Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:55

Ik denk dat voor jou het beste is om eens naar een asiel in de buurt te gaan en eens even te kijken wat ze er allemaal hebben zitten.

Een kat die juist alleen moet en niet naar buiten kan zou ik zelf niet doen omdat deze dan alsnog heel veel alleen zit en aandacht van de baas waarschijnlijk wel erg leuk vind. Dan zou ik juist wel kijken naar 2 katjes, je ziet ook vaak dat 2 maatjes van elkaar in het asiel zitten en graag samen geplaatst willen worden. Eventueel je tuin katproof maken en ze hebben dan vast een fijn leven bij jou.

Of natuurlijk een hondje die al gewend is aan een boerderij/andere dieren. Die van mij zou je bijvoorbeeld echt niet zomaar mee kunnen nemen naar de koeien, dus dat is wel iets om goed op te letten en eventueel uit te testen.

Als je er echt voor gaat dan denk ik wel dat het in je drukke leven past.

Fenrir

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:05

Ja, een huisdier is mogelijk in jouw situatie maar dan zul je hoogstwaarschijnlijk je eis voor knuffelbaar en aanhankelijk moeten laten vallen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:05

Palmera schreef:
Kabayo schreef:
Neem een vriend! :D aaibaar , lief ,knuffelbaar. En als je hem zat bent laat je hem weer "vrij"

Nadeel: wil hoogstwaarschijnlijk aandacht als je na je werk moe bent en hoofdpijn hebt :D

Maar je hoeft ze niet zindelijk te maken, en een goed afgericht exemplaar kan zelfs voor zijn eigen eten zorgen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:13

Misschien een vreemde suggestie, maar een reptiel? Een slang (rattenslang, koningspython) of een baardagaam of wimpergekko. Die hebben niet veel aandacht nodig, maar zijn leuk en interessant om te houden!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:34

Fennadev schreef:
Ik vind een kat niet kunnen omdat katten meestal niet meer op een kattenbak gaan als die al twee dagen niet is gedaan, denk niet dat het fijn thuiskomen is als de kat ergens anders geplast heeft. De beste optie daarvoor zou een buitenren met een graaf stukje waar ze altijd op kunnen gaan zijn, maar dan moet een kattenluikje ook kunnen natuurlijk.

Ik zet als ik eens weekend weg ben zes kattenbakken neer.. de oppas checkt het water en voer tussen door als ik vrijdag ochtend al weg ben. Zorg dat ik zondag terug ben meestal. Gaat altijd goed. Die paar weekenden dat ik eens weg ben.

Ik merk wel dat ze erg blij zijn als ik terug ben. Erg aanhankelijk.

Ik heb s'nachts ook bij me slapen. Een op nachtkastje de andere op bed voeteneind e.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:42

Goof schreef:
Katten kunnen inderdaad wel alleen in een huishouden leven zonder soortgenoot, maar in dit geval zou de kat totaal alleen zijn aangezien TS er ook praktisch nooit is. Dus als ts al voor een kat zou kiezen, raad ik haar wel aan er 2 te nemen.
1 Kat nemen en die vervolgens (ruim) 6 dagen in de week alleen laten zitten vind ik sneu.

En wat als ze nou een kat neemt uit het asiel waarvan bekend is dat ie heel graag alleen leeft en liever geen geaai en aandacht wilt?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:03

Amy schreef:
miesnaom schreef:
Sorry maar ben ik de enige die vind dat ze eigenlijk nooit thuis is?
En dan op een appartement... zo mega is dat niet. Je bent praktisch dag en nacht weg. Voor die paar uurtjes dat je wakker bent en alleen is het misschien beetje egoïstisch om een aaibaar dier te nemen.
Zal bokt wel over me heen krijgen.
Maar ze geeft zelf in de openingspost aan zowat nooit thuis te Zijn. En dat bij nood die hond dan wel mee kan naar t werk....
Wat als blijkt dat de hond dat niet kan of ts het irritant vind. Zit dat arme beest hele dagen alleen en eindigd hij ook in het asiel

Zo he, ga je lekker? Wat een aannames! Ja want mijn pony van 29 waar ik nooit op heb kunnen rijden door blessures vond ik ook irritant en heb ik maar weg gegeven. Nee hoor, die staat al 11 jaar op een pensionstal waar ik om de dag heen ga. Beetje minderen met je aannames mag ook wel. Ik zou nooit een dier wegdoen omdat ik het 'irritant' vind.

Doe even rustig joh. Ik zeg toch ook niks over jou als persoon. Bedoel dat het irritant kan zijn, zoals iemand anders al aangaf. Daar is niks mis mee, zou er zelf niet aan moeten denken nl. Zou hele tijd denken waar Mn hond is en dat dus irritant vinden. Beetje apart dat je je zo snel op je teentjes getrapt voelt.
Het is gewoon duidelijk dat je met jou schema weinig tijd heb voor een dier die veel aandacht eist.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:05

Frummels schreef:
miesnaom schreef:
Sorry maar ben ik de enige die vind dat ze eigenlijk nooit thuis is?
En dan op een appartement... zo mega is dat niet. Je bent praktisch dag en nacht weg. Voor die paar uurtjes dat je wakker bent en alleen is het misschien beetje egoïstisch om een aaibaar dier te nemen.
Zal bokt wel over me heen krijgen.
Maar ze geeft zelf in de openingspost aan zowat nooit thuis te Zijn. En dat bij nood die hond dan wel mee kan naar t werk....
Wat als blijkt dat de hond dat niet kan of ts het irritant vind. Zit dat arme beest hele dagen alleen en eindigd hij ook in het asiel

Wij wonen ook in een appartement en daar kan je best dieren hebben hoor. Ons appartement is 100 m2 met een tuin van 10 bij 5. Lijkt me groot genoeg voor een poesje :')

Nouuuu weet niet niet hoor. Hahah
Maar je heb natuurlijk een groot verschil in appartementen qua ruimte en buitenplaats/tuin/balkon.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 02:03

Kuggur schreef:
Nadeel: wil hoogstwaarschijnlijk aandacht als je na je werk moe bent en hoofdpijn hebt :D

Maar je hoeft ze niet zindelijk te maken, en een goed afgericht exemplaar kan zelfs voor zijn eigen eten zorgen.[/quote]
Dat zijn van die kleine dingen waar ik sowieso vanuit ga als ik met een volwassen man omga. :+

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 03:06

Maar een man red je weer niet voor een 10tje in de maand. Die eet gelijk een heel vermogen weg :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 04:47

Art_ofLiving schreef:
Misschien 2 tamme vogels, die je ook kan meenemen naar je werk? Weet niet of daar een afgesloten ruimte is waar ze flink kunnen rondvliegen :) Ik zag eens ergens iemand met een papegaai op de fiets, daar moest ik aan denken :D

Vogels zijn heel gevoelig voor tocht en kunnen slecht tegen temperatuursveranderingen. Een vogel die normaal gesproken warm binnen zit kun je niet zomaar mee naar buiten nemen, zeker niet in de kou. Dat is vragen om problemen ;) Dat zou ik dus niet doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:56

Cayenne schreef:
Art_ofLiving schreef:
Misschien 2 tamme vogels, die je ook kan meenemen naar je werk? Weet niet of daar een afgesloten ruimte is waar ze flink kunnen rondvliegen :) Ik zag eens ergens iemand met een papegaai op de fiets, daar moest ik aan denken :D

Vogels zijn heel gevoelig voor tocht en kunnen slecht tegen temperatuursveranderingen. Een vogel die normaal gesproken warm binnen zit kun je niet zomaar mee naar buiten nemen, zeker niet in de kou. Dat is vragen om problemen ;) Dat zou ik dus niet doen.

Ik zie TS al gaan met 2 kippen _O-

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:10

Ik heb het begin gevolg en daarna niet meer. Dus sorry als ik in herhaling val.
Maar heb je al eens met je werkgever over gehad hoe hij het vind als je een hond meeneemt naar je werk? En weet je hoe de hond van de boerderij reageert op andere honden op zijn erf? Honden op boerderijen zijn vaak erf/waak honden. Ik kan mij voorstellen dat die hond en/of baas niet zit te wachten op een andere hond op zijn erf. Wij hebben hier een golden retriever thuis. En net als de meeste golden retrievers is het echt een allemansvriend. Visite is alleen maar leuk, hoe vreemder voor hem hoe leuker hij het nog vind. En kinderen zijn helemaal het einde. Ook andere honden vind die leuk. Maar hij vind het dus echt niks als er een andere hond op zijn erf komt. En eerlijk gezegd snap ik dat wel want het is ook zijn erf/territorium. Ik kan mij voorstellen dat dat bij een erf/waakhond nog erger is.

En als de hond wel mee kan naar het werk en de paarden dan krijgt de hond nog niet echt veel aandachtig. Want jij hoort gewoon aan het werk te zijn en je aandacht daarbij te hebben. Dus op een pauze na heb je eigenlijk geen tijd om de hond aandacht te geven/op te voeden/ op te letten. Als de hond er geschikt voor is kan hij mooi loslopen maar moet hij zichzelf wel gaan vermaken. Dat is op een boerderij wellicht wel wat makkelijker maar ook dan heb je de kans dat je hond verveelt raakt. En voordat je de hond los op de boerderij kan en zich aan alle ‘regels’ houdt kost dat veel tijd en opvoeding. Tijd die jij tijdens het werk er niet in kan stoppen. Daarom zou ik sowieso geen pup nemen als je al een hond neemt. Maar ook een herplaatser kost tijd om op te voeden. Het helpt misschien als hij de basiscommando’s al kent en je daarop voort kan borduren. Maar die moet je ook duidelijk maken tot hoe ver die mag komen. Waar wel en waar niet. Dat hij niet achter de koeien aan mag. Dat je niet zo blij wordt als hij zich van top tot teen weet onder te smeren met koeienvlaai etc. Dat kost ook veel tijd. En ik denk echt dat werken en tegelijk een hond opvoeden niet gaat werken. En bij je paarden zal je ook weinig tijd voor de hond hebben. Zeker tijdens het rijden/longeren niet. Tijdens het poetsen misschien wel maar dan geef je paard en hond beide maar half aandacht. Tijdens het uitmesten als je dat zelf moet doen kun je er wel tijd voor maken maar heb je daar tijd voor?

Wij wonen buitenaf/hobbyboerderij. En onze hond geeft zelf aan als die eruit moet. Als we niet meekunnen naar buiten gaat de deur open en zoekt hij zelf een plekje waarvan het weet dat het daar toegestaan is door ons om zijn behoefte te doen. Hij mag zo lang buiten blijven als die wil. Maar als niemand buiten is wil hij snel weer naar binnen want dat vind hij niks aan. Ik ga meerdere keren per dag voor een langere periode naar buiten om de dieren te verzorgen en vraag altijd of die mee wil naar buiten. 9/10 staat hij al klaar voor ik uitgesproken ben. Maar een enkele keer wil die gewoon echt niet mee. Als het heel warm of koud is of zoals de laatste weken voor oud & nieuw als er veel carbid wordt geschoten in de buurt. Terwijl hij vuurwerk niet echt prettig vind maar hij wordt er ook zeker niet super angstig van. Mijn werkzaamheden buiten duren vaak langer dan noodzakelijk omdat ik steeds wel aandacht aan mijn hond besteedt. Even spelen of even aaien. Tijdens het uitmesten lukt dit bijvoorbeeld wel. En vind hij het ook leuk buiten. Als ik ga rijden vind hij er niks aan omdat ik dan geen aandacht aan hem kan besteden op een keertje wat praten tegen hem aan maar daar koopt hij niks voor. Hij geeft dan echt aan naar binnen te willen. Ik wil met dit stukje zeggen dat mijn hond buiten alle vrijheid heeft maar daar niet echt veel om geeft als er niemand in zijn buurt is die hem aandacht kan geven. Dan is hij na een klein kwartiertje neuzen buiten wel klaar voor de dag. En jij zal op je werk ook maar weinig aandacht kunnen geven aan je hond. Ik moet echt wel meerdere momenten op een dag tijd vrij maken om met hem te spelen/stoeien/aaien om hem blij te houden. Daarnaast gaan wij regelmatig het bos in of de hei over voor een lange wandeling ondanks dat hij veel buiten is maar dat vind hij geweldig. Deze hond geeft gewoon aan naar binnen te willen als hij zich verveeld buiten. Onze vorige hond ging dingen slopen, proberen grenzen te verleggen letterlijk en figuurlijk als hij zich ging vervelen buiten.
Dus ik zou echt eens goed gaan nadenken hoeveel tijd je tijdens je werk/paarden echt effectief alleen aan een hond kan besteden zonder ergens anders mee bezig te zijn? Hoeveel tijd blijft er naast je werk/paarden/huishouden/boodschappen doen/eten koken/slapen etc echt over dat je vrij hebt op een dag? En wat wil je in de tijd gaan doen? Heb je dan nog de energie over om energie aan je hond te besteden? Of wil je dan liever bankhangen en niksen? Hoeveel pure aandacht kan de hond van jou verwachten op een dag en is dat fair? Of is het alleen om jou eenzame uurtje of twee uurtjes op de bank op te vullen omdat je het alleen zijn niet zo leuk vind dan? En hoe ziet je situatie er over een jaar of 5 uit?

P.s. Sorry voor dit enorme verhaal. Maar hoop dat het zo duidelijk is