Goede anti blafband gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:22

Lisitano, dit is tenminste een duidelijke uitleg waarom je in bepaalde gevallen geen band moet gebruiken. Kan het er alleen maar mee eens zijn. Ts wil blijkbaar voor haar hond het beste, op dit moment gaat het goed, gedrag van hond is acceptabel. Maar er komen straks na de verhuizing ongetwijfeld problemen en ik kan me goed voorstellen dat heel soms direct ingrijpen zodat het dier verder een goed leven heeft de voorkeur verdient. Normaal gesproken is mijn oplossing ook om negatief gedrag te negeren(net als met kinderen) en het goede te belonen. Maar wanneer een hond zo veel last heeft van blafferitus dan kom je niet eens aan belonen toe voor je buren al op de achterste benen staan. Dan maar een week schokjes voelen en dan klaar. Meestal is een dag al voldoende, actie-reactie.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:41

Heb ook een band van petsafe liggen. En zoals bigone zegt soms is een poosje de band dragen al genoeg. Hond van mijn broer hoef je de band alleen nog maar te laten zien en hij is stil :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:53

Lisitano schreef:
Urona447 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen zich gelijk met anderen moeten bemoeien. Als zij wilt corrigeren met een blafband is dat haar goed recht, het is een heel eerlijk duidelijk correctie middel. Qua consequentie kunnen veel hondeneigenaren van dit middel leren.

Dan wel als je de oorzaak van het wangedrag weet vind ik.
Als men het inzet om stress af te straffen (en helaas zie ik dat echt veel en veel te vaak |( ) vind ik dat echt dichtbij dierenmishandeling staan. Het is zaak dat je eerst de oorzaak achterhaalt en daarnaar gaat handelen en niet alleen symptomen bestrijdt.

In TS haar geval klinkt het me alsof het geen stress is.
Maar ik wilde wel graag even, voordat iedere baas van een blaffende hond dit als ideale oplossing ziet, erbij zetten dat de oorzaak belangrijk is. Achterhaal het waarom en handel daarnaar +:)+

Je kunt je voorstellen dat, als jij je hond met verlatingsangst achterlaat, hij helemaal tekeer zal gaan. Buiten zichzelf zal keren wellicht, paniek. De baas is weg, ik ben helemaal alleen, HELP! En dan krijgt ie stroomstoten toe. Waar komen die stroomstoten vandaan? De baas is weg wat opzich al iets heel engs en stressvols is voor de hond. Je kunt je voorstellen dat dat voor de hond iets vreselijks is. Dan zijn ze wellicht stil maar zal de hond in een hoekje stil zitten zijn. Een ellendig hoopje. Getver. En ik zie het zo vaak ;(

Nogmaals, dit heeft geen betrekking op TS. Maar ik wil graag dat men hier ook even over nadenkt voordat men als superoplossing een blafband koopt.

Idd, het is geen superoplossing, eerder een noodoplossing als al de rest al gefaald heeft.

Met deze bedenkingen:
* je moet zeker zijn dat het technisch perfect werkt, dus niet reageert op iets of iemand anders dan op de blaffende hond.
* wat doe je als je meerdere honden hebt? Logisch gezien zou je ze dan allemaal een blafband moeten aandoen, want als de ene ongestoord kan blaffen terwijl de andere gecorrigeerd wordt veroorzaakt dat ook frustratie.
* als het goed werkt geeft het de hond de boodschap dat blaffen verkeerd is en dat hij in alle gevallen moet zwijgen. Ook wanneer en 's nachts een meneer met een bivakmuts door het huis dwaalt. Ook bij begin van brand. Ook wanneer er iemand aanhoudend op de bel duwt.
* neem je het risico de blafband aan te laten wanneer je hond zonder toezicht is?

Toch niet verkeerd dat mensen op de beperkingen van het gebruik van een blafband wijzen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:42

Gloa schreef:
Misschien zijn er andere mogelijkheden om het gedrag af te leren maar die zijn voor ons geen optie. Om te beginnen is het een oudere hond die van nature al heel waaks en koppig is. Daarnaast hebben wij ook 2 jonge kinderen lopen, werken beiden fulltime in onregelmatige diensten en zitten de komende maanden in een pittige verbouwing. Even heel banketstaaf gezegd kunnen wij geen bergen tijd stoppen in het afleren van dit gedrag. Het zou fijn zijn als deze hond samen met de anderen gewoon lekker buiten in de boomgaard kan gaan ravotten zonder dat wij hem moeten opsluiten of continu op zn kop geven vanwege overlast.

Zoals ik al zei in mijn eerste post in dit topic: de blafband is uitermate geschikt voor baasjes die de tijd niet willen/kunnen maken voor hun hond.

Ik heb veel kritiek op die post gekregen maar, en ik ben er niet blij mee, had het voor de hond graag anders gezien: hier is de aap uit de mouw gekomen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:42

Het is natuurlijk geen middel wat je als eerste oplossing aandraagt maar bij sommigen honden erg effectief.

Mijn hond draagt in de kennel altijd zijn blafband en dan is hij ook stil. Is hij buiten de kennel dan is de blafband ook af, commando luid voert hij zonder aarzeling uit.

Bij meerdere honden heb je inderdaad ook meerdere blafbanden nodig, daarom kun je beter een goede duurdere blafband aanschaffen dan een goedkope die te pas en te onpas ingrijpt.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:47

Heb band gekocht van petsafe, prima in te stellen zowel ttrilfunctie als shock.
Onze hond, een doodle, is herplaatser en blafte ook tegen bijna alles.
Daarbij autojager.

Band gekocht, getest op mezelf, trilling kriebelt alleen beetje, geen pijn.
Shock wilde ik sowieso niet uitproberen.

Twee keer band omgedaan, en bij blaffen trilling gegeven in laagste stand.

Hond werd doodsbang voor me.
Durfde zijn band niet meer om, wantrouwde me.

Dat was niet de bedoeling.
Band afgedaan en nooit meer om.

Veel getraind positief beloond en nu doet hij het super.

Ik begrijp het voordeel wel anders had ik er zelf geen gekocht A 80 euro.
Zeker als laatste hulpmiddel en bij problemen met buren.

Voor onze hond was het absoluut niet de oplossing ..

Ik hen hem nog liggen dus als iemand interesse heeft :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:48

Palmera schreef:
Gloa schreef:
Misschien zijn er andere mogelijkheden om het gedrag af te leren maar die zijn voor ons geen optie. Om te beginnen is het een oudere hond die van nature al heel waaks en koppig is. Daarnaast hebben wij ook 2 jonge kinderen lopen, werken beiden fulltime in onregelmatige diensten en zitten de komende maanden in een pittige verbouwing. Even heel banketstaaf gezegd kunnen wij geen bergen tijd stoppen in het afleren van dit gedrag. Het zou fijn zijn als deze hond samen met de anderen gewoon lekker buiten in de boomgaard kan gaan ravotten zonder dat wij hem moeten opsluiten of continu op zn kop geven vanwege overlast.

Zoals ik al zei in mijn eerste post in dit topic: de blafband is uitermate geschikt voor baasjes die de tijd niet willen/kunnen maken voor hun hond.

Ik heb veel kritiek op die post gekregen maar, en ik ben er niet blij mee, had het voor de hond graag anders gezien: hier is de aap uit de mouw gekomen.

Zeg dat. Ik vind een blafband een laatste redmiddel, voor als je er alles aan hebt gedaan. Dat is hier niet het geval, men wil er simpel genoeg geen energie in steken, want als het ook makkelijker kan, ja dan maar dat. Ook al is dat niet eerlijk naar de hond.
Bij paarden moet alles uit de kast gehaald worden om een gedragsprobleem te verhelpen, en o wee als er middelen gebruikt worden die nadelig zijn voor het paard. Waarom is dat niet hetzelfde voor een hond?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:51

Palmera schreef:
Gloa schreef:

Palmera, heb je de tweede post van ts ook goed gelezen, hond van acht waar zo goed als alles al mee gedaan is om het ongewenste blaffen af te leren?? Ik vind het beetje tergend dat je toch weer zegt dat ze geen tijd willen/kunnen vrijmaken en de hond dus weer het slachtoffer is in deze. Persoonlijk ook geen voorstander van pijnprikkels geven echter, het houd een keer op en dan maar een korte en duidelijke waarschuwing. Werkt prima, zowel bij honden als ook bij paarden. En dat niet iedereen het er mee eens is en veel mensen blijkbaar alle tijd hebben om wel 24 uur per dag hun hond te corrigeren, prima. Ts geeft aan dat ze graag de hond ook zijn vrijheid op het erf gunt en als dat door dragen van een band binnen korte tijd bereikt kan worden zie ik het persoonlijk liever zo dan dat het dier wederom opgesloten moet zitten van de buitenwereld wanneer de bazen iets anders moeten doen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:53

Sommige methodes/hulpmiddelen zijn geen strafmiddelen zoals de meeste mensen dat zien. Jammer dat er altijd nog niet vrij over gesproken kan worden..

Maar goed dat sommige mensen niet op bepaalde clubs komen of daar aan deelnemen met hun dier :')

Soms is genoeg energie in een beest steken niet voldoende om dit soort dingen te voorkomen.
Ik denk dat met paarden sommige ook niet heel vriendelijk worden behandeld hoor dus wat dat betreft..
Alleen een paard een blafband om doen is wat lastiger maar er zullen zat paarden lam geslagen worden...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:56

En Joolien, misschien dat het hier op bokt lijkt alsof alle therapien uit de kast worden getrokken om een paard in het gareel te krijgen, nou sorry hoor. Gewoon duidelijk en consequent zijn heeft ver uit de voorkeur boven allerlei paardentherapeuten die je wel even het licht laten zien. Luisteren mijn paarden niet en vertonen ze zeer ongewenst gedrag dan ben ik er heel snel klaar mee, dan worden ze behandelt als een kuddelid en kunnen ze er één krijgen. Dat een ander het aan wil pakken met zachte handschoenen of weet ik wat voor therapien prima. Daarom zou het prettig zijn als mensen nu eens stoppen te hakken op ts dat ze niet genoeg wil/kan doen. Ga er heen, help die hond wanneer je hem de blafband wil besparen. Ts kan je vast wel aan een slaapplek helpen en los het op. Pas dan hebben imo mensen recht van spreken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:57

@Bigone: TS geeft zelf aan geen bergen tijd te kunnen stoppen in het afleren van dit gedrag.

Terwijl, zoals Nikass eerder aangaf júist nu met een nieuwe woonsituatie in het vooruitzicht de kans gegrepen kan worden. Maar ja, geen tijd. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:00

Palmera schreef:
@Bigone: TS geeft zelf aan geen bergen tijd te kunnen stoppen in het afleren van dit gedrag.

Terwijl, zoals Nikass eerder aangaf júist nu met een nieuwe woonsituatie in het vooruitzicht de kans gegrepen kan worden. Maar ja, geen tijd. ;)

Ts heeft al aangeven al zes jaar de tijd er in te stoppen en dat dit in de toekomst geen optie meer is, gedrag is nu redelijk onder controle maar geeft ts ook geen voldoening omdat ze de hond een nog beter leven gunt. Ipv achter de gordijnen te moeten zitten met radio wat harder om maar geen prikkels op te vangen wanneer ze weg moeten. En wie weet, ik denk dat ts het op de neiuwe locatie echt eerst wel zonder gaat proberen maar waarschijnlijk kent ze haar hond zo goed dat ze weet dat er grote kans bestaat dat het fout gaat en dan is het verstandig om een oplossing bij de hand te hebben.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:01

TS ik geef je groot gelijk!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:08

hier al ruim 5 jaar goede ervaringen met de dogtra Y300.
de honden hebben geen verlatingsangst, maar waken en reageren op alles wat ze horen of zien (mensen op straat, andere honden, poezen, ...).
omdat we midden in de stad wonen is dat niet zo handig, we willen geen ruzie met de buren.
de band reageert enkel op de hond die blaft, geeft eerst een trilling als waarschuwing, en dan pas een schok.
in het begin heb je een paar keer een piepende hond (net zoals een hond die per ongeluk tegen de schrikdraad loopt), maar ze hebben het systeem echt heel snel door en blaffen niet meer, of stoppen bij de waarschuwing.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:12

Jammer dat er zo gereageerd moet worden.

Trainen jullie je paarden ook allemaal zonder pijnprikkel (bit/sporen) want met genoed tijd en training kan elk paard zonder bit of zelfs hoofdstel gereden worden. Waarom is het bij paarden wel geoorloofd en geaccepteerd om ze te trainen met middelen die bij ongewenst gedrag zonder pardon grof worden ingezet en bij honden niet?

Onze hond is inderdaad geen onzekere angstblaffer. Het is juist een stoer en dapper type. Op vakantie gaat ze ook mee en dan gaat het 1 dag goed en daarna voelt de caravan + plek weer als haar thuis en steekt die waakse aard weer de kop op. Ik verwacht dat dit na de verhuizing niet anders zal zijn.

Kunnen is de beperking, niet het willen. Maar we leven niet in de perfecte wereld waarin ik 3 maanden zorgverlof kan krijgen om mijn hond te trainen. We hebben allemaal gewoon een leven en onze dieren moeten daar op een normale manier in mee kunnen draaien.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:23

gribaldi schreef:
Sommige methodes/hulpmiddelen zijn geen strafmiddelen zoals de meeste mensen dat zien. Jammer dat er altijd nog niet vrij over gesproken kan worden..

Maar goed dat sommige mensen niet op bepaalde clubs komen of daar aan deelnemen met hun dier :')

Soms is genoeg energie in een beest steken niet voldoende om dit soort dingen te voorkomen.
Ik denk dat met paarden sommige ook niet heel vriendelijk worden behandeld hoor dus wat dat betreft..
Alleen een paard een blafband om doen is wat lastiger maar er zullen zat paarden lam geslagen worden...

Dus is het maar ok dat je stroom op een hondennek zet?
Omdat er zat paarden lam geslagen worden? Ik vind dat altijd zo'n kulargument.

Hoe zie jij een stroomband als ik vragen mag? Gezien je eerste zin? Het wordt namelijk ook wel correctieband genoemd. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.

Even los van OP en TS overigens. Mijn handen gingen jeuken bij het lezen van jouw post :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:29

imo is dit niet anders dan schrikdraad om de weide.
paard raakt de draad > krijgt een schok > leert om van die draad af te blijven
hond blaft > krijgt een schok > leert om niet meer te blaffen

natuurlijk pas je dit niet toe bij een hond met verlatingsangst, dan moet je iets doen aan die angst.
maar heeft er al iemand bij stil gestaan dat een paard net zo goed een schok krijgt omdat hij de grasjes aan de andere kant wil proeven, als omdat hij in paniek is omdat hij alleen achter gebleven is op de weide?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:59

bigone schreef:
Lisitano, dit is tenminste een duidelijke uitleg waarom je in bepaalde gevallen geen band moet gebruiken. Kan het er alleen maar mee eens zijn. Ts wil blijkbaar voor haar hond het beste, op dit moment gaat het goed, gedrag van hond is acceptabel. 1. Maar er komen straks na de verhuizing ongetwijfeld problemen en ik kan me goed voorstellen dat heel soms direct ingrijpen zodat het dier verder een goed leven heeft de voorkeur verdient. Normaal gesproken is mijn oplossing ook om negatief gedrag te negeren(net als met kinderen) en het goede te belonen. 2. Maar wanneer een hond zo veel last heeft van blafferitus dan kom je niet eens aan belonen toe voor je buren al op de achterste benen staan. 3. Dan maar een week schokjes voelen en dan klaar. Meestal is een dag al voldoende, actie-reactie.

Zou me terugtrekken uit het topic, maar wil hier toch nog even op reageren:

1. > Juist niet, verandering van omgeving is de uitgelezen kans voor verandering van gedrag
2. > Sorry dit is echt een gebrek aan kennis van positieve training/Life style training. Wat je zegt is namelijk niet waar. Maar dit heeft te maken met hoe men denkt te moeten om gaan met beloning. Meestal houdt dit in dat de hond bepaald gedrag (in dit geval stil zijn, liefst op commando) perfect moet vertonen voordat er beloond kan worden. Maar dit kan dus anders.
De tijdsinvestering is met name voor de baas het zelf leren van de theorie.
3. Klaar voor wie?

Al zes jaar er tijd in stoppen en het nog steeds hebben over hem "voortdurend op zijn kop geven"?
Waar is dan al die tijd in gestoken? In het voortdurend herhalen van een correctie die niet werkt?

De vergelijking met schrikdraad voor een paard gaat op meerdere fronten mank. Vergelijking met een luchtzuigband komt meer in de richting denk ik.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-11-17 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:05

Lisitano, zoals fojoe het omschrijft.

Er zijn genoeg clubs die zo trainen. Heb er nog nooit een dier slechter van zien worden.
Bedoel je met een correctieband een teletac? Ik vind een teletac niet 100% een correctieband maar een hulpmiddel.

En hierin zullen we vast van mening verschillen maar dat is niet erg.

Ik ben niet tegen het gebruik van deze middelen als hier op de juiste manier mee omgegaan wordt, mocht je dat willen weten :)

TS, heb je al een keuze kunnen maken voor welke band je zou gaan?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:10

gribaldi, een teletac vind ik nog iets anders dan een blafband omdat de mens daar aan het knopje zit.
die kan ook te vroeg / te laat / op het verkeerde moment corrigeren.
bij een blafband is het de hond zelf die heel duidelijk de schok veroorzaakt, net zoals een paard met de schrikdraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:19

Ho wacht even. Waar zeg ik dat ik al 6 jaar zonder succes train? Het lijkt nu net alsof ik de hele dag tegen mn hond sta te schreeuwen en hij continu op zn kop krijgt. Dat is absoluut niet zo! We hebben het redelijk in de hand maar wil het voor de toekomst gewoon anders gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:40

1 van mijn honden word ook getraind met teletac. Sindsdien weer een hond die bereikbaar blijft. En frustratie is helemaal weg.

Blafband geeft ze ook meer rust. Zijn niet continu meer alert. Maar komen nu ook aan hun slaap toe. Blaffen hebben ze gewoon geërfd. Broers en zussen zijn ook allemaal enorme blaffers.

Meeste word gewoon actief mee getraind. Krijgen veel uitdaging. Maar gewoon enorm waaks.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:42

fojoe schreef:
gribaldi, een teletac vind ik nog iets anders dan een blafband omdat de mens daar aan het knopje zit.
bij een blafband is het de hond zelf die heel duidelijk de schok veroorzaakt, net zoals een paard met de schrikdraad.

Mijn reactie was op die van Lisitano, niet op de jouwe verder :)
Was het met je eens hoe je sprak over de blafband.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:52

gribaldi schreef:
fojoe schreef:

Mijn reactie was op die van Lisitano, niet op de jouwe verder :)
Was het met je eens hoe je sprak over de blafband.

zo had ik het ook begrepen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:00

Ik heb net een dogtra bested, de meest simpele YS300. Met een leuke black-friday korting ben ik er nog een stukje mee onder de 70,- gebleven :D .

http://www.google.nl/shopping/product/1 ... IQ8wIINzAA

@love_western; dat gedrag herken ik heel erg. Zo heeft ze eenmaal in de tuin geen enkele rust in dr kont. Moet continu heen en weer langs de omheining af lopen en om de zoveel meter blaffen, of er nu iets is of niet. De andere 2 liggen gewoon rustig en reageren pas als er ook echt iemand direct langs de tuin loopt maar zij kan dat niet.