Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lisitano schreef:Urona447 schreef:Ik snap niet zo goed waarom mensen zich gelijk met anderen moeten bemoeien. Als zij wilt corrigeren met een blafband is dat haar goed recht, het is een heel eerlijk duidelijk correctie middel. Qua consequentie kunnen veel hondeneigenaren van dit middel leren.
Dan wel als je de oorzaak van het wangedrag weet vind ik.
Als men het inzet om stress af te straffen (en helaas zie ik dat echt veel en veel te vaak) vind ik dat echt dichtbij dierenmishandeling staan. Het is zaak dat je eerst de oorzaak achterhaalt en daarnaar gaat handelen en niet alleen symptomen bestrijdt.
In TS haar geval klinkt het me alsof het geen stress is.
Maar ik wilde wel graag even, voordat iedere baas van een blaffende hond dit als ideale oplossing ziet, erbij zetten dat de oorzaak belangrijk is. Achterhaal het waarom en handel daarnaar![]()
Je kunt je voorstellen dat, als jij je hond met verlatingsangst achterlaat, hij helemaal tekeer zal gaan. Buiten zichzelf zal keren wellicht, paniek. De baas is weg, ik ben helemaal alleen, HELP! En dan krijgt ie stroomstoten toe. Waar komen die stroomstoten vandaan? De baas is weg wat opzich al iets heel engs en stressvols is voor de hond. Je kunt je voorstellen dat dat voor de hond iets vreselijks is. Dan zijn ze wellicht stil maar zal de hond in een hoekje stil zitten zijn. Een ellendig hoopje. Getver. En ik zie het zo vaak![]()
Nogmaals, dit heeft geen betrekking op TS. Maar ik wil graag dat men hier ook even over nadenkt voordat men als superoplossing een blafband koopt.
Gloa schreef:Misschien zijn er andere mogelijkheden om het gedrag af te leren maar die zijn voor ons geen optie. Om te beginnen is het een oudere hond die van nature al heel waaks en koppig is. Daarnaast hebben wij ook 2 jonge kinderen lopen, werken beiden fulltime in onregelmatige diensten en zitten de komende maanden in een pittige verbouwing. Even heel banketstaaf gezegd kunnen wij geen bergen tijd stoppen in het afleren van dit gedrag. Het zou fijn zijn als deze hond samen met de anderen gewoon lekker buiten in de boomgaard kan gaan ravotten zonder dat wij hem moeten opsluiten of continu op zn kop geven vanwege overlast.
Palmera schreef:Gloa schreef:Misschien zijn er andere mogelijkheden om het gedrag af te leren maar die zijn voor ons geen optie. Om te beginnen is het een oudere hond die van nature al heel waaks en koppig is. Daarnaast hebben wij ook 2 jonge kinderen lopen, werken beiden fulltime in onregelmatige diensten en zitten de komende maanden in een pittige verbouwing. Even heel banketstaaf gezegd kunnen wij geen bergen tijd stoppen in het afleren van dit gedrag. Het zou fijn zijn als deze hond samen met de anderen gewoon lekker buiten in de boomgaard kan gaan ravotten zonder dat wij hem moeten opsluiten of continu op zn kop geven vanwege overlast.
Zoals ik al zei in mijn eerste post in dit topic: de blafband is uitermate geschikt voor baasjes die de tijd niet willen/kunnen maken voor hun hond.
Ik heb veel kritiek op die post gekregen maar, en ik ben er niet blij mee, had het voor de hond graag anders gezien: hier is de aap uit de mouw gekomen.
Palmera schreef:Gloa schreef:Misschien zijn er andere mogelijkheden om het gedrag af te leren maar die zijn voor ons geen optie. Om te beginnen is het een oudere hond die van nature al heel waaks en koppig is. Daarnaast hebben wij ook 2 jonge kinderen lopen, werken beiden fulltime in onregelmatige diensten en zitten de komende maanden in een pittige verbouwing. Even heel banketstaaf gezegd kunnen wij geen bergen tijd stoppen in het afleren van dit gedrag. Het zou fijn zijn als deze hond samen met de anderen gewoon lekker buiten in de boomgaard kan gaan ravotten zonder dat wij hem moeten opsluiten of continu op zn kop geven vanwege overlast.
Zoals ik al zei in mijn eerste post in dit topic: de blafband is uitermate geschikt voor baasjes die de tijd niet willen/kunnen maken voor hun hond.
Ik heb veel kritiek op die post gekregen maar, en ik ben er niet blij mee, had het voor de hond graag anders gezien: hier is de aap uit de mouw gekomen.
Palmera schreef:@Bigone: TS geeft zelf aan geen bergen tijd te kunnen stoppen in het afleren van dit gedrag.
Terwijl, zoals Nikass eerder aangaf júist nu met een nieuwe woonsituatie in het vooruitzicht de kans gegrepen kan worden. Maar ja, geen tijd.
gribaldi schreef:Sommige methodes/hulpmiddelen zijn geen strafmiddelen zoals de meeste mensen dat zien. Jammer dat er altijd nog niet vrij over gesproken kan worden..
Maar goed dat sommige mensen niet op bepaalde clubs komen of daar aan deelnemen met hun dier![]()
Soms is genoeg energie in een beest steken niet voldoende om dit soort dingen te voorkomen.
Ik denk dat met paarden sommige ook niet heel vriendelijk worden behandeld hoor dus wat dat betreft..
Alleen een paard een blafband om doen is wat lastiger maar er zullen zat paarden lam geslagen worden...
bigone schreef:Lisitano, dit is tenminste een duidelijke uitleg waarom je in bepaalde gevallen geen band moet gebruiken. Kan het er alleen maar mee eens zijn. Ts wil blijkbaar voor haar hond het beste, op dit moment gaat het goed, gedrag van hond is acceptabel. 1. Maar er komen straks na de verhuizing ongetwijfeld problemen en ik kan me goed voorstellen dat heel soms direct ingrijpen zodat het dier verder een goed leven heeft de voorkeur verdient. Normaal gesproken is mijn oplossing ook om negatief gedrag te negeren(net als met kinderen) en het goede te belonen. 2. Maar wanneer een hond zo veel last heeft van blafferitus dan kom je niet eens aan belonen toe voor je buren al op de achterste benen staan. 3. Dan maar een week schokjes voelen en dan klaar. Meestal is een dag al voldoende, actie-reactie.
fojoe schreef:gribaldi, een teletac vind ik nog iets anders dan een blafband omdat de mens daar aan het knopje zit.
die kan ook te vroeg / te laat / op het verkeerde moment corrigeren.
bij een blafband is het de hond zelf die heel duidelijk de schok veroorzaakt, net zoals een paard met de schrikdraad.
gribaldi schreef:fojoe schreef:gribaldi, een teletac vind ik nog iets anders dan een blafband omdat de mens daar aan het knopje zit.
die kan ook te vroeg / te laat / op het verkeerde moment corrigeren.
bij een blafband is het de hond zelf die heel duidelijk de schok veroorzaakt, net zoals een paard met de schrikdraad.
Mijn reactie was op die van Lisitano, niet op de jouwe verder![]()
Was het met je eens hoe je sprak over de blafband.