Extreme jaloezie en verlatingsangst hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:51

Ik val je niet aan ts ;)
Ik denk alleen dat jouw hond in de war raakt van het soms wel en soms niet in de zetel mogen. Waarom niet gewoon zorgen dat de pootjes schoon zijn of een lekkere honden deken in de zetel, waar ie met zijn vuile poten op mag?

Als ze uit de kennel sluipt anticipeert ze op het risico dat het zomaar kan zijn dat jij "ineens" boos wordt. Dat is nl niet altijd als ze de kennel uitloopt. Het is dus onvoorspelbaar: de ene keer loopt ze de kennel uit en volgt er niets (omdat jij het niet ziet, of omdat het mag) en de andere keer krijgt ze straf. De onvoorspelbaarheid maakt dat ze er rekening mee houdt dat het kan komen en dat veroorzaakt haar sluipgedrag.

Waarom zou jouw hond opzettelijk ongehoorzaam willen zijn?
Jij denkt dat zij het snapt, maar voor haar is het onduidelijk. Het kan ook zijn dat ze de zelfbeheersing (nog) niet heeft om te doen wat jij van haar vraagt.

Ik zou je hond nooit meer straffen als ze bench uitgaat. Als ze er écht niet uit mag doe dan het deurtje dicht.
Let wel: rustig in de bench zitten met het deurtje dicht moet een hond eerst leren.

Een berisping is overigens niet "fijn want het is aandacht". Het is niet fijn, zeker niet als hij de berisping niet begrijpt. Soms echter weet een hond niet hoe hij op een positieve manier aandacht kan vragen. Dit kun jij hem leren.

Anoniem

Re: Extreme jaloezie en verlatingsangst hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:08

Zo vatte ik het ook niet op. Sorry als het zo over kwam :)

We hebben het principe deken in de zetel geprobeerd maar dat was geen succes. Dan komt toch weer de verleiding om dichter bij ons te kruipen. Ze gaat niet in de zetel omdat ze in de zetel wil, ze gaat erin omdat ze bij ons wil zijn. En dat mag gerust. De vuile poten was een voorbeeld. In de praktijk is ze vaak helemaal smerig. We lachen vaak dat ze een kortharige zwarte had moeten zijn :D Ze is gek van modder, water (met uitzondering van regen) en kak. Die keer dat ze in de vossenstront aan het rollen was was een topper, dat kan ik jou wel zeggen :D Ze heeft een mand bij de zetel aan onze voeten staan die all weather is en waar ze dus gerust met vuile poten/lijf mag droog worden. Maar die is altijd interessant behalve dan uiteraard :D

Ze mag enkel uit de kennel op commando :) Het lukt haar eigenlijk niet om hem volledig uit te sluipen. 1 teen eruit heb ik al gezien. Dus op dat vlak ben ik consequent. Moet wel toegeven dat mijn vriend verre van zo consequent is. Bij hem lukt veel meer. Ik geef toe, dat maakt het dus ook niet altijd makkelijker. En daar zit waarschijnlijk ook wel een deel van het probleem. Maar de grote zaken zoals dat happen etc, daar komen wij volledig in overeen en volgen we dezelfde aanpak :)

Ik denk dat ze soms opzettelijk ongehoorzaam is om aandacht te krijgen. Waarschijnlijk zeg ik nu iets heel dom, maar misschien heeft ze in het begin te veel aandacht gehad. Ze heeft het heel moeilijk met geen aandacht krijgen en dan begint natuurlijk het happen etv. Als we gewoon knuffelen, wandelen, ze bij ons slaapt of tegen ons in de zetel ligt is het een droomhond :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:13

Nikass schreef:
Dit begrijp ik niet helemaal? Ik ben het er mee eens dat je een goede deskundige trainer moet zoeken uiteraard, maar in welk opzicht kun je doorslaan in het positieve?

Simpel, menen dat positieve bekrachtiging de enige acceptabele en effectieve manier is ( honden) gedrag te modificeren.
En dat is onzin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:23

Het is niet dom wat je zegt, het is goed dat je probeert te begrijpen wat er gebeurt. Ik denk dat honden zich vrij snel aanpassen aan een nieuwe situatie, mits die prettig voor ze is.
Dus of ze teveel aandacht heeft gehad weet ik niet, maar als jullie het anders doen kan ze zich wel weer aanpassen. Maar daarvoor moet ze wel kunnen begrijpen wat er van haar wordt verwacht.

Dat is wel positief toch, dat ze liefst lekker tegen je aan kruipt? :)

Het bijten en rijden zie ik echt als een stress emmertje dat overloopt. Natuurlijk laat je het niet toe, maar probeer er vervolgens voor te zorgen dat haar stress niveau weer daalt.
In de video's van Monique Bladder wordt dit heel goed uit gelegd.

Kuggur zo las ik het niet. "doorslaan in het positieve" lees ik als een soort overtreffende trap? Nog positiever? En in welk opzicht kun je te positief zijn?
Ik stel niet dat positieve training alles oplost of de enige manier is, maar in welk opzicht positieve training nadelig kan zijn is me niet geheel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:35

Hier zijn we nu mee bezig. Hoe kunnen we haar mentale rust bieden en haar daar ook toe aanzetten. Daar zijn we nog niet helemaal over uit. We komen nog altijd op het punt dat het er vroeg of laat uit komt.

Dat is zeker positief dat ze tegen ons aankruipt. Vandaar dat ze ook mee op bed mag. Vaak kruipt ze dan direct onder het deken. Eenmaal mijn vriend en ik dan nog een knuffel geven voelen we vanonder het deken haar een weg naar boven banen en komt ze heel toevallig recht tussen ons in uit. Ze krijgt dan wel het commando achter. Dan weet ze dat ze aan het voeteinde moet gaan liggen. Anders gaat ze midden in de nacht in ons oor likken. Het is wel handig voor mensen als wij die graag snoozen. Nog voor de wekker op de gsm gaat hoort ze de gsm trillen en hebben we een hond bovenop ons. ‘Baas, het is tijd dat je op staat. En als je op staat heb je ook wel even tijd voor mij niet? Kom baas, kom op nou. Ik ben er nog. Baas? Baas? Baas? Hoor je mij? Baas?’ Zo kun je haar gedrag wat beschrijven. Ik weet dat je een dier niet mag vermenselijken maar soms denk ik echt dat dat door haar hoofd gaat.

We hebben op veel zaken die ze graag doet een commando gezet. Zoals dat likken. Dat vindt ze super maar uiteraard niet handig als ze dit altijd doet. Dus daarop hebben we een plaats en een commando gezet. Op het commando kus mag ze aan ons oor likken. Dit helpt ook vaak als ze stress heeft. Hierdoor kan ze haar energie op een positieve manier kwijt. En geloof mij, dat gaat met volle overgave. :D

We proberen vooral nog een manier te vinden om de stress weg te krijgen als de emmer vol is. En die hebben we tot nog toe helaas niet gevonden.

Ik ga de video’s thuis eens opzoeken!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:46

Hahaha jullie hebben een hond met gevoel voor humor, vooral dat onder de deken gedrag ;)

Ik herken wel wat in mijn reu. Die heeft er soms moeite mee als ik mijn andere hond (die veel bescheidener is) wil knuffelen. Hij heeft het altijd door en komt er dan aangerend en kruipt tussen mij en haar in om zelf de meeste aandacht te krijgen. Mijn bescheiden teefje druipt dan af.
Ik straf mijn reu hier niet voor, want hij is gewoon een kleuter wat dat betreft. Maar ik leer hem dat ik af en toe tijd heb met mijn teefje en dat hij dan even op zijn beurt moet wachten. Ik leer hem dit door heel veel te belonen!
Anderzijds probeer ik mijn teefje te leren wat brutaler te zijn (dit is moeilijker vind ik), dus beloon ik haar als ze wat meer haar plekje durft op te eisen.

Video's moet je doen! Is leuk, en toch gratis ;)
Gaat in eerste instantie over uitvallen naar andere honden, maar dat maakt niet uit: het stukje over stress is interessant (ook wat er dan fysiek met je hond gebeurt)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-01-18 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:48

Dan ga je daar dus de fout in Nikass, want wat Kugger zegt is exact wat ik bedoel. Dus dat scheelt weer in wat ik uit moet leggen aan jou.

Ik heb geen zin om een discussie te voeren met je en heb daarom besloten ook geen PB te sturen maar hier nog maar een poging te wagen ondanks dat naar mijn idee mijn berichten helder waren. Maar aangezien wij in communicatie bij elkaar eigenlijk nooit lekker lopen zal daar t probleem wel zitten.

Ik heb dus ook nergens gezegd dat positieve training nadelig is. Ik heb het volgende gezegd:
kiwiwitje schreef:
Nikas, misschien is een hond eerder toe aan begrepen worden dan hem iets proberen te leren. Als je de hond niet begrijpt, kun je hem ook niets leren. En als je het stuk voor het onderstreepte leest, is dat dus wat ik bedoel met doorslaan. De basis is niet het positieve trainen. De basis is elkaar begrijpen en vanuit daar kun je pas trainen.

Daar was jij het niet mee eens. Prima.

Maar, het feit wil wel, dat in de communicatie een hoop fout kan gaan. En in dit geval bij TS ook gebeurd. Alleen al omdat ze niet begrijpt waarom ze dit gedrag vertoont (Geen aanval TS! absoluut niet!!).
Als je niet weet waarom een hond bepaald gedrag, en in dit geval ongewenst gedrag, laat zien, kun je het probleem simpelweg niet oplossen.
Doordat de hond ongewenst gedrag laat zien, waar TS niets mee kan, omdat ze de hond(logischerwijs) niet begrijpt, lopen ook bij de TS heeel begrijpelijk, de frustraties en onbegrip hoog op. Al dan niet woede of verdriet omdat je er niet uit komt. Al die dingen pakt een hond net zo goed op. Waarop de hond net zo goed niet meer zal weten wat er nu bedoeld word.

Dat zijn dingen die zowel bij baasje(ts in deze) als de hond stress en frustraties opwekt. Iets wat logisch is. Maar zolang ze elkaar niet begrijpen, zal de hond geen rust in zn kop krijgen en is trainen vaak gewoon geen optie. Iets met communicatie en elkaar niet begrijpen.
En omdat TS niet weet wat het probleem/oorzaak van het gedrag van de hond is, kun je er ook weinig aan trainen. Iets wat wel een leerweg is. Maar voornamelijk voor TS, als zij begrijpt wat de hond bedoeld, kan zij handelen. En dan zal de rust voor de hond ook komen.

Dan geef ik je nu mijn hond als voorbeeld. Toen ze hier kwam, met een niet zo'n handige start, zat het beest vol stress en dat uitte zich in een hoop dingen, een aantal heb ik hier in het topic al geplaatst. Die dingen waren stuk voor stuk super onhandig. Maar daarbij komt wel. Ze komt in een nieuw huis, en daar gelden, waarschijnlijk, andere regels. Daarnaast kende ze weinig aan commando's. Als in, liggen kende ze niet, pootje geven, vast, los, nee. allemaal kende ze die commando's niet.
Ik heb het in het begin ook gewoon opgegeven. Ze is waanzinnig leergierig en echt niet dom. Maar door dat wij haar niet begrepen, en zij zooo ontzettend druk in haar hoofd had en geen rust had KON je haar gewoonweg niets leren. Het bleef gewoon niet hangen. Dat zorgde voor frustraties, en ook dat merken ze donders goed. Met als gevolg dat zij nog drukker werd en nog minder snapte van wat er gevraagd werd waardoor ze maar gewoon alles wat ze kende aan commando's ging opvoeren. En deed ze het dan wel en beloonde je, op welke manier dan ook, Pakte ze een speeltje, en ging ze minuten lang rondjes rennen of ze piste gewoon de boel onder.

Toen wij eindelijk begrepen waar haar gedrag vandaan kwam en wij daar naar konden handelen kende ze de bovengenoemde commando's binnen no time. Maar stem of voer beloning heeft ze echt moeite mee gehad.
Inmiddels maakt het niet meer uit of dat ik voer of stem gebruik.

Ik kan er niet veel uitgebreider op reageren dan dit en hoop dan ook dat het duidelijk is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:53

KW: Je hoeft niet te doen alsof ik het niet (wil) begrijp(en) wat je zegt, als ik het niet met je eens ben. Dat komt nogal diskwalificerend over.

Ik stel alleen dat je het leren niet kunt uitstellen. Ook al kon jij jouw hond in het begin niets leren, ze leerde wèl. Misschien niet wat jij voor ogen had en misschien geen commando's, maar ze leerde.
Beloning is niet alleen door voer of stem. (Ik lees in je verhaal wel dat je haar niet begreep inderdaad).
Maar goed dat heb ik in mijn vorige post vertelt dus ga ik niet nog een keer doen.
En je verschuilt je nu achter Kuggur, wiens mening ik altijd zeer respecteer, maar die toch echt iets anders zegt dan jij.

Je hoeft me idd geen pb te sturen want ik heb geen behoefte aan een pb discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:01

Dat probeert ze dus ook als mijn vriend en ik met elkaar bezig zijn en geen aandacht geven. Als we de hond van de schoonouders knuffelen heeft ze er niet echt een probleem mee. Fijn vindt ze het niet, maar hij heeft haar als puppy nog duidelijk de grenzen aangegeven dus bij hem snapt ze die wel. Als de kat in huis is is het wel drama. De kat leeft hoofdzakelijk in de veranda (niet 100% zindelijk) en mag dus soms binnen als we thuis zijn. Eerst en vooral is de kat dus leuk als speeltje. Die heeft al een gebroken staart op gelopen door haar. Nu kan ik ook niet de schuld volledig op haar steken want de kat daagt ook uit.
Denk aan naast haar eetkom liggen en zijn poot erin hangen. Als ze ligt te slapen op haar neus tikken. Op het bijzettafeltje liggen en haar staart vangen. Dus als we Lilly opeens zien langs komen met poes in haar muil of ze hem meesleept kijken we er niet van op. Als poes het niet leuk vindt grijpen we in. Maar dat beest steekt zijn kop dan zelf in haar muil. Moest ik over die kat een topic openen, man man... Dat beest is abnormaal. Die is bij de bomma geboren. De bomma heeft toen die kitten was, niet gezien dat die ik de zetel lag. Ze is in de zetel in slaap gevallen en toen ze wakker werd zag ze hem pas. Ze weet niet hoe lang hij er lag, maar goed, ze heeft hem gereanimeerd en dat is nog gelukt ook. Maar volgens mij heeft die er wel wat aan over gehouden. Het is echt een sukkel eerste klas die niets liever heeft dan dat Lilly hem aan zijn staart door het huis sleept... Maar goed, wat ik dus wou zeggen. Als ik de kat opneem is het hek van de dam en krijg je een jank en huil concert. Dus ze is wel flink jaloers.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-18 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:02

Nikass schreef:
Kuggur zo las ik het niet. "doorslaan in het positieve" lees ik als een soort overtreffende trap? Nog positiever? En in welk opzicht kun je te positief zijn?
Ik stel niet dat positieve training alles oplost of de enige manier is, maar in welk opzicht positieve training nadelig kan zijn is me niet geheel duidelijk.

Ik vermoed toch dat ik het goed geïnterpreteerd had, dát is nl waar ik sommige aanprijzers van trainingsvormen die gebruik maken van positieve bekrachtiging, zie overdrijven; het uitsluiten en zelfs demoniseren van andere trainingsvormen.
Dus niet zozeer het overdrijven van het positieve trainen op zich.
Ik heb bv van een hondenschool gehoord waar klanten als eerste te horen kregen " hier zeggen we geen "nee" tegen de hond". ( mijn reactie zou zijn, " goed hoor, dan zeg ik wel "nee" tegen u, doei en de mazzel" ;) )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:03

Pardon? Ik verschuil mij achter Kugger? Omdat zij exact verwoord wat ik met mijn bericht bedoel?
En ik hoef niet te doen alsof? Ik kan er weinig aan doen dat jij mijn berichten duidelijk anders oppakt dan anderen. Ik bedoel helemaal niet dat jij het niet wil begrijpen. Wel dat je mij duidelijk niet begrepen hebt, iets wat je bevestigd met de reactie die je dus nu net geven hebt. :) Maar goed, Lekker laten. Is een beter idee denk ik :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:11

Niet zo belangrijk, maar Kuggur is een "hij", ;)
Ik heb niet de indruk dat iemand zich achter me "verschuilt" door aan te geven het met me eens te zijn.
Het staat iedereen vrij het niet met me eens te zijn uiteraard, maar gewoon met argumentatie komen is fijner dan zulk tsja, het lijkt een beetje op ruziezoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:19

Zoek Arjen van Alphen eens op ts.
Hij zit op fb, geeft cursussen en heeft een paar fijne boeken.
Ik denk dat hij en zijn methode jullie hond en jullie zelf kan helpen om elkaar beter te begrijpen en dus meer rust te creëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:21

Thanks! Schrijf hem bij op het lijstje!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:34

Kuggur schreef:
Ik heb niet de indruk dat iemand zich achter me "verschuilt" door aan te geven het met me eens te zijn.
Het staat iedereen vrij het niet met me eens te zijn uiteraard, maar gewoon met argumentatie komen is fijner dan zulk tsja, het lijkt een beetje op ruziezoeken.

Ik interpreteer jouw post anders dan die van KW, maar maakt niet uit. Jullie zeggen iets anders, maar bedoelen blijkbaar hetzelfde. ;)

Ik "ken" KW ietsje langer dan dit topic, en weet een beetje hoe zij discussieert. Daar zal ik het bij laten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:24

Kuggur schreef:

Ohw excuus :')

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:21

Zonder het dier en de situatie te hebben gezien kan ik je helaas geen advies geven.
Een hond kent geen jaloezie, dat is echt iets menselijks. Aandacht vragen of mee willen doen zou wel kunnen, dat doen ze in een roedel ook. In een roedel doen ze vrijwel alles samen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:31

Ow dat zou ik niet te hard stellen. Volgens mij weten we nog heel veel niet over de emoties van dieren en komt men er juist steeds meer achter dat dieren meer bewustzijn en gevoelens hebben dan eerder werd aangenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:37

Vandaag is Lilly onder het eten voor het eerst spontaan in de kennel gaan liggen. Ze is direct gaan slapen tot het einde van de maaltijd. Toen we gedaan hadden en ze wakker werd en weer uit de kennel kwam hebben we haar beloond en geknuffeld. Het is een eenmalige iets momenteel maar wel een teken dat we op dat punt toch al op de goede weg zitten. Ik vind het persoonlijk ook positief dat onze inspanningen om van de kennel (buiten werktijd) een plaats te maken waar ze ook mentaal ontspant, toch wel vruchten lijkt af te werpen. Ze is nu mee naar de weide met mijn vriend, want ik ben aan het werk.
Voor de duidelijkheid: De kennel gaat dan niet toe. Dus het is haar eigen keus :)

Was een goede tip die ik had gekregen om haar een plekje te geven waar ze ook mentaal rust vindt :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-18 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:38

DeMolenhoek schreef:
Vandaag is Lilly onder het eten voor het eerst spontaan in de kennel gaan liggen. Ze is direct gaan slapen tot het einde van de maaltijd. Toen we gedaan hadden en ze wakker werd en weer uit de kennel kwam hebben we haar beloond en geknuffeld. Het is een eenmalige iets momenteel maar wel een teken dat we op dat punt toch al op de goede weg zitten. Ik vind het persoonlijk ook positief dat onze inspanningen om van de kennel (buiten werktijd) een plaats te maken waar ze ook mentaal ontspant, toch wel vruchten lijkt af te werpen. Ze is nu mee naar de weide met mijn vriend, want ik ben aan het werk.

Was een goede tip die ik had gekregen om haar een plekje te geven waar ze ook mentaal rust vindt :j

Hopelijk zet deze lijn zo door! Dat zou al heel veel schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:28

Vandaag begonnen met agility. Zitten geen scholen in de buurt maar heb gelukkig zelf wat basiservaring. Viel mij op dat bij aankomst op de hondenschool (wel de toestellen aanwezig maar ze geven er geen les meer in) ze direct zenuwachtig werd. Nu werd ze dit altijd maar ik linkte dat altijd aan het feit dat er andere honden aanwezig waren. Nu waren we dus alleen en vertoonde ze hetzelfde gedrag. Nog voor we het terrein op waren had ze al flink in mijn hand gebeten. Begonnen met de gehoorzaamheid en direct negatief gedrag. Nu had ze dit altijd wel en trainde we op de hondenschool er ook op. Maar ik vermoed nu dat de gehoorzaamheid haar te druk maakt in haar hoofd. Het is ok voor 5 minuten maar dan wordt het te veel. (Vergelijk het met een kind met zware adhd, vraag die om 5 minuten op een stoel te zitten en die komt ook gek bij wijze van spreken)

Maar goed, na de opwarming begonnen met de agility. Was ze echt direct weg mee. De eerste 10 minuten kwam er veel energie uit en ongewenst gedrag. Happen, bijten, alles behalve luisteren. Daarna deed ze het echt super. Ook de gehoorzaamheid ging tussendoor beter. De agility gaf veel mentale rust. Een 20 minuutjes geoefend en daarna nog 5 minuten gespeeld. Aansluitend nog 3,4 kilometer gewandeld en tada:

Afbeelding

Dus we gaan de gehoorzaamheidlessen eens heroverwegen. We kennen de oefeningen maar voor haar is het klaarblijkelijk te veel. Voor de rest van de dag is ze gewoon rustig en happy. Dus hopelijk geeft dit haar de juiste combinatie van mentale en fysieke uitdaging :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:09

Als dat de oplossing is zou dat top zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:22

Ze ligt nu ook heerlijk te snurken naast mij. Vriend had het zich gemakkelijk gemaakt in de zetel met wat kussen. Hij was snel wat drinken gaan halen. Tegen dat hij terug was had Lilly het haar al gemakkelijk gemaakt op diezelfde kussens. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:04

Haha dat is heeel herkenbaar!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:57

Ik denk dat deze slimme duivel jullie heel goed kan bespelen. En ik zou daar eens op gaan letten. Hoe vaak krijgt zij jullie in beweging? Volgens mij zijn jullie heel erg bezig met wat de juiste methodiek is. En in mijn ervaring gaat de basis er dan uit: leiderschap.

Daarbij mag je best ongewenst gedrag corrigeren hoor. Ik laat me echt niet open krabben of bijten door een hond. Ook gestreste honden willen sturing. En dan is blokkeren (dmv corrigeren) soms erg prettig voor ze. Juist maar door laten razen kan ervoor zorgen dat ze compleet over de rooie gaan.
Een duidelijke 'NEE' en weer doorgaan met je vriend knuffelen bijvoorbeeld.

Ook die jaloezie, bepaalt zij maar even wie of wat jij mag aaien/aandacht geven? Ja doei, dat bepaal ik zelf wel hoor. Wegwezen en afstand houden, ik heb jou niet uitgenodigd bij deze knuffelsessie. Deze hond lijkt wel totale lak te hebben aan jullie persoonlijke ruimte.

Ik denk dat naast alle dingen die jullie met haar doen (complimenten daarvoor) een portie 'doe ff lekker normaal' deze hond niet zou misstaan om het maar kort door de bocht te zeggen.