Een kat voor oma of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:55

Lianne schreef:
Misschien een idee om met oma te overleggen, een oudere kat te nemen uit het asiel, en mocht oma overlijden en de kat er nog is, om dan af te spreken dat de kat bij jullie in huis komt. zoiets....?

Dit is bij ons wel een voorwaarde in het asiel.Dat als er een kat/hond bij een ouder iemand geplaatst word het dier nadien opvang bij familie vind.Het is voor een dier toch een hele inpakt om een jaar een fijn huis te hebben en dan weer terug in het asiel gedumpt te worden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:01

Qerty schreef:
Ik mag toch hopen dat als ik 92 ben, mijn (klein)kinderen dit soort dingen toch eerst met mij ipv over mij bespreken...

En ik zou me erg gelukkig prijzen dat mijn (klein)kinderen zo bezorgd om me waren en het beste met me voorhadden! :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:26

Lukasje schreef:
Qerty schreef:
Ik mag toch hopen dat als ik 92 ben, mijn (klein)kinderen dit soort dingen toch eerst met mij ipv over mij bespreken...

En ik zou me erg gelukkig prijzen dat mijn (klein)kinderen zo bezorgd om me waren en het beste met me voorhadden! :)

Ben het met Lukasje eens.
En fijn dat TS en haar familie tenminste goed nadenken over de aanschaf van een dier! +:)+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:34

Ik zou het toch goed met haar bespreken, smeer haar niks aan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 19:54

marleen_usar schreef:
Ik zou het toch goed met haar bespreken, smeer haar niks aan.

Dan doen we ook zeker niet. Als ze geen kat wilt gaan we er echt geen een halen. Zoals ik al vaker zei.

Maar gisteren was oma er en hebben we het er voorzichtig een beetje over gehad. Eerst reageerde ze heeeel enthousiast dat ze dat wel heel graag zou hebben want ze zit nu maar zo alleen thuis en ze vind het zo fijn om een kat te hebben.
Later kwam ze er wel een beetje op terug en vroeg ze zich af of ze er nog aan moest beginnen. Wij hebben aangegeven dat ze gewoon rustig na moet denken en het absoluut geen haast heeft. Ze mag het zelf weten wat ze wilt.

Lukasje

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:18

Het hart tov het verstand .... Het siert je oma want ook al voelt ze zich alleen, toch denkt ze aan het welzijn van het beestje.

Persoonlijk blijf ik er toch bij dat ik het de mooiste oplossing zou vinden dat je oma een nieuwe kat krijgt zodat ze gezelschap heeft en dat dat beestje ergens terecht kan wanneer ze er niet meer zou voor kunnen zorgen. Dat laatste zou je oma allicht ook gerust stellen.

Ik blijf volgen!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:35

Ja dat hebben we haar ook aangegeven hoor, dat ze zich geen zorgen hoeft te maken met wat er met het beestje gebeurd als zij zelf ineens komt te overlijden.

We zullen vanzelf horen wat ze wilt :) Het zal even tijd nodig hebben.

Freggle_EdgeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:52

Een kennis van mij zoekt een nieuw tehuis voor een Brits korthaar. De vorige eigenaar is overleden, daarom zoeken ze nu een nieuw baasje. Schijnt een echte knuffelkont te zijn.
Mocht oma een kat willen en een Brit lijkt jullie iets, laat het gerust weten.

Lief trouwens dat jullie begaan zijn met oma.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 23:02

Freggle_Edge schreef:
Een kennis van mij zoekt een nieuw tehuis voor een Brits korthaar. De vorige eigenaar is overleden, daarom zoeken ze nu een nieuw baasje. Schijnt een echte knuffelkont te zijn.
Mocht oma een kat willen en een Brit lijkt jullie iets, laat het gerust weten.

Lief trouwens dat jullie begaan zijn met oma.

Zou je een PB willen doen met meer informatie over de kat? Lijkt me een mooie oplossing, mocht oma toch nog een kat willen hebben. Het kan nog wel even duren voor we eruit zijn wat ze nou wilt hoor :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:36

Ik heb er wel gemengde gevoelens over.

Kijk ik weet natuurlijk niks van je oma, je zegt dat ze geestelijk ook achteruit gaat en het soms niet meer volgt.
Weet zij nog goed hoe ze voor een kat moet zorgen? Als jullie het al overwegen, kies dan aub niet voor een langharige kat die echt gekamd moet worden.
Van de vorige kat is al gebleken dat ze dat niet kan, en het dier zelfs onder narcose moet om geen hinder te hebben van de haren, dat vind ik eigenlijk al niet echt kunnen ( sorry ).
Kies je er toch voor, zullen jullie als familie er voor moeten zorgen dat de kat meerdere keren per week gekamd gaat worden.

Even een aanvulling, je spreekt over de hulp dat die het ook wel mee in de gaten houdt.
In die zin klopt dat, ik werk zelf in de thuiszorg en dan observeer je altijd de situatie, maar wij zorgen niet voor de huisdieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:46

@sunshine: dan zou een Britse Korthaar toch een geschikte kat zijn?En deze komt kennelijk al van een ouder iemand af.Maar zoals al is aangegeven,oma moet het zelf willen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:47

love_western schreef:
Ik heb de afspraak met mijn oma dat haar kat naar mij komt, wanneer zij er niet meer voor kan zorgen.

Theoretisch gezien is het ook mijn kat.

Dus toen kattenruil gedaan. Omdat die van mij een super lieve kat is. Dus beestje leeft al 4 jaar een prinsessen leventje daar.

Wat ontzettend lief van je zeg! Dat je je eigen lieve kat aan je oma hebt gegeven!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:55

TS ik vind het super hoe jullie alles goed af willen wegen voor de evt beslissing voor een nieuwe kat.
Feit dat ze dagelijks een hulp heeft die dus de boel ook in de gaten kan houden is een fijne gedachte mocht ze zelf vachteruit gaan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 12:20

sunshine schreef:
Ik heb er wel gemengde gevoelens over.

Kijk ik weet natuurlijk niks van je oma, je zegt dat ze geestelijk ook achteruit gaat en het soms niet meer volgt.
Weet zij nog goed hoe ze voor een kat moet zorgen? Als jullie het al overwegen, kies dan aub niet voor een langharige kat die echt gekamd moet worden.
Van de vorige kat is al gebleken dat ze dat niet kan, en het dier zelfs onder narcose moet om geen hinder te hebben van de haren, dat vind ik eigenlijk al niet echt kunnen ( sorry ).
Kies je er toch voor, zullen jullie als familie er voor moeten zorgen dat de kat meerdere keren per week gekamd gaat worden.

Even een aanvulling, je spreekt over de hulp dat die het ook wel mee in de gaten houdt.
In die zin klopt dat, ik werk zelf in de thuiszorg en dan observeer je altijd de situatie, maar wij zorgen niet voor de huisdieren.

Ze gaat ‘achteruit’ ja, geestelijk. Ze is altijd 100% goed geweest maar is nu wat vergeetachtig. De kat verzorgen is ze nog nooit vergeten. Alle belangrijke dingen onthoudt ze. Het is niet dat ze al heel veel vergeet. Maar we merken dat ze wat vergeetachtig wordt, en je weet nooit hoe snel dat gaat, daarom de twijfels. Op dit moment kan ze nog prima voor een kat zorgen. En daarbij is er inderdaad nog de hulp die 2 a 3x per dag komen en wijzelf.

Er komt ook zeker geen langharige kat meer (wat ik dus al vaker heb gezegd in dit topic). En dat die kat onder narcose moest voor het scheren was niet omdat het al zo erg was, maar meer om het gewoon bij te houden zodat het goed bleef. Dit moest onder narcose omdat ze moeilijk te hanteren was en we het zelf niet goed konden doen, dan werd ze leip. Dus jouw reactie is niet helemaal waar.

En ja, haar hulp kijkt wel ook naar de kat en daar zijn wij blij mee. Die mensen werken voor ‘het huis’ zelf en oma zit in een aanleunwoning daar aan vast. Ze komen 2 a 3x per dag langs en kijken sowieso 1x per dag ook naar de kat en vullen soms wat voer of water bij, gewoon om mee te helpen.

Maar goed, dat is allemaal een beetje off-topic eerlijk gezegd.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 12:21

Djilna schreef:
TS ik vind het super hoe jullie alles goed af willen wegen voor de evt beslissing voor een nieuwe kat.
Feit dat ze dagelijks een hulp heeft die dus de boel ook in de gaten kan houden is een fijne gedachte mocht ze zelf vachteruit gaan.

Ja dat is zeker fijn, en wijzelf zijn er ook regelmatig. Maar oma red het nog makkelijk nu hoor, maar je weet niet wat de toekomst doet, vandaar de twijfel.

Maar het is sowieso afwachten op het moment wat oma zelf wilt :) We geven haar de tijd om na te denken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:45

Mijn moeder moest heel erg wennen aan haar nieuwe hond, nog steeds zegt ze dat hij heel anders is.Je weet nooit van te voren hoe een dier zal zijn. Jongere mensen passen zich dan aan aan het dier. Bij ouderen gaat dat een stuk moeilijker.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:58

Een tijdje geleden zag ik bij de dierenarts een oproepje voor een pleegouder voor een kater. Deze eigenaar was ook al wat ouder en was actief op zoek naar een backup plan voor zijn huisdier. In geval van ziekte van eigenaar maar ook om mee te gaan naar de dierenarts indien nodig. Het was een heel sympathiek briefje en ik denk dat ze echt wel iemand gevonden hebben. Zelf zijn wij de backup voor de kat van de over buurvrouw.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:36

Nou gaat oma voor een nieuwe kat of toch niet

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 15:47

Ze is er nog niet over uit. Maar ze weet dat, welke keuze ze ook maakt, wij erachter staan en het voor haar regelen.

Ze wilt heel graag weer een kat, maar is bang dat ze er geen klik mee krijgt etc. Omdat ze haar kat natuurlijk al dik 10 jaar had (langer zelfs). Dus daar aan gewend was. Ze is bang dat ze niet kan wennen aan een nieuwe kat.

Dus we wachten het rustig af! Het is haar eigen keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:51

Ze kan natuurlijk altijd op kattendate in het asiel :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:53

Ik vind in dit geval de optie van 'leenkat' van een stichting wel een hele mooie oplossing.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:23

Heb je nog een update? Ben Ei gelijk gewoon nieuwsgierig of oma toch nog een huisdier wou of zich er toch te oud voor voelt ( ik ben vanmening dat een huisdier vaak goed is voor ouderen)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 23:53

Nog niet. Ze is nog altijd bang dat het niet zal klikken met een nieuwe kat en ze vond haar kat zo geweldig dat ze bang is dat de nieuwe kat tegen gaat vallen.

Ze begint wel heel vaak over het feit dat ze haar kat zo mist en dat het echt haar maatje was thuis en dat het nu zo kaal is in huis. Maar als we dan aangeven dat we zo met haar een kat kunnen gaan uitkiezen, krabbelt ze toch langzaam weer terug omdat ze het gewoon niet goed weet. Ze heeft die kat natuurlijk ook dik 12 jaar gehad. Ze is bang dat een andere kat echt heel 'anders' gaat zijn, heb ik het idee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:55

Daar heeft ze natuurlijk ook gelijk in.
Net zo goed wil de nieuwe alleen maar buiten spelen en nooit op schoot.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:44

Je oma rouwt en mist haar eigen kat.
Dat heeft tijd nodig.
Ik zou het onderwerp nieuwe kat nu laten rusten.
Oma is op de hoogte van jullie aanbod. Het Is nu aan haar. In alle rust.