Dan ga je daar dus de fout in Nikass, want wat Kugger zegt is exact wat ik bedoel. Dus dat scheelt weer in wat ik uit moet leggen aan jou.
Ik heb geen zin om een discussie te voeren met je en heb daarom besloten ook geen PB te sturen maar hier nog maar een poging te wagen ondanks dat naar mijn idee mijn berichten helder waren. Maar aangezien wij in communicatie bij elkaar eigenlijk nooit lekker lopen zal daar t probleem wel zitten.
Ik heb dus ook nergens gezegd dat positieve training nadelig is. Ik heb het volgende gezegd:
kiwiwitje schreef:Nikas, misschien is een hond eerder toe aan begrepen worden dan hem iets proberen te leren. Als je de hond niet begrijpt, kun je hem ook niets leren. En als je het stuk voor het onderstreepte leest, is dat dus wat ik bedoel met doorslaan. De basis is niet het positieve trainen. De basis is elkaar begrijpen en vanuit daar kun je pas trainen.
Daar was jij het niet mee eens. Prima.
Maar, het feit wil wel, dat in de communicatie een hoop fout kan gaan. En in dit geval bij TS ook gebeurd. Alleen al omdat ze niet begrijpt waarom ze dit gedrag vertoont (Geen aanval TS! absoluut niet!!).
Als je niet weet waarom een hond bepaald gedrag, en in dit geval ongewenst gedrag, laat zien, kun je het probleem simpelweg niet oplossen.
Doordat de hond ongewenst gedrag laat zien, waar TS niets mee kan, omdat ze de hond(logischerwijs) niet begrijpt, lopen ook bij de TS heeel begrijpelijk, de frustraties en onbegrip hoog op. Al dan niet woede of verdriet omdat je er niet uit komt. Al die dingen pakt een hond net zo goed op. Waarop de hond net zo goed niet meer zal weten wat er nu bedoeld word.
Dat zijn dingen die zowel bij baasje(ts in deze) als de hond stress en frustraties opwekt. Iets wat logisch is. Maar zolang ze elkaar niet begrijpen, zal de hond geen rust in zn kop krijgen en is trainen vaak gewoon geen optie. Iets met communicatie en elkaar niet begrijpen.
En omdat TS niet weet wat het probleem/oorzaak van het gedrag van de hond is, kun je er ook weinig aan trainen. Iets wat wel een leerweg is. Maar voornamelijk voor TS, als zij begrijpt wat de hond bedoeld, kan zij handelen. En dan zal de rust voor de hond ook komen.
Dan geef ik je nu mijn hond als voorbeeld. Toen ze hier kwam, met een niet zo'n handige start, zat het beest vol stress en dat uitte zich in een hoop dingen, een aantal heb ik hier in het topic al geplaatst. Die dingen waren stuk voor stuk super onhandig. Maar daarbij komt wel. Ze komt in een nieuw huis, en daar gelden, waarschijnlijk, andere regels. Daarnaast kende ze weinig aan commando's. Als in, liggen kende ze niet, pootje geven, vast, los, nee. allemaal kende ze die commando's niet.
Ik heb het in het begin ook gewoon opgegeven. Ze is waanzinnig leergierig en echt niet dom. Maar door dat wij haar niet begrepen, en zij zooo ontzettend druk in haar hoofd had en geen rust had KON je haar gewoonweg niets leren. Het bleef gewoon niet hangen. Dat zorgde voor frustraties, en ook dat merken ze donders goed. Met als gevolg dat zij nog drukker werd en nog minder snapte van wat er gevraagd werd waardoor ze maar gewoon alles wat ze kende aan commando's ging opvoeren. En deed ze het dan wel en beloonde je, op welke manier dan ook, Pakte ze een speeltje, en ging ze minuten lang rondjes rennen of ze piste gewoon de boel onder.
Toen wij eindelijk begrepen waar haar gedrag vandaan kwam en wij daar naar konden handelen kende ze de bovengenoemde commando's binnen no time. Maar stem of voer beloning heeft ze echt moeite mee gehad.
Inmiddels maakt het niet meer uit of dat ik voer of stem gebruik.
Ik kan er niet veel uitgebreider op reageren dan dit en hoop dan ook dat het duidelijk is?