Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:30

Jemig, wat dramatisch hier joh.

Mijn hond (nu 4 maanden) zit van 8 tot half 4 alleen elke werkdag. In de tuin en garage met vanalles en nog wat om te spelen.
Soms ben ik wel thuis (als ik een dag geen werk heb) en drie keer raden wat ie doet? Juist, slapen.
Als we weg zijn laat ik overal voer gestrooid achter zodat ie lekker bezig is met brokjes zoeken of de muren likken waar ik pindakaas op gesmeerd heb. Hij heeft een bungeebottle in de tuin die vind hij ook erg leuk. Hij heeft stokken, stenen, gras, beschutting, een klein zwembadje voor als het warm is en een palmboolm waar hij graag aan de bladeren hangt.

Dan is het ook nog een stafford, met veeel energie en vooral een echte mens-mens hond.. maar het is een geweldig blij ei.

We gaan met hem lopen 20 minuten voordat we naar het werk gaan, en als ik thuis kom is het direct spelen, gehoorzaamheid oefenen, truukjes, spelletjes of puzzels.. Dan volgt er nog een avond wandeling naar een nieuw gebied en gaan we regelmatig naar het honden park.

Nou, mogen de mensen weer een oordeel hebben over ''mensen die fulltime werken zouden geen hond moeten hebben want die doen er niets mee''.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:13

Shenavallie schreef:
Es_ther schreef:
Dat betekent dat je nooit een avondje kan plannen zonder hond?
Of dat je etentje een snackbar wordt, want hond?
Een keer een avond alleen worden ze vast niet anders.

Ik ga ervan uit dat je niet dagelijks uiteten gaat? Voor dat ene avondje kun je toch oppas regelen?

Dus jij werkt niet? Of heb jij voor elke dag een oppas?

pleiada

Re: Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:46

Mijn honden kunnen rustig eens een dagje alleen zijn..Maar vind wel dat ze dan de ruimte moeten hebben,dus niet opgesloten in een bench..Moet wel zeggen dat het makkelijker ging vanaf dat ze 1,5 waren..Daarvoor konden ze met plassen niet altijd zo lang wachten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:16

Voor mijn eigen hond vind ik 3 a 4 uur alleen de max. Bij 3,5 uur begin mijn schuldgevoel te knagen. Ik werk twee hele dagen (en nog wat halve) en dan is de hond bij mijn ouders.
Als wij beiden fulltime hadden gewerkt, was er geen hond gekomen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:26

@ Amandavd: Antwoord C. Anders, namelijk.... geen hond meer. Sinds ik 5 dagen in de week voor mijn werk minimaal 6 uur per dag weg ben heb ik geen hond meer. Puur om die reden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:30

Mijn hond kan er slecht tegen.. Het is een Friese Stabij en die redt het een uur of 3 en dan gaat hij slopen. -O- Dusja daar passen we ons op aan. Gelukkig werk ik thuis dat scheelt een hoop.

Mijn hond doet ook niks als ik weg ben. Niet eten, drinken, spelen enz. Dat vind ik toch wel een teken dat hij echt aan het wachten is dus meer dan 4 uur zou ik niet prettig vinden.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:34

Mijn hond is regelmatig 12u alleen thuis samen met 2 katten, hij heeft een stuk van de gang met 2 ligplekken balletjes kauwmateriaal e.d. hij is enorm blij als we thuis komen dan gaan we lekker een flink stuk wandelen en dan lekker op de bank liggen, dit was nooit de bedoeling toen hij kwam maar helaas geen andere keuze op dit moment.
toen hij kwam hadden we net ons huis en waren we veel thuis, een half jaar later ben ik ruim een half jaar thuis geweest en daarna een baan gehad van 3 a soms 4 dagen in de week.
nu heb ik een eigen zaak waar hij helaas niet mee kan en zit hij regelmatig 12u alleen thuis, ik zou het graag anders zien maar ik kan hem helaas niet weg doen, tenminste ik wil het wel maar mn man niet...
zou hem liever zien bij een goed huisje waar hij de hele dag aandacht krijgt maar dit zit er helaas niet in.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:36

Is dagopvang geen oplossing zanakyzies?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:50

Ik ben net bij de opvang wezen kijken. Ze vond het helemaal geweldig. Lekker rennen en met speeltjes slepen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:52

Amandavd schreef:
Is dagopvang geen oplossing zanakyzies?

Helaas niet hij is helemaal niet sociaal houd niet van grote honden en kan ook niet met alle kleintjes.
verder heb ik ook echt het geld er niet voor.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:54

Dit ligt per hond heel verschillend, maar veel is aan te leren. Het gaat er vooral om of de hond zijn energie voldoende kwijt kan buiten het alleen zijn om.

Teven zijn over het algemeen hier makkelijker in dan reuen.

Ook per ras is het verschillend. Neem je een luie bulldog of een energieke herder etc.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:11

Dat is van te voren niet te zeggen. Dat ligt ook aan het karakter.

Onze kees hond hebben we goed getraind in alleen zijn. Begonnen met een half uurtje naar de winkel en dat langzaam uitgebreid.

Ze deed dit heel goed. Snachts alleen beneden geen gepiep. In het begin ging ze mee naar mn moeder die op mn dochter past. Later bleef ze thuis als ik werk ( 2 dagen ) ik werk in mijn garage dus tussen de middag neem ik een uur pauze en ben ik bij haar.

Ze ging spannings poepjes doen in huis. En snachts hoorde ik haar vaak ijsberen.

Uiteindelijk ging ze er slecht uit zien. Ze leed er onder. We zijn haar snachts mee naar boven gaan nemen. Ze heeft haar eigen mand op onze kamer. Ze is gaan liggen en er niet meer uit gekomen tot ik op stond. De hele nacht rustig geslapen. Terwijl ze beneden regelmatig wakker was. Overdag gaat het alleen zijn nu ook beter. Maar ze blijft een hond die het liefste bij je is. Nou hoorde ik van de fokker dat haar moeder dat ook heeft. Ze houd gewoon niet van alleen zijn.

Wij zijn voor het eerst op vakantie geweest sinds we haar hebben. Is ze 12 dagen bij mijn ouders in huis geweest. Ook mee op de slaapkamer. Mijn moeder is altijd thuis. Ze kent het daar ook want ze gaat regelmatig mee. En toch was ze depressief als de pest. Ze miste ons. Al haar vacht liet los. Ze at slecht. En toen ik haar ophaalde was ze helemaal door het dolle.

Je kunt honden niet alles leren

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:16

[***] schreef:
joyce_eddy schreef:
Wij hanteren maximaal 4 uur achtereen.. maar dit komt weinig voor we kunnen vaak goed regelen omdat vriend en ik onregelmatig werken.

Wel dagelijks even alleen maar dan een uurtje of soms 2 A 3 her verschilt

Wel hebben we ontzettend langzaam
En zorgvuldig opgebouwd.

Onze hond is nu 10 maandjes oud

Exact hetzelfde als bij onze hond :D . Die net 11 maanden is.

En absoluut niet in een bench. Gewoon lekker los door het hele huis, behalve de bovenverdieping.
Daarbij wandelen we gemiddeld 2,5 tot 3 uur per dag.

Hier ook nooit geen Bench gebruikt

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:50

Of ik nou thuis ben of niet onze jonge hond slaapt het meeste van de tijd of ligt rustig op z'n knuffels te kauwen. Als wij er wel zijn krijgt ze veel aandacht en ze wordt goed uitgelaten en met haar gespeeld en jachttraining gedaan. Ligt er zo aan wat voor hond je hebt. Snap ook niet, maar dat is een hele andere discussie, waarom er zoveel honden worden aangeschaft die niet alleen kunnen zijn, slopen, blaffen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:48

madeliefw schreef:
Of ik nou thuis ben of niet onze jonge hond slaapt het meeste van de tijd of ligt rustig op z'n knuffels te kauwen. Als wij er wel zijn krijgt ze veel aandacht en ze wordt goed uitgelaten en met haar gespeeld en jachttraining gedaan. Ligt er zo aan wat voor hond je hebt. Snap ook niet, maar dat is een hele andere discussie, waarom er zoveel honden worden aangeschaft die niet alleen kunnen zijn, slopen, blaffen etc.

Onze hond ligt ook als hij in huis is het meest van de tijd rustig te slapen, maar wij doen hetzelfde als jij, spelen, wandelen, trainen e.d.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er honden aangeschaft worden die niet alleen kunnen zijn, maar dat dit gedrag(slopen, blaffen, janken) juist ontstaat omdat veel mensen niet genoeg kennis hebben over hetgeen een hond en dan met name een jonge hond nodig heeft. En daarbij ben ik het helemaal met je eens dat een aantal zaken ook rasafhankelijk zijn.

Maar persoonlijk ben ik van mening dat een hond uitdaging nodig heeft. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:08

Hier ook 3 honden los in huis, geen bench dus. En ze slapen ook bij ons op de slaapkamer. Ze zijn wel 2x 4u aan een stuk alleen thuis per dag.

Maar ivm 'de hond doet niets als ik niet thuis ben, dus hij ligt te wachten', ja onze honden doen dus ook niets als we wél thuis zijn en zelf niets doen met hen (bijvoorbeeld als ik aan het studeren ben voor een examen). Die liggen de hele dag te slapen dan... Dus dat is echt geen teken. 1 van onze 3 honden heeft er géén last van dat we weg zijn en ligt niet te wachten op ons, die doet ook niets in huis als we weg zijn. Die ligt echt te slapen, niet te wachten. Maar het is wel zo dat het merendeel van de honden wel wat licht te wachten en lichte stress ondervindt. Maar dat hoeft niet problematisch te zijn.

_nathalie_, hier is het ook de keeshond die verlatingsangst heeft. Wij ondersteunen hem met Bachbloesems en aromatherapie. Slechter gaat hij er niet uit zien, en een heel stabiel leefpatroon bij ons reduceert zijn stress ook enorm. Het steekt vooral de kop op als we eens buiten het normale ritme weg zijn, dat komt niet zoveel voor dus. Wij passen ons dus wel aan aan hem.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:19

Toch kan het in de hond zitten. Onze hond heeft nooit gesloopt of gejankt of geblaft. Maar ze had wel veel stress van het alleen zijn. Je kunt het denk ik wel depressief noemen.

Ook wij knuffelen en spelen veel. Ze krijgt voldoende beweging en uitdaging.

Het leer proces van alleen zijn is dus wel goed gegaan maar ze bouwt gewoon teveel spanning op als we er niet zijn.

Onze hond loopt overigens ook los in huis

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:28

Hier zitten de honden ooit wel 15 uur alleen.
Proberen we uiteraard te voorkomen maar het komt wel eens voor. En dan hebben ze niets binnen gedaan, geen behoefte en ook niets gesloopt.

Onze honden gaan bijna altijd mee naar kantoor en zijn gewend om redelijk wat bij ons te zijn. Maar net zo goed regelmatig niet. Ligt er aan hoe veel we zelf mee op klus moeten.
Wij hebben compleet geen regelmaat voor de honden en dat werkt hier prima gelukkig :).

Moet wel zeggen dat de honden ook niet veel beweging gewend zijn waardoor deze manier van leven ook beter voor hun werkt. Als je hond gewend is om bijv. om de 4 uur te plassen dan is zijn/haar blaas hier ook gewend aan en moet het dier dus ook werkelijk plassen.
Ze lopen bij ons ook regelmatig overdag in de tuin (als iemand vanuit huis werkt), en dan plassen ze vaker. Maar omdat het zo onregelmatig is komt er geen gewenning in hun blaas wat duur betreft.

We hadden eerst 1 hond en toen vonden we het vooral zelf vervelend als we veel weg waren. Daarom is er een bij gekomen en gelukkig zijn het echte maatjes van elkaar. Kan niet zeggen dat ze ons missen, maar wel dat ze het fijner vinden om gewoon bij iemand te zijn dan alleen. Vooral omdat het echte knuffelaars zijn haha!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:37

Mijn Shih Tzu is max 1,5u alleen thuis.
Langer ben ik bijna nooit weg en zo wel regel ik oppas of gaat hij mee.
Hij vindt alleen thuis zijn niet leuk, ik geef hem standaard een eendennek oid om hem af te leiden en vertrek dan, dan blijft hij stil tot hij me weer ziet.
Hij zit overigens in de bench dan omdat hij weleens een hapje uit de meubels wil nemen of de boel op stelten zet als hij los loopt, overweeg trouwens wel om een grotere bench aan te schaffen zodat hij meer ruimte heeft.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:01

__Nathalie__ schreef:
Toch kan het in de hond zitten. Onze hond heeft nooit gesloopt of gejankt of geblaft. Maar ze had wel veel stress van het alleen zijn. Je kunt het denk ik wel depressief noemen.

Het leer proces van alleen zijn is dus wel goed gegaan maar ze bouwt gewoon teveel spanning op als we er niet zijn.

Elke hond is anders hé. Er zijn zeker en vast honden die minder uren aan kunnen tov andere honden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:07

Ilsey schreef:
__Nathalie__ schreef:

Elke hond is anders hé. Er zijn zeker en vast honden die minder uren aan kunnen tov andere honden.

Daarom zeg ik het heeft niet alleen met training te maken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:49

Nagini schreef:
Jemig, wat dramatisch hier joh.

Mijn hond (nu 4 maanden) zit van 8 tot half 4 alleen elke werkdag. In de tuin en garage met vanalles en nog wat om te spelen.
Soms ben ik wel thuis (als ik een dag geen werk heb) en drie keer raden wat ie doet? Juist, slapen.
Als we weg zijn laat ik overal voer gestrooid achter zodat ie lekker bezig is met brokjes zoeken of de muren likken waar ik pindakaas op gesmeerd heb. Hij heeft een bungeebottle in de tuin die vind hij ook erg leuk. Hij heeft stokken, stenen, gras, beschutting, een klein zwembadje voor als het warm is en een palmboolm waar hij graag aan de bladeren hangt.

Dan is het ook nog een stafford, met veeel energie en vooral een echte mens-mens hond.. maar het is een geweldig blij ei.

We gaan met hem lopen 20 minuten voordat we naar het werk gaan, en als ik thuis kom is het direct spelen, gehoorzaamheid oefenen, truukjes, spelletjes of puzzels.. Dan volgt er nog een avond wandeling naar een nieuw gebied en gaan we regelmatig naar het honden park.

Nou, mogen de mensen weer een oordeel hebben over ''mensen die fulltime werken zouden geen hond moeten hebben want die doen er niets mee''.

Ik vind dat je leuke dingen doet om je hond te vermaken, maar ik vind ook dat hij veel te lang alleen zit. 7,5 uur per dag, is dat ook nog vijf dagen per week?
En waar ligt hij snachts?

Over het uit-eten vraagstuk: mijn honden gingen vrijwel altijd mee. Als je even van te voren vraagt mag het bij veel restaurants. En je honden leren er ook weer wat van. Ik ga niet vaak uit eten, de meeste etentjes waren na een lange dag-wandeling met de honden ;)
Wilde ik ze om bepaalde reden een keer niet mee, dan ging ik uit eten op een dag waarop ik niet hoefde werken (of thuis werken) en de hele dag lekker veel aandacht voor ze had gehad. Dan kunnen ze daarna wel even alleen zijn.

Zanakuzies dan zou ik gaan voor een goede oppas en liefst een hond erbij :o

Mijn honden kunnen beide "goed" alleen zijn; dat wil zeggen zonder voor de mens ongewenst gedrag te gaan vertonen. Bij mijn teefje is het echter wel zo, dat ze, vanaf de eerste seconde dat ik wegga, aan het wachten is tot ik terug kom. Ook als mijn vriend thuis is. Ze ligt wel rustig, maar ze is alert op elk geluid en als mijn vriend met haar uitgaat, gaat ze op zoek naar mij.
Je kunt dit niet altijd van te voren weten en je moet er daarom rekening mee houden dat je een hond zou kunnen treffen die wat minder goed alleen kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-12-17 18:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:55

Mijn jack heeft een xxl bench. Kan ie spelen en doen wat ie wil en alles bij de hand. Plasbakje eten en drinken speeltjes mandje en botjes.

En hopelijk van de zomer lekker buiten in de tuin. Omdat de kattenren aan het huis staat en het niet anders kan omdat de hond later is gekomen.....anders had ik een hondenluik gemaakt zodat ze zelf de tuin in en uit kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:02

Wat is een "plasbakje"?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:06

Kuggur schreef:
Wat is een "plasbakje"?

De mijne gaat op de kattenbak als ze moet plassen. Speciaal hondengrit erin. Alleen in de bench.