Hoe hond van "tijd" afkrijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:57

Waarom is 4 x poepen veel? Als ik onze hond uitlaat 4 x of zelfs vaker schijt ie ook bij elke beurt. :+
En dier krijgt fatsoenlijk goed voer.

djinnie

Re: Hoe hond van "tijd" afkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:05

Onze hond krijgt vers vlees. Hij is nu 7 maanden en er zijn meer dagen dat hij 4 keer poept, dan dat hij minder poept. Hij poept niet veel per keer en het is netjes stevig, maar 4 x poepen kan dus ook prima op vers vlees.

Een correctie halsband zou ik er niet voor gebruiken. Ik zou daar te bang bij zijn dat hij de link poepen = vervelende ervaring gaat leggen en dan dus bij voorkeur niet meer poept, met alle nare gevolgen van dien. Je wilt minder druk erop leggen, ipv meer, lijkt me.

Een stabij als waakhond had ik ook niet verwacht trouwens. Onze stabij is een waardeloze waker... die blaft nergens op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:06

Mijn advies aan TS: neem een deurbel of verklikker en herplaats je hond. En nee ik hoef hem niet, je mag best zelf investeren om jouw hond een fijn thuis te geven.

En ik heb jaren een onzindelijke hond gehad. De mijne was dan niet gedragsonzindelijk maar had een medisch probleem waardoor hij zijn ontlasting niet goed op kon houden. En deze hond bleef toch echt binnen wonen en gewoon vrij in de woonkamer. Vond ik het leuk als ik 's ochtends vroeg op de nuchtere maag weer eens in een stinkende woonkamer kwam en een hoop derrie op kon gaan ruimen? Nee, echt niet. Maar nooit, en dan ook écht nooit heb ik hem ervoor op zijn kop gegeven. Die hond kon er niets aan doen. En de jouwe ook niet! Of het nu een gedragsprobleem is, aangeleerd door jou, niet goed aangepakt door jou of iets in zijn koppie wat niet helemaal klopt.... die hond is niet de schuld. Dus hou op met hem van alles toe te dichten en dat hij het expres doet.
Echt waar, ik snap héél goed dat het helemaal niet leuk is om elke keer weer die poep te zien en te moeten opruimen, maar je zult echt moeten stoppen met je hierover te frustreren en vanuit frustratie te reageren.

En als je het niet ziet zitten om in de winter de kennel uit te spuiten omdat alles dan glad wordt dan neem je hem in huis (en gebruik je een camera/verklikker/wat dan ook om je bezoek aan te kondigen). Dan kun je gewoon lekker met warm water dweilen en heb je geen last meer van opgevroren water :)* .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte verwijderd in overleg

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:14

Alleen de eerste pagina gelezen en volledig met gdg eens.. ts sorry maar er spat nou niet bepaald liefde van het scherm als je het over je hond hebt...
1. Waarom maak je je druk dat hij het in zn kennel doet..
2. Je zegt het zelf al: als je te vroeg bent doet ie niks en is heel erg afgeleid (zeer prikkel gevoelig)
3. Ga altijd naar precies dezelfde plek waar hij moet plassen
4. Gun hem de tijd om te snuffelen

en asjeblieft haal het nooit meer in je hoofd om deze zware handelingen uit te voeren op die arme hond! Een honden neus is ongelooflijk veel
Sterker dan een mensen neus en hij leert er hè Le maal niks van als je die Door zijn eigen pis heen duwt.
als ik jou iets leer en je snapt het niet doe ik jou toch ook geen stroom band om?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 03:23

HorseTopShop schreef:
Er valt geen oplossing te geven als TS de vraag blijft ontwijken van verschillende bokkers over wat, wanneer en hoeveel de hond te eten krijgt.

Hoe, wie, wat, waar de TS vragen ontwijken en geen antwoord geeft? Nou heel simpel de TS werkt nu ook al en die was dus vanaf vanmiddag gewoon aan het werk en geen internet, geen netwerk op de telefoon (en geloof me ja dat kan nog steeds) en uberhaupt een telefoon die leeg is doet het sowieso niet.
Maar goed TS is nu dus pas weer online en heeft net de rest van de reacties gelezen.

Hond krijgt 2x per dag eten. Smorgens nadat ze eruit zijn geweest en savonds nu op het moment tegen 8 uur. En ook hier heb ik al verschillende tijden geprobeerd. Zelfs savonds laat om 12 uur. Geen verandering.

En wie er nou van maakt dat hij 4x per dag schijt????? Geen idee. En ik dwing hem ook niet maar meestal is het 3x per dag. En hij komt dus zelfs direct na het schijten vrolijk huppelend naar mij toe van goed he en krijgt zijn beloning. Dus ook hier jup al getest geeft geen verandering.

Hij krijgt aan voer een Duits eigen merk van de supermarkt. Maar ook andere merken voer zijn al getest, ook duurdere merken en ook hier 0 verbetering. Ook niet dat hij minder vaak moet. Hij doet het zelfs op dat Duitse eigen merk nog het beste.

Stalkat aanschaffen.... niet nodig ook daar heb ik er al 3 van. Sterker nog DIE mogen zelfs gewoon in huis komen.

Fries heeft geen verlatingsangst, de Herder zit direct naast hem in haar eigen stuk. Ze kunnen elkaar zien en zelfs met elkaar door de panels spelen. En kennel (o wat zielig) is een ruimte in huis met verwarming waar wij met kennelpanels elk hun eigen plek van pak em beet 1,5x 3 meter hebben gemaakt. Waarin een bank is waarop ze kunnen gaan liggen enz. De vloer is beton en dus zand daarin nope. Nu is het uit te spuiten, dan niet meer. Maar goed zoals ik al schreef, dit is een aflopende zaak en ik weet nog niet hoe het straks bij het nieuwe huis eruit gaat zien. Hebben nog niets nieuws gekocht.

De laatste ronde is tegen 1 uur snachts, ik ga dus ook zo nog een keer met hem eruit (hond is ondertussen nog een keer uitgelaten). En op het moment "red" hij het dus niet tot half 9 omdat zijn innerlijke klok zegt dat dat half 10 is. Voordat de klok achteruit ging redde hij het wel. Dan was 9 uur/half 10 zijn tijd. En ja ik weet dat klinkt echt ongelofelijk, maar het is echt zo. In de zomertijd kon ik zelfs half 12 het laatste rondje doen en redde hij het tot 9 uur/half 10. Nu in de wintertijd is van 1 uur tot half 9 ineens te lang.
Hoe lang, meestal nog wel een half uur. Plas ophouden is niet zozeer een punt, het is echt het schijten in het hok wat hij doet. Plas ligt er maar zeldzaam.

Oja en dat zo zielig dat hij de hele dag in die kennel moet zitten. Daar heeft alweer iemand NIET gelezen. Zodra ik buiten ben, en dat is vaak zijn beide honden bij mij los en ook buiten. Hou het er maar op dat mijn honden per dag urenlang uitkomen.

Nikass schreef:
Ik weet niet hoe jij reageert als je ziet dat hij weer eens zijn behoefte in de kennel/bench/huis heeft gedaan, maar ik krijg de indruk dat je dat niet negeert en vrolijk je hond begroet!?
Als je dat doet, en wat later zonder commentaar gewoon de behoefte opruimt heb je kans dat het zo over is.

Niet erop reageren en dus negeren, wel reageren maakt geen verschil. Ook allemaal al getest.

En er mogen mensen zijn die denken dat ik mijn afreageer op de hond, mezelf niet kan beheersen.......... ROFL echt wat een mensenkennis. Het hier schrijven over het probleem is een hele andere categorie dan het daadwerkelijk omgaan met dieren. Als ik echt zo zou zijn zou de hond echt niet vrolijk op mij afkomen rennen als hij buiten is of huppelend in de kennel zitten omdat hij mij ziet.

Suzanne F. schreef:
En kan de hond niet buiten blijven? Heb je geen toegangshek ofzo waarmee je het erf afsluit?

Daar had ik al eerder wat over geschreven. Dat gaat niet omdat hij en de Herder te hard spelen en zelfs na een uur houden ze nog niet op. Herder binnen en Fries buiten gaat de Herder stress opleveren. Geen optie dus.

yvje86 schreef:
Maar goed ik ben dan misschien van de iets hardere aanpak.
Ik ben nu eenmaal geen koetsjie-koetsjie-ach-gutte-goshi type dat haar huisdieren behandeld alsof het prinsesjes zijn en ze in een mega hok met gewatteerd veloers tapijtje houden, ze overvoerd worden met snoepjes, snacks en ze 10x per dag uitgelaten worden.

Nou moest ik even heel hard lachen :D Ik ben ook geen koetsjie-koetsjie-ach-gutte-goshi mens. En een velours tapijtje hebben ze niet in hun kennel. Maar ze worden best wel eens verwend met een bot/kauwstaafje en 10x per dag uitlaten is bijna de standaard nu (nou ja 5x dan naast dat ze ook nog eens bij mij zijn als ik buiten ben). Het zijn wel honden en zo zachtjes gaan ze ook niet met elkaar om. En heel zachtjes ik ga nog maar een keer proberen met de bench of dat helpt. Eerst die nog maar eens introduceren, hij heeft em al lang niet meer gezien. En voor vannacht heb ik hem de body nog maar eens aangetrokken. En ja OOOOOOOOOOOOOOOO zooooo zielig he, hij kwispelstaartte toen ik met dat ding aankwam en stak geheel vrijwillig zelf zijn hoofd in de opening, gaf het pootje vrijwillig om door de opening te steken enz.

Babyfoon zou dan die camera worden. Die ligt er al vanwege de merries vroeger. En ja voor de tere zieltjes hier, mijn veulens kwamen vanaf dag 1 in de hand en kregen een halster om om naar de wei gebracht te worden. Ook weer zoiets wat absoluut niet kan he.

Waar ik dus echt heel allergisch en gallisch op reageer is die beterweters die alleen maar het nodig vinden iemand de grond in te trappen, dierenbeul betitelen zonder enig advies/tips/raad of wat dan ook. Dus ja die bek blijft, echt. Dat is wat je krijgt als je het met een Drent van doen hebt, direct, recht voor z'n raap en hard in de woorden. En diegene die daar niet tegen kan, doe jezelf en mij een lol en ga een ander topic lezen.

LadyMadonna schreef:
Maar een kennel hoef je toch niet 4x per dag uit te spuiten?
Mijn buren hadden een kennel met daarin twee borders, dat werd elke dag opgeruimd, aangeveegd en eens per week oid de hogedruk erdoor, en dat stonk echt niet

Hier stinkt hij wel, en dan ruik ik ook nog eens heel weinig. En maar 1 keer per dag, dus de hele dag die stront erin laten liggen?? niet zo mijn ding.

tamary schreef:
Van wat ik lees gaat iedereen hier er van uit dat deze hond het instinct om het eigen nest niet te bevuilen wel heeft, maar als die het ook in een bench/eigen mand doet en er zo in gaat liggen, dan heb ik daar toch wat twijfels bij. Alle methodes om een hond zindelijk te maken zijn gebaseerd op het uitbreiden van de ruimte die nest is tot het hele huis en zo te lezen van wat TS schrijft, ziet deze hond geen probleem met het bevuilen van het eigen nest ongeacht de maat ervan. Er wordt ook geen signaal gezien van de hond dat die om zijn behoeften te doen naar buiten wil. Alle mooie theorien ten spijt, maar als de hond dat stukje instinct niet heeft (of door de teef is afgeleerd), dan valt er niks te trainen omdat de basis niet in de hond zit.

Precies dit is ook al meerdere keren door mijn hoofd gegaan Tamary. De Fries komt van een fokker die zijn honden (de ouders dus) buiten had zitten. De pups zaten in een kennel binnen met warmtelamp (was oktober), waren net compleet bij de moeder weg met 9 weken. De kennel waar ze met moeders gezeten hadden lag ernaast. Het gekke is dat de Herder uit precies zon situatie komt. Was ook met 9 weken bij de moeder weg en die zat zelfs in een buitenkennel met alle broertjes en zusjes. En die is zo zindelijk als het maar kan, en altijd al geweest.
En an sich is hij wel zindelijk, maar dat ophouden tot hij eruit gelaten wordt zit er niet in. Lees er zit een tijdsschakelaar in die hond (en ja ik weet wel dat de "kenners" hier dat niet geloven) maar hij heeft em echt, en die laat zich niet verstellen. Zelfs heel voorzichtig aan die schakelaar willen draaien werkt dus niet. En precies DAT is inderdaad enorm frustrerend. Kunnen de "kenners" zeggen bestaat niet, daar is niks frustrerends aan, dat mag je niet frustreren, maar sta maar eens zelf in die positie. Een hond die echt wel intelligent is, je leert hem trukjes in no time. 3 keer doen en hij kent en snapt em al, en die wil niet snappen dat hij even (want ik heb het niet over uren maar max 15 minuten) zijn ontlasting op kan houden. Nee echt dan ben je direct een dierenbeul, een onmens en moei ook echt direct dat dier wegdoen.

Zo en nu gaat deze ongelofelijke dierenbeul dr bed in. Ergens ben zelfs ik die al de hele dag achter dr dieren aanloopt ook nog wat slaap nodig.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 05:05

Jeetje wat vervelend. Ik snap je wel hoor, iets denken wil niet zeggen dat je het daadwerkelijk doet. Beetje geval van een kind achter het behang plakken. Soms Wil je het wel... maar toch doe je het natuurlijk niet.

Bokt is dan bokt en iedereen valt dan over die 4 woorden en er is geen land meer mee te bezeilen.

Ik geloof best dat een dier een innerlijke klok heeft. Kijkend naar mijn hond die valt altijd klokslag 9 uur in slaap. Doet er niet toe of hij daarvoor net een dutje heeft gedaan.

Bovendien Hoe vaak hoor je niet te voeren op regelmatige tijden? Als ze geen besef van tijdsverloop hebben dan hoeft dat toch ook niet?

Ik zou idd de bench weer proberen. Mensen die zeggen dat de bench zielig is moeten zich er eens goed inlezen. Niets zieligs aan.

Verder het enige wat ik kan bedenken is er iets om hem uit het ritme te halen? Andere routine? Dagje weg naar strand of bos of uit logeren? Wellicht dat dit 'm beinvloed in het geval van "klokslag 9 uur poepen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:39

Moderatoropmerking:
Het topic mag weer open, maar toch nogmaals de vraag om netjes te blijven naar elkaar. Iedereen heeft recht op zijn/haar mening, zolang je het maar netjes blijft verwoorden naar elkaar. Bedankt alvast.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:49

Een Staby is een een “sta mij bij”. Die hoort naast zijn baas en niet in een kennel. Ts ik vind dat je best wel het een en ander hebt geprobeerd maar ik mis een beetje het nadenken over de situatie. Persoonlijk zou het me minder kunnen schelen dat mijn hond op de klok is. En dan doet hij eens wat. Een normale drol is toch zo opgeruimd. Als je buiten met hem loopt moet je het ook opruimen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:52

Als ik het goed begrijp is de "kennel" eigenlijk een ruimte binnenshuis, die gewoon afgesloten is per hond?
Dan begrijp ik het dat behoeftes daarin doen niet fijn zijn of de bedoeling zijn. Is er een optie om er een stukje buitenkennel aan vast te maken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:20

Uit de antwoorden van de ts komt duidelijk naar voren dat dergelijke veranderingen in management geen optie zijn, om legio redenen ( honden kunnen niet samen buiten, stabij kan niet buiten en herder binnen, verhuisplannen etc etc).
Dan zijn er in feite maar 3 mogelijkheden:
1. Het gedrag van de hond veranderen. Onwaarschijnlijk dat dit gaat lukken in het kader van de management/huisvesting hond. Ook gezien het verslag van de ts.
2. Het gedrag accepteren, dus knijper op de neus en poep scheppen.
3. Gezien 1 niet lukt en de ts de indruk geeft dat 2 onacceptabel is ; herplaatsen. Daar doet bokt graag wat dramatisch over maar er zijn stuaties waarin honden en eigenaars gewoon geen goede match zijn om allerlei redenen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:21

Ik ben het met je eens Kuggur :j

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:24

Ik ga met Kuggur mee, er is niet een knopje die je kan indrukken om dit aan te pakken en volgens mij zijn alle andere opties niet mogelijk binnen het wensen en verwachtingskader van TS.

Ik geloof echt wel dat je er iets aan wilt doen ts, en dat je er ook echt moeite in wilt steken. Volgens mij zijn de zorgen en frustraties alleen zo hoog opgelopen nu dat er gewoon niet heel veel opties meer zijn. Truckjes bestaan niet hiervoor, dus enige aanpassing van jouw kant is ook nodig. Is dat niet mogelijk, geen man over boord, maar wel een reden om het zowel voor jou als de hond wat fijner te maken en een ander plekje te zoeken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:31

Misschien vreemde dwarsstraat maar waarom is hij gecastreerd? Dit kan nl ook gedragsverandering/ onzekerheid met zich mee brengen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:56

Nikass schreef:
Misschien vreemde dwarsstraat maar waarom is hij gecastreerd? Dit kan nl ook gedragsverandering/ onzekerheid met zich mee brengen.

Maakt het waarom in dit geval dan eigenlijk uit? die ballen kunnen niet terug geplaatst worden :D
Hoe kan je een dergelijk geval dan aanpakken als het daaruit voortkomt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:20

Ik denk dat als je iets wil veranderen het altijd handig is om de oorzaak te weten.
Misschien heeft ts de hond gecastreerd in de verwachting bepaald gedrag te veranderen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:28

wie zegt dat castratie daar mee te maken heeft?
zijn pure aannames.
niet elke hond die gecastreerd wordt,wordt onzeker of angstig,bij merendeel haalt het qua karakter niet echt uit.
daarnaast denk ik,zijn de meeste honden reeds zindelijk alvoor ze gecastreerd worden.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:31

Als je op zoekt bent naar goed advies dan adviseer ik je dat te zoeken bij professionals en niet op bokt.nl

Je mag me pb sturen als je wat tips wilt om mee te starten.

Via dit topic kom jij geen steek verder -O-

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:35

deze hond is perfect tijdzindelijk..

vroeger had ik mijn argentijnen ook in een huiskennel,het teefje was net als de stabij 'tijdzindelijk' ,echt al had ze buiten gepiest kort daarvoor dan pieste ze alsnog om precies 16.00 in huis.

wat hielp was verhuizen,ik heb toen ook gezegd wat moeten we nu doen,straks piest ze het nieuwe huis helemaal onder,dus daar in de kennel een goed zeil gelegd,dat als het zou gebeuren dat het niet in het laminaat zou trekken,maar na de verhuizing was het over...nieuw huis,nieuwe plek zorgde er blijkbaar voor dat ze uit haar tijdzone kwam...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:37

Kan het niet zijn dat hij overgevoelige darmen heeft? Dat het wanneer hij moet ook onmiddellijk heel dringend is? Een beetje het 'buikgriepgevoel'.
Camera lijkt me nog geen slecht idee, het kan best zijn dat hij al een tijdje aan de deur staat te wachten. Bij een hond die in huis leeft gaat het zindelijk maken gemakkelijk omdat de baas op de signalen van de hond kan reageren en de hond zo leert vragen om buiten te mogen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:39

Ik denk inderdaad dat je zelfbenoemde "Drentse directheid" ervoor zorgt dat mensen zo fel reageren. Ik als brave Limburgse ben dat ook niet zo gewend.

Onze hond heeft een beetje zo'n zelfde kennel-leven. Snachts en als wij weg zijn in zijn kennel (soms ook wel binnen). Overdag is dit max 6uur maar ook dagen dat hij overdag er helemaal niet in zit.
Het is ook een jachthond en zit graag op zijn "eigen plekje" om te slapen. Daarnaast genoeg uitdaging. Op zo'n manier (zoals ook bij jullie begrijp ik) vind ik er niks mis mee.

Wat ik wel gek vind is dat hij inderdaad zijn eigen nest (1,5x3m) bevuild. "Echte" kennelhonden (23u/dag, wat ik ook afkeur) kunnen niet anders maar "onze" honden zouden uit instinct dit niet moeten bevuilen. Heeeeeel soms als hij last heeft van zijn darmen hoor ik hem snachts ineens piepen, en dan echt in paniek want NO WAY dat hij in de kennel iets doet (dus ja, daar sta je dan buiten in je onderbroek). Ik denk ook niet dat benchtraining dan zal helpen want de kennel is beperkt genoeg om als eigen plek te zien en een bench is dan onnodig straffen eigenlijk.

Je grapte zelf: wie het beter weet mag hem twee weken hebben. Ken je niet toevallig iemand die hem eens een paar nachtjes kan onderbrengen? Kijken wat de andere situatie met zijn ritme doet?

Heeft hij een voorkeur voor bepaalde ondergronden?
Al eens geprobeerd met een bepaald product te reinigen wat heel sterk de huidige geur elimineert/maskeert?

Moeilijk hoor... Ik heb ook geen super goede tips en vraag me af of dit überhaupt nog op te lossen is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:56

Kuggur schreef:
Uit de antwoorden van de ts komt duidelijk naar voren dat dergelijke veranderingen in management geen optie zijn, om legio redenen ( honden kunnen niet samen buiten, stabij kan niet buiten en herder binnen, verhuisplannen etc etc).
1. Het gedrag van de hond veranderen. Onwaarschijnlijk dat dit gaat lukken in het kader van de management/huisvesting hond. Ook gezien het verslag van de ts.
3. Gezien 1 niet lukt en de ts de indruk geeft dat 2 onacceptabel is ; herplaatsen. Daar doet bokt graag wat dramatisch over maar er zijn stuaties waarin honden en eigenaars gewoon geen goede match zijn om allerlei redenen.

Eens. Herplaatsen. Ik heb trouwens 0 moeite met herplaatsen als de hond-baas combinatie niet ideaal is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:09

Kuggur schreef:

Mwah, waar zie jij in dit topic dat dramatische over herplaatsen? Ik zie juist dat vanaf zo'n beetje de eerste post al wordt aangeraden om deze hond te herplaatsen omdat er duidelijk geen match is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:14

Oh, niet beslist in dit topic, het was meer een algemeen bedoelde opmerking, is je de hier op bokt vaak voorkomende opmerking " een dier neem je voor het leven" nooit opgevallen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:30

Klopt en daar ben ik het dan ook niet mee eens. Mijn berichten zijn al vaak zat verwijderd omdat ik zei dat TS paard/pony beter kon verkopen. :')

Maargoed ik denk hier ook doe die hond alsjeblieft weg. Wat heb je eraan als je er blijkbaar zo gefrustreerd van raakt? Zo'n dier is na enkele maanden bij de nieuwe baas ook weer gewend en zal het daar waarschijnlijk ook meer naar de zin hebben zonder al die frustratie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:57

tengeltje11 schreef:
wie zegt dat castratie daar mee te maken heeft?
zijn pure aannames.
niet elke hond die gecastreerd wordt,wordt onzeker of angstig,bij merendeel haalt het qua karakter niet echt uit.
daarnaast denk ik,zijn de meeste honden reeds zindelijk alvoor ze gecastreerd worden.

Nee hoor dat is geen aanname, dat is een vraag. Er staat een vraagteken achter weet je wel? Dat betekent dat het een vraag is en geen aanname. Begrijp je het verschil?

Castratie heeft wel degelijk invloed op een reu, zeker als het al zo jong gebeurd, daarbij zeg ik niet dat elke hond onzeker of angstig wordt (wie doet hier nu aannames :roll: )