de intentie is er!

Dat betekend dus niet dat ze naief zijn! Hou nou toch eens op met je eeuwige negatieve inbreng!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:11

En voor we vriendlief helemaal afbranden, sommige mannen kunnen er niks aan doen dat ze zo denken dit zit in hun hele wezen, net zoals andere mensen dus erg alert zijn. Hier thuis ook zo'n exemplaar, super lief, volledig betrouwbaar maar logisch nadenken en regels opvolgen is een stuk lastiger. Soms beetje dromerig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:21

Ts zegt mijn vriend heeft 0 verstand van honden, waarom dan kiezen voor dit ras?

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:23

marleen_usar schreef:
Ts zegt mijn vriend heeft 0 verstand van honden, waarom dan kiezen voor dit ras?

Gewoon even verder lezen dan alleen de OP, wil best alles duidelijk uitleggen maar ga niet eindeloos mezelf herhalen ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:26

Ik heb alles gelezen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:27

Dan bevalt mijn antwoord op je vraag je blijkbaar niet, want dan heb je ook mijn uitleg gezien. En dat mag! Je opmerking voegt alleen niks toe ;)

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 07:52

Fijn dat jullie het erover gehad hebben! Hopelijk komen de boktreacties niet te hard aan :(:)

Als hij het niet goed snapt; misschien kan je er een geschiedenislesje tegenaan gooien? Waarin het effect van jarenlang doelgericht fokken duidelijk wordt.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 12:39

We hebben een heel goed gesprek gehad en gaan er actief mee aan het werk! :)

Nee hoor. Ik kan best wel goed tegen kritiek. Sterker nog, ik ben het er ook mee eens dat mensen zeggen dat het een onverantwoorde situatie is. Ik had precies hetzelfde gezegd! En ook die reacties hebben wel degelijk geholpen voor hem! Het is niet leuk om ergens van te schrikken maar wel even nodig.

Het is een beetje de toon die de muziek maakt, je kunt best even hard zijn maar dan moet je wel daadwerkelijk wat te melden hebben. Gelukkig zijn het er maar weinig die roepen om het roepen in het zwart-wit.

Men kent de hond ook niet. Ze is zo makkelijk trainbaar, ik ken weinig honden met zon grote Will to please! Ze is nog net niet slaafs zegmaar :+ waardoor ze in die zin wel weer een makkelijke hond is voor mijn vriend, hij leert haar echt van alles en ze zijn ontzettend leuk samen!!
Als het karakter van de hond anders was geweest, veel moeilijker, had ik er zelf ook minder vertrouwen in gehad natuurlijk. Verder vertrouw ik ook nog op mijn eigen kunde en visie, en of ík nog het gevoel heb dat ik weet waar ik mee bezig ben :)

Dank jullie wel allemaal!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:14

Top dat ie even is geschrokken van bepaalde berichten :)
Je kan t wel lief in willen pakken maar soms is recht voor zn raap beter.
Nu hopen dat het ook gaat werken.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 13:23

Dat is helemaal waar en er daadwerkelijk mee bezig gaan en het ook uitvoeren moet natuurlijk nog gaan gebeuren maar het kwartje lijkt te zijn gevallen! :)

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:03

Wat fijn zeg! En uit ervaring zeg ik: regelmatig herhalen anders zakt het weg :=

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:04

Ik hoop echt dat je vriend er iets mee doet.
Heb hier thuis een duitse herder zitten die helemaal uit zijn panty kan gaan bij het zien van andere honden ( met name kleine honden ) omdat hij is aangevallen door een kleinere hond en daarbij is gebeten in zijn flank.
Desbetreffende baas deed niets, mijn vriend heeft hun hond vliegles gegeven!!

Resultaat: boze baasjes en een getraumatiseerde hond die ik nooit meer " goed " heb kunnen krijgen.

Luistert je vriend niet, laat je hond dan aub niet alleen met hem.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:09