Eigenaar wil niet met kat naar DA of kosten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Eigenaar wil niet met kat naar DA of kosten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:28

Ik zie het nu, had het bericht boven die van jouw niet gelezen, en vatte "een fundraiser opzetten?" onterecht als voorstel op.
Excuses.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:35

Kat in doos/hok stoppen, al je rekeningen/gemaakte kosten uitprinten/kopieeren, kat afleveren bij de eigenaar.

Of naar asiel brengen op kosten van de eigenaar.

Probleem opgelost.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:26

BarbaLala schreef:
De waarde van geld is mij bekend dames. :+
20 euro is werkelijk geen wereldbedrag voor medicatie
Ik ken de aandoening als geen ander, er is prima mee te leven.

Ik zou inderdaad ook aanraden bij de dierenarts je budget aan te geven en eea aan te passen qua bloedtesten. Die laatste na het voorschrijven van de medicatie zou je kunnen skippen, je merkt vrij vlot of de dosering en de medicatie het gewenste effect hebben of dat er nog iets aan schort. Helaas zijn veel dierenartsen echte geldkloppers en koning in het voorwenden van zogenaamde noodzakelijkheden/
onzin die veel geld kost.

Mocht dat allemaal geen optie zijn kan je een fundraiser opzetten of hulp inroepen van een asiel of stichting oid in de buurt bijvoorbeeld.

20 euro is geen wereldbedrag voor medicatie ? Het is maar net welk budget je te beschikking hebt lijkt mij. Voor de een een fooi, voor de ander paar dagen eten in huis. En dat jij vindt dat er prima met de aandoening te leven valt is fijn maar dat hoeft voor een ander niet zo te zijn. Beetje inleven?

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:49

Wat goed dat je toch de bloedtest laat doen ondanks de omstandigheden. Mn ouders hebben vroeger een kat gehad met schildklier problemen op zijn 15e en die is toch nog 18 geworden. Als ik zie wat je allemaal met je paard hebt meegemaakt en je financieel in een lastig pakket zit, vind ik het knap dat je er voor je dieren bent en niet zoals een sommige mensen hun paard maar weg doen omdat ze er geen M proef meer ermee kunnen rijden. Ik hoop dat het mee blijkt te vallen met de bloedtest en het katje er bovenop komt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 18:14

Ik mocht vandaag ook weer naar de DA :') :') -O-

Szia kreeg maandag de all clear, niks aan de hand. Hond en kat dus wel. Szia voelde zich blijkbaar achtergesteld :') , dus die had vandaag ineens haar oog gezwollen en dicht

Afbeelding

AAAAAAAAAAAAH :+

Maar goed, het was nu te gezwollen om er goed naar te kunnen kijken, dus zalf mee en zij mag morgen dus ook weer mee als ik met de andere twee heenga. Hopelijk is de zwelling dan voldoende afgezakt om er goed naar te kijken.

@Muztang: Bedankt. Ja, mijn paard is mijn maatje, of ik nu kan rijden of niet, die gaat zeker niet weg. Snap ook wel dat mensen dat wel doen, als hun echt ambities hebben of een paard hebben om te rijden, en natuurlijk mis ik het rijden, maar een paard is voor mij persoonlijk ook gewoon een 'huisdier'.

Indy lijkt zich elke dag steeds slechter te voelen, dus morgen prikken en hopelijk komt daar wat uit. Ze is echt niet happy.

CharleyT schreef:
BarbaLala schreef:
20 euro is werkelijk geen wereldbedrag voor medicatie

Ik zou inderdaad ook aanraden bij de dierenarts je budget aan te geven en eea aan te passen qua bloedtesten. Die laatste na het voorschrijven van de medicatie zou je kunnen skippen, je merkt vrij vlot of de dosering en de medicatie het gewenste effect hebben of dat er nog iets aan schort. Helaas zijn veel dierenartsen echte geldkloppers en koning in het voorwenden van zogenaamde noodzakelijkheden/

Mocht dat allemaal geen optie zijn kan je een fundraiser opzetten of hulp inroepen van een asiel of stichting oid in de buurt bijvoorbeeld.

20 euro is geen wereldbedrag voor medicatie ? Het is maar net welk budget je te beschikking hebt lijkt mij. Voor de een een fooi, voor de ander paar dagen eten in huis. En dat jij vindt dat er prima met de aandoening te leven valt is fijn maar dat hoeft voor een ander niet zo te zijn. Beetje inleven?

Toen ik in de schulden zat had ik 30,- zakgeld per week voor boodschappen etc. Rest van mijn inkomen ging naar vaste lasten, schulden en spaarpot. Dan is 20,- per maand echt niet prettig. Ken ook genoeg mensen die het moeten doen met een budget van 50 tot 100 euro in de week voor boodschappen, huishouden etc. Ook dan is 20,- per maand veel. Je kunt niet bij andere mensen in hun portemonnee kijken. Wat voor de één weinig is, is voor een ander veel.

JoyCiej007 schreef:
Kat in doos/hok stoppen, al je rekeningen/gemaakte kosten uitprinten/kopieeren, kat afleveren bij de eigenaar.

Of naar asiel brengen op kosten van de eigenaar.

Probleem opgelost.

Ten eerste, vind ik dat dieronwaardig, ten tweede is het ook niet realistisch. De gemaakte kosten kan ik prima uitprinten en naar eigenaar sturen, maar die krijg ik heus niet zomaar terug. Dan zou je er juridisch achterna moeten gaan en dat is ook duur. Hetzelfde met naar het asiel brengen. Ik breng haar dan heen, dus ik betaal dan de afstandskosten. Kan ik dan wel de rekening bij de eigenaar leggen, maar terug krijg ik het toch niet. Dus nee, niet probleem opgelost. Voor mij dan niet. Voor de kat niet, want die zit dan bij een eigenaar die er niet voor zorgt of in een asiel in een hokkie.

justkid schreef:
Ik lees al even mee maar ik vind het echt lastig om hier wat over te zeggen. Mijn verstand zegt ook, of kat afleveren bij eigenaar of laten inslapen. Maar ik snap het helemaal dat je toch nog alles gaat proberen als je dat koppie ziet. En dan ben ik eigenlijk ook wel blij dat de beslissing die kant op is gevallen.

Die "haat-pb" onvoorstelbaar wat laag en nutteloos, degene moet zich echt heel erg gaan schamen -O-
Ik hoop dat je dat zo van je af kan laten glijden TS echt, sommige mensen....

Dat dus. Mijn verstand en principe zegt ook, ben je gek. Niet jouw poedersuiker. Hup, afleveren. Maar gevoelsmatig kan ik dat niet. Dan maar principes laten varen.

The_Cat schreef:
Wat laag weer hoe sommige mensen beneden alle pijl reageren. Succes Eline! Moedig van je dat je de kat verder verzorgt, maar probeer toch mss nogmaals je familie lid aan te spreken. Mss lukt het wel

Ik ga dit weekend idd iets met hem proberen te regelen nog. Desnoods dat we 50/50 doen, of dat hij één keer een bijdrage doet voor de kosten. Maar in ieder geval iets.

Ik heb geen gekke dingen via PB gekregen, maar iemand vond het blijkbaar nodig me op facebook op te zoeken en me daar in een privebericht aan te vallen. Op de blok gezet, klaar. Nu boeit het me ook niet meer, maar op het moment zelf was ik wel echt even niet blij ermee. Overstuur niet, maar wel wat aangedaan.

Kinke schreef:
Kuggur schreef:
Ik zou sowieso niet gaan bedelen om m'n hobbies te bekostigen.

Ik ook niet.

Ik ook niet. Ik snap wel dat mensen het doen, maar ik wil/kan dat niet.

BarbaLala schreef:
20 euro is werkelijk geen wereldbedrag voor medicatie.

Mwah, ik vind zo'n bloedtest toch best wel noodzakelijk. Bij mensen zou je ook niet zomaar wat aanklooien met doseringen. Ik geloof er ook niet zo in dat DA's echt geldkloppers zijn. In ieder geval, niet degene waar ik nu bij ben.

kking schreef:
Nare situatie.

Ik heb ook een oude kat met schildklierproblemen. Sinds sept aan de medicijnen.
Vorige week keek ik hem aan en dacht toch niet helemaal fit hop weer naar de da toe.
Bloedonderzoekje schildklier was goed...kon later nog wel een onderzoek naar nierfalen doen...heb ik gedaan geen nierfalen. DA gebeld voor de opdracht zei vroeg me bij te houden wat de kat nog eet en als ik merkte dat hij niet meer at dat ik naar de DA moest voor dwangvoeding.
Vandaag overleg gehad met andere DA uit de praktijk en gezegd dat dwangvoeding me een stap te ver is voor een kat die bijna 16 is. :o
Deze DA begreep me daarin. Ik hou hem goed in de gaten.

Ach jee en nu dan? Ik snap dat ook wel hoor. Dwangvoeding voor een oudere kat zou voor mij dan ook reden zijn, als die niet meer bij zou trekken tenminste en onfit bleef, om in te laten slapen. Het moet geen martelweg worden.. Maar zij is nog redelijk fit, alleen heel loom en lui, maar ik zie gewoon nog levenslust.

tamary schreef:
BarbaLala schreef:
Ik snap dat mensen geen duizenden euro's meer in een heel oud (en krakkemikkig) dier gaan pompen, maar dit gaan om relatief kleine bedragen voor een aandoening die prima onder controle te houden is. Dan hoor je niet aan inslapen te denken. Dat is mijn hele punt.

Kwaliteit van leven van de kat hoort belangrijke overweging te zijn en die is bij chronische ziekten altijd lastig om goed te bepalen. De medische wetenschap kan zat qua medicijnen, maar hoe het dier er zich werkelijk bij voelt is veel lastiger vast te stellen. Zeker bij oudere dieren die toch al meer slapen, etc. dan jonge.

En voor wie hier die 20 (+speciaal voer en consulten DA) niet veel vindt. Hier is 20 euro weekbudget eten en ik vermoed bij TS ook zoiets. Bedragen en dus wat veel geld is, is op bijstandsniveau een stuk anders dan bij een modaal inkomen. Elke maand net zoveel aan de bij jouw gedumpte kat kwijt zijn als aan de boodschappen betekent dan ook niet sparen en geen ruimte kunnen maken voor DA kosten van de dieren waarvan je wel eigenaar bent. TS heeft haar inkomen goed gebudgetteerd om de dieren die zij gekozen heeft verantwoordelijk te kunnen houden. Daar past dan misschien net een extra gezonde kat bij als er voor voer betaald wordt, maar daarna moeten er keuzes gemaakt worden die een negatieve impact kunnen hebben op de verzorging van haar eigen dieren.

Het "fenomeen" bijstandtrekker moet zich financieel verantwoorden voor alles dat meer nodig is/uitgegeven wordt dan het minimale aan kleding, huisvesting en voedsel (zijnde water en brood) is mij ook bekend. Ipv dat er gevraagd wordt hoe je zulke dingen lukt, wordt je er voor aan de schandpaal genageld.

:j :j

Cowgirl schreef:
ElineS trek het je niet aan. Je doet alles wat je kan en hoeft hoeft hier je echt te verantwoorden over je situatie...echt niet. :(:)

Ik denk eerlijk dat het je siert wat je doet ondanks je situatie.
Iemand met het hart op de goede plek.

Frummels schreef:
Cowgirl schreef:
ElineS trek het je niet aan. Je doet alles wat je kan en hoeft hoeft hier je echt te verantwoorden over je situatie...echt niet. :(:)

Ik denk eerlijk dat het je siert wat je doet ondanks je situatie.
Iemand met het hart op de goede plek.

Precies dit! Trek je er alsjeblieft niks van aan meis :(:)

Dankjewel! :o

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:09

Hoe is het nu ts? Al een uitslag?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:54

Ik ben ook benieuwd. Ze hebben in maart bij Glas in Diever trouwens castreren voor 25 euro en chippen voor 15 euro. Heb nog niet zo'n actie gevonden dichterbij.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 20:37

Schildklier waarden zijn perfect :') en alle andere waarden ook, nieren etc.. Dus waar het aan ligt, geen idee. DA ook niet. We zijn over op speciaal voer, voor haar gewicht. Ze heeft een te hoge hartslag, maar gezien haar leeftijd niet vreemd. Ik ga nog even nadenken of ik verder onderzoek wil.

Ondertussen met familielid er uitgekomen. Hij betaald 75,- eenmalig en ik de rest en ze is daarna volledig voor mij. Hij betaald in ieder geval mee aan de kosten die nu gemaakt zijn, waar ik al blij mee ben. De rest is voor mijn rekening omdat ik haar wil laten leven, want ze heeft nog plezier en levenslust.

Het hondje had niks afwijkend op de echo van de blaas en bloedwaarden waren ook perfect. Dus nu drinklijst bijhouden of het afwijkend is en met twee weken weer urine test.

Goed nieuws, andere kant, nu weet ik nog steeds niet wat beide hebben :')

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 20:40

zonnebloem18 schreef:
Ik ben ook benieuwd. Ze hebben in maart bij Glas in Diever trouwens castreren voor 25 euro en chippen voor 15 euro. Heb nog niet zo'n actie gevonden dichterbij.

Ik ga daar idd de kat laten castreren en chippen :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:50

Heb nog niet gereageerd maar wel gevolgd, langs de ene kant toch blij dat alles 'in orde' lijkt :)
En als ik dan toch aan het reageren ben, hier zei iemand iets over 'geen enkele zichzelf respecterende DA zou ingaan op zo'n voorstel' maar dat is niet helemaal waar.
Ik zit met mijn hond met chronische oorontstekingen elke 2 weken bij de DA en moet maar zelden het bezoek betalen. Veel vaker rekent hij enkel de medicijnen aan.
Ze zijn er wel hoor, en ik knijp in mijn handjes met deze DA.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 21:10

Granoek schreef:
Heb nog niet gereageerd maar wel gevolgd, langs de ene kant toch blij dat alles 'in orde' lijkt :)
En als ik dan toch aan het reageren ben, hier zei iemand iets over 'geen enkele zichzelf respecterende DA zou ingaan op zo'n voorstel' maar dat is niet helemaal waar.
Ik zit met mijn hond met chronische oorontstekingen elke 2 weken bij de DA en moet maar zelden het bezoek betalen. Veel vaker rekent hij enkel de medicijnen aan.
Ze zijn er wel hoor, en ik knijp in mijn handjes met deze DA.

Maar dat is toch normaal? Voor zover ik weet :+ Je betaalt eerste keer consult en moet je dan vaker terugkomen voor behandeling van hetzelfde, betaal je geen consult. Tenminste bij de da's die ik ken. Logisch toch, het consult is al gebeurd. Ze weten wat het is en behandelen. Mijn hond met een chronisch oogprobleem betaalde ik toen ik elke week heen moest geen consult voor. Alleen medicatie en behandelingen. Was al honderden euro's kwijt, als daar nog 35,- per bezoek op kwam zou ik echt janken

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:40

Oh nee hoor bij mijn vorige DA was het gewoon elke keer dokken

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 21:49

Echt? Wat vreemd zeg.. Consult is toch om vast te stellen wat er mis is met je dier en wat er gedaan moet worden.. Een intake eigenlijk. Als er dan vervolgbehandelingen zijn, is het raar om consult te betalen vind ik.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:59

Zo raar lijkt me dat niet. Een eerste bezoek aan de fysio is ook intake+ eerste behandeling betalen en evt. vervolg behandelingen betaal je ook gewoon.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:39

Behandelingstijd is ook tijd van een dierenarts dus die moet gewoon betaald worden, al zal daar een ander prijskaartje aan zitten. Lijkt me niet dat ze kunnen leven van alleen de medicijnenopbrengst.

Wbt die discussie, ik vind het ook niet netjes om te luren, maar overleggen om tot een oplossing te komen kan altijd, leg de situatie uit, zie wat de dierenarts zegt. Sommigen geven korting, anderen doen de behandeling gratis, weer anderen matsen je van tijd tot tijd en ja, soms zijn er dierenartsen die alles rekenen. Ik heb de afspraak met mijn dierenarts dat ik bepaalde medicijnen zelf af kan halen en toedienen omdat ik anders 8x per jaar bij de dierenarts zit omdat madame weer een ontsteking hier of daar heeft door een gevecht, wellicht kan er zo'n tussenoplossing komen. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat er mis is.

En TS, de meeste voersoorten die je bij de dierenarts vandaan haalt kan je tegenwoordig ook online kopen, dat kost aanzienlijk minder.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:34

Ik kan me heel goed inleven in je situatie TS. Ik zou mezelf ook de nesten inwerken voor dieren. Het is dan ook wel een ethisch dilemma waar je mee zit.

Waar je even aan moet denken zijn de normen en waarden en betrokkenen en hoe zwaar dat weegt voor jou.

Zo kun je bedenken dat je norm is: een dier help je/geef je de behandeling die nodig is.
Maar, als jij die kat nu helpt, kun jij straks nog je andere dieren helpen? Ja, waarschijnlijk wel, maar dan zit je wel weer in de schulden.

En mijns inziens is dat eigenlijk waar je nu tegenaan loopt: ga ik een dier helpen (wat niet van mij is en al oud) of financieel onafhankelijk zijn (schuldenvrij).

Niemand kan je dan ook vertellen wat je moet doen. Want dit is echt een hele persoonlijke kwestie. En hoe erg het misschien ook voelt als je voor jezelf kiest, laat je wel zien dat je gegroeit bent op financieel gebied en de keuzes die daarbij horen.
Andersom moet je het jezelf ook niet kwalijk nemen als je jezelf wel de schulden terug in werkt, want je hebt gekozen het welzijn van een dier voorop te zetten.

Er is geen goed of fout, slechts de juiste keuze voor jou.