Bejaarde hond en keuzes maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:50

Een heel moedig besluit, en bedenk je dat je nooit te vroeg kunt zijn in zo’n geval, maar wel te laat.

Ik heb niet eerder gereageerd in dit topic, heb het net pas helemaal gelezen, maar wat een karakter straalt die hond uit zeg.

Ik heb zelf nu 1,5 jaar geleden afscheid genomen van mijn allerbeste maatje ooit, ik weet ook 100% zeker dat ik zo’n hond nooit meer ga vinden. Veel honden gehad, en ik heb van allemaal zielsveel gehouden, maar Urban was mijn allerbeste vriendje en nu twee jaar later staan de tranen nog in mijn ogen nu ik terugdenk. Niet meer alleen van verdriet, maar ook ongelooflijk dankbaar dat ik zo’n vreselijk bijzonder hondje bijna 19 jaar lang in mijn leven mocht hebben. Ik kreeg hem toen ik 17 was, en een paar dagen voor mijn 36e verjaardag en een paar weken voor zijn 19e verjaardag hebben we hem moeten laten gaan. Urban had degeneratieve myelopathie, en was ondanks zijn bizarre leeftijd verder heel gezond, maar ik wilde hem de volledige aftakeling besparen.

manonutjuh

Re: Bejaarde hond en keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:53

Wat een dapper besluit! Heel veel sterkte morgen!

Ik heb overigens laatst van mijn veearts het boekje: Zijn we niet te vroeg? meegekregen. Vond ik wel prettig om te lezen, stonden een aantal goeie inzichten in. Jij hebt er niks meer aan, maar misschien een ander wel

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:00

Wat heerlijk dat jullie haar nog even zo verwennen! Verstandige keuze om haar te laten gaan voordat ze hard aftakelt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:22

Ik lees je topic nu pas.

Toen mn Border collie jong was, diverse problemen gehad en op het punt gestaan om haar in te laten slapen, maar ze knapte goed op.

In ons vorige, oudere huis, kreeg ze wat problemen met opstaan, dus dat was een teken dat ze ouder werd voor mij. Na verhuizing echter nooit meer last van gehad en ze bleef altijd actief buiten.

Ze kreeg op haar 14e een tumor in de buik en ik moest er goed op letten. Hield met elk scenario rekening, maar wilde ook een soort ''teken''. Ze toonde alleen nooit pijn en bleef vol energie, dus lastig. Maar ze leefde echt in dienst van mij en ik was altijd bang dat ze door alles heen zou lopen voor mij.

Op een gegeven moment was die grote tumor niet meer terug te voelen, dus dat was heel apart. Ze ging wel erg achteruit. Ons andere hondje was heel plotseling overleden door een bijtincident. We hebben toen wel gekozen voor ene pup erbij en dat ging super. Ze heeft nog gezwommen en we liepen onze wandelingen. Kleiner voor haar en de pup, maar wel zonder problemen. Ze leefde echt nog op en wij waren zelf ook blij om niet in een gat te vallen. Wij waren er altijd vanuit gegaan dat de kleine hond alleen zou blijven en de BC ingeslapen moest. Nooit verwacht dat die zo jong, zo plots zou overlijden en wij opeens geen hond meer zouden hebben.

Mn BC ging helaas toch vrij snel achteruit qua lopen en ik wilde haar laten inslapen. Maakten een afspraak voor een donderdag bij mn eigen dierenarts die altijd zo mee had geleefd.
Op een maandagavond liep ze opeens leeg, dus dienstdoende arts gebeld. Die wilde niet inslapen, omdat het al gepland stond. Dinsdags eigen da gebeld en we maakten een afspraak voor de woensdag.

Die woensdag nog naar het kleine bos gegaan, waar ze super vrolijk was en nog in de sloot aan het zwemmen. Heb daar nog langs de kant mijn man en mijn moeder zitten bellen wat ik nou moest. Ik ben niet van het te laat inslapen, maar wilde wel bevestiging. Ze was echt heel lief en mn maatje, maar kon me altijd zo een schuldgevoel geven door in dienst va mij te leven. Daardoor leefde ik weer in dienst van haar, om haar te plezieren.

Toen mn man en zoon er waren, liepen we nog even door de buurt voor laatste plas en ging het toch moeizaam. Aangekomen bij de dierenarts is ze in de wachtkamer tussen mn benen gaan liggen en stond niet meer op. Ik heb haar getild en ze gaf zich al compleet over.

Achteraf vind ik dat ik eerder te lang heb gewacht, dan te snel ben geweest, maar ze gaf erg veel verschillende signalen en de dierenarts nam ook wel een afwachtende houding.

We hebben wel meer honden, katten en paarden laten inslapen en dan is; nee, we kunnen niks meer doen, ssoms wel makkelijker om tot een besluit te komen. Zo hebben wij vorig jaar een 7jr paard direct laten inslapen toen we wisten dat het echt niet goed was.

Je wil ze altijd wel bij je houden en bij een ouder dier mag je ook blij zijn dat ze zo lang bij je mochten zijn. Bij een jong dier is de beslissing vaak toch weer anders.
Waar ik altijd zeg; beter te vroeg dan te laat en op het moment dat het niet meer gaat, ben je al snel te laat, is dat in de praktijk toch echt erg lastig. Het is mooi als de laatste dagen/weken nog enigszins waardig waren en je zo kan terug denken.

Heel veel sterkte morgen en daarna.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:34

Ontzettend veel sterkte goof, het verlies van een maatje is verschrikkelijk en ik vind jou erg dapper dat je deze keuze durft te maken, genoeg mensen die dat niet kunnen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 21:55

josewoos schreef:
Lieve Nikki...

Wat ben je toch een lieverd Suus! Een mooi, eerlijk en liefdevol besluit. Tranen staan in mijn ogen...
Heel veel sterkte morgen, ik zal aan jullie denken!
:*

Dank je. Lief van je. Je kent het, helaas, ik heb toen ook zo mee geleefd met Enzo.

Bigone, gaat snel dan he, zo rot.

Goh herkenbaar dus superpony. Het is zo moeilijk he als ze maar doorgaan en blij blijven en zoveel willen.

Dank allemaal voor de berichten, het doet me echt goed.
Vanavond is ze op de foto gezet door Monica van Monoa fotografie, ze vond haar een geweldige blije uitstraling hebben. Van wat ik heb gezien zijn het prachtige foto's geworden. Ben zo blij dat ze op zo'n korte termijn tijd had.
Mijn hond heeft nog zo heerlijk gespeeld en gerend, ze is gek op het bos. Ze heeft echt genoten nog, maar ze is ook een aantal keer goed gestruikeld wat echt bevestigd dat het goed is zo.
Morgen heb ik gelukkig een korte dag, de rest van de tijd die ons rest mag ze op schoot knuffelen <3
Ik kan me echt niet voorstellen dat ik morgenavond op de bank zit en ze niet meer aan mijn voeten ligt....

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:57

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt in oktober en ik leef zo met je mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:58

Het gemis kwam bij mij pas echt na een week en nu word het steeds erger heb ik het gevoel. Denken van oh, ik moet snel naar huis , hond uitlaten of meteen eten oppakken wanneer er iets valt, in de winkel iets lekkers voor de hond pakken en dan beseffen dat het niet hoeft. Hier komt wel heel snel een nieuwe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:10

Het is moeilijk, maar dat maakt het ook mooi tegelijk.
Dat ze nog graag willen en leuke dingen kunnen is lastig, maar beter een goeie, fijne laatste dag.
Het gemis blijft. Ik heb vrede met mn keuzes als we een dier moesten laten gaan. Maar zelfs nu,ruim 3jr later en in bezit van 2 super hondjes, mis ik mn border collie nog enorm. Ze was 15jr overal bij, mn schaduw etc. Toch ben ik blij dat ik zo aan haar terug kan denken.
Dat kan ik niet bij ons 10jr hondje die kort daarvoor overleden is door een aanval van een groep honden....

Fijn dat je foto's hebt laten maken en morgen nog even tijd samen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:13

Bah ja, kan zo weer verdrietig worden als ik terug denk aan Enzo.
Ondanks dat we er 100% achter stonden was het zo'n emtionele tijd...
Het afscheid, het inslapen, thuis komen met een lege riem... Geen hond die je thuis begroet en ga zo maar verder. Toen kwamen we er ook achter hoeveel de hond eigenlijk deel uit maakt van je leven.

En toch, ondanks al het verdriet is het ook een bijzondere tijd geweest. Net als jij hebben wij goed afscheid kunnnen nemen.

En iemand zei me eens toen ik nog zo verdrietig was dat dit helemaal niet geeft. Zoveel verdriet geeft aan hoeveel je van hem hield.
Simpele woorden die zoveel zeiden en zo klopte....
Dat wil ik ook aan jou mee geven.

Het gemis zal enorm zijn, geef het ook de tijd om het een plek te geven

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:22

Wat een zware beslissing, maar ik weet zeker dat je uit liefde voor je hond ziet wat er nodig is. Heel veel sterkte morgen! Y;(

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:24

Ik kom nu op je topic en wil je alvast heel veel sterkte wensen.... Y;(
Ik vind het dapper van je dat je die beslissing voor haar hebt gemaakt!

Mochten er meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten en dit topic tegenkomen, vraag (zoals hierboven ook is gezegd) naar het boekje "Zijn we niet te vroeg?" bij je dierenarts... kan heel verhelderend zijn.

Ts, ze heeft een super leven gehad en heeft niet hoeven lijden. Je bent een top baas.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:28

Veel sterkte morgen, ondanks dat je achter je keus staat is het gewoon k**.
Verwen haar nog maar flink, probeer te genieten van jullie laatste momenten en neem daarna vooral de tijd om het verlies van zo'n fijne vriendin te verwerken. :(:)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:49

Ik moest al huilen toen ik de berichten van een half jaar terug las. Mijn hond wordt 9 en regelmatig denk ik al hoe moet het zonder hem.

Heel veel sterkte, en zoals iemand hier eerder zei kwam het altijd over of je echt het beste baasje voor je hond was. Toch ergens fijn en goed dat jij de keuze hebt kunnen maken en samen nog een onvergetelijke herinnering hebt gemaakt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:21

Heel veel sterkte, ik herken je pijn zo goed. En ze zeggen dat het slijt...ach ja het slijt maar niet bepaald snel. Wij hebben de laatste nacht allemaal samen beneden geslapen met haar erbij. Dat was wel heel fijn.
heel veel sterkte.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:23

Heel veel sterkte!!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:04

Heel veel sterkte :(:) .

Jullie hebben mooie herinneringen gemaakt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:08

sterkte TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:24

Sterkte

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:51

Heel veel sterkte vandaag... Y;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:43

Heel veel sterkte vandaag!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:11

We denken aan jullie :*

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:18

Oohh is ze alweer zo oud? jeetje wat gaat de tijd hard zeg ik ken ze nog vanaf pup

Wij hadden een 14.5 jarige mechel en die plaste op een gegeven moment alleen nog maar binnen kreeg spondylose en werd blind wij hebben toen de keuze gemaakt om voordat ze weg zou zakken haar eerder te laten gaan. heeft me zoveel pijn gedaan maar nooit spijt gehad. Wat mijn vooral hielp en zeker als je de hond zijn hele leven lang al kent is kijk naar zijn gedrag en uitdrukking in de ogen die spreken boekdelen!

Ze leven in het nu en niet in wat komen gaat.

Heel veel sterkte!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 16:03

Dank jullie wel. We liggen samen op de bank nu. Hoe kan het nou verdorie ineens de laatste keer zijn |(
Ze heeft net nog zo lekker met haar stok gespeeld, het is zo oneerlijk.

Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:11

Het is wat dat betreft zoveel gemakkelijker als ze echt doodziek zijn en pijn lijden.

Als ik die foto zie snap ik waarom de keus zo lastig is. :(:)